גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

"זו שגיאה להתייחס לשיווק במדיה חברתית כמאמץ ניהולי נפרד"

סטיב אינן, מומחה לשיווק ופרסום במדיה חברתית, המגיע לארץ כדי להשתתף בוועידת נתח שוק של "גלובס", מאמין שבלי סמנכ"ל ייעודי לנושא הרשתות החברתיות, הפירמות לא יצליחו לנוע בקצב הנדרש ובכיוון הנכון. ומהו אותו כיוון הנכון?

"קברניטים של פירמות עסקיות כבר לא יכולים להרשות לעצמם להתעלם מהאימפקט העצום שיש לרשתות החברתיות על אספקטים שונים של הביזנס", אומר סטיב אינן, מרצה לשיווק בבית-הספר למינהל עסקים "וורטון" באוניברסיטת פנסילבניה, שמגיע לארץ כדי להשתתף בוועידת תקשורת ונתח שוק של "גלובס". "בין אם מדובר בשיווק, בפרסום, בבניית מוניטין, בפיתוח מוצרים או בהגדלת המעורבות הרגשית בקרב הלקוחות. היום כבר אין ספק ש'פטפטת האונליין' משליכה על שערי המניות".

לדברי אינן, "הדוגמה האקטואלית המובהקת לכך היא התאגדות האמהות ברשתות החברתיות ובבלוגים כדי להכריז חרם צרכנים על פרוקטר אנד גמבל. אותו בלוג 'שולי' כביכול של אימא קנדית לתינוקת בת 8 חודשים - בו היא מתארת את הפריחה והכוויות שנגרמו לבתה כתוצאה מהחומרים הכימיים שנמצאים בחיתולי החברה - התפשט תוך זמן קצר באופן ויראלי במרחבי הרשתות ויצר שיח עולמי שלילי על הפירמה, שגם טובי היח"צנים מצאו את עצמם מאותגרים מולו".

"אני אוהב להביא מקרה בוחן זה", אומר אינן, "כי הוא מדגים באופן מובהק איך כל המיליארדים של תאגיד הענק לא יכלו לגבור על הפלטפורמה החדשה. חוק המספרים הגדולים, על-פיו המדיה החדשה הזו פועלת, והאפשרות שלה ליצור חיבור של קולות מהשטח, מייצרים את אותה 'פטפטת אונליין', שבזמנו נתפסה כזניחה והיום מתחוורת ככוח שמאיים על אימפריות עסקיות".

בדיוק מתוך התובנות הללו הקימו אינן וצוות החוקרים שלו מעבדת מחקר שבוחנת, בין השאר, איך ניתן לתרגם דפוסים של התנהגויות גולשים לעשיית ביזנס. כדי לבצע את מחקריו, המכון האקדמי של בית-הספר "וורטון" למינהל עסקים משתף פעולה עם תאגידי ענק כמו רשת ESPN, מיקרוסופט וקבוצת אומניקום - ועוסק באיסוף מידע על עקבות הגולשים ברשתות חברתיות, כדי לגזור ממנו מסקנות לגבי פרסום, שיווק והיערכות אסטרטגית לעתיד.

"המעבדה שלנו", מספר אינן, "מחברת אנשי מקצוע מקשת רחבה של דיסציפלינות כמו מדעי המחשב, פסיכולוגיה, סוציולוגיה, ניהול ידע, סטטיסטיקה ופרסום, כדי לסייע לפירמות הגדולות לעקוב בצורה חכמה אחר שובל הסימנים שמותירים גולשי המדיה החברתית. כמות הנתונים עצומה, והתפקיד שלנו הוא לסנן את ה'רעשים' (את הנתונים הלא רלוונטיים), ולחדד עבור הפירמות את הנתונים החשובים וכיצד לתרגם אותם בצורה מדויקת יותר להגדלת הפעילות העסקית".

* מדוע ההתחקות אחר גולשים במערכות ססטיסטיות כמו גוגל ואנליטיקס אינן מספיקות, למה צריך מודלים אקדמיים?

