גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

צפו בתמונות: מכוניות יוקרה יד שנייה בלי שוק - במחירי רצפה

לא קל לברור את המוץ מהתבן, אבל מי שמוכן להשלים עם מידה מסוימת של סיכון ולשמור על ראש פתוח יוכל לדוג ולמצוא גם ב-2010 יהלומים באשפה ■ כמה דוגמאות מפתיעות

באחד הימים בשבוע האחרון, בעת המתנה בתור, הזדמן לי לעלעל בלוחות מכר מודפסים, שמתמחים בפרסום מכוניות מיד שנייה. למי שלא קרוב לתחום זו עלולה להיות חוויה מבלבלת חושים: לצד המבחר המוכר והרגיל של יפניות/קוריאניות מבוקשות ורכבי ליסינג, מוצף כיום שוק המשומשות במבחר עצום של דגמי נישה, הכולל מכוניות פאר שירדו מתהילתן, רכבי כביש-שטח זנוחים, ועוד הרבה דגמים "יתומים" שלא נופלים בקטגוריה "מבוקשים" ושבעליהם ממתינים עד כלות למכירתם.

חלק מהדגמים הללו אינם מבוקשים בשל סיבות ממשיות, כמו בעיות אמינות ותחזוקה. אחרים נפלו קורבן לסטטיסטיקה, הקובעת ש-85% מרוכשי המשומשות בישראל, בקטגוריית המשפחתיות והסופר-מיני, מחפשים קנייה "בטוחה" ככל שניתן. התוצאה היא ירידות מחירים חדות מאוד, שלרוב מנותקות מהמחירון הרשמי ויוצרות מאגר פוטנציאלי של "מציאות". לא קל לברור את המוץ מהתבן, אבל מי שמוכן להשלים עם מידה מסוימת של סיכון ולשמור על ראש פתוח יוכל לדוג ולמצוא גם ב-2010 יהלומים באשפה. להלן כמה דוגמאות מפתיעות, מתוך רבות אחרות.

וולבו XC90 :כרטיס ביקור יוקרתי במחיר מציאה

וולבו XC90

הביטוי "אמור לי במה אתה נוסע ואומר לך מי אתה" רלבנטי מאוד לעולם העסקים. יש לו יתרונות ממשיים לגבי מי שעיסוקו מחייב פגישות בענייני "כסף גדול" עם משקיעים ועם שותפים פוטנציאליים, שצריך להשאיר עליהם את הרושם הנכון. אלא שלא כל אחד יכול להרשות לעצמו להוציא 400 עד 500 אלף שקלים על רכישת רכב יוקרה. גם להגיע לפגישה בבית קפה עם סטיקר של חברת השכרה - או עם מונית מרצדס, זה לא רעיון טוב.

שוק המשומשות מציע כמה פתרונות מעניינים לדילמה, ואחד מהם הוא הוולבו XC90. בניגוד לרבים מהמתחרים הנוצצים בפלח (ב.מ.וו X5, מרצדס ML ושות'), הכביש-שטח הגדול של וולבו משדר לסביבתו תדמית אריסטוקרטית של "כסף גדול, אבל שקט", ונהנה גם היום ממיתוג מוקפד של היבואן.

מנגד, גורלו לא שפר עליו בשוק המשומשות הישראלי, בעיקר בשל היעדר תמיכת טרייד אין בתחילת דרכו. הוא סובל משחיקת ערך מואצת, ולציידי המציאות זוהי הזדמנות לא רעה; עיון בלוחות גילה, למשל, XC90 בת 5, עם שבעה מקומות ישיבה, עם מנוע 2.5 ליטרים טורבו, יד ראשונה "שמורה ומטופלת", עם שישים אלף קילומטרים בלבד על השעון, ועם כל התוספות (גג נפתח, GPS, ריפוד עור וכו') ב-175 אלף שקלים לפני מיקוח. דגם T6 מאותו שנתון עם מנוע 2.9 ליטרים טורבו חזק, תשעים אלף קילומטרים ותוספות בשפע, מוצע ב-170 אלף שקלים.

