גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

בעקבות המטען האבוד: מתי נקבל פיצוי על אובדן מזוודה בטיסה

אובדן מזוודות במהלך טיסה הוא אחד המצבים המתסכלים ביותר עבור נוסעי חברות התעופה ■ מה הסיכוי לראות פיצוי, מה באמת כולל ביטוח הכבודה, ואילו חפצים מוטב לשאת קרוב בתיק שעמו עולים למטוס?

אחד הדברים המרגיזים שיכולים להאפיל על חופשה בחו"ל הוא אובדן או נזק למזוודה - וכמובן לציוד שבתוכה. מה שמרגיז עוד יותר הוא שפיצוי, בין אם מחברות התעופה ובין אם מחברת הביטוח, אינו טריוויאלי במובן של כיסוי מלא על האובדן.

מה עושים? מתעקשים, לא נרתעים מתביעות משפטיות - ובעיקר לוקחים את חפצי הערך עמכם בתיק היד.

מה קובע החוק?

כללי התובלה האוויריים נשענים על אמנת ורשה (1929), המפרטת את אחריות חברות התעופה באשר לכבודת הנוסעים. האמנה קבעה כי הפיצוי מצד המוביל (חברת התעופה) יעמוד על 250 פרנק לק"ג.

50 שנה מאוחר יותר המיר צו התובלה האווירי התקף על-פי חוק גם היום, את סכום הפיצוי לכ-25 דולר לק"ג, במכפלה של "17 זכויות משיכה מיוחדות" (שערי חליפין המפורסמים על-ידי קרן המטבע הבינלאומית).

כיום עומדת המכפלה על כ-100 שקל לק"ג, כך שגובה הפיצוי למזוודה במשקל 20 ק"ג הוא כ-2,000 שקל - סכום שלרוב אינו ישקף את התכולה האבודה, ולפי החוק מהווה את הפיצוי המרבי אליו מחויבת חברת התעופה.

אמנת ורשה קובעת כי על הנוסע להודיע על נזק בכבודה לא יאוחר מ-3 ימים עם הגעתו ליעד (ועד 14 ימים לכבודה שהגיע באיחור), וכי במקרים בהם הנוסע מחליט לשלוח מטען בעל ערך מיוחד (רגשי או כלכלי), עליו למסור הצהרת ערך מיוחדת הכרוכה בתשלום - במקרה כזה חברת הנסיעות תישא באחריות בהתאם לגובה הסכום המוצהר.

במועצה לצרכנות מדגישים כי חברות תעופה רבות מגבילות את סכום הפיצוי ל-20 דולר לק"ג, ומציינות זאת על גבי כרטיס הטיסה - הגבלה זו, מדגישים במועצה, אינה חוקית.

מצד שני, לחברות התעופה נוח להישען על הקבוע באמנת ורשה שאף מאפשרת להן לקבל "פטור" מאחריותן על כבודת הנוסעים, אם יוכיחו כי נציגי החברה נקטו בכל האמצעים הדרושים למניעת הנזק. מנגד, האמנה לא מקפחת את הנוסעים וקובעת כי במקרה של רשלנות מצד חברת התעופה - ייקבע פיצוי חריג.

בכל אופן, במקרה של נזק או עיכוב חשוב לשלוח הודעה מיידית לחברת התעופה (באמצעות מילוי טופס בנמל-התעופה), ולדרוש את הפיצוי הקבוע באמנה. אם הכבודה לא נמצאת לאחר 21 יום, היא תוכרז כאבודה.

עוברים לבית המשפט

מקרים רבים של אובדן או נזק למטען מגיעים לערכאות משפטיות, בהם תביעות לפיצויים הגבוהים ממה שקובעת האמנה ובדרישות לפיצוי עבור עוגמת-הנפש.

בפסקי הדין אין הכרעה עקבית: מרבית הפסיקות מסתיימות עם פיצויים לנוסעים, לעתים בהתאם לקבוע בחוק, לצד לא מעט פסיקות הכוללות פיצויים חריגים, בחלקן גם נכלל פיצוי עבור עוגמת-הנפש.

