גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

בניגוד לתחזיות: שכר המינימום יעלה מ-3,850 ל-4,600 שקל

לפי הצעת החוק של ח"כ עמיר פרץ, שכר המינימום יעלה ב-3 פעימות ב-15 החודשים הקרובים ובתיאום עם הממשלה ■ ההצעה אושרה בוועדת שרים לענייני חקיקה למרות התנגדות האוצר והמשפטים

ועדת שרים לענייני חקיקה אישרה היום (א') את הצעת החוק להעלאת שכר המינימום באופן הדרגתי ל-4,600 שקל. על-פי ההחלטה, המשך החקיקה יעשה בתיאום עם הממשלה.

על-פי הצעת החוק המקורית של ח"כ עמיר פרץ, יעלה שכר המינימום, העומד כיום על 3,850 שקל, בשלוש פעימות: שלושה חודשים לאחר כניסת החוק לתוקף צפוי לעלות הסכום ל-4,100 שקל, לאחר תשעה חודשים יעלה ל-4,350 שקל, ולאחר 15 חודשים יגיע ל-4,600 שקל.

ההצעה התקבלה בתמיכת שרי ש"ס, יעקב מרגי ומשולם נהרי, שרי הליכוד, ישראל ביתנו, ושרי העבודה, שלום שמחון ויצחק (בוז'י) הרצוג. משרד האוצר, המשפטים והתמ"ת התנגדו.

"חלחול הצמיחה אל הכנסותיהן של השכבות החלשות פעל בהדרגה לצמצום תחולת העוני", אמר היום פרץ, "בניגוד לתחזיות האימה שתיארו את עליות שכר המינימום כמהלך שייצור משבר כלכלי ויגביל את מספר המובטלים, התרחש בדיוק ההיפך: העלאת שכר המינימום הגדילה את הפעילות במשק ויצרה מקומות עבודה וזאת בשל העובדה כי כל שקל נוסף לעובדי שכר מינימום הולך ישירות לצריכה ופעילות במשק הישראלי. זאת בניגוד לעשירי הארץ שחלק גדול מצריכתם אינו בישראל". לדבריו, "הצעת חוק שכר המינימום מבקשת לקיים את החובה הבסיסית ולאפשר לעובדים במדינת ישראל להתפרנס בכבוד. עלינו למחוק את החרפה והמראה של אנשים העובדים ביום ונזקקים לעמותות צדקה בערב".

באוצר נימקו את התנגדותם להצעה בטענה שהעלאת שכר המינימום תייקר את עלויות האחזקה ותביא בסבירות גבוהה לפיטורי עובדים, גם בקרב חברות מבוססות. ככל שיהיו יותר מובטלים, אומרים באוצר, יעלו הקצבאות וזה יעמיס את הנטל על משלם המסים. באוצר הביעו חשש כי המהלך אף יגרור מעבר מפעלים להודו, סין ומלזיה, תהליך שהחל כבר באחרונה.

בנוסף, מסבירים באוצר כי בסקירה הכלכלית שהציג ארגון ה-OECD נכתב במפורש שבאופן יחסי שכר המינימום הוא גבוה בישראל ויש לשקול להוריד אותו. הדו"ח הציג את המצב בישראל כבעייתי.

באוצר אומרים כי הפתרון הוא הכנסת יותר אנשים למעגל העבודה וטיפול בשכר הנמוך באמצעות מס הכנסה שלילי ולא על ידי פיטורי עובדים.

תגובות

שרגא ברוש: "פופוליזם"

"זאת הצעת חוק פופוליסטית. רמת השכר במשק מטופלת כראוי בין המעסיקים להסתדרות בחמש השנים האחרונות. השכר הממוצע במשק קרוב ל-8,000 שקל בחודש, והעלאת שכר המינימום תעלה את כל מדרגות השכר. בזמן שאנחנו מתמודדים עם משבר כלכלי. אני מסכים שצריך לטפל בבעלי השכר הנמוך אבל באמצעות מס הכנסה שלילי, שרק אלה שבאמת משתכרים 3,800 שקל יפוצו.

