גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

פרופר: "לא מכיר מנהל שצריך להרוויח יותר ממיליון שקל בחודש"

יו"ר אסם לא חושש לבקר את חגיגות שכר הבכירים ולדבר נגד תאוות-הבצע ■ בראיון עמו הוא קורא לבלום את "ההגזמות הפרועות" בשכר, אבל מנגד מסביר למה הוא לא תומך בהצעה של שלי יחימוביץ'

"חלק מהשכר של הבכירים ביותר, והבכירים בכלל, שמשולם היום בחברות הציבוריות, הוא לא הגון, לא הגיוני ואפילו משחית. אני לא מכיר חברה שבה שכר מנהל יכול להיות, או צריך להיות, מעל מיליון שקל בחודש. שכר כזה הוא מוגזם ללא כל ספק. הנגיעות בארץ של השכר המוגזם מאוד זה איזשהו צל של מה שקורה בארה"ב, כמובן רחוק מלהיות קיצוני כמו אצלם, אבל כמו בארה"ב מניע אותו בצע כסף".

בזמן שחבריו במגזר העסקי מעדיפים למלא את פיהם מים ולא להתייחס לחגיגות שכר המנהלים, דן פרופר, יו"ר אסם , לא חושש לומר את מה שמציק לו.

"גם אני וגם אחרים מכירים חלק ממקבלי השכר הגבוה ביותר באופן אישי, אז מובן שזה לא נוח לחלק מהאנשים לדבר על כך. חלק גדול לא יאמר את הביקורת שיש לו, אבל יחשוב כך. אחרים יאמרו לי 'אנחנו מסכימים איתך, אבל שקט-שקט, שלא ישמעו אותי'. למה להם להיכנס לחיכוכים ולהתווכח עם חברים? אני לא רוצה לפגוע באיש באופן אישי, אבל אני מדבר על תופעה לא נכונה שמטרידה אותי".

חודש חלף מאז ששזפנו את עינינו בנתוני השכר של המנהלים הבכירים במשק לשנת 2009 - שבין השאר חשפו את שכרו מעורר הקנאה של אלי יונס, מנכ"ל בנק מזרחי טפחות, שמביא הביתה יותר מ-1.5 מיליון שקל בחודש; את עלות שכרו של חיים כצמן, יו"ר גזית גלוב (18.8 מיליון שקל לשנה); ואת הנתון המדהים לפיו עלות השכר השנתית הממוצעת למנכ"ל בחברה ציבורית הכלולה במדד ת"א 100 היא כ-5.93 מיליון שקל - ונדמה שהסערה סביבם ממאנת לשכוך.

כל שנה, ברגע שמתפרסמים נתוני שכר הבכירים כולם מזדעקים, אך לאט-לאט ההתלהבות נגוזה ומתפוגגת. מה השתנה השנה?

"השנה נפרצו כמה גבולות בתחום השכר. יש שכר שפשוט לא נראה הגיוני בשום קנה מידה. ואני מדבר רק על הקיצוניים ביותר. סיבה נוספת לכך שהוויכוח לא שוכך, היא שהשנה זה קורה דווקא על רקע המשבר הכלכלי, כאשר חברות מפסידות שפגעו בציבור המשקיעים שלהן, שאינן יכולות לעמוד בהתחייבויות האג"ח שלהן, פתאום מעבירות טובות הנאה למנהלים. יש דיספרופורציה קשה בין הדברים".

חיידק ושמו חוסר צניעות

פרופר לא מתלהם, אבל בהחלט מעביר ביקורת. בראיון ל"גלובס", על רקע החלטת ראש הממשלה, בנימין נתניהו, להקים ועדת שרים לבחינת שכר הבכירים במשק, הוא מבקש מהחברות הציבוריות שסטו מהדרך לעלות עליה בחזרה, מהמנהלים שלא יתעוורו מתאוות בצע, ומהציבור שיפסיק את העליהום הכללי נגד כל הבכירים.

"בגלל חלק קטן של עשבים שוטים, לא צריך לשפוך את התינוק עם המים. אנחנו צריכים למצוא דרכים לקחת את הצמח הזה שהוא די חדש אצלנו בארץ, כל הנושא של חברות בורסאיות, של קפיטליזם, שהוא דבר שצומח, ולרסן אותו. כמו לכל עץ שצומח, צריך לגזום לו את הענפים שפורצים בכיוון הלא נכון, כדי למצוא בסופו של יום עץ צומח לתפארת", הוא אומר.

