גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

לקרוא את העתיד בחבית נפט

רק כשכלכלת המערב תתרומם מריבית אפס ותיגמל מתקציבי הסיוע, נוכל להכריז שניצלנו

השבוע נתמקד במושג Peak OIL הלא היא נקודת שיא התפוקה של הנפט הנוזלי הקל להשגה. הנפט הלא נוזלי הוא הנפט המופק מאבנים הספוגות בו (למשל Canadian OIL Sands), או מכל דבר אחר אשר איננו זורם מעצמו.

מקורות נפט נוזלי נוספים קיימים לכאורה, אלא שהם נמצאים במקומות כמו מעמקי אוקיינוסים, אזורים קרים וחמים במיוחד על פני כדור הארץ ואזורים לא יציבים מבחינה פוליטית, והפקת נפט בהם יקרה עד כדי אי כדאיות כלכלית.

לפני שאתייחס לנושא בהיבט מסויים הנה כמה עובדות שכדאי לדעת לגביו:

1. לא נמצאו שדות גדולים, כמו בסעודיה או בים הצפוני, זה עשרות שנים.

2. דלדול השדות הקיימים מחריף (לדוגמא שדה Cantarell במקסיקו).

3. על פי מאזני חברות הנפט הגדולות בעולם (הלא ממשלתיות), הן מתקשות יותר ויותר לחדש מלאיהן (Reserves).

4. למרות העלייה במחיר, אין גידול בקצב התפוקה. זה נשאר סביב 75 מיליון החביות ביום. ניתן לראות זאת בגרף הבא המתאר את התפוקה:

משה שלום תפוקה

5. למרות המאמצים האדירים לפתח מקורות אנרגיה תחליפיים - רוח, שמש וכדומה תרומתם לצריכת האנרגיה העולמית הכללית, עדיין נמוכה ביותר, ותהיה כזו עוד הרבה שנים.

6. כמעט כל מקורות האנרגיה החלופית טובים לייצור חשמל, אך אינם מתאימים להנעת המנועים המזיזים את הכלכלה: תעבורה ותעופה. בקשר לכך אזכיר שתעשיית כלי הרכב המונעים בסוללות, עושה עדיין בחיתוליה.

7. תוצר הלוואי של תעשיית הנפט הנוזלי - פלסטיק לסוגיו, מהווה חומר מרכזי במוצרים בני הקיימא שמקיפים אותנו.

על רקע עובדות מוסכמות אלה, אנתח השבוע את הביקוש וההיצע בנפט. כידוע לכם, אני עדיין סקפטי לגבי היציאה מהמשבר הכלכלי, וצופה לשידור חוזר של מה שקרה בשנים 2008-2007, כשאשליית השגשוג המחודש תתפוגג.

אחזור ואומר שאני לא אשתכנע שהכלכלה המערבית (המהווה את צד הביקוש של המערכת העולמית) החלימה מחולייה והבריאה ממש, עד שלא יופיעו סימנים ברורים לחידוש צמיחה נורמלית, לצד תנאי אשראי ותקציבים נורמליים. כלומר, עד אשר הריביות יעלו מעל 0 והממשלות יפסיקו לייצר תוכניות "עידוד" ו"הצלה". זה לא אומר כמובן מאומה על עליות בשווקים הפיננסיים, המונעות עתה בעיקר מהעדר אלטרנטיבה, ובכוח העצום של קובעי המדיניות לנסות ולהניע את הצרכנים, באמצעות שיאי הבורסה, לחזור ולהזרים ביקושים.

אחד המדדים המהימנים של כלכלה בריאה, הוא צריכת האנרגיה שלה ובמקרה זה בחרתי להציג זאת על ידי הגרף המצביע על כמות הנפט המיובא לארה"ב:

משה שלום ייבוא

הייצור בארה"ב נמצא בירידה מאז שנות ה-70 ולכן הייבוא כשלעצמו מהווה את המדד לצמיחה האמיתית. ואכן, מאז תחילת שנות ה-80 הייבוא גדל ללא הפסקה עד שב-2006 נעצר, ומאז הוא יורד בהתמדה. האם זה תמונה של משק גדל? לדעתי לא.

