גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

הפוליגרף של המפרסמים: טכנולוגיה חדשה תמדוד את תגובות הצרכן

אבינעם ברוג, בעליה של חברת המחקר MarketWatch, משווק טכנולוגיה חדשה מחו"ל בשם נוירומרקטינג, המודדת אפקטיביות של פרסומות ואת תחושותיו של הצרכן כלפי המוצר

אבינעם ברוג מסתובב במשרדי MarketWatch במראה של "האבא של הכלה". קבוצה של מפרסמים מחברות מובילות במשק מתחומי המזון, הקוסמטיקה והרפואה מתגודדים בחדר קטן, מהסוג המוכר לנו מסדרות משטרה אמריקניות, עם חלון חד-צדדי שמאפשר הצצה אנונימית על החדר הסמוך. כולם ממתינים בשקיקה לפרזנטציה שתציג מכשיר מדעי חדש ופורץ דרך.

בחדר הסמוך, זה שעליו צופים, יושבת בחורה צעירה, על ראשה מעין כובע ים עם עשרות חורים, כשבכל חור אלקטרודה המחוברת למחשב. שני עוזרים עמלים במרץ להדביק את האלקטרודות לראשה, ודוחפים לתוך החורים הקטנים שפופרות עם ג'ל, להידוק הקשר שבין הראש למחשב.

למתבונן מהצד זה נראה כמו שילוב של סרט עתידני, סצנה מה"תפוז המכני" שנותרה על רצפת חדר העריכה, או ניסוי בקריאת מחשבות. אבל אל דאגה, הבחורה לא נראית סובלת. היא יושבת נינוחה ומתכוננת לצפייה בפרקים של הסדרה "חברים" שיוקרנו בפניה עוד מעט על המחשב.

אז אמנם לא מדובר במכשיר עינויים מתוחכם, אבל אפשר לומר שמדובר בניסיון לקריאת מחשבות, או לפחות למיפוי המחשבות. וכל זאת, בשם תרבות הצריכה והחתירה המתמדת של המפרסמים לפצח את הקודים המפעילים את הצרכנים: מה הם אוהבים, למה הם מגיבים, מה מעורר בהם סלידה והתנגדות, ומהו אותו משתנה מזוקק שיגרום להם להושיט יד אל המדף ולהכניס לעגלת הקניות דווקא את המוצר הזה ולא את המתחרה שלו.

אל רכבת השיווק הזו הצטרף הנוירולוג, חוקר המוח והפסיכולוג האמריקני סטיב סנדס, שהגיע לביקור כאורח של MarketWatch, וצמד העוזרים שלו הם אלה שמהדקים את כובע הים האלקטרוני אל ראשה של המדגימה.

סנדס היה במשך שנים חוקר מוח מהמובילים בעולם, וכמה מהתגליות שלו קידמו פריצות-דרך בעולם הרפואי, בעיקר בחקר מחלות נוירולוגיות ועצביות כאלצהיימר ופרקינסון. ואז הוא החליט לעשות מעבר חד, ולרתום את כל הידע והניסויים שצבר דווקא כדי לייצר פריצות-דרך בעולם השיווק. מה שנקרא "לעשות לביתו".

כשפוגשים ד"ר במעמדו, שהוא בעל שם עולמי, קשה שלא לשאול אותו למה הוא לא ממשיך בעיסוק ההרואי של מציאת מזור למחלות, במקום להמציא מכשיר שישרת תאגידי צריכה במלחמה הפרטית שלהם על לבו של הצרכן.

לאחר שהוא נשאל זאת, הוא משיב בדרכו הדיפלומטית כי "זהו אתגר, מחקר כמו כל מחקר, ודווקא התגליות המדעיות החשובות התגלו במקרה, על הדרך, תוך עיסוק במשהו אחר לגמרי".

כאמור, תשובה דיפלומטית. אבל לא נתיב הקריירה של ד"ר סנדס הוא העניין כאן, אלא המכשיר שהוא המציא, ש-MarketWatch קיבלו את הזכויות להפיצו למשווקים בארץ.

לתת לצרכן יותר, ממה שהוא אוהב

לשאלה האם סנדס לא חש אי-נוחות נוכח הפלישה המדוקדקת כל-כך למוחם של הצרכנים, באופן שמזכיר בצורה מטרידה קלאסיקות כמו "1984" או סרטי חלל עתידניים שבהם נעשות מניפולציות על אנשים, הוא עונה בנונשלנטיות כי המטרה של המכשיר היא בסך-הכל להקל על הצרכנים.

