גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

מו"ל "אדוורטייזינג אייג'": "צריך לחשוב איך לתת ערך לפרינט"

דייויד קליין עומד כיום לא רק בראש מגזין הפרסום והמדיה החזק בעולם, אלא מוביל קבוצה שעוסקת בכל הנגזרות של עולם הפרסום - אתרי אינטרנט, מחקרים ובלוגים ■ "הדרך לשרוד שינוי היא להבין איך אתה עושה כסף בכל מדיה"

כבר 80 שנה שמגזין "אדוורטייזינג אייג'" מסקר את תעשיית הפרסום. חתיכת דרך. קשה לדמיין איך נראה המגזין ב-1930, אבל מסתבר שקשה עוד יותר לנבא כיצד הוא ייראה בשנים הקרובות. קשה אפילו בשביל דייויד קליין, מנכ"ל ומו"ל הקבוצה, שהיום כבר מסקרת את הזרועות הרבות והמגוונות של עולם הפרסום, ולא רק את הפרינט.

"שום דבר הוא לא כמו שהיה", אומר קליין בשיחה עם "גלובס". הוא מלווה את הקבוצה מאז שהצטרף אליה ב-1996, בתחילה כעורך השבועון, אחר-כך כמו"ל משותף ועורך עיתוני הקבוצה - וכיום כמנהל ההוצאה לאור והמערכת וכמי שאחראי על מהדורות הדפוס, האינטרנט ומסד הנתונים של הקבוצה.

* אתה עובד בקבוצה מאז 1996, תקופה שבמהלכה עברה התעשייה שינויים דרמטיים. כיצד התאמתם את עצמכם לתמורות שעבר הענף בשנים אלה, ולאן פניכם מועדות לאור שכלול השוק?

"מאז שאני בקבוצה, שום דבר הוא לא כמו שהיה. כך למשל, מבחינת האינטרנט, העלינו לאוויר את האתר הראשון ב-1995, וזה היה אתר פשוט שלא הכניס לנו כסף. היום, כ-20% מההכנסות שלנו מגיעות מהאינטרנט.

"בנוסף, בשנות ה-90 הקבוצה כללה רק את מגזין 'אדוורטייזינג אייג'', שיצא לאור פעם בשבוע. זה מה שעשינו. לא היו ניוזלטרים, לא אירועים מיוחדים, לא זרועות בינלאומיות רבות כמו היום, וכמובן שלא היה לנו אתר אינטרנט.

"היום הקבוצה היא ארגון שהמגזין השבועי שלו הוא רק נדבך אחד מכל הפעילויות שלנו. יש לנו כמה אתרי אינטרנט שעוסקים בעניינים שונים, אנחנו מפרסמים חדשות, בלוגים, ואנחנו מוכרים שירותי מחקר ושירותי ייעוץ ללקוחות, שאליהם אנחנו מתייחסים לא רק כאל מי שקוראים את המגזין או צורכים חומר בצורה פאסיבית, אלא כלקוחות שמשלמים עבור נתונים ומידע שאנחנו מספקים להם.

"בהתאם לכך אנחנו מתכננים להמשיך ולהציע מידע ללקוחות על בסיס סגמנטציה, למשל לפי קבוצות צרכניות, כמו נשים, או צרכני טכנולוגיה, ולא רק באופן כללי ל'צרכנים'".

"מוצר פרימיום"

קליין מסביר כי "הדוגמה הטובה ביותר לשינוי שעברנו היא שב-1996 חצי מהצוות שלנו היה עיתונאים, וחצי ממנו היו אנשי מכירות. היום מדובר ממש בשתי מערכות נפרדות, כשמחלקת המכירות גדלה מאוד ומציעה מוצרים רבים ללקוחות.

"השינוי הזה נוצר לאחר שחדשות מתחום ענף הפרסום הפכו לקומודיטי ולא ליתרון יחסי. לכן, המטרה שלנו לעתיד, בהמשך למה שאנחנו עושים היום, היא לחבר בין קונים למוכרים ולבנות קהילות של אנשים סביב העולם שזקוקים לכל סוג של מידע שקשור לפרסום".

