גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

מתחכמת: כך התנהגה אמדוקס כחברת ליסינג וחסכה פערי תיווך

וגם: מה עומד מאחרוי דיווחי מכירות הרכב? מכירות כלי הרכב בחודש יוני צפויות לנוע בין כ-15 ל-17 אלף כלי רכב, נתון שתואם את הממוצע השנתי עד כה

שוק הרכב מתקרב לנקודת אמצע השנה ולפחות מבחינה סטטיסטית נראה כי העניינים מתנהלים כשורה; מכירות כלי הרכב בחודש יוני צפויות לנוע בין כ-15 ל-17 אלף כלי רכב, נתון שתואם את הממוצע השנתי עד כה. כיוון שלא מתוכננים בחודשים הקרובים שינויי מיסוי חדים ובלתי צפויים בתחום הרכב, כמו אלה שזעזעו בשנה שעברה את השוק, ובהנחה של המשך יציבות מיקרו ומאקרו כלכלית יחסית עד סוף השנה והעדר אירועים ביטחוניים מהותיים, נראה כי 2010 תסתיים עם נתון מכירות נאה של 190 עד 200 אלף כלי רכב, שימחק את השחיקה של השנה שעברה.

עם זאת, מתחת לפני השטח העניינים לא מתקדמים בצורה חלקה כפי שעשויים להעיד הנתונים היבשים. מנהלי המכירות והיבואנים בשוק טוענים כי בשבועות האחרונים מלחמת המכירות הופכת להיות "קרב במעלה הגבעה" ומאבק תחרותי עז מתנהל כיום על לקוחות מתמעטים, שלא ממהרים להכניס את היד לכיס, מה שמביא לעלייה משמעותית בעלויות המכר ולשחיקת הרווחיות.

הלקוחות המוסדיים הופכים מתוחכמים

תיאורטית שוק הליסינג וההשכרה הוא עדיין הקטר שמושך במרץ את רכבת המכירות. לאחר ירידה מסוימת בכוחן היחסי של המכירות המוסדיות ב-2009, הן צפויות לחזור ולתפוס השנה נתח של כ-60% עד 65% מכלל שוק הרכב החדש.

אבל המעסיקים ומקבלי הרכב הצמוד מתקדמים כיום באופן בלתי נמנע לעבר מהמורה לא קטנה של ייקור שווי השימוש החודשי בינואר, בהתאם למתווה שנקבע בין האוצר לוועדת הכספים בשלהי 2009. המספרים הסופיים של גובה העדכון לא ידועים עדיין והם ייקבעו בסוף השנה בהתאם לנוסחה מורכבת למדי, שמבוססת על שינויים שנתיים ממוצעים במחירי הרכב ובמדד המחירים.

בהערכה כללית אפשר לצפות לייקור של כמה עשרות עד כמה מאות שקלים לחודש בזקיפת המס של כלי רכב מהקבוצות המרכזיות של שוק הליסינג. אלו לא סכומים דרמטיים, אך בעלי הרכב הצמוד, שנהנים מאחת מקבוצות הלובי החזקות במשק, כבר המחישו שהם נוטים לפתח קשר אמוציונלי יוצא דופן לשווי השימוש שלהם ופגיעות קטנות יותר בנטו כבר הצליחו להסעיר את הזירה הכלכלית-פוליטית.

כיוון שהפעם מדובר במתווה העלאה קבוע, מוסכם ומעוגן, מחפשים כיום המעסיקים שיטות אחרות להוריד את עלויות הרכב הצמוד הכוללות של העובדים ושלהם עצמם. תוך כדי התהליך הזה הם מתמקצעים והופכים להיות מתוחכמים ואגרסיביים מאוד כפי שממחישות שתי דוגמאות אקטואליות מהשבוע שעבר - האחת היא חידוש צי הליסינג של צה"ל והאחרת היא חידוש הצי של "אמדוקס".

צה"ל, למשל, הודיע בשבוע שעבר על בחירת הזוכים במכרז הליסינג הראשון שלו לאחר סאגה ממושכת מלווה בדיונים בטונים גבוהים עם חברות הליסינג הגדולות. בתחילה היה נראה שחברות הליסינג הן אלה שמחזיקות את המושכות ושאם צה"ל ימשיך לדרוש שירות אולטימטיבי במחירי רצפה כבעבר, הוא יישאר בלי ספקים.

