גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

אפל: "הרשעתי - מסכת אירועים בקנה-מידה של רעידת אדמה"

דודי אפל, שקיבל גזר דין של 3.5 שנות מאסר: "אני רוצה שהציבור יראה את המשטרה והפרקליטות במערומיהן, ושישפוט. הציבור צריך להבין שדבר כזה יכול לקרות אפילו לדוד אפל, שלכאורה נולד לאצולה שהקימה את מדינת ישראל"

דודי אפל, אומרים מקורביו, הוא לא אותו אדם. הוא השתנה. אחרי חקירות ב-43 תיקים שונים, אחרי שנים בבית המשפט, הם מסבירים, הוא כבר לא בוחש בפוליטיקה, לא בהון ולא בשלטון. עכשיו הוא משקיע במשפחה ובחברים שמלווים אותו בשעותיו הקשות, ושמח בכך. מדוכדך מגזר הדין ומעונש המאסר שספג? ממש לא, פוסקים החברים, הוא לגמרי שלם עם עצמו, ולכן גם לא מדוכדך.

לא קשה להאמין לדברים הללו; בכל זאת, שנים ארוכות מאוד של חקירות ומשפטים (25 לפי החשבון של אפל) יותירו את חותמן בכל אדם, קשוח ועמיד ככל שיהיה. ועדיין, בשיחה עם דודי אפל נשמעת אותה המוזיקה הישנה, רק בווליום גבוה יותר ובמילים בוטות וקשות עוד יותר; אפל משוכנע שהוא הקורבן, שתפרו לו תיק, שרדפו אחריו, שעשו לו עוול. האצבע מופנית, כמובן, לעבר המשטרה, הפרקליטות ובית המשפט.

קל לפטור את הטענות הללו כתירוצים קבועים של עבריינים שהורשעו. ובכל זאת, ואף שאפל רחוק מלהיות צח כשלג, בחלק מהטענות יש לפחות שמץ של אמת לא נוחה. אפל, בצדק או שלא, היה סדין אדום עבור מערכת החוק. העונש שספג - 3.5 שנות מאסר - הוא חסר תקדים בחומרתו, מספר התיקים הפליליים שבהם נחקר עומד על 43 (!), ורובם המכריע הסתיים בלא כלום למרות 200 ימי חקירות שעבר ויותר משנתיים וחצי של האזנות סתר.

בפרקליטות דוחים את הטענות הללו על הסף (ראו את התגובה המלאה בהמשך). אנחנו, אומרים שם, לא רודפים אחרי אף אחד. "אין מקרים שאדם מורשע ב-3 פרשיות שוחד. אפל הוא לא המשחד הרגיל - הוא המשחד הסדרתי", אומרים גורמים בפרקליטות. "הוא רצה לרכוש שליטה, והיה לו כוח פוליטי רב. לא זכור תקדים לאיש רב כוח ומעמד ששיחד ב-3 מקרים, וגם את זה צריך להביא בחשבון".

ומה יקרה עכשיו בסאגת אפל? בראיון ל-G הוא ומקורביו מסבירים את האסטרטגיה; צוות ההגנה הנרחב יתוגבר עוד יותר, הפעם בעו"ד נבות תל-צור, פרקליטו של אהוד אולמרט, ובעו"ד איתן מעוז.

הערעור שיוגש ילווה במתקפה תקשורתית נרחבת שבה יחשוף אפל את העוול שנגרם לו, לטענתו, ויבקש מהציבור - מתוך מחשבה שהדבר ישפיע על בית המשפט - צדק.

האם לא כדאי לו להמתין לסיום הדיון בערעור? לפי חלק ממקורביו, אפל איבד כל סוג של אמון בבית המשפט - והוא מרגיש שאין לו מה להפסיד.

"25 שנים שתקתי"

"תמנון כחול-לבן" - זה הכינוי שהדביקה המשטרה לדודי אפל, וכיאה לאדם עם השפעה כה נרחבת ניהלו את משפטו לא פחות מ-3 פרקליטויות שונות - מיסוי וכלכלה, מחוז מרכז, והפרקליטות האזרחית. המאמץ השתלם מבחינת התביעה, עם עונש מאסר חסר תקדים ל-3 עבירות מתן שוחד שבהן הורשע.

