גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

ראש ממשלת מלטה: "לישראלים כדאי לעשות איתנו עסקים"

כדי לשכנע את הישראלים ברצינות כוונותיהם פתחה ביוני האחרון מלטה שגרירות בת"א ■ בימים אלה היא אף משיקה קו תעופה ישיר לישראל ■ האם היא תצליח להעלות את היקף הסחר ההדדי, שעמד אשתקד על סך 32 מיליון דולר בלבד? ■ בז"ן, תדביק ופריגו הישראליות כבר שם

העיתון המלטזי The times הקדיש את העמוד הפותח בחמישי האחרון לפרשיית שוחד לכאורה בממשל המלטזי. במרכז הפרשה הסכם שנוי במחלוקת שנחתם לפני כשנה עם חברת BWSC הדנית, בעקבות זכייתה במכרז ממשלתי להקמת תחנת כוח בהשקעה של 168 מיליון אירו, עבור חברת האנרגיה הממשלתית.

עפ"י העיתון, אי-פרסום ההסכם מעורר תהיות רבות וגם את חמתה של מפלגת האופוזיציה. ראש ממשלת מלטה, לורנס גונזי, צוטט כמי שאין לו התנגדות לפרסם את ההסכם ברבים ובתנאי שהחברה הדנית תסכים לכך. את תגובת החברה הדנית בעניין לא הצליח העיתון להשיג.

"ההסכם, שנחתם בחיפזון, מדיף ריח חזק של שחיתות, אחרת איך אפשר להסביר שחברת בייטמן-ליטווין הישראלית, שנתנה הצעה זולה יותר, הפסידה. לא נשקוט עד שהנושא ייחקר עד תום", אמר ל"גלובס" אלכס סקיבראס טריגונה חבר אופוזיציה. שגריר ישראל ברומא, האחראי גם על מלטה, גדעון מאיר, אמר ל"גלובס" כי ניסה לסייע בעניין לבייטמן-ליטווין, אך ללא הצלחה. לא התקבלה תגובת קבוצת DSGR מקבוצת בני שטיינץ, אליה משתייכת החברה.

בחמישי האחרון קיים השגריר ארוחת ערב חגיגית לכבוד יום העצמאות של ישראל. לארוחה הוזמנו רה"מ, מ"מ נשיא מלטה, שרים, פקידים בכירים וחברי אופוזיציה. טריגונה, שנכח בארוחה, אמר ל"גלובס" כי רה"מ לא עושה דבר לעידוד קשרי המסחר עם ישראל, והראיה לכך היא היקף הסחר ההדדי הנמוך.

עפ"י מכון היצוא הישראלי, היקף הסחר ההדדי עמד אשתקד על 32 מיליון דולר בלבד, מתוכם 22 מיליון דולר יצוא, בעיקר של כימיקלים וזיקוקי נפט; ו-10 מיליון דולר יבוא, בעיקר של מוצרים כימיים. ברבעון הראשון של 2010 חלה עלייה המיוחסת לעסקת יצוא גדולה בתחום הכימיקלים, כך שהיצוא בו הסתכם ב-48 מיליון דולר והיבוא ב-17 מיליון דולר.

ראש ממשלת מלטה הודף את ההאשמות, וטוען שליחסי המסחר עם ישראל חשיבות רבה בעיניו. בשיחה עם "גלובס" אמר, כי "הישראלים יכולים לתרום למלטה". עוד לדבריו, "לישראלים כדאי לעשות איתנו עסקים כי מלטה, כחברה באיחוד האירופי מ-04', מהווה גם גשר לשאר מדינות האיחוד האירופי". יצוין, כי קרבתה של מלטה למדינות צפון אפריקה יכולה להוות גשר גם לפיתוח העסקים במדינות כמו לוב וטוניס.

אינפו: ישראל מלטה

תיירות: אי קטן, פוטנציאל גדול

לפני כשבועיים נורתה ונפצעה פעילת שלום מלטזית בת 22 מאש צה"ל סמוך למחסום כיסופים, כשהפגינה עם קבוצת פלסטינים במחאה על כך ש-20% משטח הרצועה מוגדרים ע"י ישראל כשטח אסור לכניסה. פציעתה עוררה את כעסה של ממשלת מלטה. שגריר ישראל ניסה להרגיע את הרוחות בנאום שנשא בפני בכירי הממשל: "אני מבטיח שצה"ל בודק את התקרית, וברגע שיהיו ממצאים אדאג להעביר אותם אליכם".