אבל לבסוף התכופפו דווקא חברות הליסינג ונכנעו לפיתוי של הגדלה מהירה של נתח השוק שלהן. חייבים לציין שהתמחור הסופי במכרז הצה"לי הסתייע בצירוף של נתוני רקע ייחודיים דוגמת הנחות יבואן על דגמים מסוימים, שערי מטבע נוחים ועלויות מימון נמוכות מאוד במשק. אבל בשורה התחתונה אין ספק שבמקרה הזה הלקוח ניצח וקיבל מחירי ליסינג, שמזכירים את ימי התנפחות הבועה בענף באמצע העשור הקודם.

גם המקרה של אמדוקס מעיד על עלייה בתחכום של הלקוחות. בדומה לצה"ל גם אמדוקס ניהלה מו"מ ממושך מאוד עם ענף הליסינג על חידוש צי הליסינג שלה. היא פיזרה רמזים על כוונה להמיר את הליסינג ברכישה, תמרנה את חברות הליסינג זו מול זו ולבסוף בחרה בפתרון מורכב ומקצועי מאוד, מהסוג שחברות הליסינג שומרות בדרך כלל לעצמן: אמדוקס ניהלה משא ומתן ישיר עם יבואני רכב ולאחר שסיכמה על מחירי רכישה אטרקטיביים היא תפרה להם חוזי ליסינג באמצעות מימון של חברת "כספא" של מכשירי תנועה ותפעול באמצעות חברת חי"ל של מכשירי תנועה.

חי"ל אמנם אינה מוכרת לרבים בשוק הקמעונאי, אולם היא אחת הספקיות הסיטונאיות הגדולות בשוק של שירותי תפעול ציים ועם לקוחותיה נמנות - מאחורי הקלעים - רבות מחברות הליסינג הגדולות והמוכרות. לפיכך, בשורה התחתונה ניצלה אמדוקס את כוחה כדי לחתוך את פערי התיווך, להגיע למקורות ולהתנהג כמו חברת ליסינג בעצמה.

אם המודל הזה יצליח ויאומץ על ידי מעסיקים נוספים בשוק, הוא אמנם עשוי להתקבל בברכה על ידי היבואנים, שיוכלו לחסוך לפחות חלק מהנחות הליסינג המסורתיות, אבל יציב בעיה לא קטנה לקמעונאיות שירותי הליסינג המסורתיים.

וזו לא הבעיה היחידה שהחוזים הללו מציבים בפני שוק הליסינג; סיום חוזי הליסינג של צה"ל ואמדוקס לבדן צפוי לשחרר בתוך זמן קצר יחסית מסה של קרוב ל-8,000 כלי רכב משומשים, שיתגלגלו למגרשי המכר ולסוחרים ויכבידו מאד על שוק המשומשות המוסדי עד סוף השנה. אמנם רוב כלי הרכב הללו מתמקדים בפלחי שוק מוגדרים אבל עדיין זהו צוואר בקבוק לא קטן.

בינתיים השוק הפרטי, ובמיוחד פלח היוקרה, מתחיל לקבל צביון של זירת תחרות פרועה בנוסח "כולם אוכלים את כולם". הכללים הם ברורים: מצד אחד לא נוגעים במחירי המחירון הרשמיים, שכמעט לא השתנו בחצי השנה האחרונה, כדי לא לגרום למפולת וירידה בערכי המותג במחירונים המשומשות "לוי יצחק". מצד אחר עושים כל מאמץ כדי להעביר ללקוחות הנחות מסיביות בסיוע שערי המטבע והריבית.

השוק הפרטי: זירה פרועה

בארבעת השבועות האחרונים ספרנו שבעה "מבצעי מכירות מיוחדים" שאמנם הוגבלו תיאורטית לתאריכים מסוימים אך בפועל נמתחים כיום עד גמר המלאים שהוקצבו. המבצעים הללו משקפים הנחות נכבדות מאוד, שנעות סביב 10%-15% מהמחירון, לפני טרייד-אין ומיקוח;

ב.מ.וו, למשל, ערכה החודש מבצע הנחות "מוגבל לשלושה ימים", אולם היא ממשיכה אותו כיום כמעט בגלוי בשיתוף מועדון הלקוחות של עורכי הדין ורואי החשבון. ההנחות הטיפוסיות, שניתנות על כמות מוגדרת של כלי רכב, הן כ-120 אלף שקל לב.מ.וו סדרה 7, כ-30 אלף שקל על ב.מ.וו X1 וכ-44 אלף שקל על "מיני קופר" - ואלה הם עוד מחירים רשמיים כתובים. אאודי סיימה בסוף השבוע מבצע מוצלח משלה עם הנחות טיפוסיות בגובה של כ-12% - עשרות אלפי שקלים במונחים של שוק היוקרה - ויש להניח שמי שיתעקש יקבל הנחות כאלה גם אחרי המבצע.

