גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

חוזרים למסלול

תעשיית הרכב האמריקנית ניצלה את המשבר הכלכלי כדי להמריא מחדש

משהו טוב קורה לתעשיית המכוניות האמריקנית. נראה כי צלצול ההשכמה שקיבלה תעשייה זו מפשיטת-הרגל (צ'פטר 11) המתוקשרת של ענק המכוניות ג'נרל מוטורס והיצרן השלישי בגודלו קרייזלר, יחד עם הירידה המתמדת במכירות במשך יותר משני עשורים לטובת תעשיית הרכב היפנית, הניעו את מנהליה לבצע שינוי מערכתי.

בימים אלה מדווחים יצרני המכוניות האמריקניים על עלייה משמעותית במכירות. פורד הודיעה בסוף השבוע על עלייה של 49% במכירות חודש מאי של מכוניות פיק-אפ מסדרת F, כאשר גם המכירות של מכוניות נוסעים הגיעו לשיאים חדשים ועלו מאז תחילת השנה ב-19%. חברת קרייזלר דיווחה על עלייה של 33% במכירות חודש מאי האחרון לעומת חודש מאי בשנת 2009, שבו היתה החברה מעורבת עד צווארה בהליכי פשיטת-רגל.

כל 3 יצרני המכוניות המובילים בארצות-הברית הצליחו לגבור על תחזיות האנליסטים ב-6% לפחות. במקביל, נרשמה עלייה מזערית של 7% בלבד במכירות של טויוטה בארצות-הברית, מה שהוגדר על-ידי אנליסטים כביצועי המכירות הגרועים ביותר של היצרן מאז שנפגעה תדמיתו בראשית חודש ינואר השנה, עקב הכשלים הטכניים בדוושת התאוצה, שהניעו את טויוטה להחזיר מיליוני מכוניות לבדיקה ותיקונים.

שינוי יסודי

תעשיית המכוניות האמריקנית נהנית כיום משיווק ויראלי משמעותי, הגורם להתפשטות מהירה של התובנה כי המכוניות האמריקניות של היום טובות יותר מאשר אלה המיוצרות על-ידי חברות מיפן ומדרום קוריאה. ניתן להגדיר תופעה זו כמהפכה, שכן מאז שנות ה-70 לא ניתן היה להבין משום כלי תקשורת אמריקני כי המכוניות האמריקניות הן אכן הטובות ביותר בעולם. ההיפך הוא הנכון.

המכונית האמריקנית הכבדה והגדולה סבלה במשך שנים מדימוי שהדגיש את אחיזת הכביש גרועה שלה, המנוע הגדול והבזבזני שלה והבלאי המהיר. אך נראה כי ההלם הכרוך בפשיטות-הרגל גרם ליצרנים להבין, כי אם לא יערכו שינוי יסודי לא תהיה להם תקומה.

סוכנות הידיעות AP וחברת הסקרים GfK Roper ערכו בתחילת חודש מארס השנה סקר צרכנים, שהראה כי 38% מהנשאלים אמרו כי המכונית האמריקנית היא הטובה ביותר, לעומת 33% שסברו כי המכוניות האסיאתיות הן הטובות ביותר. בדצמבר 2006 נערך סקר זהה, ואז סברו 46% מהצרכנים כי המכוניות האסיאתיות הן הטובות ביותר, ורק 29% האמינו בעליונותן של המכוניות האמריקניות.

חברת ג'נרל מוטורס, אשר נכנסה להליכי פשיטת-רגל על-תנאי (צ'פטר 11), פרסמה לפני מספר שבועות את דו"ח ההכנסות הרבעוני שלה, שממנו הסתבר כי היא כבר החזירה לממשל האמריקני 8.4 מיליארד דולר כחלק מההלוואה שקיבלה לפני כ-5 שנים. עתה סבורים רבים כי ג'נרל מוטורס עשויה להציג השנה גם רווחים, אמנם במשבצת של רווח תפעולי, שישפרו את תדמיתה עוד יותר.