> יתרונות וחסרונות:

ה-XC70 שינה את עיצובו רק במעט בחמש השנים האחרונות; לפיכך "אפקט ההגעה" היוקרתי-סולידי שלו, גם כמשומש, הוא עדיין גבוה. זהו גם רכב פנאי משפחתי נוח ומפנק, שלמרות מגבלות השטח שלו יכול לשרת היטב כרכב טיולים. מנגד, כמו בכלי רכב משומשים רבים בז'אנר הזה, צריך להביא בחשבון עלויות תחזוקה גבוהות משמעותית, שנובעות מנדירות יחסית של חלפים חליפיים ומצורך בידע ובמומחיות בתחזוקה. לפיכך מומלץ לבדוק בקפדנות את ההיסטוריה של הטיפולים ושל התקלות, גם ברכב צעיר.

האמר H3 : לרכוב על המשבר

האמר H3

המותג האמר הגיע רשמית לישראל ב-2006 וזינק היישר לצמרת מדד החשק של העשירונים העליונים בזכות מוניטין קשוח-יוקרתי, שנבנה על-ידי GM בקפדנות באמצעות השתלה סלקטיבית של האמרים בסרטי אקשן הוליוודיים, בתוכניות טלוויזיה לוהטות ובחניות של סלבריטאים.

אלא שמאז חלה תפנית דרמטית. נסיקת מחירי הדלק ועליית המודעות להתחממות הגלובלית הפכו את "האמר" לשם נרדף לחוסר התחשבות בחברה ובסביבה. במקביל, הקשיים הכלכליים של GM הובילו לגסיסה איטית של המותג ולהפסקת התמיכה השיווקית בו, לא לפני שהמלאים האחרונים בארץ שווקו במבצעים נוסח "בעל הבית השתגע".

את התוצאות אפשר לראות היטב בשוק המשומשות. מצאנו לא מעט רכבי האמר H3 - הדגם הנפוץ של המותג בארץ - משנות המודל 2005 עד 2007, רובם במצב מצוין, עם המון תוספות, קילומטרז' נמוך והערת "לא ראה שטח", בטווח המחיר של 160 עד 180 אלף שקלים - כמחיר של ג'יפון עירוני ופחות ממחצית מחירו של ה-H3 כחדש.

> יתרונות וחסרונות:

בישראל, בניגוד לארצות הברית, האמר H3 בן 4 עדיין מציע יחס רציני של "סטאטוס-רחוב-לשקל" ותחושת ביטחון רצינית לנהג ולנוסעים ברחובות הזועמים. מהנדסי GM השקיעו בכלי גם כמות יוצאת דופן של הנדסת שטח, ויכולות העבירות בשטח רציני הם אחד הסודות השמורים בקרב מביני דבר. מנגד, הדגם עם מנוע הדור הראשון (3.5 ליטרים) אינו חיית ביצועים, צריכת הדלק אסטרונומית, ובהרבה כלים משומשים בארץ הושתלה מערכת הנעה בגז, שלא עשתה עם האמינות חסד.

פונטיאק סוליסטייס: תכשיט שדורש ניקוי

פונטיאק סוליסטייס

המציאות הזמינות ביותר הן אלה שבעליהן כלל לא מודעים להיותן רכב FUN. לרוב אלה מכוניות שנרכשו - או יובאו - למטרות "ראווה" עד שבעליהן השתעממו, או עד שגילו את המחיר הפרקטי שיש לשלם על רכב ספורט חסר פשרות ביומיום.

דוגמה אחת היא הפונטיאק סוליסטייס, שלא מעט אקזמפלרים שלה הגיעו ארצה בשנתיים האחרונות ומוצאות כיום את דרכן לשוק המשומשות. המכונית יושבת על פלטפורמת ספורט טהורת גזע, שפותחה במקור על-ידי לוטוס עבור האופל GT המיתולוגית. הגרסה האמריקאית עברה ריכוך ופרכוס, אבל שמרה על הדנ"א המקורי: משקל נוצה, שמעניק לה ביצועים נמרצים גם עם מנועי GM תקניים, חלוקת משקל מושלמת והתנהגות כביש משובחת. ייצורה של המכונית הופסק בשנה שעברה, אבל בארצות הברית היא הפכה למכונית פולחן עם סדרות מירוצים שלמות שקמו סביבה.

