גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

זוחלים לדירה: ארבעה פתרונות שעשויים להגשים את החלום לרכוש דירה בישראל

שוק הדיור רותח ■ יש מי שמדבר על בועת נדל"ן ויש מי שמנסה לסייע לאזרח הקטן, עם הצעות, הבטחות ושפע של תוכניות, אבל בשטח המחירים גואים וזוגות צעירים מתרחקים מדירה משלהם ■ מה ניתן לעשות כדי להוזיל את מחירי הדירות, מה אומרים המומחים ומהם סיכויי ההצלחה?

תשומת הלב שהופנתה באחרונה למחירי הדיור ולעובדה שאלה נמצאים בסחרור שמרחיק ישראלים רבים מהגשמת החלום שלהם לרכוש דירה, דווקא צריכה לעודד. בשנים האחרונות שוק הנדל"ן התנהל באין מפריע. הקבלנים דרשו מה שדרשו, תוכניות הפשרה ופיתוח ישבו במגירות בעוד הפקידים שותים את התה הנצחי שלהם. שום דבר לא בער.

פתאום שר השיכון מאיים להציף את השוק בדירות, משרד האוצר מבטיח "לשחרר חסמים" כדי לקדם גידול בהיצע, ואפילו בנק ישראל מנסה בדרך עקיפה ומגושמת להרגיע את מיואשי הבורסה שהחליטו לעבור לנדל"ן מניב, והחלו לקנות עוד ועוד דירות להשקעה.

כמו תמיד בישראל, פתרונות לא חסרים. אם הממשלה תחליט באמת לאמץ אפילו מחצית מהרעיונות שנביא כאן, הבעיה יכולה להיפתר בתוך 5 שנים. אבל זה אומר שהאוצר יידרש גם להוציא כסף ולא רק "לתמרץ" גורמים פרטיים לעשות את הדבר הנכון. זה אומר שמשרד הביטחון ייאלץ להודות שאין סיבה שצה"ל ימשיך לשבת באזורי ביקוש. זה אומר שמשרד התחבורה יעבור מגזירת סרטים חגיגית ומקיטורים על "ביורוקרטיה", לעבודה מסביב לשעון כדי להפוך את הפריפריה לחלק ממדינת חדרה-גדרה.

פתרון ראשון: מדיניות מס - לצמצם את ההיטלים

הרעיון:

הקלות במס על רוכשי דירה לראשונה בחייהם: פטור ממע"מ, פטור ממס שבח, סבסוד חלקי של משכנתאות על-ידי המדינה לרוכשים באזורים שהמדינה תגדיר כמועדפים. במקביל: העלאה של המיסוי על דירות הנרכשות להשקעה. כך, תיאורטית, אותה דירה אמורה להיות זולה יותר למי שזקוק לה נואשות, ופחות משתלמת עבור מי שרואה בה רק כלי לייצור תשואה.

דבר המומחים:

"לגבי מס רכישה יש כבר הבחנה שדירה ראשונה עד 1.3 מיליון שקל, פטורה ממס רכישה", אומר פרופ' אהרון נמדר, מומחה למיסוי מקרקעין. "אבל אם השיקול זה איך לעזור לזוגות צעירים ולהוזיל מחירים, זה לא בהכרח פתרון שיוביל לתוצאה הזאת, כי תוספת המס לא תעבור לטיפול בבעיית הדיור שלהם. אפשר לעזור ברמת המע"מ, בהיטל השבחה ובאגרות ביטוח, אבל מס רכישה פחות או יותר מוצה".

ענף הנדל"ן, אומר נמדר, רווי מסים. למעשה, כמחצית ממחיר הדירה הולך למסים שונים. "זה מתחיל בהיטל השבחה, בהיטלי פיתוח, בהיטלי כבישים ותיעול, וממשיך באגרות בנייה, במס רכישה כשאתה קונה את הקרקע, במס רכישה של הדייר שקונה את הדירה וממשיך במע"מ שמחייבים אותו. כל זה יוצר סיטואציה של יותר מ-50% מס. מה שיוצא זה שהמדינה ב-50% אשמה".

