גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

מנכ"ל טופ אימג': "רוצים לצמוח 15% בשנה"

ד"ר עידו שכטר: "הרבה שנים רצנו אחרי ההכנסות בלי להקדיש תשומת לב רבה לשורה התחתונה" ■ שכטר לא מוטרד מהמיתון באירופה, ולא פוסל כניסה של משקיע חדש

"הרבה שנים, כמו חברות רבות אחרות, רצנו אחרי ההכנסות בלי להקדיש תשומת לב רבה לשורה התחתונה. עכשיו אנחנו מפוקסים. המטרה היא להגיע לצמיחה של 15% בהכנסות כל שנה, תוך שמירה על רווח תפעולי של לפחות 10%". כך מתאר ד"ר עידו שכטר, מנכ"ל חברת טופ אימג' בשמונה השנים האחרונות, את השינוי שהוא מתכנן לבצע בפעילות החברה בשנים הקרובות. "אנחנו רואים שיש יותר צרכים למוצרים שלנו, ובגרמניה, שמקדימה את העולם בשנתיים, העסק רץ קדימה".

טופ אימג' מפתחת תוכנה היודעת לעבד מידע הנכנס לארגון, לסווג אותו, ולהעבירו למקומות המתאימים בתוך הארגון ללא מגע יד אדם. בין לקוחותיה ברחבי העולם ניתן למצוא חברות ממגזרי הבנקאות והביטוח, התחבורה, המדיה ועוד. לאחרונה דיווחה החברה, כי זכתה במכרז לביצוע מפקד האוכלוסין בהודו, שצפוי להיות פרויקט הרישום האנושי הגדול בהיסטוריה.

שכטר מגדיר את טופ אימג' "חברת היי-טק ישראלית טיפוסית" - חברה המפתחת תוכנה בלבד ומוכרת אותה ברחבי העולם. מרכז הפיתוח וההנהלה נמצאים בארץ, ואילו מרבית אנשי המקצוע והמכירות יושבים במדינות בהן מתבצעת פעילות החברה.

כיום מעסיקה טופ אימג' כ-130 עובדים, מתוכם רק 30 יושבים בישראל, והיתר פזורים בארצות אירופה השונות ובמזרח הרחוק. "אם פעם כולם ישבו פה ושירתו את הלקוחות ברחבי העולם, היום יש חברה בת בגרמניה שמשרתת את הלקוחות בגרמניה, ומעט מאוד עובדים טסים", מתאר שכטר את השינוי.

האג"ח מטלטל את השורה התחתונה

במסגרת השינוי שעברה החברה בשנתיים האחרונות, היא צמצמה את פעילותה במספר תחומים לא רווחיים, ומיקדה את פעילותה בענף הבנקאות. כך, סיימה טופ אימג' את שנת 2008 עם הכנסות שיא בהיקף של 32.2 מיליון דולר, אולם עם הפסד תפעולי של 1.7 מיליון דולר. בשנת 2009 נרשמה צניחה של 27% במכירות, ל-23.5 מיליון דולר, אך החברה עברה מהפסד לרווח תפעולי של 1.1 מיליון דולר.

למרות שהרווחיות התפעוליות של החברה יציבה ועומדת על מאות אלפי דולרים בודדים לרבעון, השורה התחתונה שלה רושמת עליות ומורדות מדי רבעון - תוצאה של איגרות החוב להמרה אותן הנפיקה החברה בסוף שנת 2006. בהתאם לכללי חשבונאות ה-GAAP, החברה משערכת בדו"חותיה את ההתחייבויות בגין האג"ח על פי ערכן בשוק. כך, ב-2008, עת החברה רשמה הפסד תפעולי של 1.7 מיליון דולר, השורה התחתונה דווקא הייתה ירוקה ועמדה על 600 אלף דולר, בעקבות הירידה במחיר האג"ח של החברה.