גם יבואני המשפחתיות לא מלקקים דבש ובסוכנויות יבוא לא מעטות המחירים הרשמיים הם רק המלצה שממנה ניתן לקבל באולמות התצוגה בלי להתאמץ הנחה ישירה או עקיפה (מימון אבזור) בגובה כ-5% עד 10%. ואנחנו לא מדברים רק על מותגים אירופיים זנוחים אלא גם על מותגי "מיינסטרים" חסיני הנחות. כל זה עוד מבלי שהזכרנו מבצעים בנוסח "בעל הבית השתגע" כמו המבצע העדכני של פיאט, שמציע לכל רוכש תחזוקה חינם של הרכב לשלוש שנים, אחריות מורחבת ולא מוגבלת, התחייבות לרכישה במחירון בטרייד-אין וכך הלאה.

האם אלו סימנים של שוק רכב בריא ותחרותי או של שוק, שנמצא במיתון סמוי? התשובה תעמוד למבחן ברבעון האחרון של השנה, שנחשב לתקופה הקריטית ביותר בשוק הרכב.

עוד כתבות

הפגנה מחוץ לאוניברסיטת קולומביה / צילום: Reuters, Cristina Matuozzi

"אני זועם, זה לא ייאמן מה שקורה באוניברסיטת קולומביה"

כשהמחאות האנטי־ישראליות בקמפוסים בארה"ב רחוקות מלדעוך, חוקרים יהודים וישראלים מאוניברסיטאות העלית מאחדים כוחות כדי להגיב באופן יצירתי בכל הזירות - האקדמית, המשפטית והכלכלית ● "זו חזית כמו כל חזית במלחמה", הם אומרים בשיחות איתם

הבורסה בוול סטריט / צילום: Unsplash, Ahmer Kalam

נעילה ירוקה בוול סטריט; מניות השבבים קפצו

הנאסד"ק קפץ ב-1.5% ● אירופה ננעלה במגמה חיובית ● נעילה מעורבת באסיה, מדד ההנג סנג זינק בכ-1.9% ● מחירי הנפט עלו ● הביטקוין עומד על כ-66.27 אלף דולר למטבע ● מחיר הזהב נחלש בכ-1% ● מדד מנהלי הרכש במגזר הייצור בארה"ב ירד והוביל לירידה בתשואות האג"ח הממשלתיות

ד''ר נטע מימון, מנכ''לית Neuro-Fi, חוקרת מוזיקה ומוח / צילום: יונתן בלום

החוקרת שיכולה להשפיע על המוח שלנו, בלי שנשים בכלל לב

ד"ר נטע מימון משלבת בין מוזיקה לחקר המוח כדי לסייע לחולי אלצהיימר ופרקינסון ● היא גם הקימה חברה שרוצה להפוך את מה שאנחנו שומעים באוזניות לגירוי מוחי שיעזור לנו להירגע ● 40 עד 40: נבחרת המנהיגות הצעירה של גלובס 

השופט בדימוס איתן אורנשטיין, לשעבר נשיא בית המשפט המחוזי תל אביב / צילום: דוברות לשכת עורכי הדין

אורנשטיין דחה בקשה להתפטר מבוררות המיליונים גרטנר-גרטלר

דן גרטלר ביקש לפסול את השופט בדימוס איתן אורנשטיין מתיק הבוררות בנימוק כי הבורר סבור שהוא זה שעומד מאחורי חשיפת השיחות עם יו"ר לשכת עורכי הדין לשעבר אפי נוה - מהן עולה חדש ליחסי תן וקח בין השניים • אורנשטיין, שכבר כתב את פסק הבוררות, דחה את הבקשה

שי ג'ינפינג, נשיא סין, עם מזכיר המדינה האמריקאי אנתוני בלינקן בבייג'ינג / צילום: Reuters, LEAH MILLIS

סין והמערב: בינתיים ממשיכים לדבר ולחרוק שיניים

מזכיר המדינה האמריקאי מגיע לבייג'ינג עם הפתעה לא נעימה: טיוטת סנקציות על בנקים סיניים, התומכים בתעשיית הנשק הרוסית ● איך לדבר עם סין? איך לחזות את מניעיה ומהלכיה? ומה לעשות במרגליה, ביישומוניה ובסטודנטים שלה? הדמוקרטיות המערביות מוסיפות להתלבט