אפל, עושה רושם, לא התעייף. "25 שנים ישבתי ושתקתי", הוא אמר השבוע בזעם ל-G. "נתתי למערכות אכיפת החוק לעבוד; עכשיו התור שלי. אמרו לי; 'בזמן שהם עובדים אתה תשב בשקט', ולכן לא פתחתי את הפה. כך חונכתי, כך מנחם בגין חינך אותי: שמדינת ישראל היא מעל הכול, וגופי האכיפה מעל הכול, והאזרח צריך לכבד את זה. אבל ברגע שנגמרה העבודה שלהם, אני צריך לבוא ולהראות מה הם עשו. זו חובתי, ואני הולך למלא אותה כי זה לא קשור רק בי, זה קשור לכלל הציבור". את הרשעתו הוא מגדיר כ"מסכת של אירועים חמורים בקנה-מידה שאי-אפשר להבין. רעידת אדמה".

* למה אתה מתכוון?

"עוד לא קולטים מה המערכת הזו עשתה. הממדים של זה מפחידים. תפרו תיק ועשו את זה בצורה מכוערת, דבר איום ונורא. אני הולך לעשות כאן טיפול שורש, אני הולך לעשות טיפול יסודי".

* תסביר.

"לחשוף את כל הדבר הזה. להראות איך דבר גרר דבר, עד שהגיעו למצב שהם (הפרקליטות, ה' מ') הפכו לשבויים של מעשה הזדון שהם בעצמם עשו. צריך לעשות תחקיר מעמיק: אנשים (אפל מתכוון למשטרה ולפרקליטות, ה' מ') איבדו את הראש, הפסיקו לפחד והתחילו לעשות דברים מהמקפצה.

"עכשיו הגיע התור שלי. תהיה בדיקה הכי מעמיקה שיש, והציבור יצטרך לחשוב מה הוא עושה עם זה... ...מאז קום המדינה לא קרה דבר כזה, ששותפות לו כל-כך הרבה מערכות. אני לא מתכוון להקל על אף אחד. אני לא רוצה שיקלו איתי. אני מוכן שיחמירו איתי, אבל שיתנהגו כחוק. מאות פעמים עברו על החוק במקרה שלי, ואני רוצה שהציבור יראה את כל התמונה; שיראה את הגופים האלה במערומיהם, ושישפוט".

* אתה מאשים ותוקף, אבל בעבר ניסית וטענותיך נדחו; עתרת לבג"ץ, פנית למבקר המדינה.

"אני אראה לציבור איך כל זה התחיל, איך התקדם שלב-שלב, איך המערכת נסחפה מפשע אחד לאחר. אני אראה איך המערכת למדה לכסות על עצמה, ושילבה את כל העוצמות שלה. בלי הצדקה, בלי שהיתה שום ראיה. זה תוצאה של עודף כוח. צריך לחשוב אם לא צריכים לשים במערכות הללו בלמים ומחסומים.

"האמת שלי תצא לאור, אין לי ספק. ערכאת ערעור זה דבר שאני מאמין בו. אני מאמין שהמערכת הזו תעצור ברגע האחרון. כשיבינו מה קרה, אנשים ימשכו את ידיהם. אני שוב אומר לך שאני מאמין במערכת הזו, כי זה לא 100% של המערכת - זה חוט אחד מסוים; אמנם חוט ארוך, אבל אחד. אני צריך לבוא ולהראות את כל העובדות אחת לאחת, כדי שהציבור יבין שזה יכול לקרות אפילו לדוד אפל".

* מה זאת אומרת, אפילו לדוד אפל?

"דוד אפל, שלכאורה נולד לאצולה שהקימה את מדינת ישראל. כל הדימויים האלה אין להם ערך מבחינתי. העובדה היא שזה קרה".

לא מאמין בבית המשפט

אפל מצהיר כי הוא מאמין במערכת, אבל בפועל, אומרים מקורביו, "כנראה שאין מישהו שמאמין במערכת פחות ממנו".

מאמין או לא, ספק אם יש מישהו שמכיר טוב כמו אפל את בתי המשפט ואת חדרי החקירות. במהלך השנים הוא עבר למעלה ממאתיים ימי חקירות, וניהל מספר רב של תיקים אזרחיים. למרות מספר החקירות האדיר הזה נותר אפל, במישור הפלילי, נקי עד ההרשעה הנוכחית. במקרה קודם שהוגש נגדו אישום, תיק פינוי המעברות, הוא הסתיים בזיכוי.