בראיון ל"גלובס" הסביר השגריר כי במלטה אין גילויי אנטישמיות, אך היא ביקורתית מאוד כלפי ישראל בכל הקשור בסכסוך הישראלי-פלסטיני. עם זאת, היא עדיין מעוניינת לפתח ולהעמיק את קשריה איתנו, ולשם כך אף פתחה ביוני השנה שגרירות בתל-אביב".

ג'ני אדמס, בעלת חברת התיירות המלטזית, Special Delivery Travel, לא חוששת שהתקרית תגרום לירידה במספר התיירים הצפויים להגיע לישראל בחודשי הקיץ, במסגרת קו טיסות ישיר שהשיקה יחד עם חברת "קשרי תעופה" הישראלית, הנמצאת בבעלות רמי שביט.

"לישראל תדמית של אזור מלחמה, אך אין לי ספק שנצליח למלא את הטיסות", אומרת אדמס, "אנו נמצאים בקשר שוטף עם כמרים קהילתיים, מפרסמים בטלוויזיה וברדיו, ונעזרים בעיתונות כדי להעביר את המסר שישראל אינה אזור מסוכן. נהפוך הוא, מדובר ביעד תיירותי אטרקטיבי לבני הדת הנוצרית".

יורם מוטעי, מנכ

יורם מוטעי, מנכ"ל "קשרי תעופה", מוסיף כי השנה בניגוד לשנים עברו החליטה החברה לקחת ברצינות את מלטה כיעד תיירותי. "מלטה עונה על כמה פרמטרים חשובים בתיירות: טיסה קצרה בת שעתיים וחצי ואופציה לנופשונים ולטיולים מאורגנים במחירים אטרקטיביים". יצוין, כי מלטה מציעה גם מספר בתי קזינו חוקיים.

*איך אתה מתרשם מהמלטזים כפרטנרים עסקיים?

"המלטזים הם אנשים חמים ומסבירי פנים. הם עובדים איתנו בשת"פ מלא ובכבוד הדדי מוחלט. ההתנהלות שלהם מהירה מאוד, ואופן קבלת ההחלטות שלהם דומה לשלנו. אדמס היא פרו-ישראלית וכיף לעשות איתה עסקים. יש להם רצון עז לחמם את היחסים עם ישראל, התיירותיים ובכלל. על כך למדתי גם מפגישה שהייתה לי באחרונה עם שגריר מלטה בישראל, אברהם בורג. יש לו שם יהודי אבל הוא לא. אני יכול לומר שמלטה היא אי קטן עם פוטנציאל גדול".

יצואן: "בניגוד לישראלים, המלטזים מבינים שנמל הוא נכס לאומי"

בז"ן, חברה ציבורית בשליטת החברה לישראל ומפעלים פטרוכימיים, מייצאת בעשור האחרון למלטה מזוט לאוניות בהיקף של כ-40 מיליון דולר בשנה, שהם כ-100 טון מזוט בשנה. בז"ן נחשבת ליצואנית הגדולה ביותר למלטה. יתר היצואניות הישראליות למדינה, דוגמת "תדביק" ו"פריגו", מייצאות בהיקפים זניחים של כמה עשרות אלפי דולרים בודדים בשנה.

"האווירה העסקית במלטה נוחה לנו מאוד", אומרת פנינה קודנר, מנהלת שיווק מוצרי נפט בבז"ן. לדבריה, מלטה נחשבת לאחד המרכזים הגדולים בעולם לאחסון ולשיווק מזוט לאוניות. "כמה שהיא מדינה קטנה, כך היא גדולה בתחום. גם האקלים העסקי בה מקצועי מאוד", אומרת קונדר. לדבריה, מלטה מהווה מרכז אסטרטגי בינלאומי חשוב בתחום המזוט לאוניות. "היא מחזיקה מיכלי מזוט אדירים, ואוניות רבות שעוברות בדרך עוצרות לתדלק בנמליה".

*איך המלטזים כפרטנרים עסקיים?

"המלטזים הם סוחרים מפולפלים שרבים על כל מה שאפשר. הם ינסו לקבל את המחיר הכי נמוך שאפשר, אך ברגע שנחתמת עסקה הם יעמדו בה. בניהול מו"מ הם די דומים לנו".

*האם קיימים חסמים וביורוקרטיה?

"בניגוד לישראל, במלטה מבינים שנמל הוא נכס לאומי ולא מנסים להערים קשיים ולקחת הרבה כסף במקומות שלא צריך".

*איך נכון לעשות עסקים במלטה?