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילום: Shutterstock

להפסיק לרוץ על הגלגל. מה יקרה לכם אם תרוויחו פחות

המעבר למשרה עם משכורת נמוכה יותר, כרוך בדרך-כלל בקיצוץ בהוצאות ● יחד עם זאת, הוא עשוי להגיע עם עלייה ניכרת בזמן הפנוי ובאיזון בין העבודה והחיים

אוהלי המחאה הפרו־פלסטינית באוניברסיטת קולומביה / צילום: Reuters, Caitlin Ochs

הקמפוסים בארה"ב רותחים, ובישראל חוששים מגל חרמות

ההפגנות האנטישמיות והאנטי ציוניות ברחבי הקמפוסים בארה"ב, ובראשן בקולומביה, הגיעו לשיא עם סגירת שערי האוניברסיטה שבלב מנהטן וכבר עכשיו הן זולגות מעבר למדשאות והופכות לגל חרמות לא מוצהר על חוקרים ישראלים ● "הממשלה צריכה להתעורר לפני שייווצר פה נזק בלתי הפיך", אומרת פרופ' מלאת שמיר, סגנית נשיא אוניברסיטת תל אביב לבינלאומיות

נתיב השייט באוקיינוס הארקטי / צילום: Shutterstock

בהובלת רוסיה וסין: נתיב השיט הימי שעשוי לשנות את חוקי המשחק

התקפות החות'ים בים האדום, במקביל לבצורת במרכז אמריקה, מובילות את העולם לחפש נתיבי סחר ימי חלופיים ● בשנים האחרונות, הסחר באזור הארקטי זינק בחדות נוכח הפשרת הקרחונים ומעורר התעניינות רבה מצד מעצמות העולם, ארה"ב, רוסיה וסין ● האם מפת נתיבי השיט בעולם לקראת שינוי, וכיצד תושפע ישראל?

אילוסטרציה: shutterstock

עזבה את הדירה לפני תום מועד השכירות. האם המשכיר יכול לפדות את צ'ק הביטחון?

השוכרת טענה כי הדירה אינה ראויה למגורים עקב חוסר בידוד ורטיבות, ולכן היא יכולה לעזוב את הדירה ללא התראה מוקדמת ● המשכיר ניסה לפדות את צ'ק העירבון הפתוח על מלוא שכר הדירה לתקופת החוזה ● מה קבע בית המשפט?

הרש גולדברג פולין

מחאה ספונטנית בירושלים אחרי פרסום הסרטון של הרש החטוף

המוחים יצאו לרחובות בקריאה להחזרת החטופים • מקור ביטחוני: צה"ל מוכן מיד להתחיל במבצע ברפיח • ביידן חתם על סיוע לאוקראינה וישראל בשווי עשרות מיליארדים • שר הביטחון גלנט: מחצית ממפקדי חיזבאללה בדרום לבנון חוסלו, החצי השני מתחבא • פגיעה ישירה בשני בתים באביבים, קרוואן אחד נשרף - אין נפגעים בגוף ● עדכונים שוטפים

ישראל אלמסי, יו''ר ומנכ''ל ארגון ידידים / צילום: יונתן בלום

עם 800 מתנדבים בדרכים, הוא דרוך לעזור לכם במקרה של פנצ'ר

כשישראל אלמסי קיבל לידיו את עמותת ידידים, שמספקת עזרה וחילוץ בכביש, במוקד ישב אדם אחד ● כיום היא ערוכה לטפל ב-800 פניות במקביל, ובמלחמה גם הפכה לכוח מסייע ● 40 עד 40: נבחרת המנהיגות הצעירה של גלובס  

פליטים עזתים ברפיח / צילום: Reuters, IBRAHEEM ABU MUSTAFA

וול סטריט ג'ורנל: כך תיראה הפעולה הישראלית ברפיח

בוול סטריט ג'ורנל מדווחים כי ישראל נערכת לפעולה ברפיח ומפנה אזרחים לקראת מבצע צבאי ● עפ"י ההערכות, מבצע הפינוי צפוי להימשך כשבועיים עד שלושה שבועות ויתבצע בתיאום עם ארה"ב, והלחימה תיארך כשישה שבועות

עמית גל, הממונה על רשות שוק ההון, אסף גולדברג, מנכ''ל סלייס עד לאחרונה, אפי סנדרוב, המנהל המיוחד שמינתה רשות שוק ההון / איורים: גיל ג'יבלי

