גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

מוות מיסתורי במנהטן של מיליונר חרדי עם קשרים ישראליים

רצח או התאבדות? גוויתו של שלמה (סולומון) אובסטפלד, שהשקיע ב"קיבוץ לוקסוס עירוני" בברוקלין, נמצאה למרגלות מגדל ליד מלון "פלאזה" ■ משפחותו וידידיו: "לא ייתכן שהתאבד" ■ דיילי ניוז: אולמרט בילה "באחרונה" חצי יום במשרד שניהל אובסטפלד

גופתו של שלמה (סולומון) אובסטפלד, חסיד קהילת באבוב ומיליונר שעשה את הונו בהשקעות נדל"ן ברחבי ארה"ב, נמצאה ב-9 ביוני למרגלות מגדל מגורים ומלון פאר, ג'ומרייה אסקס, במרחק כמה צעדים ממלון "פלאזה". המוות, שדיווחים עליו הוצנעו תחילה בעיתונות החרדית של ניו-יורק, פרץ בסוף השבוע לכותרות, לאחר שדיילי ניוז הניו-יורקי חשף שורת קשרים מרתקים של אובסטפלד, או של חברה פיננסית שניהל, לאישים ישראליים, וכן למשפחת שלאף האוסטרית, ששמו של אחד מבניה נקשר בפרשת השוחד לכאורה לאריק שרון.

יתר על כן, העיתון מדווח שמשרד חקירות פרטי גויס לחקור את נסיבות מותו של אובסטפלד. בעוד שמשרד חוקר מקרי המוות בניו-יורק קבע שמדובר בהתאבדות, טוענים בני משפחתו וחבריו, כי הדבר לא ייתכן. אובסטפלד היה חרדי, שלא היה עובר על איסור ההתאבדות. לטענתם גם לא סביר שהוא היה שם קץ לחייו בלי להשאיר צוואה. נוסף לכך, גם התנאים הפיזיים של דירתו שממנה קפץ לכאורה, בקומה ה-19, אינם מאפשרים התאבדות, לדבריהם. לפי בני המשפחה והעיתונות החרדית, מת אובסטפלד מ"התקף לב".

וברקע: השקעה של עשרות מיליוני דולר שעשו אובסטפלד ושותפים אחרים בפרוייקט דיור חדשני בברוקלין, הלו ליווינג (Hello Living Condo Project). הפרויקט תואר בניו יורק טיימס כ"קיבוץ לוקסוס עירוני", אך הוא הפך מושא לסאגה משפטית מרה בין השותפים. אחד מהם טען שהטקטיקות המשפטיות שנקטו נגדו אובסטפלד ושותפים אחרים כדי להרחיקו מהמיזם היו "בריוניות".

אבל הקשרים הישראליים של המיליונר המנוח הם המסקרנים ביותר. "נראה שקשרי אובסטפלד עם אישים ישראליים היו חזקים למדי", כותב דיילי ניוז.

מקור, שהעיתון אינו נוקב בשמו, אמר כי ראש הממשלה לשעבר, אהוד אולמרט, "בילה באחרונה חצי יום" במשרדי LH Financial, חברת שירותים פיננסיים שניהל אובסטפלד ושסוויטת המשרדים המפוארת שלה נמצאת בהמפשיר האוז, הבניין השכן לג'ומרייה אסקס. העיתון אינו נקב בתאריך ביקורו של אולמרט ואינו מציין האם מדובר בביקור עסקי או חברתי. העיתון אף אינו קובע במפורש אם אובסטפלד אכן היה במשרד בעת ביקורו של אולמרט שם.

וזווית ישראלית אחרת: קשר בין אובסטפלד לבני משפחת המליונרים האוסטרית שלאף, ששמה נקשר לפרשת השוחד לכאורה לאריק שרון, ראש הממשלה לשעבר. כפי שפורסם ב"גלובס" בשבוע שעבר, תמליץ כנראה משטרת ישראל להעמיד לדין את מרטין שלאף, איל הון מווינה, בחשד שנתן שוחד בסך שלושה מיליון דולר לשרון, וכן את בניו של שרון, גלעד ועמרי. לפי פרסומים בעיתונות הישראלית, חושש שלאף להגיע לישראל ואף בחר לא לבוא להלוית אביו בירושלים.

"אם אתה מנצח, אין לך סיבה להתאבד"

לפי דיילי ניוז, ג'יימס שלאף, אחיו של מרטין, ובעל קזינו, היה שותפו של אובסטפלד בפרוייקט הלו ליווינג בברוקלין. אובסטפלד הביא אותו לשותפות כדי שיגייס 30 מיליון דולר לפרוייקט. לימים הצטרף לפרוייקט נחום שלאף, בנו של ג'יימס, ואף ניהל אותו. דיילי ניוז יודע לספר שגם מרטין שלאף היה שותפו של אובסטפלד בכמה פרוייקטים. העיתון ציין שאובסטפלד אינו חלק מהחקירה בפרשת השוחד לשרון.

