גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

שי אגסי במאמר מיוחד: איך בונים מותג לפני המוצר - ומקדמים גם את ישראל

המודל של בטר פלייס הוא דוגמה לבניית מותג על שאיפות ערכיות. הזמנו את שי אגסי, המזוהה כל כך עם המותג, לספר בגילוי לב איך בונים מותג דרך חזון ומייצרים ערך למשהו שעדיין אינו קיים, ואיך מחברים אותו בקשר הדוק למדינת ישראל

יש מי שאומר שאני בר מזל, יש האומרים שאני משוגע ויש כאלו המציירים אותי עם חליל ביד. ולמה כל זה? הצלחתי לייצר מותג עם ערך כספי ממשי לפני שהשקתי מוצר, והצלחתי גם לחבר אותו למדינת ישראל. אבל אם אתם רוצים לשמוע את האמת - למזל אין חלק מאוד גדול בכך. נכון שמותג Better Place מוכר היום בעולם ללא מוצר סופי עדיין, אך תהליך המיתוג היה מובנה וברור, ובנוי על תובנות שיווקיות של אנשים מוכשרים, שאותם, כנראה, באמת הייתי בר מזל שפגשתי.

איך הכל התחיל? עם השאלה הבאה: "מה אתה יכול לעשות כדי להפוך את העולם למקום טוב יותר עד שנת 2020?". אני, ועוד כ-100 צעירים מרחבי העולם, נאלצנו להתמודד עם השאלה הפילוסופית הזאת במלון בדאבוס בתחילת שנת 2005, רובנו ממש לפני משבר גיל ה-40. התשובה שלי, בסגנון הנרי קיסינג'ר שאמר שיהודים תמיד עונים על שאלה בשאלה אחרת, הייתה "איך נוכל להריץ מדינה שלמה, כמו ישראל, ללא התלות בנפט?".

שאלה זו, שנראתה אולי הזויה ובטח גרנדיוזית, הייתה תחילתו של המסלול ליצירת מותג עולמי חדש שחרת על דגלו את המאבק לניסוח מודל תחבורה חדש, נטול נפט. מותג עולמי שכבר היום הצליח לשנות את כללי המשחק של שוק הרכב העולמי וממקד את עיני העולם בישראל.

מהם עקרונות המפתח השיווקיים שמתוכם נבנה המותג שנקרא Better Place? להלן כמה נקודות עיקריות:

1. תועלות הצרכנים.

תובנה שיווקית ראשונה וחשובה היא שאין באפשרות אף חברה, חדשנית ככל שתהיה, לבצע שינוי גדול ורחב מבלי שתהיה תועלת בעלת עוצמה גבוהה עבור הצרכן. מבחינת Better Place התועלת הצרכנית בנויה על בחירה שתבוא מתועלת עצמית, כגון מכונית זולה יותר, כי מסתבר שצרכנים רוצים קודם כל לקבל משהו משופר ממה שיש להם.

התועלת האישית נמדדת גם ברצון אישי לקחת חלק בהובלת שינוי עולמי חיובי. כל אחד רוצה להרגיש שהוא עשה משהו טוב כדי להציל את העולם, לא? אבל הנישה הזאת, של מותג שמאפשר לקחת החלטה אחת משמעותית וטובה למען הסביבה, שגם עוזרת לנו לחסוך כסף, הייתה פנויה. כאן נכנס הפתרון של Better Place.

2. מאסה קריטית.

עולם הרכב והאנרגיה דורשים עבודה בכמויות גדולות בכדי לחולל שינוי משמעותי. מבלי שמיליארד צרכנים ברחבי העולם ירגישו שהם, מרצונם החופשי, בוחרים במכונית המבוססת על מקור אנרגיה שאינו דלק, אין מאסה קריטית. מלכתחילה היה ברור לנו שלא נוכל לסיים את התלות בנפט על-ידי כך שנייצר מכונית בייצור סדרתי קטן. החלטנו שכדי להניע את כלל השוק לשינוי, צריך לגייס מספר לא מועט של חברות רכב שיראו כדאיות עבורן בייצור המוני של מכוניות חשמליות. אנחנו מספקים להן את הפלטפורמה ומאיצים את יצירת השוק עבורן, כך שגם בהיבט של הספקים - תועלת נקייה מניעה שחקנים, והפעם ביצירת שוק יעיל וכלכלי.

