גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

דברים שלא צריך בסלולר: יכולות בסיסיות שאפשר לוותר עליהן

מהחיוג הקולי שלא מצליח להבין אותנו, דרך התא הקולי שנכחד בעידן ה-SMS ועד לשיחות הווידיאו שהיו אמורות להיות הפריצה הגדולה במכשירי הדור השלישי אבל הפכו לפריט ארכיוני

שוק הסלולר עובר מהפכות מקצה לקצה. החידושים הטכנולוגיים שעוברים על תעשיית הענק הזו הופכת את המכשיר שקנינו רק לפני שנה למיושן ולמפגר טכנולוגית אחרי זה שהושק אתמול.

בין החידושים ניתן למצוא יכולות צילום שהולכות ומשתפרות, התקני ניווט (GPS) מובנים, דפדפני אינטרנט שמתחילים להזכיר את אלה שבמחשב, ואפילו לפנסים שיסייעו לכם למצוא את חור המפתח בדלת כשאתם חוזרים הביתה מאוחר בלילה. בקרוב אפילו נוכל לצלם ולצפות בסרטוני תלת-מימד באמצעות הטלפון סלולרי.

ההתקדמות המהירה של הטכנולוגיה הותירה מאחור שאריות לא רצויות במכשירי הטלפון, שהפכו במהלך השנים לסוג של סטנדרט, על אף שאף אחד כמעט לא משתמש בהן. נסו לחשוב מתי השתמשתם בפעם האחרונה בחיוג קולי בטלפון שלכם, שממש זיהה את השם או הפקודה שנתתם לו. או איך התעצבנתם כשמישהו השאיר לכם הודעה בתא הקולי, במקום פשוט לשלוח SMS.

שיחות וידיאו: מהבטחה לפלופ

טכנולוגיית הדור השלישי היתה אחת ההבטחות הגדולות ביותר בשוק הסלולר הישראלי. הטכנולוגיה הבטיחה מהירויות גלישה גבוהות ומכשירים עם יכולות חדשות, בהן שיחות הווידיאו. פרטנר וסלקום הציגו פרסומות מושקעות בהן נראו בני משפחה משוחחים בשיחת וידיאו. סלקום אף הציגה שיחת וידיאו מחדר לידה.

יכולות הגלישה המהירות עזרו לפתח יכולות שונות ובהחלט שיפרו את הגלישה הסלולרית, אך שיחות הווידיאו הפכו לאחד הפלופים הגדולים בתחום. יצרניות הטלפונים כבר לא מכניסות לטלפונים שלהן את המצלמות הקדמיות הדרושות לביצוע של שיחות כאלה, ואם כבר משתמשים בטכנולוגיה זו, מגלים שאיכות הווידיאו בשיחה אינה מוצלחת.

כרגע נראה שהפיצ'ר הזה הולך ונעלם, אלא אם השמועות על כך שאפל מתכוונת לשלב מצלמה קדמית בגירסה הבאה של ה-iPhone נכונות, ואז אולי הקטגוריה הזו תקום לתחייה ואף תצמח באמת.

הקלטת שיחות: מצפצפים עלינו

פרנואידים או צרכנים שמחליטים להקליט אנשי מכירות ושירות בטלפון, מהפחד שמה שמבטיחים להם לא יתקיים בסוף, בוודאי ניסו להשתמש בטייפ המנהלים הסלולרי שקיים ברוב הטלפונים היום.

היכולת להקליט שיחה ולשמור אותה כקובץ דיגיטלי היא רעיון מצוין, ובהחלט שווה להקדיש לה מקום במכשירי הסלולר. הבעיה היא שיצרניות הטלפונים החליטו להרוס את היכולת הזו, מסיבות הקשורות לענייני חקיקה במדינות מסוימות.

אם תנסו להקליט שיחה בטלפון שלכם, תגלו שהמכשיר משמיע צפצוף מעצבן כל כמה שניות. הצפצוף, שמושמע לשני הצדדים, הורס בעצם את רעיון ההקלטה, גם כשהיא נעשית כששני הצדדים מודעים אליה. זאת, למרות שהחוק בישראל מאפשר להקליט שיחות טלפון כל עוד המקליט הוא צד בשיחה.