והנה, בכל זאת, מחיר הנפט נמצא כבר באזור 85 דולר. ההסבר לכך הוא שהצריכה שמגביהה את מחירו אינה במערב אלא במדינות המתפתחות ובמיוחד בסין - צריכה זו מואצת והולכת ככל שמתרחב מעמד הביניים בארצות אלה. הודי וסיני ממוצע צורכים כיום מוצרים ושירותים, בהיקף ובסוג שלא חלמו עליהם לפני עשור.

הציצו למשל בקצב גידול מספר כלי הרכב בסין הבא לידי ביטוי בקרב שלהלן:

משה שלום סין רכב

שינויים קיצוניים מסוג זה משבשים לחלוטין את תחזיות הכלכלנים המסורתיים. המערב היה רגיל לראות בעצמו, את מקור ההתחלה והסוף של כל צמיחה או מיתון ועל פי קריטריון זה לתמחר את המשאבים. כעת, בעיקר מאז המשבר האחרון, המערב שרוי במיתון ונתון למחירי משאבים המתומחרים לפי ביקושים שאינם נשלטים על ידו.

הוסיפו לכך את השאננות הכללית והאופטימיות בדבר היכולת לייצר אנרגיה חילופית להשלמת הנפט והגז, וקבלו את אחד הגורמים לבעיה הלא רחקוה כל כך הנקראת Peak OIL. המשאבים האדירים הנדרשים כדי למצוא ולהכניס לרשת תפוקה בסך מיליוני חביות נוספות ביום, פשוט אינם מוקצים למטרה זו.

לממשלות יש כעת הרבה עניינים לטפל בהם: רפורמות במערכת הפיננסית, במערכות הבריאות והחינוך ובמיוחד הצורך ביצירת תוכנית לצמצום הגרעונות העצומים, לפני שחברות הדרוג יבואו וישנו להם אל עלות המימון.

על כן, בעיית מציאת פיתרון למחסור קרוב בנפט נוזלי וזמין, נדחה לזמן מאוחר יותר. זאת למרות, שכאמור, משאב זה מהווה את הבסיס לתעבורה, לכימיה ומהרבה בחינות גם לחקלאות ולנושאים חיוניים ממש של חיינו.

הבה נעיף מבט טכני על תעודת הסל USO העוקבת אחר תנועת נכסי הנפט בבורסה האמריקאית:

משה שלום תעודה

בטווח הבינוני-ארוך, התעודה מבטאת דשדוש רחב אשר החל באמצע השנה שעברה, וזה קצת שונה ממחיר הסחורה עצמה, אשר עלתה בצורה הדרגתית ואיטית. התעודה משקפת את העלויות האמיתיות של הצד הפיננסי בהחזקת המשאב, וזאת דרך חוזים עתידיים. מעבר מעל 42 דולר יאותת על חידוש המגמה העולה, אשר החלה מהתחתיות של תחילת 2009.

בטווח הקצר, המחיר מייצר מניפה, אשר אינה תבנית יציבה בדרך כלל ואשר יכולה לגרום לירידה בטווח הקצר. במקרה כזה, רמת 34 דולר המצוינת בגרף השבועי כתמיכה חזקה, תהיה המבחן הרציני הבא. שימו לב לגבולות הגזרה של מניפה זו, כדי להחליט על מהלכים בטווח המיידי.

לסיכום

המצאות חצי העולם המפותח במיתון מונע עדיין מהבעיה הקשה של Peak OIL להגיע למודעות כללית. החלק הגדל בעולם עושה זאת בקצב מסחרר, וחוסר מציאת מקורות חדשים זולים וקלים להפקה רק מחמירים את המצב העתידי.

בנוסף, שילוב אפשרי של איבוד ערך המטבעות עקב הבעיות הפיננסיות המתחילות לצוץ מחדש (דובאי, יוון ובקרוב פורטוגל, ספרד, וכו') יכולות לעורר "דברים ממשיים" ולגרום למחירים במגזר האנרגיה שקשה לנו לדמיין אותם עכשיו.

רוב הגרפים לסקירה זו נלקחו מכתבה מאוד מעניינת בנושא, אשר אני ממליץ עליה בחום:

להלן כמה אתרים ולינקים למעוניינים להרחיב בנושא:

רשימת ספרים מומלצת:

http://www.financialsense.com/resources/peakoil.html

מאמר מיוחד:

http://www.energyandcapital.com/articles/the-end-of-peak-oil-denial/1111

הפרסומים הרשמיים החשובים לנושא peak oil החל משנת 2007 ועד עכשיו:

http://www.energybulletin.net/node/52460

וכדאי לצפות בראיון עם הכלכלן הראשי של IEA.

http://www.independent.co.uk/news/science/warning-oil-supplies-are-running-out-fast-1766585.html

תודה לידידי אמיר כרמל על העזרה שהוא נתן לי בהכנת סקירה זו.

