גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

הסברשת

המלצה למסבירים הרשמיים של ישראל ברשת לשנות את הקונספציה; התנגדות אינטרנטית משמאל לתנועת "אם תרצו"; טעימה מהקומבינה החדשה של בורגר ראנץ'; ופרידה מרשימות ומבלוגלי, גלגלי העזר של המהפכה בבלוגוספירה

ברוכים הבאים למאה ה-21

במסגרת מאמצי ההסברה סביב תקיפת המשט לעזה, פרסם משרד החוץ בפליקר סדרת תמונות של ציוד לחימה שנתפס על הספינה. "בעמוד הפליקר של משרד החוץ הישראלי, התמונות של מה שמכונה כלי הנשק שהוחרמו על הספינות שלקחו חלק במשט החופש לעזה נותנות עדות מספקת לערמומיות של הטרוריסטים האנטישמים הללו", כתב בסרקסטיות הבלוגר איבן קפקא, והציג עדויות שהתמונות מזויפות.

בפירוט שמופיע לצד התמונות בפליקר נכתב כי הן צולמו ב-2003 וב-2006. מגיבים בפליקר דיווחו על כך, והשתמשו במידע כדי לנגח את צה"ל ואת ישראל. אחרים ניסו לטעון שמדובר בטעות תמימה, לא בשקר. גולש אחד הסביר שלא ייתכן שהתמונות צולמו בפברואר 2006, משום שדגם המצלמה שאיתה צולמו לא יצא עדיין לשוק באותם ימים, ושמדובר בפאשלה של הצלם, שלא כיוון את המצלמה לתאריך הנכון.

כשהבינו במשרד החוץ מה קרה, מיהרו לערוך בפליקר את תאריך צילום התמונה ולהתאימו לתאריך הפשיטה. אלא שצילומים דיגיטליים נשמרים עם "מידע EXIF", אוסף של פרטים טכניים על התמונה, ששמר את התאריך המקורי. השינוי הידני, אף שהיה הדבר הנכון לעשות עובדתית, רק תרם לתחושה שישראל מנסה לרמות את העולם.

הדיון הזה, קטן ולא מהותי לסיפור הגדול ככל שייראה, הוא לחם חוקה של השיחה באינטרנט: בלוגרים, פייסבוקרים, טוויטרים ושאר פעילי רשת משמשים בו-זמנית עיתונאים, פרשנים, בודקי עובדות, טוקבקיסטים ופובליציסטים (לפעמים זה עובד לטובתנו, כמו כשהבלוג הפופולרי Little Green Footballs חשף כי סוכנות רויטרס חתכה שתי תמונות של תקיפת חיילים על המשט והעלימה מהן סכין שהחזיק אחד מפעילי השלום).

לדעת איך לעשות מדיה חברתית זה קודם כל לזנוח את תורת הלחימה שפיתחת להתמודדות עם העיתונות המסורתית, ולהבין שמדובר בסוג אחר של אינטראקציה: מלחמת גרילה, קרבות פנים אל פנים, קטנוניות, תכסיסנות והומור. לשכת העיתונות הממשלתית ספגה ביקורת על אימייל ששלחה לעיתונאים הזרים שבאו לסקר את המצור על עזה, שבו המליצה להם בציניות על מנות במסעדת פאר עזתית. היא זכתה לשטיפה גם על שליחת הסרטון הסאטירי של לאטמה "בטעות" לעיתונות הזרה. הצעדים הללו נכונים עקרונית, אבל צה"ל, לשכת העיתונות ומשרד החוץ הם גופים ממלכתיים שלא יכולים להרשות לעצמם להיות ממזרים, והתוכנית של משרד החוץ להסתתר מאחורי ארגוני קש הסברתיים תתפוצץ לנו בפרצוף כשאומת האינטרנט תחשוף את פרצופם האמיתי, מה שיקרה בלי שום ספק.

פתרון אפשרי הוא הקמת מוצב הסברה מקוון רשמי אך בלתי מעונב, שידבר אל הגולשים בגובה העיניים ולא בשפה ממשלתית-דיפלומטית, ייתן במה לתכני גולשים רלוונטיים בלי לקחת אחריות על כלל היצירה וההתבטאויות שלהם, וישמור על קשר דו-כיווני עם בלוגרים ופעילי מדיה חברתית בולטים בארץ ובחו"ל. שיעורי בית: ללמוד את הדברים הטובים מעמוד הפייסבוק החדש והסחבקי של משטרת ישראל.