"אנחנו משתמשים במכשיר כדי לדעת איך לענות בצורה הטובה ביותר על הצרכים של הצרכנים, וכך לייצר עבורם משהו שטוב להם. אם נוכל לדעת מה הם אוהבים, מה מעורר בהם תחושות חיוביות - נוכל לספק להם יותר מוצרים שיעררו בהם את התחושות האלה, ולחסוך מהם מוצרים או פרסומות שמעוררות בהם דחייה. בסופו של דבר, אנחנו רוצים לתת להם יותר ממה שהם אוהבים. זה כמו כל כלי מחקרי שיווקי אחר שמנסה למפות מה הצרכנים רוצים".

אז איך בדיוק עושים את זה? ברוג מסביר: "המכשיר הזה הוא למעשה EEG שממפה את הפעילות החשמלית של המוח. המוח פעיל כל הזמן בצורה של פולסים חשמליים, והמכשיר, דרך האלקטרודות המחוברות לראש, עוקב אחרי ההתעוררות החשמלית באזורים השונים של המוח. בנוסף לכובע שממפה את גלי המוח אנחנו גם מצמידים לעין של המתבונן מצלמה, שעוקבת אחר תנועות האישון ולמעשה יכולה למפות בכל שנייה נתונה על איזו נקודה במסך העין מתבוננת. אז אנחנו מצליבים את שני הנתונים: מה העין רואה, ואיך המוח הגיב למה שעין ראתה".

* מה בדיוק אתם ממפים במוח?

"אנחנו רואים האם נרשמת התרגשות, האם יש התעוררות בחלק של המוח שאחראי על זיכרון לטווח ארוך, ובכלל אילו אזורים במוח מתעוררים נוכח מה שהאדם צופה בו: גם אזורים שליליים שאחראים למשל על דחייה או פחד. בסופו של דבר, מה שאנחנו מחפשים הוא האם יש מעורבות רגשית גבוהה או נמוכה, והאם זה עובר לזיכרון לטווח ארוך".

* איך אפשר לתרגם את זה מבחינה פונקציונלית לעולם השיווק?

"מבחינה עסקית, מבחינת שיווק, אנחנו רוצים שהפרסומות, האריזות והמודעות יעוררו תגובה במוח, שהתגובה תהיה חיובית, וכל זה יהיה משמעותי רק כשזה יעבור לזיכרון לטווח ארוך. מבחינה נוירולוגית שני הזיכרונות, לטווח הקצר ולטווח הארוך, לא בנויים אותו הדבר. כשאנו משקללים את הנתונים אנחנו מסוגלים לומר למפרסמים: 'הפרסומת הזאת לא עוררה תגובה רגשית, הפרסומת הזאת כן', ויותר מזה אנחנו אומרים את זה ברזולוציה גבוהה מאוד, למשל, שמשנייה 7 עד 12 בפרסומת, יש נפילה בעוררות הרגשית. אגב, ד"ר סנדס מסביר שכשיש התעוררות שלילית במוח - זה נמשך הרבה זמן, וזה מעכב את הזיכרון לטווח ארוך".

* המפרסמים מגלים עניין במכשיר?

"עשינו כבר פרזנטציה ראשונה לבנק לאומי, לטרה, לזוגלובק ולעוד חברות מובילות במשק. בשבוע הקרוב נציג להן את התוצאות, ובסוף חודש מאי נערוך סבב נוסף של פרזנטציות. המטרה שלנו היא להפוך את המכשיר לכלי מחקר לגיטימי, כמו כל כלי אחר במערך השיווקי".

אפשר להיאחז בגישה הנאיבית משהו של ד"ר סנדס, שמסביר כי הכל נעשה לטובתו של הצרכן וכי זוהי פשוט הקדמה שנרתמת לטובת עולם השיווק - שהרי מדובר במכשיר שעושה את אותה עבודה שעושים סקרים ומבחני טעימה וקבוצות מיקוד, רק ברזולוציה גבוהה יותר.

עדיין, יש משהו בקדמה הזאת שמעורר אי-נוחות, בעיקר כשרואים את המצלמה הקטנה שעוקבת אחר תנועות העין וממפה את תזוזות האישון על המסך, ואת הנסיינית המחוברת לאלקטרודות שבודקות עד כמה המוח שלה מחבב כל שנייה ושנייה מהפרסומת החדשה שעלתה לאוויר.