מקרים שנדונים בבית המשפט כוללים תביעות של נוסעים שבעמדת הבידוק נדרשו לאחסן במזוודה פריטים יקרי-ערך כמו מצלמות, או שנדרשו לשלוח את תיק היד עם יתר הכבודה: בפסק דין שניתן בבית משפט לתביעות קטנות בירושלים נפסק פיצוי של 3,000 לנוסע של חברת התעופה הפולנית לוט (בטיסת קוד שייר עם אל-על), שהמצלמה הדיגיטלית שלו נגנבה מהמזוודה. את גובה הפיצוי נימק השופט משום שבעמדת הבידוק אולץ הנוסע לשלוח את המצלמה במזוודה, וזאת מבלי שמילא הצהרה מיוחדת על המטען היקר. המחדל הרשלני, כפי שהגדיר השופט, הוביל לפיצוי הגבוה מזה שקובעת אמנת ורשה (ת"ק 4513/06).

חריגות מאמנת ורשה נוגעות לרשלנות של חברת התעופה גם בפסיקה הבאה: נוסעת של איבריה פוצתה ב-5,000 שקל על אובדן חפצים ממזוודה, לאחר שגם היא אולצה למסור את כבודת היד לבטן המטוס. בית המשפט קבע כי חברת התעופה אחראית לחפצי הנוסעת, וכי גובה הפיצוי לא יישען על אמנת ורשה אלא על שווי החפצים האבודים - בסך 3,000 שקל. לסכום זה הוסיף השופט 1,500 שקל עבור עוגמת-הנפש ו-500 שקל עבור הוצאות משפט (ת"ק 2465/07).

בפסק דין אחר תבעו נוסעי חברת התעופה הטורקית שטסו עם טיסת המשך להלסינקי מאיסטנבול, פיצוי עקב איחור בהגעת כבודתם שהכילה בגדים לאירועים משפחתיים ותרופות. בית המשפט קבע כי חברת התעופה התרשלה ואף מסרה לנוסעים מידע כוזב - וקבע פיצוי של 7,400 שקל (תאמ 36227/00).

לא לוותר על הפיצוי

כאמור, במועצה לצרכנות התקבלו תלונות רבות על התחמקויות ממתן פיצויים בשל עיכוב בקבלת המטען, נזק לתכולת המזוודות ואובדן מזוודה.

בין התלונות: נוסע של חברת ישראייר לאמסטרדם שמזוודתו ניזוקה וחפצים אבדו מתוכה, המתאר מסכת מתישה המתחילה בדלפק החברה בנמל-התעופה וכלה בפניות חוזרות ונשנות בדרישה לפיצוי. בין היתר השיבו נציגי ישראייר כי היה על הנוסעים להשיב את המזוודה הקרועה ארצה לאומדן הנזק ולא לרכוש מזוודה חדשה בחו"ל. לאחר פניית המועצה פוצה הנוסע לפי חוק.

במקרה אחר, לאחר התערבות המועצה לצרכנות, ומשלא פוצה הנוסע לאחר המתנה של 30 יום, פיצתה סוויס נוסע שכבודתו הגיע באיחור של 3 ימים.

הכל כלול?

עיון מעמיק בסעיפים המתייחסים לכבודת הנוסעים בפוליסות הביטוח של החברות השונות, בין אם דרך חברות כרטיסי האשראי ובין אם בביטוח עצמאי, מגלה סייגים שכדאי לדעת מראש.

רוב הפוליסות לא מכסות אובדן של משקפיים, מכשירי טלוויזיה, כלי עבודה עסקיים, חפצי אמנות, תכשיטים, מכשירי שמיעה ותותבות. בכלל ביטוח בין הסייגים גם כלי עבודה עסקיים, וב-AIG הביטוח אינה מכסה חפצים שבירים, בשמים, תכשיטים וציוד צילום.

סייגים אחרים מתייחסים לגובה הפיצוי - מבוטח אשר יציג קבלה על ציוד שאבד יפוצה בסכום הנקוב בניכוי מע"מ בהתאם למדינה בה נרכש. בהיעדר קבלה, חברת הביטוח היא אשר תעריך את שווי החפץ בניכוי בלאי מינימלי של 25%-35%.