3. מותג הוא עמידה בציפייה.

מותג מסתכם ביכולת לעמוד בציפיות הצרכן. במקרה של לקוח Better Place, מסתבר כי צרכנים רואים אותנו בדרכים שונות וברבדים רבים מאוד. ברמה היומיומית אנו מספקים יכולת נהיגה ללא דאגות, הנמדדת בקילומטרים. לכאורה פשוט. אבל בכדי לספק את השירות הזה לצרכן, יש צורך בייצור תשתית ענפה הכוללת סוללות, מכוניות וכוח אדם שיספק מספר רב של שירותים.

מכונית הדלק שהציבור ברוב העולם הורגל אליה, כבר עונה על ציפיות רוב הצרכנים ולמעשה יוצרת רף ציפיות בסיסי של תחבורה אישית נוחה. ברובד זה ברור לנו כי עלינו לספק מכונית ורשת, שיעבדו ללא הפסקה מהרגע הראשון בכל רחבי המדינה. לאחר כמעט שלוש שנים של פיתוח הוכחנו לאחרונה כי ניתן לענות על רף גבוה זה, כאשר הפעלנו תחנת מוניות בלב טוקיו, שפועלת כבר למעלה מחודשיים ללא עצירה. מוניות הן אמצעי התחבורה אשר עובד קשה יותר מכל מכונית, ומפה נשאר לנו רק שלב הפריסה והניסויים שיתחילו בארץ בחודשים הקרובים.

4. השאיפה להיות טוב יותר.

כולם מכירים בתלות בנפט, על נזקיה הכלכליים, הסביבתיים והגיאו-פוליטיים - אך נמצאים בקונפליקט אישי בין היכולת שלהם כצרכנים בודדים לגרום לשינוי מזערי, מול הצורך בנוחות האישית שמספקת להם מכונית. לא נעים לומר, אבל הטבע שלנו הוא כזה שכולם רוצים שהשכן שלהם יעבור לרכוב על אופניים למען כדור הארץ, בעוד שהם ימשיכו לנהוג.

במובן זה Better Place הפכה להיות מותג שאיפתי, Aspirational Brand, שמאפשר לצרכן הכללי יכולת לקבל החלטה אחת שתשנה את העולם ללא פגיעה בעולמו הפרטי. מבלי לפגוע בנוחות האישית שלו, הצרכן של Better Place יכול לתרום לסיום שליטת הדלק בעולם, להורדת הזיהום בערים ולהאטת ההתחממות הגלובלית. כל אחד והסיבה השאיפתית הפרטית שלו.

5. הבנת סולם הרצונות של הלקוח.

רבים מבין אלפי המבקרים במרכז של החברה בפי גלילות הופכים להיות מובילים אישיים בעצמם, שמארגנים סיורים לחברים בניסיון לגרום לחזון של החברה להגיע ליותר צרכנים. הם עושים זאת בשל הזדהות אישית מלאה עם החזון של החברה. הרי כבר אמרנו: כל אחד היה רוצה להרגיש שהוא עשה משהו קטן למען הצלת העולם, לא? לפעמים אנחנו לא חושבים על כל העולם, אלא על סולם השאיפות הפרטי שלנו. המוצר שלנו מציע לאנשים פתרונות הנוגעים לסולם הרצונות הבסיסי ביותר: חופש, כסף, בריאות, אוויר לנשימה, הישרדות.

