גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

סעו לשלום: "גלובס" מציג 5 מוקשים לשוכרים רכב

רכב לא מתאים ■ סכומי-עתק שנגבים כדי לבטל השתתפות עצמית ■ פער של מאות שקלים בתעריפי ההשכרה הנגבים באתרי האינטרנט של חברות הרכב ■ ועוד 2 מוקשים נפוצים

שוכרי הרכבים יעידו כי לא פעם נגרמה להם עוגמת-נפש. כך, למשל, החברות אינן מתחייבות על דגם רכב מסוים אלא על קבוצת כלי רכב, כשההחלטה על הדגמים הכלולים בקבוצה שמורה באופן חד-צדדי לחברה. במקרים אחרים הן "מנחיתות" על השוכר תשלומים שלא ידע עליהם כשביצע את ההזמנה ושילם עבור העסקה מראש בארץ. במקרים אחרים מגלה השוכר מספר שבועות אחרי שהשיב את הרכב כי החברה חייבה את כרטיס האשראי שהשאיר בסכומים לא מוסברים.

הנה מספר מוקשים אופייניים:

1. שוכרים באינטרנט? האתרים הישראלים יקרים

אם הזמנתם רכב באתר הישראלי של חברת השכרה ויצאתם מהנחה שאין טעם לבדוק את האתר הבינלאומי של אותה חברה - טעיתם. למרות שמדובר באותה חברה, הזמנה באתרים הבינלאומיים עשויה לחסוך לשוכרים עשרות אירו עבור רכב זהה עם ביטוחים זהים. מובן שגם השוואה בין החברות לבין עצמן מעלה הפרשים גדולים.

ההשוואות נערכו לגבי שכירת רכב בשני יעדים. גרמניה (שדה-התעופה של מינכן) ואיטליה (שדה-התעופה של רומא). חיפשנו רכב מקבוצת כלי הרכב הכוללת BMW 3 או מרצדס C בשדה -תעופה של מינכן, לתקופה של שבוע ב-15-22 באוגוסט, ורכב מדרגה נמוכה יותר (פורד פוקוס/פיאסטה ודומיו, לפי היצע חברות ההשכרה).

בדקנו את האתרים הישראליים והבינלאומיים של חברות ההשכרה אוויס, הרץ, sixt, באדג'ט, יורופקאר וחברת אופרן הקשורה בהסכמים עם חברות בינלאומיות ומקומיות בכל מדינה ומתחייבת להציג מחירים אטרקטיביים.

הפערים העיקריים נמצאו בהשוואה שנערכה בין ההצעות השונות שכירת רכב בגרמניה. חברת sixt מציעה באתר הישראלי רכב מרצדס C או BMW 3 ב-455 אירו לשבוע, ובאתר הבינלאומי רכב מקבוצה זהה תמורת 351 אירו.

ההצעה באתר הבינלאומי של sixt (כ-351 אירו) היתה גם ההצעה הזולה ביותר שנדגמה, ואילו ההצעה היקרה ביותר היתה של חברת אופרן (548 אירו).

ההשוואה לגבי רכב שכור ברומא גילתה כי ההצעה הזולה ביותר היא של חברת באדג'ט באתר הבינלאומי שלה (248 אירו לכל התקופה), וההצעה היקרה ביותר היא של חברת אוויס באתר הישראלי (370 אירו).

2. השתתפות עצמית: עלולה להגיע ל-2,000 אירו

מוקש נוסף הוא נושא ההשתתפות עצמית. במרבית המקרים שוברי השכרת הרכב המונפקים בסוכנויות בישראל כוללים במחיר ההשכרה את הביטוח הבסיסי (cdw). ביטוח זה מקביל לביטוח חובה, ביטוח צד ג' וביטוח מקיף. בהשכרת רכב בארה"ב כולל הביטוח הבסיסי את ההשתתפות העצמית, אולם באירופה סעיף זה היה ונותר בעייתי.

חוזה השכרת הרכב, שעליו יש לחתום בתחנת ההשכרה, כולל לרוב סעיפים המבטחים את חברות ההשכרה. אחד הסעיפים המטרידים בחוזה, בעיקר בבאירופה, הוא סעיף ההשתתפות העצמית. חברות ההשכרה גובות את ההשתתפות העצמית משוכר הרכב בכל מקרה, וללא תלות באשמתו; בין אם הרכב הגיע אחרי תאונה למצב אובדן מוחלט (total loss) או אם קיבל מכה, שפשוף, שריטה או כל נזק אחר.