מהמחוקק מבקש פרופר שלא ירוץ מהר מדי בדרך לתקן את הליקוי - "כמו שעשתה חברת הכנסת שלי יחימוביץ'" - אלא יתנהל על-פי הפתגם הידוע "סוף מעשה במחשבה תחילה". במיוחד כשיש למחוקק עצמו, חלק לא מבוטל ביצירת התופעה.

"בחלק מהתופעה, לא בכולה, אשם החוק", הוא אומר. "בזמנו, חוקק חוק או תקנה שדורשת מהחברות לפרסם את שכר חמשת הבכירים. חשבו שתהיה איזו בושה לקבל שכר מופלג כזה ולהופיע איתו ברבים. ההפך המוחלט קרה. קיימת היום תחרות בין מנהלים מי מקבל יותר. לא תמיד חקיקה עם רצון טוב, יוצרת באמת תוצאה טובה".

מאיפה נובע חוסר הצניעות של המנהלים?

"זאת מחלה שבאה מארה"ב, אבל היא נפלה על קרקע די פורייה של אנשים שדורבנו לאיזושהי תאווה להרוויח מהר ויותר. היו גם תופעות שהן חיוביות כשלעצמן, כמו חבר'ה צעירים שבנו חברת היי-טק מאפס, טיפלו בזה יום ולילה במשך שלוש-ארבע שנים, ויצאו עם 100 מיליון דולר כל אחד. יושבים חבר'ה אחרים שמנהלים חברה, והם בני אותו גיל ולמדו באותו בית ספר, ואומרים לעצמם 'רגע, אני לא פחות מוכשר ממנו, למה אני לא יכול לעשות את זה?' ואז מוצאים דרכים. אלה הדרכים הלא טובות. החיידק הזה הוא חיידק מדבק, מי שלא מחוסן ממנו, ויש גם כאלה שמחוסנים, יכול להידבק בקלות".

מה זה אומר עלינו כחברה?

"להערכתי התרבות אצלנו התעקמה, השתנתה. השתרשה בחברה שלנו תרבות של רכושנות ותאוות בצע, אבל אני מאמין שהיא לא פגעה בכל השכבות בארץ ולא בכל האנשים. היא פגעה רק בחלק מהציבור. אותו חלק כל הזמן חושב על התעשרות קלה, מהירה, הטלוויזיה מכניסה אותנו לכל מיני בתים של עשירים, בסרטים ובחדשות, ויש רכושנות הולכת וגדלה שמביאה טיפוסים מסוימים לתאוות בצע שמעבירה אותם לפעמים מעבר לגבול הסבירות.

"התרבות שבה המדינה הזאת צמחה, התעוותה בכמה מקומות. המדינה הזאת צריכה להגדיל עוד יותר את רמת החיים שלנו, אבל בצורה שלא יהיו פיקים בקצוות, פיק עליון כזה ופיק תחתון כזה, כמו שרואים עכשיו".

תפוחים רקובים בארגז

הפיקים שעליהם פרופר מדבר לא הופיעו רק אצלנו. "בדרך מארה"ב לישראל, התופעה הזו עברה גם דרך אירופה", אומר פרופר. "העולם המערבי, העולם הקפיטליסטי, העולם כולו, הגלובוס, עבר כמה תהפוכות ב-70 השנים האחרונות. הקומוניזם עבר השחתה. בהתחלה הקומוניזם היה משהו טהור מאוד, נהדר, שוויוניות מלאה. אלא מה? הטבע האנושי הוא שונה. כתוצאה ממנו התחילו שחיתויות. כתוצאה מהשחיתות הזאת העולם הזה נרקב והתמוטט. הקפיטליזם העולמי הגיע היום לנקודה שבה יש בארגז התפוחים שלו תפוחים רקובים. אם לא נוציא אותם, כל הארגז יירקב".

יש טענות ששכר הבכירים המופרז בישראל, הוא סממן לפשיטת הרגל הערכית שלנו כחברה וכמדינה.

"אני מסכים חלקית. לדעתי אין אובדן ערכים, החברה שלנו לא רקובה ואין פשיטת רגל. אני חושב שיש שחיקה בקצוות של הערכים. אנחנו חייבים כמדינה כחברה לחזק את הערכים הבסיסיים שלנו, שהם ערכים טובים שעליהם המדינה הזאת נבנתה, ולחנוק את הערכים החיצוניים שמפריעים לנו. בסך הכול יש חריגים לכלל, שאם לא נטפל בהם הם יתרבו".