את הדוגמה הטובה ביותר לאותו סולם רצונות למדתי מאישה שהגיעה למרכז המבקרים שלנו בפי גלילות, כמו 15 אלף אחרים בשלושת החודשים האחרונים. לאחר סיור ונהיגה נרשמה לקנות שתי מכוניות, לה ולבעלה. זה לא הספיק לה - היא ממש לקחה בכוח את שלוש חברותיה לחדר ההרשמה כדי לקנות גם להן מכוניות חשמליות. כאשר ניגשתי להודות לה, היא לחצה את ידי והודתה לי. מסתבר שבנה חולה אסתמה והיא החליטה שתפקידה להמיר את כל מי שהיא מכירה למכונית חשמלית כדי שהבן הפעוט שלה יוכל לנשום אוויר נקי יותר ולחיות חיים טובים יותר. ממנה הבנתי עד כמה עמוק השינוי שלנו משפיע על הצרכן הבודד.

6. לקיחת סיכון מחושב, גם ברמה האישית.

הנה וידוי: בתהליך בניית תדמיתה של Better Place, הפך שמי האישי למזוהה עם הפרויקט, לטוב ולרע, למרות שיותר מאלף איש עובדים עליו יום ולילה. לאחר קריירה של 20 שנה רבים אמרו לי שלקחתי סיכון מטורף, שיפגע בי במידה שאכשל.

בצורה דומה, ברמה העולמית, הפרויקט מזוהה לחלוטין עם מדינת ישראל ועם הרצון שלנו לסיים את שלטון הנפט בעולם. זיהוי תדמיתי כזה גורם לעתים לחוסר נוחות, בייחוד אצל משקיעים בינלאומיים. החוכמה היא להאמין בחזון ובדרך, ובחשיבות הצלחת הפרויקט בישראל כדי להתעלם מאותם פחדים, אישיים ומדיניים. בחיבור בין שני עולמות אלו, אני גם מאמין שאותו פחד מלווה פוליטיקאים הצריכים להחליט אם לתמוך בדרך או בפרויקט באופן ציבורי במדינתם, ופה האומץ של מנהיגי ישראל ראוי להערכה על הובלת שינוי עולמי כה גדול.

אם כבר לומר שאני בר מזל, זה אולי בגלל שותפיי לדרך, עידן עופר ואחרים, אשר מתעלמים גם הם מהרמות הגבות שליוו את החברה בתחילתה, וממוקדים אך ורק בסיכוי להצלחה, תוך סיכון כספי ואישי גבוה. בחצי שנה האחרונה אנו רואים ממש גל עלייה לרגל מכל העולם למרכז Better Place בפי גלילות של מאות משלחות בינלאומיות, שבאות לראות את "הפרויקט של ישראל" להתנתקות מנפט.

כל מי שיוצא מהמרכז אומר כי המדינה זוכה לזריקת עידוד למיתוג שלה בעיני אותן משלחות. רוב רובן של המשלחות העולמיות מגיע לראות את ישראל כדי להבין את הבעיה האזורית שאנו מסמלים, ויוצא ממרכז המבקרים בהבנה שישראל היא הלכה למעשה הפתרון לבעיית התלות שלהן בנפט.

ואולי הפעם נהיה באמת אור לגויים. אור ממותג.

לדירוג מדד המותגים 2010

הכותב הוא מנכ"ל ונשיא Better Place

עוד כתבות

דב קוטלר בכנס הפוטנציאל והתשואה של החברה הערבית בישראל / צילום: כדיה לוי

דב קוטלר מדבר לראשונה על הפרישה, בריחת גופים מממנים זרים והפוטנציאל של החברה הערבית

מנכ"ל בנק הפועלים הפורש השתתף בכנס הפוטנציאל של החברה הערבית של גלובס והתייחס למצב הכלכלי של ישראל ● "יחסית למלחמה אנחנו בהחלט במצב סביר, אבל השאלה היא התשקיף קדימה ואותי הוא מטריד", אמר דב קוטלר ● "יש לבנק 20 סניפים בחברה הערבית. אין ספק שבהרגלי הצריכה של עולם האשראי, יש הבדלים משמעותיים אבל יש גם התקדמות וצריך להשקיע גם בחינוך"