מנגד, בשנת 2009, כאשר נרשמה התאוששות בפעילות והחברה עברה לרווח תפעולי, השורה התחתונה הייתה שלילית וההפסד הגיע ל-4.7 מיליון דולר, אשר רובו מיוחס להוצאות המימון בגין עליית מחיר האג"ח בבורסה. בתווך ביצעה החברה רכישה חוזרת של האג"ח בכ-17.5 מיליון שקל, בכמחצית מערכו הנקוב.

החברה גייסה בהנפקת האג"ח כ-15 מיליון דולר, והשתמשה בכסף שקיבלה לביצוע רכישות, בהתאם לאסטרטגיה שלה. הרכישות לא הצדיקו את עצמן, והובילו לכך שטופ אימג' נאלצה לבצע הסדר חוב בשנת 2009.

אז מה השתנה אצלכם בשנים האחרונות?

"כשמסתכלים על העבר, הייתה לנו מדיניות אסטרטגית לאותה תקופה. הרכישות והמיזוגים שעשינו באירופה ובמזרח היו תולדה של מחשבה שלנו, שכאשר נהיה המובילים בשווקים הללו, נתמקד בכניסה לארה"ב. בפועל המזרח נעצר בגלל סיבות כלכליות, ומתוך הכנסות של 23.5 מיליון דולר ב-2009, רק 3.5 מיליון דולר הגיעו מהמזרח הרחוק. במזרח אנחנו מובילים את התחום, אבל זה לא אומר הרבה - כי התחום לא גדל".

"במשבר עמוק יסתדרו בלעדינו"

שכטר לא חושש גם לדבר על היעדים האסטרטגיים של טופ אימג'. "אחרי שייצבנו את החברה וחזרנו להרוויח, אנחנו מחפשים איך לחזור לגדול, מבלי להיכנס להרפתקאות. יכול להיות שנכניס משקיע. אנחנו עדיין מחכים להזדמנות לפתוח סניף בארה"ב, ויש עוד מספר רעיונות, שכאשר נביא אותם לבשלות נדווח עליהם".

המשבר באירופה יכול לפגוע בכם?

"אנחנו לא רואים האטה, ואם זה מרמז על משהו - אז הזמן שלוקח לסגור מכירה ירד מ-8-10 חודשים ל-4-6 חודשים. אבל אם המשבר יהיה עמוק, כנראה שיהיה אפשר להסתדר בלעדינו. לגבי האירו, אמנם 60% מההכנסות שלנו הם באירו, אבל אנחנו מעסיקים עובדים באירופה, כך שגם ההוצאות הן באירו. החברה מאוד מפוצלת מטבעית, ואין לנו חשיפה של יותר מ-5%-7% לשני הצדדים. אין מצב שנשב עוד שנה ואגיד לך 'הייתה לנו שנה נפלאה, אבל האירו גמר אותנו'".

טופ אימג' נסחרת היום בשווי שוק זעום של כ-8.3 מיליון דולר, ומחזורי המסחר במניה בארץ, בה היא נסחרת ברשימת דלי הסחירות, ובנאסד"ק, אינם גבוהים במיוחד. בחודש שעבר, בעקבות ירידת מחיר המניה מתחת לרמה של דולר אחד, קיבלה החברה הודעה מהנאסד"ק בדבר אי עמידתה בכללים הנחוצים למען רישומה למסחר בבורסה האמריקנית.

איזו סיבה יש לכם להמשיך להיסחר בנאסד"ק?

"יש יתרונות בלהיות חברה בורסאית - אם אני צריך מימון, יותר קל לי לקבל אותו כשאני בא בתור חברת נאסד"ק. כולם רואים מה יש ומה אין בחברה, ויחסית לחברה פרטית במצבי, קל לי להביא השקעה. גם בעבודה מול לקוחות, זה שאתה בנאסד"ק אומר עליך משהו. מנגד, החיסרון הוא שיש עליך כל הזמן תווית מחיר, שכל מי שמדבר איתך מסתכל עליה, ולא תמיד התווית הזו מוצאת חן בעיניך. העלויות של המסחר בנאסד"ק, כולל הוצאות על רואי חשבון, עומדות על כמיליון דולר לשנה. האם זה הגיוני להיות חברה ציבורית? התשובה היא לא, אבל זה המצב עכשיו".