יעקב גלברד: "תומך בצמצום הפערים"

יו"ר תפרון - "אני תומך בגישה שתסייע לצמצם פערים. זה תנאי הכרחי לקיומו של משק בריא. לגבי תעשיות שנאלצו להוציא חברות מהארץ בגלל שכר נמוך יותר בחו"ל, הן כבר עשו את צעדיהן כך שלהעלאת שכר המינימום לא תהיה השלכה על היקף התעשייה בארץ"

יאיר רוטלוי, מנכ"ל לודז'יה: "שגיאה גדולה"

"זו שגיאה גדולה מאוד במצב הנוכחי להעלות את שכר המינמום. בשעה שיש מכה כה קשה ליצואנים, ובפרט לגוש האירו ולדולר. הדולר אמנם עלה קצת יותר מאשר האירו, אבל יש שחיקה גדולה והיצואנים לא יוכלו לעמוד בגזירה הזאת. יהיה להם קשה מאוד לשמור על הרווחיות"

פרשנות / שי ניב: צעד מתבקש לשכר לא ראוי

הצעתו של עמיר פרץ להעלות את שכר המינימום במשק נתפסה כמאבק אבוד מראש אפילו על ידי מקורביו, כזאת שנועדה לבנות מחדש את האיש שהתרסק רק לא מכבר. אולם, תמיכתם המפתיעה של שרים מטעם הליכוד הצליחה להחזיר לסדר היום את אחת הסוגיות החשובות ביותר בשוק העבודה. שכר המינימום בישראל הוא בלתי ראוי, הוא מבזה, ואין פלא שבנק ישראל הודיע לאחרונה כי מספרם של העובדים העניים רק הולך וגדל. ההצעה הזו מזכירה לנו שהרבה יותר חשוב לטפל ב-30%-40% מהעובדים במשק שנוגעים בתחתית, מאשר בקומץ הבכירים והנהנתנים שנוגעים בשמיים.

ההצעה של פרץ הצליחה לעשות עוד דבר משמעותי: להביך כהוגן את יו"ר ההסתדרות, עופר עיני. בזמן שההצעה של פרץ הונחה על שולחן ועדת השרים לענייני חקיקה, נציגיו של עיני דיברו על תוספות שכר, אבל לא על שכר המינימום. הם דורשים שיפור בתנאיהם של עובדי המגזר הציבורי, בטענה כי הוא נשחק בשנתיים האחרונות. כך, עיני מצטייר כמי שדואג לעובדים שנהנים ממילא מתנאים מיטיבים לכאורה, בעוד פרץ דואג לחלשים באמת.

ההצעה של פרץ מתריסה גם במודל שכל כך מזוהה עם עיני, על פיו הסכמה רחבה עדיפה על חקיקה. רק הבוקר אמר עיני בראיון לרשת ב' בנוגע להעלאת שכר המינימום: "אני מאמין שצריך לעשות את זה בהסכמה עם כל הגורמים, זו דרכי". עיני סיפק דוגמאות שמוכיחות לכאורה כי באמצעות הסכמים הוא הצליח להגדיל את שכר המינימום בענפים מסוימים - למשל בעף הניקיון והשמירה. הבעיה היא שעיני הפריז מעט בהצלחת ההסכמים האלה. ההסכם בענף השמירה למשל הגדיל את שכר המינימום לעובדים ב-2.5% בלבד. דהיינו תוספת של חצי שקל לשעה. בענף הניקיון הושג הסכם שמבטיח תוספת של 20% לעובדים, אולם הוא טרם נכנס לתוקף בשל שורה של התנגדויות. מהר מאוד התברר כי ההסכם נחתם רק עם ארגון אחד של מעסיקים בענף השמירה, והותיר אחריו ארגון מעסיקים לא פחות גדול שמתנגד בתוקף. משרד התמ"ת עדיין לא הוציא צו הרחבה להסכם כך שלא ניתן לממש אותו, ול"גלובס" נודע כי בימים אלה מתנהל מו"מ עם הארגון השני, כדי להגיע לפשרה.

בשיחה שערכנו היום (א') עם יו"ר ועדת העבודה של הכנסת, חיים כץ, תקף האחרון את "מודל ההסכמות" של עופר עיני, ותמך באופן נלהב בחקיקה להעלאת שכר המינימום: "ההסכמות האלה הביאו לנו את 'הסכם פנסיה חובה', שהוא הסכם רע, מטופש ופוגע בעובדים החלשים. ההסכם הזה משאיר את בעלי שכר המינימום עם פנסיה של 2,400 שקל בחודש, מבלי שיוכלו לקבל אפילו הבטחת הכנסה. גם ההסכמות שניסינו לגבש בנוגע לאכיפת חוקי העבודה לא עזרו כי האוצר מתנגד לרעיון שימנע מקבלני שירותים לזכות במכרזי הפסד. אז מה שוות ההסכמות האלה? רק כדי שנוכל להגיד שיש הסכם?".

