גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

ורד דר: התוכנית לחילוץ יוון תיכשל

ורד דר,

הכלכלנית הראשית

של פסגות

"'מה קורה באירופה?' זו השאלה הגדולה היום. ההערכות של אנשי המקצוע נעות בין 'המדינות יעבדו יותר קשה' מחד ועד 'סיפור ליהמן ברדרס יחוויר לעומת מה שקורה פה, האירו ייעלם ואירופה תהיה חור שחור במפה'. כך אמרה היום ורד דר, הכלכלנית הראשית של פסגות בוועידת שוק ההון של "גלובס" בשיתוף BDO זיו האפט.

"בשלב זה לנסות ולהעריך איך יסתיים הסיפור של אירופה זה לא רציני. זה קצת מזכיר את המשל של הפרפר שמנפנף בכנפיו באסיה וגורם לטורנדו בארה"ב. מה שיצביע המצביע הגרמני ביום ראשון ישפיעו על התשואות בספרד, ואני ארחיק לכת ואגיד שגם על התשואות בישראל. אני מעריכה שהתוכנית של יוון תיכשל והמדינה בדרך להסדר חוב כזה או אחר.

גם לגבי בריטניה לא היתה דר אשת בשורות. "בבריטניה יתקיימו בחירות מחר והן כנראה יצביעו על תוצאה שלא הייתה שם 36 שנים - פרלמנט ללא רוב. אלו חדשות לא טובות בזמן הכי לא נכון. בלי הכרעה ברורה קשה להחליט על תוכנית רצינית".

ואיך תיראה ההתאוששות בישראל? "אי אפשר לדבר על התאוששות בישראל מבלי לדבר על השותפות שלה להתאוששות המהירה - ארה"ב והשווקים המתעוררים", אמרה דר. "הצמיחה עכשיו מאוד מהירה ומאוד מרשימה, אבל מה שאנחנו רואים כרגע זו רק הקפיצה מהבור. אני מעריכה שההתאוששות תמשיך במתווה של שורש - אחרי הקפיצה המשך הצמיחה יהיה פחות קל".

יעקב ויינשטיין,

מנהל ההשקעות

הראשי במגדל שוקי הון

"הבעיה האירופית מאוד מעיבה ומסוכנת"

"ימים כמו היום טובים כדי לעצור ולראות את תמונת השווקים ואיך הסיפור היווני משתלב בה", אמר היום יעקב ויינשטיין, מנהל ההשקעות הראשי במגדל שוקי הון. הסיפור היווני מציק מאוד. התמונה המלאה היא של צמיחה מאוד חזקה בארה"ב. תוסיפו לזה את מה שקורה במזרח, ולמעט אירופה יש לנו תמונה טובה שתומכת בהשקעה במניות. הבעיה האירופית, כל עוד לא תרד מסדר היום, מאוד מעיבה ומאוד מסוכנת.

"המניות בסוף השנה יהיו במחיר גבוה יותר ממה שהן היום, אבל 2010 תהיה מלווה בזעזועים בעיקר מכיוון שלא הגענו לפתרון מקובל לבעיית החובות של המדינות. בהסתכלות קדימה השווקים ימשיכו לעלות אחרי כל זעזוע שלא יהיה.

וינשטיין חיובי לגבי אפיק הסחורות. "יש ביקושים אמיתיים לסחורות, שמקורם שיפור ברמת החיים במזרח וכן רצונות של משקיעים פיננסיים להרחיב את מעגל ההשקעות לדברים ריאליים, וסחורות הן הגנה טובה בעידן של אינפלציה, שאין לי ספק שתגיע. חשוב להפריד את הזהב מהסחורות, שכן הזהב לטעמי הוא מטבע. אני מאמין בזהב כאפיק השקעה".

אמיר אייל,

יו"ר אינפיניטי

"משמעות המשבר חיובית לישראל"

"מבחינת המשק הישראלי המשמעות של המשבר באירופה היא חיובית מכיוון שהיא אומרת שמחירי הכסף יהיו נמוכים", אמר היום אמיר אייל, יו"ר בית ההשקעות אינפיניטי. "הריבית היא שוטר התנועה שמכוון לאן הכסף הולך ומלבה את היצרים הפסיכולוגיים. היא תיתן תמיכה גם לשוק המניות וגם לשוק האג"ח בארץ"

"באג"ח קונצרניות אפשר להיאחז גם בתקופה של ירידות. רצוי להתמקד באג"ח צמודות מדד מכיוון שישנה האופציה של הצמדה למדד שלא ידוע מתי נצטרך אותה".