"לאן מחיר הקרקע התגלגל?", שואל נמדר רטורית. "היום בענף הבנייה מרוויחים 12%-13% בממוצע וזה מצב טוב. אתה חייב להקל על הקבלן. בואו נתחיל להפחית את נטל המסים לפני שלב הדירה. ניתן פטורים בהיטל השבחה, באגרות פיתוח, באגרות בנייה ואולי אפילו במס רכישה של הקבלן, אם הוא הולך לבנות קרקע לזוגות צעירים. למה לא?".

כה אמר השר:

אריאל אטיאס, שר השיכון: "יש להפחית את המסים לזוגות הצעירים ולהקשיח את המסים למשקיעים. הצענו לאוצר סבסוד משכנתאות. כיום התנאים לאדם שרוכש דירה בדימונה או לאדם שיש לו עשר דירות בשרונה הם אותו הדבר. בנוסף הצעתי פטור ממע"מ לזוגות שרוכשים דירה ראשונה. כבר אמרו לי שזה ילך לקבלנים, אבל אנחנו חייבים את זה לזוגות הצעירים".

סיכויי הצלחה: 60%

כצעד יחיד, רפורמה במס לא תספיק כדי להוריד את המחירים. מבחינת היישום, כמו כל החלטה שיש לה השפעה על הכנסות המדינה, מדובר במשהו שבאוצר יתקשו לאשר. יעבור רק בלחץ ציבורי תקיף.

פתרון שני: הפשרת קרקעות - חכירה זה רע

הרעיון:

במרכז הארץ יש שטחים חקלאיים רבים שאינם משמשים עוד לחקלאות. רוב השטחים האלה הם אדמות מינהל, שהוחכרו ליושבים עליהם כדי שיעסקו בחקלאות. במצב שבו מושבים וקיבוצים הפכו לשכונות של וילות, יש היגיון בדרישה שהעלה לאחרונה שר השיכון, שהשטחים יוחזרו לידי המדינה, שתוכל לשנות את הייעוד שלהם למגורים, ולשחרר לשוק עוד עשרות אלפי יחידות דיור חדשות.

כמו כן, פינוי של בסיסי צבא היושבים על מכרה זהב נדל"ני כמו תל השומר, צריפין והקריה, העתקה של שדה דב, נמל התעופה היושב בתוך שכונות היוקרה של צפון תל-אביב - יכולים לשחרר פקק אדיר בשוק הדיור במרכז הארץ. בחלק מהמקרים מדובר בשתי ציפורים במכה אחת, משום שהאתרים מהווים כרגע מפגע סביבתי (המראות ונחיתות, רעש).

דבר המומחים:

נחמה בוגין, שמאית מקרקעין, משפטנית ואגרונומית, אומרת כי: "המדיניות בעשור האחרון היא לא לתת תמריץ להפשרת קרקעות. היום יש התחלה של שינוי מדיניות, אבל זה רק בשלב הדיבורים. כדי להזיז משהו צריך לקבל החלטות חדשות של מועצת ממ"י, שמאפשרות קבלת פיצוי סביר לקרקע שתוחזר למדינה לצורך שינוי הייעוד. עד שזה לא קורה מימוש הפתרון הזה מושהה. על רקע מה שאני רואה בשטח, אני לא אופטימית".

"יש קרקעות ברשפון, בגעש, במקומות הכי יקרים עד לכל הפריפריה שמסביב לגבעת ברנר, שהן גם בביקוש גבוה", אומר ארז כהן, יו"ר לשכת שמאי המקרקעין. "יש המון קרקעות פנויות שמוחזקות על-ידי החקלאים, ונכון שהיום חקלאות זה לא דבר כדאי והם לא מעבדים אותן". אבל הוא מודה שיש פה בעיה. "מצד שני, לבוא ולהגיד להם 'לכו, כי אתם לא מעבדים את זה ונגמר לכם החוזה ההיסטורי שעשיתם עם קרן קיימת ועם המינהל' - זה קצת קיצוני".