"כמו בכל מקום אחר בעולם, כדאי למצוא את הפרטנרים המתאימים. בביזנס שלנו הכול מתנהל שם באופן מקצועי. אם זה לא היה ככה, מלטה לא הייתה הופכת למרכז גדול ובינלאומי לתדלוק אוניות".

אינפו: ישראל מלטה

מה יש לישראלים שהמלטזים צריכים?

על-פי ראש ממשלת מלטה, לורנס גונזי

לורנס גונזי, ראש ממשלת מלטה / צלם ספיר פרץ

1. שירותים פיננסיים - לצורך פיתוח הבנקאות במלטה.

2. ציוד רפואי ותרופות גנריות - אשמח שחברות תרופות ישראליות יתקעו אצלנו יתד.

3. אבטחת מידע - לישראלים ידע עצום בתחום זה.

4. טכנולוגיות היי-טק - בעיקר לפרויקט "ערים חכמות": רישות ערים במערכת מצלמות וסנסורים חכמים ובניית מרכז שליטה ובקרה משותף לגופים מוניציפליים, משטרה וגופי חירום אחרים, לטיפול בבעיות תחבורה, פשיעה וונדליזם.

5. תחזוקת מטוסים - לופטנזה טקניק, חברת בת של לופטנזה, פתחה אצלנו מפעל לאחזקת מטוסים. נוכל לספק שירות דומה גם למטוסים ישראלים.

6. תיירות - השקת קו התעופה הישיר ישראל-מלטה צפוי לקדם את קשרי המסחר בין המדינות ולמנף את הפוטנציאל העסקי.

7. אנרגיה - עם הצטרפות מלטה לאיחוד האירופי נפתח שוק האנרגיה בה לתחרות. חברת האנרגיה הממשלתית עוברת כיום תהליך שדרוג תשתיות כדי להגדיל את יכולתה לתמוך בפרויקטי פיתוח גדולים ואת תפוקתה. כמו-כן, צפוי האיחוד האירופי להקצות משאבים לשדרוג תחנות כוח קיימות. יצואני שירותים וציוד בתחום הולכת אנרגיה ובבניית תחנות כוח ותכנון צפויים למצוא קשרים והזדמנויות.

8. התפלת מים ומחזור אשפה - עפ"י שגריר ישראל ברומא האחראי על מלטה, מלטה חייבת להתפיל מים בשל מחסור אדיר במים. לדבריו, פוטנציאל עסקי גם לחברות בתחום מחזור אשפה.

9. תקשורת - עפ"י מכון היצוא הישראלי, מלטה התפתחה מאוד בתחום בעשור האחרון, ונכון להיום 93.5% מהאוכלוסייה מחזיקים טלפונים ניידיים ו-69% במחשבים. חברות ישראליות בתחום התקשורת והאינטרנט ימצאו שוק דינאמי בצמיחה עם הרבה הזדמנויות עסקיות.

10 טיפים לעשיית עסקים נכון במלטה

על-פי מכון היצוא

1. שותף מקומי

המלצות מאיש עסקים מקומי יובילו לעסקאות נוספות ביתר קלות. לפני חתימת חוזה עם שותף מקומי מומלץ לבדוק את הרקע העסקי ואת הדוחות הפיננסים שלו.

2. מידע עסקי

המידע העסקי במלטה זמין ונגיש. פועלות בה חברות ייעוץ מהגדולות בעולם, וניתן להיעזר בהן לצורך קבלת מידע על מיסוי, ביורוקרטיה ועוד לבדיקת עסקאות.

3. רגולציות

מלטה מחויבת לעמוד ברגולציות של האיחוד האירופי. מומלץ לוודא שהמוצר שלך עומד בהן.

4. תרבות עסקית

אנשי העסקים המלטזים מקפידים על כל כללי הטקס. מומלץ להגיע לפגישה מוכנים עם מצגת קצרה, ברורה ומכובדת ולהתנהג בנימוס ופורמליות.

5. ביורוקרטיה

הביורוקרטיה פשוטה יחסית. הרשויות תומכות בעסקים במדינה ומשתדלות לפשט את התהליכים.

6. תובלה ימית

מלטה היא אי שהתובלה הימית בו מפותחת מאוד. מרבית הסחורות מגיעות למדינה באופן ימי ויש לקחת זאת בחשבון ולהיערך בהתאם.

7. מו"מ

בד"כ קולח ואם לא צצות בעיות מיוחדות יסתיים במהרה. אם מדובר במשרד ממשלתי, רוב הסיכויים שזה ייקח קצת יותר זמן.