מטוס קרב F-15. ''עשרות אם לא יותר כלי חיל האוויר'' / צילום: דובר צה''ל

"התאמנו ליותר מזה": המתקפה האיראנית מעיניים של נווט קרב

כחלק מההכנות לאחד מרגעי השיא של חיל האוויר במלחמה, טייסי הקרב דימו תרחישים של מתקפה מאיראן באמצעות סימולטורים - כך מספר נווט הקרב רס"ן (מיל') א' שנטל חלק ביירוט ● "המאמן מאפשר לתרגל כמה גזרות, יום או לילה"

טורטליני מלוחייה. מנה מזיכרונות הליקוט של הילדות / צילום: חיים יוסף

המסעדה התל אביבית שמציגה אלגנטיות אירופאית עם טוויסט מקומי

חברי הילדות שגדלו בעמק יזרעאל עומדים מאחורי המטבח הקלאסי המשודרג של אלנה, ומציעים מנות שהן בול מה שצריך למפלט מושלם

סיכום שווקים שבועי / צילומים: שאטרסטוק, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

שתי המניות שמושכות את בורסת ת"א כלפי מעלה - ועוד 4 כתבות על המצב בשווקים

מדד המחירים לצרכן באפריל הפתיע לרעה בפעם השלישית ברצף. זה מה שחושבים האנליסטים ● כל הפרטים על השינוי הדרמטי בשעות המסחר שמקדמת הבורסה בת"א ● וגם: מחקר חדש מגלה אילו אפיקי השקעה מניבים את התשואות הגדולות ביותר בטווח הארוך

נשיא מצרים א סיסי וראש ממשלת ישראל בנימין נתניהו / צילומים: AP, Shutterstock, מארק ישראל סלם (ג'רוזלם פוסט)

קהיר מאיימת על ירושלים, בזמן שהיא זקוקה לגז הישראלי יותר מאי פעם

בעקבות תמרון צה"ל במרחב רפיח בוחנים המצרים מחדש את היחסים עם ישראל, אלא שנראה שבפן האנרגטי, האפשרויות של מצרים מוגבלות ● ישראל אמנם צריכה את צינורות ההולכה המצריים, אבל גם השכנה ממערב זקוקה לנו, נוכח צפי למחסור חמור בגז בקיץ

בעסקה מורכבת נדרש המתווך להראות הישגים כדי להיות ראוי לעמלת תיווך / אילוסטרציה: Shutterstock

בעסקה מורכבת נדרש המתווך להראות הישגים כדי להיות ראוי לעמלת תיווך

האם יש לשלם דמי תיווך אף שפעולות התיווך הופסקו ביוזמת המוכרים ולאחר זמן התנהל מו"מ ישיר בין המוכרים לקונים?

יו''ר המחנה הממלכתי, בני גנץ / צילום: מארק ישראל סלם - הג'רוזלם פוסט

גנץ באולטימטום לנתניהו: "תוכנית פעולה חדשה עד ה-8.6 או שנפרוש מהממשלה"

יו"ר המחנה הממלכתי תקף את רה"מ בהצהרה ואמר: "בתקופה האחרונה דבר מה השתבש. החלטות חיוניות לא התקבלו. מעשים מנהיגותיים הנדרשים כדי להבטיח ניצחון לא נעשו" • ראש האופוזיציה לפיד: "גנץ צריך להודיע הערב שהוא פורש מהממשלה האיומה בתולדות המדינה, שהוא לא יסייע עוד לנתניהו להישאר בשלטון, ושהוא קורא לבחירות"

עיבוד: טלי בוגדנובסקי, צילומים: AP (Denes Erdos, Jacob King, Brendan Smialowski)

מה יציל את אוקראינה מתבוסה ומה יעשו דגלים פלסטיניים לעצמאות סקוטלנד

אוקראינה מתחננת לשבע סוללות פטריוט ובלינקן פורט על גיטרה ● האם האינפלציה בארה"ב יורדת מאוחר מדי ● במרחק 17,000 ק"מ מצרפת, המחוז הצרפתי עולה באש ● לאומנים סקוטיים עם דגלי פלסטין ● ראש ממשלה אחד נורה, השני יצא לפנסיה לאחר 20 שנה ● חמישה אירועים מהשבוע שהיה בעולם

