גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

שלושה עשירים על חברה אחת

כך הפכה הצעת הרכש של רוני יצחקי באטלס נכסים למאבק יצרי עם נועם לניר

במבט ראשון אטלס נכסים היא חברה משעממת. כמו לא מעט חברות נדל"ן שצצו כמו פטריות אחרי הגשם, גם היא מקימה פרויקטי נדל"ן במזרח אירופה, וכמו לא מעט מניות נדל"ן, גם היא נסחרת כיום עמוק מתחת למחיר לפיו הונפקה בימי הגאות העליזים.

במבט שני, אם עוקבים אחר המתרחש בין כותלי החברה בחודשים האחרונים, אטלס נכסים מתגלה כסוערת. שלושה מעשירי ישראל - רוני יצחקי, נועם לניר וטדי שגיא - מתחרים על ליבה, וכפי שזה נראה כרגע רק אחד מהם יזכה בו.

תקציר הפרקים הקודמים

אטלס נכסים, שנסחרת מזה ארבע שנים בשוק ההון הבריטי, נוצרה לאחר ששלושת מייסדיה - אלרן נדל"ן של גדי ודורי דנקנר, איש העסקים רוני יצחקי, וקרן RP קפיטל של רפי ברבר והמיליארדר הצ'כי פיטר קלנר - העבירו לידיה נכסי נדל"ן שהיו בבעלותם (רובם היו של אלרן נדל"ן), גייסו עבורה 212 מיליון דולר, ויצאו לדרך במטרה לכבוש את שוק הנדל"ן המזרח אירופי.

בחלוף הזמן נקלעה אלרן נדל"ן לקשיי מימון והחלה לממש את נכסיה, וביניהם מניותיה באטלס נכסים וכן מניותיה בחברת הניהול של אטלס - Atlas Management Company - החברה דרכה משכו הדנקנרים, יצחקי, ברבר וקלנר דמי ניהול בשווי של מאות מיליוני שקלים, כפי שחשף "גלובס" בעבר.

את החזקות אלרן נדל"ן בהון של אטלס נכסים רכשו נועם לניר (דרך ליוורמור השקעות) ויצחקי עצמו, ואילו את החזקותיה בחברת הניהול (שהן משמעותיות יותר עקב דמי הניהול וקבלת ההחלטות בפועל שהן מקנות למחזיק בהן) רכשו RP ויצחקי.

בנקודה זו החלו העניינים בחברה להתחמם, ומשבר האשראי שריסק את המניה לרצפה רק הוסיף עוד ועוד קיסמים למדורה. לניר, שלא ראה פרוטה מדמי הניהול שקיבלו יצחקי וברבר וצפה בהשקעתו בחברה יורדת לטמיון, יצא לקרב. בשלב ראשון הוא הכשיל את ניסיון החברה למחוק את מניותיה מהבורסה המשנית של אנגליה. בשלב שני, כך לפי הערכות, ניסה לניר להוכיח כי יצחקי פעל שלא כשורה באופן שבו רכש את מניות אלרן נדל"ן, אך כשל בכך.

באין ברירה, המשיכו שני הצדדים לדור תחת אותו גג - כשיצחקי שולט על אטלס דרך חברת הניהול ולניר משמש כבעל המניות הגדול בה, וזאת עד שיצחקי שלף לפני כחודש וחצי קלף שמתברר בימים אלו כמנצח - הצעת רכש שהפכה אותו לבעל המניות הגדול בחברה, וכך למקבל ההחלטות היחיד בה.

דרך חברת Fragiolig Holdings שבבעלותו הציע יצחקי ליתר בעלי המניות בחברה, לרכוש את החזקותיהם לפי מחיר של 90 פני למניה ושווי חברה של 61 מיליון דולר - 74% מתחת למחיר לפיו הונפקה ופרמיה של 41% לעומת המחיר בשוק ההון טרם פרסום ההצעה.

