גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

מחריף הסכסוך: עוד סיבוב של דודי ויסמן נגד ברונפמן-פישר

רשת רבוע כחול שבשליטת דודי ויסמן הפסיקה את קשריה העסקיים עם חברת פאלאס תעשיות של ברונפמן-פישר - על רקע טענתה כי רשת "יש", בה הם שותפים, עומדת מאחורי חידוש חרם החרדים על רשת "שפע שוק"

מחריף הסכסוך בין יו"ר קבוצת אלון, דודי ויסמן, לאנשי העסקים שולם פישר ומתיו ברונפמן, שותפיו לשעבר ברשת רבוע כחול וכיום מחזיקי מניות ברשת המתחרה שופרסל.

ל"גלובס" נודע כי רבוע כחול החליטה להפסיק כליל את קשריה העסקיים עם חברת פאלאס תעשיות, הנמצאת בשליטת ברונפמן-פישר, וכן את רכישת הסחורה ממנה. זאת על רקע התפתחות חדשה, לכאורה, בחרם החרדים על תת-הרשת של רבוע כחול, שפע שוק.

קבוצת ברונפמן-פישר מחזיקה כיום בכ-20% ממניות שופרסל. שולם פישר עצמו משמש כיו"ר משותף בשופרסל ומעורב בניהול תת-הרשת "יש", הפועלת במגזר החרדי ומתחרה ישירות בשפע שוק של רבוע כחול.

פאלאס תעשיות עוסקת בייצור ושיווק של מוצרי Near-Food כגון נרות, מגבונים ומוצרי אלומיניום ונייר, והיתה אחת הספקיות של רבוע כחול, שרכשה ממנה סחורה בהיקף של מיליוני שקלים בשנה. יתרה מכך, עד לפסח האחרון פאלאס גם ייצרה עבור רבוע כחול מותג פרטי, הן עבור תת-הרשת שפע שוק והן עבור רשת מגה.

בתחילת 2008 החל חרם חרדים על שפע שוק של רבוע כחול, כאשר ועדת הרבנים של העדה החרדית פרסמה מודעות בעיתונות החרדית הקוראות לציבור ש"לא להתקשר בעסקים" עם חברת הדלק דור-אלון ורשתות השיווק רבוע כחול ושפע שוק, בשל רכישת סניפי רשת המרכולים AM:PM בשנת 2007 והפעלתם בשבת. כל העסקים המוזכרים נמצאים בשליטת קבוצת אלון של ויסמן ושותפו, עו"ד שרגא בירן.

שפע שוק, שזכתה עד אז להצלחה רבה במגזר החרדי ורשמה מכירות שנתיות של כמיליארד שקל, ספגה בעקבות החרם מכה קשה ואיבדה הכנסות של מאות מיליוני שקלים בשנה. ברבוע כחול נאלצו לצמצם את פריסת הרשת, וזו מונה היום 17 סניפים בלבד, ש-11 מתוכם פועלים במגזר החרדי. במקביל התחזק כוחה של רשת "יש" של שופרסל, המתחרה כאמור על המגזר החרדי.

באמצעות מודעות שפרסמה בעבר קבוצת אלון בעיתונות, היא הפנתה אצבע מאשימה כנגד יו"ר קבוצת אי.די.בי, נוחי דנקנר, המחזיק בשליטה בשופרסל, ובעיקר כנגד קבוצת ברונפמן-פישר, שותפתו, שרקחו לדעתה את החרם.

עם זאת, גם לאחר ניסיון שלא צלח להגיע לפשרה בין הצדדים, השתדלו ויסמן וברונפמן-פישר לשדר כלפי חוץ עסקים כרגיל.

המפנה בסכסוך הגיע לפני חג הפסח האחרון, כאשר בקרב החרדים התנהל קמפיין נוסף נגד רשת שפע שוק. ברבוע כחול כינו את הקמפיין "קמפיין המיליונים", כיוון שנראה היה כי הושקע בו כסף רב, וכן כיוון שהוא התנהל בצורה מקצועית ומסודרת.

לאחר בדיקות שונות שערכו ברבוע כחול, הגיעו שם למסקנה כי קבוצת ברונפמן-פישר, באמצעות רשת "יש", מעורבת בקמפיין. בעקבות זאת התקבלה ברשת ההחלטה לנתק את הקשרים העסקיים עם פאלאס תעשיות.