* אתה היית העורך הראשון של מגזין "אינטראקטיב אייג'" שעסק במדיה האינטראקטיבית וב-e קומרס. היום השוק משתנה ועובר לעולם דיגיטלי. איך אתם נערכים לזה?

"המגזין 'אינטראקטיב אייג'' שרד רק שנה כי הוא יצא לאור באמצע שנות ה-90, כשעדיין לא היתה רשת עולמית ולא היו אתרי אינטרנט, רק אפשרות לתמסורת מיילים. זה היה מוקדם מדי. בקיץ 1994 עלה לאוויר הדפדפן הראשון, נטסקייפ, ושינה את הכול.

"מאז, כ-15 שנה אחרי, כל התעשייה השתנתה. הרבה עסקים בתחום השירות כמו סוכני נסיעות עברו לאינטרנט, לאחר מכן תעשיית המוזיקה עברה שינוי והחלה להציע הורדות של מוזיקה בחינם, ולאחריה גם תעשיית הסרטים והעיתונים.

"כשאתה מסתכל על האבולוציה של הדברים אתה מבין שהדרך לשרוד שינוי היא להבין איך אתה עושה כסף בכל מדיה. כך, למשל, כששוק האינטרנט עבר את השינוי, מי שהכניס כסף ממודעות דרושים היה צריך למצוא מנוע הכנסה חדש, כי מודעות הדרושים הפכו להיות חינמיות. בכלל, כל העולם התהפך, וכאמור הרבה דברים שעד אז הכניסו כסף עברו להיות בחינם.

"מי שכן שרדו היו חברות שלא הציעו תוכן אלא טכנולוגיה כמו אפל, גוגל או אמזון. כולן חברות טכנולוגיה. לכן צריך לבדוק מה אתה מציע כיום ללקוחות ולמפרסמים נוכח השינוי. גם הקבוצה שלנו רוצה להיות חברת טכנולוגיה בעולם ה-B2B. היתרון שלנו הוא שאנחנו מציעים משהו ורטיקאלי. בהמשך לכך, בשנים הקרובות נראה הרבה חברות מדיה מצליחות, שכיום מציעות תוכן בתחום הספורט או מזג-האוויר, אבל הן יהיו הרבה יותר טכנולוגיות.

"בסך-הכול זו שאלה קשה, כי יש כל-כך הרבה מהומות ושינויים. אנחנו מביאים מומחים שינסו לפצח עבורנו איך תראה התעשייה, והם אומרים לנו: 'אנחנו לא יודעים'. בשורה התחתונה, העקרונות העסקיים צריכים להיות אותם עקרונות. כשהכול נזיל צריך להציע מוצר פרימיום ותוכן בעל ערך, אם אתה רוצה להרוויח כסף".

* מגזין "אד אייג' סין" הוא ניסיון שלכם לכסות שווקים חדשים. האם יש לכם תוכניות להתרחב לעוד שווקים או תחומים?

"ההשקה של 'אד אייג'' בסין היתה מאוד שאפתנית כי זה שוק גדול, אבל זה לא שוק בוגר עדיין מבחינת פרסום ומדיה על מנת שנרוויח שם כסף. אנחנו כן פועלים במדינות שונות בעולם בדרכים שונות. כך למשל, השקנו 'אד אייג'' בספרד כי זה שוק גדול שמגלגל הרבה כסף, כך גם במרכז אמריקה, ואנחנו בודקים אפשרות להיכנס לפעילות בהודו.

"במזרח-התיכון יש לנו שותף אסטרטגי בדובאי, באותו פורמט של שיתוף-הפעולה שיש לנו בישראל עם 'גלובס'. אנחנו פתוחים להצעות בכל מיני מקומות, כשהפרמטר הוא הגודל של שוק הפרסום והמדיה, כי משם בא הביזנס שלנו".

* מניסיונך, כמי שמוציא לאור מגזין שבסופו של דבר מסקר תחום נישתי, אתה חושב שהפרינט מת? האם הפעילות האינטראקטיבית שלכם יכולה להיות מספיקה עבור הצרכנים?

