גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

שיווק לבני-נוער: מה באמת הם רוצים?

כנס ניו-יורק בנושא שיווק לבני-נוער ניסה לפצח מה רוצים הצעירים הנחשקים ■ מלבד ההשפעה של הרשתות החברתיות וההבנה כי נערות משפיעות יותר מנערים, קבלו מספר מגמות שהולכות לסמן למשווקים את היעד הבא

בני-נוער הוגדרו כבר מזמן כקהל יעד אסטרטגי עבור מותגים רבים, והיום יותר מתמיד ברורה השפעתם על צריכת מותגים אלה. במציאות שבה בני-נוער מבזבזים בממוצע 200 דולר בשבוע, אין פלא שרבים הם המותגים שרוצים חלק בעוגת בזבוזים שכזו. מחזקת את זה ההבנה כי אופן הצריכה של בני-הנוער הוא אימפולסיבי יחסית, הם קלים לשכנוע ומושפעים בקלות מפעילויות שיווקיות נכונות.

בשנים האחרונות כוחם של צרכנים צעירים אלה הולך ומתחזק. פייסבוק וטוויטר הגדילו את מעגלי ההשפעה של אותם צעירים ונותנים להם כוח שלא היה להם עד כה. בן-נוער ממוצע חי ברשת החברתית יותר מ-5 שעות ביום ונמצא בקשר עם עשרות מותגים וחברות. המידע נגיש יותר, ויכולות הבאזז החיוביות והשליליות רחבות יותר.

מעגל השפעה של בן-נוער עומד על כ-400 חברים בממוצע, כך שבלחיצת כפתור הוא יכול להעביר למעגל החברים מסר כזה או אחר, חיובי או שלילי, על חוויית צריכה או מוצר שזה עתה נרכש. גם ההשפעה על הצריכה המשפחתית גדלה, ויותר מותגים שאינם פונים ישירות לבני-נוער מוצאים בבני-הנוער דרך טובה להגיע להורים ולמשפחה כולה.

בנוסף, בני-הנוער הם יצרני תוכן מספר אחד, וכמות התמונות, הסרטונים, הפוסטים והסטטוסים שהם מעלים בכל רגע נתון לרשת היא חסרת תקדים. כל חוויה מתועדת באופן מיידי ומקבלת חשיפה משמעותית. בין שלל החוויות המתועדות נכללות בצורה משמעותית חוויות רכישה וקנייה למיניהן וכמובן העברת המלצות רכישה בין אחד לשני.

במהלך הכנס, (www.whatteenswant.com) שנערך בחסות חברת המחקר נילסן, בלטו מספר מגמות מרתקות שאפיינו מהלכים שיווקים מוצלחים לבני-נוער.

שיווק מגדרי

המגמה הבולטת ביותר היא השיווק המגדרי. לא עוד שיווק לבני-נוער כמקשה אחת, אלא יותר ויותר קמפיינים מגדריים לבנות בנפרד ולבנים בנפרד. המחקרים מצביעים על פער עצום בין הצרכניות הצעירות לבין הצרכנים הצעירים, כאשר הראשונות נחשקות יותר ומעניינות יותר.

מותגים רבים מקבלים החלטה אסטרטגית למקד את הפנייה שלהם בנערות בלבד. החלטה זו מבוססת על ההבנה שבנות מבזבזות יותר, משתפות יותר ומשפיעות יותר על רכישת מותגים.

דוגמה יפה למותג שזכה בכל הקופה ממיקוד בנערות הוא מותג הצבעים הוותיק CRAYOLA, שבשנים האחרונות הפך להיות שקוף לבני-נוער ונתפס כמיושן ולא רלוונטי. במהלך אמיץ, המתבסס על תובנה שנערה בת 15 עסוקה כל היום בקישוט ובצביעת העולם שלה (מקשטות את היומנים, הלוקרים, המחברות וכל דבר שסביבן), נבנה עולם וירטואלי שנותן לנערה המתבגרת כל מה שהיא צריכה כדי לממש רצונות אלה. החל מעיצוב טפטים למחשב, מדבקות לקישוט הסלולר ועד לעיצוב תמונות חיות ללוקרים בבתי-ספר. בעקבות פעילות ממוקדת זו צמחה האהדה למותג ונרשמה עלייה משמעותית במכירות.