גם בפורמט הזה יהיו כישלונות ופאדיחות אינטרנטיים, שהם בלתי נמנעים בסוג האינטראקציה הזאת - דוגמה טובה לכך היא טוויטר שגרירות ישראל בבריטניה, שבשבוע שבו נחשפה חוליית המוסד שחיסלה את מחמוד אל-מבחוח דיווח על ניצחון של שחר פאר בטורניר דובאי במילים "שחקנית טניס ישראלית מבצעת חיסול על מטרה בדובאי". על משרד החוץ ומשרד ההסברה להיות ערוכים להתמודד עם נפילות כאלו, כמו שסטנדאפיסט עורך להתמודד עם צופים שבאו להפריע להופעה.

לא רוצים את "אם תרצו"

גם תנועת "אם תרצו" מתנהלת ברשת כמו דביל בחנות חרסינה, כשהיא מחליפה דיונים וטיעונים באיומים משפטיים. יו"ר התנועה, רונן שובל, איים בצעדים משפטיים נגד קהילת ויקיפדיה העברית, שהעזה להגדיר את "אם תרצו" כתנועת ימין, מה שגרם לגניזת הערך. התנועה גם הגישה תביעת דיבה על סך 2.6 מיליון שקל נגד מפעילי קבוצת הפייסבוק "אם תרצו - תנועה פשיסטית", בטענה של הוצאת דיבה, וגרמה לסגירת אתר "אם תרצו ואם לא תרצו - המהפכה הפשיסטית השקטה", שלטענתה נפתח על ידי מפעילי אותה קבוצה (כשעיתון "הארץ" פנה לקבל תגובות לידיעות על התנועה, הן לוו באיום כי "יש להביא תגובה זו במלואה. כל שינוי או השמטה יהווה פגיעה בשמנו הטוב על כל הנגזרות מכך").

בארה"ב יש חוק בשם SLAPP, שנועד למנוע תביעות דיבה שמטרתן השתקת ביקורת. בסוף מאי הונחה על שולחן הכנסת "הצעת חוק למניעת שימוש לרעה בהליך משפטי", שמאפשרת לבית המשפט למחוק על הסף תביעות כאלה, ולחייב את התובע לשלם הוצאות משפט ופיצוי של 50 אלף שקל ללא הוכחת נזק. על ההצעה חתומים הח"כים אורי אורבך, ניצן הורוביץ ושלי יחימוביץ', שהיו עיתונאים בעברם, ואם לא חוו את השיטה על בשרם ודאי שמעו עליה מקולגות. החוק הזה יגן לא רק על עיתונאים, אלא גם על אנשי אומת האינטרנט.

קבוצת האקטיביזם האינטרנטי החדשה "עד כאן" לא מחכה לחוק: בסוף מאי היא פתחה את "אם תרצו - כל האמת", בלוג שמרכז טענות נגד התנועה. "הקמנו את הקבוצה בגלל התחושה שלנו שבזמן האחרון יש הפקרות מוחלטת בכל מה שאנשים תופסים שלגיטימי להגיד על אנשי וארגוני שמאל בארץ", אומרים הפעילים בראיון אימייל. "אנחנו רוצים שכל מי שיחפש את 'אם תרצו' בגוגל יגיע גם לאתר שלנו. אנחנו רוצים להחדיר לתודעה את האמירה שמחשבה שמאלית היא לא רק לגיטימית, אלא חשובה וקריטית לקיום ארוך טווח של המדינה פה".

האם כבר פגשו במכתב מעורך דין? "לא, 'אם תרצו' עדיין לא איימו עלינו בתביעה. מה שמזכיר לנו שאנחנו רוצים ליזום פעולה מול הבירוקרטים של ויקיפדיה, שהורידו את הערך עליהם. מה שווה אנציקלופדיה שמעלימה תנועות פשיסטיות מהמפה?"

עורך הדין של "אם תרצו" יתקשה לסגור אותם: האקטיביסטים לא מזדהים בשמותיהם ("שמאלנים", השיבו בראיון אימייל כששאלתי לזהותם), והבלוג נפתח בקהילת וורדפרס.קום, שידועה בשמירה על חופש הביטוי של הבלוגרים שלה גם כשזה הוביל לחסימת הגישה לאתר בסין, בברזיל, בטורקיה ובמדינות נוספות.