"זו שאלה מאוד טובה, ואני חייב לומר שבעניין הזה, בכל יום אני משנה את דעתי. לא הייתי אומר שהפרינט מת, אבל הוא בהחלט משתנה. מדובר במוצר פרימיום, ואנחנו עושים מעט ממנו, אבל האמת היא שבנקודה הזאת יותר מ-50% מההכנסות שלנו מגיעות מהפרינט, אז בטח שלא ננטוש אותו.

"הטריק הוא לוודא שיש לך מוצר איכותי ולמצוא דרך לווסת את המחיר. היום, ההכנסות הן כאלה שעל כל דולר שאתה מרוויח בפרינט אתה מקבל סנט אחד באינטרנט. צריך לחשוב איך לתת ערך לפרינט. כיום הוא משמעותי וחשוב אבל לא בשביל כל הקוראים אלא רק לסגמנטים שונים, וזאת הדרך לדרוש עבר התוכן יותר כסף".

הספוט פחות חשוב

* בוב גארפילד היה אחד הכותבים הכוכבים שלכם במשך 25 שנה עם טור ביקורת הפרסומות שלו, אותו הפסיק לכתוב באחרונה. האם אתם שוקלים לטפח כישרון חדש במקומו?

"בוב עדיין כותב לנו בכל שבועיים טור על שיווק, כי הוא כותב מעולה. אחרי 25 שנה הוא פשוט התעייף. עדיין לא החלטנו אם למצוא מישהו אחר שיחליף אותו. אחת הסיבות לכך היא ששוק הפרסום מאוד השתנה.

"גארפילד כתב ביקורת בעיקר על פרסומות טלוויזיה של 30 שניות, ובאחרונה הוא היה אומר שהספוט הזה הולך ונהפך פחות חשוב, לכן קשה יותר להתייחס אליו. הקמפיינים הפכו למורכבים יותר ורבי-זרועות, ואנחנו רואים הרבה קמפיינים באינטרנט, בפייסבוק וב-YouTube ששונים מאוד מהספוט הקלאסי, ולכן הרבה יותר קשה לכתוב עליהם".

* אחת התופעות הבולטות בענף הפרסום בישראל היא ההצלחה של קמפיינים פרו-בונו. אנחנו רואים את זה בתחרויות פרסום מקומיות כמו "קקטוס הזהב" וגם בתחרויות בינלאומיות כמו פסטיבל הפרסום בקאן, שבהן רוב העבודות הזוכות הן קמפיינים למען הקהילה. יש לך הסבר לזה?

"בעולם אנחנו רואים יותר ויותר פרסום פרו-בונו. זוהי מגמה. וכשאתה עובד עם לקוח שמשלם, אתה חייב להיצמד באופן נוקשה יותר לחוקים של הברנד, ואינך יכול לשנות את חוקי המשחק.

"בפרו-בונו יש לך יותר חופש. יש להניח שארגוני צדקה ותרומה לקהילה לא ידרשו ממשרד פרסום לשנות את הלוגו שוב ושוב כך שיתאים בדיוק לערכי המותג או יבקשו להביא כמה וכמה רעיונות קריאטיביים, כדי שהחברה תוכל לבחור מהם.

"בנוסף, הנושאים של קמפיינים פרו-בונו הם בדרך-כלל נוגעים ללב ובעלי חשיבות עליונה לאנושות, וכך יותר קל לייצר עבורם קמפיין רגשי וסוחף. קשה לייצר את אותה ההשפעה כשאתה עושה למשל פרסומת לבירה או לחברת אופנה. סביר להניח שזו לא תהיה פרסומת סוחטת דמעות. לכן, העבודות של תרומה לקהילה הן הרבה יותר אמוציונליות, ויש להן השפעה רגשית אדירה".

* הענף שאותו אתם מסקרים מלא באנשים עם אגו גדול. עד כמה אתם מצליחים לסקר את התעשייה הזאת באופן ביקורתי ואובייקטיבי, כאותם אנשים וחברות הם אלה שמפרנסים אתכם?

"אנחנו בהחלט נתקלים במקרים שבהם חברות ביטלו פרסום אצלנו כי הן כעסו על האופן שבו סיקרנו אותן, אבל זה קורה בכל מקום. בכל רגע נתון יש אנשים ששונאים אותנו ואוהבים אותנו, למרות שאצלנו זה קצת יותר קשה כי אנחנו מוכרים מודעות למי שאנחנו כותבים עליו ומעבירים עליו ביקורת.

