גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

חג'ג': "דבר לא יעצור את קבוצות הרכישה"

גלובס tv קבוצת חג'ג' מנצלת את המוניטין וההון שצברה - והיא בדרך לבורסה ■ צחי חג'ג' על החלטות בנק ישראל: "אז הריבית לא תהיה פריים מינוס חצי, אלא פריים פלוס חצי, וחברי הקבוצה נדפקו באחוז. זה לא ההבדל. יש הבדל של 30% בין רכישת דירה מקבלן לבין רכישה בקבוצת רכישה"

בעוד הרשויות מנסות לצנן את בועת הנדל"ן ומחירי הדירות בישראל, קבוצות הרכישה מנצלות את המוניטין וההון שצברו והן בדרך לבורסה. קבוצת חג'ג', שבשליטת האחים צחי ועידו חג'ג', רוכשת את השלד הבורסאי אסים מידי חברת נץ בונדס תמורת 4 מיליון שקל.

הקבוצה תזרים לשלד עוד 20 מיליון שקל בהקצאה של 90% מהמניות. השותפים של צחי חג'ג' במשרד עו"ד HBW, חן בוכניק ויגאל ויינשטיין, יזרימו כל אחד 5 מיליון שקל לאסים תמורת 10% מהון המניות, במסגרת הקצאת מניות לפי שווי חברה של 100 מיליון שקל. זאת לעומת שווי חברה של 14 מיליון שקל הבוקר. בסך הכול האחים חג'ג' ושותפיהם יזרימו לשלד הבורסאי 30 מיליון שקל.

קבוצת חג'ג' מתחייבת לנהל את כל הפעילות העתידית שלה בישראל באמצעות החברה הבורסאית. עם זאת, קבוצות הרכישה שבהן היו שותפים האחים עד היום (ראו מסגרת), לא יהיו חלק מפעילות החברה הציבורית.

עידו חג'ג' עתיד להתמנות לתפקיד מנכ"ל החברה.

עם השלמת עסקת אסים, לאחר אישור אסיפת בעלי המניות ובית המשפט, ישונה שם החברה ל"קבוצת חג'ג'". האחים חג'ג' מתכננים שהחברה תפעל בתחום הנדל"ן למגורים בישראל, באמצעות יזמות ובדרך של קבוצות רכישה. עד שקבוצת חג'ג' תגיע לליגה של הגדולים, המשקיעים הקטנים מצאו בעסקה פוטנציאל מהיר לרווח והמניה זינקה היום ב-100%.

המהלך של האחים חג'ג' עשוי לאותת על העתיד לבוא בתחום קבוצות הרכישה. בשבועות האחרונים הצטננה מעט ההתלהבות מהאופנה - פרויקטים נדחים, קבוצות מתפרקות והבנקים קשוחים יותר. קבוצת חג'ג' פעילה בתחום הנדל"ן למגורים בישראל, ופעילותה היזמית דורשת היקף גדול של אשראי.

לכן היא כנראה החליטה לנסות, גם אם באופן מוגבל, את אפיק אשראי החוץ בנקאי - שוק שבו תמיד אפשר למצוא מי שיקנה אג"ח לא מדורגת. לכן נראה שהחג'ג'ים עשויים להיות רק הסנונית הראשונה. גם מארגנת קבוצות הרכישה ענבל אור, אמרה לאחרונה ל"גלובס" שהיא מתכוונת להנפיק את החברה שלה "אור סיטי נדל"ן".

"לא יעצרו את קבוצות הרכישה"

ממרומי קומה 32 במגדלי עזריאלי, שם ממוקם משרד עורכי הדין חג'ג', בוכניק ויינשטיין (HBW), נזהר צחי חג'ג' מלייצר כותרות שיסבכו אותו עם רשות ניירות ערך.

"ב-2009 עשינו פרויקטים בסדר גודל של למעלה 1,000 יח"ד", הוא אומר. "קבוצת חג'ג' עושה יזמויות מהמובילות שיש היום בארץ וגם קבוצות רכישה, והמהלך של החברה הציבורית מופנה לשני התחומים. כשיש לך אמצעים זמינים גדולים אתה יכול לעשות יזמויות בצורה יותר קלה. יש לנו התמקצעות בתחום הנדל"ן ואנו רוצים להביא אותה לגוף גדול ולנצל את היתרונות של שוק ההון, כדי לקחת את זה קדימה ולהשתמש בכלים ואפשרויות גיוס".