עם הזמן הולכות וקמות אלטרנטיבות להקלטות השיחה הבסיסיות, בדמות אפליקציות שונות במכשירי iPhone, נוקיה וגוגל, אך כל זמן שהטכנולוגיה הבסיסית שמגיעה עם המכשיר לא מתפקדת כהלכה - אין ממש סיבה להשתמש בה או לכלול אותה מלכתחילה בתוך המכשיר.

חיוג קולי: לא מבינים עברית

טכנולוגיות הפעלה קולית נחשבו זמן רב להבטחה הבאה, אבל עם הזמן התברר לרבים כי היכולת לדבר אל הטלפון ולבקש ממנו לבצע פעולות אינה אטרקטיבית במיוחד.

טלפונים רבים מאפשרים לבצע חיוג קולי לאנשי קשר, אך בדרך לקהל הישראלי דובר העברית, ההתאמה השתבשה או לא נוצרה כלל. כל מי שהשתמש במכשירי נוקיה בשנים האחרונות בוודאי נתקל בחוסר יכולתו של הטלפון לזהות את איש הקשר, וכך "בית" הופך באורח פלא ל"יוסי" וכדומה.

על אף שטכנולוגיית החיוג הקולי השתכללה בשנים האחרונות, ואמורה לאפשר ביצוע של פעולות שונות במכשיר, היא אינה מתמודדת עם העברית. וכך, למרות מערכת היחסים הקרובה בין הישראלי הממוצע לבין המכשיר הסלולרי שלו, התקשורת הקולית ביניהם רצופה ביותר מדי תקלות, והגירושים מטכנולוגיית החיוג הקולי הם כנראה רק עניין של זמן.

ווקי טוקי: כפתור לשום מקום

באמצע 2005, ההבטחה הכי גדולה של חלק ממפעילות הסלולר היתה טכנולוגיה נוסטלגית שניסתה להחזיר את הווקי טוקי (PTT) למכשירים החדשים. סלקום ופלאפון החליטו שהן רוצות לקחת את הפיצ'ר שמייחד את חברת מירס ולהפוך אותו לשירות ללקוחות פרטיים ועסקיים.

המטרה היתה לאפשר ללקוחות עסקיים, שרוצים תקשורת מהירה בלחיצת כפתור, לקבל את אותו שירות שקיים במכשיר מירס; ולאפשר ללקוחות פרטיים, בעיקר בני-נוער, לקבל צורת תקשורת שונה, שאמורה להיות זולה יותר.

בפועל, השירות נכשל. בניגוד למירס, מפעילות הסלולר השתמשו ברשת האינטרנט הסלולרית להעברת השיחות - דבר שפגע במהירות התגובה, והפך את הטכנולוגיה ללא אטרקטיבית.

היום מירס היא היחידה שמציעה בארץ את שירות הווקי טוקי הסלולרי, למרות שזה לא מונע משאר המפעילות לשווק מכשירים שכוללים את הטכנולוגיה הזאת, אבל לא מאפשרים להשתמש בה.

תא קולי: נא לא להשאיר הודעה

אי שם באמצע שנות ה-90 התא הקולי נחשב לאחד מהיישומים המתקדמים ביותר, כמעט לפלא. זה התחיל כמובן בטלפון הנייח בבית עם המרכזיות המיושנות, המשיך לתא קולי דיגיטלי והגיע עד לסלולר.

בתחילת שנות ה-2000, כשהודעות ה-SMS התחילו לתפוס תאוצה, התא הקולי הפך מפלא למטרד. ה-SMS הפך את תהליך ההתקשרות לתא הקולי וההאזנה למונולוג - שבדרך-כלל מבקש מהמאזין בסך-הכול להתקשר בחזרה למספר שחיפש אותו - לתהליך מיותר ויקר.

אנשים רבים החלו לבטל את התא הקולי, או להחליף אותו בהודעה שפשוט מבקשת מאנשים לא להשאיר הודעה קולית. עד היום רואים אנשים שעל צג הסלולרי שלהם מופיע סימון שיש להם עשרות הודעות קוליות בתא, אך הם לא טורחים לבדוק אותן, מאחר שמדובר בבזבוז זמן וכסף מבחינתם.