לגבי המלצות השקעה ספציפיות, הצביע אייל על הסקטור הפיננסי כהזדמנות - "הסקטור הפיננסי הוא אופציה על המשק הישראלי ואנחנו מאוד מאמינים בו כדרך לעשות תשואה עודפת לאורך זמן", ועל המטבעות הזרים כאפיק שיש להתרחק ממנו - "השורט הוא מטבעות זרים, להבדיל משקל צמוד מדד".

גילי כהן,

מנהל ההשקעות

הראשי של אקסלנס

"לאירופה לא תהיה השפעה ארוכת טווח"

"אני מעריך שלכל הסיפור של אירופה לא תהיה השפעה ארוכת טווח והשווקים יחזרו להתייצבות", כך אמר היום גילי כהן, מנהל ההשקעות הראשי של אקסלנס. "למרות זאת הייתי ממליץ לא לגעת במה שקשור לאירו ולהתרחק מכל השקעה שקשורה בגוש המדינות הזה.

"ברוכים הבאים ל'שנת המסור' - אנחנו נמצאים כרגע בשפיץ של ירידות", הסביר כהן את הדינמיקה של השווקים. "בבסיס התיק אנחנו מחפשים את ההזדמנויות. השוק הישראלי לא יקר וצריך להסתכל יותר ברמת סקטורים ולא ברמת השוק כולו. תחזיקו חזק, זה יהיה תנודתי. הייתי נזהר מלתכנן השקעות לטווח ארוך. פירמידת הסיכון היום הפוכה. למנהל בתחום האג"ח יש מטרה אחת - לשמור על הערך הריאלי. לכן, התיק צריך להיות היום יותר צמוד מדד עם חשיפה מינימאלית לסיכוני ריבית.

"עקומי התשואה לא במקום, אבל לא הייתי רוצה להתבונן על שוקי האג"ח מנקודת מבט של מח"מים ארוכים. אנחנו באזור לא נורמלי, לא מבחינת ריבית נומינלית ולא מבחינת עקומי התשואה. האפיק הקונצרני בסדר גמור. הבעיה היא בתשואה האבסולוטית שנגזרת מהריבית במדינה. אני מציע להתרכז במח"מ הקצר ובחברות הטובות ולמי שרוצה גם לנסות לנצל את שיני המסור לרווחים מהירים".

קובי פלר,

מנהל ההשקעות הראשי

של כלל פיננסים

"זה עיתוי טוב לבנות פוזיציה במניות"

"השקעה של לקוח צריך לבחון לאורך טווח", אמר היום קובי פלר, מנהל ההשקעות הראשי של כלל פיננסים. "הלקוח צריך להיות במקסימום המניות שבו הוא יכול לשבת לאורך זמן. את הבחינה של המניות צריך לעשות אחת לשנה ולפיכך העליות והירידות לא צריכות להשפיע על המשקיע. אנחנו עדיין רחוקים עדיין מהשיא, ובעקבות האי ודאות בשווקים אנחנו כן חושבים שזה עיתוי טוב ונכון לבנות פוזיציה במניות.

"סגירת המרווחים באג"ח הקונצרניות בדירוגים של A ומעלה חזרה לרמות של טרום המשבר, כמו בכל העולם. בדירוגים הגבוהים אנחנו מצמצמים את המח"מ ומקבלים הגנה אינפלציונית בצורה סלקטיבית".

פלד התייחס ספציפית לאופנת מניות הביומד. "אני לא חושב שיש פה מישהו שחושב שביומד זו השקעה חסרת סיכון. זה תחום תנודתי. מדד הביומד הוא לא המצאה ישראלית. התחום הזה מייצר הרבה רעש והרבה הודעות חיוביות. ההשקעה בחברות הללו, בגלל פוטנציאל הסיכוי-סיכון, צריכה להיות בצורה מפוזרת".