- שוק ההון עוזר לגייס כסף, אבל כשהופכים לחברה ציבורית הכללים משתנים. תאלצו להיות עכשיו שקופים.

"אף אחד לא רוצה לנהל את העסק שלו על דפי העיתונים, אך לחברה ציבורית יש מנגנון שמקנה כלים לגיוס והנפקה, שיכולים למקסם את החברה למלוא הפוטנציאל שלה. אנחנו שם כדי להשתמש בכלים שמעמיד שוק ההון. פעלנו עד עכשיו באופן פרטי והבאנו כסף מהבית, אז אין שום בעיה. המהלך נעשה מאותה סיבה שכל חברה בישראל עושה זאת".

אם בכל מה שקשור לשוק ההון חג'ג' נזהר בלשונו, כיו"ר איגוד קבוצות הרכישה הוא קצת יותר משוחרר. "לא הלך על קבוצות הרכישה", הוא מגיב להחלטתם של המפקח על הבנקים להקשיח את מתן האשראי לקבוצות הרכישה, ושל רשות המסים להגדיר אותן כחברה - עם כל המשתמע מכך בנושא המיסוי. "ההמלצה של רשות המסים לא דרקונית, ורוב הקבוצות הגדולות כבר עובדות לפיה", אומר חג'ג'.

חג'ג' אומנם מעריך שפעילות הקבוצות נפגעה מהרגולציה החדשה, אך לא באופן שיגרום להיעלמותן. "יש הגבלות אבל הם לא יכולים לעצור את התופעה של קבוצות רכישה. גם ככה יש מע"מ על הקרקע ב-90% מהעסקאות, אז ישלמו מע"מ על דירה ולא על קרקע. זה לא ביג דיל, זה לא יהפוך עסקה מכדאית ללא כדאית. זה פוגע בקבוצות, אבל רחוק מלהרוג אותן, בטח לא את הקבוצות הגדולות. ההבדל בין רכישת דירה מיזם לבין רכישת דירה מקבוצת רכישה זה לאו דווקא במסים. זה חלק די קטן מהסיפור".

- ומה לגבי החלטת בנק ישראל בנושא האשראי לקבוצות?

"אז הריבית לא תהיה פריים מינוס חצי, אלא פריים פלוס חצי, וחברי הקבוצה נדפקו באחוז. זה לא ההבדל. יש הבדל של 30% בין רכישת דירה מקבלן לבין רכישה באמצעות קבוצת רכישה. אז פגעת באחוז, לא קרה כלום. כל הרגולציה החדשה - זאת פגיעה שלא תכחיד את התופעה, היא לא משמעותית בקבוצות הרכישה".

- התחום של קבוצות רכישה פרוץ. האם יש בו גורמים לא מקצועיים?

"היום הם כבר לא קיימים בתחום. הבנקים לא מאשרים אשראי לכאלו קבוצות רכישה. צריכה להיות רגולציה מצד משרד הבינוי והשיכון שתסדיר את הענף ותעשה סדר בסיפור הזה, ואז תהיה דרישה של ניסיון".

- מה עתיד קבוצות הרכישה?

"הקבוצות הגדולות ימשיכו להיות שחקניות מאוד דומיננטיות בשוק הנדל"ן, אך הקטנות ייעלמו בעקבות הרגולציה. צריכה להיות רגולציה בתחום של מסים, חוק מכר ועוד. כשתושלם החקיקה אז הבהלה שנוצרה בשוק בעקבות המדיה תעלם וקבוצות הרכישה יתחזקו".

- לסיום, האם יש בועה בתחום של דירות למגורים להערכתך?

"צריך להסתכל לפי אזורים ולא באופן כללי. בתל אביב והמרכז ההיצע מאוד בעייתי ומוגבל, ולכן אין בועה והמחירים חייבים ללכת למעלה. המספרים אולי גבוהים, אבל זה רחוק מבועה מבחינת ביקוש והיצע. יש חוסר בהיצע ולכן המחירים מטפסים וימשיכו לטפס".