הקומבינה של הקומבינה

בטור הקודם סיפרנו על הספאמרים של פייסבוק שפותחים עמודים עם תכנים נחשקים ("אנג'לינה ג'ולי חזה חשוף חובה לראות מה זה יצירת אמנות"), מאלצים את הגולשים ללחוץ "לייק" כדי לראות אותם, ואחר כך הופכים את העמוד לפרסומת, בדרך כלל לפירמידה אינטרנטית כלשהי. באותו טור סיפקנו לינק-עוקף-ספאם, שמאפשר לצפות בתכנים בלי לעשות "לייק" לעמוד (http://j.mp/aeFJ0A).

קומבינה דומה הגיעה החודש ממקום מפתיע: בורגראנץ'. רשת המזון המהיר העלתה לפייסבוק מבצע שבו צריך לענות מהר על חידה כדי לזכות בהטבות. השאלות היו קשות במיוחד, והזמן שהוקצב לתשובות היה קצר, מה שתסכל גולשים שניסו להשתתף במבצע. במקביל החלה להסתובב שמועה ברשת לפיה אפשר לעקוף את החידון ולהגיע ישר להטבה על ידי שינוי כתובת העמוד. יועץ אסטרטגיות האינטרנט גל מור העלה בבלוגו השערה שלפיה בורגראנץ' עצמה עומדת מאחורי המהלך, משום שהבאזז סביב הקומבינה יותר יעיל מהבאזז סביב המבצע המקורי, ושהרשת מרוויחה ממילא כי הגולשים נדרשים לספק מספר סלולרי כדי לקבל את ההטבה, ובעתיד יקבלו פרסומות נוספות למספר הזה. ימים ספורים אחר כך עלה בבלוג הפרסום "מזבלה" פוסט של מקאן אריקסון, משרד הפרסום של בורגראנץ', שהתוודה שהשמועות היו חלק מהקמפיין.

לפני שנה חשפתי ב"העין השביעית" שורה של קמפיינים שמקאן אריקסון הריצה באמצעות בלוגרים, אשר קיבלו על כך תשלום, כשבחלק מהמקרים הם התבקשו להסתיר את העובדה שמדובר בקמפיין. ניר רפואה, ראש פיתוח תוכן ומדיומים חברתיים במקאן אריקסון, אמר לי אז: "חשוב לי להדגיש שזה חלק מתפישת העולם שלי, האישית וגם של מקאן, שאנחנו לא פועלים בגרילה ובסתר". השמועות על בורגראנץ', נכתב החודש ב"מזבלה", הופצו "באמצעות בלוגרים מובילים, גולשים בפייסבוק בעלי אלפי חברים, פורומים ואתרי נוער". בגרילה ובסתר.

רשימות - חיסול

אומת האינטרנט הישראלית רוחשת תוכן. נדמה שתחת כל אתר תוכן ותיק שמפרפר או נסגר, נפתח אתר חדשות או בלוג קבוצתי חדש: mysay החדשותי, סלונה הנשי, במחשבה שנייה הדעתני, gvr הפוסט-שוביניסטי (גילוי נאות: סייעתי בהקמתו ואני כותב בו), אחר המיברגי, ואפילו האייל הקורא החופרני מחדד קרניים בהנהלה חדשה ועין הדג הקולנועי נמצא במגעים לחזרה למים.

שתי קהילות בלוגים, רשימות ובלוגלי, היו בין הנספים. רשימות הוקמה ב-2003, כשאנשי קבוצת קונספציה רצו להביא לבלוגוספירה נבחרת כותבים שלא היו להם הכישורים הטכניים לפתוח בלוג, ולא רצו לטבוע בים הפקא3ות של ישראבלוג. בלוגלי הוקם ב-2006 כדי להביא את בשורת הפלטפורמה החופשית וורדפרס לבלוגרים ישראלים, שלא ידעו או רצו להתעסק עם התקנות ורכישת דומיינים. עם השנים רשימות ובלוגלי נקלעו לקשיים תפעוליים, שנבעו מהצורך להשקיע זמן וכסף שלא היו, ומהיעדר תורמים/משקיעים.

פליטי שתי הקהילות הללו נקראו להגר אל וורדפרס.קום, שבדומה לבלוגלי מספקת שירות אירוח בלוגים חינמי, אך בניגוד לה מתחזקת ומעדכנת את המערכת - אחרי הכל, היא מופעלת על ידי אוטומטיק, החברה שמפתחת את וורדפרס.