בשנה-שנתיים האחרונות משרד התקשורת חייב את מפעילות הסלולר להכניס הודעה קולית לפני ההגעה לתא הקולי, כדי שהמתקשר יוכל לנתק את השיחה בלי להגיע לתא ולשלם על כך מחיר של שיחת טלפון רגילה. למרות זאת, המפעילות עדיין רושמות הכנסות מהשירות הזה.

עד שהשירות לא יוחלף בתא קולי ויזואלי כמו במכשירי ה-iPhone בארה"ב, שמאפשר לראות את שם המתקשר ולהגיע להודעה הרלוונטית בקלות, אפשר לוותר על השירות הזה.

הדברים הבאים בסלולר

* צילום וידיאו באיכות HD

* צילום בתלת-מימד

* צפייה בסרטוני תלת-ממד

* הקרנת הסרט על הקיר

* מצלמה עם חיישן 20 מגה-פיקסל

* הפעלה באמצעות תנועה

עוד כתבות

הפגנות פרו-פלסטיניות באוניברסיטת סטנפורד / צילום: Reuters, Carlos Barria

היום שהכה בתדהמה והמשמעות של להיות יהודי: חמישה לקחים מסטנפורד

עו"ד יותם ברגר מסיים בקרוב את שנתו השנייה באוניברסיטת סטנפורד, אבל במקום לקדם את הדוקטורט שלו, הוא מבלה חלק ניכר מזמנו בפעילויות "הסברה" בגלל ההפגנות האנטי־ישראליות ● מה הוא למד על חבריו באוניברסיטה, ולמה הפתרון למשבר יכול להגיע מהנהלות של האוניברסיטאות?

מתחם המחאה הפרו-פלסטיני ב-UCLA / צילום: לביא לוי

סטודנטים מאוניברסיטת UCLA: "קראו לי יהודי מלוכלך וירקו עלי. לא אשאר בארה"ב"

בעקבות העימותים האלימים בין סטודנטים יהודים למוחים הפרו-פלסטינים באוניברסיטת UCLA, הסטודנטים מחשבים את דרכם מחדש ● המאהל בינתיים פונה אך הם חוששים: המוחים ינסו לחזור

מתן ותומר, מייסדי חברת Apex / צילום: בן חכים

הם עוד לא בני 40 וכבר הצליחו לגייס את היזם המדובר בעולם לחברת הסייבר שלהם

מתן דרמן ותומר אבני ראו מקרוב את מהפכת הבינה המלאכותית קורמת עור וגידים במהלך שירותם הארוך ב־8200 ● לפני עשרה חודשים, הם הקימו חברה שמאבטחת את השימוש ב־ChatGPT, וכך מנטרלת את הרתיעה ממנו בקרב מנהלים ● היום, סם אלטמן מייעץ להם ומשקיע מכיסו

ד''ר אלמוג שמחון / צילום: דני מכליס - אוניברסיטת בן גוריון בנגב

החוקר שמגלה איך הבוטים הרוסיים הפכו אותנו לכלי משחק

ד"ר אלמוג שמחון, פסיכולוג חישובי מאוניברסיטת בן גוריון, חוקר את השימוש בשפה ברשתות ואת האופן שבו היא מובילה לקיטוב חברתי ● בראיון לגלובס, הוא מסביר איך בוטים רוסיים הופכים אותנו לכלי משחק, מה קורה לשיח אחרי פיגועים ומי משתף יותר פייק ניוז ● ויש לו אזהרה לעתיד: "בינה מלאכותית יכולה לייצר טענות לא פחות משכנעות משל בני אדם, ואפילו יותר"

ג'רום פאוול, יו''ר הפדרל ריזרב / צילום: Associated Press, Jacquelyn Martin

דריכות בוול סטריט לקראת פרסום נתוני התעסוקה לאפריל

דוח התעסוקה לאפריל צפוי להתפרסם היום לפני פתיחת המסחר בוול סטריט ● הצפי הוא לתוספת של כ-240 אלף משרות ולשיעור אבטלה של 3.8% ● למה בפדרל ריזרב ובשווקים מודאגים?