ההחלטה התקבלה ברבוע כחול כבר לפני החג, אולם הוחלט להשהות את יישומה עד לאחריו, וזאת עד להתארגנות עם ספקים חלופיים, כדי למנוע היווצרות חוסרים בסחורה ברשת בתקופה קריטית זו.

יצויין כי עוד קודם להחלטה הנוכחית, דיללו ברבוע את הרכישות מפאלאס תעשיות.

"זה כבר פאסה"

דובר קבוצת אלון מסר בתגובה כי "כפי שכל הנוגעים בדבר יאשרו, לא קיימים סכסוכים אישיים בין ברונפמן ופישר לבין דודי ויסמן, ואף שוררים בין אישים אלה יחסי ידידות. ההחלטות המתקבלות ברבוע כחול בדבר הסכמים מסחריים כאלה או אחרים עם ספקים נובעות משיקולים עסקיים וכלכליים גרידא. אנו מצרים על העובדה כי גורמים אינטרסנטיים מנסים לפגוע ביחסי הידידות השוררים בין הקבוצות".

גורם בקבוצת ברונפמן-פישר אמר ל"גלובס" כי "אנחנו לא מממנים את הקמפיין נגד שפע שוק ולא קשורים לזה. זה כבר פאסה. אלה סיפורים של שנים, ומה עכשיו? האם אפשר להתכחש לעובדה שרשת AM:PM נמצאת תחת אותה בעלות של שפע שוק?".

"שפע שוק היא כמו כל מתחרה אחר. מאשימים, אז מאשימים". לדבריו, "אנחנו ביוזמתנו הפסקנו למכור להם סחורה, לאחר שהם פעם מכרו את המוצרים, ופעם לא מכרו. שילמו ולא שילמו".

בקבוצה מזכירים גם את הפשקווילים שהופצו כנגד שולם פישר, שהוא כידוע איש עסקים חרדי, וכנגד נוחי דנקנר. "מעניין מי כתב פשקווילים ששולם פישר מחלל שבת?!", אמרו.

בקבוצת ברונפמן-פישר מציינים את העובדה שמאז שהקבוצה מכרה את מניותיה ברבוע כחול ורכשה את המניות בשופרסל, ירד נתח השוק הכולל של רבוע כחול מ-26% ל-20%. "זה כבר לא שייך לשפע שוק", נאמר.

צמיחה בהכנסות וברווח

פאלאס תעשיות הינה חברה ציבורית, הנסחרת בבורסה של תל-אביב לפי שווי של כ-57 מיליון שקל. באחרונה ביצעו ברונפמן ופישר, בעלי השליטה בחברה, שינוי במסגרתו העבירו את החזקותיהם הפרטיות בחברה (כ-85% מהון מניותיה) לחברת ישראלום, אותה מחקו מוקדם יותר מהמסחר. לפאלאס חברה-בת, CGI, הפעילה בשוק האמריקני.

על-פי דו"חות פאלאס לשנת 2009 ותשקיף המדף אותו פרסמה לאחרונה, הלקוחה העיקרית של החברה במרבית תחומי הפעילות שלה היא רשת שופרסל, כאשר גם רשתות קמעונאיות אחרות, בהן רבוע כחול מוזכרות כלקוחותיה (כפי שהיא מציגה גם במצגת למשקיעים), אך החברה לא ציינה את שיעור המכירות אליה מתוך כלל המכירות.

מחזור ההכנסות של פאלאס בשנת 2009 צמח בשיעור של 6.3% לסך של 310.4 מיליון שקל, והרווח הנקי הסתכם בסך של 6.3 מיליון שקל לעומת הפסד של כ-20.8 מיליון שקל בשנת 2008. את הרבעון הראשון של 2010 סיימה החברה עם צמיחה של כ-5.1% בהכנסות לסך של 86.1 מיליון שקל, ועם רווח נקי של 3.1 מיליון שקל - פי שניים מהרווח ברבעון המקביל אשתקד.

שולם פישר, מבעלי השליטה בקבוצת ברונפמן-פישר, מסר בתגובה: "מעולם לא הייתי מעורב בחרם כלשהו, זה מנוגד להשקפת עולמי".

דובר פאלאס תעשיות מסר כי "קבוצת פאלאס מקיימת עסקים שוטפים עם קבוצת דור-אלון, הבעלים של רבוע כחול".

ויסמן נגד ברונפמן-פישר: תולדות הסכסוך

* אפריל 2003:

קבוצת אלון, בראשות דודי ויסמן, רוכשת ביחד עם מתיו ברונפמן ושולם פישר את רשת רבוע כחול לפי שווי של 367 מיליון דולר.