הבלוגוספירה הישראלית התבגרה והתפתחה, והיום אפשר למצוא בלוגים איכותיים עצמאיים, בקהילות הממוסדות, ברשתות חברתיות ואפילו באתרי חדשות, שאימצו את הפורמט המצליח עבור כותביהם. רשימות ובלוגלי היו גלגלי העזר של המהפכה הזאת. היא לא זקוקה להם עוד.

עוד עידוק: room404.net ובטוויטר: @idokius

עוד כתבות

מטבע דני עתיק. האוסף של ברון מוערך בכ-72 מיליון דולר / צילום: Shutterstock, ABARONS

בעשרות מיליוני דולרים: אוסף המטבעות העתיק שעומד למכירה

מתוך חשש לעתיד התרבות הדנית, יצרן החמאה לארס אמיל ברון, שאסף מטבעות, מדליות ושטרות חוב, אסר על מכירתם במשך 100 שנים ● כעת האוסף מותר למכירה, והוא שווה סכום עתק

רה''מ בנימין נתניהו / צילום: מארק ישראל סלם - הג'רוזלם פוסט

ההצעה החדשה: 20 חטופים תמורת חזרה לצפון

גורם בכיר בממשל ביידן: יש עסקה על השולחן, בקרוב נדע יותר ● בכיר בזרוע המדינית של חמאס ל-AP: נניח את נשקנו אם תקום מדינה פלסטינית בגבולות 67' • צה"ל תקף הלילה מטרות חיזבאללה במרחב מרון א-ראס • דובר צה"ל: סרטון החטוף מהשבי - קריאה דחופה לפעולה • עדכונים שוטפים

מאהל המחאה הפרו פלסטיני באוניברסיטת קולומביה (עיבוד: טלי בוגדנובסקי) / צילום: ap, Ted Shaffrey

המוחים הפרו-פלסטיניים עוטים מסכות קורונה כדי להיות חופשיים לבעוט

הלוק החדש של המפגינים מאפשר להם לחרוג מהשורות ● צה"ל נדרש לענות על שאלות קשות ● והאמריקאים מודאגים מהכוח של טיקטוק ● זרקור על כמה עניינים שעל הפרק

עמית גל, הממונה על רשות שוק ההון, אסף גולדברג, מנכ''ל סלייס עד לאחרונה, אפי סנדרוב, המנהל המיוחד שמינתה רשות שוק ההון / איורים: גיל ג'יבלי

המנהל הממונה מצא: בסלייס לא החזירו ללקוחות 2 מיליון שקל

מבדיקת המנהל המיוחד שמונה לסלייס, עולה שחברת ניהול הקופות לא השיבה למבוטחים את כספם כפי שחויבה ע"י רשות שוק ההון, בגין ניהול לא תקין ● עוד התגלה שהסכומים שצריכים להיות מוחזרים גבוהים יותר ● אסף גולדברג, שעמד בראשות החברה: "לא נגרמה פגיעה בעמיתים"

רכב של חברת מובילאיי / צילום: יח''צ

מוביליאיי הציגה דוחות מעורבים; החברה לא צופה שיפור מהותי בהמשך השנה

לאחר שפרסמה בתחילת השנה אזהרת רווח ושלחה את המניה ליום הגרוע בתולדותיה, מוביליאיי מציגה תוצאות מעורבות לרבעון הראשון של 2024 ● מובילאיי נמנעת מלפרסם תחזית לרבעון השני של השנה, אך נראה שהחברה לא צופה שיפור מהותי בשנת 2024 ● למרות אזהרת הרווח, האנליסטים עדיין אופטימיים לגבי ביצועי החברה

ריי דליו / צילום: Reuters, Thomas Mukoya

המשקיעים בקרן הגידור המפורסמת לא מרוצים ודורשים את הכסף

משקיעים בקרן של ריי דליו טוענים שהם מתוסכלים מהתשואות בשנים האחרונות ● רבים מהמשקיעים המוסדיים שהשקיעו סכומי כסף גדולים מושכים את כספם ● "יש לנו אכזבה לאורך תקופה ארוכה", מספרת אחת מהמשקיעות בקרן

