גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

מסתבר שלא ממש פשוט להיות יזם: "עשיתי כל טעות אפשרית"

רבים חולמים לצאת לדרך יזמית עצמאית, שתאפשר להם לעשות את מה שהם אוהבים באמת ■ אך מסתבר שהמציאות לא כל-כך פשוטה וההתאקלמות קשה מאוד ■ 5 יזמים, שעזבו את העולם המוכר והבטוח מספרים על הקשיים

רבים חולמים לעשות הסבה מקצועית ולצאת לדרך יזמית עצמאית, שתאפשר להם לעשות את מה שהם אוהבים באמת. אך מסתבר שהמציאות לא כל-כך פשוטה וההתאקלמות קשה מאוד. חמישה יזמים, שעזבו את העולם המוכר והבטוח כדי לנסות להגשים את עצמם, מספרים על התהליך ועל הקשיים הנלווים אליו.

"האידיאל מבחינתי הוא שילוב עם עבודה כשכיר"

ציפי ומיקי טננבוים גיל: 57 (ציפי), 59 (מיקי)
מצב משפחתי: נשואים פלוס 2
קריירה: מנהלת סניף של ORS (ציפי), מנהל תפעול ביוניליוור (מיקי)
יזמות: תיירנים

קריירה: "הבוס שלי ביוניליוור יעץ לי לא לפרוש רגע לפני הפנסיה"

*תפקיד: ציפי: יועצת השמה ומנהלת סניף ORS בתל אביב, מיקי: אחראי תפעול ולוגיסטיקה בחטיבת המכירות של יוניליוור.

*משך הזמן בתפקיד: ציפי: 15 שנה, מיקי: 19 שנה.

*הגורם לשינוי: ציפי: "נקודת המפנה הייתה כשאבי נפטר מסרטן. עבדתי שעות ארוכות, ובשבעה שאלתי את עצמי, 'כמה פעמים ראית את הורייך?'. פתאום זה הכה בי חזק. גם אימא, שלא הייתה אישה צעירה, נזקקה לעזרתי. אז החלטתי לפצות אותה על כל אותן שנים". מיקי: "באותם ימים חווינו גם משבר גדול בזוגיות, והתגרשנו. בתנו, שקיבלה את הפרידה קשה מאוד, גרמה לנו לחשוב שוב. שינוי דרסטי התבקש מאוד. נישאנו בשנית ועברנו לרמת הגולן".

*ההתלבטויות לקראת השינוי: ציפי: "לא היו. כשדלת אחת נסגרת, השנייה נפתחת". מיקי: "כשאני מתלהב ממשהו, אני רץ קדימה".

*השותפים לקבלת ההחלטה: ציפי ומיקי: "החלטה משותפת של שנינו".

*איך הגיבה הסביבה המקצועית והאישית לשינוי: ציפי: "החברים מהעבודה פרגנו, אבל גם אמרו שאני משוגעת לעשות שינוי כזה בגילי. חשבו שירדתי מהפסים. בתנו, לא הבינה למה בגילנו אנחנו צריכים לעזוב את המרכז. את העידוד קיבלנו מהבן שלנו". מיקי: "היו שפרגנו, היו שקינאו והיו שאמרו שזה הרפתקני מדי. הבוס שלי ביוניליוור יעץ לי לא לפרוש רגע לפני הפנסיה. אבל אני הייתי איתן בדעתי".

יזמות: "עד אפריל ניהלתי במקביל את סניף רמי לוי בזיכרון יעקב"

*התפקיד החדש: הבעלים של "טנא בגולן", צימרים בחד נס.

*משך זמן בתפקיד החדש: שנה.

*הגיל שבו החלה קריירה 2: ציפי: 56, מיקי: 58.

*התאקלמות בתפקיד החדש: ציפי: "למרות הקשיים, אני אוהבת את מה שאני עושה". מיקי: "עד אפריל האחרון ניהלתי, במקביל לצימרים, את סניף רמי לוי בזיכרון יעקב. עזבתי כדי לא להשאיר את ציפי לבד. היום אני נהנה מהעשייה התיירותית".

*הניסיון, היכולות והקשרים של קריירה 1: ציפי: "היכולת שרכשתי לאבחן אנשים, עוזרת לי לסנן היום אנשים 'בעייתיים". מיקי: "ניהול עובדים, במיוחד ב'רמי לוי', לימד אותי הרבה והגביר אצלי את תודעת השירות".