בכל הפוליסות מצוינת תקרת תגמולי הביטוח: ב"כלל" הפיצוי הוא עד 1,400 דולר, בפוליסת זהב של הראל התגמול המקסימלי עומד על 1,750 דולר.

למחזיקי כרטיס אשראי: ב-AIG ובכלל ביטוח, עד 1,100 דולר למחזיקי כרטיס לאומי קארד או מאסטרקארד זהב ועד 2,700 דולר למחזיקי כרטיס פלטינום. מרבית הפוליסות מגבילות כיסוי של עד 500 דולר לפריט בודד.

השאירו את החולצה של דיור בבית

טיפים באדיבות דרור גורדון, סמנכ"ל וראש אגף ביטוח אלמנטרי בהכשרה ביטוח:

* דאגו לכלול ביטוח לכבודה בפוליסת הנסיעה לחו"ל. הכבודה מכסה את החפצים, שחזור מסמכים ומזוודות.

* בדקו האם הכיסוי בפוליסה תואם לתכולת המזוודה. אם לא, נסו לוותר על פריטים יקרים (ביגוד, תכשיטים).

* לטיולי סקי או צלילה: נסו להעדיף השכרת ציוד במקום לשלוח ציוד יקר במזוודה.

* התגמול המוגבל לכל חפץ בפוליסה הוא 500 דולר. הודיעו מבעוד מועד על מטען ששוויו חריג.

* שמרו קבלות על קניות שערכתם בחו"ל.

* הימנעו מהשארת חפצים ברכב. הפוליסה מכסה גניבת חפצים מהרכב, אולם בתגמול הנמוך משמעותית לעומת הכיסוי המקובל על גניבות מבית-המלון (כ-400 דולר לעומת 1,800 דולר).

פרטי ערך נעלמו מהמזוודה - לופטהנזה תפצה

ד' מרבה בנסיעות עסקיות לחו"ל ופוקדת מחלקות עסקים של חברות תעופה שונות. נסיעתה האחרונה לארגנטינה עם חברת התעופה לופטהנזה הסתיימה בעוגמת-נפש לאחר שפריטים יקרי-ערך נגנבו ממזוודתה. בין הפריטים: משקפי ראייה, משקפי שמש, שעון-יד, נגן מוזיקה ועוד. שווים של הפריטים לפי ד' נאמד ב-4,500 שקל.

לאחר שובה ארצה, ד' שיגרה מייל למחלקת שירות הלקוחות של לופטהנזה, ובו פירוט רשימת הציוד האבוד ושוויו (לאחר שבדקה בחנויות הרלוונטיות). למותר לציין כי אין ברשותה חשבוניות על מרבית הפריטים שנרכשו במועדים קודמים.

תשובת לופטהנזה התעכבה על עניין זה, כאשר הובהר לד' כי בהיעדר חשבוניות, אין לה הוכחה בדבר ערכם של החפצים המדוברים. עוד צוין כי על הנוסעים מוטלת החובה שלא לשלוח חפצי-ערך יקרים כמשקפי ראייה או שעון-יד במטען, ומכאן שחברת התעופה אינה יכולה לשאת באחריות על נזקים אפשריים במקרה בו הנוסע שולח ציוד מעין זה במזוודה לבטן המטוס. לסיום, הוצע לה פיצוי בגובה של 1,200 שקל, עם המלצה לתבוע את יתרת הסכום מחברת הביטוח.

ד' לא הסתפקה בתשובת לופטהנזה ושיגרה מכתב נוסף, בו היא מבקשת להבין את פשר הסכום שהוצע לה ומה הוא מגלם, ובתוך כך הביעה תמיהה להבעת חוסר האמון העולה מתשובתם. לפנייה זו השיבה נציגת לופטהנזה כי סכום הפיצוי ישודרג ל-1,850 שקל, ושבה והמליצה לפנות לחברת הביטוח.

יצוין כי בטרם פתיחת ההליך מול חברת הביטוח, נדרשת השלמת הפנייה לחברת התעופה ועימה גובה הפיצוי.