והזווית הישראלית השלישית: הרב הישראלי ישעיהו יוסף פינטו, ששכר "לפחות" אחת מדירותיו של אובסטפלד בג'ומרייה אסקס. כעבור זמן, פרץ בין השניים סכסוך גדול, עם הדים גדולים בקהיליית סוכני הנדל"ן הישראליים בעיר, ופינטו עזב את המקום.

פינטו, בן 35, שהגיע לניו-יורק מישראל לפני שנתיים, מדבר רק עברית ואינו נפגש עם נשים. לפי האתר ריל דיל, הוא נחשב הגורו של הברוקרים הישראלים בניו-יורק ויש מהם שמייחסים לו יכולת לחולל ניסים. בישראל, כך לפי האתר, הוא נפגש עם 5000 איש ביום. בניו-יורק הוא מקבל 300 עד 400.

"הרבי אינו מישהו שאפשר לזלזל בו, אבל האם זה יכול להניע מישהו להתאבד"? אמר לדיילי ניוז סוכן נדל"ן ישראלי. "אי אפשר לבחון לב אנוש, אבל אני חש שאובסטפלד היה קשוח יותר מכדי להתאבד". פינטו עצמו סרב להתייחס לפניית העיתון.

לפי ניו יורק טיימס ודיילי ניוז, המאבק על פרוייקט הלו ליווינג היה מכוער והתנהל גם על גבם של הדיירים. בצד אחד של המתרס היו אובסטפלד ושותפיו, לרבות ג'יימס שלאף, ומהצד האחר, איליי קארפ, שיזם את הפרוויקט. אובסטפלד ושותפיו טענו, כי קארפ החל למכור דירות בפרוייקט ללא רשות. הסכסוך התגלגל בשורה של בתי משפט בניו-יורק, לרבות בתי-דין רבניים ובסופו של דבר היתה ידו של אוסטפלד על העליונה.

"אם אתה מנצח, אין לך סיבה להתאבד", אחד אחד ממיודעי אובסטפלד.

עוד כתבות

מקבוק אייר של אפל / צילום: יח''צ אפל

לעבור למחשב של אפל: כל הסיבות בעד ונגד

מי שהתרגל למערכת ההפעלה ווינדוס יתקשה להתרגל ל-MacOS, וגם ייאלץ להיפרד מחלק מהתוכנות המוכרות ● היתרון הבולט: היכולת של מכשירי החברה "לדבר" ביניהם ולקצר תהליכים

מוויקס ועד מאנדיי: לעובדי ההייטק יש אופציות בשווי 2 מיליארד דולר לממש

לאחר שבשנה החולפת מימשו עובדים בחברות הטכנולוגיה מישראל אופציות ברווח של 824 מיליון דולר - כשליש משווי המימושים בשנת השיא 2021, הובילו העליות בשווקים לזינוק בשווי ההטבה שבה הם מחזיקים כיום ● חברות שבולטות בהיקף ההטבה לעובדים: סנטינל וואן, מאנדיי, נייס וגלובל־אי ● וגם: כך מפתות חברות ההייטק עובדים כשיש פחות כסף בקופה, ומה עדיף - אופציות או מניות חסומות?

בייראקטר TB2 / צילום: Associated Press, Efrem Lukatsky

החברה הביטחונית הזרה שהעניקה לעובדיה מענק בסך 18 משכורות

החברה הטורקית בייקאר, סמנכ"ל הטכנולוגיות שלה הוא חתנו של ארדואן, היא שיאנית היצוא בטורקיה והודיעה שתחלק לעובדים מענק נדיב במיוחד ● ואיפה החברות הביטחוניות הישראליות עומדות מולה ברמה הגלובלית?

אילוסטרציה: shutterstock

ההתייקרות כבר פה, אספקת חומרי הגלם בסכנה: החרם הטורקי מכה בענף הבנייה

שלוש חברות הודיעו על העלאת מחירי מוצרים המשמשים לבנייה, בעקבות חסימת היצוא מטורקיה ● הפתרון המיידי: מסלולי "מעקף" שצפויים להוסיף עלויות ולעכב את הגעת הסחורות ● הקבלנים אובדי עצות: "חברות ביצוע יקרסו, עבודות תשתית יתייקרו, והציבור ישלם מחיר"

3 פסקי דין בשבוע / צילום: אנימציה: טלי בוגדנובסקי

חנות שמרה חניה ללקוחות בעזרת קלנועית, נקנסה וערערה לעליון. מה קבע ביהמ"ש?