*הקושי הגדול ביישום השינוי: ציפי ומיקי: "מדובר בעסק עונתי ותמיד יש פחד מהמחר, פחד שמאפיין כל עצמאי. גם המעבר לחד נס, לא קל. בעיות הניידות והמרחק מקשים מאוד".

*השפעת השינוי על המצב המשפחתי: ציפי ומיקי: "השינוי נולד מתוך רצון לשפר את הזוגיות שלנו, והצלחנו. בנינו זוגיות, בית ועסק חדשים בחד נס".

*הפערים ברמת השכר: ציפי ומיקי: "היום אנחנו משתכרים קצת יותר ממה שהשתכרנו כשכירים, אם כי העלויות השוטפות מכבידות עלינו".

הייתם חוזרים לתפקיד הקודם: ציפי: "הייתי חוזרת לתפקידי ב-ORS כפרילנס ולא כשכירה, כדי שיהיה לי זמן לעצמי ולצימרים". מיקי: "הייתי חוזר ל'רמי לוי', אבל יש לי מחויבות משפחתית. אני לא יכול להשאיר את ציפי לבד".

*קריירה 3: ציפי: "אם ארגיש שמיציתי את עצמי כתיירנית, אחפש קריירה שלישית. הגיל מבחינתי לא פקטור". מיקי: "האידיאל מבחינתי הוא שילוב של תיירות ועבודה כשכיר. ימים יגידו".

"למרות הקשיים, השינויים הם רק לטובה"

גל הראל
גיל: 43
מצב משפחתי: נשוי פלוס 2
קריירה: עורך דין פלילי
יזמות 1: מסעדן
יזמות 2: יבואן צעצועים

גל הראל, יבואן צעצועים / צלם עינת לברון

קריירה: "הרגשתי שזה חונק אותי"

*תפקיד: עורך דין פלילי שכיר

*משך הזמן בתפקיד: שנה ו-4 חודשים (כולל שנת התמחות)

*מה הוביל לשינוי: "גיליתי שביקורים תכופים בבתי מעצר לא עושים לי טוב. הרגשתי שזה חונק אותי. אבל יותר משזה לא התאים לי, קסם לי הרעיון והרצון להיות עצמאי בתחום אחר".

*ההתלבטויות לקראת השינוי: "לא היו לי כאלה. היה לי ברור שאני הולך לפתוח מסעדה. גדלתי בבית של מסעדנים, ולכן הבחירה שלי הייתה טבעית. הוריי, אחרי שפונו מסיני, התיישבו בירושלים ופתחו שם מסעדה".

*השותפים לקבלת ההחלטה: "הייתי אז נשוי טרי ובלי ילדים. אשתי כיבדה את ההחלטה שלי כי היא באה מבית של עצמאים. גם ההורים שלי תמכו ועזרו כספית. פתחתי מסעדה ברמת החי"ל, בהשקעה של 350 אלף שקל. במונחים של היום, זה הרבה כסף".

*איך הגיבה הסביבה המקצועית והאישית לשינוי: "בפרגון אדיר".

יזמות 1: "אחרי שבעה חודשים שיניתי לגמרי את הקונספט"

*התפקיד החדש: מסעדן.

*משך הזמן בתפקיד החדש: תשע שנים.

*הגיל שבו החלה יוזמה 2: 30.

*ההתאקלמות בתפקיד החדש: "התאקלמות הייתה קשה מאוד. עשיתי כל טעות אפשרית: תפריט לא נכון, התנהלות פיננסית לא נכונה, וניהול צנטרליסטי עד כדי אפיסת כוחות. המזל שלי, שאני לומד מהר. אחרי שבעה חודשים שיניתי לגמרי את הקונספט של המסעדה, וזה מה שהביא לשינוי המיוחל. התחלתי להרוויח, ויפה".

*הניסיון, היכולות והקשרים של קריירה 1: "ראייה והבנה משפטית תמיד עוזרות".

יזמות 2: "מצאתי את מקומי בצעצועים"

*התפקיד החדש: הבעלים של "מרמלדה", יבוא ושיווק צעצועים.

*משך הזמן בתפקיד החדש: שלוש שנים.

*הגיל שבו החלה יוזמה 2: 39.