יצחקי, כך עולה מההצעה, הגיע מוכן. טרם פרסומה רכש מצד שלישי 7.1% מהון החברה, ויחד עם המניות שרכש מאלרן נדל"ן הגיע להחזקה של 33% בקירוב. בשוק ההון הבריטי, נזכיר, קיים חוק - The City Code on Takeovers - הקובע שבעל מניות שמגיע להחזקה של 30% ומעלה מההון, חייב לפרסם הצעת רכש ליתר המניות. אם לא די בכך, יצחקי קיבל את הסכמת בעל המניות ממנו קנה את 7.1% למכירת יתר מניותיו - 6.6% נוספים - וכך הגיע יצחקי להחזקה של 39.6%.

סיבוב נוסף

וכאן טמון הקלף המנצח של יצחקי, תרתי משמע. אותו בעל מניות שמכר ליצחקי 13.6% מההון - בלי להתווכח איתו על המחיר - הוא לא אחר מאשר טדי שגיא, אחד מהישראליים העשירים בעולם ובעל השליטה בחברת ההימורים המקוונים פלייטק. שגיא, דרך חברת Capital Venture Worldwide Group שבבעלותו, החל לאסוף מניות של אטלס נכסים כבר לפני למעלה משנה וחצי, כשזו נסחרה לפי מחירים הנמוכים משמעותית מהמחיר שננקב בהצעת הרכש.

שגיא הרוויח מספר מיליוני דולרים בודדים מהמהלך (ששוב מוכיח שהאיש יודע היכן להשקיע את כספו), אך תרשו לנו להניח שהרווח לא היה המניע העיקרי שלו במיוחד כשלוקחים בחשבון שהאיש שווה מיליארדים. שגיא ולניר, למי ששכח, הפכו בשנים האחרונות ליריבים מרים. לניר תבע את שגיא בצורות מצורות שונות על שיתופי פעולה שהיו בעבר לשניים בעסקי ההימורים המקוונים, ולמקורבים להם היה ברור כי עבר ביניהם חתול שחור.

יצחקי היה אחד מהמקורבים הללו, ובמהלך די מבריק גייס את שגיא לצידו והסתייע במניותיו באטלס כדי לדחוק את לניר הצידה. כך, הפכה הצעת הרכש התמימה לכאורה למאבק אישי בין שלושה בעלי ממון כבדים.

יצחקי קופץ על ההזדמנות

יצחקי לא הסתפק בהפיכתו לבעל השליטה באטלס נכסים, ובדומה להזדמנות שנקרתה בדרכו בדמות שגיא, גם הרה ארגון בקרן RP התאים לו כמו כפפה ליד ואפשר לו להשתלט על חברת הניהול. RP, נזכיר, החלה ברה ארגון שכלל מימוש נכסים לאחר שקלנר יצא מהשותפות עם ברבר. במסגרת הצעת הרכש הגיע יצחקי להסכמה עם ברבר, כי ירכוש 25.5% ממניות RP בחברת הניהול, וכך יגיע להחזקה של 74.5% בעוד RP תיוותר עם שאר המניות.

שלא במפתיע RP הסכימה למכור ליצחקי גם את מניותיה באטלס עצמה, וכך הגיע יצחקי להחזקה של 56% מהון החברה והפך דה פקטו לבעל השליטה בה. הצעת הרכש, דרך אגב, תקפה עד 21 ביוני, וחמישה ימים לפני מועד זה תתכנס האסיפה השנתית של החברה. דירקטוריון אטלס, שלאורך השנים שימש כחותמת גומי ליצחקי וברבר, נתן את ברכתו להצעת הרכש.

לניר יכריע את הכף

ולאחר שגייס לצידו את שגיא וברבר, נותר ליצחקי לשים את ידו על מניות לניר בחברה. לניר, לפי הערכות, לא ראה בעין יפה את הצעת הרכש ואין זה מפליא. לאחר שהפסיד עשרות מיליוני דולרים על השקעתו בחברה, הדבר האחרון שהיה מוכן להסכים עימו, הוא שבעל מניות אחר ירכוש את השליטה בה בשליש עד חצי מהמחיר שהוא שילם.