8. שפה

מלטזית היא שפה שמית המשלבת בתוכה איטלקית וערבית, וישראלים דוברי ערבית יכולים להבין חלק ניכר ממנה. כמו-כן, אנשי העסקים המלטזים דוברי אנגלית רהוטה.

9. יחסים בין-אישיים

ביסוס יחסי אמון וקירבה הינם חלק משמעותי מסגירת עסקה במלטה. מומלץ ליזום בילויים משותפים שישברו את הפורמליות העסקית.

10. תשורות

החלפת תשורות הן מנהג מקובל. מומלץ להביא מתנות צנועות ובעיקר מזכרות מירושלים.

ת"ז: מלטה
שפה: מלטזית, אנגלית
עיר בירה: ולטה
משטר: רפובליקה
מטבע: אירו
עצמאות: 1964
שטח כללי: 316 קמ"ר
אוכלוסיה: 454 אלף תושבים
תמ"ג: 7.8 מיליארד דולר
תמ"ג לנפש: 23,800 דולר
צמיחה שנתית: 2.6%-
מועסקים במשק: 175 אלף, מהם 22.8% בתעשייה, 75.6% בשירותים ו-1.6% בחקלאות
שיעור אבטלה: 6.9%
אינפלציה: 2.1%
יצוא סחורות שנתי: 2.7 מיליארד דולר, בעיקר לגרמניה, סינגפור, צרפת, ארה"ב ובריטניה
יבוא סחורות שנתי: 4 מיליארד דולר, בעיקר מאיטליה, בריטניה, צרפת, גרמניה וסינגפור
מקור: מכון היצוא, נכון ל-09'

הכותבת הייתה אורחת "קשרי תעופה" במלטה

עוד כתבות

עיבוד: טלי בוגדנובסקי, צילומים: AP (Denes Erdos, Jacob King, Brendan Smialowski)

מה יציל את אוקראינה מתבוסה ומה יעשו דגלים פלסטיניים לעצמאות סקוטלנד

אוקראינה מתחננת לשבע סוללות פטריוט ובלינקן פורט על גיטרה ● האם האינפלציה בארה"ב יורדת מאוחר מדי ● במרחק 17,000 ק"מ מצרפת, המחוז הצרפתי עולה באש ● לאומנים סקוטיים עם דגלי פלסטין ● ראש ממשלה אחד נורה, השני יצא לפנסיה לאחר 20 שנה ● חמישה אירועים מהשבוע שהיה בעולם

בעסקה מורכבת נדרש המתווך להראות הישגים כדי להיות ראוי לעמלת תיווך / אילוסטרציה: Shutterstock

בעסקה מורכבת נדרש המתווך להראות הישגים כדי להיות ראוי לעמלת תיווך

האם יש לשלם דמי תיווך אף שפעולות התיווך הופסקו ביוזמת המוכרים ולאחר זמן התנהל מו"מ ישיר בין המוכרים לקונים?

טורטליני מלוחייה. מנה מזיכרונות הליקוט של הילדות / צילום: חיים יוסף

המסעדה התל אביבית שמציגה אלגנטיות אירופאית עם טוויסט מקומי

חברי הילדות שגדלו בעמק יזרעאל עומדים מאחורי המטבח הקלאסי המשודרג של אלנה, ומציעים מנות שהן בול מה שצריך למפלט מושלם

ירידות בבורסת ת''א / עיבוד: טלי בוגדנובסקי

נעילה אדומה בבורסה על רקע ההסלמה הביטחונית; תשואות האג"ח זינקו

מדד ת"א 35 ירד ב-1.6% ● מנכ"ל נייס, ברק עילם פורש מתפקידו, החברה פרסמה תחזית פושרת להמשך השנה ● נקסט ויז'ן מעלה את יעד הצמיחה השנתי לכ-110% ● חברת הנדל"ן עמרם אברהם הונפקה בבורסה, ישנן עוד חברות נדל"ן בדרך לבורסה ● הבורסה בתל אביב מתכננת מהלך שבו ייפתח המסחר בימי שישי ● וגם, התעלומה שנפתרה: נחשפה המניה שוורן באפט רוכש בסתר כבר חצי שנה

אילוסטרציה: Shutterstock

האתר שהבטיח לעשות סדר ברגולציה לעסקים עלה לאוויר, אבל לא מקיים

רשות האסדרה פרסמה מאגר הכולל רגולציות לעסקים, בהתאם להחלטת הממשלה מ-2021 ● הבעיה: המאגר לא נגיש, וכלל חלק קטן בלבד מכלל הרגולציות על עסקים