מלופטהנזה נמסר בתגובה: "חברות התעופה אינן מפצות את הנוסעים על עוגמת-נפש בכל הקשור לפיצוי על אובדן או גניבת חפצים. האחריות של לופטהנזה, כמו של שאר חברות תעופה, מוגבלת כך שהפיצוי המרבי עומד על 1,100 אירו - כל עוד שהנוסע מגיש קבלות על כל פריט שאבד. לכל נוסעינו אנו ממליצים תמיד לשאת חפצים יקרים, מסמכים ותרופות בכבודת היד. בכל מקרה, מומלץ להוציא ביטוח נסיעות המכסה אובדן וגניבה".

בנוסף הודגש כי הפיצוי אינו מבדיל בין נוסעים במחלקת תיירים או עסקים.

עוד כתבות

חן אמסלם ודביר בנדק בקמפיין מזרחי טפחות / צילום: עופר חג'יוב

מזרחי טפחות משקיע את התקציב הגדול ביותר, ומתברג במקום השני בזכירות

הפרסומת הזכורה ביותר זה השבוע השלישי שייכת לבנק לאומי, עם גל תורן והשיר "יש מוצ"ש" - כך עולה מדירוג הזכורות והאהובות של גלובס וגיאוקרטוגרפיה ● הופעה קצרה של אירנה בקמפיין קטן ורזה מספיקה לשופרסל כדי להתברג בדירוג ולזכות באהדה

אסף זגריזק / צילום: כדיה לוי

הם איבדו קרובים, פונו מבתיהם או ראו את מפעל חייהם קורס: 13 אנשים מספרים מה נותן להם כוח

איל וולדמן מנסה להמשיך לבלות כי זה מה שבתו דניאל הייתה רוצה ● ירדן גונן, אחות של רומי החטופה בעזה, לובשת חולצת קשת בענן בימים קשים במיוחד ● חיים ילין ממלא מצברים רק בבית בבארי, למרות הזיכרונות השחורים משם ● ואבישג שאר-ישוב מחפשת קרני אור בצילומים שלה ● 13 אנשים משתפים מהי מכונת ההנשמה שלהם בחצי השנה האחרונה ● פרויקט מיוחד

הדגם OMODA 5 של צ'רי / צילום: יח''צ

האם הסיניות יתחילו להגיע אלינו מאירופה? צ'רי תייצר כלי רכב בספרד, יצרנים נוספים בדרך

כך מתכוונים הסינים לעקוף את המכס האירופי ● ג'יפ אוונג'ר משיקה בישראל דגם היברידי ● ​נחשף הקרוס־אובר החשמלי החדש של GEELY ● ועוד חדשות מענף הרכב

שאריות של טיל בליסטי שאיראן שיגרה לעבר ישראל / צילום: Reuters, Amir Cohen

בהשראת רוסיה: גילויים חדשים על התקיפה האיראנית וההצלחה הישראלית

הכתבה הזו היתה הנצפית ביותר השבוע בגלובס ועל כן אנחנו מפרסמים אותה מחדש כשירות לקוראינו ● התקיפה של איראן תוכננה באופן ששיחזר במובנים רבים כמה מן התקיפות הרוסיות הגדולות באוקראינה, וכללו תחילה נחיל כטב"מים שנועדו להציף את ההגנה האווירית ● החולשה של היכולת הצבאית הקונבנציונלית של איראן עלולה להוביל את מקבלי ההחלטות באיראן לאופציה הגרעינית

חיים ילין / צילום: פרטי

"אני לא מוצא את עצמי בתל אביב": חיים ילין לא מפסיק להתגעגע הביתה

הוא היה בממ"ד 12 שעות רצופות, שמע את הערבית, ראה את המלחמה ● אבל איכשהו זה המקום היחיד שעדיין נותן לחיים ילין כוח: "אני נמשך לשם כמו מגנט" ● פרויקט מיוחד 

מייסדי טורק. מימין: אלדד לבני (CINO), לאוניד בלקינד (CTO) והמנכ''ל עופר  סמדרי / צילום: גיא חמוי

הטייס האוטומטי שרוצה להחליף את צבא מומחי הסייבר

האנליסטים במרכזי בקרת הסייבר של הארגונים הגדולים נאלצים להתמודד עם אלפי התרעות מדי יום, והטכנולוגיה של טורק מאפשרת להפוך את התהליכים לאוטונומיים למחצה • האם ה"טייס האוטומטי" של החברה יצליח לשלול איומים חמורים? ● הסטארט-אפים המבטיחים