לרגעים, זה אפילו מעורר געגוע לימים שבהם הסיסמאות הפרסומיות היו נאיביות באמת והבטיחו לנו שנהיה "גם יפות וגם אופות", ושאם נשתה "קווינס" נהיה גזעיים וחתיכיים כמו החבר'ה של הדור שלובש ג'ינס.

איך זה עובד?

* דרך כובע אלקטרודות המחובר לראש מתבצע מעקב אחר ההתעוררות החשמלית באזורים השונים של המוח.

* לעין הנחקר מוצמדת מצלמה העוקבת אחר תנועות האישון - כדי לקבוע בכל שנייה באיזו נקודה העין מתבוננת.

* לבסוף מוצלבים שני הנתונים: מה העין רואה, ואיך המוח הגיב למה שעין ראתה.

עוד כתבות

אייל בן סימון, מנכ''ל הפניקס / צילום: יחצ ענבל מרמרי

הכללים השתנו, עכשיו דרוש רוכש: האם הפניקס תהפוך לחברה ללא גרעין שליטה

הקרנות סנטרברידג' וגלטין פוינט, בעלות השליטה בהפניקס, סיכמו עם הרגולטור על מתווה למכירת רוב מניותיהן בתוך שנתיים שיהפוך את חברת הביטוח הגדולה בישראל לחברה ללא גרעין שליטה ● המשמעות: כוחם של היו"ר והמנכ"ל יתחזק עוד יותר

מתחם אינטל בחיפה / צילום: Shutterstock

"רבעון שהוא תחתית עבורנו": למה אינטל אכזבה כל כך את המשקיעים

בשיחת המשקיעים כינה מנכ"ל החברה, פט גלסינגר, את הרבעון הראשון כ"רבעון שהוא התחתית עבורנו" ● אינטל לא יכולה לערוב לכך שהרבעון הבא ייראה טוב יותר - ההכנסות אף עלולות להיות נמוכות יותר מאלה של הרבעון הנוכחי ● גם בתחום הייצור נראה שהדרך של אינטל עוד ארוכה

סונדאר פיצ'אי, מנכ''ל גוגל / צילום: Shutterstock, photosince

מה אפשר ללמוד מגוגל? ארבע תובנות מדוחות ענקיות הטכנולוגיה

שלוש ענקיות טכנולוגיה פרסמו אמש את דוחותיהן לרבעון הראשון והציגו תוצאות מרשימות עם הכנסות ורווחים של עשרות מיליארדי דולרים כל אחת: מיקרוסופט, גוגל ואינטל ● התנודתיות הקיצונית במניות הענק הללו יכולה להזכיר למשקיעים מספר תובנות שחשוב לשים לב אליהן בשוק ההון

צילום: רויטרס, IMAGO/Bernd Feil/M.i.S.

אתם לא מספיקים כלום? מחקרים חדשים מגלים - כנראה שזו הסיבה

בשנים האחרונות הפך המושג "עוני זמן" לפופולרי בקרב חוקרים המנסים להבין את יחסינו המורכבים עם פנאי והשפעתם על האושר והבריאות שלנו ● לאט לאט הם מגלים מה אנחנו עושים לא נכון בתכנון הזמן שלנו ואיזה פרדוקס כלכלנים מפספסים כשהם בונים תוכניות רווחה ● מדד חדש שצפוי להיכנס ללשכת הסטטיסטיקה בארה"ב מרגש אותם במיוחד

גבול לבנון / צילום: Shutterstock

צה"ל: חיסלנו מחבל בכיר בלבנון, שקידם פעולות טרור רבות נגד ישראל

דיווח: במצרים נערכים ב"תוכנית חירום" לפלישה ישראלית לרפיח • פיגוע דקירה ברמלה: צעירה נפצעה קשה • צה"ל תקף מבנים צבאיים ששהו בהם מחבלים של חיזבאללה בדרום לבנון • דיווח בבלומברג: פסגה מדינית בנושא עתידה של רצועת עזה יתקיים ביום שני הקרוב בסעודיה •   ● כל העדכונים