עוד כתבות

לוחמי צה''ל ברצועת עזה, השבוע

הותר לפרסום: ארבעה לוחמים נפלו בקרבות ברצועת עזה, ארבעה נוספים נפצעו קשה

באותו אירוע שבו נפלו הלוחמים, נפצעו קשה קצין ולוחם. בדרום הרצועה נפצעו קשה שני לוחמים נוספים • בקבינט המלחמה והקבינט המורחב אישרו פה אחד: צה"ל יעמיק את הפעולה ברפיח • אזעקות הופעלו בבאר שבע ובגליל • זוהתה נפילה בבאר שבע, נזק נגרם לבית • עדכונים בולטים

נשיא טורקיה, ארדואן / צילום: Shutterstock, Mr. Claret Red

ישראל מנעה מארדואן מרחב הכחשה, וטורקיה נסוגה מההקלות בסחר - בינתיים

משרד המסחר הטורקי שלח מכתבים למפעלים בענף הבניין המקומי ועדכן אותם על אישור זמני לחדש את האספקות לישראל - אך הפרסומים בתקשורת הישראלית וההודעה החריפה של שר החוץ ישראל כ"ץ בנושא שברו את הכלים 

הפגנה בירושלים נגד הקו הירוק / צילום: ap, Matt Rourke

התפרעויות נגד הקו הירוק: נזק של מאות מיליוני שקלים וחצי שנה עיכוב

בשבוע שעבר הוצתה מכונת קידוח בפרויקט ההקמה של הרכבת הקלה בבירה ● גורמים המעורבים בפרויקט חושדים כי היא הוצתה על ידי קומץ חרדים שמתנגדים להקמת הקו, וזה לא המקרה הראשון

נמל גמליק בטורקיה / צילום: Shutterstock

חדשות טובות לענף הבנייה: טורקיה אישרה לחדש אספקות לישראל

בזמן שבישראל משרד החוץ ומשרד הכלכלה פועלים בקדחתנות בימים האחרונים כדי להפסיק את התלות הישראלית ביבוא מטורקיה גם בטווח הארוך, משרד המסחר הטורקי שלח מכתבים למפעלים בענף הבניין המקומי ועדכן אותם על אישור זמני לחדש את האספקות לישראל

''גרניקה'' של פיקאסו, דוגמה לביקורת בדיעבד / צילום: ap, Manu Fernandez

החוקרים שמגלים: איזה תפקיד יש לתרבות במלחמה

ממוזיקה ואופנה ועד שירה ואמנות פלסטית, התרבות הישראלית בחצי השנה האחרונה מתכנסת בתוך עצמה ● חוקרים שדיברנו איתם מתעקשים שבניגוד לאימרה על מוזות בזמן מלחמה, הן לא שותקות, אבל גם לא ביקורתיות ● מה תפקיד האופנה בתיעוד, ומה אפשר ללמוד מסיפורם של משורר אנגלי והציור "גרניקה" על המשמעות שיצירות עשויות לקבל בעתיד?

העצרת הכללית של האו''ם / צילום: Reuters, Eric Thayer

האו"ם אישר חברות לרשות הפלסטינית בארגון


הרשות הפלסטינית למעשה תקבל הכרה דה-פקטו - בלי להיקרא "מדינה" • החברות באו"ם תעניק לרשות זכויות שיבטיחו השתתפות מלאה בפעילות העצרת הכללית • הפלסטינים נכשלו עד כה בעקבות הווטו האמריקני, ועל כן הם לא קיבלו את הזכויות המלאות בדומה לשל מדינות-חברות • ארדן: "נותנים זכויות למדינת טרור עתידית של חמאס"

חוסיין סלאמי, מפקד משמרות המהפכה / צילום: Associated Press, Vahid Salemi

עם למעלה מ-30 אלף חיילים: האיום החדש של איראן על ישראל

חוסיין סלאמי, מפקד משמרות המהפכה, התייחס לסוגיה של פעילות ימית באגן הים התיכון, לצורך הידוק ההתקפה על ישראל ● זוהי לא הפעם הראשונה שמתייחסים באיראן לסוגיה זו, ולפני חודשים ספורים הוקם בסיג' ימי, משמר מתנדבים שיכלול לפי טהרן כ־55 אלף איש על כ־33 אלף כלים