*מה הוביל לשינוי: "נולדו לי שתי ילדות והרגשתי שהחיים עוברים לידי. כמעט שלא הייתי בבית, כי מסעדה זה עסק ששואב אותך. בנקודה זו, אשתי התערבה ואמרה לי 'עד פה'. האמת שגם לי זה הפריע, והחלטתי למכור את המסעדה. אשתי עסקה בעבר ביבוא ובשיווק צעצועים אנתרופוסופיים. הייתה לה חנות בתל-אביב, 'ילדות קסומה', שנסגרה לפני מספר שנים. יחד החלטנו לפתוח את 'מרמלדה'".

*הקושי הגדול ביישום השינוי: "לא היה פשוט לסגור את המסעדה כי היא הייתה הבייבי שלי. מצד אחד התפנה לי זמן למשפחה, ומצד שני חשתי באובדן 'ילד'. גם לא קל, אחרי שאתה רגיל להיות 14 ויותר שעות מחוץ לבית, לעבוד עם אשתך מהבית".

*השפעת השינוי על המצב המשפחתי: "למרות הקשיים, רק לטובה".

*פערים ברמת השכר: "היום אני משתכר לשביעות רצוני, לפחות כמו שהשתכרתי כמסעדן".

*היית חוזר לתפקיד הקודם: "לא".

*מחשבות על יוזמה 3: "אין לי כוונה לפרק ד'. מצאתי את מקומי בצעצועים. זה התחום שאני רוצה להתפתח בו".

"הפערים בשכר גדולים, אך הם יצטמצמו"

עידן דותן גיל: 33
מצב משפחתי: רווק
קריירה: רפרנט בבנק לאומי
יזמות: שותף ב"עגליס", ליסינג לעגלות תינוקות

דליה שני-ברייר
גיל: 34
מצב משפחתי: נשואה פלוס 2
קריירה: מנהלת תיקי השקעות בכלל פיננסים
יזמות: שותפה ב"עגליס", ליסינג לעגלות תינוקות

עידן דותן, דליה שני-ברייר, עגליס / צלם עינת לברון

קריירה:"העבודה הייתה בטוחה, אבל אפרורית"

*תפקיד: דותן: רפרנט חברות אנרגיה בבנק לאומי; שני-ברייר: מנהלת תיקי השקעות בכלל פיננסים.

*משך הזמן בתפקיד: דותן: שלוש שנים; שני-ברייר: חמש שנים וחצי.

*מה גרם לשינוי: דותן: "התפקיד בבנק היה אפרורי, והחלטתי לחפש משהו שאוכל להרגיש בו מיצוי עצמי". שני-ברייר: "ניהול תיקי השקעות זאת עבודה שוחקת, מלחיצה ועם מדידה אינסופית מצד המעסיק והלקוחות. זה גרם לי לחשוב על שינוי כיוון".

*ההתלבטויות לקראת השינוי: דותן: "עזבתי עבודה בטוחה לטובת הבלתי נודע. זה לווה בלא מעט התלבטויות, אבל האמונה בדרך החדשה עזרה להתגבר". שני-ברייר: "בהתחלה חשבתי לעבור לתחום מקביל. ניגשתי לבחינות משרד האוצר והוצאתי רישיון לייעוץ פנסיוני. אלא שבמקביל, בעלי זרק את הרעיון לעסק הנוכחי והרגשתי שזה מושך אותי יותר. חשתי אתגר, לקחת רעיון חדש ולהפוך אותו למוחשי".

*השותפים לקבלת ההחלטה: דותן: "משפחה וחברים קרובים".שני-ברייר: "בעלי, רמי, שותף שלי בכל דבר. אני מתייעצת איתו וסומכת על דעתו העסקית והאישית".

*איך הגיבה הסביבה המקצועית והאישית לשינוי: "חברים ומשפחה ידעו שעבודה בבנק זה לא הייעוד שלי, ועודדו שינוי. מבחינתם, הסבה מקצועית הייתה צריכה לקרות מזמן". שני-ברייר: "המשפחה המורחבת הייתה מופתעת, ולא הבינה איך עוזבים מקצוע טוב לטובת הרפתקה. היום הם מפרגנים".

יזמות: "התהליך ארוך ומורכב ומחייב שינוי תפישה"

*התפקיד החדש: הבעלים של "עגליס", חברת ליסינג לעגלות תינוקות.

