גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

אנס סדרתי אצלך בארגון

כך אפשר לאתר עובד בעל עבר פלילי כשהחוק אוסר על רוב המעסיקים לדרוש תעודת יושר

בשבוע שעבר נדהמנו לגלות כי המאבטח מבית-החולים מאיר, שתקף מינית נערה אובדנית שאושפזה במקום, הוא לא אחר מאשר רוצח מורשע ואנס סדרתי שריצה בעבר כ-20 שנות מאסר בכלא. השאלה שמיד התעוררה היא כיצד הועסק אדם כזה בתפקיד כל-כך רגיש, מבלי שהמעסיקים שלו ידעו על עברו הפלילי.

בחברת כוח-האדם מטב, שהעסיקה את המאבטח באופן ישיר, טענו כי החוק אינו מאפשר להם לדרוש ממועמדים לעבודה תעודת יושר מהמשטרה, אולם מאוחר יותר התברר כי החוק דווקא מחריג מקרים שבהם העובד מועסק בסביבת חוסים או קטינים. גם למשרדי ממשלה וגופים ממשלתיים אחרים אגב שמורה הפריבילגיה לדרוש תעודת יושר.

הבעיה טמונה בכך שרוב המעסיקים במשק אינם רשאים כיום לדרוש תעודת יושר. הרציונל מאחורי החוק הזה נועד לאפשר לעבריינים לשעבר, שכבר ריצו את עונשם, להשתקם ולהשתלב בשוק העבודה בלי חשש לאפליה.

בפועל, החוק יצר אפליה בין גופים ממשלתיים לגופים עסקיים, ושילובם התקין של קומץ עבריינים מגיע על חשבון הרוב הישר. מעסיק שמראיין מועמד לתפקיד חשב לא יכול לדעת שיושב מולו עבריין פיננסי, כזה שנראה מלח הארץ עם קורות-חיים מרשימים, אבל עם עבר מפוקפק.

מה בכל זאת אפשר לעשות? עו"ד עינת כרמי-ברק, שותפה וראש תחום דיני עבודה במשרד עו"ד שנהב, קונפורטי, שביט ושות', מציעה למעסיקים לשלוח מועמדים לעבודה למבחני אישיות, ואפילו למבדקים אצל פסיכולוג. אולי משהו בהתנהגות של המועמד ירמוז על חוסר אמינות או על תכונות בעייתיות אחרות שלא ניתן ללמוד מעיון בקורות-חייו.

"הבעיה היא שהמבדקים האלה עולים כסף, ולכן חברות כוח-אדם למשל נמנעות מלשלוח אליהם מועמדים", מציינת כרמי-ברק. כאן כבר עולות השאלות איך מתגברים על העלויות, במיוחד עסקים קטנים, ואם כדאי לחסוך בהוצאות אלה ולקחת את הסיכון "ליפול על עבריין", כיוון שההסתברות לכך ממילא נמוכה.

כרמי-ברק מציינת גם את העובדה שלמעסיק הישראלי מותר לבקש ממועמד לעבודה לעבור בדיקת פוליגרף, אולם המועמד רשאי לסרב. לכן היא מציעה למקד את בדיקת הפוליגרף תוך כדי יחסי העבודה ולא לפני שנוצרו. הרעיון שלה מתחכם אך מתוחכם: לכלול כחלק מהסכמי העבודה סעיף שקובע כי העובד מסכים לבדיקת פוליגרף ולמבדקים פסיכולוגיים שיבצע המעסיק מעת לעת, ואם בבוא היום העובד יתנגד לבדיקה - תהיה זו עילה לפיטוריו.

רונן גורדון, משפטן ובעל קבוצת החקירות מוקד, טוען לאבסורד: "אם בנק מבקש להעסיק היום עובד, אין לו דרך לדעת אם הוא עבריין פיננסי שהורשע. תאר לך למשל בית השקעות שמראיין מועמדים לתפקיד מנהלי תיקי השקעות - ואין לו דרך לדעת אם לאחד מהם יש עבר של הונאה פיננסית".

גם במקומות עבודה בהם ניתן לדרוש תעודת יושר, לדבריו, לא מודעים תמיד לעובדה שהעמוד הראשון של התעודה לא אומר יותר מדי, ובמקרים רבים טועים המעסיקים ומסתפקים בעמוד הזה בלבד. רשימת ההרשעות, לדברי גורדון, נמצאת רק בעמודים הפנימיים.