"כמויות הדאטה במרחבי הרשתות החברתיות עצומות. גם לתאגידי ענק אין עדיין את הכלים או את הזמן לחקור, לנתח ולעבד נתונים שנצברו ונערמו על שולחנם במהלך השנים האחרונות. יתר-על-כן, המודלים האקדמאים נחוצים לפירמות הגדולות, כיוון שבשונה ממערכות סטטיסטיות כמו גוגל ואנליטיקס, שמספקים מידע מרשים על התנהגות הגולשים בעבר, הרי שהמערכות שלנו תוכננו לפעול באוריינטציה שיווקית יותר. במילים אחרות, הן מסייעות לפירמה, בין השאר, לנבא כיצד הגולשים והלקוחות שלהם יתנהגו בעתיד".

* אילו מגמות בולטות מככבות היום בהקשר של שיווק ופרסום במדיה חברתית?

"אני יכול להצביע על שני טרנדים מרכזיים שהולכים ומתחדדים היום. הראשון עוסק בשיווק פרסונלי, כלומר שיווק שמבוסס על צפייה בהתנהלות הגולשים, תוך התאמת תוכן הפרסום לאותם דפוסי התנהגות. בעגה המקצועית זה מכונה Behavioral Targeting. כלומר, חוקרים מספר מאפיינים הנוגעים לגולשים: לאילו מרחבים ברשת הם מגיעים, מה הם מחפשים שם, מה הם עושים כאשר הם מגיעים ליעד שחיפשו, ומה נחוץ להם לכל אורך התהליך.

"הטרנד השני הבולט בתחום של שיווק במדיה חברתית נקרא: Social Graph. במידה מסוימת הוא דומה לטרנד הקודם, למעט העובדה שכאן אנו עוקבים אחר החברים של הגולש, מתחקים כיצד החברים שלו מנווטים במרחבי הרשת, כיצד הם מתקשרים ביניהם, ועל-פי הנתונים הללו תופרים את הפרסום לגולש. אגב, ה'יוזרבייס' למחקרים שלנו מתרחב ואף צפוי לגדול משמעותית, כיוון שהרשתות החברתיות מתחילות לייצר חיבורים בינן לבין עצמן".

* "פטפטת אונליין" ברשתות החברתיות והתובנה שיש לה משקל על השורה התחתונה, הולידו מקצוע חדש בארגונים: אנשים שתפקידם ליירט השמצות על מותגי הפירמה, תוך שהם בונים באזז חיובי כתרופה לאותם דברי בלע. מי מנצח במאזן זה, הפירמות או המשמיצים שלהן?

"אם יש משהו שלמדנו בשנים האחרונות על רשתות חברתיות הוא שלא נדרשת שם התערבות חיצונית מלמעלה, כיוון שהן יודעות לעשות רגולציה מצוינת לעצמן. נכון אמנם ששמועות שליליות מתחילות על מותג מסוים (שמקורן, אגב, עשוי להיות במתחרים קשים או בלקוחות קנטרניים), אבל בגלל חוק המספרים הגדולים יהיו לצד המותג מספיק קולות אחרים שבאופן טבעי ינטרלו את הראשונים.

"כלומר, הייתי מרגיע פירמות שהמוניטין שלהן מצויים תחת מתקפה אינטרנטית זדונית מכוונת ואומר להן: 'דעו שאין מקום לשקרים באינטרנט, ולו כיוון שהם נהדפים באופן אורגני על-ידי גולשים אחרים בתוך המסות'. מה שכן, אני בהחלט צופה עלייה גדולה לנישת 'ניתוח רגשות' - תחום מקצועי חדשני שמבקש לזהות באמצעות מערכת תוכנה את האמוציות של הגולשים כשהם שולחים פוסטים לפורומים ולרשתות חברתיות. ניתוח רגשות זה נערך על-פי מילים מרכזיות שמופיעים בטקסט, כשגם כאן הכוונה היא לאסוף נתונים ולעבד אותם לצרכים של אופטימיזציה בשיווק ובפרסום שייתפרו לגולשים ככפפה".

