גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

"הפקה אמורה לעלות בארץ 25% פחות מאשר בהוליווד"

לג'ף סגנסקי, לשעבר נשיא CBS, יש תוכנית שעשויה לשנות את פני ההפקה בארץ: בימים אלה הוא פועל להקמת קרן של מאות מיליוני דולרים לקידום הפקת סרטים הוליוודיים בישראל ■ בראיון ל"גלובס" הוא מסביר למה דווקא כאן

"כי אני יהודי ואני אוהב את ישראל" - כך מסביר ג'ף סגנסקי, אחד מאנשי הטלוויזיה והקולנוע המשפיעים בתעשיית הטלוויזיה האמריקנית, את הסיבה למהלך העסקי החדש שלו. מיד אחר-כך הוא מתעשת מעט ומוסיף: "וגם כי אני חושב שזה ביזנס טוב".

סנגנסקי, לשעבר נשיא רשת CBS, הגיע לסדרת ביקורים חשאית במהלך חודש מאי, אם תרצו ב"ישראל של לפני המשט". על הפרק - הקמת קרן של מאות מיליוני דולרים לקידום הפקת סרטים הוליוודיים בישראל.

היום, בין יתר עיסוקיו, סגנסקי (58) עומד בראש שורה של חברות וקרנות המממנות סרטים הוליוודיים ותוכניות טלוויזיה פופולריות. אחת מהן, קרן ווינצ'סטר, מפיקה סדרות אמריקניות מצליחות כמו "שושלת טיודור" ו"לברדג'" וסרטים כמו "גברים בוהים בעזים" של האחים כהן.

היום, לצד קרן ווינצ'סטר הוא רוצה להקים קרן שתיועד רק להפקות בישראל. יחד עם המפיק הישראלי יעקב קוצקי ("שלאגר", "נשר הברזל", "רמבו") הם ערכו שורה של פגישות עם בעלי הון במטרה למשוך אותם למיזם.

"המטרה העיקרית היתה לבחון את כל תעשיית הטלוויזיה בישראל ובמיוחד לבחון את ההתכנות של הבאת הפקות הוליוודיות לכאן", אומר סגנסקי בראיון בלעדי ל"גלובס". "לישראל יש כל-כך הרבה יתרונות בתחום הזה".

* איזה למשל?

"יש מגוון רחב ביותר של נופים לצלם בהם. בין היתר במסגרת המימון שאנחנו מעניקים להפקות שונות, אנחנו גם ממליצים לחברות היכן לצלם. לישראל יש מדבר, חוף, נוף הררי בגישה מאד מהירה ממקום למקום. גם עלות ההפקה נמוכה בישראל. יש פה צוות מאד מיומן לבניית סטים במחירים מאוד הגיוניים, וההפקה אמורה לעלות בארץ 25% פחות מאשר בהוליווד.

"כמו כן, גיליתי שיתוף-פעולה מדהים עם גורמים פה, כמו הצבא, איתו הפקתי את 'נשר הברזל'. זה היה שיתוף-פעולה שלא יכולנו לקבל בשום מקום אחר בעולם. גם מזג-האוויר פה מצוין, ואפשר למעשה לצלם במהלך כל השנה. הממשלה חייבת לעשות עבודה טובה ביותר כדי לספר למפיקים על כל זה".

* על איזה סדר גודל של הכנסה כלכלית אנחנו מדברים?

"אומר זאת כך - תעשיית הסרטים הישראלית מפיקה 12 סרטים בשנה, שעלותם מגיעה ל-15-20 מיליון דולר. זה עלות של סרט הוליוודי אחד. יש הזדמנות להכניס עוד יותר. כשאנשים מוכנים ללכת לקנדה, שקר בה ואין לה יתרונות מזג-אוויר, אין כל סיבה שלא יבואו לישראל".

* במשך שנים הופקו בישראל סרטים כמו "רמבו" ו"לא בלי בתי". איך איבדנו את מעמדנו בתחום?

"קרו מספר דברים. אנשים המשיכו לקרוא בעיתון על כל חוסר היציבות והאלימות, ואם אתה לא פה אתה חושב שזה קורה כל הזמן. אנשים לא מבינים את המשמעות. בסופו של דבר זו החלטה של המפיקים והאולפנים.