עוד כתבות

סונדאר פיצ'אי, מנכ''ל גוגל / צילום: Associated Press, Tsering Topgyal

גוגל את היכתה את הציפיות ותחלק לראשונה דיבידנד; המניה מזנקת ב-13% במסחר המאוחר

הכנסות החברה היו הרבה מעל הציפיות, 80 מיליארד דולר לעומת צפי של 78.6 מיליארד ● הרווח היה 1.89 דולר למניה, ב-20% מעל הצפי ● החברה תחלק לראשונה בתולדותיה דיבידנד ותבצע רכישה חוזרת של מניות

הבורסה בתל אביב / צילום: Shutterstock

נעילה אדומה בת"א; מניית בית זיקוק אשדוד זינקה בכ-9%

מדד ת"א 35 ירד ב-0.7% ות"א 90 איבד מערכו 0.9% ● התנודתיות בשקל נמשכת ● בלידר שוקי הון מעדיפים את האפיקים הצמודים בטווח קצר-בינוני בשוק האג"ח בישראל ● מטא פרסמה את תוצאותיה הכספיות והמניה צללה במסחר המאוחר ● בבלומברד אודייר חיוביים לגבי המניות אמריקאיות, בדגש על אנרגיה ושירותים ● עונת הדוחות בוול סטריט תופסת תאוצה: הערב יפרסמו דוחות אלפאבית ומיקרוסופט

"מדינה קטנה, הגנה אדירה": בעולם עדיין מתפעלים מישראל

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: נשיא סוריה בשאר אסד מנסה לשדר עסקים כרגיל, איראן ממשיכה לפתח את תוכנית הגרעין, בכירה בריטית קוראת לממלכה ללמוד מירושלים כיצד מפתחים מערך הגנה ראוי, ואונר"א שחלק מאנשיה התגלו כטרוריסטים באה בטענות לישראל ● כותרות העיתונים בעולם

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילומים: AP (Daniel Cole, Toby Melville)

״הטיסות יוצאות״, מכריז סונאק, ומוכן לגרש את המהגרים

מנהיג השמאל הקיצוני בצרפת "יודע את ההבדל בין יהודי לבין צלף של צה"ל" ● טראמפ מרשה לקונגרס לסייע לאוקראינה ● "הטיסות יוצאות", מכריז ראש ממשלת בריטניה, ומוכן לגרש מהגרים ● טסלה מאבדת את הדמוקרטים ● חמישה אירועים מהשבוע שהיה בעולם

מאיר בן שבת, ראש המל''ל לשעבר / צילום: מאיר אליפור

המומחה שמסביר: זה מה שתנסה ישראל לעשות ברפיח

מאיר בן שבת, שכיהן בעבר כראש המל"ל, מתאר בשיחה עם גלובס את מטרות הפעולה הצבאית הצפויה ברפיח, ומסביר כי גם אחריה, תידרש עבודה רבה כדי להביא למציאות אחרת ברצועת עזה ● לגבי המשא ומתן לעסקת החטופים, הוא מודה: "הלחץ על חמאס לא היה בעוצמה שדחקה בו להתפשר על דרישותיו ההזויות"

מייסדי Deci / צילום: יח''צ

דיווח: אנבידיה בדרך לרכוש חברה ישראלית נוספת

חברת הסטארט-אפ דסי (Deci AI), אחת משלוש החברות הישראליות המפתחות מודלים של שפה, הוקמה לפני ארבע שנים בלבד וגייסה עד כה 55 מיליון דולר ● אמש רכשה אנבידיה את ראן איי.איי (Run:AI) הישראלית, בכ-680 מיליון דולר

חייל אוקראינה מכין כטב''מ פוסידון לשימוש / צילום: ap, Efrem Lukatsky

טילים במקום מטוסים: המדינה שקונה נשק ב-50 מיליארד דולר

בצל היקף השימוש בכטב"מים במלחמת רוסיה־אוקראינה, לטביה תספק לאוקראינה כטב"מים • צבא הפיליפינים קנה טילי שיוט מהודו בעלות של כ-375 מיליון דולר ● פולאריס משיקה אופנועי שלג צבאיים חדשים ● השבוע בתעשיות הביטחוניות 