דובר צה''ל, תא''ל דניאל הגרי / צילום: דובר צה''ל

הותר לפרסום: חולצו גופותיהם של שני לוק, יצחק גלרנטר ועמית בוסקילה

הגופות חולצו במבצע מיוחד של צה"ל ושב"כ ברצועת עזה ● סמל בן אבישי, מנהריה, מפלוגת התקשוב של חטיבת הצנחנים, נפל בקרב בצפון רצועת עזה ● צה"ל מאשר - חוסל בכיר בארגון טרור בלבנון שעבד עם חמאס ● לוחם צה"ל נפצע קשה בהיתקלות עם מחבלים בצפון הרצועה ● בית הנבחרים של ארה"ב אישר חוק שימנע עצירת משלוחי נשק לישראל ● עדכונים בולטים

אולם בית הדין הבינלאומי לצדק בהאג / צילום: Shutterstock, Ankor Light

האג: דרום אפריקה ציטטה את סמוטריץ, דורשת לעצור את הלחימה

בית הדין הבינלאומי לצדק בהאג (ICJ) קיים דיון בבקשה הדחופה שהגישה דרום אפריקה להוציא צווים להפסקת המלחמה בעקבות פעולת צה"ל ברפיח ● המשלחת הישראלית נוכחת בדיון ומחר תטען

פיז'ו 408 / צילום: יח''צ

פיז'ו מציגה: קרוס-אובר גדול עם מנוע קטן ומפתיע

למרות הנדסת האנוש החריגה, פיז'ו 508 תעניק תמורה מכובדת למי שמחפש קרוס-אובר מרווח, איכותי, ייצוגי ולא שגרתי

הטריוויה השבועית / צילום: Shutterstock

כמה פעמים הפועל ת"א כבר ירדה לליגה הלאומית?

מי יזם את הענקת פרס ישראל,  מה משמעות המילה סייבורג ובאיזה פסטיבל מעניקים את פרס "כד החלב"? ● הטריוויה השבועית

טיילור סוויפט. השפעה של 330 מיליון דולר על ה־NFL / צילום: ap, Lewis Joly

השיעור הכלכלי שחברות המדיה יכולות ללמוד מטיילור סוויפט

שוק המדיה חווה האטה שתחייב את שלושת מנועי הצמיחה הגדולים שלו - רשתות חברתיות, חברות סטרימינג וחברות גיימינג - לשנות אסטרטגיה ולשתף פעולה ביניהם, כך עולה מדוח חדש של פירמת הייעוץ דלויט ● הסיפור של סוויפט ובן הזוג כוכב ה־NFL מוכיח עד כמה מהלך כזה יכול להיות רווחי

נמל קרטחנה, ספרד / צילום: Shutterstock, Aleksei Kazachok

ספרד מנעה מאונייה שהובילה חומר נפץ לישראל לעגון אצלה

ספינת המטען הכללי מריאן דניקה, ששטה עם דגל דנמרק, יצאה מהודו ב־8 באפריל, תוך שלפי עיתון "אל פאיס" הספרדי - היא נשאה 27 טונות חומר נפץ ● לפי שר התחבורה הספרדי, האוניה פנתה בבקשה לעגינה בקרטאחנה ב־21 במאי וסורבה

שגריר ארה''ב בישראל, ג'ייקוב לו, בכנס הפוטנציאל של החברה הערבית / צילום: כדיה לוי

שגריר ארה"ב בישראל מדבר על הפוטנציאל של החברה הערבית והסיכוי לעסקה עם סעודיה

"שילוב החברה הערבית הוא לא רק הדבר הנכון לעשות, אלא גם הדבר החכם לעשות", אמר שגריר ארה"ב בישראל, ג'ייקוב לו, בכנס הפוטנציאל של החברה הערבית של גלובס ● לו התייחס לנורמליזציה הפוטנציאלית עם סעודיה: "עד שלא תהיה רגיעה במלחמה יהיה קשה להוביל את זה לקו הסיום" ● ולגבי המצב בין ישראל וארה"ב, אמר: "מה שקרה בשבועיים האחרונים לא שינה מהותית את היחסים"

אבי גבאי, בכנס הפוטנציאל של החברה הערבית של גלובס / צילום: כדיה לוי

מנכ"ל פרטנר אבי גבאי: "המשק מפספס את החברה הערבית בענק"