אצלנו, כאמור, היא זוכה ליחס של צעצוע שסר חנו; מצאנו בלוחות מכונית כזו בת 3 עם שלושים אלף קילומטרים בלבד על השעון, יד שנייה מיבוא אישי, ועם ערימה של תוספות פאר ב-165 אלף שקלים. מכוניות משנתונים מודרניים יותר נמכרות בפער מחיר לא גדול, ועדיין אפשר לייבא אישית כאלה, כמעט חדשות, בפחות מ-200 אלף שקלים.

> יתרונות וחסרונות:

עם קצת שדרוג - בעיקר צמיגים הולמים - זוהי מכונית ספורט רצינית. התיבה האוטומטית מגבילה את פוטנציאל ה-FUN אבל לא מחסלת אותו, ודגמים ידניים הם נדירים. האמינות סבירה, והתחזוקה השוטפת קלה להפתיע הודות לשימוש במכללי GM תקניים ונפוצים (מנוע וגיר של שברולט). תיקוני מרכב או השגת חלקים לגג הם כבר עסק יותר מסובך, שדורש סבלנות וקשרים. לבדוק נזקים בשבע עיניים.

קיה מג'נטיס: כוחה של סטיגמה

קיה מג'נטיס

סטיגמות שיווקיות שליליות הן עשב שוטה וקשה לעקירה בשוק הרכב הישראלי. אבל למביני עניין הן מהוות לעתים הזדמנות מצוינת לצוד מציאות בשוק המשומשות. דוגמה טובה היא המותג קיה. זוהי חברה בת של יונדאי, שדגמיה המודרניים חולקים את הפלטפורמות וכמעט את כל רכיביהם עם דגמי החברה האם, ולעתים מיוצרים על אותו פס ייצור.

אבל בשוק המשומשות הישראלי סובלת קיה מחטוטרת תדמיתית רבת שנים, ומתקשה ליישר קו עם מחירי המשומשות החזקים של החברה האם יונדאי.

דוגמה טובה היא פער המחיר בין האחיות התאומות יונדאי סונטה (משנת 2005 ואילך) וקיה מג'נטיס. בעוד שהסונטה דור אחרון נחשבת לסחורה מבוקשת בשוק המשומשות, אחותה המג'נטיס נידונה להשפלה. תורמת לכך גם העובדה שלא מעט מכוניות כאלה גולגלו בזמנו על-ידי היבואן לסוחרים במחירי מציאה.

התוצאה? מג'נטיס בת שנתיים (מודל 2008), עם שלושים אלף קילומטרים בלבד, "יד ראשונה, בלי שריטה עם אחריות יצרן וכל האבזור", מוצעת ב-88 אלף שקלים לפני מיקוח. מכוניות מג'נטיס עם קילומטרז' דומה מ-2009 עדיין לא חוצות את סף 100 אלף השקלים, ואם הן מבעלות ליסינג הן הרבה יותר זולות.

> יתרונות וחסרונות:

במחיר של מאזדה 3 שחוקה או של קורולה 1.6 חבוטה מאותו שנתון, מקבלים משפחתית-מנהלים מרווחת ומאובזרת, עם מנוע שני ליטרים בריא, עם תחזוקה זולה (תאימות לחלקים החליפיים והמקוריים של יונדאי), ועם אמינות שאינה נופלת מזו של הסונטה. מנגד - כל זה לא ימנע מהמכונית להמשיך ולאבד ערך בקצב מואץ גם ב"ידיים" הבאות.