*זמן בתפקיד החדש: ארבעה חודשים.

*הגיל שבו החלה קריירה 2: דותן: 33; שני-ברייר: 34.

*התאקלמות בתפקיד החדש: דותן: "עסק זה משהו שדורש ממך להשקיע את כל כולך. מדובר בעבודה קשה ובשעות לא שעות, אבל עם אדרנלין מהנה". שני-ברייר: "להקים עסק מאפס זה תהליך ארוך ומורכב ומחייב שינוי תפישה מראש של שכיר לראש של עצמאי. זה קשה אבל גם מעניין ומלמד".

*הניסיון, היכולות והקשרים של קריירה 1: דותן: "בבנק למדתי הרבה על התחום הפיננסי והעסקי, וזה מועיל לי בעסק". שני-ברייר: "הניסיון שצברתי בתחום המימוני בעבודתי הקודמת, מסייע בבניית המודל המימוני של 'עגליס'".

*הקושי הגדול ביישום השינוי: דותן: "הקושי הוא במעבר משעות עבודה נוחות לעבודה סביב השעון בעסק. אין זמן לחדר כושר אחר הצהריים, אבל זה חלק מהעניין". שני-ברייר: "מדובר בעבודה אינטנסיבית ומאומצת. נכנסתי לשוק לא מוכר ובלי ידע מקדים. אני עדיין לומדת ומתמקצעת בהבנת ענף התינוקות הרווי".

*השפעת השינוי על המצב המשפחתי: דותן: "המשפחה הקרובה מבינה את האילוצים ותומכת". שני-ברייר: "העסק דורש שעות עבודה רבות. לשמחתי, יש לי עזרה ותמיכה בבית שמאפשרת לי גמישות בשעות העבודה".

*פערים ברמת השכר: דותן: "יש פערים בשכר, אבל זה בסדר. אני מאמין שהם יצטמצמו והפער ישתלם בעתיד". שני-ברייר: "הפערים גדולים מאוד, כי מדובר בעסק בהקמה. נקצור את הפירות בהמשך".

*הייתם חוזרים לתפקיד הקודם: דותן: "לא". שני-ברייר: "לא".

*קריירה 3: דותן: "מקווה שלא". שני-ברייר: "הכול יכול להיות".

9 טיפים להיערכות נכונה ליזמות עצמאית

על-פי רויטל הנדלר, מנכ"לית אולג'ובס

רויטל הנדלר, מנכ

1. בלי תפניות דרסטיות

היזמות לא צריכה להיות תפנית קריירה דרסטית, להיפך. הטעות של רוב האנשים היא בחירה בקיצוניות. עוברים מסוג אחד של עבודה (היי-טק) לקיצוניות שנייה (מסעדן). ואז, במקום לשנות את זווית המקצוע, הם משנים את עצמם. עליכם לשמור על מי ומה שאתם, ולא להתפתות לשכוח את מה שעשיתם ולהחליף מקצוע בקיצוניות.

2. ניצול הידע והניסיון הקודמים

להסבה לתחום עיסוק המשיק לעיסוק קודם או משני שלכם, יתרון בידע, בקשרים ובניסיון שצברתם בעבר, שיישארו לזכותכם.

3. זמן לימוד

חשוב לדעת לקראת מה הולכים, ולימודים לקראת הסבה הם מרכיב חשוב בתהליך. יש הרבה מקצועות "חדשים" שזמן ההכשרה בהם קצר והכניסה אליהם קלה. יזמויות אלו מושכות אליהן המונים, כך שלא בהכרח תמצאו בהם פרנסה. הכשרה שלא מבטיחה תעסוקה אחריה, היא בבחינת בזבוז זמן וכסף.

4. לקוח סמוי

מומלץ לבצע בדיקה של התחום בסגנון הלקוח הסמוי. כלומר, לדבר עם אנשים שנכנסו לתחום שאתה רוצה לפעול בו, ולבקש מהם רעיונות לביצוע. מומלץ לעשות זאת לפחות עם שלושה בעלי מקצוע שונים מהתחום העתידי, כדי לקבל תמונה כמה שיותר ברורה. אפשר ללמוד מזה הרבה.

5. נטוורקינג

יצירת רשת קשרים חשובה מאוד עוד בטרם ההסבה. קשרים אלה יכולים גם להוביל לעסקה ראשונה. לכן, חשוב לחזק קשרים עם אנשים בתחום שלך, מהעבר ובכלל.