מטרו / אילוסטרציה: Unsplash, olivier collet

בעלי קרקעות עותרים לבג"ץ נגד הפקעות המטרו וחושפים התנהלות מרושלת סביב חקיקת התוכנית

העותרים טוענים כי ההפקעה לטובת הדיפו בראשל"צ, שמעליו מתוכננת בנייה מאסיבית, אינה חוקית, שכן החוק מאפשר הפקעה רק לשימוש ציבורי ● חוק המטרו אמור היה להסדיר זאת, אך החלק הנוגע לכך טרם הושלם

שולה חן, 1969 / צילום: סוכנות צילומי עיתונות י.פ.פ.א / אוסף דן הדני, הספרייה הלאומי (מתוך ויקיפדיה)

על השיר "בוא הביתה" שהפך לפסקול המלחמה הנוכחית

לכל מלחמה בישראל יש את השיר שמסמל אותה ועליו קהל המאזינים נשען ● למלחמת העצמאות היה את "באב אל וואד", במלחמת יום כיפור "לו יהי", ובלבנון הראשונה, "הביתה"● במלחמה הנוכחית מככב השיר "בוא הביתה", אותו כתבה בכלל זמרת אמריקאית

כטב''מים / צילום: דובר צה''ל

קצין אמריקאי חושף כמה כטב"מים ישראלים יירטו כוחות צה"ל

ראש ענף תיאום בקרה אווירית בים של המארינס מגלה בראיון לאתר TWZ כי לא פחות מ־40% מהכטב"מים שיירטו כוחות צה"ל הם כלים ישראליים

''מנטה ריי'' / צילום: נורת'גרופ

לא רק באוויר: כלי השיט הבלתי מאויש החדש של צבא ארה"ב

הסוכנות האמריקאית לפיתוחים טכנולוגיים צבאיים והענקית הביטחונית נורת'רופ גרומן הודיעו כי סיימו בדיקות בהיקף מלא של "מנטה ריי" - פרויקט דגל ימי של כלי שיט תת־מימי בלתי מאויש (UUV) גדול במיוחד ● כלי השיט החדש נושא חיישנים ומערכות תקשורת מתקדמות המאפשרות לו לבצע משימות כמו מעקב, זיהוי ונטרול מוקשים, מחקר בעומק האוקיאנוסים ומיפוי הקרקעית

גרינפלד אורי / צילום: איל יצהר

הכלכלן והאסטרטג אורי גרינפלד מצטרף לקבוצת אגם לידרים

גרינפלד, כיהן בתפקיד האסטרטג הראשי של פסגות במשך כעשור ● גרינפלד: "זוהי דרך חדשה ומבטיחה עבורי, אגם לידרים בעלת מוניטין רב שנים בתחום הפנסיוני והפיננסי"

אחרי שהודיעה על הפסקת המסחר עם ישראל: אלה הדרישות של טורקיה

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: ביממה החולפת הופנו הכותרות בכלי התקשורת בטורקיה וברשתות החברתיות לנושא הפסקת קשרי הסחר עם ישראל ● הודעת משרד המסחר הטורקי, תגובת שר החוץ ישראל כ"ץ לאחר חשיפת גלובס בנושא ● וההשפעות על נתוני האינפלציה העדכניים ● כותרות העיתונים בעולם 

5,000 דולר לפליט: המצרי שמגלגל מיליונים על חשבון תושבי עזה

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: ארה"ב וסעודיה קרובות מתמיד להסכם, גם בלי ישראל, אסמעיל הנייה כבר כמעט שבועיים באנקרה, במצרים עושים מיליונים מפליטים בעזה וארה"ב משלבת טכנולוגיה ישראלית בנגמ"שים ● כותרות העיתונים בעולם 

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, חומרים: Shutterstock, הטוויטר של סם אלטמן