מנכ"ל קבוצת פרטנר אבי גבאי דיבר הערב בכנס הפוטנציאל של החברה הערבית בישראל ואמר כי "החברה הערבית היא קטר צמיחה"  ● "אני מאמין שכל ממשלה היא מכונה משומנת להרחבת פערים. בבסיסה, זה מה שהיא עושה"

שביל הפסגה בהר מירון / צילום: Shutterstock

התרעה מחשש לחדירת כלי טיס עוין בגליל העליון

תוך שעות ספורות הופעלו ארבע אזעקות מחשש לחדירת כלי טיס עוין בגליל העליון ובאצבע הגליל • צה"ל: הלחימה בג'באליה, במזרח רפיח ובמרכז הרצועה נמשכת - יותר מ-70 מטרות הותקפו • הלילה: תקיפה אווירית חריגה בג'נין, חוסל המחבל שביצע את הפיגוע בחרמש • עדכונים שוטפים

אונייה של צים / צילום: Shutterstock

צים מייקרת את הובלת המכולות מהמזרח לישראל

חברת הספנות הודיעה על התייקרות עלויות הובלת המכולות שלה מהמזרח הרחוק לישראל החל מה-25 במאי ● עם היטלים ומסים מחיר מכולות מגיע לכ־4,260 דולר עבור מכולת 20 רגל

צילומים: מרים אלסטר/פלאש90, חיים צח/לע''מ, AP, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

החנינות פורחות בימי המלחמה: "ימים קשים מצדיקים את הפעלתן"

מתנדבי זק"א שפינו גופות, מילואימניקים שלחמו ברצועה ומי שאיבדו קרובים בנובה הם חלק משורה של אנשים שקיבלו חנינה מאז ה־7.10 ● מה זה אומר על הרעיון הבסיסי של שלטון חוק, ומה הסיכוי שהאנשים שחננו יחזרו לסורם?

הדמיה של פרויקט The LINE מוצגת בתערוכה בינלאומית / צילום: Reuters, Balkis Press/ABACA

פרויקט הבנייה הגדול בעולם נאלץ להתמודד עם המציאות

הכתבה הזו הייתה הנצפית ביותר השבוע בגלובס ועל כן אנחנו מפרסמים אותה מחדש כשירות לקוראינו ● התוכניות של ערב הסעודית להקים גורדי-שחקים תאומים בגובה אלפי רגל ולאורך 105 מייל בעיר העתיד ניאום, איבדו מומנטום כשנקלעו לסחרור עלויות ולרצף תקלות בנייה

ד''ר קלאוס בוגסו / צילום: מהאלבום הפרטי

המדען שהמציא את הציפרלקס מודה: "היה רגע שבו התרופה נגד דיכאון כמעט נגנזה"

ד"ר קלאוס בוגסו, כימאי רפואי שנחשב "בעל ידי הזהב" בפיתוח תרופות נוגדות דיכאון, הוא בין האחראים הבולטים למהפכה בטיפול במחלה שלוותה בבושה ובסטיגמות ● רק במלחמה הנוכחית זינק מספר המטופלים בתרופות נוגדות דיכאון ב־10%־20% ● בראיון לגלובס, הוא מספר למה לקח כל כך הרבה זמן להוציא את התרופה לשוק ומדוע קשה לפתח מוצר שיעזור לכולם

דיון בבג''ץ על גיוס תלמידי ישיבות, פברואר 2024 / צילום: דוברות הרשות השופטת

הממשלה לבג"ץ: נשלים את חקיקת חוק הגיוס עד סוף יולי

הממשלה הודיעה לבג"ץ כי חקיקת חוק הגיוס תושלם עד לסוף מושב הקיץ של הכנסת, כלומר עד לסוף יולי ● לפי תגובת הממשלה לבג"ץ, אחרי ה-7 באוקטובר נוצרה שעת כושר ייחודית לקידום הסדרים שקודם לא היה להם סיכוי 

טנק ישראלי בצד העזתי של מעבר רפיח / צילום: דובר צה''ל

הנפת דגל ישראל על אדמת רפיח סימנה נקודת שבר ביחסים עם מצרים

היחסים בין ישראל לשותפה הביטחונית מצרים הגיעו לשפל תקדימי עם ההשתלטות על מעבר רפיח, צעד שבעיניים מצריות נתפס ככיבוש ● הנשיא אל־סיסי מנסה למצב את עצמו כמבוגר האחראי באזור, אך יש מחירים שהוא לא יכול לשלם