חויית הקנייה

הפנייה לנערות לא מסתכמת רק ביצירת תכנים ועולמות תוכן רלוונטיים אלא בשינוי חוויית הקנייה כולה. מתוך ההבנה כי חוויית הקנייה של נערה מבוסס על SHOPPING & SHARING החלו יותר ויותר חנויות אופנה להציב במתחם הקניות עמדות מחשב הכוללות מצלמה וחיבור לפייסבוק. כך, הנערה יכולה למדוד את הבגד החדש ובאופן מיידי להעלות תמונה לפייסבוק כדי לקבל חוות-דעת מהחברות שנמצאות און-ליין.

קנייה מקוונת

חוויית קנייה זו גם הרחיבה באופן משמעותי את הרכישה המקוונת. מגמה זו נמצאת בצמיחה אדירה, והיום אין מותג אמריקני שלא מאפשר לצרכנים שלו לקנות את המוצרים גם דרך האינטרנט.

אפשרויות רכישה אלה הביאו את הצרכניות הצעירות לשנות דפוסי רכישה, וכיום הן מגיעות לחנות רק לשם המדידה ובחינת המוצר, כאשר את הקנייה עצמה הן עושות און-ליין, כך שיש להן את האפשרות להשוות מחירים, להציג את המוצג לחברות ברשת החברתית ולקבל הטבות שיש רק באינטרנט, כמו משלוחים חינם ואפשרות החלפה עם שליח עד הבית.

תרומה לקהילה

המשבר הכלכלי שפקד את ארה"ב ואת העולם הביא גם הוא לתופעות ומגמות מעניינות בצריכה של בני-נוער. אם עד לפני שנה הופיעה בסקרים במקום הראשון הדאגה החברתית לסוגיות אקולוגיות, סביבה ירוקה ושמירה על כדור-הארץ - הרי שהשנה החליפו אותן הדאגות הכלכליות. הסוגיה הירוקה נדחקה למקום החמישי אחרי נושאים כמו מלחמות ובריאות.

מותגים שמשלבים בפעילות השיווקית שלהן תרומה לקהילה ולחלשים מקבלים מבני-הנוער אהדה רבה, ובאופן כללי מותגים שמשלבים פאן חברתי ערכי זוכים לכבוד גדול ולנאמנות חזקה יותר של הקהל הצעיר.

התכנסות חזרה לתא המשפחתי

הדבר הבולט ביותר כתוצאה מהמשבר הכלכלי הוא ההתכנסות חזרה לתא המשפחתי ולבילוי משפחתי וחסכוני. יותר ארוחות משפחתיות וקניות משותפות. יותר בני-נוער מעידים כי הם מרגישים לא בנוח לבזבז כסף כשהמצב הכלכלי בבית לא טוב.

חיזוק הקשר המשפחתי הוא מגמה שנמצאת בעלייה כבר מספר שנים. יותר מ-70% מבני-הנוער מעידים כי ההורה הוא החבר הטוב ביותר, ויותר מ-75% מהם רואים בהורה מודל לחיקוי.

פנייה שיווקית משותפת להורים ולילדים

המרד בהורים התחלף ביציאות משותפות למופעי רוק ולסיבובי קניות. בהתאם אנו עדים לפנייה שיווקית משותפת להורה ילד. יותר מותגים מציעים מבצעים משותפים לאימא ולבת יחד ומעודדים את הבת להגיע לקנייה עם אמה.

הרווח מכך כפול - גם רכישה של הבת ושל האם, וגם כשהבת מגיעה עם כרטיס האשראי של האם האפשרויות הרבה יותר גדולות.

הקופונים חוזרים

מגמה נוספת הנובעת מהמצב הכלכלי היא חזרתם של הקופונים - ובגדול. הסלולרי הפך למכונת קופונים ניידת, וכל מותג שמכבד את עצמו מציע באמצעות הרשתות החברתיות והטלפונים החכמים קופונים שווים לקנייה. נערה ממוצעת לא תצא היום לסיבוב קניות לפני ש"חרשה" את הרשת ואספה כל קופון אפשרי שניתן למצוא.

YouTube ופייסבוק מתחזקים

גם ההתפתחויות הטכנולוגיות הביאו איתן מספר בשורות. השיפורים הרבים ב-YouTube הפכו את האתר לערוץ טלוויזיה חלופי לבני-הנוער. הפלטפורמה ה"יוטיובית" הביאה לפריחה בעולם הווידיאו האינטרנטי והפכה את המותגים ליצרני תוכן וידיאו מהשורה הראשונה.