צילומים: שלומי יוסף, עמית שאבי (ידיעות אחרונות), עיבוד: גלובס

2,800 שקל לשעה, תיקים מתוקשרים ותיבת פנדורה: החיים החדשים של השופט שבמחלוקת

הדיל שהוביל למינויו לנשיא בית המשפט המחוזי בתל אביב שב לאחרונה לרדוף את השופט בדימוס איתן אורנשטיין ● גלובס צולל לנבכי הקריירה החדשה שאימץ לעצמו כבורר–על, לחמ"ל שהקים כדי להתמודד עם ההקלטות המביכות ולשאלה המרחפת מעל לכל - איך תשפיע הפרשה על עתידו המקצועי?

נשיא ארה''ב, ג'ו ביידן / צילום: Associated Press, Jacquelyn Martin

דיווח: הנשיא ביידן ישקול להגביל מכירת נשק לישראל אם יתקיים מבצע "גדול" ברפיח

היועץ לביטחון לאומי של ארה"ב: "יש מומנטום חדש בשיחות המו"מ" • צה"ל תקף מטרות חיזבאללה בדרום לבנון • מחבלים שנערכו לבצע ירי לעבר כוחותינו במרכז הרצועה חוסלו מהאוויר; מטוסי קרב תקפו אתר שממנו שוגרו רקטות לעבר אשדוד במהלך המלחמה • שני מחבלים ירו לעבר מוצב צה"ל בשומרון - וחוסלו במארב ● עדכונים שוטפים

פט גלסינגר, מנכ''ל אינטל / צילום: ap, Seth Wenig

אינטל פיספסה את התחזיות, פרסמה תחזית קודרת והמניה צוללת

הרווח המתואם היה 18 סנט למניה לעומת צפי לרווח של 14 סנט ● חטיבת היצור הכניסה רק 4.4 מיליארד דולר וירדה בכ-10% ברבעון הראשון ביחס לרבעון המקביל אשתקד ● המניה יורדת ב-9% במסחר המאוחר, אובדן של 13.5 מיליארד דולר בערב אחד

מערכת הספיידר של רפאל / צילום: רפאל

הפגישה באתונה, החשש מטורקיה ומערכות ההגנה שיוון רוצה מישראל

מערכת ההגנה האווירית "ספיידר" של רפאל מספקת פתרונות הגנה אווירית בטווחים שונים, לרבות מל"טים וטילים בליסטיים לטווחים קצרים ● ההתעניינות מצידה של יוון במערכת הגיעה לאחר שארה"ב הודיעה לאתונה כי אושרה להם מכירת 40 מטוסי קרב מדגם F-35

גיל שויד / צילום: כדיה לוי

צ'ק פוינט הציגה דוח חזק; אך התחזית מאכזבת

צ'ק פוינט עקפה את תחזיות האנליסטים בשורת הרווח וההכנסות ● החברה מפספסת את צפי האנליסטים לרבעון השני של השנה והמניה יורדת ● בחברה עדיין מחפשים מנכ"ל חדש שיחליף את גיל שויד

הפרויקט במתחם כנרית. האכלוס רחוק / הדמיה: מתוך אתר החברה

הסיפור הלא ייאמן על 40 דירות יוקרה במגדל בתל אביב שעומדות ריקות

40 דירות חדשות ונוצצות ממתינות לאכלוס באחד המגדלים היוקרתיים של תל אביב, אבל צפויות להישאר ריקות עוד תקופה ארוכה ● ההתעקשות על דיור בר השגה במתחם תקעה את המדינה עם עשרות דירות שמי בכלל יכול להרשות לעצמו

צילום: רויטרס, IMAGO/Bernd Feil/M.i.S.