6. להיתלש מהתלוש

בהסבה משכיר לעצמאי, הצעד הראשון ואולי הקשה ביותר הוא להיגמל מהמשכורת הקבועה. גם היעדר תחושת השייכות שמקנה המשרד והפנסיה המובטחת, מקשים.

7. לנסות יזמות חלקית

אם אינך בטוח ביזמות ופוחד לסכן את המשכורת, כדאי לנסות יזמות חלקית. קרי, לתפעל עסק עצמאי בשעות הפנאי. לאחר מספר חודשים, תדע בוודאות אם לעשות הסבה באופן מלא.

8. הכן חשבונך לחורף

עסק חדש "שותה" כסף. לכן, בתחילת הדרך יש לקחת בחשבון קשיי מימון. במידת האפשר, צא לעצמאות כשנפתח לך חיסכון, קרן השתלמות או אופציות. מומלץ לקחת את ההלוואה הראשונה למימון העסק כשאתה עדיין שכיר ומסוגל להצביע בבנק על הכנסה קבועה.

9. הכול בראש

המעבר לעצמאות דורש הכנה מנטלית, ואסור לקחת אותו כמובן מאליו. יש כמה פעולות שחייבים לנקוט לפני השינוי: לפנות זמן להתרכזות בעסק החדש; לא להתחייב לשום דבר שלא קשור אליו, גם לא לטיולים ולחופשות; חשוב לדבר עם בני המשפחה, שידעו למה יש לך פחות זמן, למה אתה לחוץ יותר על כסף, ולבקש תמיכה.

עוד כתבות

ריי דליו / צילום: Reuters, Thomas Mukoya

המשקיעים בקרן הגידור המפורסמת לא מרוצים ודורשים את הכסף

משקיעים בקרן של ריי דליו טוענים שהם מתוסכלים מהתשואות בשנים האחרונות ● רבים מהמשקיעים המוסדיים שהשקיעו סכומי כסף גדולים מושכים את כספם ● "יש לנו אכזבה לאורך תקופה ארוכה", מספרת אחת מהמשקיעות בקרן

אמיר כהנוביץ' / צילום: יח''צ

הכלכלן הבכיר שעשה את המעבר המפתיע של השנה מדבר

אמיר כהנוביץ' הפתיע את שוק ההון בספטמבר כשעזב את חברת הביטוח הגדולה ביותר בישראל, הפניקס, ועבר לסוכנות הענק פרופיט ● בראיון לגלובס הוא מסביר את שינוי הקריירה הדרמטי שעשה, מציע את הפרשנות הייחודית שלו להתנהלות בשוק ההון, ומערער על התחזית של בנק ישראל לגבי הצמיחה של הכלכלה

מארק צוקרברג / אילוסטרציה: גלובס

הסיבות לצניחה של מניית מטא למרות תוצאות חזקות, והחשש מאפקט דומינו מגיע עד לגוגל

מטא אכזבה בגדול את המשקיעים עם תחזית פושרת לרבעון הבא, למרות שהכתה את התחזיות בשורת הרווח וההכנסות ● אוראל לוי, מור קרנות נאמנות: "השוק חושש שטרנד ה-AI לא מצליח לייצר הכנסות" ● וגם: למה אחרי פרסום הדוח של מטא צנחה מניית אלפאבית במסחר המאוחר ומי עוד צפוי להיפגע מאפקט הדומינו?

אפל. החברה המבטיחה של 2024? / צילום: Shutterstock

"תהיה הפתעת השנה": זו המניה המומלצת ביותר של בנק אוף אמריקה

המכירות נופלות, היא לא נמצאת בשוק הבינה המלאכותית, ומתחילת השנה מנייתה איבדה 10.7% ● למרות הכול, בבנק אוף אמריקה מאמינים שענקית הטכנולוגיה אפל צפויה להתאושש בחצי השני של השנה

שי ג'ינפינג, נשיא סין, עם מזכיר המדינה האמריקאי אנתוני בלינקן בבייג'ינג / צילום: Reuters, LEAH MILLIS