שר האוצר בצלאל סמוטריץ' / צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת

סמוטריץ' מקשיח עמדות מול ארדואן בשעה שבמכס הישראלי מעודדים יבוא מטורקיה דרך מסלולים עוקפים

שר האוצר סמוטריץ' הודיע על הטלת מכס של 100% על ייבוא מוצרים וסחורות מטורקיה, זאת לאחר שנשיא טורקיה הורה על עצירת הייצוא הטורקי לישראל ● בינתיים, לגלובס נודע כי במקביל במכס הישראלי פועלים להקלה על יבוא מטורקיה דרך מדינות צד שלישי

עסקאות השבוע / עיבוד: טלי בוגדנובסקי

ברחוב שקט במרכז העיר: בכמה נמכרה דירת 4 חדרים בכפר סבא?

אחרי חצי שנה על המדף, דירת 4 חדרים בקומה ראשונה בבניין במרכז כפר סבא נמכרה בתמורה ל-2.51 מיליון שקל ● "הדירה הייתה באופן יחסי הרבה זמן על המדף בגלל הקומה שלה ובגלל שאין בה ממ"ד", אומר זיו פלד מסוכנות "ריל קפיטל" שייצג את המוכרים בעסקה ● ועוד עסקאות נדל"ן מהשבוע האחרון 

אונייה של צים / צילום: Shutterstock

צים מייקרת את הובלת המכולות מהמזרח לישראל

חברת הספנות הודיעה על התייקרות עלויות הובלת המכולות שלה מהמזרח הרחוק לישראל החל מה-25 במאי ● עם היטלים ומסים מחיר מכולות מגיע לכ־4,260 דולר עבור מכולת 20 רגל

מיירט הלייזר ''דראגון פייר'' / צילום: יוטיוב

הטיל הקטלני החדש של רוסיה, וישראל מקדימה את בריטניה ביירוט לייזר

ארה"ב מקדמת את שדרוג טילי הכתף וטילי השיוט הזעירים שלה ● רוסיה הופכת את טילי השיוט שלה לקטלניים יותר ● וספינות מלחמה חדשות של בריטניה יכללו את מערכת יירוט הלייזר "דראגון־פייר" ● השבוע בתעשיות הביטחוניות

המספרים מאחורי האופציות לעובדים בחברות ההייטק הישראליות נחשפים / צילום: Shutterstock, Lucky-photographer

נעילה מעורבת בוול סטריט; נאסד"ק ו-S&P 500 סגרו שבוע רביעי רצוף בעליות

נאסד"ק ירד ב-0.1% ● הדאו ב-40,000 ובוול סטריט ג'ורנל מסבירים למה המדד הזה הוא "דינוזאור", או לפחות "פגום" ● יו"ר הפד, ג'רום פאוול חולה בקורונה ●  מניות השבבים עלו השבוע ב-5% ● מיקרוסופט תציע את מעבדי AMD ללקוחות הענן שלה, במקום אלה של אנבידיה ● בבנק אוף אמריקה ממליצים על רובין הוד ● גיימסטופ פרסמה אזהרת רווח והודיעה על גיוס הון, צללה ב-20% ● רדיט ו-OpenAI הכריזו על שיתוף פעולה, רדיט זינקה ב-10% 

ד''ר קלאוס בוגסו / צילום: מהאלבום הפרטי

המדען שהמציא את הציפרלקס מודה: "היה רגע שבו התרופה נגד דיכאון כמעט נגנזה"

ד"ר קלאוס בוגסו, כימאי רפואי שנחשב "בעל ידי הזהב" בפיתוח תרופות נוגדות דיכאון, הוא בין האחראים הבולטים למהפכה בטיפול במחלה שלוותה בבושה ובסטיגמות ● רק במלחמה הנוכחית זינק מספר המטופלים בתרופות נוגדות דיכאון ב־10%־20% ● בראיון לגלובס, הוא מספר למה לקח כל כך הרבה זמן להוציא את התרופה לשוק ומדוע קשה לפתח מוצר שיעזור לכולם