לגבי בסיסים כמו תל השומר, שדווקא בשבוע שעבר הופשר שטח קטן מתוכו לבנייה, אומר כהן כי המכשול הוא מאבק פנים-ממשלתי. "הרבה מדברים, פחות מיישמים. יש מאבק בין משרד הביטחון לבין משרד האוצר ומינהל מקרקעי ישראל מי ייהנה מהנתח של ההפשרות, משינוי הייעוד. אבל אם המדינה הייתה פותרת עם עצמה את הבעיות האלה, אין ספק שפה היו מזריקים לשוק כמות משמעותית מאוד של יחידות דיור. בתכנון נכון אפשר לייצר כמויות יחידות דיור שהיו פותרות את בעיית ההיצע. אלה מחנות באזורי ביקוש, יש שם בזבוז. יש שם חוסר ניצול הגיוני של הקרקע, כל מיני אזבסטונים עוד מימי הבריטים פזורים בכל מקום. גם אם אומרים 'וואלה, צריכים להשאיר את הבסיס הזה מסיבה ביטחונית עילאית', עדיין אפשר לצמצם לכדי 10% את השטח של הבסיס".

כה אמר השר:

אטיאס: "אנחנו צריכים לבקש מהחקלאים חזרה את הקרקעות מהמשמורת שבה הם מחזיקים. אני מבין את הצורך לפצות אותם למרות שיש להם חוזה מפורש. יש באזור המרכז 13 אלף יחידות דיור שמוחזקות על-ידי חקלאים, התחלנו בתביעות. אני מציע 20% בפטור ממכרז ושייקחו את היזמות, אבל את היתר שיותירו לזוגות הצעירים".

סיכויי הצלחה: 20%

הלובי החקלאי וצה"ל הם מהגורמים החזקים ביותר ביכולת ההשפעה שלהם על הפוליטיקאי הישראלי. אף פוליטיקאי לא שש להיכנס למאבק בציבור החקלאים, ושום שר ביטחון לא יתנדב להוציא מתוך גוש דן את הבסיסים שהולידו את הדרישה החיילית המוכרת, "אני - רק קל"ב".

פתרון שלישי: התחדשות עירונית - פינוי, בינוי ותמ"א 38

הרעיון:

פרויקטים של פינוי-בינוי והרחבת האכלוס בבניינים קיימים באמצעות התוכנית לחיזוק מבנים מפני רעידות אדמה (תמ"א 38). מדובר בפתרון החביב על האוצר, שכן לא נדרש בו תקצוב של המדינה. מה אכפת לאוצר שהתוכניות האלה לא מצליחות להמריא?

בתוכנית האוצר שפורסמה בשבוע שעבר דובר על הגמשת הקריטריונים הנדרשים לביצוע, כמו הסכמה של 66% מהדיירים בבניין המבקש להוסיף שטח בנוי לפי תמ"א 38, במקום 80% היום, או הגדלה של זכויות הבנייה הניתנות במסגרת התוכנית.

אלא שבמשרד השיכון כבר מודים שהפתרון הזה לא עובד. מאז 2004, כשאושרה תמ"א 38, הוגשו במסגרתה רק 190 בקשות ואושרו רק 93. השר אטיאס הודה ש"במתכונת הנוכחית של התוכנית לא משתלם אפילו להתחיל בה".

דבר המומחים:

"מרבית הפינוי-בינויים המשמעותיים אמורים להתבצע באזורים שהם אזורים מתחדשים אבל במרכזי הערים, שאמורים להיות אזורי ביקוש, שנכון להיום, ללא פינוי-בינוי אי אפשר בכלל לייצר בהם יחידות נוספות. אין ספק שהפינוי בינוי בהחלט משפיע על היצע", אומר ארז כהן.

אבל גם כהן מדגיש את חולשת הפתרון הזה. "יש פה שני עקבי אכילס עיקריים: המפונים עצמם, שתמיד לא מאוחדים בדעותיהם והדרישות שלהם רק הולכות ומתעצמות. והדבר השני זה כל ההליך התכנוני הביורוקרטי הארוך. זה יכול לקחת בין 5 ל-10 שנים".