* ספטמבר 2004:

סכסוך פורץ בין קבוצת אלון לקבוצת ברונפמן-פישר, סביב אסטרטגיית הניהול המשותפת.

* פברואר 2005:

הסכסוך עולה מדרגה לאחר שקבוצת ברונפמן טוענת כי תקציבי פרסום של רבוע כחול הועברו לידי דוברת קבוצת אלון, רות שטרית, מבלי ליידעם.

* נובמבר 2006:

קבוצת אלון רוכשת את רשת הסופרמרקטים AM:PM, הפועלת בשבתות. הרכישה אינה מתבצעת דרך רבוע כחול, כדי לא לעורר כעס בציבור החרדי.

* ינואר 2007:

על רקע חרם החרדים על הרשת, ברונפמן-פישר יוצאים מרבוע כחול ומוכרים את יתרת מניותיהם לויסמן תמורת 52.6 מיליון דולר.

* מארס-ספטמבר 2007:

ברונפמן ופישר רוכשים 19.8% ממניות שופרסל מידי נוחי דנקנר תמורת כ-215 מיליון דולר, לאחר שלא הצליחו לרכוש ממנו את השליטה בחברה.

* יוני 2008:

ויסמן דרש את התפטרות המנכ"ל המיועד של רשת שופרסל למגזר החרדי, יהודה פורת, בטענה כי העביר סודות מסחריים מהרשת המתחרה.

עוד כתבות

עסקאות השבוע / עיבוד: טלי בוגדנובסקי

בכמה נמכרה דירה לפינוי בינוי ברמת גן?

דירה בת שישה חדרים בבניין ישן משנות ה־60, המתפרשת על פני שטח של 158 מ"ר ובעלת שני מפלסים, נמכרה תמורת 2.9 מיליון שקל ● המתווך בעסקה: "לנכס יש פוטנציאל השבחה גדול"

מפגין מניף שלט עם ''מהפכת אינתיפאדה'' בוושינגטון. תמיכות מפורשות באלימות / צילום: Associated Press, Lindsey Wasson

״אינתיפאדה עולמית״ מתפשטת בקמפוסים של ארה״ב אבל היא עשויה לחזק דווקא את הימין

זה מה שקרה למחאות הענק נגד מלחמת וייטנם ולמרד הסטודנטים בצרפת לפני 60 שנה ● התנועה הנוכחית מעתיקה בהצלחה גוברת את דפוסי הפעולה של המאבק נגד אפרטהייד לפני 40 שנה ● ישראל הופכת למנוף של שינוי

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילומים: AP (Daniel Cole, Toby Melville)

״הטיסות יוצאות״, מכריז סונאק, ומוכן לגרש את המהגרים

מנהיג השמאל הקיצוני בצרפת "יודע את ההבדל בין יהודי לבין צלף של צה"ל" ● טראמפ מרשה לקונגרס לסייע לאוקראינה ● "הטיסות יוצאות", מכריז ראש ממשלת בריטניה, ומוכן לגרש מהגרים ● טסלה מאבדת את הדמוקרטים ● חמישה אירועים מהשבוע שהיה בעולם

יונדאי i20 מודל 2024 / צילום: יח''צ

החל מ-120 אלף שקל: מכונית קטנה עם תמורה טובה

ה–i20 החדשה היא מכונית זריזה, מרווחת יחסית לקטגוריה וחסכונית. יש נוחות ממנה, אבל בעידן שבו אפילו משפחתיות "עממיות" כבר נושקות ל-170 אלף שקל, ה-i20 היא בחירה הגיונית לבעלי תקציב מוגבל

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי (נוצר בעזרת adobe FireFly)

מחקרים מגלים: המאבק בדמנציה מתחיל בשנות ה-40 שלכם

נקיטת פעולה לשיפור בריאות המוח בשלב מוקדם עשויה לעזור לכם להישאר חדים עם תהליך ההזדקנות ● "המאמצים להתמקד בדמנציה בקרב אנשים מבוגרים כשלו במידה רבה", אומר פרופסור לפסיכולוגיה ומדעי המוח מאוניברסיטת דיוק, ומוסיף כי בשל כך המדענים מחפשים רמזים במוח בשלבי חיים מוקדמים יותר

הבורסה בפריז, צרפת / צילום: Shutterstock

עליות באירופה; למה טסלה מזנקת ב-7.5% במסחר המוקדם?