הרש גולדברג פולין

מחאה ספונטנית בירושלים אחרי פרסום הסרטון של הרש החטוף

המוחים יצאו לרחובות בקריאה להחזרת החטופים • מקור ביטחוני: צה"ל מוכן מיד להתחיל במבצע ברפיח • ביידן חתם על סיוע לאוקראינה וישראל בשווי עשרות מיליארדים • שר הביטחון גלנט: מחצית ממפקדי חיזבאללה בדרום לבנון חוסלו, החצי השני מתחבא • פגיעה ישירה בשני בתים באביבים, קרוואן אחד נשרף - אין נפגעים בגוף ● עדכונים שוטפים

מה צפוי בדוחות מטא? / צילום: Shutterstock

מניית מטא התרסקה ב-15% למרות נתונים חזקים, ואלו הסיבות

מטא, שמנייתה עלתה בכ-45% מתחילת השנה, הכתה את התחזיות בתוצאותיה הכספיות, הן בשורת הרווח והן בשורת ההכנסות ● האנליסטים היו אופטימיים לגבי הדוחות הערב, אך התחזית שפרסמה החברה להמשך השנה אכזבה את המשקיעים

שכונת אשכול ברובע שדה דב / הדמיה: משרד האדריכלים תכנון נוף

בשווי מעל 100 מיליון שקל: עיריית תל אביב מוכרת מגרש ענק בשדה דב

עיריית תל אביב מוכרת מגרש בן כ-4 דונמים בשכונת אשכול בצפון העיר, ששוויו הוערך בכ־115 מיליון שקל ב־2021 ● רמ"י ומשרד השיכון פרסמו מכרזים להקמת מעל 8,000 יח"ד ברחבי הארץ ● והוועדה הארצית לתכנון ולבנייה אישרה תוכנית ראשונה לפינוי-בינוי בעתלית ● חדשות הנדל"ן

תחנת אוטובוס. מדלגים על תחנות או כלל לא מגיעים / צילום: איל יצהר

על חשבון הנוסעים: השיטה המעוותת שמקפיצה את רווחי חברות התחבורה

הסבסוד הממשלתי של נסיעות אוטובוסים גדל עם השנים, אך בשטח לא תמיד מורגש שיפור בשירות ● אחת הסיבות המרכזיות טמונה בבחירת המפעילות במכרזים לפי פרמטר של מחיר ● כעת, נוכח "המרוץ לתחתית" שמדרדר את איכות התחבורה הציבורית, גוברת הדרישה לשינוי המנגנון

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילומים: AP (Daniel Cole, Toby Melville)

״הטיסות יוצאות״, מכריז סונאק, ומוכן לגרש את המהגרים

מנהיג השמאל הקיצוני בצרפת "יודע את ההבדל בין יהודי לבין צלף של צה"ל" ● טראמפ מרשה לקונגרס לסייע לאוקראינה ● "הטיסות יוצאות", מכריז ראש ממשלת בריטניה, ומוכן לגרש מהגרים ● טסלה מאבדת את הדמוקרטים ● חמישה אירועים מהשבוע שהיה בעולם

אייל בן סימון, מנכ''ל הפניקס / צילום: יחצ ענבל מרמרי

הכללים השתנו, עכשיו דרוש רוכש: האם הפניקס תהפוך לחברה ללא גרעין שליטה

הקרנות סנטרברידג' וגלטין פוינט, בעלות השליטה בהפניקס, סיכמו עם הרגולטור על מתווה למכירת רוב מניותיהן בתוך שנתיים שיהפוך את חברת הביטוח הגדולה בישראל לחברה ללא גרעין שליטה ● המשמעות: כוחם של היו"ר והמנכ"ל יתחזק עוד יותר

מטוס B-52 שנושא עליו את טילי המיקרו־גל / צילום: Reuters, Michael Clevenger / Courier Journal / USA TODAY NETWORK

חודר בונקרים ומשבית כורים גרעיניים, ללא פגיעות בנפש: הנשק האמריקאי שיכול לשנות את מאזן הכוחות מול איראן

הכתבה הזו הייתה הנצפית ביותר השבוע בגלובס, ועל כן, אנחנו מפרסמים אותה מחדש כשירות לקוראינו ● לפי חשיפת "דיילי מייל" הבריטי, ארה"ב פרסה בחשאי מערכת טילי מיקרו-גל, שהפעימות האלטקרו-מגנטיות שהם פולטים יכולים להשבית כל מכשיר אלקטרוני – כולל מתקני גרעין תת קרקעיים ● איך היא עובדת?