ניסים אחיעזרא, מנכ"ל חברת הבנייה אחים דוניץ, דווקא מאמין בפינוי-בינוי כ"פתרון מסיבי". לדבריו, "אם אנחנו מפנים 270 יחידות ויכולים לבנות 1,400 יחידות, יש לנו כבר תב"ע מאושרת ואני יכול לבנות, אלא שאני מתעכב ברשויות. הפינוי-בינוי היא תוכנית שיסודה נכון. אלא שלדעתי, משרדי הממשלה עדיין לא גיבשו את החוקים והתקנות על מנת לקדם את הפרויקטים האלה".

כה אמר השר:

אטיאס: "הצגתי בפני ראש הממשלה את התסכול שלנו מהיכולת להרים תוכניות פינוי-בינוי שהן כלי חברתי. מפנים ובונים לאוכלוסיות החלשות ביותר ונותנים להן תקווה חדשה שאין שום סיכוי שיקבלו ללא התוכנית הזו. כשזה מגיע לביצוע זה נתקל בקשיים, כך שלרוב התוכנית לא מצליחה".

סיכויי הצלחה: 50%

משרד האוצר ומשרד השיכון מנסים להוביל תיקונים לתוכנית המקורית כדי להפוך אותה ליותר ישימה. זה יכול לעזור בחלק מהמקרים, אבל מלאי גדול של דירות לא ייוולד כאן. יותר סביר שנשמע על עוד סכסוכי שכנים, תביעות משפטיות ותושבים שמתבצרים מול הבולדוזרים בסגנון כפר שלם.

פתרון רביעי: חיבור הפריפריה למרכז - עסק כביש

הרעיון:

תוכנית נתיבי ישראל, שהחלה ברעש תקשורתי גדול, ועברה מאז קיצוץ של יותר מ-50% מתקציבה, אמורה להניח את התשתית התחבורתית עבור מי שירצה לעבוד במרכז הארץ, שבה נמצאות רוב המשרות הזמינות, ולרכוש דירה בפריפריה.

הבעיה המרכזית של מי שרוצה היום לעשות זאת היא הגישה. הכבישים פקוקים, והזמן שצריך להקדיש להגעה לעבודה וממנה, הופך את הפתרון הזה ללא מעשי. התחבורה הציבורית - רכבות, במקרה הזה - היא חלשה, רעועה עד בלתי קיימת.

כל עוד לא תימצא הדרך לקרב את הצפון והדרום אל מוקדי התעסוקה במרכז, רוב רוכשי הדירות ימשיכו לנסות להגשים את החלום הכי קרוב לעבודה והכי רחוק מהפקקים.

דבר המומחים:

התוכנית הזאת, הבייבי של ראש הממשלה נתניהו ושל יועצו אורי יוגב, נתקלה ביריבים מרים באוצר, שאפילו טרחו להכין דו"ח שמשתמש בנתונים של קווי הרכבת שהוקמו בעבר ושנועדו לקרב את הפריפריה לערים הגדולות, למשל קו דימונה-באר שבע. באוצר טוענים שמעבר לעלויות העצומות של "נתיבי ישראל", אין לתוכנית הצדקה כלכלית או יעדים מדידים, לא בתחום התחבורתי ולא במושגים של הפיכת המגורים בפריפריה לצעד הגיוני עבור צעירים ממרכז הארץ.

בכיר באגף התקציבים אמר ל"גלובס" בינואר השנה, כי "התוכנית אינה מבוססת על יעדים מדידים או מטרות מוגדרות. זו שליפה מהמותן. מישהו לקח מפה, שרטט כמה קווים והכין מצגת".

כה אמר השר:

ראש הממשלה, בנימין נתניהו: "המדינה שלנו היא מהקטנות בעולם ואין שום סיבה שלא נהיה מחוברים. אנו חייבים להיות מסוגלים לעלות לכביש בקריית-שמונה ולהגיע ללא רמזורים עד לנגב. אנו מאפשרים לאזרחים לנוע במהירות ולגור איפה שהם רוצים. כולם יגורו שעתיים מתל-אביב".

סיכויי ההצלחה: 40%

המומחים, כאמור, טוענים שהתוכנית לא תשיג את המטרה. באוצר צופים עלויות של 80 מיליארד שקל, וכמובן, מסרבים לממן את ה"בזבוז הבלתי-כלכלי" הזה. ואם בכל זאת הוא ייצא לפועל, בטח כל הזוגות הצעירים כבר יבלו עם הנכדים.