* האם ספקיות התוכן הגדולות באינטרנט עושות שימוש מסיבי בתובנות הללו, ואכן גוזרות מידע שיווקי קריטי על-פי פרופילי הגולשים?

"אחת הטעויות של ספקי תוכן באה לידי ביטוי כשהם ממשיכים לחשוב על נתוני גולשים שנרשמים באתר כעל נכס שניתן למכור הלאה, ומשווקים אותו כרשימות שמיות למפרסמים. זהו מודל עסקי מיושן. החלופה החכמה יותר בעיניי היא לשמר את הנתונים בבית, לצלול לתוכם ולנסות להבין את הסיפור שמאחורי המספרים.

"זאת, כדי למנף אותו לטובת פרסום ושיווק אפקטיביים בעתיד. במילים אחרות, אני ממליץ למנהלי אתרי תוכן להפסיק להתייחס אל ה'דאטה' של נתוני הגולשים כאל מוצר קומודיטי ולהתחיל לחשוב עליו יותר כעל קניין רוחני וכמודיעין עסקי. אני אומר להם: 'שנו את קו המחשבה של מוניטיזציה מהירה מאתר התוכן לכיוון של חשיבה אסטרטגית ארוכת טווח'".

* אילו שגיאות ניהוליות עושות הנהלות הפירמות הגדולות כשהן מנסות לרכוב על גל השיווק במדיה החברתית?

"יש שתי שגיאות בולטות שעליהן אוכל להצביע. הראשונה היא התייחסות ההנהלה לרעיון של שיווק ופרסום במדיה חברתית כאל מאמץ עסקי ניהולי מבודל ונפרד מכל שאר התהליכים בארגון; בשעה שהדרך הניהולית הנבונה יותר היא להדק פעילות זו אל האסטרטגיה הכוללת של הפירמה ולתפוש אותה כחלק אחד בפאזל השלם.

"הטעות המרכזית השנייה היא שמנכ"לים לא ממנים מנהל בכיר שיתפוש פיקוד על הנושא. אוכל לומר שבלי סמנכ"ל ייעודי כזה אי-אפשר לנוע בקצב הנדרש, ובנוסף - הפירמה לא תדע בדיוק איך לזוז, לאיזה כיוון והיכן להתחיל".

* למה בכלל למהר ולהשקיע משאבים בנושא? מי מבטיח לפירמות שלא מדובר בטרנד חולף ושלא תתחולל, למשל, ריאקציה שתקיא את החברויות האינטרנטיות הקרות?

"אני מתקשה לראות תהליך כזה. להיפך. המרחב האינטרנטי רק נותן לנו אפשרות להתקשר הרבה יותר בקלות עם אנשים פנים-מול-פנים, ואני לא רואה שניתן לסגת לאחור מהגל העצום של תקשורת אונליין במדיה חברתית. למעשה, אני צופה ששני הערוצים - חברויות אינטרנט וחברויות מהסוג הישן והטוב - יגדלו במקביל זה לצד זה במתאם חיובי. מדיה חברתית לא מחליפה את המהות, את הצורך הקמאי שלנו בחברים, היא רק מכשיר שמוריד מחסומי אמון בין אנשים בכל העולם".

סטיב אינן
תפקיד: מרצה לשיווק בבית-הספר למינהל עסקים "וורטון" באוניברסיטת פנסילבניה, והמנהל של The Wharton Interactive Media Initiative & Wharton Lab for Innovation in Publishing
גיל: 47
מצב משפחתי: נשוי פלוס אחת
מגורים: פילדלפיה
חברות גדולות שהשתתפו במחקריו: רשת ESPN, מיקרוסופט, אומניקום

ועידת תקשורת ונתח שוק 2010

טור אישי / אלון גל: לא נמאס לכם מפיילוטים?