"יש לנו מדיניות נוקשה שאנחנו לא עושים הנחות. אחד הפתרונות הוא הפרדה מוחלטת בין המערכת למחלקה המסחרית. העורכים והכותבים לא יודעים מה קורה מבחינת מסחרית. אין מה לעשות, אנחנו מקבלים את זה שבכל שנה נפסיד כמה מפרסמים בגלל הבעיה הזאת".

דייויד קליין ישתתף בוועידת תקשורת ונתח שוק 2010 של "גלובס".

עוד כתבות

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילומים: AP (Daniel Cole, Toby Melville)

״הטיסות יוצאות״, מכריז סונאק, ומוכן לגרש את המהגרים

מנהיג השמאל הקיצוני בצרפת "יודע את ההבדל בין יהודי לבין צלף של צה"ל" ● טראמפ מרשה לקונגרס לסייע לאוקראינה ● "הטיסות יוצאות", מכריז ראש ממשלת בריטניה, ומוכן לגרש מהגרים ● טסלה מאבדת את הדמוקרטים ● חמישה אירועים מהשבוע שהיה בעולם

מדפי סופר. פתיחת שוק המזון ליבוא התקדמה חלקית / צילום: טלי בוגדנובסקי

פתיחת שוק המזון ליבוא: ההחלטה קודמה, אך הצלחתה חלקית בלבד

מדור "המוניטור", של גלובס והמרכז להעצמת האזרח, עוקב אחר ביצוע החלטות ממשלה משמעותיות, תוך בחינה מפורטת של יישום או היעדר יישום של סעיפי ההחלטה ● הפעם, בשיתוף המכון הישראלי לתכנון כלכלי: הגברת התחרות והסרת חסמי יבוא מזון

סאטיה נאדלה, מנכ''ל ויו''ר מיקרוסופט / צילום: Associated Press, Mark Lennihan

מיקרוסופט עקפה את הציפיות; המניה מזנקת במסחר המאוחר

הכנסות החברה היו 61.9, ב-19% לעומת הרבעון המקביל אשתקד ● הרווח למניה 2.94 דולר למניה, מעל הצפי ● המניה עולה ב-5% במסחר המאוחר

נשיא ארה''ב, ג'ו ביידן / צילום: Associated Press, Jacquelyn Martin

דיווח: הנשיא ביידן ישקול להגביל מכירת נשק לישראל אם יתקיים מבצע "גדול" ברפיח

היועץ לביטחון לאומי של ארה"ב: "יש מומנטום חדש בשיחות המו"מ" • צה"ל תקף מטרות חיזבאללה בדרום לבנון • מחבלים שנערכו לבצע ירי לעבר כוחותינו במרכז הרצועה חוסלו מהאוויר; מטוסי קרב תקפו אתר שממנו שוגרו רקטות לעבר אשדוד במהלך המלחמה • שני מחבלים ירו לעבר מוצב צה"ל בשומרון - וחוסלו במארב ● עדכונים שוטפים

משרדי גוגל / צילום: Shutterstock

בדרך לשווי של שני טריליון דולר: זו המנצחת הגדולה של עונת הדוחות

גוגל הפתיעה לטובה בדוחות, מה שהוביל לזינוק חד בשווי המניה - החברה צפויה להגיע לשווי שוק של שני טריליון דולר, ולעקוף את אנבידיה ● בנוסף, החברה הכריזה לראשונה על חלוקת דיבידנד רבעוני ● "השוק פחד נורא מזה שגוגל תצטרך להגדיל את ההשקעה שלה ללא צמצום ממשי בהוצאות", אומר גורם בשוק

נועם זילברשטיין, מנכ''ל HP Indigo / צילום: רמי זרנגר

מהמפעל של טנק מרכבה לניהול אלפי עובדים ברחבי העולם

כשהציעו לנועם זילברשטיין להצטרף לחברת הדפוס הדיגיטלי HP אינדיגו הוא לא ממש התלהב ● אך ביקור אחד במפעלי החברה שינה את הכל: "ידעתי שיש פה הזדמנות אדירה למהפכה שעוד לא קרתה"