אז מה בכל זאת אפשר לעשות? גורדון מציע פיתרון שנראה מרחיק-לכת, אולם החוק הקיים כיום לא משאיר ברירות אחרות: "מי ששוכר עובד צריך לשכור חברת חקירות", הוא קובע. גם לחברת חקירות יש מגבלות בהשגת מידע פלילי, אבל לפחות הן יודעות לדלות מידע בעל ערך על עברו של העובד באמצעות כלים לגיטימיים: ראיונות, מבחני יושר ובירורים עם מעסיקים קודמים.

אז אם חשבתם שלא נעים לראות יועץ ארגוני מסתובב במשרדים, חכו לבואו של החוקר הפרטי.

הזרים באים

זוכרים כמה סופרלטיבים חילק ראש הממשלה, בנימין נתניהו, לתוכנית ויסקונסין שנגנזה בסוף השבוע האחרון? זוכרים איך שר האוצר, יובל שטייניץ, כינה את ההחלטה לסגור את התוכנית "שערורייה"? נתניהו ושטייניץ אמרו כי הם רואים לנגד עיניהם את המובטלים, וציינו עד כמה חשוב לשלב אותם בשוק העבודה במהירות.

ובכן אותה ממשלה, באותו שבוע ממש, אישרה להביא לארץ 3,700 עובדים זרים נוספים, עבור החקלאים הישראלים שהתרגלו לשבת בבתי-קפה בזמן שהתאילנדים חורשים. כל זה קורה בזמן שעמותת מען זועקת חדשות לבקרים שהיא מחזיקה בידיה רשימה של אלפי עובדות ישראליות מהמגזר הערבי שרק מחכות לעבוד בחקלאות.

הן יכולות להמשיך לחכות, החקלאים הישראלים התרגלו לעבדים מהמזרח, ולממשלת נתניהו הרבה יותר חשוב לרצות את הלובי החקלאי מאשר את המובטלים המסכנים.

עוד כתבות

וול סטריט / צילום: Unsplash, lo lo

עליות בוול סטריט; שיא במשיכות כספים מקרנות הביטקוין

נאסד"ק עולה ב-1.2% ● קוואלקום מזנקת ב-10%, אנבידיה ב-3% ● גוגל שוב מפטרת עובדים ● ישראליות: רדקום מזנקת ב-8%, היפו צוללת ב-15% ● תשואות אגרות החוב עולות, האוצר מתכנן למכור אג"ח בשווי של טרליון דולר בקרוב ● הלילה אפל תפרסם את תוצאותיה הכספיות ● מחר דוח התעסוקה בארה"ב ● וגם, בוול סטריט מתחילים לערער על האסטרטגיה "Sell in May and go away"

נתב''ג. חברות התעופה הבינ''ל מהססות לשוב לפעילות / צילום: Reuters, Nir Keidar

מבנגקוק ועד טורנטו: אפשרויות הטיסה מצטמצמות במיוחד לשורה של יעדים

יונייטד איירליינס הודיעה השבוע על דחייה נוספת בהפעלת הקו לארה"ב, והיצע הטיסות הישירות ליעדים רחוקים נותר כמעט בבלעדיות בחברות התעופה הישראליות ● ובזמן שהמחירים ממריאים, בענף חוששים: "אין פוטנציאל להגברת הטיסות הישירות עד שהתמונה תתבהר"

אפרת שפר / צילום: שלמה שהם

כמה יקבל כל מפונה שיירשם לתוכנית התעסוקה החדשה בחיפה?

יוזמה של החברה הכלכלית חיפה, שותפות חיפה־בוסטון והעירייה מציעה רצף תעסוקתי למפונים שנותרו במלונות ● ד"ר אפרת שפר, מובילת התוכנית: "המטרה היא להעלות אותם על מסלול השיקום"

שלומי ויוסי אמיר / צילום: יח''צ, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

טלטלה נוספת בשופרסל: היו"ר שפירא צפוי לפרוש בשל לחצי משרד הבריאות

שפירא טרם הגיש את התפטרותו, אך בבי"ח איכלוב אישרו שכך יעשה בקרוב ● מנכ"ל משרד הבריאות: "הציפייה הציבורית היא שמנהל בכיר בדרגתו של פרופ' שפירא יקדיש את מרב זמנו ומרצו למשרתו הבכירה"

גרינפלד אורי / צילום: איל יצהר

הכלכלן והאסטרטג אורי גרינפלד מצטרף לקבוצת אגם לידרים

גרינפלד, כיהן בתפקיד האסטרטג הראשי של פסגות במשך כעשור ● גרינפלד: "זוהי דרך חדשה ומבטיחה עבורי, אגם לידרים בעלת מוניטין רב שנים בתחום הפנסיוני והפיננסי"