"דבר נוסף, ישראל לא עודדה את הצילומים פה. אתה יכול ללכת לכל מדינה בארצות-הברית ולראות מערכת תמריצים מוצלחת יותר. בינתיים בעולם מדינות אחרות העלו את התמריצים, וישראל הלכה לכיוון השני והקשיחה את עצמה. יש לישראל כיום מערך הקלות של 17% במס, אבל הוא מאוד מורכב, לא ברור, ותלוי בקריטריונים לא נגישים".

* מה היית מציע?

"לישראל לא יהיה קשה, לדעתי, פשוט לשנות את שיטת התמריצים, כדי להקל על מפיקים להגיע לכאן ולהבין אותה בכלל. 17% זה לא מספיק, זה צריך להיות 25% ובמיוחד לא במבנה שזה קיים היום. זה צריך להיות על-ידי הקלות מס או החזר ישיר אחרי שהמדינה איששה שאופן ההפקה עליו הצהרת אכן בוצע".

יחסי ציבור לישראל

* למה אנחנו, הישראלים, בעצם צריכים את זה?

"יש מספר סיבות. סרטים הם כלי מצוין למיתוג, לדימוי, ליחסי ציבור. אם אנשים רואים סרט שהם אוהבים ויודעים שהוא צולם במקום מסוים, הם אומרים 'אנחנו רוצים להיות שם'. באותה מידה גם מפיקים רוצים לחזור, וזה מפתח את התעשייה. אתה מפתח עסק שהוא השקעה לטווח ארוך למדינה. תראה מה קורה לקנדה, יש שם תעשייה שמעסיקה עשרות אלפים בתחום".

* מה אתה מצפה מהמשקיעים?

"יש יתרון מנקודת המבט של המשקיעים, בגלל היכולת בנושא המיסוי. אנחנו רוצים להעמיד קרן שתשקיע בסרטים בישראל, לא רק סרטי נושא על ישראל. אם תסתכל על הטלוויזיה הישראלית ועל הישגיה, אתה רואה תוכניות מתוסרטות, ריאליטי שנמכרות לכל העולם".

"הברודקאסט איבדו הרבה מהשוק"

בתקופה שבה סגנסקי עמד בראש CBS, היא היתה הרשת הבכירה בארצות-הברית עם סדרות דגל כמו "משפחת קוסבי". מאז הרבה השתנה בתעשיית הטלוויזיה המשפיעה בעולם.

"התעשייה האמריקנית מצויה תחת לחץ עצום", הוא אומר, "יש ל-4 רשתות הברודקאסט 50 ערוצי כבלים שמתחרים נגדן, כך שגם אם הן לא עשו דבר לא נכון - הן איבדו הרבה מהשוק. ובעוד הרשתות איבדו קהל, תקציבי ההפקות הלכו וגדלו או נותרו ללא שינוי, כך שהדבר השפיע לרעה מאוד על רווחיהן. אם תיקח יחד את הכנסות 4 הרשתות, תראה שבסוף השנה שעברה הן הכניסו 14 מיליארד דולר, וגמרו באיזון. זה לא עסק. הם לא עשו מספיק כדי להתאים את החברות שלהם לעולם הנוכחי".

למרות מצבן הקשה של הרשתות החינמיות, סגנסקי טוען כי מוקדם מאוד להספיד את הטלוויזיה כולה כמדיה. "תעשיית הטלוויזיה דווקא נמצאת במצב טוב", הוא אומר, "המודל של הכנסה מפרסומות ומדמי מנוי יחד חייב להיות המודל החדש. רשתות הכבלים מכניסות הרבה יותר כסף, והסיבה היא שהמודל הכלכלי שלהן מותאם לגודל של הקהל שלהן".

* אז הטלוויזיה לא מתה, המנוח הוא הברודקאסטר?

"הוא יהיה חייב לחשוב מחדש על המודל שלו. אני חושב שהבעיה הגדולה היא שלא ברור מה היחס לאינטרנט. האם זה יהיה תוספת למסך הטלוויזיה - או שזה יהיה מקום שיעברו אליו. אם החלק השני הוא הנכון, אז על הרשתות יהיה להשקיע הרבה פחות לעין צופה.

"עכשיו ההכנסה לברודקאסטר פר צופה מהטלוויזיה היא 60 סנט לצופה, בעוד שההכנסה מאותו צופה באינטרנט היא 10 סנט. אז אתה לא יכול לעודד את הקהל לעבור ולצפות באינטרנט. ובכל זאת, הרשתות דוחפות אנשים לאינטרנט, שם הן מרוויחות מעט מאוד. הן צריכות להיות הרבה יותר פתוחות באשר למקום שאליו זה יילך".