אתם לא מספיקים כלום? מחקרים חדשים מגלים - כנראה שזו הסיבה

בשנים האחרונות הפך המושג "עוני זמן" לפופולרי בקרב חוקרים המנסים להבין את יחסינו המורכבים עם פנאי והשפעתם על האושר והבריאות שלנו ● לאט לאט הם מגלים מה אנחנו עושים לא נכון בתכנון הזמן שלנו ואיזה פרדוקס כלכלנים מפספסים כשהם בונים תוכניות רווחה ● מדד חדש שצפוי להיכנס ללשכת הסטטיסטיקה בארה"ב מרגש אותם במיוחד

וול סטריט / צילום: Shutterstock

שבוע המסחר הטוב מנובמבר: נאסד"ק קפץ ב-2%

מניית גוגל זינקה בכ-10%● אינטל איבדה כ-9% ● מדד ניקיי הוסיף 0.8%, מדד שנחאי התחזק ב-1.2%, מדד שנזן עלה ב-2.2% וקוספי הוסיף 1% ● נעילות ירוקות גם בבורסות אירופה ● ה-PCE - מדד האינפלציה המרכזי של הפד - עלה ב-2.8% בחודש מרץ, גבוה מהצפוי

פרופ' אוריאל אבולוף / צילום: יוסי זמיר

די לפוליטיקה של פחדים: המומחה שמסביר איך ניתן להתמודד עם השסעים בחברה הישראלית

פרופ' אוריאל אבולוף, מומחה לפוליטיקה של הפחד, משוכנע שהחברה הישראלית מונעת מחשש תמידי לגורלה - מה שתורם לשסע הפנימי בה גם היום ● "ברגע שמתעורר הפחד, אנו מתקשים לחשוב ולהושיט יד לאנשים אחרים מחוץ למעגל" ● בראיון לגלובס הוא מסביר איך ניתן לשנות זאת ומה המפתח להשבת האמון בינינו

נועם זילברשטיין, מנכ''ל HP Indigo / צילום: רמי זרנגר

מהמפעל של טנק מרכבה לניהול אלפי עובדים ברחבי העולם

כשהציעו לנועם זילברשטיין להצטרף לחברת הדפוס הדיגיטלי HP אינדיגו הוא לא ממש התלהב ● אך ביקור אחד במפעלי החברה שינה את הכל: "ידעתי שיש פה הזדמנות אדירה למהפכה שעוד לא קרתה"

ישראל לשם וקרן כהן חזון / צילום: רמי זרנגר

"לידה אני תלמיד בכיתה א": עורך הדין הבכיר והיזמת המצליחה חושפים את השותפות

20 שנה שישראל (רלי) לשם וקרן כהן חזון הולכים יחד, וחברת תורפז תעשיות שהקימו, שמפתחת ומייצרת תמציות טעם וריח, כבר שווה 1.7 מיליארד שקל וחולשת על 17 חברות ● הוא בעל אחד ממשרדי עורכי הדין הגדולים בארץ אבל מרגיש לידה "כמו בכיתה א'" ● היא תעשיינית בנשמה אבל זוקפת לו הרבה מההצלחה ● זה ראיון זוגי ראשון

עסקאות השבוע / עיבוד: טלי בוגדנובסקי

בכמה נמכרה דירה לפינוי בינוי ברמת גן?

דירה בת שישה חדרים בבניין ישן משנות ה־60, המתפרשת על פני שטח של 158 מ"ר ובעלת שני מפלסים, נמכרה תמורת 2.9 מיליון שקל ● המתווך בעסקה: "לנכס יש פוטנציאל השבחה גדול"

וול סטריט / צילום: Shutterstock

וול סטריט ננעלה בירידות; מטא צללה ב-10%, אנבידיה עלתה ב-4%

נאסד"ק ירד בכ-1% ● הערב יפרסמו אלפאבית, מיקרוסופט ואינטל את דוחות הרבעון הראשון, מה צפוי? ● מיזוג ענק בשוק כריית הנחושת ● מניות השבבים עולות ● IBM ירדה ב-9%, רוכשת את האשי קורפ ● המניה המועדפת על ביל אקמן זינקה לאחר הדוחות ● הצמיחה בארה"ב ירדה במפתיע, מחר יתפרסם מדד מחירי ההוצאה הפרטית, מדד האינפלציה המועדף על ידי הפררל ריזרב