אחד המהלכים המבריקים של ג'נרל מוטורס הוא ההחלטה להפוך את הביואיק, הנתפסת כמכונית לקהלי יעד מבוגרים כמו הבייבי בומרס, למכונית שנועדה לענות על ביקושים של צרכנים צעירים. הביואיק החדשה, במחיר מחירון של 25 אלף דולר, אכן מציגה הישגי מכירות מרשימים. מעודדת מההצלחה הכפילה ג'נרל מוטורס את מספר הדגמים בסדרת ביואיק, כולל דגם ספורט-סדאן ודגם ספורטיבי קטן יותר. ואכן, GM דיווחה כי המכירות של 4 המותגים המובילים שלה בחודש מאי עלו ב-31.8%, בעוד שהמכירות של מותגים שייצורם הופסק אך נותרו במלאי הראו עלייה במכירות של 16.6%. גם פורד דיווחה כי המכירות של מכוניות המותג מרקורי בן 72 השנים עלו ב-21.9%, זאת בהמשך ל-5 חודשים רצופים של עלייה מתמדת במכירות.

הביואיק חוזר כיום לשורה הראשונה של המכוניות האמריקניות, וזאת לאחר שבמהלך 25 השנים האחרונות ירדו המכירות שלו ב-80%, ובעיני רבים הוא היה למותג הולך ונעלם. אך עתה, כמו אותו עוף חול הקם מחדש לאחר שנכחד, הופך הביואיק למכונית מבוקשת על-ידי צעירים. הביואיק, שהמכירות שלו בסוף שנת 1998 הגיעו ל-581 אלף מכוניות, וזאת לאחר ירידה מתמדת משיא של 900 אלף מכוניות בראשית שנות השמונים, הידרדר בשנת 2009 למכירות של 102 אלף מכוניות בלבד.

סטודיו לנהיגת מבחן כמקום בילוי

השינוי החל לאחר שבחודש מארס השנה התמנה ג'ון שווגמן לסמנכ"ל שיווק של ביואיק, והוא הביא עימו שיטות שיווק חדשות. למשל, הקמתו של "סטודיו לנהיגת מבחן", שאינו אלא האנגר ענק ומצוחצח שבו מוצגים המודלים האחרונים של מכוניות היצרן, שניתן לא רק להיכנס לתוכן ו"למשש" אותן אלא גם לבצע בהן נהיגת מבחן. אך ה"סטודיו" אינו מיועד לביצוע עסקת קנייה של מכונית, אלא להתרשמות בלתי אמצעית ממגוון של מודלים.

סטיב טיהאני, מנכ"ל שירותי השיווק של החברה, אומר כי היתרון העיקרי של ה"סטודיו" הוא בכך שאינו מהווה סביבה מאיימת ומלחיצה, כמו אולמות התצוגה של הדילרים, שבהם מתבצעת המכירה בשיטות שונות, בחלקן גם כאלה המכניסות את המבקרים למתח. ב"סטודיו" ניתן לבחון בכל ביקור מספר מכוניות, כאשר בין נהיגת מבחן אחת לאחרת יכולים המבקרים ליהנות מלגימת קפה באזור המיועד לכך, והמעוצב כמו לובי של בית-מלון. גישה זו נראית כזיהוי נכון של חסמי קנייה. עצם היכולת לראות ב"סטודיו" מרכז בילוי במחיצת מבקרים אחרים, ובעיקר לחוות מכוניות חדישות, שניתן לקחת כל אחת מהן לנסיעת מבחן, בין כוס קפה ועוגה לבין קינוחים שונים, מייצרת אווירה נעימה שאינה מלחיצה את המבקרים. הצוות אינו מנסה למכור דבר למבקר, והקונספט מבטיח תנועה ערה של צרכנים, ובסופו של יום גם סיכוי גבוה יותר למכירה.