גם השחיתות בארץ היא חריגה?

"השחיתות נוראה. אני חושש לפתוח את העיתון. יש לזה את הצד החיובי והצד השלילי. הצד השלילי זה שהיא קיימת. מצד שני, אני אומר, זה נפלא שהיא נחשפת. לא נקברת מתחת לשטיח, ואני מאמין שמצבנו היום לא פחות טוב ממה שהיה לפני שנים, כאשר אולי השחיתות הזאת הייתה מתחת לפני השטח ולא ידענו עליה. האם אי הידיעה משמחת? לא. אני חושב שהחשיפה היא טובה וככל שירבו בה וככל שיתמידו בה, תוסיף בריאות".

"המשקיעים צריכים להצביע ברגליים"

כשפרופר מטיף להגינות בנושא השכר, הוא לא חושש מזה שיבואו אליו למחרת בטענות כאילו גם הוא נגוע מהסתאבות-כלכלית-מודרנית. עלות שכרו השנתית של מנכ"ל אסם, גזי קפלן, העומדת על סך של כ-3.7 מיליון שקל, ומשקפת "הכול, מכול וכול", אינה קרובה לעלות השכר השנתית של המנהל שמאייש את המקום ה-100 ברשימת 100 המנהלים בעלי השכר הגבוהה ביותר ב-2009, שמגיעה לכ-4.5 מיליון שקל. עלות שכרו שלו כיו"ר, רחוקה עוד יותר ועומדת על 2.2 מיליון שקל בשנה.

"באסם, כמדיניות, לא מצטרפים לחגיגת השכר. אני מאמין שהיא לא נכונה ושאסור להיגרר לשם. צריך להבין שחברה זה לא רק הדו"חות הפיננסיים, זה לא רק המכונות שעובדות ולא רק המוצרים על המדף. זה בעיקר התרבות שלה ומי הם האנשים שמאחורי התרבות. חשוב מאוד לטפח תרבות שתדע לשמור מצד אחד על שכר הוגן ותגמול עבור מאמץ והישגים, עד לעובד הכי זוטר בחברה, ומצד שני להימנע מהגזמה פרועה שמונעת על-ידי תאוות בצע או על-ידי דחפים שמקומם לא יכירם אצלנו".

אך זה שהוא לא חלק מהתופעה, לא מונע ממנו לספק עוד ועוד הסברים ומקורות לפורענות בשכר הבכירים: "חברות ציבוריות בישראל סובלות ממחלת ה-OPM, other people's money. כשיש בחברה 20%, 50% ולפעמים גם 80% כספי ציבור, המנהל למעשה משחק בכספם של אחרים. כאשר הוא מצליח והוא גם מצליח לקבל שכר יותר גדול, הכול טוב ויפה. ברגע שהחברה נכשלת הוא אף פעם לא משלם את המחיר. לעתים שכרו אפילו הולך ועולה. אנחנו יוצאים מפרופורציות וה-OPM עובד חזק. זה אבסורד".

הבעיה, לדבריו, היא שהרוב הגדול, אלה שהכסף שלהם משחק ישירות לידיים של המנהלים, שותק. "יש לנו איזה כשל שוק. המשקיעים היו צריכים להיות אלה שמצביעים ברגליים נגד התופעה הזאת. הם אינם מצביעים ברגליים, אלא ממשיכים להשקיע באותה חברה ובעצם נותנים איתות של שביעות רצון מהתנהלות החברה ומהשכר שהיא משלמת. הפרשנות שלי לכשל הזה היא שהציבור איננו רווה נחת מהשכר, אבל הוא מצביע בכיסו לחברה הן משום שהוא לא קשור אליה ישירות, אלא דרך מוסדיים למיניהם, והן לעתים משום שהוא מצפה מהחברה עצמה שתפעל להשגת תוצאות שייטיבו איתו".

לפי דבריך, למוסדיים יש כוח רב בעצירת התופעה. למה הם לא עושים כלום?

"המוסדיים יכולים להיות אלה שמצביעים ברגליים, ולעתים הם עושים את זה, אבל גם שם אין בקרה מספיק טובה".