טקס הסיום הראשון של סטודנטים בסניף אוניברסיטת NYU בשנחאי, 2017 / צילום: Reuters, Ke yi

הכל למכירה: כך זורם הכסף הסיני לאוניברסיטאות אמריקאיות

אוניברסיטאות אמריקאיות חותמות על חוזים ברחבי העולם כדי למכור את מומחיות המחקר וההכשרה שלהן, וכמה מההסכמים הרווחיים ביותר שלהן היו עם חברות שבסיסן בסין ● חוזים הוערכו ב-2.32 מיליארד דולר בין 2012 ל-2024, על רקע חששות בקונגרס כי הקשרים האקדמיים עלולים להוות סיכון ביטחוני לאומי

צילום: רויטרס, IMAGO/Bernd Feil/M.i.S.

אתם לא מספיקים כלום? מחקרים חדשים מגלים - כנראה שזו הסיבה

בשנים האחרונות הפך המושג "עוני זמן" לפופולרי בקרב חוקרים המנסים להבין את יחסינו המורכבים עם פנאי והשפעתם על האושר והבריאות שלנו ● לאט לאט הם מגלים מה אנחנו עושים לא נכון בתכנון הזמן שלנו ואיזה פרדוקס כלכלנים מפספסים כשהם בונים תוכניות רווחה ● מדד חדש שצפוי להיכנס ללשכת הסטטיסטיקה בארה"ב מרגש אותם במיוחד

סונדאר פיצ'אי, מנכ''ל גוגל / צילום: Shutterstock, photosince

מה אפשר ללמוד מגוגל? ארבע תובנות מדוחות ענקיות הטכנולוגיה

שלוש ענקיות טכנולוגיה פרסמו אמש את דוחותיהן לרבעון הראשון והציגו תוצאות מרשימות עם הכנסות ורווחים של עשרות מיליארדי דולרים כל אחת: מיקרוסופט, גוגל ואינטל ● התנודתיות הקיצונית במניות הענק הללו יכולה להזכיר למשקיעים מספר תובנות שחשוב לשים לב אליהן בשוק ההון

עסקאות השבוע / עיבוד: טלי בוגדנובסקי

בכמה נמכרה דירה לפינוי בינוי ברמת גן?

דירה בת שישה חדרים בבניין ישן משנות ה־60, המתפרשת על פני שטח של 158 מ"ר ובעלת שני מפלסים, נמכרה תמורת 2.9 מיליון שקל ● המתווך בעסקה: "לנכס יש פוטנציאל השבחה גדול"

מאיר בן שבת, ראש המל''ל לשעבר / צילום: מאיר אליפור

המומחה שמסביר: זה מה שתנסה ישראל לעשות ברפיח

מאיר בן שבת, שכיהן בעבר כראש המל"ל, מתאר בשיחה עם גלובס את מטרות הפעולה הצבאית הצפויה ברפיח, ומסביר כי גם אחריה, תידרש עבודה רבה כדי להביא למציאות אחרת ברצועת עזה ● לגבי המשא ומתן לעסקת החטופים, הוא מודה: "הלחץ על חמאס לא היה בעוצמה שדחקה בו להתפשר על דרישותיו ההזויות"

השר לביטחון לאומי, איתמר בן גביר / צילום: מארק ישראל סלם - הג'רוזלם פוסט

השר בן גביר נפגע בתאונת דרכים: מצבו קל-בינוני

בן גביר הגיע לזירת הפיגוע ברמלה, התראיין וכשעזב את המקום - היה מעורב בתאונת דרכים • רכבו של השר התהפך והוא פונה לטיפול רפואי • לפי עד ראייה: רכב השר חצה באור אדום • ארבעה בני אדם נוספים נפצעו בתאונה, מצבם קל-בינוני

הטריוויה השבועית / צילום: Shutterstock

עושים סדר לפסח? כך תדעו מה צריך לשמור ומה לזרוק, לפי תורתה של מארי קונדו

מה משמעות המילה פרעה ומהן "ערי מסכנות" המוזכרות בהגדה, אילו מדינות יזכו לחבילות סיוע נוסף לישראל ובאילו דגלים מופיע סמל היין־יאנג? ● הטריוויה השבועית