המנהל הממונה מצא: בסלייס לא החזירו ללקוחות 2 מיליון שקל

מבדיקת המנהל המיוחד שמונה לסלייס, עולה שחברת ניהול הקופות לא השיבה למבוטחים את כספם כפי שחויבה ע"י רשות שוק ההון, בגין ניהול לא תקין ● עוד התגלה שהסכומים שצריכים להיות מוחזרים גבוהים יותר ● אסף גולדברג, שעמד בראשות החברה: "לא נגרמה פגיעה בעמיתים"

בועז לוי, מנכ''ל התעשייה האווירית לישראל / צילום: יוסף יהושע

בתעשייה האווירית רוצים לחתוך את הדיבידנד למדינה. הבעיה: הבונוס לעובדים ייתקע

אחרי שיא בהכנסות וזינוק ברווח הנקי, לגלובס נודע שבתעשייה האווירית יבקשו מרשות החברות לנצל את הכסף למחקר ופיתוח ● עד שלא יסוכם הדיבידנד למדינה, גם המענקים לעובדים בהקפאה

נשיא ארה''ב, ג'ו ביידן / צילום: ap, Mark Schiefelbein

סיוע הענק האמריקאי אושר רשמית: איזה נשק תקנה ישראל במיליארדים?

אחרי בית הנבחרים, גם הסנאט האמריקאי אישר את הסיוע לישראל. חבילת הסיוע עומדת על כ-26 מיליארד דולר, מתוכם 14 מיליארד דולר לרכש ביטחוני ● מה יהיה ניתן לרכוש איתו, מה האינטרס האמריקאי הרחב, ועד כמה תהנה ממנו התעשייה הישראלית? ● גלובס עושה סדר

מה צפוי בדוחות מטא? / צילום: Shutterstock

מניית מטא מתרסקת ב-10% למרות נתונים חזקים, ואלו הסיבות

מטא, שמנייתה עלתה בכ-45% מתחילת השנה, היכתה את התחזיות בתוצאותיה הכספיות הן בשורת הרווח והן בשורת ההכנסות ● האנליסטים היו אופטימיים לגבי הדוחות הערב אך התחזית שפרסמה החברה להמשך השנה אכזבה את המשקיעים

אילון מאסק, יו''ר טסלה / צילום: Shutterstock

התוצאות בשפל אבל הבטחה אחת של מאסק מלהיבה את המשקיעים

טסלה פרסמה ביום שלישי בלילה את אחד הדוחות הרבעוניים השליליים ביותר שלה בשנים האחרונות, אבל המניה זינקה במסחר המאוחר ב־13% ● הסיבה: ההודעה על ייצור דגם חדש ומוזל החל מ־2025, הרבה יותר מהר מהצפוי ● אבל ייתכן שהפעילות המבטיחה תתגלה כהפסדית בטווח הקצר

טסלה ונטפליקס. תוצאות הפוכות ותזכורת / צילומים: Shutterstock

שתי ענקיות, תוצאות הפוכות ותזכורת לכלל החשוב של עונת הדוחות

טסלה פרסמה ביום שלישי בלילה דוח רבעוני מאכזב, אבל המניה זינקה בפתיחת המסחר ב־13% ● בשבוע שעבר קרה בדיוק ההפך לענקית טכנולוגיה אחרת, נטפליקס, שמנייתה צנחה למרות תוצאות חיוביות ● הסיבה: המלכות האמיתיות של עונת הדוחות הן התחזיות

מסילת 431. 6 ק''מ של גשרים / צילום: ענת דניאלי לב

30 ק"מ ב-4 מיליארד שקל: זה יהיה אחד הפרויקטים התקדימיים בישראל

מסילת הרכבת 431, שאמורה לחבר את ערי השפלה ומישור החוף הדרומי עם מודיעין וירושלים, הולכת ונבנית בימים אלה מעל המכוניות הנוסעות בכביש ● האתגרים הטכנולוגיים והמחסור בפועלים מחייבים פתרונות יצירתיים

נתב''ג. השהייה נוספת של הקווים לתל אביב / צילום: טלי בוגדנובסקי

חברות התעופה שמאריכות את ביטולי הטיסות לישראל

רוב חברות התעופה חזרו לפעול בישראל לאחר שהפסיקו את הטיסות בעקבות המתקפה מאיראן, אך עדיין יש כאלה שמהססות ● שתי חברות תעופה האריכו היום את תוקף השהיית הטיסות לישראל