גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

מבחן דרכים: מרצדס C180 - כמו דג מחוץ למים

מרצדס C180 החדשה היא מכוניות מנהלים חסכוניות, שמביאה ארצה את הטכנולוגיה המתקדמת ביותר שיש היום לאירופה להציע בתחום המנועים ה"ירוקים" ■ רק חבל שבציי הרכב המקומיים מייחסים למכוניות כאלו תדמית נהנתנית של "כסף גדול", ללא קשר למחירן ולתכליתן

שוק רכבי הציים במערב אירופה שונה מהשוק הישראלי במובנים רבים. כך למשל, הוא שומר על אחוזי צמיחה מבוקרים ומתונים יחסית בשל היעדר הטבות מס מלאכותיות נוסח ישראל. נדיר גם למצוא בו שירות "הכול כלול", נוסח החוזים התפעוליים בישראל, והתחרות בו פחות אגרסיבית.

אבל קרוב לוודאי שההבדל הגדול ביותר הוא בחירה הרבה יותר רציונלית בכלי רכב. האיחוד האירופאי מחמיר הרבה יותר בכל הנוגע להכרה בהוצאות דלק, והמעסיקים הגדולים נדיבים פחות בהענקת קילומטרים חינם לעובדים. אם מוסיפים לכך את אפשרויות הבחירה הרחבות הרבה יותר שעומדות לרשות העובדים ואת ההטבות על כלי רכב "ירוקים", מקבלים דרישה ערה לנישות רכב שכמעט אינן מוכרות בישראל כמו מכוניות מנהלים סופר-חסכוניות מתוצרת מותגי יוקרה.

דוגמה טיפוסית היא המרצדס C180 מהדור החדש. המפרט הטכני שלה מלמד על צריכת דלק ממוצעת של קרוב ל-14 ק"מ לליטר ועל פליטת CO2 נמוכה מזו של משפחתית 1,600 טיפוסית, מה שמזכה אותה באירופה בהטבת מס נאותה והופך אותה לבחירה נפוצה כרכב ציים למנהלים בדרגי הביניים. בישראל, לעומת זאת, דלתם של הציים סגורה כמעט בפני מותגי היוקרה, בעיקר משיקולי תדמית ומראית עין - ומכוניות מנהלים קומפקטיות (יחסית) עם שמות מותג "גדולים" הן תופעה לא מוכרת בארגונים.

הבעיה מתחילה ככל הנראה ברחוב הישראלי, שמייחס למכוניות כאלו תדמית נהנתנית ופזרנית של "כסף גדול", לטוב ולרע, ללא קשר למחירן או תכליתן. בנסיעת המבחן גילינו, שלמרות עיצובה הצנוע יחסית של C קלאס והסטיקר הלא-יומרני "180" שהוצמד לאחוריה, די בסמל של מרצדס כדי להעניק לה ולנוסעיה מבטי הערכה/עוינות (תלוי בנסיבות וברקע) שלהם זוכות מכוניות שעולות כפול.

יעילה ונטולת גימיקים

תא הנוסעים לא השתנה משמעותית מאז מתיחת הפנים שעברה הסדרה לפני שנתיים, והוא עדיין מציע סביבה יעילה, רגועה ואיכותית למראה ולמגע. עמדת הפיקוד יעילה ונטולת גימיקים, אם כי אנחנו עדיין מתקשים להסתגל לכמה מהאלמנטים ה"מסורתיים" של מרצדס כמו בלם חניה שמופעל ברגל ונטייה לרכז את כל איתותי האורות והמגבים על מוט בודד. מסכי המידע השונים ברורים לצפייה ונהיגה לילית לא מכבידה על הנהג עם שלל אורות נוסח מועדון לילה.

איכות הייצור של מרצדס מרשימה כתמיד ומותירה רושם של תא חצוב בסלע. גם האבזור התקני בדגם הבסיס סביר וכולל ריפוד עור איכותי, חישוקים קלים, מערכת קול מצוינת ועוד אלמנטים משדרגי חיים.

עם זאת, אנחנו בטוחים שעם תג מחיר שנע סביב 80 אלף דולר היבואן לא היה פושט רגל אם היה מספק ללקוחותיו הנאמנים גם מושבים חשמליים מלאים ומסך מולטימדיה צבעוני, שממילא רוב הקונים רוכשים בשוק הפתוח.