"התדמית של אפל היא של אדם מושחת, אולם בפועל הוא נקי", אומר מקורב אליו. "אין עוד אדם בישראל שנפתחו נגדו חקירות בהיקף שנפתחו לאפל. מדובר בעשרות. במשך שנתיים וחצי האזינו לכל השיחות שלו ושל בני משפחתו. במדינה מתוקנת, מודרנית, זה לבדו היה מביא לביטול כתב האישום. ועם כל זה שישבו עליו, ועם כל החקירות שהתנהלו נגדו - פרשת האי היווני, פרשת אולמרט, פרשת נחמה רונן, והרשימה עוד ארוכה - כל התיקים נסגרו. רק שאת זה שוכחים".

עו"ד משה ישראל מלווה את אפל כבר שנים ארוכות. בין היתר היה אחראי לזיכויו בתיק הפלילי של פינוי המעברות, וייצג אותו בשלב הטיעונים לעונש בתיק השוחד. "אין אדם שהמערכת טעונה עליו יותר מאשר נגד אפל. הוא בעיניהם סמל השחיתות. הם חושבים שהוא במוקד של כל דבר ושהוא הצליח לחמוק. לאפל יש 43 תיקי חקירה שנפתחו - ורובם נסגרו מחוסר אשמה. אין אדם שנפתחו נגדו כל-כך הרבה תיקים".

למה מושך אפל כל-כך הרבה אש? "עוד הרבה לפני שהועמד לדין בגין עבירה כלשהי נתפס אפל בעיני המערכות האליטיסטיות - המשפטית אך גם הפוליטית והחברתית - כאויב, כגורם זר, מאיים ומסוכן. במובן מסוים הוא סוג של אריה דרעי", טוענים מקורביו של אפל. "דרעי ניסה איכשהו לדבר בשפה של האליטה; אפל, לעומת זאת, הגיע משכבות שצברו ושהאליטות התקשו לעכל: פעילי ליכוד, קבלנים מתעשרים.

"אפל, להבדיל מאחרים, עשה עוד משהו, שאף אחד לא העז לעשות לפניו - לצאת נגד מערכת המשפט. הוא נתפס כמי שמתערב במינויים של שופטים. זה הפחיד הרבה מאוד גורמים, הרבה לפני שבכלל הועמד לדין. וכשהוא מגיע לבית המשפט עם הקדמה כזאת, למה אפשר לצפות?".

* יהיו שיאמרו שהוא הרוויח את התדמית הזו ביושר.

"הגבול בין התערבות לגיטימית לבין ניסיון לערער על מוסדות השלטון הוא לא ברור. מההיכרות שלי איתו אני לא חושב שהוא היה גורם מסוכן. אני לא חושב שבמקרה שלו הקשר בין הון ושלטון היה כה קיצוני ומובהק כמו שמייחסים לו. מה שיש בתיק הזה זה שיחות טלפון של 'אני אעזור'; בטח לא בקנה המידה שמייחסים לו, של אדם שיכול להכריע גורלות של חברי כנסת ושל שרים. נטען כלפיו ששילם שוחד לראש עיריית לוד. ראש עיריית לוד היה מצחצח את נעליו גם לולא היה נותן לו שקל. דודי אפל היה מלך בלוד. הוא הכפיל את לוד. כל ראש עיר היה נופל לרגליו, ואני לא רואה סיבה בעולם שהוא צריך לשחד אותו".

4 מיליון דולר לעורכי דין

הרבה פרקליטים הסתובבו סביב אפל במהלך שנותיו הרבות כנחקר: משה ישראל, אילן סופר, ישראל שלו, שלומית הראל-שוורץ, אלדד יניב, ליאורה גלאט-ברקוביץ', פרופ' רון שפירא, שלמה נסים. אפילו הפרקליט האמריקאי פרופ' אלן דרשוביץ גויס בשעתו, כשהוגש בג"ץ נגד האזנות הסתר חסרות התקדים שנעשו לאפל.