עוד כתבות

תחנת אוטובוס. מדלגים על תחנות או כלל לא מגיעים / צילום: איל יצהר

על חשבון הנוסעים: השיטה המעוותת שמקפיצה את רווחי חברות התחבורה

הסבסוד הממשלתי של נסיעות אוטובוסים גדל עם השנים, אך בשטח לא תמיד מורגש שיפור בשירות ● אחת הסיבות המרכזיות טמונה בבחירת המפעילות במכרזים לפי פרמטר של מחיר ● כעת, נוכח "המרוץ לתחתית" שמדרדר את איכות התחבורה הציבורית, גוברת הדרישה לשינוי המנגנון

השופט איתן אורנשטיין / צילום: דוברות בתי המשפט

פסק הבורר של אורנשטיין בתיק גרטנר נגד גרטלר נחשף. כל הפרטים

מאבק משפטי בן 14 שנה בין האחים משה ומנדי גרטנר למיליארדר דן גרטלר הוכרע בפסק בוררות של השופט בדימוס איתן אורנשטיין ● לגלובס נודע כי 95% מהתביעה של האחים גרטנר נדחתה • ערב החג ביקש גרטלר לפסול את אורנשטיין מתפקידו כבורר בתיק, אך נדחה ● הטענות לתרמית ומצגי השווא שטענו האחים נדחו

מאהל המחאה הפרו פלסטיני באוניברסיטת קולומביה (עיבוד: טלי בוגדנובסקי) / צילום: ap, Ted Shaffrey

המוחים הפרו-פלסטיניים עוטים מסכות קורונה כדי להיות חופשיים לבעוט

הלוק החדש של המפגינים מאפשר להם לחרוג מהשורות ● צה"ל נדרש לענות על שאלות קשות ● והאמריקאים מודאגים מהכוח של טיקטוק ● זרקור על כמה עניינים שעל הפרק

ריי דליו / צילום: Reuters, Thomas Mukoya

המשקיעים בקרן הגידור המפורסמת לא מרוצים ודורשים את הכסף

משקיעים בקרן של ריי דליו טוענים שהם מתוסכלים מהתשואות בשנים האחרונות ● רבים מהמשקיעים המוסדיים שהשקיעו סכומי כסף גדולים מושכים את כספם ● "יש לנו אכזבה לאורך תקופה ארוכה", מספרת אחת מהמשקיעות בקרן

מארק צוקרברג / אילוסטרציה: גלובס

הסיבות לצניחה של מניית מטא למרות תוצאות חזקות, והחשש מאפקט דומינו שיגיע עד לגוגל

מטא אכזבה בגדול את המשקיעים עם תחזית פושרת לרבעון הבא, למרות שהכתה את התחזיות בשורת הרווח וההכנסות ● אוראל לוי, מור קרנות נאמנות: "השוק חושש שטרנד ה-AI לא מצליח לייצר הכנסות" ● וגם: למה אחרי פרסום הדוח של מטא צנחה מניית אלפאבית במסחר המאוחר ומי עוד צפוי להיפגע מאפקט הדומינו?

סונדאר פיצ'אי, מנכ''ל גוגל / צילום: Shutterstock, photosince

מה אפשר ללמוד מגוגל? ארבע תובנות מדוחות ענקיות הטכנולוגיה

שלוש ענקיות טכנולוגיה פרסמו אמש את דוחותיהן לרבעון הראשון והציגו תוצאות מרשימות עם הכנסות ורווחים של עשרות מיליארדי דולרים כל אחת: מיקרוסופט, גוגל ואינטל ● התנודתיות הקיצונית במניות הענק הללו יכולה להזכיר למשקיעים מספר תובנות שחשוב לשים לב אליהן בשוק ההון

חייל אוקראינה מכין כטב''מ פוסידון לשימוש / צילום: ap, Efrem Lukatsky

טילים במקום מטוסים: המדינה שקונה נשק ב-50 מיליארד דולר

בצל היקף השימוש בכטב"מים במלחמת רוסיה־אוקראינה, לטביה תספק לאוקראינה כטב"מים • צבא הפיליפינים קנה טילי שיוט מהודו בעלות של כ-375 מיליון דולר ● פולאריס משיקה אופנועי שלג צבאיים חדשים ● השבוע בתעשיות הביטחוניות 

טסלה ונטפליקס. תוצאות הפוכות ותזכורת / צילומים: Shutterstock

שתי ענקיות, תוצאות הפוכות ותזכורת לכלל החשוב של עונת הדוחות

טסלה פרסמה ביום שלישי בלילה דוח רבעוני מאכזב, אבל המניה זינקה בפתיחת המסחר ב־13% ● בשבוע שעבר קרה בדיוק ההפך לענקית טכנולוגיה אחרת, נטפליקס, שמנייתה צנחה למרות תוצאות חיוביות ● הסיבה: המלכות האמיתיות של עונת הדוחות הן התחזיות

אסדת הקידוח איתקה. בעיגול: יצחק תשובה / צילום: אתר החברה, שלומי יוסף

האם העסקה הזו תשנה את מומנטום המניה של יצחק תשובה?

