גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

משפט ראשונטורס: "מי החליט לפתוח כרטיס 'אולמרט פרטי'?"

נחשף ‎מסמך השאלות והתשובות שקיבלה עדת התביעה הדר זלצמן, סוכנת נסיעות במשרד ראשונטורס, לקראת עדותה ■ בין היתר אמרה זלצמן: "שולה זקן הנחתה אותי לחייב את הנסיעות הפרטיות מהעודפים שנוצרו מהמימון העודף‏"

‎‎‏"מה קורה במועד הכירטוס? מתי התחלת לעבוד עם לשכת אולמרט? מה הקשר בין ראשונטורס לאולמרט? אם ראשונטורס לא זכתה במכרז - כיצד בוצעה ההזמנה? מהו הנוהל לגבי הזמנת הטיסה למר אולמרט? אילו כרטיסי לקוח היו על שם מר אולמרט? של מי ההחלטה לפתוח את כרטיס 'אולמרט פרטי'? איזה סכום נרשם בחשבוניות?" - שאלות אלה מופיעות במסמך ה"שאלות והתשובות" שקיבלה עדת התביעה הדר זלצמן, סוכנת נסיעות במשרד "ראשונטורס", לקראת עדותה במשפטו של ראש הממשלה לשעבר אהוד אולמרט.

מסמך השאלות והתשובות נחשף היום (ב') לאחר שבית המשפט המחוזי בירושלים החליט לאפשר את פרסומו.

לפני כשבועיים פנו סנגוריו של אולמרט, עוה"ד אלי זהר, נבות תל-צור ונוית נגב, ליועץ המשפטי לממשלה, יהודה וינשטיין, בבקשה להורות על חקירה פלילית נגד פרקליטות המדינה בעקבות חשיפת המסמך שהעבירה לעדה.

"במהלך חקירתה הנגדית של העדה הוקראו בפניה קטעים נרחבים מהמסמך", קבעו השופטים מוסיה ארד, משה סובל ויעקב צבן, "בנסיבות אלה, אין מניעה לעיין במסמך".

מדובר בעדת מפתח מבחינת התביעה בנוגע להוכחת האישומים נגד אולמרט ומזכירתו לשעבר, שולה זקן, בפרשת ראשונטורס, הנחשבת פרשה מוצקה יותר מבחינה ראייתית מהפרשות האחרות. אולמרט מואשם בפרשה זו כי קיבל מימון כפול ומשולש מגופים ציבוריים לנסיעותיו לחו"ל.

"כל מה שעשיתי היה על-פי הנחיות מלשכת אולמרט", אמרה זלצמן במשטרה, "בין אם זה בנושא הוצאת החשבוניות, לאיזה גוף להוציא ומה המסלול, ואם זה בנושא גבייה מלקוחות. מהשנים האחרונות עבדתי מול רייצ'ל ריסבי-רז. קודם לכן עבדתי מול שולה. הישיבות עם שולה התחילו מיד כשהתחלתי לטפל באולמרט, בערך בשנת 1993".

‏‎‎מימון מעודפים

‏‎‎יצוין כי מעבר לטענות שהעלו סנגוריו של אולמרט בשבועות האחרונים בנוגע להדרכת העדה כביכול מצד התביעה, עדותה במשטרה מציירת תמונה קשה מבחינת אולמרט וזקן: "בישיבות ההתחשבנות שהיו לנו בירושלים", סיפרה, "אני פירטתי את כל החובות, ורייצ'ל או שולה הנחו אותי באופן כללי לחייב את הנסיעות הפרטיות מהעודפים שנוצרו ממימון הנסיעות העודף. אני פירטתי את כל הנסיעות הפרטיות שלא שולמו, וההוראה הכללית שקיבלתי זה לחייב נסיעות אלה מהעודפים".

זלצמן טוענת עוד בעדותה כי הטיפול באולמרט היה ייחודי. "לא היו עוד לקוחות שלהם הוצאתי חשבוניות כפולות. ההנחיה היתה לעשות מה שהם מבקשים, הכוונה היא לרייצ'ל ולשולה. כל היתרות הלכו לתשלום נסיעות אחרות של אולמרט. אני זוכרת את הדפים הצהובים של שולה, שעליהם היא ניהלה את הזכות והחובה כלפינו. מבחינתם העיקר היה לדעת איפה הם עומדים - מי מימן, כמה מימן, בשביל מה נסע", אמרה.