לפני כניסתו של שווגמן לתפקיד הושק מודל לה-קרוס של ביואיק, שהצליח לקלוע לביקושים של הציבור האמריקני והמכירות שלו עלו בתוך זמן קצר. בחודש מאי האחרון נמכרו 5,500 מכוניות של מודל זה, פי שלושה יותר מכוניות מאשר בחודש שקדם לו. על-פי הערכות החברה, ניתן היה להגיע למכירות של 6,000 מכוניות באותו חודש, אך מלאי הלה-קרוס פשוט אזל.

את התהודה הגדולה ביותר הצליח ליצור המודל REGAL, שהוא ביואיק קטן יחסית שמחירו 25 אלף דולר. הבעיה הבסיסית שעמדה בפני ביואיק היא כיצד ליצור מיצוב מנצח לביואיק הקטן, וכפי שנראה עתה, ה-REGAL יהיה בעל ביצועים טובים במיוחד, מעוצב בעיצוב צעיר הכולל גם דגמים עם גג נפתח.

שווגמן אמר בראיון לאחד מכלי התקשורת, כי קהל היעד לביואיק החדש מייצג עתה כ-14% מרוכשי המכוניות בארצות-הברית, אך הוא מאמין כי בתוך 5 שנים יתרחב קהל היעד ויגיע לכמחצית מרוכשי המכוניות שם. המשמעות של צפי זה היא כי המודלים החדשים של ביואיק יתאימו לביקושים של מספר רב יותר של צרכנים, שכן ככל שקהל היעד המייצג ביקושים לסוג זה של מכוניות גדול יותר, כך יש לצפות למכירות טובות יותר. זוהי תחזית שאפתנית, שגם מנכ"ל ביואיק בריאן סוויני מאמין בה, ואומר כי המכירות של כל הדגמים יוכפלו בתוך כשנתיים.

כפי שמסתבר, לתחזיות אלה שותפים גם גורמים חיצוניים כמו AutoPacific, הצופה כי בתוך שנתיים יגיעו המכירות של ביואיק ל-201 אלף מכוניות.

יחד עם זאת קובע "AutoPacific" כי לביואיק צפויה תחרות קשה של היצרנים האמריקנים המתחרים, אשר גם הם נהנים מהעידן החדש והמבטיח בשוק האמריקני. כך קובעת החברה, כי ביואיק יכולה אמנם לצפות לעלייה של 40% במכירות, אך לנתח שוק לא מרשים של 1.4% לעומת 1% היום. זהו נתח שוק המייצג חלק קטן בלבד מעוצמתה של ביואיק בשנות ה-70 ובתחילת שנות ה-80.

הקאמבק של ביואיק

- רוח חדשה: מונה סמנכ"ל שיווק חדש למותג.

- שינוי קהל היעד: מעבר מהקהל של הבייבי בומרס אל הצעירים.

- "סטודיו לנהיגת מבחן": האנגר ענק שבו מוצגים המודלים האחרונים של היצרן, שבו ניתן לבצע נהיגת מבחן. בסטודיו אין אפשרות לבצע רכישה, אך ניתן ללגום קפה בין מבחן למבחן, כך שהאווירה ללקוח משוחררת מלחצים.

- דגמים חדשים במחירים מזולים: השקת דגמי לה קרוס ו-Regal הקפיצה את המכירות.