גיל שויד / צילום: כדיה לוי

צ'ק פוינט הציגה דוח חזק; אך התחזית מאכזבת

צ'ק פוינט עקפה את תחזיות האנליסטים בשורת הרווח וההכנסות ● החברה מפספסת את צפי האנליסטים לרבעון השני של השנה והמניה יורדת ● בחברה עדיין מחפשים מנכ"ל חדש שיחליף את גיל שויד

מנכ''ל מקורות עמית לנג ומנכ''ל איגודן דודו מחלב / צילום: מקורות

מקורות ואיגודן יקימו מרכז מחקר וחדשנות לאומי לתחומי המים

המרכז יוקם בחממה הטכנולוגית של איגודן שתוקם באזור ראשון לציון על פני שטח של כ-2 דונם ותכלול מעבדות, חדרי הדרכה וחממת מחקר לחוקרים מהאקדמיה ומהשוק הפרטי

רכב של חברת מובילאיי / צילום: יח''צ

מוביליאיי הציגה דוחות מעורבים; החברה לא צופה שיפור מהותי בהמשך השנה

לאחר שפרסמה בתחילת השנה אזהרת רווח ושלחה את המניה ליום הגרוע בתולדותיה, מוביליאיי מציגה תוצאות מעורבות לרבעון הראשון של 2024 ● מובילאיי נמנעת מלפרסם תחזית לרבעון השני של השנה, אך נראה שהחברה לא צופה שיפור מהותי בשנת 2024 ● למרות אזהרת הרווח, האנליסטים עדיין אופטימיים לגבי ביצועי החברה

אסדת הקידוח איתקה. בעיגול: יצחק תשובה / צילום: אתר החברה, שלומי יוסף

האם העסקה הזו תשנה את מומנטום המניה של יצחק תשובה?

החברה הבת של קבוצת דלק סיכמה על רכישת פעילות נפט וגז בים הצפוני, לפי שווי של קרוב למיליארד דולר, בדרך של מיזוג ● איתקה צופה כי בעקבות הרכישה תחלק דיבידנדים שמנים לבעלי המניות שלה בשנתיים הקרובות ● אז למה מניית החברה נופלת בבורסת לונדון?

משרדי גוגל / צילום: Shutterstock

בדרך לשווי של שני טריליון דולר: זו המנצחת הגדולה של עונת הדוחות

גוגל הפתיעה לטובה בדוחות, מה שהוביל לזינוק חד בשווי המניה - החברה צפויה להגיע לשווי שוק של שני טריליון דולר, ולעקוף את אנבידיה ● בנוסף, החברה הכריזה לראשונה על חלוקת דיבידנד רבעוני ● "השוק פחד נורא מזה שגוגל תצטרך להגדיל את ההשקעה שלה ללא צמצום ממשי בהוצאות", אומר גורם בשוק

תחנת אוטובוס. מדלגים על תחנות או כלל לא מגיעים / צילום: איל יצהר

על חשבון הנוסעים: השיטה המעוותת שמקפיצה את רווחי חברות התחבורה

הסבסוד הממשלתי של נסיעות אוטובוסים גדל עם השנים, אך בשטח לא תמיד מורגש שיפור בשירות ● אחת הסיבות המרכזיות טמונה בבחירת המפעילות במכרזים לפי פרמטר של מחיר ● כעת, נוכח "המרוץ לתחתית" שמדרדר את איכות התחבורה הציבורית, גוברת הדרישה לשינוי המנגנון

בארה"ב שואלים: איך "יהודים הם נבלים ומחבלי חמאס הם גיבורים"?

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה ● והפעם: איראן חותמת על שמונה הסכמים כלכליים וביטחוניים עם פקיסטן ● התקשורת בלבנון דנה בשאלה איך תיראה המדינה ביום שאחרי הלחימה ● והמחאות נגד ישראל בקמפוסים תופסות את הכותרות בארה"ב ● כותרות העיתונים בעולם

מערכת הספיידר של רפאל / צילום: רפאל

הפגישה באתונה, החשש מטורקיה ומערכות ההגנה שיוון רוצה מישראל

מערכת ההגנה האווירית "ספיידר" של רפאל מספקת פתרונות הגנה אווירית בטווחים שונים, לרבות מל"טים וטילים בליסטיים לטווחים קצרים ● ההתעניינות מצידה של יוון במערכת הגיעה לאחר שארה"ב הודיעה לאתונה כי אושרה להם מכירת 40 מטוסי קרב מדגם F-35