‏‎‎‏"מסמך שערורייתי"

‏‎‎לדברי יועץ התקשורת של אולמרט, אמיר דן, חקירתה הנגדית של העדה הוכיחה כי קיימות סתירות בין הדברים שאמרה במשטרה ובבית המשפט לבין מסמך ההכנה שגיבשה הפרקליטות.

"כל מי שרואה את המסמך, הבנוי לכל אורכו בפורמט של שאלה-תשובה", מסר דן, "מבין שלא מדובר בטעות, כפי שכינתה זאת הפרקליטות - אלא במסמך מגמתי שהוכן במיוחד עבור העדה במטרה להשפיע על עדותה. זהו מסמך שערורייתי המחייב חקירה מיידית של התנהלות הפרקליטות בניסיון 'לאלף עד' במהלך משפט".

לטענת סנגוריו של אולמרט, התביעה "שתלה" מונחים במסמך התדרוך שהעבירה לעדה. כך, למשל, מופיעה במסמך במסגרת תשובתה - שניתנה לכאורה במשטרה - לשאלה "איזה סכום נרשם בחשבוניות?", התשובה: "כל אימת שנדרש היה להנפיק לגורם כלשהו 'חשבונית פיקטיבית' (אודות 'טיסה פיקטיבית') התקשרתי אל רייצ'ל.....". ואולם, לדברי הסנגורים, בחקירתה הנגדית בבית המשפט טענה זלצמן כי לא אמרה דברים אלה בחקירותיה, וכי לא מדובר במילותיה שלה ולא בדברים שנאמרו על-ידה.

דוגמה נוספת: באחד העמודים במסמך מופיעה הכותרת "כרטיס לקוח כפול". גם במקרה זה אמרה זלצמן בחקירתה הנגדית בבית המשפט כי ביטוי זה לא נאמר על-ידה. יצוין כי גם במסמך עצמו הביטוי לא הושם במרכאות כציטוט מדבריה שלה, אלא כ"כותרת" מודגשת להבחנה בין הנושאים השונים.

טענה נוספת של הסנגורים נוגעת גם היא ל"כותרת" במסמך, שהוגשה באותיות בולטות ובקו תחתון, ואיננה מופיעה כציטוט מתוך דברי העדה במשטרה. הכוונה לשאלה "מה ידעת/חשבת בזמן אמת על המהלך הזה של הוצאת כמה חשבוניות ולעתים פיקטיביות כך שנוצר עודף?". לדברי הסנגורים, "דברים אלה מיוחסים לדברים שנמסרו מפיה כביכול בריענון. לדברי העדה היא לא אמרה זאת מעולם, לא בחקירותיה ולא בריענון, ואף טילפנה מיוזמתה לפרקליטות ואמרה כי אין בכוונתה לומר דברים אלה שאינם אמת".

‎‎ציטוטים שתולים

‏סניגוריו של אולמרט פנו היום לעו"ד רחל גוטליב, המשנה ליועץ המשפטי לממשלה, שאליה העביר וינשטיין את הטיפול בנושא לאור ניגוד העניינים שבו הוא שרוי, בדרישה מחודשת להורות על חקירה פלילית בפרשה בחשד לשיבוש מהלכי משפט, הדחת עד והשפעה לא הוגנת על עד.

לטענתם, חלק מהדברים המיוחסים לעדה באותו מסמך כלל לא נאמרו על-ידה בעדויותיה במשטרה - והיא אף הצהירה זאת בעדותה בבית המשפט. "איש מבין הפרקליטים המטפלים בתיק לא מצא לנכון לעדכן את ההגנה כי דברים שנכתבו במסמכי הריענון אינם נכונים וכי העדה אינה עומדת מאחוריהם", כתבו הסנגורים.

‏בשבוע שעבר הסביר פרקליט המדינה, משה לדור, את עמדתו באשר למסמך התדרוך. "יש דיון באשר לאופן שבו מרעננים את זכרונו של עד", אמר, "הן בתיקים אזרחיים שבהם כותבים עבורו תצהיר עדות, והן בתיקים פליליים. מתקיים אצלנו בירור, ואנחנו מנסים לראות אם אכן היתה תקלה. הפרקליטות, גם בהכנה של עדה להופיע, עושה זאת בזהירות רבה. לפרקליט יש חובה לגרום לכך שניתן יהיה להשמיע את סיפורו של העד לבית המשפט".