זוג הורים הגיעו לביהמ"ש לאחר שלא הצליחו להסכים אם לחסן את בנם בחיסוני שגרה המומלצים ע"י משרד הבריאות ● חנות בחיפה הציבה קלנועיות בחניות ציבוריות הסמוכות אליה, כך שיישמרו ללקוחותיה, לאחר שנקנסה 7 פעמים ביקשה להישפט ● ביהמ"ש המחוזי בבאר שבע תיעד בווידאו דיונים ועורר ביקורת ● 3 פסקי דין בשבוע  

הבורסה בפריז, צרפת / צילום: Shutterstock

עליות באירופה; וולוו: זינוק חד במכירות המכוניות החשמליות

הדאקס עולה ב-0.5%, בלונדון לא מתקיים היום מסחר ● אלון מאסק ממליץ לוורן באפט איזו מניה לקנות ● IBI בית השקעות: הירידה באינפלציה תאפשר לב-ECB להפחית את הריבית ביוני ● וורן באפט מכר מניות אפל ונראה שהוא פוזל להודו, "יש שם המון הזדמנויות" • בבנק אוף אמריקה דווקא ממליצים על אפל באפסייד של 33% • באופנהיימר ממליצים על מניות הבנקים הגדולים בארה"ב, "נסחרות בתמחור חסר עמוק"

וורן באפט מגיע לאסיפה השנתית של ברקשייר הת'אוויי בנברסקה, ארה''ב / צילום: Reuters, Scott Morgan

באפט הציג את יורשו והפתיע כשאמר: "מקווה להגיע בשנה הבאה"

וורן באפט בן ה-93 ערך את האסיפה השנתית הראשונה של ברקשייר האת'וויי מאז ששותפו ארוך־השנים, צ'ארלי מאנגר, נפטר בנובמבר האחרון ● באפט הביע אמביוולנטיות לגבי בינה מלאכותית וכינה אותה "שד גרעיני בבקבוק", התייחס לצמצום האחזקה שלו באפל, וכן לאדם שצפוי לרשת את מקומו כמנכ"ל ברקשייר

שר האוצר בצלאל סמוטריץ' / צילום: נועם מושקוביץ', דוברות הכנסת

נכנע לתושבי פתח תקווה? סמוטריץ' דורש לדון מחדש בתוכנית שאושרה

שר האוצר מבקש ממזכיר הממשלה לאפשר לו להגיש בקשה לדיון נוסף בתוכנית לקו M2 של המטרו, בטענה שלא נשלחה לשרים כנדרש ● גורם המעורה בפרויקט: "מביך ששר האוצר מתנהג כמו אחרון המתנגדים, מטעמים צרים"

ד''ר רוני סימונס, עמותת שותפות מגן / צילום: ינאי יחיאל

שיטת טיפול חדשה מנסה לסייע ללוחמים במניעת פוסט טראומה

הגישה שמציעה עמותת שותפות מגן משכללת טיפול משנות ה-80 באמצעות טכנולוגיות מציאות רבודה, תנועות עיניים ושיטות לוויסות רגשי ● עד כה, מאות לוחמים ואנשי כוחות הביטחון עברו את הטיפול ●  ישראל מתגייסת

איש חיזבאללה מצלם את מטולה / צילום: ap, Bilal Hussein

פגיעה ישירה של כטב"ם באזור מטולה; צה"ל תקף בלבנון

חיזבאללה שיגר כטב"ם נפץ לעבר מטולה, לאחר שחיל האוויר ביצע תקיפה מסיבית של כוח רדואן • הותר לפרסום: סמל מיכאל רוזל נהרג במטח הפצמ"רים אתמול מרפיח לכרם שלום • דיווח: שורת מדינות מגלות פתיחות להקמת כוח שמירת שלום ערבי • צה"ל החל בפינוי האוכלוסייה ברפיח; מקור בחמאס לאל-מיאדין: "נוטים להפסיק את המשא-ומתן" • עדכונים בולטים

קניות בסופר. אין הצדקה אמיתית להעלאות המחירים / צילום: טלי בוגדנובסקי

הנתונים מגלים: האם גל עליות המחירים מוצדק?