עם זאת, לא בטוח שללניר יש הרבה ברירות. לפי הערכות, עד לפני שבועות אחדים ניסתה ליוורמור לגייס לצידה קרן השקעות שתגיש עימה הצעה נגדית לזו של יצחקי, אך הניסיון לא צלח. לפיכך, נותרו ללניר שתי אפשרויות: הראשונה, לסרב להצעה, ולהיוותר בעל מניות מיעוט (אופציה פחות טובה, במיוחד לאור הדשדוש בשוקי ההון והאפשרות הסבירה שמניית אטלס תיחלש בהמשך, והשנייה, להסכים להצעה, ולהגיד שלום ולא להתראות לאחת מהשקעותיו הכושלות (האופציה העדיפה).

אם וכאשר יחליט לניר למכור את מניותיו ליצחקי (21.7%), תיסלל הדרך למחיקת מניות אטלס מהמסחר. לפי כללי הבורסה האנגלית, יש צורך באישור של 75% מבעלי מניות בחברה ציבורית כדי למחוק את מניותיה, ומכיוון שליצחקי כבר יש 56% מההון, החזקת לניר בחברה תאפשר לו להשלים את המהלך.

כך או אחרת, אטלס נכסים תהפוך להשקעה הגרועה ביותר של לניר. ליוורמור השקיעה 60 מיליון דולר בקירוב בחברה, ומכירת מניותיה ליצחקי תניב עבורה תמורה של 13 מיליון דולר (לא כולל דיבידנדים שאטלס חילקה), ולכן ההפסד של ליוורמור נע סביב 40 עד 45 מיליון דולר - לא משהו להתגאות בו.

עוד כתבות

הראלי בוול סטריט יימשך? זה מה שמלמדת ההיסטוריה

מדד המניות המוביל S&P 500 עשוי לסיים את הרבעון הראשון עם עלייה של 10% ● האם ניתן להסיק מכך שהמשך השנה יתאפיין בראלי? לפי מחקרים של כמה גופי השקעות, החדשות הרעות נוטות להגיע במחצית השנה השנייה

מרכז תל אביב / צילום: טלי בוגדנובסקי

בעל דירה סירב לחתום על פרויקט תמ"א וזכה ב־320 אלף שקל נוספים

בעל דירה בפרויקט תמ"א 38 בת"א, שהוא גם בעלים של חלק מהחצר, ביקש פיצוי של 1.2 מיליון שקל ● המפקחת על המקרקעין קבעה בהסכמת הצדדים כי אכן מגיע לו פיצוי תמורת חתימתו

וול סטריט / צילום: Shutterstock

וול סטריט ננעלה בעליות; אנבידיה צללה בכ-3%

הנאסד"ק עלה ב-0.5% ● מדד דאקס עלה ב-0.5%, הקאק ירד ב-0.3% ● גולדמן סאקס: לשוק המניות בארה"ב יש אפסייד מוגבל ● נובוקיור וסייברוואן מזנקות בטרום מסחר ● ערב הפסחא, מחירי הקקאו בשיא כל הזמנים, מה זה אומר לגבי יצרניות הממתקים הגדולות ומחירי השוקולד?

תוכנית בת גלים / הדמיה: דרמן ורבקל אדריכלות

1,300 דירות במקום בסיס חיל הים בחיפה

תוכנית 'בת גלים' להקמת שכונה חדשה אושרה בוועדה המחוזית חיפה ● הרשויות שיכולות לקבל תמיכה מהרשות להתחדשות עירונית ● וגם: מאות יחידות דיור חדשות בגליל המערבי ● חדשות הנדל"ן

רשות המסים / צילום: איל יצהר

רשות המסים תפסה מסמכים של שני עורכי דין וחטפה ביקורת חריפה משופטי העליון

במסגרת חקירה קיבל פקיד שומה חקירות מבימ"ש השלום צו חיפוש במשרד של שני עורכי דין ● השניים טענו כי המסמכים נתפסו ע"י צו של בימ"ש השלום בהליך פלילי, אבל רשות המסים העבירה את ערעורם לביהמ"ש המחוזי בהליכים אזרחיים ● ביהמ"ש העליון פסק כי רשות המסים לא יכולה לזגזג בין הליך פלילי לאזרחי

הכפר פטריצ'ה באיטליה. ראש העיר מנסה למכור בתים באירו / צילום: Shutterstock

באיטליה מנסים למכור בתים באירו אחד. אז למה זה לא עובד?