ראש הממשלה בנימין נתניהו ושר האוצר בצלאל סמוטריץ׳ / צילום: חיים צח-לע''מ

הגירעון זינק ל-7% וחצה את היעד השנתי כבר בארבעת החודשים הראשונים

הגירעון התקציבי עלה באפריל, והגיע לרמה שנתית של 7%, מעל היעד של 2024 כולה ● החשב הכללי אמר כי הוא צופה "שמגמת הגידול בגירעון תמשיך בחודשים הקרובים"

בורסת ת''א זינקה / עיבוד: טלי בוגדנובסקי

בורסת ת"א סוגרת שבוע ירוק: המדדים המובילים זינקו ביותר מ-3%

מדד ת"א 35 עלה ב-0.9% ● הבורסה פרסמה את סיכום המסחר השבוע: מדדי הטכנולוגיה הובילו את העליות ● עליות שערים אפיינו גם את מדדי איגרות החוב המקומיות, בדומה לאגרות בארה"ב ● מניות קמטק, טאואר ונובה זינקו היום בעקבות הדוחות

משלוח יצוא בנמל אשדוד / צילום: תמר מצפי

"תהיו עם היד על הדופק": האזהרה לישראלים שמייצאים לדרום אפריקה

ברקע עצירת היבוא מטורקיה, חברת הביטוח "אשרא" פירסמה אזהרה ליצואנים לדרא"פ ● הבחירות במדינה בסוף החודש עלול לפגוע "בקשרי המסחר בין המדינות, באופן דומה למקרה של טורקיה"

סמוסות ב''טאלי'' / צילום: קאלו באבא

"תוך כמה שעות לא נשאר כלום": השף ההודי שמביא את פושקר לתל אביב

מבנה נטוש שהפך למתחם טיפולים מואר ומרגיע, גלריה שמציגה רישומים בטכניקת תפירה מיוחדת וחוויה קולינרית אותנטית שעכשיו גם תושבי תל אביב יכולים ליהנות ממנה ● פינוי יישובי הצפון גדע את מפעל חייהם של רבים ● עבור חלקם הוא יצר הזדמנות

עיבוד: טלי בוגדנובסקי, צילומים: AP(Kin Cheung), Shutterstock

רדיקלים מוסלמיים מנצחים בבחירות מקומיות באנגליה ופוטין מתקרב אל פטר הגדול

מוסלמים מנצחים בבחירות מקומיות באנגליה עם דגלים פלסטיניים ועם כרזות לטובת עזה ● אדאני (מנמל חיפה) הופך לכדור משחק בבחירות בהודו ● פוטין, תקופת כהונה חמישית, משתווה לסטאלין ● חדשות משפטיות טובות לטראמפ ● אורנגאוטן חובש את הפצע

מתלה עם כביסה בפרוזדור, במלון של מפונים בטבריה / צילום: ap, Ariel Schalit

"חזירות": הצעד החדש של רשות המסים נגד בעלי דירות שהקפיצו מחירים

הכתבה הזו היתה הנצפית ביותר השבוע בגלובס ועל כן אנחנו מפרסמים אותה מחדש כשירות לקוראינו ● שכר הדירה שמפוני הצפון מתבקשים לשלם מגיע לעשרות אלפי שקלים בחודש, וברשות המסים תמהים איך אין דיווחים של משכירים שכבר לא עומדים בתקרת הפטור ממס ● מבצע אכיפה ממוקד ינסה לאתר אותם: "חזירות מקוממת"

ג'ו ביידן ובנימין נתניהו / צילום: צילומים: AP, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

איך דחף נתניהו את ביידן אל קצה "הקו האדום" שלו

הפעולה הצבאית ברפיח דחפה את ביידן, ששאף להגיע להפסקת אש של 6 שבועות, לעצור משלוח נשק לישראל ● נשיא ארה"ב חטף ביקורת על ההחלטה מצד אנשי מפלגתו ומצד רפובליקנים ● ובמבט לאחור, נראה שביידן רמז על ההחלטה כבר לפני חודש