"אסור לתפור חליפה שתתאים לכולם"

גם לגבי הפתרונות המוצעים והראויים יש לפרופר מה לומר. כך, למשל, הוא מאוד שמח על דחיית ההצבעה בהצעת החוק של חברי הכנסת שלי יחימוביץ' וחיים כץ בעניין. "הבעיה של הצעת החוק של יחימוביץ' היא שהיא נעשתה מבחינת סוף מחשבה במעשה תחילה, ולא סוף מעשה במחשבה תחילה. אין לחוק הזה היגיון כלכלי או חברתי. אני יכול לחשוב על 1,000 דרכים להתגבר על חקיקה שאומרת השכר יכול להגיע לפי 50 משכר העובד הנמוך ביותר בחברה. ואז מה עזרו חכמים בתקנתם? שום דבר.

"אני לא אומר שלא צריך לעשות סדר. להפך, חייבים לעשות. אבל טוב עשתה הממשלה כשעצרה את ההצעה הזו, וטוב שהיא יושבת על המדוכה. לעתים, מחמת הפופוליזם, הכנסת רצה קדימה. זה מה שקרה עם ההצעה הזו. יש בהסתכלות שמוצעת בה הרבה מאוד סכנה, כיוון שהיא גוזרת גזירה שווה במקום הלא נכון".

מה הסכנה?

"אי אפשר לתפור חליפה ליתום. זאת חליפה אחת, גודל אחד לכל החברות, להצלחות ולכישלונות, ואין מקום לדבר הזה. האם היינו כולנו שבעי רצון שכל המנהלים היו מקבלים פי 50 מהשכר של העובד הנמוך ביותר באותה חברה? לא. זה לא היה צודק ולא היה מביא אותנו לשום מקום, וכפי שאמרתי המנהלים היו מוצאים דרכים להתגבר על המכשלה הזאת, שהיא די קלה".

יש מקום לקבוע גבול עליון כלשהו?

"קשה מאוד לקבוע אמות מידה של סכום שממנו אסור לחרוג. אני מאמין שצריך לעשות מעשה ולהחזיר את הקפיטליזם למקום שבו הוא צריך להיות, כגורם דוחף לקידום הכלכלה. צריך לתת תמריץ למצליחים, למוכשרים, למתאמצים, לעובדים, ולתמרץ את ההצלחה בצורה הוגנת והגיונית. והדרך לעשות זאת היא לא על-ידי קביעת קריטריון של סכום".

אז איך אתה מציע לפתור את הבעיה?

"באמצעות רגולציה של הרשות לניירות ערך. אסור לנו כאן לתפור חליפה שמתאימה לכולם. אין כזה דבר. יש חברה מזערית, יש אדירה. ניהול של שתי חברות כאלה הוא שונה לחלוטין. אני מציע שלא יגדירו שכר במספרים, אלא מהם הקריטריונים שעל פיהם צריך לקבוע שכר, בונוס ואופציה. הדרך הנכונה ביותר לעשות זאת, היא להטיל אחריות על הדירקטוריון".

פרופר קורא לרשות ניירות ערך להתעורר ולטלטל את כיסאות העור שעליהם יושבים הדירקטורים. "לחלק מהדירקטוריונים היום אין את הרגשת החובה והאחריות כלפי החברה, כפי שהיה צריך להיות. אותה אחריות הייתה צריכה להיות עוד יותר חזקה אצל הדירקטורים החיצוניים, שתפקידם למעשה להגן על זכויות ציבור המשקיעים. להערכתי, הרגולטור במקרה הזה צריך להיות הרשות לניירות ערך, שהחוק צריך לתת לה את הסמכות לפעול באמצעות רגולציה למגר את תופעת הפורענות בשכר הבכירים בחלק מהחברות, על-ידי חיוב דירקטוריון בחובות דיווח והצדקת חריגים".

פרופר גם לא חושב שהטלת אחריות על המנהלים לכישלונות, באמצעות כניסה לכיסם שתפח בתקופת ההצלחה, היא מחשבה גסה. "צריך למצוא דרכים, ויש כאלה, לתגמל את המנהל על הגדלת הרווחיות, על הגדלת המכירות, על יצירת הערך שלו למשקיע וכדומה. אבל מנגד, צריך למצוא דרך שבה חברה שמגמתה שלילית, והיא במצב ירידה, מנהל שקיבל שנים קודם לכן אופציות או בונוסים בגין התקדמות, ישלם באותם בונוסים גם עבור הירידה".