תדמית לחוד וטכנולוגיה לחוד

החידוש המרכזי ב-C180 הוא המנוע מסדרת CGI, שהוצג בראשונה בסדרת C באפריל השנה. מדובר במנוע 1.8 ליטר מתוחכם וסופר יעיל, שתכליתו העיקרית היא להפיק את מרב הטבות המס ה"ירוקות" של אירופה - ובאותה הזדמנות גם לשדרג את תדמיתם של ציי רכב עם אג'נדה סביבתית.

לשם כך זנחה מרצדס את השימוש המסורתי במגדש סופרצ'ארג'ר - או כפי שהיא מכנה אותו: "קומפרסור" - לטובת מגדש טורבו מקובל, ועברה להזרקת בנזין ישירה. אם מוסיפים לחבילה זו גם מערכת פליטה וסינון יעילה מאוד, מקבלים מרצדס אוטומטית שפולטת פחות מ-163 גרם לק"מ - פחות מהממוצע בפלח היפניות 1.6 ליטר הישראלי, למשל.

רק למקרה שמישהו לא עיין במפרט הטכני הוסיפה מרצדס על אחוריה של המכונית את הלוגו המרשים BlueEFFICIENCY של סדרת המנועים הנקייה שלה, שכנראה משדרג להפליא את האגו של הנהג המערב אירופאי הירוק, אך נתקל במבטים אטומים ברחוב הישראלי מאותגר השפות.

תדמית לחוד וטכנולוגיה לחוד. על הכביש המנוע החדש עושה את מלאכתו בצורה יעילה ונטולת ריגוש. התגובה ללחיצה על הדוושה מרגישה עצלה מכפי שהיא באמת, כפי שיכול להעיד נתון זינוק סביר של 9 שניות מ-0 ל-100 קמ"ש. גם האצה בעליות תלולות ומהירות דורשת מהנהג להניח רגל כבדה על הדוושה, תוך הפקת קולות לא מוזיקליים במיוחד מהמנוע.

לאחר הזינוק צבירת התאוצה מתבצעת בקצב מכובד, בידוד הרעשים מופתי וכמו כל אחיותיה למותג גם C180 מספקת שיוט מהיר מאוד ונינוח מאוד על כבישים בין-עירוניים. תיבת ההילוכים האוטומטית מסתפקת בחמש מהירויות בלבד ומצב ה"ספורט" שלה אינו אפקטיבי במיוחד, אבל היא מספקת העברות חלקות וכמעט אינה פוגמת בצריכת הדלק. אחרי תקופת הסתגלות קצרה לאופיו הנינוח של המנוע אפשר בהחלט להפיק מ-C180 צריכת דלק ריאלית של כ-11 ק"מ לליטר - וזו בהחלט לא תופעה נפוצה בפלח שוק זה.

למרות מיצובה כדגם בסיס נטול יומרות, C קלאס נהנית משלדת מרצדס טיפוסית שתורמת לתחושה של מכונית "קטנה-גדולה". היא אומנם לא חדה או ספורטיבית, אבל היא מרגישה נטועה על הכביש בכל סוגי הפניות והכבישים, היא שומרת על יציבות כיוונית טוטלית במהירויות שיוט כפולות מהחוקיות בארץ, והנדסת השלדה העילית של הגרמנים גם מעניקה לה נוחות נסיעה טובה בדרגה אחת לפחות מזו של "מכוניות מנהלים" ישראליות טיפוסית.

מרצדס C180 מרגישה בישראל כמו דג מחוץ למים. היא מביאה לארץ את הטכנולוגיות המתקדמות ביותר שיש לאירופה להציע כיום בתחום המנועים הירוקים. רק חבל, שאצלנו מותגי יוקרה מקושרים אוטומטית עם "ירוקים" מסוג שונה לגמרי. היא אומנם מתהדרת בשלדה עם הנדסה גרמנית עילית ומעניקה לנוהג בה את הבידוד מהסביבה ואת שלוות הנפש, שהם סימן ההיכר של מכונית מנהלים אמיתית, אבל קרוב לוודאי שרוב הלקוחות הטבעיים שלה בציי הרכב יעדיפו להתרחק מסמל הכוכב המשולש. אירופה מעולם לא נראתה רחוקה יותר.