לוועידת נתח שוק של "גלובס" 2010

עוד כתבות

מערכת הספיידר של רפאל / צילום: רפאל

הפגישה באתונה, החשש מטורקיה ומערכות ההגנה שיוון רוצה מישראל

מערכת ההגנה האווירית "ספיידר" של רפאל מספקת פתרונות הגנה אווירית בטווחים שונים, לרבות מל"טים וטילים בליסטיים לטווחים קצרים ● ההתעניינות מצידה של יוון במערכת הגיעה לאחר שארה"ב הודיעה לאתונה כי אושרה להם מכירת 40 מטוסי קרב מדגם F-35

ריי דליו / צילום: Reuters, Thomas Mukoya

המשקיעים בקרן הגידור המפורסמת לא מרוצים ודורשים את הכסף

משקיעים בקרן של ריי דליו טוענים שהם מתוסכלים מהתשואות בשנים האחרונות ● רבים מהמשקיעים המוסדיים שהשקיעו סכומי כסף גדולים מושכים את כספם ● "יש לנו אכזבה לאורך תקופה ארוכה", מספרת אחת מהמשקיעות בקרן

צבי לנדו, מנכ''ל סולאראדג' / צילום: איל יצהר

מניית סולאראדג' הידרדרה לשפל של 5 שנים בעקבות תוצאות פושרות של המתחרה

דוחות אנפייז האמריקאית לימדו על התאוששות איטית מהצפוי בשוק הסולארי שבו פועלת החברה מישראל ● מניית סולאראדג' צנחה ב-41% מתחילת השנה

פט גלסינגר, מנכ''ל אינטל / צילום: ap, Seth Wenig

אינטל פיספסה את התחזיות, פרסמה תחזית קודרת והמניה צוללת

הרווח המתואם היה 18 סנט למניה לעומת צפי לרווח של 14 סנט ● חטיבת היצור הכניסה רק 4.4 מיליארד דולר וירדה בכ-10% ברבעון הראשון ביחס לרבעון המקביל אשתקד ● המניה יורדת ב-9% במסחר המאוחר, אובדן של 13.5 מיליארד דולר בערב אחד

תחנת אוטובוס. מדלגים על תחנות או כלל לא מגיעים / צילום: איל יצהר

על חשבון הנוסעים: השיטה המעוותת שמקפיצה את רווחי חברות התחבורה

הסבסוד הממשלתי של נסיעות אוטובוסים גדל עם השנים, אך בשטח לא תמיד מורגש שיפור בשירות ● אחת הסיבות המרכזיות טמונה בבחירת המפעילות במכרזים לפי פרמטר של מחיר ● כעת, נוכח "המרוץ לתחתית" שמדרדר את איכות התחבורה הציבורית, גוברת הדרישה לשינוי המנגנון

וול סטריט / צילום: Shutterstock

שבוע המסחר הטוב מנובמבר: נאסד"ק קפץ ב-2%

מניית גוגל זינקה בכ-10%● אינטל איבדה כ-9% ● מדד ניקיי הוסיף 0.8%, מדד שנחאי התחזק ב-1.2%, מדד שנזן עלה ב-2.2% וקוספי הוסיף 1% ● נעילות ירוקות גם בבורסות אירופה ● ה-PCE - מדד האינפלציה המרכזי של הפד - עלה ב-2.8% בחודש מרץ, גבוה מהצפוי

רונן דר ועומרי גלר, Run:AI / צילום: Run:AI

היזמים מכרו את הסטארט־אפ לחברה הלוהטת בעולם. כמה יקבלו העובדים?