חוץ מזה, הוא אומר, בכל מקרה, צריך לחשוב לטווח ארוך. "אם נפזר את הבונוסים ואת האופציות של המנהל על פני כמה שנים קדימה, נוכל לקחת את החלק הנותר מאותם בונוסים ואופציות כאשר תחול ירידה בחברה. זאת דרך".

עוד כתבות

אוהלי המחאה הפרו־פלסטינית באוניברסיטת קולומביה / צילום: Reuters, Caitlin Ochs

הקמפוסים בארה"ב רותחים, ובישראל חוששים מגל חרמות

ההפגנות האנטישמיות והאנטי ציוניות ברחבי הקמפוסים בארה"ב, ובראשן בקולומביה, הגיעו לשיא עם סגירת שערי האוניברסיטה שבלב מנהטן וכבר עכשיו הן זולגות מעבר למדשאות והופכות לגל חרמות לא מוצהר על חוקרים ישראלים ● "הממשלה צריכה להתעורר לפני שייווצר פה נזק בלתי הפיך", אומרת פרופ' מלאת שמיר, סגנית נשיא אוניברסיטת תל אביב לבינלאומיות

הרש גולדברג פולין

דיווח ב-CNN: בממשל ביידן קיבלו את הסרטון של החטוף גולדברג-פולין כבר ביום שני

פרסומים זרים: הוידאו הועבר ע"י הקטארים עקב לחץ אמריקני לקבלת אות חיים מהרש ומחטופים אמריקנים נוספים • דובר צה"ל: סרטון החטוף מהשבי - קריאה דחופה לפעולה • אחרי פרסום הסרטון: מחאה בירושלים להחזרת החטופים • משפחות חטופים חסמו את משאיות הסיוע לרצועה: "רק עצירת הסיוע לחמאס תמנע ממנו לשלוט ברצועה" • סנטקום: הפלנו טיל בליסטי וכטב"מים ששיגרו החות'ים • עדכונים בולטים

וול סטריט / צילום: Unsplash, Chenyu Guan

נעילה מעורבת בוול סטריט; אנבידיה ירדה בכ-3%, טסלה זינקה ב-12%

הנאסד"ק עלה ב-0.2% ● אירופה ננעל בירידות קלות ● מדד הנג סנג עלה ב-2% ● בנק פיקטה: "שוק המניות בארה"ב תלוי ברווחי החברות הגדולות" ● יו"ר UBS: "הבנק אינו גדול מכדי ליפול" ● טסלה פספסה את התחזיות, אך המניה זינקה במסחר המאוחר; תאיץ השקת דגמים מוזלים • דריכות בשוק לקראת דוחות מטא לאחר הנעילה בוול סטריט • בנק אוף אמריקה ממליץ על שתיים מ"שבע המופלאות"

רחפן Autel EVO 2 Enterprise / צילום: Reuters, Steve Marcus

אלפי רחפנים מתוצרת סין בדרך לישראל. אלו החששות

אלפי רחפנים תוצרת DJI ואוטל הסיניות נרכשו כדי למלא את השורות בצבא, לאחר ערב רב של דגמים שהגיעו מתרומות ואנשי מילואים ● למרות האיסור בארה"ב ובעוד שצבאות מערביים חוששים מריגול סיני, בצה"ל מבהירים: "נעשו התאמות כדי לשמור על ביטחון המידע"

תערוכת הרכב בבייג'ינג, לפני שנתיים / צילום: ap, Andy Wong

החל מ-170 אלף שקל: הרכבים שיוצגו השבוע על הבמה החשובה בעולם ובקרוב יגיעו לישראל

כלי רכב חדשים יוצגו על בימת התערוכה הבין־לאומית מהחשובות בעולם שנפתחת השבוע בבייג'ינג, ואמורים לבסס החל מהשנה את אחיזתה של סין בשוק הרכב האירופי והישראלי ● בדקנו מי עשויים להגיע לישראל כבר בעתיד הנראה לעין

בועז לוי, מנכ''ל התעשייה האווירית לישראל / צילום: יוסף יהושע

בתעשייה האווירית רוצים לחתוך את הדיבידנד למדינה. הבעיה: הבונוס לעובדים ייתקע

אחרי שיא בהכנסות וזינוק ברווח הנקי, לגלובס נודע שבתעשייה האווירית יבקשו מרשות החברות לנצל את הכסף למחקר ופיתוח ● עד שלא יסוכם הדיבידנד למדינה, גם המענקים לעובדים בהקפאה