עידן עופר, בעלי או.פי.סי אנרגיה / צילומים: סיון פרג', shutterstock, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

שוב מפסיד ברכב החשמלי: עידן עופר מחק עשרות מיליוני שקלים במיזם עמדות טעינה

כעשור לאחר קריסת מיזם הרכב החשמלי בטר פלייס שהוביל עופר, הפחיתה או.פי.סי אנרגיה שבשליטתו כ־44 מיליון שקל מהשקעה שביצעה במניות חברת טעינת הרכב ג'ינרג'י ● זאת לאחר שניסיון להפריד כוחות עם יזם החברה נכשל

עדן גולן בחצי גמר האירוויזיון, אמש / צילום: Associated Press, Martin Meissner

יותר מנועה קירל ונטע ברזילי: עדן גולן שוברת שיאי רייטינג עבור תאגיד השידור הציבורי

עדן גולן לא רק הצליחה לתת מופע מרשים - אלא גם לשבור שיאי רייטינג לתאגיד השידור הציבורי ● משדר חצי גמר אירוויזיון אמש רשם לתאגיד השידור הציבורי 25.9 נקודות רייטינג - יותר מהמשדרים של 2023 ו-2018, אז התחרו נטע ברזילי ונועה קירל ● האם התאגיד יצליח לשמר את הצופים החדשים?

ארסנל נשק בלתי נגמר / צילום: Reuters, Iranian Army/WANA

ארסנל בלתי נגמר: איזה נשק יש עדיין לחיזבאללה?

מפצצות מרגמה, דרך קטיושות וכטב"מים ועד טילי סקאד וטילי שיוט ● האמצעים שהציג חיזבאללה עד כה הם כאין וכאפס לעומת אלה שהוא יכול להפעיל במקרה של מלחמה כוללת בצפון

מרפסות מלון מפונים בקיבוץ גינוסר. ''שבר את המבנה הקהילתי'' / צילום: Associated Press, Ariel Schalit

המחקר שמגלה את עומק הפגיעה במפוני הצפון

סקר של הטכניון, שנערך בקרב 340 תושבים מגבול הצפון, משרטט תמונה עגומה בתחומי התעסוקה והחינוך וגם בפן הנפשי והמשפחתי של מי שפוזרו במאות נקודות ברחבי הארץ ● "המציאות שנוצרה סימנה להם - הממשלה לא מכירה בסיפור שלכם, אפשר בלעדיכם", אומרת פרופ' מירב אהרון–גוטמן

תא''ל (מיל') פיני יונגמן / צילום: יוסי זמיר

המהנדס שישיא משואה: "טיל בליסטי עם ראש קרב מאיראן יכול לעשות נזק משמעותי"

פיני יונגמן, ראש חטיבת ההגנה האווירית ברפאל, נבחר להשיא משואה ביום העצמאות לאור תרומתו לקו ההגנה מפני איומים אוויריים ● "זה אחד מהרגעים המרגשים בחיי, אני מסתכל על כל מי שהלך איתי" ● בראיון מיוחד לגלובס לרגל בחירתו, הוא מספר על הפעילות האינטנסיבית מאז 7 באוקטובר, מדבר על האיומים האוויריים העתידיים ומסביר למה אינו "מתבשם משיעור היירוטים הגבוה"

ברוכים הבאים

להתעורר מול חיזבאללה: הכפר הבדואי שתושביו לא מוכנים לנטוש

בתחילת המלחמה פונו אנשי ערב אל-עראמשה מבתיהם, אך הקשיים הכלכליים והמנטליים גרמו להם לחזור לכפר, הסמוך לגבול לבנון ● הפחד אמנם קיים, אך מבחינתם אין אפשרות אחרת: "הגענו למצב שבו למשפחות אין כסף לקנות גלידה לילדים שלהן. כמה אפשר לשבת במלון?"