עוד כתבות

מנכ''ל הכללית אלי כהן / צילום: באדיבות קופ''ח כללית

מנכ"ל בית חולים גדול בעבר ובהווה: בורסת השמות למנכ"ל קופת חולים כללית

על אף שהליך האיתור הוקפא, בסביבת קופת חולים כללית נוקבים בשמות של מועמדים אפשריים לתפקיד המנכ"ל ● ביניהם: מנכ"ל סורוקה שלומי קודש, יו"ר מגדל רוני גמזו וד"ר אורלי וינשטיין שמובילה את הקמת שיבא נגב ● ומה הסיכוי שהמנכ"ל הנוכחי אלי כהן בכל זאת לא סיים את תפקידו?

בנימין נתניהו ודונלד טראמפ / צילום: ap, Mark Schiefelbein

ראש הממשלה נתניהו והנשיא טראמפ ייפגשו בבית הלבן ביום שני הבא

דיווח: הנשיא טראמפ יחתום על הוראה שתקל את הסנקציות הכלכליות על סוריה ● דני אלגרט, אחיו של החטוף איציק אלגרט ז"ל, חושף: חמאס חקר את איציק בשבי בחשד שהוא טייס ● דובר צה"ל בהודעת פינוי לתושבי שכונות במרחב העיר עזה וג'באליה ● מקורות דיפלומטיים לעיתון "אל-אח'באר" הלבנוני: קהיר מאמינה כי סימני "פריצת דרך" במו"מ להפסקת האש בעזה "נראים באופק" ● 50 חטופים - 633 ימים בשבי ● עדכונים שוטפים

ועדת חוץ וביטחון / צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת

דרמה פוליטית: גדי איזנקוט פורש מהמחנה הממלכתי ויתפטר מהכנסת

איזנקוט אמר בשיחות סגורות כי "הפריימריז כפי שהתגבשו במחנה הממלכתי לא מאפשרים התמודדות אמיתית, ואינם מבטאים עקרונות דמוקרטיזציה שנדרשים בראייתי למפלגת שלטון" • בתחילת החודש, סיעת המחנה הממלכתי קיימה ישיבה שבסופה הוחלט כי ייערכו בחירות לראשות המפלגה

שלמה אליהו, בעל השליטה במגדל / צילום: תמר מצפי

לחץ המכירות על מניית מגדל השתחרר, ואליהו כבר מורווח מעל 3 מיליארד שקל

מימוש אופציות על־ידי גופים מוסדיים הכביד עד לאחרונה על מניית מגדל ● בעל השליטה, שלמה אליהו, יכול כעת לחייך, אך השקעה במדד הביטוח הייתה מניבה לו תשואה של פי כמה וכמה

גיוס הון לחברות הייטק / צילום: Shutterstock, Pushish Images

שיא חדש בגיוסי ההייטק, אבל עם כוכבית

ההייטק הישראלי מגייס מיליארדים - אבל הפער בין הדוחות עלול לחשוף גם תרגילים תדמיתיים: בין 2.7 ל-6 מיליארד דולר גויסו ברבעון, תלוי איך ואת מי סופרים ● הדומה בשני הדוחות - סייבר, AI ותוכנה ארגונית ממשיכים להוביל את המגמה

בורסת תל אביב / צילום: Shutterstock, MagioreStock

נעילה חיובית בת"א לאחר יום מסחר תנודתי; מדד הביומד ירד בכ-2%

מדד ת"א 35 עלה ב-0.4% ● החשב הכללי: "השפעת המלחמה על הגירעון מתונה" ● פרמיית הסיכון של ישראל ממשיכה לרדת ● בעקבות פרישת המנכ"לים בנופר אנרג'י, בקשה לתביעה ייצוגית נגד החברה ● במיטב מצביעים על חולשה של הכלכלה בארה"ב ● למרות שהיא בשיאה, בוול סטריט אופטימיים לגבי אנבידיה: "תגיע לשווי שוק של 6 טריליון דולר"