המסחר באסיה ננעל בעליות ● השקל מתחזק במעל 1% מול הדולר, 3.765 שקלים ● פיליפס מזנקת ב-37% ● אילון מאסק בסין וטסלה קיבלה שם בשורות טובות ● שטף הדוחות בוול סטריט ימשך השבוע, אמזוןן תדווח בשלישי, אפל בחמישי ● לפי הוול סטריט ג'ורנל, יועצי דונלד טראמפ מנסחים הצעות חוק להגבלת עצמאות הבנק המרכזי ● ברביעי החלטת הריבית של הפדרל ריזרב, בשישי דוח התעסוקה החודשי

טל בסכס, פרויקטור מרכז השליטה האזרחי / צילום: רמי זרנגר-יח''צ החברה למתנ''סים

הפרויקטור שלא היה בראיון ראשון: "לא באתי לחמם כיסא"

טל בסכס מונה בסוף אוקטובר לפרויקטור שתפקידו "לתדרך בכל הנוגע לניהול האזרחי של המלחמה" ● אלא שאינטרסים פוליטיים רחשו בשטח, יותר מדי גופים היו מעורבים, ומהדיבורים על תקציב של 15 מיליארד שקל לא נשאר דבר ● בראיון לגלובס הוא מדבר על היכולת להשפיע כמנכ"ל החברה למתנ"סים, ומפתיע: "אם קוראים לי שוב - אני מתייצב"

אזרבייג'אן איירליינס / צילום: Shutterstock

הכירו את חברת התעופה שרוצה להטיס אתכם במקום אלה שברחו

אזרבייג'ן איירליינס (AZAL), חברת התעופה הלאומית של אחת מידידותיה הקרובות ביותר של ישראל, מראה שהיא כאן כדי להישאר ● "בחודשי הקיץ נעלה את תדירות הטיסות, בין יוני לספטמבר AZAL תפעיל 11 טיסות בשבוע", אומר בני קורמאייב, נציג החברה בארץ

ישראל לשם וקרן כהן חזון / צילום: רמי זרנגר

"לידה אני תלמיד בכיתה א": עורך הדין הבכיר והיזמת המצליחה חושפים את השותפות

20 שנה שישראל (רלי) לשם וקרן כהן חזון הולכים יחד, וחברת תורפז תעשיות שהקימו, שמפתחת ומייצרת תמציות טעם וריח, כבר שווה 1.7 מיליארד שקל וחולשת על 17 חברות ● הוא בעל אחד ממשרדי עורכי הדין הגדולים בארץ אבל מרגיש לידה "כמו בכיתה א'" ● היא תעשיינית בנשמה אבל זוקפת לו הרבה מההצלחה ● זה ראיון זוגי ראשון

עמית גריידי, הממונה על חוק המכר במשרד השיכון / צילום: משרד הבינוי והשיכון

קניתם דירה מיזם ומכרתם לפני האכלוס? אולי תהיו אחראיים לאיחורים במסירה

נייר עמדה שפרסם הממונה על חוק המכר מחריף את התנאים עבור מי שרוכשים דירה מקבלן ומעוניינים למכור לפני האכלוס

מערכת הספיידר של רפאל / צילום: רפאל

הפגישה באתונה, החשש מטורקיה ומערכות ההגנה שיוון רוצה מישראל

מערכת ההגנה האווירית "ספיידר" של רפאל מספקת פתרונות הגנה אווירית בטווחים שונים, לרבות מל"טים וטילים בליסטיים לטווחים קצרים ● ההתעניינות מצידה של יוון במערכת הגיעה לאחר שארה"ב הודיעה לאתונה כי אושרה להם מכירת 40 מטוסי קרב מדגם F-35

מאיר בן שבת, ראש המל''ל לשעבר / צילום: מאיר אליפור

המומחה שמסביר: זה מה שתנסה ישראל לעשות ברפיח

מאיר בן שבת, שכיהן בעבר כראש המל"ל, מתאר בשיחה עם גלובס את מטרות הפעולה הצבאית הצפויה ברפיח, ומסביר כי גם אחריה, תידרש עבודה רבה כדי להביא למציאות אחרת ברצועת עזה ● לגבי המשא ומתן לעסקת החטופים, הוא מודה: "הלחץ על חמאס לא היה בעוצמה שדחקה בו להתפשר על דרישותיו ההזויות"

ארנונה / צילום: Shutterstock, Andrey_Popov

המועצה השתחררה מהסכמה על הנחה בארנונה על אף שהנסיבות לא השתנו

העליון קבע כי המועצה האזורית עמק הירדן תוכל להשתחרר מהסכם על חיוב ארנונה מופחת, על אף שלא השתנו הנסיבות ● האם יש בכך לכדי שינוי עמדת העליון בנושא?