סין והמערב: בינתיים ממשיכים לדבר ולחרוק שיניים

מזכיר המדינה האמריקאי מגיע לבייג'ינג עם הפתעה לא נעימה: טיוטת סנקציות על בנקים סיניים, התומכים בתעשיית הנשק הרוסית ● איך לדבר עם סין? איך לחזות את מניעיה ומהלכיה? ומה לעשות במרגליה, ביישומוניה ובסטודנטים שלה? הדמוקרטיות המערביות מוסיפות להתלבט

מה צפוי בדוחות מטא? / צילום: Shutterstock

מניית מטא התרסקה ב-15% למרות נתונים חזקים, ואלו הסיבות

מטא, שמנייתה עלתה בכ-45% מתחילת השנה, הכתה את התחזיות בתוצאותיה הכספיות, הן בשורת הרווח והן בשורת ההכנסות ● האנליסטים היו אופטימיים לגבי הדוחות הערב, אך התחזית שפרסמה החברה להמשך השנה אכזבה את המשקיעים

בארה"ב שואלים: איך "יהודים הם נבלים ומחבלי חמאס הם גיבורים"?

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה ● והפעם: איראן חותמת על שמונה הסכמים כלכליים וביטחוניים עם פקיסטן ● התקשורת בלבנון דנה בשאלה איך תיראה המדינה ביום שאחרי הלחימה ● והמחאות נגד ישראל בקמפוסים תופסות את הכותרות בארה"ב ● כותרות העיתונים בעולם

מסילת 431. 6 ק''מ של גשרים / צילום: ענת דניאלי לב

30 ק"מ ב-4 מיליארד שקל: זה יהיה אחד הפרויקטים התקדימיים בישראל

מסילת הרכבת 431, שאמורה לחבר את ערי השפלה ומישור החוף הדרומי עם מודיעין וירושלים, הולכת ונבנית בימים אלה מעל המכוניות הנוסעות בכביש ● האתגרים הטכנולוגיים והמחסור בפועלים מחייבים פתרונות יצירתיים

אילון מאסק, יו''ר טסלה / צילום: Shutterstock

התוצאות בשפל אבל הבטחה אחת של מאסק מלהיבה את המשקיעים

טסלה פרסמה ביום שלישי בלילה את אחד הדוחות הרבעוניים השליליים ביותר שלה בשנים האחרונות, אבל המניה זינקה במסחר המאוחר ב־13% ● הסיבה: ההודעה על ייצור דגם חדש ומוזל החל מ־2025, הרבה יותר מהר מהצפוי ● אבל ייתכן שהפעילות המבטיחה תתגלה כהפסדית בטווח הקצר

צבי לנדו, מנכ''ל סולאראדג' / צילום: איל יצהר

מניית סולאראדג' הידרדרה לשפל של 5 שנים בעקבות תוצאות פושרות של המתחרה

דוחות אנפייז האמריקאית לימדו על התאוששות איטית מהצפוי בשוק הסולארי שבו פועלת החברה מישראל ● מניית סולאראדג' צנחה ב-41% מתחילת השנה

וול סטריט / צילום: Unsplash, Chenyu Guan

נעילה מעורבת בוול סטריט; אנבידיה ירדה בכ-3%, טסלה זינקה ב-12%

הנאסד"ק עלה ב-0.2% ● אירופה ננעל בירידות קלות ● מדד הנג סנג עלה ב-2% ● בנק פיקטה: "שוק המניות בארה"ב תלוי ברווחי החברות הגדולות" ● יו"ר UBS: "הבנק אינו גדול מכדי ליפול" ● טסלה פספסה את התחזיות, אך המניה זינקה במסחר המאוחר; תאיץ השקת דגמים מוזלים • דריכות בשוק לקראת דוחות מטא לאחר הנעילה בוול סטריט • בנק אוף אמריקה ממליץ על שתיים מ"שבע המופלאות"

וול סטריט / צילום: Unsplash, Roberto Júnior

מסחר מסביב לשעון? בוול סטריט שוקלים שינוי קיצוני

בורסת ניו יורק שלחה סקר לסוחרים בנושא מפתיע במיוחד ● על פי דיווח בפייננשל טיימס, הבורסה בדקה מה דעתם על מסחר מסביב לשעון - 24/7, או 24 שעות בשבוע המסחר ● ומי מציע את זה כבר היום?