ג'רום פאוול, יו''ר הפרדל ריזרב / צילום: ap, Andrew Harnik

כאב הראש של הפד רק גובר ובשווקים מיואשים

העלייה המחודשת של האינפלציה לא תאפשר לפד להוריד את הריבית ● היום יתפרסמו נתוני מדד ה-PCE החודשיים, אך אין מקום לתקווה רבה ● המטרה של הבנק המרכזי היא דואלית: לשמור על תעסוקה מקסימלית תוך הגעה ליציבות מחירים

צילומים: שלומי יוסף, עמית שאבי (ידיעות אחרונות), עיבוד: גלובס

2,800 שקל לשעה, תיקים מתוקשרים ותיבת פנדורה: החיים החדשים של השופט שבמחלוקת

הדיל שהוביל למינויו לנשיא בית המשפט המחוזי בתל אביב שב לאחרונה לרדוף את השופט בדימוס איתן אורנשטיין ● גלובס צולל לנבכי הקריירה החדשה שאימץ לעצמו כבורר–על, לחמ"ל שהקים כדי להתמודד עם ההקלטות המביכות ולשאלה המרחפת מעל לכל - איך תשפיע הפרשה על עתידו המקצועי?

השר לביטחון לאומי, איתמר בן גביר / צילום: מארק ישראל סלם - הג'רוזלם פוסט

השר בן גביר נפגע בתאונת דרכים: מצבו קל-בינוני

בן גביר הגיע לזירת הפיגוע ברמלה, התראיין וכשעזב את המקום - היה מעורב בתאונת דרכים • רכבו של השר התהפך והוא פונה לטיפול רפואי • לפי עד ראייה: רכב השר חצה באור אדום • ארבעה בני אדם נוספים נפצעו בתאונה, מצבם קל-בינוני

מאהל המחאה הפרו פלסטיני באוניברסיטת קולומביה (עיבוד: טלי בוגדנובסקי) / צילום: ap, Ted Shaffrey

המוחים הפרו-פלסטיניים עוטים מסכות קורונה כדי להיות חופשיים לבעוט

הלוק החדש של המפגינים מאפשר להם לחרוג מהשורות ● צה"ל נדרש לענות על שאלות קשות ● והאמריקאים מודאגים מהכוח של טיקטוק ● זרקור על כמה עניינים שעל הפרק

מארק צוקרברג / אילוסטרציה: גלובס

הסיבות לצניחה של מניית מטא למרות תוצאות חזקות, והחשש מאפקט דומינו שיגיע עד לגוגל

מטא אכזבה בגדול את המשקיעים עם תחזית פושרת לרבעון הבא, למרות שהכתה את התחזיות בשורת הרווח וההכנסות ● אוראל לוי, מור קרנות נאמנות: "השוק חושש שטרנד ה-AI לא מצליח לייצר הכנסות" ● וגם: למה אחרי פרסום הדוח של מטא צנחה מניית אלפאבית במסחר המאוחר ומי עוד צפוי להיפגע מאפקט הדומינו?

עלי רזא אסגארי, שהיה גנרל במשמרות המהפכה ועקבותיו נעלמו ב-2007 / צילום: ויקיפדיה

האיראנים טוענים: בכיר במשמרות המהפכה ערק לארה"ב. ומה הקשר הישראלי?

סוכנות הידיעות איראן אינטרנשיונל מדווחת כי עלי רזא אסגארי, בכיר לשעבר במשמרות המהפכה שעקבותיו נעלמו ב-2007, מתגורר בארה"ב תחת זהות בדויה ● אסגארי נחשב לדמות קרובה מאוד לראש הזרוע הצבאית של חיזבאללה, עימאד מורנייה, שחוסל ב-2008 בסוריה

מאיר בן שבת, ראש המל''ל לשעבר / צילום: מאיר אליפור

המומחה שמסביר: זה מה שתנסה ישראל לעשות ברפיח

מאיר בן שבת, שכיהן בעבר כראש המל"ל, מתאר בשיחה עם גלובס את מטרות הפעולה הצבאית הצפויה ברפיח, ומסביר כי גם אחריה, תידרש עבודה רבה כדי להביא למציאות אחרת ברצועת עזה ● לגבי המשא ומתן לעסקת החטופים, הוא מודה: "הלחץ על חמאס לא היה בעוצמה שדחקה בו להתפשר על דרישותיו ההזויות"