לדברי לדור, למיטב ידיעתו היתה זו העדה שביקשה מצוות הפרקליטות לקבל לידיה את מסמך הסיכום שהם הכינו.‏‎‎‏

מפרקליטות מחוז ירושלים נמסר בתגובה כי "עתה, עם חשיפתו של המסמך, יוכל הציבור להתרשם עד כמה טיעוניהם של הנאשם ושל אנשי התקשורת שלו רחוקים מהאמת. עיון במסמך מלמד כי הוא כולל בעיקרו ציטוטים מדויקים מדברי העדה, ויתרתו פראפראזה נאמנה למקור של דבריה. סנגוריו של הנאשם בחרו להפיץ חומר הכולל הצגה חלקית ומעוותת של המציאות וניתוח מטעה של הדברים".

עוד כתבות

בתי הזיקוק במפרץ חיפה / צילום: שלומי יוסף

המדינה לביהמ"ש: פעילות צ'יינה הרבור לא נפסלה באופן גורף בישראל

חברת התשתיות הסינית צ'יינה הרבור עתרה נגד פסילתה מהמכרז להקמת נמל התזקיקים בחיפה עקב סיבות ביטחוניות ● אתמול הצהירה המדינה בביהמ"ש כי פעילות החברה הסינית לא נפסלה באופן גורף בישראל, וכי הפסילה היא רק לגבי המכרז הקונקרטי - והעתירה נדחתה בהסכמה

מטוס של וויז אייר / צילום: Shutterstock, Petr Leczo

חברת הלואו קוסט היחידה שפועלת כעת בישראל מבטלת טיסות

וויזאייר מבטלת טיסות מישראל למספר יעדים קרובים ● חברת הלואו קוסט ההונגרית לא הודיעה רשמית על ביטול הטיסות - אך בשעות האחרונות נוסעים התבשרו על ביטולים לטיסות לאיי יוון וליעדים קרובים נוספים ● רינאייר צפויה לחזור עם פתיחת טרמינל 1, ואיזי ג'ט רק בסוף עונת הקיץ הקרובה

נשיא טורקיה, רג'פ טייפ ארדואן / צילום: Reuters, AHMAD AL-RUBAYE

לאחר חשיפת גלובס: בלומברג מדווחת כי טורקיה עוצרת לחלוטין את קשרי המסחר עם ישראל

בבלומברג דיווחו כי עדיין לא מדובר באישור רשמי, אלא בדיווח של גורמים טורקיים ● מוקדם יותר היום נחשף בגלובס כי בנמלי טורקיה כבר החלו לאסור על יצוא סחורות לנמלי חיפה ואשדוד באופן גורף ● בנוסף, חברת התעופה הטורקית MNG מפסיקה לייבא מטענים לישראל

גדי מזור, מנכ''ל BioCatch / צילום: Zelazny

בדרך להנפקה? השליטה בחברת ההייטק הישראלית ביוקאץ׳ נמכרת לפי שווי של 1.3 מיליארד דולר

קרנות ההון סיכון האמריקאיות ביין קפיטל ומאבריק ונצ'רס מכרו מניות בחברת ההייטק הישראלית ביוקאץ' בהיקף המתקרב ל-750 מיליון דולר ● את המניות רכשה קרן הפרייבט אקוויטי פרמירה בעסקה ששיקפה לחברה שווי של 1.3 מיליארד דולר ● לפי הערכת גלובס, ביוקאץ' מועמדת להנפקה ישראלית בנאסד"ק במהלך השנתיים הקרובות

בורסת וול סטריט / צילום: Shutterstock

למכור את המניות בחודש מאי ולצאת מוול סטריט? זה מה שההיסטוריה מלמדת

האם נכנסו לחצי השנה הגרועה של השנה, וזה הזמן לצאת משוק ההון עד אוקטובר? לא בטוח ● אנליסטים בוול סטריט מתחילים לערער על האסטרטגיה הוותיקה "Sell in May and go away" ● ולמה הנפילה של אפריל לא מפחידה אותם?