* ומה באשר לתעשיית הקולנוע?

"דווקא השנתיים של המשבר הגדול ביותר שהיה, הביאו עלייה משמעותית בצפייה בקולנוע. אנשים אוהבים את החוויה ואוהבים ללכת לאולמות הקולנוע. הלחץ הוא דווקא על תעשיית ה-DVD, בדומה למה שקרה עם טלוויזיית החינם".

* הטכנולוגיה מסייעת?

"בהחלט - התלת-מימד וה-HD, אבל אפקט ה-'וואו' הוא שעשה את השינוי. היכולות לעשות טלוויזיה וקולנוע באופן שלא נעשה בעבר. המציאות היום היא שאין דבר שתסריטאי חושב ואי-אפשר לעשות".

* אתה מאמין שהצפייה המשפחתית עוד קיימת?

"התוכניות הגדולות עדיין נצפות עם משפחה או חברים. רואים את התוכניות הגדולות בטלוויזיה כמו 'אמריקן איידול', למשל. לפעמים גם נראה צפייה של בת ואמה בסדרות כמו 'אחת שיודעת'".

* במה אתה אוהב לצפות?

"אני אוהב מאוד את 'ניפ טאק', זה כל-כך חכם בעיניי. אני לא אוהב ריאליטי, מעדיף סדרות כתובות הרבה יותר. אני אוהב מאד את 'תיאוריית המפץ הגדול' (משודרת ב-yes), ויש את 'משפחה מודרנית' (גם ב-yes) שאני מאוד אוהב. זו הקומדיה המוצלחת ביותר שיצאה ב-3 השנים האחרונות".

עוד כתבות

צילומים: מרים אלסטר/פלאש90, חיים צח/לע''מ, AP, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

החנינות פורחות בימי המלחמה: "ימים קשים מצדיקים את הפעלתן"

מתנדבי זק"א שפינו גופות, מילואימניקים שלחמו ברצועה ומי שאיבדו קרובים בנובה הם חלק משורה של אנשים שקיבלו חנינה מאז ה־7.10 ● מה זה אומר על הרעיון הבסיסי של שלטון חוק, ומה הסיכוי שהאנשים שחננו יחזרו לסורם?

המחירים משתוללים / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי

האינפלציה בשליטה? בינתיים המחירים משתוללים

בעולם הסטרילי של הפרסומות מתחילים להכיל ● קבוצות השוליים מדברות על ממלכת יהודה וישראל ועל בגידה מבפנים ● והאינפלציה עוד לא מסונכרנת עם המצב בשטח ● זרקור על כמה עניינים שעל הפרק 

רס''ם רן יעבץ / צילום: דובר צה''ל

הותר לפרסום: רס"ם (מיל') רן יעבץ נפל בפיצוץ אמצעי לחימה בעוטף

יעבץ ז"ל, בן 39, שירת כלוחם בגדוד הסיור 6828 והניח אחריו הורים, אח ואחות, אישה ו-3 ילדים ● לוחם נפצע קשה מפגיעת כטב"ם של חיזבאללה שהתפוצץ במטולה • פיגוע בצומת יצהר: מחבל דקר איש קבע שהיה ברכבו ונמלט ● עדכונים שוטפים

עסקאות השבוע / עיבוד: טלי בוגדנובסקי

ברחוב שקט במרכז העיר: בכמה נמכרה דירת 4 חדרים בכפר סבא?

אחרי חצי שנה על המדף, דירת 4 חדרים בקומה ראשונה בבניין במרכז כפר סבא נמכרה בתמורה ל-2.51 מיליון שקל ● "הדירה הייתה באופן יחסי הרבה זמן על המדף בגלל הקומה שלה ובגלל שאין בה ממ"ד", אומר זיו פלד מסוכנות "ריל קפיטל" שייצג את המוכרים בעסקה ● ועוד עסקאות נדל"ן מהשבוע האחרון 

אולם בית הדין הבינלאומי לצדק בהאג / צילום: Shutterstock, Ankor Light

האג: דרום אפריקה ציטטה את סמוטריץ, דורשת לעצור את הלחימה

בית הדין הבינלאומי לצדק בהאג (ICJ) קיים דיון בבקשה הדחופה שהגישה דרום אפריקה להוציא צווים להפסקת המלחמה בעקבות פעולת צה"ל ברפיח ● המשלחת הישראלית נוכחת בדיון ומחר תטען