דרשוביץ טען אז כי לא נתקל מעולם בהפרה כזו של זכויות אדם: מעל שמונים אלף שיחות של אפל ובני משפחתו הוקלטו, 3,000 מתוכן תומללו, בהן שיחות פרטיות של בני המשפחה, שיחות עם רופאים ושיחות של אפל עם עורכי דינו. בפרקליטות אומרים כי כל הטענות אפל בעניין זה נדחו על-ידי בתי המשפט.

על-פי ההערכות, העסקת עורכי הדין עלתה לאפל כ-4 מיליון דולר. מתברר שאפילו לאיש אמיד כמוהו לא פשוט לשלם את הסכומים האלה: במארס 2009 ביקש משרד גולדפרב לוי ערן להוציא התראת פשיטת רגל נגד אפל, בשל חוב של 1.5 מיליון שקל. בינתיים הצדדים הגיעו לפשרה.

* איך אפשר להפסיד עם סוללה כזאת של פרקליטים?

"מרגע שדרכה כף רגלו בבית המשפט היתה תחושה שאין להרכב השופטים שום נכונות אמיתית לשקול את טענות ההגנה. זה מתחיל מטענות פרוצדורליות ומדרישות לגילויי מסמכים. אני חושב שבכל השנים האלה לא התקבלה אף טענת הגנה, או אפילו אם נמעיט אז 95% מבקשות ההגנה נדחו", אומר אחד מהם.

* לפי זה אין לו מה לערער.

"לא מדויק. הקונסטלציה של ההרכב היתה מאוד קשה. זה הרכב של 3 שופטים מאוד ממלכתיים. אם התיק היה נשמע בפני הרכב עצמאי, אולי התוצאה היתה אחרת.

תגובות

הפרקליטות: קשה לומר שהתנפלנו על חף מפשע

הפרקליטות העמידה בתיק הזה את מיטב אנשיה: ליאת בן-ארי ויונתן תדמור, פרקליטים בכירים בפרקליטות מיסוי וכלכלה; ענת סבידור, בכירה בפרקליטות מחוז מרכז; ורינה מיוחס, בכירה בפרקליטות האזרחית.

גורמים בפרקליטות מסבירים כי אפל נעזר בסוללה של עורכי דין בכירים, והיה מקום לתת להם מענה הולם. "לו היתה הפרקליטות מעמידה מול שורת הסנגורים פרקליטים חסרי ניסיון, היו באים בטענות לפרקליטות, ובצדק".

גורמים בפרקליטות מציעים לבחון בעיניים ביקורתיות את טענותיו של אפל. בסופו של דבר, אומרים שם, "צריך לראות את הדברים במבחן התוצאה: אפל נאבק על כל מילה ותג, ובית המשפט לא קיבל את הטענות שלו, לרבות בנושא האזנות הסתר. ברור שלאפל כנאשם נוח לומר שהפרקליטות פעלה מתוך זדון. בפועל נאספו הררי ראיות שהביאו להרשעתו. הפרקליטות לא פועלת מתוך אג'נדות אישיות, והתיק נוהל מתוך אמונה שלמה. אי-אפשר לומר שהתנפלו על איש חף מפשע".

דובר משרד המשפטים:

"גזר דינו של אפל הוא תוצאה של הרשעה ב-3 המקרים יחדיו, בעוד מקבלי השוחד הורשעו כל אחד במקרה יחיד של קבלת שוחד מאפל, ועל כן ההשוואה איננה במקומה.

"האזנות הסתר בתיקים אלה אכן היו בהיקף נרחב, אך עמדו בפני מבחן שיפוטי. ההאזנות קיבלו בכל פעם את אישור בתי המשפט, והובילו לאיסוף ראיות משמעותי בכל אחד מן האישומים. רק לאחרונה דחה בית המשפט העליון את הטענה בדבר אי-חוקיותן של האזנות הסתר (בג"ץ 5207/04).

"דוד אפל העמיד מטעמו סוללה של סנגורים, שבתקופות מסוימות מנתה לא פחות מ-10 סנגורים.

"הפרקליטות לא טענה מעולם כי אפל הנו איש ציבור, אלא הטענה היתה כי הוא השתמש במעמד ובכוח הפוליטי הרב שהיו לו על מנת לרכוש שליטה באנשי שלטון ובפקידי ציבור".

הנהלת בתי המשפט: "איננו רואים מקום להגיב לדברים".