"רעידת אדמה": מי עומד מאחורי צ'אט ה-AI שמטריף את הרשת

מודל בינה מלאכותית אנונימי צץ ברשת וגרר חרושת שמועות לגבי העומדים מאחוריו ● המומחים נלהבים מיכולותיו, בהן התמודדות עם שאילתות שמודלים אחרים מתקשים איתן ● ההשערות בענף: זו הכנת קרקע לשיתוף פעולה בין OpenAI לאפל או "הטרלה" של אילון מאסק

אאודי Q4 / צילום: יח''צ

החל מ-320 אלף שקל: לגרסה הזו של אאודי מחכה תחרות קשה

הקרוס–אובר המשפחתי של אאודי סוגר פערים חיוניים בתחום הביצועים והטווח, ושומר על תמחור סביר ● אבל מצפה לו קרב קשה מול הגרסה הבכירה של טסלה Y ושלל הסיניות

מטוס של וויז אייר / צילום: Shutterstock, Petr Leczo

חברת הלואו קוסט היחידה שפועלת כעת בישראל מבטלת טיסות

וויזאייר מבטלת טיסות מישראל למספר יעדים קרובים ● חברת הלואו קוסט ההונגרית לא הודיעה רשמית על ביטול הטיסות - אך בשעות האחרונות נוסעים התבשרו על ביטולים לטיסות לאיי יוון וליעדים קרובים נוספים ● רינאייר צפויה לחזור עם פתיחת טרמינל 1, ואיזי ג'ט רק בסוף עונת הקיץ הקרובה

טים קוק, מנכ''ל אפל / צילום: ap, Jeff Chiu

אפל היכתה את התחזיות ברבעון, והכריזה על "בייבאק" ענק

יצרנית האייפונים הרוויחה 1.53 דולר למניה, לעומת הצפי שעמד על 1.5 דולר ● הכנסותיה היו 90.8 מיליארד דולר לעומת צפי של 90 מיליארד דולר ● תבצע רכישה עצמית של מניות בשווי של 110 מיליארד דולר, הכי הרבה אי פעם ● שווי החברה נוסק במסחר המאוחר בכ-180 מיליארד דולר

בורסת וול סטריט / צילום: Shutterstock

למכור את המניות בחודש מאי ולצאת מוול סטריט? זה מה שההיסטוריה מלמדת

האם נכנסו לחצי השנה הגרועה של השנה, וזה הזמן לצאת משוק ההון עד אוקטובר? לא בטוח ● אנליסטים בוול סטריט מתחילים לערער על האסטרטגיה הוותיקה "Sell in May and go away" ● ולמה הנפילה של אפריל לא מפחידה אותם?

עו''ד יוסי בנקל / צילום: תמר מצפי

"יכולנו לגבות הרבה יותר": עורך הדין שמנהל את פשיטת הרגל הגדולה במדינה בראיון

זה שבע שנים שעו"ד יוסי בנקל מנהל קרב משפטי על כספיו של אליעזר פישמן, לאחר שצבר חובות של כמעט 4 מיליארד שקל וזכה ל"תספורת" נדיבה ● בראיון ראשון לאחר מותו של פישמן מספר בנקל איך ימשיך לנהל את התיק, נמנע מלבקר את הבנקים ומספר על ה"תרגיל" שעשה פישמן כדי להשאיר הון בידי משפחתו

עבודות על הקו הירוק של הרכבת הקלה / צילום: בר לביא

הזרים נרתעים, והמכרז להפעלת קווי הרכבת הקלה הבאים בסכנה

לאחר שנדחה מספר פעמים בגלל המלחמה, במשרדי הממשלה שוקלים לבטל את מכרז ההפעלה של הקווים הירוק והסגול, ולהעביר את המלאכה לזכייניות ההקמה ● הסיבה: חשש חברות בינלאומיות מאי־ודאות בישראל

מגרש מכוניות למכירה, נמל אשדוד / צילום: Shutterstock

צ'רי חדשה וחשמלית בדרך לישראל, והמסים מענף הרכב בשיא היסטורי

הסכום הממוצע של מס קנייה מרכב נוסעים חדש זינק ב-12.6% לעומת שנת 2022 ● מותג הפרימיום Exlantix של צ'רי בדרך לישראל, וכך גם הקרוסאובר של KGM הקוריאנית ● ועוד חדשות מענף הרכב