בזמן שהיו דוקטורנטים להנדסת חשמל בתל אביב, הרבה לפני ש-AI הפך לטרנד הלוהט של השווקים, חברו להם יחד עמרי גלר ורונן דר להקמת חברה בתחום - Run:AI ● מי הייתה המשקיעה הראשונה שהביעה בהם אמון, מתי הבינו שבינה מלאכותית תהיה הדבר הבא, ואיך השפיעה עליהם המלחמה ● אתמול החברה נרכשה רשמית ע"י אנבידיה בסכום המוערך בכ-720 מיליון דולר

וול סטריט / צילום: Shutterstock

וול סטריט ננעלה בירידות; מטא צללה ב-10%, אנבידיה עלתה ב-4%

נאסד"ק ירד בכ-1% ● הערב יפרסמו אלפאבית, מיקרוסופט ואינטל את דוחות הרבעון הראשון, מה צפוי? ● מיזוג ענק בשוק כריית הנחושת ● מניות השבבים עולות ● IBM ירדה ב-9%, רוכשת את האשי קורפ ● המניה המועדפת על ביל אקמן זינקה לאחר הדוחות ● הצמיחה בארה"ב ירדה במפתיע, מחר יתפרסם מדד מחירי ההוצאה הפרטית, מדד האינפלציה המועדף על ידי הפררל ריזרב

חברת הייעוץ מקינזי / צילום: Shutterstock, T. Schneider

בגלל פרשת האופיואידים: מקינזי תחת חקירה פלילית בארה"ב

משרד המשפטים בארה"ב חוקר את העצות שנתנה מקינזי ליצרניות אוקסיקונטין ומוצרי אופיואידים אחרים

רה''מ בנימין נתניהו / צילום: מארק ישראל סלם - הג'רוזלם פוסט

ההצעה החדשה: 20 חטופים תמורת חזרה לצפון

גורם בכיר בממשל ביידן: יש עסקה על השולחן, בקרוב נדע יותר ● בכיר בזרוע המדינית של חמאס ל-AP: נניח את נשקנו אם תקום מדינה פלסטינית בגבולות 67' • צה"ל תקף הלילה מטרות חיזבאללה במרחב מרון א-ראס • דובר צה"ל: סרטון החטוף מהשבי - קריאה דחופה לפעולה • עדכונים שוטפים

עלי רזא אסגארי, שהיה גנרל במשמרות המהפכה ועקבותיו נעלמו ב-2007 / צילום: ויקיפדיה

האיראנים טוענים: בכיר במשמרות המהפכה ערק לארה"ב. ומה הקשר הישראלי?

סוכנות הידיעות איראן אינטרנשיונל מדווחת כי עלי רזא אסגארי, בכיר לשעבר במשמרות המהפכה שעקבותיו נעלמו ב-2007, מתגורר בארה"ב תחת זהות בדויה ● אסגארי נחשב לדמות קרובה מאוד לראש הזרוע הצבאית של חיזבאללה, עימאד מורנייה, שחוסל ב-2008 בסוריה

חייל אוקראינה מכין כטב''מ פוסידון לשימוש / צילום: ap, Efrem Lukatsky

טילים במקום מטוסים: המדינה שקונה נשק ב-50 מיליארד דולר

בצל היקף השימוש בכטב"מים במלחמת רוסיה־אוקראינה, לטביה תספק לאוקראינה כטב"מים • צבא הפיליפינים קנה טילי שיוט מהודו בעלות של כ-375 מיליון דולר ● פולאריס משיקה אופנועי שלג צבאיים חדשים ● השבוע בתעשיות הביטחוניות 

מה צפוי בדוחות מטא? / צילום: Shutterstock

מניית מטא התרסקה ב-15% למרות נתונים חזקים, ואלו הסיבות

מטא, שמנייתה עלתה בכ-45% מתחילת השנה, הכתה את התחזיות בתוצאותיה הכספיות, הן בשורת הרווח והן בשורת ההכנסות ● האנליסטים היו אופטימיים לגבי הדוחות הערב, אך התחזית שפרסמה החברה להמשך השנה אכזבה את המשקיעים