  • משה שלום הינו מנתח שווקים פיננסיים בכיר, וחבר בצוות אתר "הכול בגרפים" (http://www.grafim-online.com) המספק שירותים למשקיעים וסוחרים.
  • ניתן ליצור קשר במייל Moshe.Shalom@gmail.com.
  • משה שלום עשוי להיות בעל עניין אישי בנכסים הפיננסים המוזכרים בסקירה זו. אין לראות בנכתב בה הצעה או ייעוץ לרכישה ו/או מכירה ו/או החזקה של ניירות ערך והוא אינו מהווה תחליף לייעוץ המתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל אדם. המעוניינים להיכנס לרשימת תפוצה לקבלת אתראות על סקירותיו, וחומרים נוספים, יכולים לשלוח אימייל ל- Moshe.Shalom@gmail.com עם "אני מעוניין להצטרף" בנושא או בתוכן.

עוד כתבות

הצוללת. הילה ויסברג בשיחה עם ד''ר רוני הירש / צילום: פרטי

החוקרת הישראלית שמפרקת את המיתוסים על אבי הקפיטליזם

שיחה עם ד"ר רוני הירש, מומחית לתיאוריה פוליטית והיסטוריה של מחשבה כלכלית ● על הגותו של אדם סמית, שוק חופשי ושחיתות פוליטית ● האזינו 

5,000 דולר לפליט: המצרי שמגלגל מיליונים על חשבון תושבי עזה

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: ארה"ב וסעודיה קרובות מתמיד להסכם, גם בלי ישראל, אסמעיל הנייה כבר כמעט שבועיים באנקרה, במצרים עושים מיליונים מפליטים בעזה וארה"ב משלבת טכנולוגיה ישראלית בנגמ"שים ● כותרות העיתונים בעולם 

גבינת סקי של שטראוס. צפויה להתייקר בקרוב

גל העלאות המחירים נמשך: שטראוס וגד מייקרות את מוצרי החלב

אחרי תנובה וטרה, גם שטראוס מודיעה כעת על התייקרות בחלק ממוצרי החלב הלא מפוקחים בשיעור של כ-1.6% ● בין היתר מדובר על גבינת סקי, שמנת להקצפה וחלב יטבתה ● העלאת המחירים תיכנס לתוקף ב-19 במאי ● גם מחלבות גד הצטרפו לגל העלאות המחירים, והודיעו על העלאת מחירים בשיעור ממוצע של 3.5% החל מ-16 במאי

שלומי ויוסי אמיר / צילום: יח''צ, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

טלטלה נוספת בשופרסל: היו"ר שפירא צפוי לפרוש בשל לחצי משרד הבריאות

שפירא טרם הגיש את התפטרותו, אך בבי"ח איכלוב אישרו שכך יעשה בקרוב ● מנכ"ל משרד הבריאות: "הציפייה הציבורית היא שמנהל בכיר בדרגתו של פרופ' שפירא יקדיש את מרב זמנו ומרצו למשרתו הבכירה"

מכוניות חדשות בנמל אילת / צילום: איל יצהר

משלוח הרכב שיצא מטורקיה בדקה ה-90, ומה החלופות שבוחנים היבואנים

יבואני הרכב הישראלים נערכים לסגר הייצוא מטורקיה ● משלוח ענק של טויוטה הספיק לצאת לישראל "ברגע האחרון" אולם בענף צופים עיכובים באספקת דגמי מפתח

זירת החיסול של חסן מהדווי בדמשק, סוריה / צילום: ap, Omar Sanadiki

דיווחים בסוריה: לראשונה מאז חיסול הבכיר האיראני - ישראל תקפה בדמשק

למרות האופטימיות המצרית, חמאס טרם השיב להצעה ובכיר בארגון הטרור הצהיר כי "עמדתנו שלילית" ● לפיד לשר החוץ האמירתי: "הדבר החשוב ביותר - השבת החטופים הביתה" • תא"ל שלומי בינדר ימונה לתפקיד ראש אגף המודיעין ותא"ל אבי בלוט ימונה לתפקיד מפקד פיקוד מרכז • עדכונים בולטים