ועדת הכספים / צילום: נועם מושקוביץ/דוברות הכנסת

בעקבות חשיפת גלובס: דרישה לדיון בוועדת הכספים בנושא מצוקת השוכרים והמשכירים

חברי הכנסת נאור שירי וולדימיר בליאק מבקשים דיון דחוף בנושא הסדרת הפיצויים לשוכרים ולמשכירים עקב הטילים מאיראן ● בבקשה נכתב כי "בעלי הדירות נמצאים במצב בעייתי, הם נותרים עם נכס שאינו ראוי למגורים ושאינו מניב הכנסה"

שלמה קרמר / צילום: Eclipse Media and Leonid Yakobov

חברת הסייבר של שלמה קרמר מגייסת 360 מיליון דולר והופכת לאחת הגדולות בישראל

סבב הגיוס הנוכחי של קייטו נטוורקס בוצע לפי שווי חברה של כ-4.8 מיליארד דולר, זאת לעומת 3 מיליארד דולר לפני פחות משנתיים ● בכך היא הופכת לאחת מחברות הסייבר הישראליות בעלות השווי הגבוה ביותר ● שיעור הצמיחה הגבוה של החברה מקרב אותה ליציאה להנפקה, אם כי טרם נודע האם היא מתקרבת לרווחיות

חיילי צה''ל בגבול עם עזה / צילום: ap, AMIR COHEN

חריגה של 25 מיליארד שקל, לפחות: באוצר תוקפים את התנהלות צה"ל

באוצר טוענים כי משרד הביטחון קובע עובדות בשטח, והם נאלצים לאשר הוצאות בדיעבד ● אם לא יחול שינוי, הם מזהירים כי לא יהיה מנוס מהטלת גזרות חדשות על הציבור בתקציב 2026 ● מנכ"ל משרד הביטחון, אלוף (מיל') אמיר ברעם: "אני מקווה שמשרד האוצר לא שכח שאנו במלחמה"

אסדת קידוח לוויתן / צילום: אלבטרוס

תחזית הכנסות קרן העושר עודכנו כלפי מעלה: 57-74 מיליארד דולר

בעקבות עדכון כלפי מעלה של כמויות הגז במאגר "לוויתן" והכניסה של המאגר הקטן "קטלן" שנמצא לאחרונה ע"י אנרג'יאן, רשות המסים הודיעה על עדכון כלפי מעלה של צפי ההכנסות מתמלוגים על רווחי גז ונפט

מבנה בית המשפט העליון / צילום: Shutterstock

העליון בפסק דין תקדימי: גם נכסים מלפני הנישואים עשויים להתחלק שווה בשווה בגירושים

בפסק דין תקדימי, נקבע כי הזכויות בחלקת קרקע שקיבלה האישה במתנה לפני הנישואים יחולקו בינה לבין בן זוגה ● שופטת העליון יעל וילנר קבעה כי התנהגות הזוג לאורך השנים, מלמדת על הסכמה ביניהם לשתף גם את הנכס שהיה רשום רק על שם האישה

עסקים סגורים בקניון ערים כפר סבא בזמן מבצע ''עם כלביא'' / צילום: רמי זרנגר

"לעג לרש": ביקורת חריפה במשק על מתווה הפיצויים לעסקים

במשק טוענים כי המתווה שפורסם לא יספק מענה לנזקים האמיתיים שנגרמו לעסקים כתוצאה ממלחמת "עם כלביא" - ובמיוחד לעסקים הקטנים והזעירים ● "גם אם הפיצוי יגיע, עבור עסקים קטנים וזעירים ככל הנראה זה יהיה מעט מדי ומאוחר מדי"

מטוס של איזי ג'ט / צילום: Shutterstock

באופן חריג, חברות התעופה הזרות והישראליות מתאגדות. מה הן דורשות?