פס ייצור החרפנים של XTEND / צילום: כדיה לוי

שורות הצבא התמלאו ברחפנים וברובוטים ואלה המרוויחים הגדולים

שורות צה"ל התמלאו במהלך המלחמה ברחפנים וברובוטים מתוצרת סטארט־אפים ישראליים קטנים, שעד כה נדחקו מהתחום הביטחוני על ידי השחקניות הגדולות ● כעת, משקיעים פרטיים שבעבר נרתעו מהרגולציה הכבדה ומהיקף האקזיטים הנמוך, מגלים עניין בטכנולוגיה צבאית

משפחות חטופים חוסמות את כביש 1 בדרך לירושלים

משפחות חטופים חסמו את כביש 1: "כל חטוף חייב לשוב"

שרי החוץ של מדינות ה-G7: נמשיך לפעול למניעת הסלמה של הסכסוך בין ישראל לאיראן • הקרמלין: "קוראים לצדדים להפגין איפוק" • דיווח: ביידן שוקל לשלוח סיוע ביטחוני בסך מיליארד דולר לישראל • בפעילות סמוך לטול-כרם: ארבעה לוחמים נפצעו בינוני וקל, מפקד גדוד טולכרם של גא"פ חוסל • עדכונים בולטים 

אביב ומתיאו שפירא, אדיר טובי ורובי ליאני, חברת XTEND / צילום: כדיה לוי

עפים כמו פרפר, עוקצים כמו דבורה: הרחפנים שמשנים את תורת הלחימה

הרחפנים של אקסטנד הפכו פופולריים במלחמה בעזה, ואף הצילו חיים • עכשיו היא עובדת על מערכת משולבת שתיקח את יכולות הרובוטים קדימה ותסייע להם לפעול בצוות ● הסטארט-אפים המצליחים, פרויקט מיוחד

יודר שפריר וגיא ברון, מייסדי סקיילאופס / צילום: בן יצחקי

החברה שחוסכת זמן וכסף לסטארט-אפים: זה חביב הקהל בדירוג המבטיחים של גלובס

סקר חביב הגולשים באתר גלובס זכה בשבועות האחרונים לכ-30,000 צפיות וצבר אלפי הצבעות ● על התואר התחרו השנה 30 חברות צעירות שדורגו במקומות הגבוהים ביותר ע"י עשרות קרנות השקעה הפעילות בישראל ● מי זכתה במקום הראשון?

שכונת בית וגן ירושלים / צילום: אוריה תדמור

לא תמיד ניתן להגיע לחלוקה שוויונית בפרויקט תמ"א 38

כל תכנון פרויקט מסוג תמ"א 38 כולל אילוצים תכנוניים, אולם בפרויקטים מסוג חיזוק ועיבוי, האילוצים התכנוניים רבים, שכן הבינוי נעשה על גבי הבניין הקיים, על מגבלותיו ● כך דחתה ועדת הערר המחוזית בירושלים התנגדות של שני דיירים לתכנון של פרויקט

שכונת עומרים באופקים. 45 דירות בפרויקט של בראל־סלעית בשכונה נמכרו מאז ה־7 באוקטובר / הדמיה: אול אין

הנתונים מגלים שהמסר ברור: התותחים לא עוצרים את המרוץ לדירה

אלפים ממשיכים להאמין בהשקעה בארבעה קירות שעומדים במוקד העימות והסכנה הכי גדולים כרגע במזרח התיכון, ומאות עסקאות נרשמו גם על הגבול עם עזה, בשדרות ובאופקים ● סיבות כלכליות יש, אך יותר מכל, החלום הנדל"ני של עם ישראל עדיין בועט

שכונה ד' בבאר שבע / צילום: טלי בוגדנובסקי

מתל אביב עד באר שבע: השכונות עם הכי הרבה שוכרים בארץ

אמנם שיעור הבעלות על דירות בישראל גבוה, אולם יש אזורים שבהם שיעור השוכרים עולה כבר על 50% ● נתוני הלמ"ס מגלים איפה השכונות המבוקשות וכמה זה עולה למשקיעים ● כתבה שנייה בסדרה

לקסוס LBX / צילום: יח''צ

ב-200 אלף שקל תקבלו רכב עם סטטוס יוקרתי. ומה לגבי הביצועים?