HadasM@globes.co.il

עוד כתבות

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי / חומרים: אתרי החברות, Shutterstock

תוספים וטריקים: כך קונים ברשת חכם ובזול

היקף הרכישות של ישראלים באונליין נמצא בעלייה מתמדת, אבל רבים לא מכירים את הכלים שמאפשרים לחסוך בתשלום ● מתוספים שמשתלם להתקין בדפדפן ועד שיחה עם צ'אטבוט

דיזנגוף סנטר / צילום: גיא חמוי

מעל 3 מיליון שקל בדקה: זינוק בהוצאות בכרטיסי אשראי לעומת ערב פסח אשתקד

לפי נתוני חברת שב"א, בין השעות 8:00-14:00 הוציאו הישראלים סכום של 735 מיליון שקל • מדובר בזינוק של 14% בהוצאות בכרטיסי אשראי לעומת ערב פסח אשתקד • בשנה שעברה בשעות אלה נרשמו הוצאות בכרטיסי אשראי בסכום כולל של 645 מיליון שקל • ומה הייתה הדקה העמוסה ביותר היום?

קשת שביט, חוקרת בפרויקט Candle של נאס''א / צילום: שמוליק עלמני

"ניצלתי בנס": הצעירה שהגיעה עד לפרויקט השאפתני של נאס"א

בגילה הצעיר במיוחד קשת שביט הספיקה להיות חתומה על מאמר פורץ דרך בשער מגזין Science היוקרתי, ועובדת בפרויקט של נאס"א על מחקר שעתיד לדייק את המידע שיש לנו על כוכבים ● ב-7 באוקטובר היא הייתה בביתה בקיבוץ בארי, כשמחבלים ניסו לחדור אליו: "הוא ספג הרבה כדורים, ניצלתי בנס" ● 40 עד 40: נבחרת המנהיגות הצעירה של גלובס 

ח''כ משה ארבל, מפלגת ש''ס / צילום: איל יצהר

"מוכרחים להבין את גודל השעה": ראיון חג עם השר הכי לא שגרתי שיש

שר הפנים משה ארבל מכוון אצבע מאשימה לבג"ץ שיצר תגובת נגד בציבור החרדי לשאלת הגיוס ● בענייני התכנון, הוא מגלה שהוא הודף לחצים להתערבות ומאשים את שרי הליכוד באינטרסים צרים ● את הפועלים הפלסטינים, הוא אומר, צריך להחזיר, "אין שאלה בכלל" ● ולמה הוא משוכנע שזה הזמן להעלות ארנונה

נתיב השייט באוקיינוס הארקטי / צילום: Shutterstock

בהובלת רוסיה וסין: נתיב השיט הימי שעשוי לשנות את חוקי המשחק

התקפות החות'ים בים האדום, במקביל לבצורת במרכז אמריקה, מובילות את העולם לחפש נתיבי סחר ימי חלופיים ● בשנים האחרונות, הסחר באזור הארקטי זינק בחדות נוכח הפשרת הקרחונים ומעורר התעניינות רבה מצד מעצמות העולם, ארה"ב, רוסיה וסין ● האם מפת נתיבי השיט בעולם לקראת שינוי, וכיצד תושפע ישראל?

שכונת אשכול ברובע שדה דב / הדמיה: משרד האדריכלים תכנון נוף

בשווי מעל 100 מיליון שקל: עיריית תל אביב מוכרת מגרש ענק בשדה דב

עיריית תל אביב מוכרת מגרש בן כארבעה דונמים בשכונת אשכול שבצפון העיר, ששוויו הוערך בכ־115 מיליון שקל ב־2021 ● רמ"י ומשרד השיכון פרסמו מכרזים להקמת מעל 8,000 יח"ד ברחבי הארץ ● והוועדה הארצית לתכנון ולבנייה אישרה תוכנית ראשונה לפינוי בינוי בעתלית ● חדשות הנדל"ן

מסילת 431. 6 ק''מ של גשרים / צילום: ענת דניאלי לב

30 ק"מ ב-4 מיליארד שקל: זה יהיה אחד הפרויקטים התקדימיים בישראל

מסילת הרכבת 431, שאמורה לחבר את ערי השפלה ומישור החוף הדרומי עם מודיעין וירושלים, הולכת ונבנית בימים אלה מעל המכוניות הנוסעות בכביש ● האתגרים הטכנולוגיים והמחסור בפועלים מחייבים פתרונות יצירתיים