עו''ד ד''ר גיל-עד נועם במהלך הדיון / צילום: Reuters, Yves Herman

ישראל לבית הדין בהאג: משמעות עצירת המלחמה - 132 חטופים ירקבו במנהרות חמאס

אחרי שבית הדין הבינלאומי לצדק בהאג קיים דיון בבקשה שהגישה דרום אפריקה להוציא צווים להפסקת המלחמה, המשלחת הישראלית השיבה על טענותיה ● המשנה ליועמ"שית למשפט בינלאומי, עו"ד ד"ר גיל-עד נועם, העומד בראש המשלחת: "לקרוא למשהו 'רצח עם' שוב ושוב, לא הופך את זה לרצח עם" ● במהלך הדיון נקראו קריאות ביניים והדיון הופסק למספר שניות

כוחות איחוד והצלה בזירת תאונה. ''לרענן את מערך הבטיחות בתאגידים'' / צילום: חילוץ והצלה

כך תשפיע הרפורמה בתקנות הבנייה על האחריות לתאונות בענף

הרפורמה מבקשת לשנות את מדרג בעלי התפקידים באתרי הבנייה, כך שתוטל לראשונה אחריות ישירה בדין לבטיחות באתרים על שורת בעלי תפקידים נוספים

הצוללת. הילה ויסברג בשיחה עם ד''ר אבנר גולוב, סגן נשיא Mind Israel / צילום: אלן ציפלסקי

שוקלים לרכוש מכונית חשמלית? את האזהרה הזו אתם חייבים לשמוע

שיחה עם ד"ר אבנר גולוב, סגן נשיא Mind Israel ● על הסדר העולמי החדש, הבחירה בין המחנה האמריקאי לזה הסיני, מה מסוכן במכוניות החשמליות שמגיעות מסין ועתיד יחסי ישראל-ארה"ב ● האזינו

מיירט הלייזר ''דראגון פייר'' / צילום: יוטיוב

הטיל הקטלני החדש של רוסיה, וישראל מקדימה את בריטניה ביירוט לייזר

ארה"ב מקדמת את שדרוג טילי הכתף וטילי השיוט הזעירים שלה ● רוסיה הופכת את טילי השיוט שלה לקטלניים יותר ● וספינות מלחמה חדשות של בריטניה יכללו את מערכת יירוט הלייזר "דראגון־פייר" ● השבוע בתעשיות הביטחוניות

יו''ר המחנה הממלכתי, בני גנץ / צילום: מארק ישראל סלם - הג'רוזלם פוסט

גנץ באולטימטום לנתניהו: "תוכנית פעולה חדשה עד ה-8.6 או שנפרוש מהממשלה"

יו"ר המחנה הממלכתי תקף את רה"מ בהצהרה ואמר: "בתקופה האחרונה דבר מה השתבש. החלטות חיוניות לא התקבלו. מעשים מנהיגותיים הנדרשים כדי להבטיח ניצחון לא נעשו" • ראש האופוזיציה לפיד: "גנץ צריך להודיע הערב שהוא פורש מהממשלה האיומה בתולדות המדינה, שהוא לא יסייע עוד לנתניהו להישאר בשלטון, ושהוא קורא לבחירות"

הטריוויה השבועית / צילום: Shutterstock

כמה פעמים הפועל ת"א כבר ירדה לליגה הלאומית?

מי יזם את הענקת פרס ישראל,  מה משמעות המילה סייבורג ובאיזה פסטיבל מעניקים את פרס "כד החלב"? ● הטריוויה השבועית

פיז'ו 408 / צילום: יח''צ

פיז'ו מציגה: קרוס-אובר גדול עם מנוע קטן ומפתיע

למרות הנדסת האנוש החריגה, פיז'ו 508 תעניק תמורה מכובדת למי שמחפש קרוס-אובר מרווח, איכותי, ייצוגי ולא שגרתי

שר האוצר בצלאל סמוטריץ' / צילום: נועם מושקוביץ', דוברות הכנסת

סמוטריץ' רוצה להחריב את קשרי הסחר עם טורקיה, אך עלול לדרוס הסכם עם האיחוד האירופי

סמוטריץ' הודיע על כוונתו להחיל מכס של 100% ממחירו של כל מוצר המיובא מטורקיה, בנוסף למכסים הקיימים ● המשמעות של המהלך: דריסה של הסכם PAN-EURO-MED CUMULATION שבו חברות ישראל וטורקיה, אבל גם האיחוד האירופי ומדינות נוספות