עלות ההשתתפות העצמית עלולה להגיע ל-450-2,000 אירו, תלוי במדינה, בחברת ההשכרה ובסוג הרכב.

חברות ההשכרה מציעות שני סוגי פתרונות. אחד: תוספת ביטוחית ששמה "ביטול השתתפות עצמית", שעלותה 5-7 דולר ליום (תלוי בחברה). בחלק מהמקרים (בחברת אופרן לדוגמה) רוכש שוכר הרכב באמצעות חברת ההשכרה הישראלית, בעסקה נפרדת מעסקת ההשכרה, ביטוח ביטול השתתפות עצמית.

אם וכאשר יחויב השוכר בהשתתפות עצמית - הוא יוכל לדווח על כך לחברת ההשכרה ולהפעיל את הפוליסה.

הפתרון השני הוא ביטוח super cdw - ביטוח ביטול השתתפות עצמית מטעם חברת ההשכרה עצמה. הרחבה זו ניתנת לרכישה אצל חלק מהחברות תמורת 5 אירו ליום.

בחברות אחרות כלולה ההרחבה במחיר ההשכרה, ובכל מקרה ניתן לרכוש אותה ישירות בדלפק ההשכרה בחו"ל, תמורת 5-25 אירו ליום.

ביטוח ביטול השתתפות עצמית נמכר ברוב החברות רק לנהגים בני 25-65.

3. סוג הרכב: מתאים למשפחה של 5 נפשות?

אריאל טובל, מנהל המגזר הפרטי בהרץ ישראל, וגיל שגיב, מנהל שיווק של אוויס ישראל, מזהירים מפני אכזבה נוספת: כאמור, חברות ההשכרה לוקחות לעצמן גמישות מרבית ואינן מתחייבות במועד ההזמנה על דגם רכב מסוים. ההבדלים בין הרכבים באותה קטגוריה יכולים להיות משמעותיים.

קחו לדוגמה את השוני בין דגמים שונים של כלי רכב בכל הנוגע לאפשרות להושיב 3 נוסעים במושב האחורי. בחלק מדגמי הרכב מופרדים המושבים האחוריים ברצפת הרכב בכיסוי הצירייה של הרכב, ומקשים על ישיבת נוסע שלישי; מנגד, ברכבים אחרים ניתן להושיב 3 נוסעים באופן מרווח. עובדה זו עשויה להיות מהותית כשלנסיעה מצטרפים, לדוגמה, 3 ילדים.

4. תא המטען: איפה תכניסו את המזוודות?

שוני משמעותי נוסף בין דגמי הרכב מתבטא בתא המטען. הפתרון הוא בדיקה של נקודות אלה עוד בטרם ההזמנה, ודרישה מחברת הנסיעה לדעת אילו דגמים נכללים בכל קטגוריית כלי רכב.

"נוסעים מתמידים" בעלי ניסיון בשכירת רכב בחו"ל גורסים כי על השוכר לא לוותר ולעמוד על זכויותיו במועד ההשכרה. לדבריהם, "עיקשות והתמדה מביאים לרוב לכך שסוכנות ההשכרה תמצא עבורכם את הרכב המתאים".

5. חיובים: גם אחרי החזרת הרכב

על מנת לא להיות מופתעים מחיובים בכרטיס האשראי אחרי החזרת הרכב יש לשים לב לפרטים הקטנים. לעיתים המחיר נראה נמוך, אך במעמד לקיחת הרכב יגבו מכם תוספות. לכן, בידקו מה כוללת הצעת המחיר וכן אלמנטים נוספים כגון: ביטוחים, נהג נוסף, היטלים מקומיים, מסי נמל ותוספות שונות, שלא תמיד כלולים במחיר שניתן.

בנוסף, יש לשים לב לנושא ביטול ההשתתפות העצמית ולהשתדל לשלם אותו במעמד ההזמנה ולא במעמד קבלת הרכב.