גם חברת ועדת העבודה של הכנסת ושותפתו האסטרטגית של עיני, שלי יחימוביץ', תומכת בחקיקה להעלאת שכר המינימום. היא אמנם בעד הסכמות עם המעסיקים ברוב המקרים, אך לדבריה בכל הקשור לשכר המינימום "אין סיכוי שהמעסיקים יתמכו בזה". ספק אם משרדי התמ"ת והאוצר יאפשרו להצעת החוק הזו להגיע אל הוועדה של כץ ויחימוביץ', אבל מה שברור הוא שעמיר פרץ יצר פה דיון חשוב מאין כמוהו.

11

עוד כתבות

פרויקט מתחם אילת של אאורה ברמת השרון / הדמיה: 3dvision ltd טרי די ויז'ן בע''מ

פינוי בינוי: אאורה שילמה היטל חריג עבור הדיירים לעיריית רמת השרון והם נדרשים להחזיר לה את הכסף

פרויקט הפינוי בינוי של אאורה במתחם אילת בשכונת מורשה, נבנה בשני שלבים ויכלול בסופו של דבר 687 יח"ד בשישה מגדלים עם שטחי מסחר ● כדי לא לעכב את הפרויקט וקבלת היתר הבנייה, החברה שילמה לפני כארבע שנים את התשלום וכעת מבקשת את הכסף ששולם בחזרה מהדיירים

חיים ילין / צילום: פרטי

"אני לא מוצא את עצמי בתל אביב": חיים ילין לא מפסיק להתגעגע הביתה

הוא היה בממ"ד 12 שעות רצופות, שמע את הערבית, ראה את המלחמה ● אבל איכשהו זה המקום היחיד שעדיין נותן לחיים ילין כוח: "אני נמשך לשם כמו מגנט" ● פרויקט מיוחד 

בורסת תל אביב / צילום: שלומי יוסף

הבורסה ננעלה בעליות חדות אבל ירדה ב-1.1% בסיכום שבועי; מדד הבנקים זינק ב-1.8%

ת"א 35 עלה ב-1.3% ● סיכום השבוע: מדדי ת"א-35 ות"א-90 ירדו בכ- 1.1% ובכ-0.6%, בהתאמה, ירידות שערים אפיינו את מרבית המדדים הענפיים, בראשם מדד ת"א-ביומד שירד השבוע בכ-7.6% ● ב-2 במאי יתווספו למדד ת"א-35 מניות פתאל ושופרסל, יגרעו קבוצת אשטרום ושיכון ובינוי ● תשואת האג"ח הממשלתי ל-10 שנים עלתה השבוע בכ-0.1% והגיעה לכ- 4.8% בסוף השבוע

היועצת המשפטית לממשלה, עו''ד גלי בהרב-מיארה / צילום: יונתן זינדל/פלאש 90

היועמ"שית מתייצבת לטובת וולט: יש לדחות את התביעה הייצוגית להכרה ביחסי עובד-מעביד

לעמדת בהרב-מיארה לא היה מקום לאשר את התביעה הייצוגית מאחר וזו אינה הדרך היעילה וההוגנת להכריע במחלוקת לאור גודלה של הקבוצה הכולל כ-10,000 שליחים ● עוד  נטען כי לא ניתן להכריע בעניינם של כל השליחים על בסיס נתוניו של התובע הייצוגי

נשיא ארה''ב ג'ו ביידן / צילום: ap, Jacquelyn Martin

דיווח: ביידן שוקל לספק לישראל נשק ביותר ממיליארד דולר

לפי דיווח בוול סטריט ג'ורנל, ממשל ביידן שוקל לספק פגזי טנקים, מרגמות וכלי רכב צבאיים ● מדובר באחד ממשלוחי הנשק הגדולים מאז 7 באוקטובר