הכותב הוא יועץ לשיווק. www.trends-news.com

עוד כתבות

השר לביטחון לאומי, איתמר בן גביר / צילום: מארק ישראל סלם - הג'רוזלם פוסט

השר בן גביר נפגע בתאונת דרכים: מצבו קל-בינוני

בן גביר הגיע לזירת הפיגוע ברמלה, התראיין וכשעזב את המקום - היה מעורב בתאונת דרכים • רכבו של השר התהפך והוא פונה לטיפול רפואי • לפי עד ראייה: רכב השר חצה באור אדום • ארבעה בני אדם נוספים נפצעו בתאונה, מצבם קל-בינוני

השופט איתן אורנשטיין / צילום: דוברות בתי המשפט

פסק הבורר של אורנשטיין בתיק גרטנר נגד גרטלר נחשף. כל הפרטים

מאבק משפטי בן 14 שנה בין האחים משה ומנדי גרטנר למיליארדר דן גרטלר הוכרע בפסק בוררות של השופט בדימוס איתן אורנשטיין ● לגלובס נודע כי 95% מהתביעה של האחים גרטנר נדחתה • ערב החג ביקש גרטלר לפסול את אורנשטיין מתפקידו כבורר בתיק, אך נדחה ● הטענות לתרמית ומצגי השווא שטענו האחים נדחו

עו''ד חגי קלעי / צילום: פליקס רטברג

"משפיל ומקומם": עורך הדין שהצליח לעזור להרבה, רק לא לעצמו

הוא עמד בפני 15 שופטים בבג"ץ הסבירות ההיסטורי, מייצג בעלי מניות נגד תאגידי ענק, ובין לקוחות המשרד שלו אפשר למצוא את אבי חימי ואריה דרעי ● אבל נדמה שהשליחות הגדולה ביותר של עו"ד חגי קלעי היא בקידום השוויון לקהילה הגאה ● אז איך זה שדווקא את בנו הוא נאלץ להביא בפונדקאות בארה"ב? "זה היה משפיל ומקומם"

הטריוויה השבועית / צילום: Shutterstock

עושים סדר לפסח? כך תדעו מה צריך לשמור ומה לזרוק, לפי תורתה של מארי קונדו

מה משמעות המילה פרעה ומהן "ערי מסכנות" המוזכרות בהגדה, אילו מדינות יזכו לחבילות סיוע נוסף לישראל ובאילו דגלים מופיע סמל היין־יאנג? ● הטריוויה השבועית

ישראל לשם וקרן כהן חזון / צילום: רמי זרנגר

"לידה אני תלמיד בכיתה א": עורך הדין הבכיר והיזמת המצליחה חושפים את השותפות

20 שנה שישראל (רלי) לשם וקרן כהן חזון הולכים יחד, וחברת תורפז תעשיות שהקימו, שמפתחת ומייצרת תמציות טעם וריח, כבר שווה 1.7 מיליארד שקל וחולשת על 17 חברות ● הוא בעל אחד ממשרדי עורכי הדין הגדולים בארץ אבל מרגיש לידה "כמו בכיתה א'" ● היא תעשיינית בנשמה אבל זוקפת לו הרבה מההצלחה ● זה ראיון זוגי ראשון

וול סטריט / צילום: Unsplash, Roberto Júnior

מסחר מסביב לשעון? בוול סטריט שוקלים שינוי קיצוני

בורסת ניו יורק שלחה סקר לסוחרים בנושא מפתיע במיוחד ● על פי דיווח בפייננשל טיימס, הבורסה בדקה מה דעתם על מסחר מסביב לשעון - 24/7, או 24 שעות בשבוע המסחר ● ומי מציע את זה כבר היום?

ג'נסן הואנג, מנכ''ל אנבידיה / צילום: Shutterstock

החברה הלוהטת בעולם יצאה למסע רכישות בישראל. ויש גם חדשות רעות

ענקית השבבים אנבידיה משלימה בימים אלה רכישה של שתיים מהחברות המובילות בפיתוח מוצרי בינה מלאכותית בישראל ● בה בעת, מחקר חדש של סטנדפורד מסמן מגמה מדאיגה: קצב ההגירה השלילית של מוחות בתחום ה־AI מישראל שני רק להודו ● אז למה המומחים אופטימיים?