יאיר שני,

מנכ"ל משותף דש

קרנות נאמנות

"אירופה וארה"ב ימתנו את הצמיחה"

"קשה מאוד היום להניח הנחות איך יתפתח המשבר בזמן הקרוב", אמר היום יאיר שני, מנכ"ל משותף בדש קרנות נאמנות. "כנראה שגם המצב הקשה באירופה וגם המצב הקשה בארה"ב ימתנו את הצמיחה בשנים הקרובות. אנחנו כנראה נראה גם ריביות נמוכות יחסית בעולם. קשה לראות איך הנגידים מעלים את הריבית. כנראה שהסביבה המוניטארית תמשיך להיות מרחיבה. בסופו של דבר הצמיחה חזרה, היא לא תהיה גבוהה אבל היא תמשיך להיות בעולם, כשהיא תובל על ידי השווקים המתעוררים. המשק הישראלי נמצא במצב יותר טוב.

"מצד שני אנחנו צריכים להסתכל על מחירי הנכסים. השוק היום מגלם העלאת ריבית בערך כל חודשיים עד לריבית של 2.5%. השוק מתמחר העלאת ריבית וזו נקודת הבסיס. משקיע שמחפש לבנות תיק סולידי צריך להתמקד בחלק הבינוני והארוך של העקום ולא לחשוש מזה.

"מי שקונה היום אג"ח קונצרניות זה הציבור דרך קרנות הנאמנות. כשהריבית נמוכה, הכסף מחפש איפה להיות והמרווחים יורדים. התשואות של חלק מהחברות לא משקפות נכונה את הסיכון שטמון באיגרות החוב שלהן. לא הכול מתומחר נכון, ולכן נכון לפזר את התיק בחו"ל. צריך להיות היום מאוד סלקטיביים".

עוד כתבות

הדגם OMODA 5 של צ'רי / צילום: יח''צ

האם הסיניות יתחילו להגיע אלינו מאירופה? צ'רי תייצר כלי רכב בספרד, יצרנים נוספים בדרך

כך מתכוונים הסינים לעקוף את המכס האירופי ● ג'יפ אוונג'ר משיקה בישראל דגם היברידי ● ​נחשף הקרוס־אובר החשמלי החדש של GEELY ● ועוד חדשות מענף הרכב

ספינה צבאית איראנית נעה במימי איראן לפני תחילת תרגיל ימי משותף של איראן, רוסיה וסין באוקיינוס ההודי / צילום: Associated Press, ASSOCIATED PRESS

בחשש רב: כך נערכה איראן למתקפה הישראלית

בטהרן איימו כלפי חוץ והזהירו מתגובת ישראל, אך ביצעו שורת מהלכים המעידים על החשש מתקיפה ● גם בחיזבאללה ובסוריה נערכו

מסורק תת קרקעי ועד רחפנים: הכירו את 10 הסטארט-אפים המבטיחים לשנת 2024

גלובס בוחר את הסטארט-אפים המבטיחים של ישראל השנה ה-18 ברציפות: חברות הייטק הצומחות והמסקרנות ביותר, אלה שמייצרות אימפקט על תעשיות וצרכנים רבים, ונמצאות על המסלול הבטוח להנפקה ● הרשימה מתבססת על בחירות של קרוב ל-70 קרנות השקעה מקומיות וזרות מובילות בהייטק הישראלי ● החשיפה המלאה

לקסוס LBX / צילום: יח''צ

ב-200 אלף שקל תקבלו רכב עם סטטוס יוקרתי. ומה לגבי הביצועים?

לקרוס–אובר הקומפקטי ביותר שהשיקה לקסוס יש עיצוב אטרקטיבי ומוניטין יוקרתי. השאלה אם מיתוג הפרימיום יחפה על הפשרות בשימושיות

וול סטריט / צילום: Unsplash, lo lo

נעילה מעורבת בוול סטריט; S&P 500 ירד זה היום החמישי ברציפות

נאסד"ק ירד ב-0.5% ● סולאראדג' בשפל של 5 שנים ● מחיר הקקאו זינק לשיא כל הזמנים ● למה טראמפ מדיה זינקה ב-22% ● ליתיום אמריקס צללה ב-25% ● טסלה בשפל של שנה, מתחת ל-150 דולר, בדויטשה בנק צופים לה ירידה נוספת של 30% ● נטפליקס ניפצה את התחזיות, אבל תחזית מאכזבת מפילה את המניה במסחר המאוחר

חיים ילין / צילום: פרטי

"אני לא מוצא את עצמי בתל אביב": חיים ילין לא מפסיק להתגעגע הביתה

הוא היה בממ"ד 12 שעות רצופות, שמע את הערבית, ראה את המלחמה ● אבל איכשהו זה המקום היחיד שעדיין נותן לחיים ילין כוח: "אני נמשך לשם כמו מגנט" ● פרויקט מיוחד 