שכונת בית וגן ירושלים / צילום: אוריה תדמור

לא תמיד ניתן להגיע לחלוקה שוויונית בפרויקט תמ"א 38

כל תכנון פרויקט מסוג תמ"א 38 כולל אילוצים תכנוניים, אולם בפרויקטים מסוג חיזוק ועיבוי, האילוצים התכנוניים רבים, שכן הבינוי נעשה על גבי הבניין הקיים, על מגבלותיו ● כך דחתה ועדת הערר המחוזית בירושלים התנגדות של שני דיירים לתכנון של פרויקט

רה''מ בנימין נתניהו / צילום: מארק ישראל סלם - הג'רוזלם פוסט

"שחקנית מרכזית במזרח התיכון": למה הבכירים הישראליים מתייצבים לתדרך את התקשורת בארצות הברית?

משעות הבוקר המוקדמות, גורמים ישראליים בכירים מתייצבים בתקשורת האמריקאית כדי לתדרך על התקיפה באיראן ● כך בוחרים את גופי התקשורת מולם הם עובדים בארה"ב ומה הם מנסים להשיג?

שכונת עומרים באופקים. 45 דירות בפרויקט של בראל־סלעית בשכונה נמכרו מאז ה־7 באוקטובר / הדמיה: אול אין

הנתונים מגלים שהמסר ברור: התותחים לא עוצרים את המרוץ לדירה

אלפים ממשיכים להאמין בהשקעה בארבעה קירות שעומדים במוקד העימות והסכנה הכי גדולים כרגע במזרח התיכון, ומאות עסקאות נרשמו גם על הגבול עם עזה, בשדרות ובאופקים ● סיבות כלכליות יש, אך יותר מכל, החלום הנדל"ני של עם ישראל עדיין בועט

אסף זגריזק / צילום: כדיה לוי

הם איבדו קרובים, פונו מבתיהם או ראו את מפעל חייהם קורס: 13 אנשים מספרים מה נותן להם כוח

איל וולדמן מנסה להמשיך לבלות כי זה מה שבתו דניאל הייתה רוצה ● ירדן גונן, אחות של רומי החטופה בעזה, לובשת חולצת קשת בענן בימים קשים במיוחד ● חיים ילין ממלא מצברים רק בבית בבארי, למרות הזיכרונות השחורים משם ● ואבישג שאר-ישוב מחפשת קרני אור בצילומים שלה ● 13 אנשים משתפים מהי מכונת ההנשמה שלהם בחצי השנה האחרונה ● פרויקט מיוחד

חן אמסלם ודביר בנדק בקמפיין מזרחי טפחות / צילום: עופר חג'יוב

מזרחי טפחות משקיע את התקציב הגדול ביותר, ומתברג במקום השני בזכירות

הפרסומת הזכורה ביותר זה השבוע השלישי שייכת לבנק לאומי, עם גל תורן והשיר "יש מוצ"ש" - כך עולה מדירוג הזכורות והאהובות של גלובס וגיאוקרטוגרפיה ● הופעה קצרה של אירנה בקמפיין קטן ורזה מספיקה לשופרסל כדי להתברג בדירוג ולזכות באהדה

פס ייצור החרפנים של XTEND / צילום: כדיה לוי

שורות הצבא התמלאו ברחפנים וברובוטים ואלה המרוויחים הגדולים

שורות צה"ל התמלאו במהלך המלחמה ברחפנים וברובוטים מתוצרת סטארט־אפים ישראליים קטנים, שעד כה נדחקו מהתחום הביטחוני על ידי השחקניות הגדולות ● כעת, משקיעים פרטיים שבעבר נרתעו מהרגולציה הכבדה ומהיקף האקזיטים הנמוך, מגלים עניין בטכנולוגיה צבאית

מיכאל כגן / צילום: כדיה לוי

הדרך של מיכאל כגן ממשרד ישן ביקנעם לצמרת החברה הלוהטת בעולם

מיכאל כגן, סמנכ"ל טכנולוגיות עולמי באנבידיה, סיכם 25 שנה במלאנוקס עד שהחברה נמכרה לענקית השבבים ● "מצד אחד, רצינו לבנות חברה ישראלית, אך מצד שני הבאנו לארץ השפעה בינלאומית" ● בראיון בלעדי לגלובס, הוא מדבר על תחילת דרכו במלאנוקס, מתייחס לחשש מהיעדר תחרות בשוק שבבי ה־AI ונותן טיפ ליזמים צעירים בישראל: "אל תהיו כבולים לעבר"