החברה הבת של קבוצת דלק סיכמה על רכישת פעילות נפט וגז בים הצפוני, לפי שווי של קרוב למיליארד דולר, בדרך של מיזוג ● איתקה צופה כי בעקבות הרכישה תחלק דיבידנדים שמנים לבעלי המניות שלה בשנתיים הקרובות ● אז למה מניית החברה נופלת בבורסת לונדון?

וול סטריט / צילום: Shutterstock

וול סטריט ננעלה בירידות; מטא צללה ב-10%, אנבידיה עלתה ב-4%

נאסד"ק ירד בכ-1% ● הערב יפרסמו אלפאבית, מיקרוסופט ואינטל את דוחות הרבעון הראשון, מה צפוי? ● מיזוג ענק בשוק כריית הנחושת ● מניות השבבים עולות ● IBM ירדה ב-9%, רוכשת את האשי קורפ ● המניה המועדפת על ביל אקמן זינקה לאחר הדוחות ● הצמיחה בארה"ב ירדה במפתיע, מחר יתפרסם מדד מחירי ההוצאה הפרטית, מדד האינפלציה המועדף על ידי הפררל ריזרב

חשיפת הבעלים האמיתיים של חברה בע''מ בזמן גירושים / צילום: Shutterstock

העביר מניות לאחיו ללא תמורה, הגרושה תבעה מחצית. מה קבע ביהמ"ש?

האם מניות החברה שבבעלותו, שהעביר הבעל לאחיו במהלך הנישואים, נעשתה בתום-לב - או שמא מדובר בהעברה פיקטיבית לצורך הברחת החברה מאיזון המשאבים שנערך בין הבעל לאישה בעת הגירושים? בשאלה זאת דן בית המשפט לענייני משפחה בקריות במשך 12 שנה ● מה נפסק בסופו של דבר?

משרדי גוגל / צילום: Shutterstock

בזכות תוצאות חזקות, אופטימיות לעתיד ומהלך תקדימי: זו המנצחת הגדולה עד כה של עונת הדוחות

גוגל הפתיעה לטובה בדוחות, מה שהוביל לזינוק חד בשווי המניה - החברה צפויה להגיע לשווי שוק של שני טריליון דולר, ולעקוף את אנבידיה ● בנוסף, החברה הכריזה לראשונה על חלוקת דיבידנד רבעוני ● "השוק פחד נורא מזה שגוגל תצטרך להגדיל את ההשקעה שלה ללא צמצום ממשי בהוצאות", אומר גורם בשוק

עו''ד דוד ליבאי / צילום: תמר מצפי

הלך לעולמו שר המשפטים לשעבר דוד ליבאי

ליבאי כיהן כשר המשפטים בכנסת ה-13 בממשלת רבין מטעם מפלגת העבודה ● בתפקידו כשר המשפטים דאג, בין השאר, לחקיקת רפורמה בדיני המעצרים והחיפושים ולחקיקתו של חוק הסנגוריה הציבורית ● היה שותף לחקיקת חוק יסוד: כבוד האדם וחירותו וחוק יסוד: חופש העיסוק

מטוס B-52 שנושא עליו את טילי המיקרו־גל / צילום: Reuters, Michael Clevenger / Courier Journal / USA TODAY NETWORK

חודר בונקרים ומשבית כורים גרעיניים, ללא פגיעות בנפש: הנשק האמריקאי שיכול לשנות את מאזן הכוחות מול איראן

הכתבה הזו הייתה הנצפית ביותר השבוע בגלובס, ועל כן, אנחנו מפרסמים אותה מחדש כשירות לקוראינו ● לפי חשיפת "דיילי מייל" הבריטי, ארה"ב פרסה בחשאי מערכת טילי מיקרו-גל, שהפעימות האלטקרו-מגנטיות שהם פולטים יכולים להשבית כל מכשיר אלקטרוני – כולל מתקני גרעין תת קרקעיים ● איך היא עובדת?