מיכאל כגן / צילום: כדיה לוי

הדרך של מיכאל כגן ממשרד ישן ביקנעם לצמרת החברה הלוהטת בעולם

מיכאל כגן, סמנכ"ל טכנולוגיות עולמי באנבידיה, סיכם 25 שנה במלאנוקס עד שהחברה נמכרה לענקית השבבים ● "מצד אחד, רצינו לבנות חברה ישראלית, אך מצד שני הבאנו לארץ השפעה בינלאומית" ● בראיון בלעדי לגלובס, הוא מדבר על תחילת דרכו במלאנוקס, מתייחס לחשש מהיעדר תחרות בשוק שבבי ה־AI ונותן טיפ ליזמים צעירים בישראל: "אל תהיו כבולים לעבר"

שאריות של טיל בליסטי שאיראן שיגרה לעבר ישראל / צילום: Reuters, Amir Cohen

בהשראת רוסיה: גילויים חדשים על התקיפה האיראנית וההצלחה הישראלית

הכתבה הזו היתה הנצפית ביותר השבוע בגלובס ועל כן אנחנו מפרסמים אותה מחדש כשירות לקוראינו ● התקיפה של איראן תוכננה באופן ששיחזר במובנים רבים כמה מן התקיפות הרוסיות הגדולות באוקראינה, וכללו תחילה נחיל כטב"מים שנועדו להציף את ההגנה האווירית ● החולשה של היכולת הצבאית הקונבנציונלית של איראן עלולה להוביל את מקבלי ההחלטות באיראן לאופציה הגרעינית

סלט קרעי לחם ב''נעה אפייה מקומית'' / צילום: חיים יוסף

רגע לפני שנפרדים מהחמץ: מסעדה מעולה בהרי ירושלים שמנסה לחבר את כל המנות ללחם

"נעה אפייה מקומית" של אלדד שמואלי רק התחילה לרוץ והשף גויס למילואים ● עכשיו היא מתרוממת, והקו המנחה: מנות שהולכות טוב עם לחם, והלחם מצוין

שר האוצר בצלאל סמוטריץ' וראש הממשלה בנימין נתניהו / צילום: Reuters, RONEN ZVULUN

לא רק בגלל איראן: S&P קנסו את ישראל גם על סימני השאלה בתקציב הביטחון

אם עד לפני התקיפה האיראנית על ישראל עוד הייתה תקווה מסוימת במדינה שהדירוג הגבוה יישמר, זו התמוססה בשבוע האחרון עם התרחבות מפת האיומים ● אלא שלא רק האיומים על ישראל נלקחו בחשבון בהורדת הדירוג ● מה נכתב בין השורות של הודעת S&P והאם ישראל עומדת בפני סכנה של הורדה נוספת?

פרופ' יוסי מטיאס / צילום: שלומי יוסף

מנכ"ל מרכז הפיתוח של גוגל ישראל יוסי מטיאס עובר לתפקיד בכיר בגוגל העולמית

מנכ"ל מרכז הפיתוח של גוגל ישראל ב-18 השנים האחרונות, פרופ' יוסי מטיאס, צפוי לעבור לעמק הסיליקון ולנהל מארה"ב את פעילות המחקר של גוגל העולמית

השקל נחלש אל מול הדולר והאירו | עיצוב: טלי בוגדנובסקי (נוצר בעזרת AdobeFirefly)

הדיווחים על תקיפה באיראן הביאו לצלילת השקל, אך לא לאורך זמן

שני אירועים שהתרחשו הלילה הובילו לפיחות בשער השקל מול הדולר: הורדת דירוג האשראי של ישראל על ידי חברת S&P ודיווחים על תקיפה ישראלית באיראן ● אלא שלאורך שעות הבוקר השקל החל להתייצב ● מה הוביל לשינוי ומה ניתן ללמוד מהעבר?