צילומים: מארק ישראל סלם (הג'רוזלם פוסט), Shutterstock/ א.ס.א.פ קריאייטיב

חשיפה: יצוא הנפט לישראל דרך טורקיה נמשך למרות החרם. אלו הסיבות

אזרבייג'ן היא ספקית נפט משמעותית של ישראל, כשהזהב השחור מגיע דרך צינור באקו־טביליסי־ג'ייהאן (BTC) - שם, הנפט מועמס על מכליות בדרך לחיפה ● כך השפיעו יחסי אנקרה־באקו על ההחלטה לא לעצור את הנפט לישראל

מגרש מכוניות למכירה, נמל אשדוד / צילום: Shutterstock

צ'רי חדשה וחשמלית בדרך לישראל, והמסים מענף הרכב בשיא היסטורי

הסכום הממוצע של מס קנייה מרכב נוסעים חדש זינק ב-12.6% לעומת שנת 2022 ● מותג הפרימיום Exlantix של צ'רי בדרך לישראל, וכך גם הקרוסאובר של KGM הקוריאנית ● ועוד חדשות מענף הרכב

יגאל דמרי / צילום: אייל פישר

"בעוד שנה נהיה בקטסטרופה": התחזית הקשה של יגאל דמרי

הכתבה הזו הייתה הנצפית ביותר השבוע בגלובס ועל כן אנחנו מפרסמים אותה מחדש כשירות לקוראינו ● חצי שנה לפרוץ המלחמה, היזם יגאל דמרי מסביר מדוע שוק הנדל"ן בנגב דווקא פורח ● הוא מעריך כי היקפי הבנייה בפרויקטים של התחדשות עירונית הגיעו לשיא, וסבור שהחרם הטורקי לא ישפיע במידה מהותית על השוק ● כמה באמת שווה הקרקע של חנן מור בשדה דב לפי ההצעה שהגיש, ולמה הוא מקפיא בינתיים את הפרויקט שלו בבבלי

עו''ד יוסי בנקל / צילום: תמר מצפי

"יכולנו לגבות הרבה יותר": עורך הדין שמנהל את פשיטת הרגל הגדולה במדינה בראיון

זה שבע שנים שעו"ד יוסי בנקל מנהל קרב משפטי על כספיו של אליעזר פישמן, לאחר שצבר חובות של כמעט 4 מיליארד שקל וזכה ל"תספורת" נדיבה ● בראיון ראשון לאחר מותו של פישמן מספר בנקל איך ימשיך לנהל את התיק, נמנע מלבקר את הבנקים ומספר על ה"תרגיל" שעשה פישמן כדי להשאיר הון בידי משפחתו

אאודי Q4 / צילום: יח''צ

החל מ-320 אלף שקל: לגרסה הזו של אאודי מחכה תחרות קשה

הקרוס–אובר המשפחתי של אאודי סוגר פערים חיוניים בתחום הביצועים והטווח, ושומר על תמחור סביר ● אבל מצפה לו קרב קשה מול הגרסה הבכירה של טסלה Y ושלל הסיניות

''מנטה ריי'' / צילום: נורת'גרופ

לא רק באוויר: כלי השיט הבלתי מאויש החדש של צבא ארה"ב

הסוכנות האמריקאית לפיתוחים טכנולוגיים צבאיים והענקית הביטחונית נורת'רופ גרומן הודיעו כי סיימו בדיקות בהיקף מלא של "מנטה ריי" - פרויקט דגל ימי של כלי שיט תת־מימי בלתי מאויש (UUV) גדול במיוחד ● כלי השיט החדש נושא חיישנים ומערכות תקשורת מתקדמות המאפשרות לו לבצע משימות כמו מעקב, זיהוי ונטרול מוקשים, מחקר בעומק האוקיאנוסים ומיפוי הקרקעית

מתן ותומר, מייסדי חברת Apex / צילום: בן חכים

הם עוד לא בני 40 וכבר הצליחו לגייס את היזם המדובר בעולם לחברת הסייבר שלהם

מתן דרמן ותומר אבני ראו מקרוב את מהפכת הבינה המלאכותית קורמת עור וגידים במהלך שירותם הארוך ב־8200 ● לפני עשרה חודשים, הם הקימו חברה שמאבטחת את השימוש ב־ChatGPT, וכך מנטרלת את הרתיעה ממנו בקרב מנהלים ● היום, סם אלטמן מייעץ להם ומשקיע מכיסו