בחברות התעופה הישראליות והזרות מאחדים כוחות, ומבקשים הקלות בחוק שמחייב אותם לפצות נוסעים שבוטלה טיסתם ● לפני מספר חודשים, החוק כבר תוקן כדי לתת מענה לחברות תעופה בזמן חירום, וכעת החברות מבקשות שהמדינה תספוג את הנזק במקומן ● "אנחנו נמצאים בזמן קריטי בו חברות התעופה בוחנות האם יחזרו לארץ"

השקל מתחזק, אבל מחירי המזון לא יורדים / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי

השקל מתחזק ומחירי הסחורות בירידה, אז למה ההוזלות לא מגיעות לצרכנים?

הדולר נחלש, מחירי הסחורות בירידה - אבל המחירים בסופר לא צפויים לזוז בקרוב ● בכירים בתעשייה מסבירים כי היבואנים והיצרנים לא ממהרים להוזיל בשל התנודתיות הרבה של השקל, התחייבויות עבר וקשיים לוגיסטיים ● ירידות מחירים, אם יגיעו, לא צפויות לפני 2026

בני לנדא / צילום: Miguel Gutierrez

המשקיעים שוויתרו והמשמעות לעובדים: מאחורי ההתרסקות של חברת הדפוס של בני לנדא

לנדא דיגיטל פרינטינג הגישה אתמול בקשה לעיכוב הליכים בשל החלטת המשקיעים האירופאים להפסיק להזרים לה הון ולחדול מהענקת הלוואות ● מה הביא להתרסקות החברה המבטיחה, ובמה שונה הקריסה של לנדא דיגיטל פרינטינג מקריסת לוסיקס, חברת היהלומים הסינתטיים של בני לנדא?

הוספת מיגון ליצירת ''חדר מוגן''. הביקוש עלה מאוד בשבועות האחרונים / צילום: אורטק

איך למגן חדר קיים במקרה שאי אפשר להוסיף ממ"ד

בעקבות מתקפת הטילים מאיראן ושיעורם הנמוך של דירות ובניינים ממוגנים, ישראלים רבים נמצאים בחיפוש אחר מרחב מוגן תקני ● חברות שונות מציעות פתרונות מיגון מעבר לממ"דים ולמקלטים, אולם פיקוד העורף אישר רק חלק מהשיטות ● גלובס עושה סדר

כסף בקיר. עם שחר שני / צילום: פרטי

תכנון המס אפשר לו לקנות שתי דירות להשקעה, והוא רק בן 23

שחר שני עבד כנער בצביעת בתים ובשיפוצים, ולכן לא נבהל מקניית דירה שזקוקה לשיפוץ ● לאחר מכן מינף את הניסיון שצבר בבית ואת מבצעי הקבלנים - כדי להחזיק שתי דירות בגיל שבו רוב הצעירים עוד חוסכים לטיול אחרי צבא

מכוניות חדשות בנמל המפרץ / צילום: יח''צ

בממשלה רוצים לקצר את התור בנמלים, ובדרך פוגעים במכונת המזומנים שלהם

במשרדי התחבורה והאוצר גיבשו מתווה להרחבת התחרות על פריקת מכוניות – שנחשבת לאפיק רווחי במיוחד עבור הנמלים ● המטרה: לגרום להם לתת עדיפות לסחורות אחרות, כמו ברזל, שתקועות בלב ים זמן רב ● בוועדי הנמלים עשויים לצאת למאבק

המשרוקית מארחת. חברה ממשלתית / צילום: Shutterstock

להפריט או לא? זה המושג שעומד בלב המחלוקת המתמשכת

בממשלה נאבקים על השליטה בהן, והוויכוחים אודותן נמשכים כבר עשורים • מה עומד מאחורי "החברות הממשלתיות"? ● המשרוקית של גלובס מציגה: המוניטור מבאר מושגים

דגם Aion V של המותג GAC / צילום: GAC

מי יעמוד בראש מותג הרכב הסיני שנכנס מחדש לישראל

מותג הרכב הסיני GAC יושק מחדש בספטמבר הקרוב בישראל, כאשר בשלב הראשון, יושקו בארץ ארבעה דגמים חשמליים ● קבוצת אגד חתמה על הסכם להקמת מרכז לוגיסטי חדש באזור התעשייה תימורים ● וגם: חברת ההתחדשות העירונית שמשפצת ומרהטת בהתנדבות מקלטים בבניינים ישנים ● אירועים ומינויים