מאנגר ובאפט באסיפת משקיעים קודמת של ברקשייר האת'וויי / צילום: ap, Nati Harnik

"מעבר לעידן חדש": האסיפה השנתית של ברקשייר כבר לא תהיה אותו הדבר

משקיעים נערכים לתחושת "כיסא ריק" בכינוס השנתי של ענקית ההשקעות ברקשייר האת'וויי בשבת ● זאת לאחר שבנובמבר שעבר הלך לעולמו צ'רלי מאנגר, יד ימינו הוותיק של המנכ"ל והמשקיע האגדי וורן באפט ● המשתתפים יחפשו רמזים לעתיד הניהולי של ברקשייר

תיירים באקרופוליס, יוון. יחס החוב־תוצר במדינה הגיע ב־2023 לרמה הנמוכה ביותר מאז 2010 / צילום: Reuters, Beata Zawrzel

הפתעה כלכלית באירופה: מדינות ה"פריפריה" מובילות את הצמיחה ביבשת

כלכלות דרום אירופה רשמו צמיחה מהירה ב־2023, בעוד שגרמניה וצרפת התכווצו, ובכך הפכו את המגמה ביבשת ● איטליה, ספרד, פורטוגל ויוון מצליחות לצמצם את החובות שצברו במשבר 2008 ובקורונה, אך מומחים טוענים כי כדי לשמר את השגשוג דרושים שינויים מבניים

טים קוק, מנכ''ל אפל / צילום: ap, Jeff Chiu

אפל היכתה את התחזיות ברבעון, והכריזה על "בייבאק" ענק

יצרנית האייפונים הרוויחה 1.53 דולר למניה, לעומת הצפי שעמד על 1.5 דולר ● הכנסותיה היו 90.8 מיליארד דולר לעומת צפי של 90 מיליארד דולר ● תבצע רכישה עצמית של מניות בשווי של 110 מיליארד דולר, הכי הרבה אי פעם ● שווי החברה נוסק במסחר המאוחר בכ-180 מיליארד דולר

מודעה המציגה נשק איראני ברחוב בטהרן, השבוע / צילום: Reuters, Majid Asgaripour

לא בעזרת הצבא: כך יכולה ישראל להכריע את איראן

התקיפה האיראנית הכושלת נגד ישראל יצרה חלון הזדמנויות נדיר לסיכול התחמשותה הגרעינית של איראן ● במקום לפתוח בעימות צבאי, מהלך בעל השפעה מוגבלת, לו מתנגדת הקהילה העולמית, ישראל צריכה לגבש כוח משימה בין־לאומי שמטרתו לחנוק את איראן במישור הכלכלי

נשיא טורקיה, רג'פ טייפ ארדואן / צילום: ap, Markus Schreiber

דרמה בנמלים: ארדואן אוסר על יצוא סחורות לאשדוד וחיפה

בנמלי טורקיה כבר החלו לאסור על יצוא סחורות לנמלי חיפה ואשדוד באופן גורף - כך נודע לראשונה לגלובס מפי גורמים המעורים בפרטים ● מדובר בחוליה האחרונה של שרשרת אירועים שוותיקי הסוחרים עם טורקיה לא זוכרים כמותם, וקשה לדעת מתי וכיצד יסתיימו

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילומים: AP (Shakh Aivazov, Jacquelyn Martin)

ביידן צולל לשפל חדש, והמוני גיאורגים יוצאים לרחובות להתנגד ל׳חוק הרוסי׳

ג'ו ביידן מוסיף לשקוע ● הריבית בארה"ב לא תרד, והמשכנתאות יעלו ● גיאורגיה לוחמת נגד מהפכה משפטית ● פדרו סאנצ'ס עושה בית ספר לראשי ממשלות, ופקיסטן אומרת למשתמטי מס: אין כרטיס SIM בלי מסים

נשיא טורקיה, רג'פ טאיפ ארדואן נואם בעצרת סולידריות עם הפלסטינים בסוף אוקטובר / צילום: ap, Emrah Gurel

טורקיה מפסיקה את המסחר עם ישראל: מה המשמעויות ואילו ענפים יפגעו?