אורי ציחור, ראש תחום בלוקצ'יין במחלקת הייטק, טכנולוגיה והון סיכון במשרד עורכי הדין פישר (FBC) / צילום: יונתן בלום

עורך הדין שהכניס את התחום הלוהט לפירמות ענק בישראל

אורי ציחור, ראש תחום בלוקצ'יין במחלקת הייטק והון סיכון במשרד פישר, מלווה חברות קריפטו בעסקאות והנפקות ומסייע להן להכניס מטבעות דיגיטליים לבנקים ● 40 עד 40: נבחרת המנהיגות הצעירה של גלובס  

המספרים מאחורי האופציות לעובדים בחברות ההייטק הישראליות נחשפים / צילום: Shutterstock, Lucky-photographer

נעילה חיובית בוול סטריט; טסלה איבדה כ-3%, אנבידיה עלתה בכ-4.3%

בורסות ארה"ב נצבעו ירוק ● מדד ההנג סנג זינק בכ-1.7% ● טסלה ירדה לאחר שפורסם כי הורידה את מחירי הרכבים החשמליים שלה ברחבי העולם; המניה ירדה מתחילת השנה בכ-40% ● ירידות במחירי הנפט והזהב ● האג"ח הממשלתיות בארה"ב נסחרו בעליות

הבורסה בפריז, צרפת / צילום: Shutterstock

מגמה חיובית באירופה; ענקית מוצרי היוקרה הצרפתית קרינג צוללת ב-10%

מדד הנג סנג עלה ב-2% ● בנק פיקטה: "שוק המניות בארה"ב תלוי ברווחי החברות הגדולות" ● יו"ר UBS: "הבנק אינו גדול מכדי ליפול" ● טסלה פספסה את התחזיות, אך המניה זינקה במסחר המאוחר; תאיץ השקת דגמים מוזלים • דריכות בשוק לקראת דוחות מטא לאחר הנעילה בוול סטריט • בנק אוף אמריקה ממליץ על שתיים מ"שבע המופלאות"

סקטור השבבים יורד / צילום: Shutterstock

אנבידיה יורדת למקום החמישי בשווי שוק: מה עובר על הסקטור הלוהט בוול סטריט?

ביום אחד איבדה החברה הלוהטת של וול סטריט 10% מערכה, והיא רק דוגמה לסגמנט השלילי שאפיין את שוק השבבים כולו ● אנליסטים מנתחים את הסיבות: מנתוני מאקרו בעייתיים שמכבידים על השוק כולו ועד ל"תיקון" בתחום, שנהנה מפריחה משמעותית בשנה האחרונה

הבניין ברחוב גורדון 22 בתל אביב / צילום: דנה אטיאס

2.5 מיליון שקל לדירת 2 חדרים בבניין לשימור מחמיר בת"א

דירה במבנה היסטורי ברחוב גורדון בתל אביב, שתכנן האדריכל שלמה גיפשטיין, נמכרה לאחרונה ● לדירה יש זכויות בנייה נוספות בשטח של כ־40 מ"ר, אולם המחיר לא משקף אותן ● המתווכת בעסקה: "עסקאות במחירים של 2.3 מיליון שקל עד 3.1 מיליון שקל קיבלו 'בוסט' בשלושת החודשים האחרונים"

קרית שמונה / צילום: אייל מרגולין

בערב החג: רצף אזעקות בגליל העליון והמערבי

מוקדם יותר: מטרה אווירית יורטה באזור קריית שמונה ● יותר מחצי שנה אחרי 7 באוקטובר - ראש אמ"ן חליוה פורש מצה"ל • "לעד אשא איתי את הכאב האיום של המלחמה", כתב לרמטכ"ל • אלוף פיקוד מרכז יסיים את תפקידו בקיץ ● צה"ל פתח במבצע סיכול במסדרון החיץ ברצועה: מחבלים חוסלו, תשתיות טרור אותרו והושמדו • דיווח בניו יורק טיימס: ישראל תכננה מתקפה גדולה יותר נגד איראן, גם בטהראן - אך היא נבלמה ברגע האחרון ● כל העדכונים

נשיא ארה''ב, ג'ו ביידן / צילום: ap, Mark Schiefelbein

סיוע הענק האמריקאי אושר רשמית: איזה נשק תקנה ישראל במיליארדים?