פליטים עזתים ברפיח / צילום: Reuters, IBRAHEEM ABU MUSTAFA

וול סטריט ג'ורנל: כך תיראה הפעולה הישראלית ברפיח

בוול סטריט ג'ורנל מדווחים כי ישראל נערכת לפעולה ברפיח ומפנה אזרחים לקראת מבצע צבאי ● עפ"י ההערכות, מבצע הפינוי צפוי להימשך כשבועיים עד שלושה שבועות ויתבצע בתיאום עם ארה"ב, והלחימה תיארך כשישה שבועות

נשיא ארה''ב, ג'ו ביידן / צילום: ap, Mark Schiefelbein

סיוע הענק האמריקאי אושר רשמית: איזה נשק תקנה ישראל במיליארדים?

אחרי בית הנבחרים, גם הסנאט האמריקאי אישר את הסיוע לישראל. חבילת הסיוע עומדת על כ-26 מיליארד דולר, מתוכם 14 מיליארד דולר לרכש ביטחוני ● מה יהיה ניתן לרכוש איתו, מה האינטרס האמריקאי הרחב, ועד כמה תהנה ממנו התעשייה הישראלית? ● גלובס עושה סדר

יהודה זיסאפל ז''ל וזהר זיסאפל ז''ל / צילום: כדיה לוי, איל יצהר

"לא היו להם יאכטות ומטוסי פאר": לאן פניה של אימפריית ההייטק שהקימו האחים זיסאפל

האחים יהודה וזהר זיסאפל היו מאבות ההייטק המקומי ● הם הלכו לעולמם בתוך פחות משנה והשאירו מאחור את קבוצת רד בינת, הכוללת עשרות חברות ● גלובס שוחח עם מקורבים, בכירים בתעשייה וקולגות, וצלל להיסטוריה ולעתיד של אחת מאימפריות ההייטק הראשונות בישראל: "הם עבדו עד הימים האחרונים, אך לא מינו דור המשך מקצועי שיכול לקחת את זה הלאה"

טסלה מודל S ''פלייד'' / צילום: יח''צ

טסלה פספסה את התחזיות ורשמה את הירידה החדה ביותר בהכנסות מאז 2012

למרות שפספסה את התחזיות המוקדמות בשורת הרווח וההכנסות, מניית טסלה מזנקת במסחר המאוחר ● האנליסטים בוול סטריט חזו כי החברה תציג ירידה בהכנסות ברבעון הנוכחי לאחר שורה של חדשות רעות

רונן דר (מימין) ועמרי גלר, מייסדי Run:AI / צילום: Run:AI

עכשיו זה רשמי: אנבידיה קונה את החברה הישראלית הזו בסכום עתק

אנבידיה הודיעה על רכישת חברת הסטארט-אפ ראן איי.איי (Run:AI), בסכום המוערך בכ-680 מיליון דולר, ואף עשוי להגיע ליותר מכך ● החברה פיתחה מערכת הפעלה למעבדים גרפיים, המשפרת את יעילות פעילותם

אילוסטרציה: shutterstock

עזבה את הדירה לפני תום מועד השכירות. האם המשכיר יכול לפדות את צ'ק הביטחון?

השוכרת טענה כי הדירה אינה ראויה למגורים עקב חוסר בידוד ורטיבות, ולכן היא יכולה לעזוב את הדירה ללא התראה מוקדמת ● המשכיר ניסה לפדות את צ'ק העירבון הפתוח על מלוא שכר הדירה לתקופת החוזה ● מה קבע בית המשפט?

השופט בדימוס איתן אורנשטיין, לשעבר נשיא בית המשפט המחוזי תל אביב / צילום: דוברות לשכת עורכי הדין

אורנשטיין דחה בקשה להתפטר מבוררות המיליונים גרטנר-גרטלר

דן גרטלר ביקש לפסול את השופט בדימוס איתן אורנשטיין מתיק הבוררות בנימוק כי הבורר סבור שהוא זה שעומד מאחורי חשיפת השיחות עם יו"ר לשכת עורכי הדין לשעבר אפי נוה - מהן עולה חדש ליחסי תן וקח בין השניים • אורנשטיין, שכבר כתב את פסק הבוררות, דחה את הבקשה