אינפו: מרצדס C180 CGI

מתחרות

אאודי A4

אאודי A4 1.8TFSI

המתחרה הישירה מבית אאודי היא A4 בגרסת 160 כ"ס של מנוע 1.8 ליטר TFSI, שעולה 293 אלף שקל לפני מבצעים ומיקוח. מנוע הטורבו הקטן והנמרץ של אאודי, שרתום לתיבה רציפה יעילה, מסוגל להזניק את המכוניות למאה קמ"ש ב-8.6 שניות בלבד ועדיין להחזיר צריכת דלק מכובדת. יש לה איכויות גרמניות מסורתיות, ועם בסיס גלגלים באורך 2.81 מ' זוהי גם אחת המכוניות המרווחות בקבוצתה, במיוחד ליושבים מאחור

ב.מ.וו 320

אאודי A4 1.8TFSI

האופציה המתחרה של ב.מ.וו היא 320 עם מנוע 2 ליטר נטול טורבו שמייצר 156 כ"ס. המומנט הנמוך יותר של המנוע אחראי לזינוק עייף יחסית (9.8 שניות מ-0 ל-100), אך המכונית מרגישה בבית על אוטוסטראדה גם במהירויות של 200 קמ"ש פלוס. החדות המסורתית של שלדתה מבטיחה לספק גם נהגים אנינים שחפצים בערך מוסף של FUN מוטורי

ביואיק לה-קרוס

ביואיק לה-קרוס

ההיצע של ביואיק לה-קרוס הפופולרי תוגבר באחרונה בגרסת מנוע הגיונית וחסכונית (יחסית), שמתאימה גם למנהל שחוסך בהוצאות התפעול. מנוע 2.4 ליטר היעיל מייצר 185 כ"ס ומשודך לתיבה בת 6 מהירויות. העיצוב מתון יחסית לעבר, הממדים הפנימיים נדיבים בהחלט, וב-225 אלף שקל מקבלים גם אבזור שאינו נופל מזה של המתחרות הגרמניות ושלדה עם DNA אירופאי מבוסס אופל

עוד כתבות

ג'נסן הואנג, מנכ''ל אנבידיה / צילום: Shutterstock

החברה הלוהטת בעולם יצאה למסע רכישות בישראל. ויש גם חדשות רעות

ענקית השבבים אנבידיה משלימה בימים אלה רכישה של שתיים מהחברות המובילות בפיתוח מוצרי בינה מלאכותית בישראל ● בה בעת, מחקר חדש של סטנדפורד מסמן מגמה מדאיגה: קצב ההגירה השלילית של מוחות בתחום ה־AI מישראל שני רק להודו ● אז למה המומחים אופטימיים?

גיל שויד / צילום: כדיה לוי

צ'ק פוינט הציגה דוח חזק; אך התחזית מאכזבת

צ'ק פוינט עקפה את תחזיות האנליסטים בשורת הרווח וההכנסות ● החברה מפספסת את צפי האנליסטים לרבעון השני של השנה והמניה יורדת ● בחברה עדיין מחפשים מנכ"ל חדש שיחליף את גיל שויד

יונדאי i20 מודל 2024 / צילום: יח''צ

החל מ-120 אלף שקל: מכונית קטנה עם תמורה טובה

ה–i20 החדשה היא מכונית זריזה, מרווחת יחסית לקטגוריה וחסכונית. יש נוחות ממנה, אבל בעידן שבו אפילו משפחתיות "עממיות" כבר נושקות ל-170 אלף שקל, ה-i20 היא בחירה הגיונית לבעלי תקציב מוגבל

השר לביטחון לאומי, איתמר בן גביר / צילום: מארק ישראל סלם - הג'רוזלם פוסט

השר בן גביר נפגע בתאונת דרכים: מצבו קל-בינוני

בן גביר הגיע לזירת הפיגוע ברמלה, התראיין וכשעזב את המקום - היה מעורב בתאונת דרכים • רכבו של השר התהפך והוא פונה לטיפול רפואי • לפי עד ראייה: רכב השר חצה באור אדום • ארבעה בני אדם נוספים נפצעו בתאונה, מצבם קל-בינוני

הירחון העברי ''השחר'', שבו כתב בן יהודה, 1879. הרושם ממאמרו היה עצום / צילום: ויקיפדיה

העברית של ימינו מבטאת כישלון אחד מובהק של אליעזר בן יהודה

בדיוק לפני 145 שנה אליעזר בן יהודה הקדים את כל בני זמנו בהבנת הקשר בין הארץ לבין הלשון ● אבל את לשון ימינו הוא כנראה לא היה מבין

מחנה פליטים ברפיח, רצועת עזה / צילום: ap, Fatima Shbair

לקראת כניסה לרפיח: מדוע מדובר במוקד משמעותי עבור חמאס?