ראשי עיירות קטנות באיטליה, שהתרוקנו מתושבים בשל מגמת עיור ארוכת־שנים, מציעים בתים למכירה באירו אחד בלבד, כאשר עלות השיפוץ מוטלת על הקונה ● התקשורת האמריקאית רווייה בסיפורים על בתים עתיקים שעברו שיפוץ והפכו לבתי נופש משפחתיים, אך בפועל, עסקי "הבתים באירו" עומדים בפני חסמים רבים

מתחם חזית הים בחיפה / הדמיה: מן-שנער-יעד אדריכלים

נסגר המכרז הראשון של רמ"י בחזית הים בחיפה: כמה תשלם הזוכה?

יורו ישראל זכתה במכרז של רמ"י על קרקע של 23 דונם, להקמת 500 יחידות דיור ושטחי מסחר באחד מהמתחמים המסקרנים בישראל ● החברה תשלם על הקרקע, הסמוכה לבית החולים רמב"ם בחיפה, כ-205 מיליון שקל כולל הוצאות פיתוח

מערכת ReDrone של אלביט / צילום: אלביט מערכות

הנקמה של פוטין בהודו, ומערכת יירוט הרחפנים החדשה של אלביט

אלביט הציגה ללקוחות אירופאיים את מערכת היירוט המתקדמת שלה, אלג'יריה מצאה מענה בסין מול עוצמת המל"טים מתוצרת ישראל, ארה"ב שמה את מבטחה בלייזר, והנקמה של פוטין בראש ממשלת הודו • השבוע בתעשיות הביטחוניות

חנן מור, מנכ''ל קבוצת חנן מור / צילום: איל יצהר

הנושים זעמו, וחנן מור ידולל ל-1% ממניות קבוצת הנדל"ן שהקים

לפי הסדר החוב המתגבש, חנן מור יחזיק כ-1% ממניות החברה ● במקביל, יוקצה לנושי החברה, בעיקר בנקים וגופים מוסדיים, מניות שיהוו כ-96% מהון החברה

קרן כהן חזון, מנכ''לית ובעלת השליטה בתורפז / צילום: ששון משה

תורפז רוכשת יצרני חומרי טעם בלגית-גרמנית תמורת 48 מיליון דולר

תורפז צפויה לרכוש את קבוצת קלאריס & ווילך באמצעות חברת הבת שלה - פיט ● החברה מייצרת חומרי הגלם היחודיים לתחום הבשר והאפייה ומחזור המכירות שלה הסתכם ב-35.1 מיליון דולר ב-2023

עינת גנון / צילום: בר שניר

פרויקט הענק מתעכב: עוד פרישה מהמרוץ לניהול רשות המטרו

עינת גנון, סמנכ"לית הרשות להתחדשות עירונית, הודיעה על פרישה מהמרוץ לניהול רשות המטרו, לאחר שלאחרונה גם צחי דוד, סגן הממונה על התקציבים באוצר לשעבר, הסיר את מועמדותו לתפקיד ● כעת נותר מועמד אחד לבחירה, והמכרז עומד בפני ביטול

מנכ''ל האוצר שלומי הייזלר בוועידת מרכז הנדל''ן באילת / צילום: נאו מדיה

מנכ"ל האוצר נגד מנהל רשות המסים: "מס דירה שלישית ירחיק משקיעים משוק הנדל"ן"

לפי מנכ"ל האוצר, שלומי הייזלר, החזרת "מס דירה שלישית" כבר בתקציב הקרוב לא נמצאת על הפרק ● על הביקורת שהעביר ינקי קוינט בכנס התשתיות של גלובס בשבוע שעבר, הוא עונה: "אמירות חמורות ואין בהן דבר וחצי דבר. באוצר יש אנשים מופלאים" ● וזו התוכנית שלו למלא את קופת המדינה, נוכח הגירעון המחמיר

קבוצת רוכבי אופניים עם טל ברודי. מימין: ריבה פרידמן בורוביק / צילום: דבורין תקשורת