כטב''ם מדגם שאהד 136 מוצג בטהרן. מרבית הכטב''מים ששוגרו לעבר ישראל מאיראן היו מדגם זה / צילום: Reuters, Morteza Nikoubazl

גם אחרי היירוט המוצלח: 30 אלף דולר ויש לכם כטב״ם מתוצרת איראן

הפעולה ההגנתית המוצלחת של ישראל המחישה עד כמה הכטב"מים מתוצרת איראן אינם קטלניים מול מערכות מערביות באיכות גבוהה ● אולם, מי שבוחר באמצעים מתוצרת איראן אינו רוכש אותם בשל איכותם, אלא מחירם ● ומי המדינה הקטנה שמקבלת מקורות פרנסה לאזרחיה העניים באמצעות מתקן ייצור מל"טים איראני?

חזירי בר בחיפה / צילום: Ronen Zvulun

כך מתכנן ראש העיר להתמודד עם התופעה שהכי מטרידה את החיפאים

סוגיית החזירים מעסיקה את תושבי העיר מזה יותר מעשור, ובעוד שראש העיר החדש־ישן אמר שיטפל בה ביד נחושה, דרכי ההתמודדות המתגבשים לא עבדו בעבר ● פרופ' אורי שייניס, מומחה לחקר מינים פולשים, מסביר: "לנסות להתמודד עם החזירים ללא מחקר, זה כמו לנסות להתמודד עם הקורונה ללא מחקר"

השר לביטחון לאומי, איתמר בן גביר / צילום: מארק ישראל סלם - הג'רוזלם פוסט

השר בן גביר נפגע בתאונת דרכים: מצבו קל-בינוני

בן גביר הגיע לזירת הפיגוע ברמלה, התראיין וכשעזב את המקום - היה מעורב בתאונת דרכים • רכבו של השר התהפך והוא פונה לטיפול רפואי • לפי עד ראייה: רכב השר חצה באור אדום • ארבעה בני אדם נוספים נפצעו בתאונה, מצבם קל-בינוני

הנוף הנשקף מהררית / צילום: ליבי לוי

נסעתם לגליל בחג? אתם חייבים לעצור ביישוב הזה לחוויה תאילנדית אמיתית

קפה שהוא גם גלריה, מופע מוזיקלי של ערפול חושים, מעדנייה משובחת ושופינג ברוח האנתרופוסופיה ● ביקור ביישוב הררית, שמרגיש כמו יקום מקביל

השבוע בשווקים / עיבוד: טלי בוגדנובסקי

הענקית שקפצה וזו שהתרסקה - ועוד כתבות על מצב השווקים

מטא איכזבה את המשקיעים ● נטפליקס צנחה אחרי תוצאות חיוביות, טסלה פרסמה דוח מאכזב אבל המניה שלה קפצה. למה? ● קבוצת רד בינת מסיימת עידן ועוד כתבות על המצב בשווקים

אלי אביסרור, מנכ''ל אביסרור משה ובניו ויו''ר ארגון קבלני הנגב / צילום: דיאגו מיטלמן

הממשלה, החרם הטורקי ומחירי הדירות: הקבלן שבונה אלפי יחידות דווקא אופטימי

אלי אביסרור, מנכ"ל אביסרור משה ובניו ויו"ר ארגון קבלני הנגב, סבור שהממשלה אינה מסייעת לקבלנים בהתמודדות עם המצב, אך מנבא שהענף יצא מהמשבר ● הוא לא חושב כרגע על הנפקה, סבור שטורקיה היא שתפסיד בסופו של דבר מהחרם על ישראל ובטוח שהנגב הוא העתיד של ישראל

סונדאר פיצ'אי, מנכ''ל גוגל / צילום: Shutterstock, photosince

מה אפשר ללמוד מגוגל? ארבע תובנות מדוחות ענקיות הטכנולוגיה

שלוש ענקיות טכנולוגיה פרסמו אמש את דוחותיהן לרבעון הראשון והציגו תוצאות מרשימות עם הכנסות ורווחים של עשרות מיליארדי דולרים כל אחת: מיקרוסופט, גוגל ואינטל ● התנודתיות הקיצונית במניות הענק הללו יכולה להזכיר למשקיעים מספר תובנות שחשוב לשים לב אליהן בשוק ההון