שורת חברות גדולות במשק הודיעו על העלאות מחירים רוחביות, בעיקר בתחומי המזון והצריכה ● אלא שבחינת פרמטרים כמו שערי מט"ח, עלויות שינוע ומחירי חומרי גלם מעלה כי לא תמיד קיים הכרח לעשות כן ● אלכס זבז'ינסקי, מיטב: "החברות פשוט מנצלות הזדמנויות"

דורון ארזי, אסף וונד, אודי מוקדי / צילומים: ליאורה כץ, איל יצהר, דיויד שפר

שתי חברות ישראליות פרסמו דוחות בוול סטריט, ונפלו בסוף השבוע

במדור השבועי של גלובס בדקנו מה קרה למניות הישראליות הבולטות בוול סטריט במהלך הסופ"ש ● היפו צללה בכ-17% בעקבות מימושים ● סייברארק צללה למרות שהציגה דוח חזק עם תחזית חיובית ● ומניות רדקום וסרגון עלו בעקבות דיווחים על חוזים חדשים

וורן באפט נואם באסיפה השנתית של ברקשייר האת'ווי

היורש, ההשקעה המסתורית, והדרך ל־50% תשואה בשנה: התובנות מהכנס הגדול של האורקל מאומהה

וורן באפט, המשקיע הפרטי הגדול והמפורסם בעולם עמד בסוף השבוע בפעם ה־51 על הבמה באומהה והשיב לשאלות משקיעיו במשך חמש שעות ● מדוע הקטין את ההחזקות שלו באפל, מה הוא חושב על מהפכת ה־AI, למה הוא מגדיל את קופת המזומנים שלו במקום להשקיע אותה, ומה היה עושה לו חזר לגיל 20

ההפגנות בקמפוסים בארה"ב העירו את תעשיית הפייקים

המחאות בקמפוסים הפכו לוויראליות. אבל לא כל מה שפרסמו עליהן נכון ● המשרוקית של גלובס

הפגנה פרו־פלסטינית בבראון. לחץ הסטודנטים הניב פרי / צילום: Reuters, Anibal Martel

האם אוניברסיטאות אמריקאיות מפתחות נכונות לשאת ולתת על החרמת ישראל?

לפי שעה רק קומץ של אוניברסיטאות ומכללות הציעו למפגינים האנטי־ישראלים להתפנות תמורת חשיפת אחזקותיהן ומשא ומתן על משיכת השקעות ● אבל ביניהן נמצאות לפחות שתי ענקיות, עם תיקים של 20 מיליארד דולר ● עצם נכונותן הפרגמטית לשקול זאת צריכה לעורר חשש

האחים זלקינד וצחי נחמיאס / צילום: ישראל הדרי, ורד פיצ'רסקי

לאחר סלקום: דסק"ש פועלת למכור שליטה באלרון בכ-50 מיליון דולר

חברת ההחזקות דסק"ש דיווחה הבוקר כי היא מקיימת משא ומתן למכירת אלרון לחברת הון סיכון זרה ● הדיווח מגיע לאחר שחתמה לפני מספר חודשים על עסקה למכירת השליטה בחברת התקשורת סלקום

נגמ''ש צה''לי / צילום: צילום מנתק

עסקת הענק של משרד הביטחון בתחום השריון

קבוצת אימקו ומשרד הביטחון הודיעו על הסכם מסגרת רב־שנתי בסך 377 מיליון שקל ● ההסכם החדש צפוי יותר מלהכפיל את צבר ההזמנות של הקבוצה לסך של כ־725 מיליון שקל ● בעקבות העסקה, מניית אימקו זינקה ב-19% ● ובאיזה חוזה זכתה היום אלביט?

למה הצבאות של מדינות ערב כל כך לא יעילים?

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: מה גורם לצבאות של מדינות הערביות להיות לא יעילים, הבסיס הסודי של איראן וסיפורה של ניצלות שואה שהייתה בקיבוץ מפלסים ב-7 באוקטובר ● כותרות העיתונים בעולם 

שרוול אשפה לפינוי שיפוצים / צילום: תמר מצפי

הקבלן איחר במסירת דירה בפרויקט תמ"א. זה פיצוי הענק שיקבלו הרוכשים

ביהמ"ש קבע כי סעיף 5א לחוק המכר, הנוגע לאיחור במסירת דירה, חל גם על פרויקטי תמ"א 38, אף שבעבר נקבע בפסיקה כי בפרויקטים כאלה מדובר בהתקשרות למתן שירותי בנייה, שעליה חל חוק חוזה קבלנות

ראש ממשלת בלגיה, אלכסנדר דה-קרו / צילום: ap, Jean-Francois Badias

ראש ממשלת בלגיה: "לא יכולים להמשיך בעסקים כרגיל עם ישראל"

ראש ממשלת בלגיה אלכסנדר דה-קרו שינה את עמדתו ושוקל כעת הטלת סנקציות הכוללות איסור יבוא מוצרים מהתנחלויות, בשל הפעילות הישראלית בעזה ● הסביר כי שינוי העמדה שלו נובע מכך שיש "יותר מדי קורבנות כתוצאה מהפעולות הצבאיות הישראליות" ● ההערכות הן כי יוזמה כזו תיכשל ברמה האירופית