יש כיום יותר ויותר הפקות וידיאו מקוריות עבור מותגי צריכה שונים, כאשר הדוגמה המעניינת ביותר שהוצגה היתה הפעילות של מותג הנעליים CONVERSE, שגייס לטובתו את מיטב להקות המוזיקה האמריקניות ושכנע אותן להשתתף בטורניר כדורסל מצולם ומתועד. קהל המעריצים הסתקרן לראות את כוכבי המוזיקה שלו והפעם כשחקני כדורסל - ועקב בטירוף אחרי הטורניר המצולם, כך שהחשיפה למותג היתה אדירה.

גם בנוגע לפייסבוק ההערכות הן כי הוא רק יגדל ויתחזק וימשיך לשמש כקרקע פורייה לפעילויות שיווקיות.

שיווק תלוי GPS

הטרנד המסקרן ביותר הוא ללא ספק טרנד המיקום ופיתוח פעילויות שיווקיות תלויית מיקום גיאוגרפי. הרשת שסומנה כדבר הגדול הבא היא הרשת החברתית הסלולרית מבוססת המיקום פורסקוור (FOURSQUARE), וכבר ניתן לראות יותר ויותר פעילויות שיווקיות אשר מדרבנות את הצרכן לדווח על המיקום שלו ומצ'פרות אותו בהתאם.

חשוב לציין כי גם טוויטר ופייסבוק הוסיפו לאחרונה יישומים תלויי מיקום.

* הכותב הוא מנכ"ל ובעלי משרד הפרסום לנוער teenk.

עוד כתבות

חייל אוקראינה מכין כטב''מ פוסידון לשימוש / צילום: ap, Efrem Lukatsky

טילים במקום מטוסים: המדינה שקונה נשק ב-50 מיליארד דולר

בצל היקף השימוש בכטב"מים במלחמת רוסיה־אוקראינה, לטביה תספק לאוקראינה כטב"מים • צבא הפיליפינים קנה טילי שיוט מהודו בעלות של כ-375 מיליון דולר ● פולאריס משיקה אופנועי שלג צבאיים חדשים ● השבוע בתעשיות הביטחוניות 

מפגינים בארה''ב בעקבות החקיקה נגד טיקטוק / צילום: Reuters, Lenin Nolly

ארה"ב נוקטת צעד דרמטי נגד טיקטוק. אלו המשמעויות

ארה"ב מציבה אולטימטום לאפליקציה החברתית הסינית: להימכר לקונים שיזכו לאישורה או להפסיק לפעול במדינה ● האם מדינות נוספות יצטרפו לאמריקה וכיצד תושפע הפעילות בישראל

הרש גולדברג פולין

מחאה ספונטנית בירושלים אחרי פרסום הסרטון של הרש החטוף

המוחים יצאו לרחובות בקריאה להחזרת החטופים • מקור ביטחוני: צה"ל מוכן מיד להתחיל במבצע ברפיח • ביידן חתם על סיוע לאוקראינה וישראל בשווי עשרות מיליארדים • שר הביטחון גלנט: מחצית ממפקדי חיזבאללה בדרום לבנון חוסלו, החצי השני מתחבא • פגיעה ישירה בשני בתים באביבים, קרוואן אחד נשרף - אין נפגעים בגוף ● עדכונים שוטפים

מתנדבי משלחת של Jewish National Fund USA / צילום: ארגון ג'ואיש נשיונל פאנד ארה''ב

כך הגיעו לישראל משלחות של 3,000 מתנדבים בזמן המלחמה - לא כולם יהודים

ארגון ג'ואיש נשיונל פאנד ארה"ב הוביל 11 משלחות שהתנדבו ביישובים כמו שדרות, ארז, גבולות ואורים ● טלי צור־אבנר, ראש המטה בישראל: "הביקוש גבוה, יש רשימות המתנה" ● ישראל מתגייסת

אילוסטרציה: shutterstock

עזבה את הדירה לפני תום מועד השכירות. האם המשכיר יכול לפדות את צ'ק הביטחון?

השוכרת טענה כי הדירה אינה ראויה למגורים עקב חוסר בידוד ורטיבות, ולכן היא יכולה לעזוב את הדירה ללא התראה מוקדמת ● המשכיר ניסה לפדות את צ'ק העירבון הפתוח על מלוא שכר הדירה לתקופת החוזה ● מה קבע בית המשפט?