אביב ומתיאו שפירא, אדיר טובי ורובי ליאני, חברת XTEND / צילום: כדיה לוי

עפים כמו פרפר, עוקצים כמו דבורה: הרחפנים שמשנים את תורת הלחימה

הרחפנים של אקסטנד הפכו פופולריים במלחמה בעזה, ואף הצילו חיים • עכשיו היא עובדת על מערכת משולבת שתיקח את יכולות הרובוטים קדימה ותסייע להם לפעול בצוות ● הסטארט-אפים המצליחים, פרויקט מיוחד

מטה s&p בניו יורק / צילום: valeriy eydlin

חברת S&P הורידה את דירוג האשראי של ישראל: "המלחמה תימשך כל 2024"

בהודעה שלא מן המניין, הורידה החברה את הדירוג של ישראל מרמה של AA- ל-A+ ● התחזית להמשך נותרה "שלילית", כך שבחברה מאותתים שבעתיד הדירוג עשוי להיפגע שוב ● "רואים עלייה נוספת בסיכונים הגיאו-פוליטיים"

אירוע חציית הביטקוין / צילום: Shutterstock

פעם בארבע שנים: כל מה שכדאי לדעת על האירוע הגדול של הביטקוין

אירוע חציית הביטקוין שמתרחש אחת לארבע שנים צפוי לצאת לדרך היום בשעות הערב (שעון ישראל) ● בפעמים הקודמות זה הוביל לקפיצה גדולה בערכו של המטבע, אך בשוק לא תמימי דעים שזה יקרה גם הפעם ● מה קורה בפועל ולמה הוא כה דרמטי עברו משקיעים הקריפטו?

בית חולים חדש ייבנה בבאר שבע / אילוסטרציה: Shutterstock

בית חולים ראשון בבעלות הקופות הקטנות: לאומית ומאוחדת יפעילו את בית החולים בבאר שבע

בית החולים שיבא יהיה שותף של הקופות בהקמת בית החולים ● הלו"ז להשקה מוערך בלפחות 8-6 שנים ותקציב ההקמה בלפחות מיליארד שקל ● בשבועות הקרובים צפויה להתקבל החלטת ממשלה התומכת בהחלטת משרדי הבריאות והאוצר שהתקבלה היום

עילית רז, טרבור מילטון ואליזבת הולמס / צילומים: AP - Lawrence Neumeister, Jeff Chiu, Brittainy Newman, איל יצהר

תעשיית הטק מגייסת את הבינה המלאכותית למאבק בהונאות משקיעים

בשנים החולפות נרשמו מקרי הונאה רבים בהייטק, בהם יזמים גייסו כספים ממשקיעים, ללא בדיקת נאותות מספקת ● במטרה לצמצם את ההונאות הבאות, חברות רותמות כיום כלי בינה מלאכותית לשלל אוטמציות בהתנהלות החברה ● במקביל, גורמים בענף חוששים מההשלכות

מתכות / צילום: Shutterstock

החברה שמנסה לחולל מהפכה בתעשייה שלא השתנתה אלפי שנים: Magnus Metal מגייסת 74 מיליון דולר

"מקצרת את תהליכי העבודה, מפחיתה את עלויות היצור והזיהום, ומשפרת את איכות המוצר" ● עם שווי מוערך של כ-160 מיליון דולר, מגנוס מטאל הישראלית יוצאת לסבב גיוס חדש

סלט קרעי לחם ב''נעה אפייה מקומית'' / צילום: חיים יוסף

רגע לפני שנפרדים מהחמץ: מסעדה מעולה בהרי ירושלים שמנסה לחבר את כל המנות ללחם

"נעה אפייה מקומית" של אלדד שמואלי רק התחילה לרוץ והשף גויס למילואים ● עכשיו היא מתרוממת, והקו המנחה: מנות שהולכות טוב עם לחם, והלחם מצוין

איל וולדמן / צילום: פרטי

איל וולדמן מגלה: "עברו עליי ימים כואבים וקשים מאוד"

"אני כל הזמן חושב מה דניאל הייתה עושה, איך זה היה אם היא הייתה פה עכשיו", מספר איל וולדמן על בתו דניאל שנרצחה בנובה. מאיפה הוא שואב כוח? ● פרויקט מיוחד