רס''ם רן יעבץ / צילום: דובר צה''ל

הותר לפרסום: רס"ם (מיל') רן יעבץ נפל בפיצוץ אמצעי לחימה בעוטף

יעבץ ז"ל, בן 39, שירת כלוחם בגדוד הסיור 6828 והניח אחריו הורים, אח ואחות, אישה ו-3 ילדים ● לוחם נפצע קשה מפגיעת כטב"ם של חיזבאללה שהתפוצץ במטולה • פיגוע בצומת יצהר: מחבל דקר איש קבע שהיה ברכבו ונמלט ● עדכונים שוטפים

צומת גלילות / צילום: שלומי יוסף

המוסד רוצה תחנת רכבת, ומשרד התחבורה שוכח את השיקולים המקצועיים

אתמול נחשף בגלובס כי במשרד התחבורה בוחנים לשנות את תוכניות המטרו כך שיעמדו בבקשת המוסד לתחנת רכבת צמודה למטה הארגון ● מדובר בעוד הוכחה לבעיה הקשר ביותר בתכנון התחבורה בישראל: העדפת לחצים מגוונים ושיקולים פוליטיים על שיקולים מקצועיים

שר המשפטים יריב לוין / צילום: אלכס קולומויסקי-ידיעות אחרונות

הוועדה לבחירת שופטים בחרה 28 שופטים ורשמים חדשים

16 שופטים נבחרו לבתי המשפט לענייני משפחה, תעבורה ולבתי משפט השלום, ו־12 רשמים בכירים מונו במרכז, בדרום ובצפון ● בבימ"ש השלום ובביהמ"ש המחוזי בירושלים טרם מונו שופטים בשל מחלוקת על זהותם ובשל דרישתו של לוין שכל המינויים יהיו בהסכמת כל חברי הוועדה, על אף שהחוק לא מחייב זאת

תחנת כוח אשכול / צילום: יוסי וייס חברת החשמל

דליה השיגה מימון לתחנת הכוח אשכול

חברת דליה חברות אנרגיה בע"מ, בשותפות עם חברות נוספות, חתמו על הסכם למימון רכישת תחנת הכוח אשכול בהיקף כולל של כ־9.15 מיליארד שקל לא כולל מע"מ ● רכישת האתר, שממוקם בחלקו הצפוני של אזור התעשייה באשדוד, כוללת את תחנת הכוח הקיימת וגם שטחי נדל"ן עבור מסחר ותעשייה באזור מבוקש בין נמלי אשדוד

רכבים ליצוא בנמל בסין / צילום: Reuters

המערב חוסם את יצרני הרכב הסיניים, והם נוהרים לישראל. אלה הדגמים שבדרך

הרגולטורים בארה"ב ובאירופה פועלים להקים סכרי מיסוי כדי לרכך את חדירת יצרניות הרכב הסיניות לשווקים במערב ● אל מול הסביבה העוינות הזו, שוק הרכב הישראלי נתפס בסין כמעין "אתר בטא" ידידותי להשקת כלי רכב חדשים במערב, חלקם עם פוטנציאל לשנות את חוקי המשחק ● השבוע בענף הרכב

וול סטריט / צילום: Shutterstock

וול סטריט ננעלה בירידות קלות; וולמארט שברה את שיא כל הזמנים לאחר הדוחות

הנאסד"ק ירד ב-0.3% ● האיחוד האירופי פתח בחקירה נגד מטא ● ברק עילם, מנכ"ל נייס פורש מתפקידו • יפן: התוצר הגולמי ירד ב-0.5%, יותר מהצפי ● אוסטרליה: עלייה בשיעור האבטלה ● וגם, התעלומה שנפתרה: נחשפה המניה שוורן באפט רוכש בסתר כבר חצי שנה