לקרוס–אובר הקומפקטי ביותר שהשיקה לקסוס יש עיצוב אטרקטיבי ומוניטין יוקרתי. השאלה אם מיתוג הפרימיום יחפה על הפשרות בשימושיות

השקל נחלש אל מול הדולר והאירו | עיצוב: טלי בוגדנובסקי (נוצר בעזרת AdobeFirefly)

הדיווחים על תקיפה באיראן הביאו לצלילת השקל, אך לא לאורך זמן

שני אירועים שהתרחשו הלילה הובילו לפיחות בשער השקל מול הדולר: הורדת דירוג האשראי של ישראל על ידי חברת S&P ודיווחים על תקיפה ישראלית באיראן ● אלא שלאורך שעות הבוקר השקל החל להתייצב ● מה הוביל לשינוי ומה ניתן ללמוד מהעבר?

שר האוצר בצלאל סמוטריץ' / צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת

לראשונה בהיסטוריה: הממשלה אישרה קיצוץ בתקציב בניגוד לעמדת שר האוצר

הקיצוץ בתקציב, בהיקף של כ-225 מיליון שקל, אושר לדרישתו של השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר, ובתום מאבקים בשבועות האחרונים מול שר האוצר בצלאל סמוטריץ' ● הקיצוץ נועד למימון הקמת מתקני כליאה לאכלוס העצורים הביטחוניים הרבים שנעצרו מאז תחילת המלחמה

מסורק תת קרקעי ועד רחפנים: הכירו את 10 הסטארט-אפים המבטיחים לשנת 2024

גלובס בוחר את הסטארט-אפים המבטיחים של ישראל השנה ה-18 ברציפות: חברות הייטק הצומחות והמסקרנות ביותר, אלה שמייצרות אימפקט על תעשיות וצרכנים רבים, ונמצאות על המסלול הבטוח להנפקה ● הרשימה מתבססת על בחירות של קרוב ל-70 קרנות השקעה מקומיות וזרות מובילות בהייטק הישראלי ● החשיפה המלאה

מאחורי הציפייה לאירועים שליליים / צילום: Shutterstock

מדעי האימה: מה קורה למוח שלנו כשאנחנו מחכים לטיל איראני, או אפילו לזריקה

לא נרדמתם בציפייה לטילים האיראניים? מחקרים שעוסקים בציפייה לאירועים שליליים מגלים מה מתרחש במוח בזמן המתנה מורטת עצבים, מה הקשר בין ציפייה לזריקה להתנהגות כלכלית לא רציונלית, וגם איך מתמודדים עם תחושת האימה וחוסר השליטה

ניסוי שיגור בטילי SM-3 / צילום: Reuters, U.S. Navy/Handout

מספינה בלב ים: הכירו את המתחרה החדש של חץ 3

חברת עין שלישית ביצעה מסירה ראשונה של "חייל רפאים", רחפן זעיר בעל יכולות AI, שמטרתו לסייע לכוחות קרקעיים לגלות אויבים בשטח פתוח ● חץ 3 כבר אינו המיירט המבצעי היחיד מחוץ לאטמוספירה ● עשות אשקלון רוכשת את אי.די.סי ב-40 מיליון שקל  ● ארה"ב אישרה מכירה של מערכות תקשורת בסך כ־100 מיליון דולר לסעודיה, וחיל האוויר האמריקאי רוצה להקים טייסות שיורכבו ממטוסי קרב בלתי־מאוישים ● השבוע בתעשיות הביטחוניות

מטה s&p בניו יורק / צילום: valeriy eydlin

חברת S&P הורידה את דירוג האשראי של ישראל: "המלחמה תימשך כל 2024"

בהודעה שלא מן המניין, הורידה החברה את הדירוג של ישראל מרמה של AA- ל-A+ ● התחזית להמשך נותרה "שלילית", כך שבחברה מאותתים שבעתיד הדירוג עשוי להיפגע שוב ● "רואים עלייה נוספת בסיכונים הגיאו-פוליטיים"