מערכת הספיידר של רפאל / צילום: רפאל

הפגישה באתונה, החשש מטורקיה ומערכות ההגנה שיוון רוצה מישראל

מערכת ההגנה האווירית "ספיידר" של רפאל מספקת פתרונות הגנה אווירית בטווחים שונים, לרבות מל"טים וטילים בליסטיים לטווחים קצרים ● ההתעניינות מצידה של יוון במערכת הגיעה לאחר שארה"ב הודיעה לאתונה כי אושרה להם מכירת 40 מטוסי קרב מדגם F-35

השבוע בשווקים / עיבוד: טלי בוגדנובסקי

הענקית שקפצה וזו שהתרסקה - ועוד כתבות על מצב השווקים

מטא איכזבה את המשקיעים ● נטפליקס צנחה אחרי תוצאות חיוביות, טסלה פרסמה דוח מאכזב אבל המניה שלה קפצה. למה? ● קבוצת רד בינת מסיימת עידן ועוד כתבות על המצב בשווקים

רכב של חברת מובילאיי / צילום: יח''צ

מוביליאיי הציגה דוחות מעורבים; החברה לא צופה שיפור מהותי בהמשך השנה

לאחר שפרסמה בתחילת השנה אזהרת רווח ושלחה את המניה ליום הגרוע בתולדותיה, מוביליאיי מציגה תוצאות מעורבות לרבעון הראשון של 2024 ● מובילאיי נמנעת מלפרסם תחזית לרבעון השני של השנה, אך נראה שהחברה לא צופה שיפור מהותי בשנת 2024 ● למרות אזהרת הרווח, האנליסטים עדיין אופטימיים לגבי ביצועי החברה

תחנת אוטובוס. מדלגים על תחנות או כלל לא מגיעים / צילום: איל יצהר

על חשבון הנוסעים: השיטה המעוותת שמקפיצה את רווחי חברות התחבורה

הסבסוד הממשלתי של נסיעות אוטובוסים גדל עם השנים, אך בשטח לא תמיד מורגש שיפור בשירות ● אחת הסיבות המרכזיות טמונה בבחירת המפעילות במכרזים לפי פרמטר של מחיר ● כעת, נוכח "המרוץ לתחתית" שמדרדר את איכות התחבורה הציבורית, גוברת הדרישה לשינוי המנגנון

פט גלסינגר, מנכ''ל אינטל / צילום: ap, Seth Wenig

אינטל פיספסה את התחזיות, פרסמה תחזית קודרת והמניה צוללת

הרווח המתואם היה 18 סנט למניה לעומת צפי לרווח של 14 סנט ● חטיבת היצור הכניסה רק 4.4 מיליארד דולר וירדה בכ-10% ברבעון הראשון ביחס לרבעון המקביל אשתקד ● המניה יורדת ב-9% במסחר המאוחר, אובדן של 13.5 מיליארד דולר בערב אחד

סונדאר פיצ'אי, מנכ''ל גוגל / צילום: Shutterstock, photosince

מה אפשר ללמוד מגוגל? ארבע תובנות מדוחות ענקיות הטכנולוגיה

שלוש ענקיות טכנולוגיה פרסמו אמש את דוחותיהן לרבעון הראשון והציגו תוצאות מרשימות עם הכנסות ורווחים של עשרות מיליארדי דולרים כל אחת: מיקרוסופט, גוגל ואינטל ● התנודתיות הקיצונית במניות הענק הללו יכולה להזכיר למשקיעים מספר תובנות שחשוב לשים לב אליהן בשוק ההון

טקס הסיום הראשון של סטודנטים בסניף אוניברסיטת NYU בשנחאי, 2017 / צילום: Reuters, Ke yi

הכל למכירה: כך זורם הכסף הסיני לאוניברסיטאות אמריקאיות

אוניברסיטאות אמריקאיות חותמות על חוזים ברחבי העולם כדי למכור את מומחיות המחקר וההכשרה שלהן, וכמה מההסכמים הרווחיים ביותר שלהן היו עם חברות שבסיסן בסין ● חוזים הוערכו ב-2.32 מיליארד דולר בין 2012 ל-2024, על רקע חששות בקונגרס כי הקשרים האקדמיים עלולים להוות סיכון ביטחוני לאומי