חייל אוקראינה מכין כטב''מ פוסידון לשימוש / צילום: ap, Efrem Lukatsky

טילי שיוט חדשים ואופנועי שלג למשימות מיוחדות

בצל היקף השימוש בכטב"מים במלחמת רוסיה־אוקראינה, לטביה תספק לאוקראינה כטב"מים • צבא הפיליפינים קנה טילי שיוט מהודו בעלות של כ-375 מיליון דולר ● פולאריס משיקה אופנועי שלג צבאיים חדשים ● השבוע בתעשיות הביטחוניות 

מייסדי קרן פיקצ'ר קפיטל מימין לשמאל: ראקש לונקאר, דן אמיגה, מיקי בודאי ומייק פיי./ צילומים: עמרי אראל, קייט רני, MKJ photography, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

המהלך שהפתיע את ענף הסייבר: מנכ"ל איילנד ינהל במקביל גם קרן השקעות

מייק פיי, מנכ"ל איילנד, הספקית הגדולה ביותר של פתרונות סייבר לתחום הדפדפנים, מצטרף כשותף מנהל בקרן ההון סיכון פיקצ'ר קפיטל ● המהלך עשוי ליצור, לכאורה, ניגוד עניינים בין עסקאות השקעה או שותפות בתוך איילנד לבין עסקאות שתערוך הקרן ● "אני מכבד ומקיים את חובות הנאמנות שלי כמנכ"ל איילנד", אומר פיי

אמיר כהנוביץ' / צילום: יח''צ

הכלכלן הבכיר שעשה את המעבר המפתיע של השנה מדבר

אמיר כהנוביץ' הפתיע את שוק ההון בספטמבר כשעזב את חברת הביטוח הגדולה ביותר בישראל, הפניקס, ועבר לסוכנות הענק פרופיט ● בראיון לגלובס הוא מסביר את שינוי הקריירה הדרמטי שעשה, מציע את הפרשנות הייחודית שלו להתנהלות בשוק ההון, ומערער על התחזית של בנק ישראל לגבי הצמיחה של הכלכלה

בורסת תל אביב / צילום: Shutterstock, MagioreStock

עליות קלות בנעילת הבורסה; נובה טיפסה ב-4%, נייס ב-3%

ההתפתחות הבטחונית בצפון העיבה על הבורסה ● השקל נסחר בתנודתיות מול הדולר ● אלארום זינקה ב-20% ● מאסיבית, יצרנית מדפסות התלת מימד צנחה ב-13% ● דלק חתמה על העסקה לכניסתה של ענקית האנרגיה ENI לאיתקה ● בנק אוף אמריקה ממליץ על שתיים מ"שבע המופלאות"

אייל בן סימון, מנכ''ל הפניקס / צילום: יחצ ענבל מרמרי

הכללים השתנו, עכשיו דרוש רוכש: האם הפניקס תהפוך לחברה ללא גרעין שליטה

הקרנות סנטרברידג' וגלטין פוינט, בעלות השליטה בהפניקס, סיכמו עם הרגולטור על מתווה למכירת רוב מניותיהן בתוך שנתיים שיהפוך את חברת הביטוח הגדולה בישראל לחברה ללא גרעין שליטה ● המשמעות: כוחם של היו"ר והמנכ"ל יתחזק עוד יותר

בית קיץ בשבדיה. המחיר הממוצע במדינה עומד על 840 אלף שקל / צילום: Shutterstock

המטבע התרסק ומחירי הדיור ירדו: בגרמניה מעודדים לקנות בתי קיץ בשבדיה

חופשה בבית נופש נפוצה בצפון אירופה ● תמורת בקתה ללא חימום ומים זורמים, ליד אגם בצפון שבדיה, תשלמו רק 195 אלף קרונות שבדיות, כלומר כ־62 אלף שקל ● הבעלות פתוחה בפני זרים, ולא רק לתושבי האיחוד האירופי

מה צפוי בדוחות מטא? / צילום: Shutterstock

מניית מטא מתרסקת ב-10% למרות נתונים חזקים, ואלו הסיבות

מטא, שמנייתה עלתה בכ-45% מתחילת השנה, היכתה את התחזיות בתוצאותיה הכספיות הן בשורת הרווח והן בשורת ההכנסות ● האנליסטים היו אופטימיים לגבי הדוחות הערב אך התחזית שפרסמה החברה להמשך השנה אכזבה את המשקיעים