מייסדי Deci / צילום: יח''צ

דיווח: אנבידיה בדרך לרכוש חברה ישראלית נוספת

חברת הסטארט-אפ דסי (Deci AI), אחת משלוש החברות הישראליות המפתחות מודלים של שפה, הוקמה לפני ארבע שנים בלבד וגייסה עד כה 55 מיליון דולר ● אמש רכשה אנבידיה את ראן איי.איי (Run:AI) הישראלית, בכ-680 מיליון דולר

מנכ''ל מקורות עמית לנג ומנכ''ל איגודן דודו מחלב / צילום: מקורות

מקורות ואיגודן יקימו מרכז מחקר וחדשנות לאומי לתחומי המים

המרכז יוקם בחממה הטכנולוגית של איגודן שתוקם באזור ראשון לציון על פני שטח של כ-2 דונם ותכלול מעבדות, חדרי הדרכה וחממת מחקר לחוקרים מהאקדמיה ומהשוק הפרטי

רונן דר ועומרי גלר, Run:AI / צילום: Run:AI

היזמים מכרו את הסטארט־אפ לחברה הלוהטת בעולם. כמה יקבלו העובדים?

בזמן שהיו דוקטורנטים להנדסת חשמל בתל אביב, הרבה לפני ש-AI הפך לטרנד הלוהט של השווקים, חברו להם יחד עמרי גלר ורונן דר להקמת חברה בתחום - Run:AI ● מי הייתה המשקיעה הראשונה שהביעה בהם אמון, מתי הבינו שבינה מלאכותית תהיה הדבר הבא, ואיך השפיעה עליהם המלחמה ● אתמול החברה נרכשה רשמית ע"י אנבידיה בסכום המוערך בכ-720 מיליון דולר

וול סטריט / צילום: Unsplash, Chenyu Guan

נעילה מעורבת בוול סטריט; אנבידיה ירדה בכ-3%, טסלה זינקה ב-12%

הנאסד"ק עלה ב-0.2% ● אירופה ננעל בירידות קלות ● מדד הנג סנג עלה ב-2% ● בנק פיקטה: "שוק המניות בארה"ב תלוי ברווחי החברות הגדולות" ● יו"ר UBS: "הבנק אינו גדול מכדי ליפול" ● טסלה פספסה את התחזיות, אך המניה זינקה במסחר המאוחר; תאיץ השקת דגמים מוזלים • דריכות בשוק לקראת דוחות מטא לאחר הנעילה בוול סטריט • בנק אוף אמריקה ממליץ על שתיים מ"שבע המופלאות"

עו''ד דוד ליבאי / צילום: תמר מצפי

הלך לעולמו שר המשפטים לשעבר דוד ליבאי

ליבאי כיהן כשר המשפטים בכנסת ה-13 בממשלת רבין מטעם מפלגת העבודה ● בתפקידו כשר המשפטים דאג, בין השאר, לחקיקת רפורמה בדיני המעצרים והחיפושים ולחקיקתו של חוק הסנגוריה הציבורית ● היה שותף לחקיקת חוק יסוד: כבוד האדם וחירותו וחוק יסוד: חופש העיסוק

פט גלסינגר, מנכ''ל אינטל / צילום: ap, Seth Wenig

אינטל פיספסה את התחזיות, פרסמה תחזית קודרת והמניה צוללת

הרווח המתואם היה 18 סנט למניה לעומת צפי לרווח של 14 סנט ● חטיבת היצור הכניסה רק 4.4 מיליארד דולר וירדה בכ-10% ברבעון הראשון ביחס לרבעון המקביל אשתקד ● המניה יורדת ב-9% במסחר המאוחר, אובדן של 13.5 מיליארד דולר בערב אחד

השופט איתן אורנשטיין / צילום: דוברות בתי המשפט

פסק הבורר של אורנשטיין בתיק גרטנר נגד גרטלר נחשף. כל הפרטים

מאבק משפטי בן 14 שנה בין האחים משה ומנדי גרטנר למיליארדר דן גרטלר הוכרע בפסק בוררות של השופט בדימוס איתן אורנשטיין ● לגלובס נודע כי 95% מהתביעה של האחים גרטנר נדחתה • ערב החג ביקש גרטלר לפסול את אורנשטיין מתפקידו כבורר בתיק, אך נדחה ● הטענות לתרמית ומצגי השווא שטענו האחים נדחו