מימין: דני בריקמן, מנכ''ל החברה, ועמית צימרמן, סמנכ''ל המוצר / צילום: Ben Itzhaki – Photography

הכפיל את השווי ב-6 חודשים ומגייס עוד עובדים: הסטארט-אפ Oasis Security גייס 35 מיליון דולר

אואזיס סקיוריטי פיתח פלטפורמת הגנה בסייבר לזהויות לא אנושיות בארגונים ●  עד כה גייס אואזיס סכום כולל של כ-75 מיליון דולר

נשיא טורקיה, רג'פ טייפ ארדואן / צילום: Reuters, AHMAD AL-RUBAYE

לאחר חשיפת גלובס: בלומברג מדווחת כי טורקיה עוצרת לחלוטין את קשרי המסחר עם ישראל

בבלומברג דיווחו כי עדיין לא מדובר באישור רשמי, אלא בדיווח של גורמים טורקיים ● מוקדם יותר היום נחשף בגלובס כי בנמלי טורקיה כבר החלו לאסור על יצוא סחורות לנמלי חיפה ואשדוד באופן גורף ● בנוסף, חברת התעופה הטורקית MNG מפסיקה לייבא מטענים לישראל

מפגינים באוניברסיטת קליפורניה, השבוע / צילום: Reuters, Aude Guerrucci

ניצולי ה־7 באוקטובר תובעים את מובילי המחאות בקמפוסים בארה"ב: "זרוע של חמאס"

אזרחים ששרדו את הטבח ביישובי הדרום, הגישו השבוע לבית המשפט המחוזי בווירג'יניה תביעה נגד ארגוני המחאות בארה"ב, בטענה לקשר ביניהם לחמאס ● בין היתר, צוין כי ראשיהם היו חברים בארגוני טרור ואף הכינו מסמכי תעמולה נגד ישראל, בטרם התרחש הטבח

הפגנות פרו-פלסטיניות באוניברסיטת סטנפורד / צילום: Reuters, Carlos Barria

היום שהכה בתדהמה והמשמעות של להיות יהודי: חמישה לקחים מסטנפורד

עו"ד יותם ברגר מסיים בקרוב את שנתו השנייה באוניברסיטת סטנפורד, אבל במקום לקדם את הדוקטורט שלו, הוא מבלה חלק ניכר מזמנו בפעילויות "הסברה" בגלל ההפגנות האנטי־ישראליות ● מה הוא למד על חבריו באוניברסיטה, ולמה הפתרון למשבר יכול להגיע מהנהלות של האוניברסיטאות?

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילומים: AP (Shakh Aivazov, Jacquelyn Martin)

ביידן שוקע ושוקע, הריבית עולה ועולה והקשר בין מסים ל-SIM

ג'ו ביידן מוסיף לשקוע ● הריבית בארה"ב לא תרד, והמשכנתאות יעלו ● גיאורגיה לוחמת נגד מהפכה משפטית ● פדרו סאנצ'ס עושה בית ספר לראשי ממשלות, ופקיסטן אומרת למשתמטי מס: אין כרטיס SIM בלי מסים

מתן ותומר, מייסדי חברת Apex / צילום: בן חכים

הם עוד לא בני 40 וכבר הצליחו לגייס את היזם המדובר בעולם לחברת הסייבר שלהם

מתן דרמן ותומר אבני ראו מקרוב את מהפכת הבינה המלאכותית קורמת עור וגידים במהלך שירותם הארוך ב־8200 ● לפני עשרה חודשים, הם הקימו חברה שמאבטחת את השימוש ב־ChatGPT, וכך מנטרלת את הרתיעה ממנו בקרב מנהלים ● היום, סם אלטמן מייעץ להם ומשקיע מכיסו

במה העשירים משקיעים / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, חומרים: shutterstock

לא מתלהבות ממניות: כך המשפחות העשירות מנהלות את הכסף שלהן

מחקר של ג'יי פי מורגן בחן את דפוסי ההשקעה של משפחות בעלות הון גבוה מ־50 מיליון דולר ● המשפחה העשירה הממוצעת משקיעה בעיקר בנכסים לא סחירים, משלמת 6 מיליון דולר בשנה על ייעוץ השקעות, ומצפה לתשואה של כ־11% בשנה