סונדאר פיצ'אי, מנכ''ל גוגל / צילום: Associated Press, Tsering Topgyal

גוגל את היכתה את הציפיות ותחלק לראשונה דיבידנד; המניה מזנקת ב-13% במסחר המאוחר

הכנסות החברה היו הרבה מעל הציפיות, 80 מיליארד דולר לעומת צפי של 78.6 מיליארד ● הרווח היה 1.89 דולר למניה, ב-20% מעל הצפי ● החברה תחלק לראשונה בתולדותיה דיבידנד ותבצע רכישה חוזרת של מניות

מאיר בן שבת, ראש המל''ל לשעבר / צילום: מאיר אליפור

המומחה שמסביר: זה מה שתנסה ישראל לעשות ברפיח

מאיר בן שבת, שכיהן בעבר כראש המל"ל, מתאר בשיחה עם גלובס את מטרות הפעולה הצבאית הצפויה ברפיח, ומסביר כי גם אחריה, תידרש עבודה רבה כדי להביא למציאות אחרת ברצועת עזה ● לגבי המשא ומתן לעסקת החטופים, הוא מודה: "הלחץ על חמאס לא היה בעוצמה שדחקה בו להתפשר על דרישותיו ההזויות"

מדפי סופר. פתיחת שוק המזון ליבוא התקדמה חלקית / צילום: טלי בוגדנובסקי

פתיחת שוק המזון ליבוא: ההחלטה קודמה, אך הצלחתה חלקית בלבד

מדור "המוניטור", של גלובס והמרכז להעצמת האזרח, עוקב אחר ביצוע החלטות ממשלה משמעותיות, תוך בחינה מפורטת של יישום או היעדר יישום של סעיפי ההחלטה ● הפעם, בשיתוף המכון הישראלי לתכנון כלכלי: הגברת התחרות והסרת חסמי יבוא מזון

גיל שויד / צילום: כדיה לוי

צ'ק פוינט הציגה דוח חזק; אך התחזית מאכזבת

צ'ק פוינט עקפה את תחזיות האנליסטים בשורת הרווח וההכנסות ● החברה מפספסת את צפי האנליסטים לרבעון השני של השנה והמניה יורדת ● בחברה עדיין מחפשים מנכ"ל חדש שיחליף את גיל שויד

ישראל לשם וקרן כהן חזון / צילום: רמי זרנגר

"לידה אני תלמיד בכיתה א": העורך דין הבכיר והיזמת המצליחה חושפים את השותפות

20 שנה שישראל (רלי) לשם וקרן כהן חזון הולכים יחד, וחברת תורפז תעשיות שהקימו, שמפתחת ומייצרת תמציות טעם וריח, כבר שווה 1.7 מיליארד שקל וחולשת על 17 חברות ● הוא בעל אחד ממשרדי עורכי הדין הגדולים בארץ אבל מרגיש לידה "כמו בכיתה א'" ● היא תעשיינית בנשמה אבל זוקפת לו הרבה מההצלחה ● זה ראיון זוגי ראשון

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילומים: AP (Daniel Cole, Toby Melville)

״הטיסות יוצאות״, מכריז סונאק, ומוכן לגרש את המהגרים

מנהיג השמאל הקיצוני בצרפת "יודע את ההבדל בין יהודי לבין צלף של צה"ל" ● טראמפ מרשה לקונגרס לסייע לאוקראינה ● "הטיסות יוצאות", מכריז ראש ממשלת בריטניה, ומוכן לגרש מהגרים ● טסלה מאבדת את הדמוקרטים ● חמישה אירועים מהשבוע שהיה בעולם

מאהל המחאה הפרו פלסטיני באוניברסיטת קולומביה (עיבוד: טלי בוגדנובסקי) / צילום: ap, Ted Shaffrey

המוחים הפרו-פלסטיניים עוטים מסכות קורונה כדי להיות חופשיים לבעוט

הלוק החדש של המפגינים מאפשר להם לחרוג מהשורות ● צה"ל נדרש לענות על שאלות קשות ● והאמריקאים מודאגים מהכוח של טיקטוק ● זרקור על כמה עניינים שעל הפרק