בועז לוי, מנכ''ל התעשייה האווירית לישראל / צילום: יוסף יהושע

בתעשייה האווירית רוצים לחתוך את הדיבידנד למדינה. הבעיה: הבונוס לעובדים ייתקע

אחרי שיא בהכנסות וזינוק ברווח הנקי, לגלובס נודע שבתעשייה האווירית יבקשו מרשות החברות לנצל את הכסף למחקר ופיתוח ● עד שלא יסוכם הדיבידנד למדינה, גם המענקים לעובדים בהקפאה

הבורסה בתל אביב / צילום: Shutterstock

ירידות בבורסה; מניית בית זיקוק אשדוד קופצת בכ-5%

מדד ת"א 35 יורד ב-0.6% ות"א 90 מאבד מערכו 0.8% ● התנודתיות בשקל נמשכת ● בלידר שוקי הון מעדיפים את האפיקים הצמודים בטווח קצר-בינוני בשוק האג"ח בישראל ● מטא פרסמה את תוצאותיה הכספיות והמניה צללה במסחר המאוחר ● בבלומברד אודייר חיוביים לגבי המניות אמריקאיות, בדגש על אנרגיה ושירותים ● עונת הדוחות בוול סטריט תופסת תאוצה: הערב יפרסמו דוחות אלפאבית ומיקרוסופט

השופט בדימוס איתן אורנשטיין, לשעבר נשיא בית המשפט המחוזי תל אביב / צילום: דוברות לשכת עורכי הדין

אורנשטיין דחה בקשה להתפטר מבוררות המיליונים גרטנר-גרטלר

דן גרטלר ביקש לפסול את השופט בדימוס איתן אורנשטיין מתיק הבוררות בנימוק כי הבורר סבור שהוא זה שעומד מאחורי חשיפת השיחות עם יו"ר לשכת עורכי הדין לשעבר אפי נוה - מהן עולה חדש ליחסי תן וקח בין השניים • אורנשטיין, שכבר כתב את פסק הבוררות, דחה את הבקשה

נשיא ארה''ב, ג'ו ביידן / צילום: ap, Mark Schiefelbein

סיוע הענק האמריקאי אושר רשמית: איזה נשק תקנה ישראל במיליארדים?

אחרי בית הנבחרים, גם הסנאט האמריקאי אישר את הסיוע לישראל. חבילת הסיוע עומדת על כ-26 מיליארד דולר, מתוכם 14 מיליארד דולר לרכש ביטחוני ● מה יהיה ניתן לרכוש איתו, מה האינטרס האמריקאי הרחב, ועד כמה תהנה ממנו התעשייה הישראלית? ● גלובס עושה סדר

רחפן Autel EVO 2 Enterprise / צילום: Reuters, Steve Marcus

אלפי רחפנים מתוצרת סין בדרך לצה"ל. אלו החששות

אלפי רחפנים תוצרת DJI ואוטל הסיניות נרכשו כדי למלא את השורות בצבא, לאחר ערב רב של דגמים שהגיעו מתרומות ואנשי מילואים ● למרות האיסור בארה"ב ובעוד שצבאות מערביים חוששים מריגול סיני, בצה"ל מבהירים: "נעשו התאמות כדי לשמור על ביטחון המידע"

נתב''ג. השהייה נוספת של הקווים לתל אביב / צילום: טלי בוגדנובסקי

חברות התעופה שמאריכות את ביטולי הטיסות לישראל

רוב חברות התעופה חזרו לפעול בישראל לאחר שהפסיקו את הטיסות בעקבות המתקפה מאיראן, אך עדיין יש כאלה שמהססות ● שתי חברות תעופה האריכו היום את תוקף השהיית הטיסות לארץ

שי ג'ינפינג, נשיא סין, עם מזכיר המדינה האמריקאי אנתוני בלינקן בבייג'ינג / צילום: Reuters, LEAH MILLIS

סין והמערב: בינתיים ממשיכים לדבר ולחרוק שיניים

מזכיר המדינה האמריקאי מגיע לבייג'ינג עם הפתעה לא נעימה: טיוטת סנקציות על בנקים סיניים, התומכים בתעשיית הנשק הרוסית ● איך לדבר עם סין? איך לחזות את מניעיה ומהלכיה? ומה לעשות במרגליה, ביישומוניה ובסטודנטים שלה? הדמוקרטיות המערביות מוסיפות להתלבט

מה צפוי בדוחות מטא? / צילום: Shutterstock

מניית מטא התרסקה ב-15% למרות נתונים חזקים, ואלו הסיבות

מטא, שמנייתה עלתה בכ-45% מתחילת השנה, היכתה את התחזיות בתוצאותיה הכספיות הן בשורת הרווח והן בשורת ההכנסות ● האנליסטים היו אופטימיים לגבי הדוחות הערב אך התחזית שפרסמה החברה להמשך השנה אכזבה את המשקיעים

בארה"ב שואלים: איך "יהודים הם נבלים ומחבלי חמאס הם גיבורים"?