שר המשפטים יריב לוין / צילום: מרים אלסטר/פלאש90

לוין סירב למנות, וחברי הוועדה התקפלו: אלו 32 השופטים החדשים שנבחרו

לוין סירב לאפשר הצבעות שאינן ברוב של כל חברי הוועדה, וכך הצליח למנות מועמדים שחברי הימין ביקשו לקדם ● לבית המשפט המחוזי בירושלים מונה רק שופט אחד, על אף שישנם תקנים פנויים נוספים, בשל מחלוקת על זהות יתר המועמדים

גבינת סקי של שטראוס. צפויה להתייקר בקרוב

גל העלאות המחירים נמשך: שטראוס וגד מייקרות את מוצרי החלב

אחרי תנובה וטרה, גם שטראוס מודיעה כעת על התייקרות בחלק ממוצרי החלב הלא מפוקחים בשיעור של כ-1.6% ● בין היתר מדובר על גבינת סקי, שמנת להקצפה וחלב יטבתה ● העלאת המחירים תיכנס לתוקף ב-19 במאי ● גם מחלבות גד הצטרפו לגל העלאות המחירים, והודיעו על העלאת מחירים בשיעור ממוצע של 3.5% החל מ-16 במאי

מטוס של וויז אייר / צילום: Shutterstock, Petr Leczo

חברת הלואו קוסט היחידה שפועלת כעת בישראל מבטלת טיסות

וויזאייר מבטלת טיסות מישראל למספר יעדים קרובים ● חברת הלואו קוסט ההונגרית לא הודיעה רשמית על ביטול הטיסות - אך בשעות האחרונות נוסעים התבשרו על ביטולים לטיסות לאיי יוון וליעדים קרובים נוספים ● רינאייר צפויה לחזור עם פתיחת טרמינל 1, ואיזי ג'ט רק בסוף עונת הקיץ הקרובה

דני דנון, הליכוד / צילום: דפי הירשפלד

האם בשנה האחרונה נהרגו יותר מ-140 עובדי סיוע הומניטרי ברחבי העולם?

איך סופרים כמה עובדי סיוע הומניטרי נהרגים ברחבי העולם? זה מורכב ● המשרוקית של גלובס

אילוסטרציה: shutterstock

התשואה באפריל נחתכה, אז למה מנהלי ההשקעות בטוחים שבקרוב שוק המניות ישוב לעלות?

החודש הגרוע בוול סטריט מזה שנה וחצי היכה באפיקי הגמל והפנסיה: באפריל נמחקה כשליש מהתשואה שהושגה ברבעון הראשון של השנה ● כלכלנים מסבירים כי החשש מהתפרצות מחודשת של האינפלציה מעיב על ביצועי שוק המניות, אבל מעריכים כי "לא תהיה מפולת"

הבורסה בוול סטריט / צילום: Unsplash, Ahmer Kalam

נעילה מעורבת בוול סטריט; תשואות האג"ח הממשלתיות בארה"ב צללו

הנאסד"ק ירד ב-0.3% ● AMD וסופר מיקרו צללו בעקבות הדוחות ● מחירי הנפט ירדו במעל ל-3% ● הפד הותיר את הריבית ללא שינוי ופאוול שלל העלאות ריבית נוספות ● וגם, המניות המומלצות של גולדמן סאקס

קמפיין freeTV / צילום: צילום מסך

ב־freeTV לא חושפים את מספר הלקוחות, אבל משקיעים 2 מיליון בקמפיין בכיכובם

הקמפיין של מיזם הסטרימינג מתברג במקום השני בזכירות, ובמקום האחרון באהדה - כך עולה מדירוג הזכורות והאהובות של גלובס וגיאוקרטוגרפיה ● הפרסומת הזכורה ביותר שייכת לבנק מזרחי טפחות, בית ההשקעות מיטב חוזר למסך עם עוד פרסומת בהובלת כוכב "חברים"

מטוס ''יום הדין'' האמריקאי E-4B / צילום: Reuters, Karolis Kavolelis

בסכום של 13 מיליארד דולר: הכירו את מטוסי "יום הדין" החדשים של ארה"ב

חיל האוויר האמריקאי חתם על עסקה בשווי 13 מיליארד דולר תמורת בניית מטוסי פיקוד ושליטה חדשים למלחמה גרעינית, שיחליפו את מטוסי "יום הדין" מדגם E-4B ● משמרות המהפכה הציגו מל"ט מתאבד שנראה כמו העתק מוחלט של חימוש רוסי ● ואלביט מכרה למדינה זרה מערכת הגנה אווירית מפני כטב"מים ● השבוע בתעשיות הביטחוניות