מה מאפיין את רפיח, מה המשמעות של העיר עבור חמאס, ואיך ארגון הטרור ממשיך לתפקד כלכלית בימי המלחמה? ● גלובס עושה סדר

טקס הסיום הראשון של סטודנטים בסניף אוניברסיטת NYU בשנחאי, 2017 / צילום: Reuters, Ke yi

הכל למכירה: כך זורם הכסף הסיני לאוניברסיטאות אמריקאיות

אוניברסיטאות אמריקאיות חותמות על חוזים ברחבי העולם כדי למכור את מומחיות המחקר וההכשרה שלהן, וכמה מההסכמים הרווחיים ביותר שלהן היו עם חברות שבסיסן בסין ● חוזים הוערכו ב-2.32 מיליארד דולר בין 2012 ל-2024, על רקע חששות בקונגרס כי הקשרים האקדמיים עלולים להוות סיכון ביטחוני לאומי

אזרבייג'אן איירליינס / צילום: Shutterstock

הכירו את חברת התעופה שרוצה להטיס אתכם במקום אלה שברחו

אזרבייג'ן איירליינס (AZAL), חברת התעופה הלאומית של אחת מידידותיה הקרובות ביותר של ישראל, מראה שהיא כאן כדי להישאר ● "בחודשי הקיץ נעלה את תדירות הטיסות, בין יוני לספטמבר AZAL תפעיל 11 טיסות בשבוע", אומר בני קורמאייב, נציג החברה בארץ

מאהל המחאה הפרו פלסטיני באוניברסיטת קולומביה (עיבוד: טלי בוגדנובסקי) / צילום: ap, Ted Shaffrey

המוחים הפרו-פלסטיניים עוטים מסכות קורונה כדי להיות חופשיים לבעוט

הלוק החדש של המפגינים מאפשר להם לחרוג מהשורות ● צה"ל נדרש לענות על שאלות קשות ● והאמריקאים מודאגים מהכוח של טיקטוק ● זרקור על כמה עניינים שעל הפרק

תחנת אוטובוס. מדלגים על תחנות או כלל לא מגיעים / צילום: איל יצהר

על חשבון הנוסעים: השיטה המעוותת שמקפיצה את רווחי חברות התחבורה

הסבסוד הממשלתי של נסיעות אוטובוסים גדל עם השנים, אך בשטח לא תמיד מורגש שיפור בשירות ● אחת הסיבות המרכזיות טמונה בבחירת המפעילות במכרזים לפי פרמטר של מחיר ● כעת, נוכח "המרוץ לתחתית" שמדרדר את איכות התחבורה הציבורית, גוברת הדרישה לשינוי המנגנון

גבול לבנון / צילום: Shutterstock

צה"ל: חיסלנו מחבל בכיר בלבנון, שקידם פעולות טרור רבות נגד ישראל

דיווח: במצרים נערכים ב"תוכנית חירום" לפלישה ישראלית לרפיח • פיגוע דקירה ברמלה: צעירה נפצעה קשה • צה"ל תקף מבנים צבאיים ששהו בהם מחבלים של חיזבאללה בדרום לבנון • דיווח בבלומברג: פסגה מדינית בנושא עתידה של רצועת עזה יתקיים ביום שני הקרוב בסעודיה •   ● כל העדכונים

נועם זילברשטיין, מנכ''ל HP Indigo / צילום: רמי זרנגר

מהמפעל של טנק מרכבה לניהול אלפי עובדים ברחבי העולם

כשהציעו לנועם זילברשטיין להצטרף לחברת הדפוס הדיגיטלי HP אינדיגו הוא לא ממש התלהב ● אך ביקור אחד במפעלי החברה שינה את הכל: "ידעתי שיש פה הזדמנות אדירה למהפכה שעוד לא קרתה"

הדולר מתחזק בחדות מול השקל

הדולר בשיא של חמישה חודשים אל מול השקל. מהן הסיבות?