נתי אמסטרדם, Country Director, אנבידיה ישראל / צילום: ניב קנטור

הילד שמכר קרח בנתניה הוא היום מנהל בכיר בחברה הלוהטת בעולם. כך הוא עשה זאת

להייטק הוא הגיע כמעט בטעות, וב־2017 הציעו לו לבנות מאפס את הפעילות העסקית של אנבידיה ● כיום נתי אמסטרדם מלא בגאווה על הדרך שעבר, ולא מודאג ממצב הענף הישראלי: "יש פה הרבה טאלנטים ורעב גדול להצלחה. זה לא ישתנה לעולם" ● שיחה קצרה עם נתי אמסטרדם, Country Director, אנבידיה ישראל

טנק ישראלי בצד העזתי של מעבר רפיח / צילום: דובר צה''ל

הנפת דגל ישראל על אדמת רפיח סימנה נקודת שבר ביחסים עם מצרים

היחסים בין ישראל לשותפה הביטחונית מצרים הגיעו לשפל תקדימי עם ההשתלטות על מעבר רפיח, צעד שבעיניים מצריות נתפס ככיבוש ● הנשיא אל־סיסי מנסה למצב את עצמו כמבוגר האחראי באזור, אך יש מחירים שהוא לא יכול לשלם

חצי שעה של השראה. ערן גפן בשיחה עם רמי שביט / צילום: יונתן לוי, מנחם רייס

רמי שביט: "בדיעבד לא הייתי קונה את המשביר. אבל בסוף הפכתי את הטרגדיה לאסטרטגיה"

כשרמי שביט רכש את המשביר אחרי פשיטת רגל, הוא חשב שעשה את עסקת חייו • אלא שאז הוא הבין שמדובר ב"כאוס מוחלט" • נגד כל הסיכויים הוא הצליח לצאת מהבור, לייצב אותה וגם להנפיק • כעת הוא מספר לערן גפן על התלאות בדרך, חשבון הנפש שנשאר איתו וגם התוכניות לכבוש את אירופה עם המותג קנת קול

רכבים ליצוא בנמל בסין / צילום: Reuters

המערב חוסם את יצרני הרכב הסיניים, והם נוהרים לישראל. אלה הדגמים שבדרך

הרגולטורים בארה"ב ובאירופה פועלים להקים סכרי מיסוי כדי לרכך את חדירת יצרניות הרכב הסיניות לשווקים במערב ● אל מול הסביבה העוינות הזו, שוק הרכב הישראלי נתפס בסין כמעין "אתר בטא" ידידותי להשקת כלי רכב חדשים במערב, חלקם עם פוטנציאל לשנות את חוקי המשחק ● השבוע בענף הרכב

הביטלס / צילום: ap

על אחיזה קטנה נוספת באגדת הביטלס, באיחור של 50 שנה


הסרט Let It Be, שצולם בזמן ההקלטות האחרונות והדרמטיות של הביטלס כלהקה, עלה לאחרונה בדיסני פלוס ● הסרט צולם כבר בשנות ה-70 אך כעת הוא חוזר למסך באיכות צפייה וסאונד נדירות

צומת גלילות / צילום: שלומי יוסף

המוסד רוצה תחנת רכבת, ומשרד התחבורה שוכח את השיקולים המקצועיים

אתמול נחשף בגלובס כי במשרד התחבורה בוחנים לשנות את תוכניות המטרו כך שיעמדו בבקשת המוסד לתחנת רכבת צמודה למטה הארגון ● מדובר בעוד הוכחה לבעיה הקשר ביותר בתכנון התחבורה בישראל: העדפת לחצים מגוונים ושיקולים פוליטיים על שיקולים מקצועיים

נמל קרטחנה, ספרד / צילום: Shutterstock, Aleksei Kazachok

ספרד מנעה מאונייה שהובילה חומר נפץ לישראל לעגון אצלה

ספינת המטען הכללי מריאן דניקה, ששטה עם דגל דנמרק, יצאה מהודו ב־8 באפריל, תוך שלפי עיתון "אל פאיס" הספרדי - היא נשאה 27 טונות חומר נפץ ● לפי שר התחבורה הספרדי, האוניה פנתה בבקשה לעגינה בקרטאחנה ב־21 במאי וסורבה