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה ● והפעם: איראן חותמת על שמונה הסכמים כלכליים וביטחוניים עם פקיסטן ● התקשורת בלבנון דנה בשאלה איך תיראה המדינה ביום שאחרי הלחימה ● והמחאות נגד ישראל בקמפוסים תופסות את הכותרות בארה"ב ● כותרות העיתונים בעולם

חברת הייעוץ מקינזי / צילום: Shutterstock, T. Schneider

בגלל פרשת האופיואידים: מקינזי תחת חקירה פלילית בארה״ב

משרד המשפטים בארה"ב חוקר את העצות שנתנה מקינזי ליצרניות אוקסיקונטין ומוצרי אופיואידים אחרים

מדד פוטסי הבריטי / צילום: Shutterstock, T. Schneider

מגמה מעורבת באירופה; מניית יוניליוור מטפסת לאחר הדוחות

ההנג סנג עולה ב-0.2% ● החוזים העתידיים בארה"ב יורדים ● מטא פרסמה את תוצאותיה הכספיות והמניה צללה במסחר המאוחר ● בבלומברד אודייר חיוביים לגבי המניות אמריקאיות, בדגש על אנרגיה ושירותים ● עונת הדוחות בוול סטריט תופסת תאוצה: הערב יפרסמו דוחות אלפאבית, מיקרוסופט ואינטל

שכונת אשכול ברובע שדה דב / הדמיה: משרד האדריכלים תכנון נוף

בשווי מעל 100 מיליון שקל: עיריית תל אביב מוכרת מגרש ענק בשדה דב

עיריית תל אביב מוכרת מגרש בן כ-4 דונמים בשכונת אשכול בצפון העיר, ששוויו הוערך בכ־115 מיליון שקל ב־2021 ● רמ"י ומשרד השיכון פרסמו מכרזים להקמת מעל 8,000 יח"ד ברחבי הארץ ● והוועדה הארצית לתכנון ולבנייה אישרה תוכנית ראשונה לפינוי-בינוי בעתלית ● חדשות הנדל"ן

רונן דר ועומרי גלר, Run:AI / צילום: Run:AI

החברה הלוהטת בעולם רכשה אותם: הכירו את רונן דר ועמרי גלר

בזמן שהיו דוקטורנטים להנדסת חשמל בתל אביב, הרבה לפני ש-AI הפך לטרנד הלוהט של השווקים, חברו להם יחד עמרי גלר ורונן דר להקמת חברה בתחום - Run:AI ● מי הייתה המשקיעה הראשונה שהביעה בהם אמון, מתי הבינו שבינה מלאכותית תהיה הדבר הבא, ואיך השפיעה עליהם המלחמה ● אתמול החברה נרכשה רשמית ע"י אנבידיה בסכום המוערך בכ-680 מיליון דולר

רצפת המסחר בבורסת וול סטריט / צילום: ap, Richard Drew

הבורסה האמריקאית בדרך למטה? זה מה שחושבים בבנקים הגדולים

הימים האחרונים בבורסה האמריקאית אופיינו בתנודתיות גבוהה - ירידות חדות שהתחלפו בעליות מרשימות ● בסיטיבנק, ג'יי. פי מורגן וגולדמן זאקס מספקים תחזיות סותרות לגבי ההמשך ● וגם: הסיבות לרכבת ההרים והכיוון של הבורסה בתל אביב

אמיר כהנוביץ' / צילום: יח''צ

הכלכלן הבכיר שעשה את המעבר המפתיע של השנה מדבר

אמיר כהנוביץ' הפתיע את שוק ההון בספטמבר כשעזב את חברת הביטוח הגדולה ביותר בישראל, הפניקס, ועבר לסוכנות הענק פרופיט ● בראיון לגלובס הוא מסביר את שינוי הקריירה הדרמטי שעשה, מציע את הפרשנות הייחודית שלו להתנהלות בשוק ההון, ומערער על התחזית של בנק ישראל לגבי הצמיחה של הכלכלה