השקל נחלש בחדות הן מול הדולר והן מול האירו ● הכלכלנים הבכירים מסבירים כי מעבר למתיחות הגיאופוליטית מול איראן ולצד ההסלמה בצפון, גם גורמים בינלאומיים תורמים להיחלשות המטבע המקומי

חייל אוקראינה מכין כטב''מ פוסידון לשימוש / צילום: ap, Efrem Lukatsky

טילים במקום מטוסים: המדינה שקונה נשק ב-50 מיליארד דולר

בצל היקף השימוש בכטב"מים במלחמת רוסיה־אוקראינה, לטביה תספק לאוקראינה כטב"מים • צבא הפיליפינים קנה טילי שיוט מהודו בעלות של כ-375 מיליון דולר ● פולאריס משיקה אופנועי שלג צבאיים חדשים ● השבוע בתעשיות הביטחוניות 

רכב של חברת מובילאיי / צילום: יח''צ

מוביליאיי הציגה דוחות מעורבים; החברה לא צופה שיפור מהותי בהמשך השנה

לאחר שפרסמה בתחילת השנה אזהרת רווח ושלחה את המניה ליום הגרוע בתולדותיה, מוביליאיי מציגה תוצאות מעורבות לרבעון הראשון של 2024 ● מובילאיי נמנעת מלפרסם תחזית לרבעון השני של השנה, אך נראה שהחברה לא צופה שיפור מהותי בשנת 2024 ● למרות אזהרת הרווח, האנליסטים עדיין אופטימיים לגבי ביצועי החברה

אסדת הקידוח איתקה. בעיגול: יצחק תשובה / צילום: אתר החברה, שלומי יוסף

האם העסקה הזו תשנה את מומנטום המניה של יצחק תשובה?

החברה הבת של קבוצת דלק סיכמה על רכישת פעילות נפט וגז בים הצפוני, לפי שווי של קרוב למיליארד דולר, בדרך של מיזוג ● איתקה צופה כי בעקבות הרכישה תחלק דיבידנדים שמנים לבעלי המניות שלה בשנתיים הקרובות ● אז למה מניית החברה נופלת בבורסת לונדון?

מתחם אינטל בחיפה / צילום: Shutterstock

"רבעון שהוא תחתית עבורנו": למה אינטל אכזבה כל כך את המשקיעים

בשיחת המשקיעים כינה מנכ"ל החברה, פט גלסינגר, את הרבעון הראשון כ"רבעון שהוא התחתית עבורנו" ● אינטל לא יכולה לערוב לכך שהרבעון הבא ייראה טוב יותר - ההכנסות אף עלולות להיות נמוכות יותר מאלה של הרבעון הנוכחי ● גם בתחום הייצור נראה שהדרך של אינטל עוד ארוכה

פט גלסינגר, מנכ''ל אינטל / צילום: ap, Seth Wenig

אינטל פיספסה את התחזיות, פרסמה תחזית קודרת והמניה צוללת

הרווח המתואם היה 18 סנט למניה לעומת צפי לרווח של 14 סנט ● חטיבת היצור הכניסה רק 4.4 מיליארד דולר וירדה בכ-10% ברבעון הראשון ביחס לרבעון המקביל אשתקד ● המניה יורדת ב-9% במסחר המאוחר, אובדן של 13.5 מיליארד דולר בערב אחד

סונדאר פיצ'אי, מנכ''ל גוגל / צילום: Associated Press, Tsering Topgyal

גוגל את היכתה את הציפיות ותחלק לראשונה דיבידנד; המניה מזנקת ב-13% במסחר המאוחר

הכנסות החברה היו הרבה מעל הציפיות, 80 מיליארד דולר לעומת צפי של 78.6 מיליארד ● הרווח היה 1.89 דולר למניה, ב-20% מעל הצפי ● החברה תחלק לראשונה בתולדותיה דיבידנד ותבצע רכישה חוזרת של מניות

ארנונה / צילום: Shutterstock, Andrey_Popov

המועצה השתחררה מהסכמה על הנחה בארנונה על אף שהנסיבות לא השתנו

העליון קבע כי המועצה האזורית עמק הירדן תוכל להשתחרר מהסכם על חיוב ארנונה מופחת, על אף שלא השתנו הנסיבות ● האם יש בכך לכדי שינוי עמדת העליון בנושא?