גיל שויד / צילום: כדיה לוי

צ'ק פוינט הציגה דוח חזק; אך התחזית מאכזבת

צ'ק פוינט עקפה את תחזיות האנליסטים בשורת הרווח וההכנסות ● החברה מפספסת את צפי האנליסטים לרבעון השני של השנה והמניה יורדת ● בחברה עדיין מחפשים מנכ"ל חדש שיחליף את גיל שויד

עו''ד חגי קלעי / צילום: פליקס רטברג

"משפיל ומקומם": עורך הדין שהצליח לעזור להרבה, רק לא לעצמו

הוא עמד בפני 15 שופטים בבג"ץ הסבירות ההיסטורי, מייצג בעלי מניות נגד תאגידי ענק, ובין לקוחות המשרד שלו אפשר למצוא את אבי חימי ואריה דרעי ● אבל נדמה שהשליחות הגדולה ביותר של עו"ד חגי קלעי היא בקידום השוויון לקהילה הגאה ● אז איך זה שדווקא את בנו הוא נאלץ להביא בפונדקאות בארה"ב? "זה היה משפיל ומקומם"

הדולר מתחזק בחדות מול השקל

הדולר בשיא של חמישה חודשים אל מול השקל. מהן הסיבות?

השקל נחלש בחדות הן מול הדולר והן מול האירו ● הכלכלנים הבכירים מסבירים כי מעבר למתיחות הגיאופוליטית מול איראן ולצד ההסלמה בצפון, גם גורמים בינלאומיים תורמים להיחלשות המטבע המקומי

אזרבייג'אן איירליינס / צילום: Shutterstock

הכירו את חברת התעופה שרוצה להטיס אתכם במקום אלה שברחו

אזרבייג'ן איירליינס (AZAL), חברת התעופה הלאומית של אחת מידידותיה הקרובות ביותר של ישראל, מראה שהיא כאן כדי להישאר ● "בחודשי הקיץ נעלה את תדירות הטיסות, בין יוני לספטמבר AZAL תפעיל 11 טיסות בשבוע", אומר בני קורמאייב, נציג החברה בארץ

ישראל לשם וקרן כהן חזון / צילום: רמי זרנגר

"לידה אני תלמיד בכיתה א": עורך הדין הבכיר והיזמת המצליחה חושפים את השותפות

20 שנה שישראל (רלי) לשם וקרן כהן חזון הולכים יחד, וחברת תורפז תעשיות שהקימו, שמפתחת ומייצרת תמציות טעם וריח, כבר שווה 1.7 מיליארד שקל וחולשת על 17 חברות ● הוא בעל אחד ממשרדי עורכי הדין הגדולים בארץ אבל מרגיש לידה "כמו בכיתה א'" ● היא תעשיינית בנשמה אבל זוקפת לו הרבה מההצלחה ● זה ראיון זוגי ראשון

מערכת הספיידר של רפאל / צילום: רפאל

הפגישה באתונה, החשש מטורקיה ומערכות ההגנה שיוון רוצה מישראל

מערכת ההגנה האווירית "ספיידר" של רפאל מספקת פתרונות הגנה אווירית בטווחים שונים, לרבות מל"טים וטילים בליסטיים לטווחים קצרים ● ההתעניינות מצידה של יוון במערכת הגיעה לאחר שארה"ב הודיעה לאתונה כי אושרה להם מכירת 40 מטוסי קרב מדגם F-35

רונן דר ועומרי גלר, Run:AI / צילום: Run:AI

היזמים מכרו את הסטארט־אפ לחברה הלוהטת בעולם. כמה יקבלו העובדים?

בזמן שהיו דוקטורנטים להנדסת חשמל בתל אביב, הרבה לפני ש-AI הפך לטרנד הלוהט של השווקים, חברו להם יחד עמרי גלר ורונן דר להקמת חברה בתחום - Run:AI ● מי הייתה המשקיעה הראשונה שהביעה בהם אמון, מתי הבינו שבינה מלאכותית תהיה הדבר הבא, ואיך השפיעה עליהם המלחמה ● אתמול החברה נרכשה רשמית ע"י אנבידיה בסכום המוערך בכ-720 מיליון דולר