הבניין ברחוב גורדון 22 בתל אביב / צילום: דנה אטיאס

2.5 מיליון שקל לדירת 2 חדרים בבניין לשימור מחמיר בת"א

דירה במבנה היסטורי ברחוב גורדון בתל אביב, שתכנן האדריכל שלמה גיפשטיין, נמכרה לאחרונה ● לדירה יש זכויות בנייה נוספות בשטח של כ־40 מ"ר, אולם המחיר לא משקף אותן ● המתווכת בעסקה: "עסקאות במחירים של 2.3 מיליון שקל עד 3.1 מיליון שקל קיבלו 'בוסט' בשלושת החודשים האחרונים"

נתב''ג. השהייה נוספת של הקווים לתל אביב / צילום: טלי בוגדנובסקי

חברות התעופה שמאריכות את ביטולי הטיסות לישראל

רוב חברות התעופה חזרו לפעול בישראל לאחר שהפסיקו את הטיסות בעקבות המתקפה מאיראן, אך עדיין יש כאלה שמהססות ● שתי חברות תעופה האריכו היום את תוקף השהיית הטיסות לארץ

מייסדי Deci / צילום: יח''צ

דיווח: אנבידיה בדרך לרכוש חברה ישראלית נוספת

חברת הסטארט-אפ דסי (Deci AI), אחת משלוש החברות הישראליות המפתחות מודלים של שפה, הוקמה לפני ארבע שנים בלבד וגייסה עד כה 55 מיליון דולר ● אמש רכשה אנבידיה את ראן איי.איי (Run:AI) הישראלית, בכ-680 מיליון דולר

מדד פוטסי הבריטי / צילום: Shutterstock, T. Schneider

מגמה מעורבת באירופה; מניית יוניליוור מטפסת לאחר הדוחות

הניקיי צלל בכ-2% ● החוזים העתידיים בארה"ב יורדים ● מטא פרסמה את תוצאותיה הכספיות והמניה צללה במסחר המאוחר ● בבלומברד אודייר חיוביים לגבי המניות אמריקאיות, בדגש על אנרגיה ושירותים ● עונת הדוחות בוול סטריט תופסת תאוצה: הערב יפרסמו דוחות אלפאבית, מיקרוסופט ואינטל

מפגינים בארה''ב בעקבות החקיקה נגד טיקטוק / צילום: Reuters, Lenin Nolly

ארה"ב נוקטת צעד דרמטי נגד טיקטוק. אלו המשמעויות

ארה"ב מציבה אולטימטום לאפליקציה החברתית הסינית: להימכר לקונים שיזכו לאישורה - או להפסיק לפעול במדינה ● האם מדינות נוספות יצטרפו לארה"ב, וכיצד תושפע הפעילות בישראל?

"מדינה קטנה, הגנה אדירה": בעולם עדיין מתפעלים מישראל

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: נשיא סוריה בשאר אסד מנסה לשדר עסקים כרגיל, איראן ממשיכה לפתח את תוכנית הגרעין, בכירה בריטית קוראת לממלכה ללמוד מירושלים כיצד מפתחים מערך הגנה ראוי, ואונר"א שחלק מאנשיה התגלו כטרוריסטים באה בטענות לישראל ● כותרות העיתונים בעולם

טסלה ונטפליקס. תוצאות הפוכות ותזכורת / צילומים: Shutterstock

שתי ענקיות, תוצאות הפוכות ותזכורת לכלל החשוב של עונת הדוחות

טסלה פרסמה ביום שלישי בלילה דוח רבעוני מאכזב, אבל המניה זינקה בפתיחת המסחר ב־13% ● בשבוע שעבר קרה בדיוק ההפך לענקית טכנולוגיה אחרת, נטפליקס, שמנייתה צנחה למרות תוצאות חיוביות ● הסיבה: המלכות האמיתיות של עונת הדוחות הן התחזיות

חייל אוקראינה מכין כטב''מ פוסידון לשימוש / צילום: ap, Efrem Lukatsky

טילים במקום מטוסים: המדינה שקונה נשק ב-50 מיליארד דולר

בצל היקף השימוש בכטב"מים במלחמת רוסיה־אוקראינה, לטביה תספק לאוקראינה כטב"מים • צבא הפיליפינים קנה טילי שיוט מהודו בעלות של כ-375 מיליון דולר ● פולאריס משיקה אופנועי שלג צבאיים חדשים ● השבוע בתעשיות הביטחוניות