איתמר בן גביר משתתף בטקס יום הזיכרון בבאר שבע, שנה שעברה, לאחר שחלק מהמשפחות ביקשו שלא יגיע / צילום: Maya Alleruzzo (AP), עיבוד: טלי בוגדנובסקי

לשרים לא אכפת שנוכחותם לא רצויה בטקסי הזיכרון

אין לנו כלים להילחם גם על הכיס ● חברי הממשלה מתעקשים להגיע לאירועי הזיכרון ● וצה"ל חייב ללמוד לאמץ ביקורת חיצונית ● זרקור על כמה עניינים שעל הפרק

נשיא טורקיה, רג'פ טייפ ארדואן / צילום: ap, Markus Schreiber

דרמה בנמלים: ארדואן אוסר על יצוא סחורות לאשדוד וחיפה

בנמלי טורקיה כבר החלו לאסור על יצוא סחורות לנמלי חיפה ואשדוד באופן גורף - כך נודע לראשונה לגלובס מפי גורמים המעורים בפרטים ● מדובר בחוליה האחרונה של שרשרת אירועים שוותיקי הסוחרים עם טורקיה לא זוכרים כמותם, וקשה לדעת מתי וכיצד יסתיימו

מחיר למשתכן בירוחם / צילום: חב' שתית

לא כדאי להתחתן: מחיר למשתכן מעוות אפילו את הקן המשפחתי

לא מעט זוגות נרשמים כידועים בציבור כדי שיוכלו לגשת להגרלות מחיר למשתכן ● רווק או רווקה שבין הזכייה למועד החתימה על החוזים יחלטו להתחתן, יאבדו את הצ'ופר מהמדינה ● אולי זה לא מה שישבור זוגיות טובה, אך זהו עיוות מדהים שהמדינה יוצרת

במה העשירים משקיעים / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, חומרים: shutterstock

לא מתלהבות ממניות: כך המשפחות העשירות מנהלות את הכסף שלהן

מחקר של ג'יי פי מורגן בחן את דפוסי ההשקעה של משפחות בעלות הון גבוה מ־50 מיליון דולר ● המשפחה העשירה הממוצעת משקיעה בעיקר בנכסים לא סחירים, משלמת 6 מיליון דולר בשנה על ייעוץ השקעות, ומצפה לתשואה של כ־11% בשנה

נשיא טורקיה, רג'פ טייפ ארדואן / צילום: Reuters, AHMAD AL-RUBAYE

לאחר חשיפת גלובס: בלומברג מדווחת כי טורקיה עוצרת לחלוטין את קשרי המסחר עם ישראל

בבלומברג דיווחו כי עדיין לא מדובר באישור רשמי, אלא בדיווח של גורמים טורקיים ● מוקדם יותר היום נחשף בגלובס כי בנמלי טורקיה כבר החלו לאסור על יצוא סחורות לנמלי חיפה ואשדוד באופן גורף ● בנוסף, חברת התעופה הטורקית MNG מפסיקה לייבא מטענים לישראל

קמפיין freeTV / צילום: צילום מסך

ב־freeTV לא חושפים את מספר הלקוחות, אבל משקיעים 2 מיליון בקמפיין בכיכובם

הקמפיין של מיזם הסטרימינג מתברג במקום השני בזכירות, ובמקום האחרון באהדה - כך עולה מדירוג הזכורות והאהובות של גלובס וגיאוקרטוגרפיה ● הפרסומת הזכורה ביותר שייכת לבנק מזרחי טפחות, בית ההשקעות מיטב חוזר למסך עם עוד פרסומת בהובלת כוכב "חברים"

תיירים באקרופוליס, יוון. יחס החוב־תוצר במדינה הגיע ב־2023 לרמה הנמוכה ביותר מאז 2010 / צילום: Reuters, Beata Zawrzel

הפתעה כלכלית באירופה: מדינות ה"פריפריה" מובילות את הצמיחה ביבשת

כלכלות דרום אירופה רשמו צמיחה מהירה ב־2023, בעוד שגרמניה וצרפת התכווצו, ובכך הפכו את המגמה ביבשת ● איטליה, ספרד, פורטוגל ויוון מצליחות לצמצם את החובות שצברו במשבר 2008 ובקורונה, אך מומחים טוענים כי כדי לשמר את השגשוג דרושים שינויים מבניים