רכב של חברת מובילאיי / צילום: יח''צ

מוביליאיי הציגה דוחות מעורבים; החברה לא צופה שיפור מהותי בהמשך השנה

לאחר שפרסמה בתחילת השנה אזהרת רווח ושלחה את המניה ליום הגרוע בתולדותיה, מוביליאיי מציגה תוצאות מעורבות לרבעון הראשון של 2024 ● מובילאיי נמנעת מלפרסם תחזית לרבעון השני של השנה, אך נראה שהחברה לא צופה שיפור מהותי בשנת 2024 ● למרות אזהרת הרווח, האנליסטים עדיין אופטימיים לגבי ביצועי החברה

אייל בן סימון, מנכ''ל הפניקס / צילום: יחצ ענבל מרמרי

הכללים השתנו, עכשיו דרוש רוכש: האם הפניקס תהפוך לחברה ללא גרעין שליטה

הקרנות סנטרברידג' וגלטין פוינט, בעלות השליטה בהפניקס, סיכמו עם הרגולטור על מתווה למכירת רוב מניותיהן בתוך שנתיים שיהפוך את חברת הביטוח הגדולה בישראל לחברה ללא גרעין שליטה ● המשמעות: כוחם של היו"ר והמנכ"ל יתחזק עוד יותר

רחפן Autel EVO 2 Enterprise / צילום: Reuters, Steve Marcus

אלפי רחפנים מתוצרת סין בדרך לצה"ל. אלו החששות

אלפי רחפנים תוצרת DJI ואוטל הסיניות נרכשו כדי למלא את השורות בצבא, לאחר ערב רב של דגמים שהגיעו מתרומות ואנשי מילואים ● למרות האיסור בארה"ב ובעוד שצבאות מערביים חוששים מריגול סיני, בצה"ל מבהירים: "נעשו התאמות כדי לשמור על ביטחון המידע"

רה''מ בנימין נתניהו / צילום: מארק ישראל סלם - הג'רוזלם פוסט

ההצעה החדשה: 20 חטופים תמורת חזרה לצפון

גורם בכיר בממשל ביידן: יש עסקה על השולחן, בקרוב נדע יותר ● בכיר בזרוע המדינית של חמאס ל-AP: נניח את נשקנו אם תקום מדינה פלסטינית בגבולות 67' • צה"ל תקף הלילה מטרות חיזבאללה במרחב מרון א-ראס • דובר צה"ל: סרטון החטוף מהשבי - קריאה דחופה לפעולה • עדכונים שוטפים

מייסדי Deci / צילום: יח''צ

דיווח: אנבידיה בדרך לרכוש חברה ישראלית נוספת

חברת הסטארט-אפ דסי (Deci AI), אחת משלוש החברות הישראליות המפתחות מודלים של שפה, הוקמה לפני ארבע שנים בלבד וגייסה עד כה 55 מיליון דולר ● אמש רכשה אנבידיה את ראן איי.איי (Run:AI) הישראלית, בכ-680 מיליון דולר

צילומים: שלומי יוסף, עמית שאבי (ידיעות אחרונות), עיבוד: גלובס

2,800 שקל לשעה, תיקים מתוקשרים ותיבת פנדורה: החיים החדשים של השופט שבמחלוקת

הדיל שהוביל למינויו לנשיא בית המשפט המחוזי בתל אביב שב לאחרונה לרדוף את השופט בדימוס איתן אורנשטיין ● גלובס צולל לנבכי הקריירה החדשה שאימץ לעצמו כבורר–על, לחמ"ל שהקים כדי להתמודד עם ההקלטות המביכות ולשאלה המרחפת מעל לכל - איך תשפיע הפרשה על עתידו המקצועי?