אולם קולנוע בקליפורניה. החדשים רווחיים יותר מהישנים / צילום: Shutterstock

לאולמות קולנוע יש נדל"ן מיוחד, וזה מציל אותם

אולמות הקולנוע הלכו ואיבדו רלוונטיות רק לפני כמה שנים ● המיצוב הנדל"ני המיוחד שלהם עשוי להציל אותם

הפרויקט במתחם כנרית. האכלוס רחוק / הדמיה: מתוך אתר החברה

הסיפור הלא ייאמן על 40 דירות יוקרה במגדל בתל אביב שעומדות ריקות

40 דירות חדשות ונוצצות ממתינות לאכלוס באחד המגדלים היוקרתיים של תל אביב, אבל צפויות להישאר ריקות עוד תקופה ארוכה ● ההתעקשות על דיור בר השגה במתחם תקעה את המדינה עם עשרות דירות שמי בכלל יכול להרשות לעצמו

חייל אוקראינה מכין כטב''מ פוסידון לשימוש / צילום: ap, Efrem Lukatsky

טילים במקום מטוסים: המדינה שקונה נשק ב-50 מיליארד דולר

בצל היקף השימוש בכטב"מים במלחמת רוסיה־אוקראינה, לטביה תספק לאוקראינה כטב"מים • צבא הפיליפינים קנה טילי שיוט מהודו בעלות של כ-375 מיליון דולר ● פולאריס משיקה אופנועי שלג צבאיים חדשים ● השבוע בתעשיות הביטחוניות 

הבורסה בתל אביב / צילום: Shutterstock

נעילה אדומה בת"א; מניית בית זיקוק אשדוד זינקה בכ-9%

מדד ת"א 35 ירד ב-0.7% ות"א 90 איבד מערכו 0.9% ● התנודתיות בשקל נמשכת ● בלידר שוקי הון מעדיפים את האפיקים הצמודים בטווח קצר-בינוני בשוק האג"ח בישראל ● מטא פרסמה את תוצאותיה הכספיות והמניה צללה במסחר המאוחר ● בבלומברד אודייר חיוביים לגבי המניות אמריקאיות, בדגש על אנרגיה ושירותים ● עונת הדוחות בוול סטריט תופסת תאוצה: הערב יפרסמו דוחות אלפאבית ומיקרוסופט

אזרבייג'אן איירליינס / צילום: Shutterstock

הכירו את חברת התעופה שרוצה להטיס אתכם במקום אלה שברחו

אזרבייג'ן איירליינס (AZAL), חברת התעופה הלאומית של אחת מידידותיה הקרובות ביותר של ישראל, מראה שהיא כאן כדי להישאר ● "בחודשי הקיץ נעלה את תדירות הטיסות, בין יוני לספטמבר AZAL תפעיל 11 טיסות בשבוע", אומר בני קורמאייב, נציג החברה בארץ

כוחות צה''ל ברצועת עזה / צילום: דובר צה''ל

חמאס פרסם אות חיים משני חטופים: קית' סיגל ועמרי מירן

חמאס פרסם אות חיים משני חטופים: קית' סיגל ועמרי מירן ● אזעקות בצפון: מטרה חשודה הופלה מעל מנרה ו-2 טילי נ"ט שוגרו לעבר הקיבוץ ● היועץ לביטחון לאומי של ארה"ב: "יש מומנטום חדש בשיחות המו"מ" ● צה"ל תקף מטרות חיזבאללה בדרום לבנון ● מחבלים שנערכו לבצע ירי לעבר כוחותינו במרכז הרצועה חוסלו מהאוויר; מטוסי קרב תקפו אתר שממנו שוגרו רקטות לעבר אשדוד במהלך המלחמה ● עדכונים שוטפים