כפי שנחשף בגלובס, טורקיה החליטה על הפסקת הסחר עם ישראל מבלי להודיע על כך באופן רשמי ● טורקיה היא מקור היבוא החמישי בגודלו בישראל, שפיתחה תלות גדולה במיוחד במוצרי המלט ● איך המהלך ישפיע על המדפים שלנו, ולמה דווקא עכשיו? גלובס עושה סדר

שר המשפטים יריב לוין / צילום: מרים אלסטר/פלאש90

לוין סירב למנות, וחברי הוועדה התקפלו: אלו 32 השופטים החדשים שנבחרו

לוין סירב לאפשר הצבעות שאינן ברוב של כל חברי הוועדה, וכך הצליח למנות מועמדים שחברי הימין ביקשו לקדם ● לבית המשפט המחוזי בירושלים מונה רק שופט אחד, על אף שישנם תקנים פנויים נוספים, בשל מחלוקת על זהות יתר המועמדים

הפגנות פרו-פלסטיניות באוניברסיטת סטנפורד / צילום: Reuters, Carlos Barria

היום שהכה בתדהמה והמשמעות של להיות יהודי: חמישה לקחים מסטנפורד

עו"ד יותם ברגר מסיים בקרוב את שנתו השנייה באוניברסיטת סטנפורד, אבל במקום לקדם את הדוקטורט שלו, הוא מבלה חלק ניכר מזמנו בפעילויות "הסברה" בגלל ההפגנות האנטי־ישראליות ● מה הוא למד על חבריו באוניברסיטה, ולמה הפתרון למשבר יכול להגיע מהנהלות של האוניברסיטאות?

גרינפלד אורי / צילום: איל יצהר

הכלכלן והאסטרטג אורי גרינפלד מצטרף לקבוצת אגם לידרים

גרינפלד, כיהן בתפקיד האסטרטג הראשי של פסגות במשך כעשור ● גרינפלד: "זוהי דרך חדשה ומבטיחה עבורי, אגם לידרים בעלת מוניטין רב שנים בתחום הפנסיוני והפיננסי"

מפגינים באוניברסיטת קליפורניה, השבוע / צילום: Reuters, Aude Guerrucci

ניצולי ה־7 באוקטובר תובעים את מובילי המחאות בקמפוסים בארה"ב: "זרוע של חמאס"

אזרחים ששרדו את הטבח ביישובי הדרום, הגישו השבוע לבית המשפט המחוזי בווירג'יניה תביעה נגד ארגוני המחאות בארה"ב, בטענה לקשר ביניהם לחמאס ● בין היתר, צוין כי ראשיהם היו חברים בארגוני טרור ואף הכינו מסמכי תעמולה נגד ישראל, בטרם התרחש הטבח

שוטרים פורצים לבניין המילטון באונ' קולומביה / צילום: ap, Cliff Owen

המשטרה משחררת את אוניברסיטת קולומביה, וטראמפ משחרר את לשונו

כיבוש קמפוס האוניברסיטה הניו יורקית בידי פרו–פלסטינים הסתיים, לאחר שבין המוחים התגלתה נוכחות של "מהפכנים מקצועיים" ● האלימות בקמפוסים תועיל לדונלד טראמפ, המוביל בסקר האחרון בהפרש ניכר, וחושף בגלוי את הבוז והטינה שלו כלפי ישראל וכלפי נתניהו

מימין: דני בריקמן, מנכ''ל החברה, ועמית צימרמן, סמנכ''ל המוצר / צילום: Ben Itzhaki – Photography

הכפיל את השווי ב-6 חודשים ומגייס עוד עובדים: הסטארט-אפ Oasis Security גייס 35 מיליון דולר

אואזיס סקיוריטי פיתח פלטפורמת הגנה בסייבר לזהויות לא אנושיות בארגונים ●  עד כה גייס אואזיס סכום כולל של כ-75 מיליון דולר

מערכת טילי פטריוט / צילום: Reuters, Baz Ratner

אחרי למעלה מ-30 שנה: ישראל נפרדת ממערכת הנשק המיתולוגית. זו המחליפה

33 שנים מאז שהוטמעה בישראל, בחיל האוויר התחילו בתהליכי פרידה ממערכת הפטריוט, שהצליחה ליירט תשעה איומים במלחמה הנוכחית ● למה מפרישים אותה דווקא עכשיו, מה הבדלי המחירים למערכת המחליפה קלע דוד, ואילו שכבות הגנה נוספות יש לישראל? ● גלובס עושה סדר

אפרת שפר / צילום: שלמה שהם

כמה יקבל כל מפונה שיירשם לתוכנית התעסוקה החדשה בחיפה?

יוזמה של החברה הכלכלית חיפה, שותפות חיפה־בוסטון והעירייה מציעה רצף תעסוקתי למפונים שנותרו במלונות ● ד"ר אפרת שפר, מובילת התוכנית: "המטרה היא להעלות אותם על מסלול השיקום"