מקבוצות אופניים ועד קבלת פנים בחזרה לבית: הארגון שמלווה מפונים במלחמה

מאז פרוץ המלחמה מלווה ארגון "הרוח הישראלית" אלפי משפחות של מפונים, ואף גייס תרומות בהיקף של 2.5 מיליון שקל ● מ"מ המנכ"לית, ריבה פרידמן בורוביק: "האתגר הגדול הוא שיקום הקהילות"

המדינה החדשה שמצטרפת להליך נגד ישראל בהאג

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: רוב האמריקאים מתנגדים להמשך המלחמה, הממשלה הצרפתית מצהירה שלא סיפקה נשק לישראל מאז ה-7 באוקטובר, ואירלנד מצטרפת לתביעה נגד ישראל בהאג ● כותרות העיתונים בעולם 

מטולה בחודש האחרון / צילום: Reuters, Raphael Gotheil

הצפון בוער, היישובים ריקים - והממשלה "מנותקת קשר"

ראשי הרשויות בצפון דוחפים כבר זמן רב להקמת מנהלת מסודרת, בדומה למינהלת "תקומה" בעוטף עזה - אך גורמים המעורים בנושא אומרים: "זה לא על הפרק" ● בינתיים המלחמה נמשכת, והמציאות בצפון בלתי אפשרית

מבצע לתשלום חלקי על דירה על הנייר / צילום: דרור מרמור

מספר הדירות שנרכשות רק עולה, אז למה נתוני המשכנתאות נמוכים?

נתוני המשכנתאות החדשות שניטלו ממשיכים לדשדש כבר כמה חודשים, למרות העלייה ברכישת דירות ● האם מבצעי הקבלנים המאפשרים לשלם רק 10% בתשלום הראשון ואת היתר במסירה, יתבטאו במשכנתאות בעוד שנתיים־שלוש?

משה ארבל, שר הפנים / צילום: מארק ישראל סלם - הג'רוזלם פוסט

בעקבות חשיפת גלובס: השר ארבל קורא לנתניהו לאפשר כניסת פועלי בניין פלסטינים לישראל

שר הפנים מציין במכתבו: "גוברות ההערכות כי אלפי פועלים פלסטיניים מיהודה ושומרון מועסקים שלא כדין בענף" ● הוא קורא לראש הממשלה לבחון הסדרה של הכנסת הפועלים לישראל, בין היתר על ידי בחינה פרטנית של כל פועל והגבלת גיל

אולם הקונצרטים בו התרחש הפיגוע במוסקבה / צילום: Reuters

הפיגוע במוסקבה הביא את אירופה להגביר כוננות מפני מתקפת דאעש

צרפת ואיטליה פרסמו אזהרות מפיגועי דאעש בשטחן, כשהחשש עולה לקראת חג הפסחא ● המתקפה ברוסיה העלה גם לפני השטח את האזורים העניים ביותר במדינה, בהם צובר ארגון הטרור השפעה

יהודה מורגנשטרן, מנכ''ל משרד הבינוי והשיכון / צילום: רונן חורש

האוצר על הצעת משרד הבינוי לעזור לקבלנים: "לא ישימה בעליל"

מנכ"ל משרד הבינוי והשיכון יהודה מורגנשטרן אמר כי יבוצע פיילוט לסיוע לקבלנים שיאחרו במסירת דירה בשל המלחמה, תחילה בשלוש ערים - בשדרות, בקריית שמונה ובשלומי • מנכ"ל האוצר הייזלר: "לא מכיר את ההצעה"

שי אהרונוביץ׳, מנהל רשות המסים / צילום: ניב קנטור

מס דירה שלישית חוזר לשולחן: "המערכות כבר מוכנות"

לדברי מנהל רשות המסים, שי אהרונוביץ', המדינה צריכה ליצור אחידות ולהפסיק לשנות את שיעורי מיסוי הנדל"ן בתדירות גבוהה ● עוד הוא הוסיף כי צריך לחשוב על מס דירה שלישית: "מבחינתנו זה צעד נכון שיעלה בתקציב 2025"