כבר לפני חודשיים: איראן תירגלה שיגור טילים בליסטיים נגד בסיס פלמחים

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: התרגיל הצבאי של איראן שהתקיים כבר לפני חודשיים, איראן מצליחה לשבור את האמברגו על הנפט וגוגל פיטרה עובדים שמחו נגד ישראל במשרדים בניו יורק ● כותרות העיתונים בעולם 

בית חולים חדש ייבנה בבאר שבע / אילוסטרציה: Shutterstock

בית חולים ראשון בבעלות הקופות הקטנות: לאומית ומאוחדת יפעילו את בית החולים בבאר שבע

בית החולים שיבא יהיה שותף של הקופות בהקמת בית החולים ● הלו"ז להשקה מוערך בלפחות 8-6 שנים ותקציב ההקמה בלפחות מיליארד שקל ● בשבועות הקרובים צפויה להתקבל החלטת ממשלה התומכת בהחלטת משרדי הבריאות והאוצר שהתקבלה היום

עגלת קפה הקבינה בכפר הס / צילום: שני בריל

ארבע הצעות לטיולי יום שרק המקומיים מכירים - ומשהו טעים ליד: מדור מיוחד לפסח

תצפית מרהיבה אל המדבר בשקיעה, פארק שמרגיש כמו ההיי ליין בניו יורק, האחות הקטנה של מקדש הבשרים משוק הכרמל וקרם לימון ומסקרפונה לקינוח ● יצאנו לארבעה מקומות שונים בארץ כדי לשמוע מהתושבים מהי פינת החמד שרק הם מכירים ומה יש לאכול שם, שגם כשר לפסח

אירוע חציית הביטקוין / צילום: Shutterstock

פעם בארבע שנים: כל מה שכדאי לדעת על האירוע הגדול של הביטקוין

אירוע חציית הביטקוין שמתרחש אחת לארבע שנים צפוי לצאת לדרך היום בשעות הערב (שעון ישראל) ● בפעמים הקודמות זה הוביל לקפיצה גדולה בערכו של המטבע, אך בשוק לא תמימי דעים שזה יקרה גם הפעם ● מה קורה בפועל ולמה הוא כה דרמטי עברו משקיעים הקריפטו?

פרויקט מתחם אילת של אאורה ברמת השרון / הדמיה: 3dvision ltd טרי די ויז'ן בע''מ

פינוי בינוי: אאורה שילמה היטל חריג עבור הדיירים לעיריית רמת השרון והם נדרשים להחזיר לה את הכסף

פרויקט הפינוי בינוי של אאורה במתחם אילת בשכונת מורשה, נבנה בשני שלבים ויכלול בסופו של דבר 687 יח"ד בשישה מגדלים עם שטחי מסחר ● כדי לא לעכב את הפרויקט וקבלת היתר הבנייה, החברה שילמה לפני כארבע שנים את התשלום וכעת מבקשת את הכסף ששולם בחזרה מהדיירים

שכונת בית וגן ירושלים / צילום: אוריה תדמור

לא תמיד ניתן להגיע לחלוקה שוויונית בפרויקט תמ"א 38

כל תכנון פרויקט מסוג תמ"א 38 כולל אילוצים תכנוניים, אולם בפרויקטים מסוג חיזוק ועיבוי, האילוצים התכנוניים רבים, שכן הבינוי נעשה על גבי הבניין הקיים, על מגבלותיו ● כך דחתה ועדת הערר המחוזית בירושלים התנגדות של שני דיירים לתכנון של פרויקט

שכונת עומרים באופקים. 45 דירות בפרויקט של בראל־סלעית בשכונה נמכרו מאז ה־7 באוקטובר / הדמיה: אול אין

הנתונים מגלים שהמסר ברור: התותחים לא עוצרים את המרוץ לדירה

אלפים ממשיכים להאמין בהשקעה בארבעה קירות שעומדים במוקד העימות והסכנה הכי גדולים כרגע במזרח התיכון, ומאות עסקאות נרשמו גם על הגבול עם עזה, בשדרות ובאופקים ● סיבות כלכליות יש, אך יותר מכל, החלום הנדל"ני של עם ישראל עדיין בועט

היועצת המשפטית לממשלה, עו''ד גלי בהרב-מיארה / צילום: יונתן זינדל/פלאש 90

היועמ"שית מתייצבת לטובת וולט: יש לדחות את התביעה הייצוגית להכרה ביחסי עובד-מעביד

לעמדת בהרב-מיארה לא היה מקום לאשר את התביעה הייצוגית מאחר וזו אינה הדרך היעילה וההוגנת להכריע במחלוקת לאור גודלה של הקבוצה הכולל כ-10,000 שליחים ● עוד  נטען כי לא ניתן להכריע בעניינם של כל השליחים על בסיס נתוניו של התובע הייצוגי