אחרי בית הנבחרים, גם הסנאט האמריקאי אישר את הסיוע לישראל. חבילת הסיוע עומדת על כ-26 מיליארד דולר, מתוכם 14 מיליארד דולר לרכש ביטחוני ● מה יהיה ניתן לרכוש איתו, מה האינטרס האמריקאי הרחב, ועד כמה תהנה ממנו התעשייה הישראלית? ● גלובס עושה סדר

הפגנה מחוץ לאוניברסיטת קולומביה / צילום: Reuters, Cristina Matuozzi

"אני זועם, זה לא ייאמן מה שקורה באוניברסיטת קולומביה"

כשהמחאות האנטי־ישראליות בקמפוסים בארה"ב רחוקות מלדעוך, חוקרים יהודים וישראלים מאוניברסיטאות העלית מאחדים כוחות כדי להגיב באופן יצירתי בכל הזירות - האקדמית, המשפטית והכלכלית ● "זו חזית כמו כל חזית במלחמה", הם אומרים בשיחות איתם

בארה"ב שואלים: איך "יהודים הם נבלים ומחבלי חמאס הם גיבורים"?

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה ● והפעם: איראן חותמת על שמונה הסכמים כלכליים וביטחוניים עם פקיסטן ● התקשורת בלבנון דנה בשאלה איך תיראה המדינה ביום שאחרי הלחימה ● והמחאות נגד ישראל בקמפוסים תופסות את הכותרות בארה"ב ● כותרות העיתונים בעולם

ראש אמ''ן אהרון חליווה

מבריק ויהיר, כריזמטי ונהנתן: הכירו את אהרון חליוה, האלוף השנוי במחלוקת שפרש היום

מבריק, כריזמטי, האיש הכי מקושר במטכ"ל, רוקסטאר, ומנגד נהנתן, יהיר ויש שיאמרו בוטה • ראש אמ"ן, שהודיע היום על פרישה מצה"ל, מיהר לקחת אחריות על הכישלון, אבל מאז, עלו עוד ועוד סימני שאלה סביב התנהלותו ● נראה שגם הוא - שיודע להתנהל מול התקשורת "אפילו יותר מדובר צה"ל" - לא צפה את עוצמות המתקפה ולא מפסיק למשוך אליו אש

בורסת תל אביב / צילום: Shutterstock, MagioreStock

הבורסה ננעלה בעליות; מדד הבנקים ירד ב-0.5%, הדולר התחזק

ההתפתחות הבטחונית בצפון העיקה על הבורסה ● השקל שהתחזק הבוקר, נחלש עתה ונסחר ב-3.77 שקלים ● אלארום זינקה ב-20%, נובה ב-4% ● מאסיבית, יצרנית מדפסות התלת מימד צנחה ב-13% ● דלק חתמה על העסקה לכניסתה של ענקית האנרגיה ENI לאיתקה ● בנק אוף אמריקה ממליץ על שתיים מ"שבע המופלאות"

צילומים: יריב כ''ץ (ידיעות אחרונות), יח''צ, shutterstock, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

המילון העכשווי של ענף השיווק, הפרסום והמדיה

גלובס מציג את המושגים, האנשים, הרשתות והחברות שמסעירים בעת הנוכחית את אנשי השיווק, הפרסום והמדיה ● מהאחים אמיר והשרים ניר ברקת ושלמה קרעי, דרך האיום הסיני משיין - ועד רשתות המזון שעשו עלייה והבינה המלאכותית שכולם מתאמצים לייצר איתה מציאות חדשה

ישראל אלמסי, יו''ר ומנכ''ל ארגון ידידים / צילום: יונתן בלום

עם 800 מתנדבים בדרכים, הוא דרוך לעזור לכם במקרה של פנצ'ר

כשישראל אלמסי קיבל לידיו את עמותת ידידים, שמספקת עזרה וחילוץ בכביש, במוקד ישב אדם אחד ● כיום היא ערוכה לטפל ב-800 פניות במקביל, ובמלחמה גם הפכה לכוח מסייע ● 40 עד 40: נבחרת המנהיגות הצעירה של גלובס