מומלץ לשלם מיד קנסות על חניה לא חוקית או עבירות תנועה. בניגוד לעבר, חברות ההשכרה כבר לא מסבות את הדו"ח על-שם השוכר, אלא משלמות אותו ומחייבות את כרטיס האשראי של השוכר.

22

הבהרה:

בכתבה נפלה טעות במחיר רכב שכור באיטליה באתר הישראלי של חברת sixt: עלות השכרת פיאט בראבה לשבוע היא 299 אירו, כולל ביטוח ביטול השתתפות עצמית (ולא 348 אירו כפי שפורסם).

באתר הבינלאומי של חברת Hertz עלות השכרת מרצדס C היא 405 אירו (לא כולל תוספות הכלולות בשובר הישראלי), לעומת 425 אירו באתר הישראלי. עלות השכרת פורד פוקוס באיטליה היא 341 אירו לשבוע, לעומת 252 אירו באתר הישראלי (כולל תוספות וביטוח ביטול השתתפות עצמית).

עוד כתבות

פול אוסטר. ''סופרים לא יוצאים לפנסיה'' / צילום: Reuters, VINCENT WEST

על פול אוסטר, שהיופי שבמקריות העסיק אותו כל חייו

השבוע הלך לעולמו בגיל 77 הסופר היהודי-אמריקאי פול אוסטר ● אוסטר כתב ספרים שהפכו לרבי מכר ועוסקים באופן תכוף בצירופי מקרים ● כתיבתו נטועה בילדות קשה ואירועים מטלטלים ששינו את חייו

צילומים: איל יצהר, Shutterstock, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

מה עומד מאחורי מסע המימושים של אלטשולר שחם בישראל - ועוד 4 כתבות על המצב בשווקים

דוחות AMD ו-SMCI שפורסמו השבוע מציגות את האתגר הגדול בשוק השבבים ● החודש הגרוע בוול סטריט מזה שנה וחצי מגיע לגמל ולפנסיה ● כך משקיעות משפחות בעלות הון גבוה מ־50 מיליון דולר ● לבנק אוף אמריקה יש תחזית אופטימית לכלכלה הישראלית ● וגם: 3 המימושים הגדולים של אלטשולר שחם

טים קוק, מנכ''ל אפל / צילום: ap, Jeff Chiu

אפל היכתה את התחזיות ברבעון, והכריזה על "בייבאק" ענק

יצרנית האייפונים הרוויחה 1.53 דולר למניה, לעומת הצפי שעמד על 1.5 דולר ● הכנסותיה היו 90.8 מיליארד דולר לעומת צפי של 90 מיליארד דולר ● תבצע רכישה עצמית של מניות בשווי של 110 מיליארד דולר, הכי הרבה אי פעם ● שווי החברה נוסק במסחר המאוחר בכ-180 מיליארד דולר

טים קוק, מנכ''ל אפל / צילום: Associated Press, Noah Berger,

מכירות האייפונים צנחו, אז למה המשקיעים מרוצים?

הבייבאק הוא הבעת אמון של אפל בעצמה ● למרות ההכנסות הנמוכות, החברה עקפה את צפי האנליסטים, ולמשקיעים יש לא מעט סיבות להיות מרוצים ● ומה צפוי בבינה המלאכותית ● 5 הערות על דוחות אפל

רפיח / צילום: Reuters, IBRAHEEM ABU MUSTAFA

דיווח בארה"ב: ישראל עדכנה את ממשל ביידן על תוכניתה להתחיל לפנות אוכלוסייה מרפיח

צה"ל ערך תרגיל המדמה תקיפת פתע של חיזבאללה בגבול לבנון • אזעקות הופעלו אחרי כמעט יומיים ללא ירי לצפון, גם הירי מעזה התחדש עם נפילה - שלא הפעילה אזעקה • מטוסי קרב תקפו מבנים צבאיים של ארגון הטרור במרחב עייתא ע-שעב שבדרום לבנון • לראשונה מאז חיסול הבכיר האיראני - בסוריה דיווחו על תקיפה ישראלית ליד דמשק ● עדכונים בולטים

האנטקינוס / צילום: Reuters, SOPA Images

המעבר לעידן האש מכה בבעלי החיים, ואלה שיידעו להתאים את עצמם יצליחו להתרומם

עידן האש הנוכחי רואה בשריפות האלימות שמתחוללות בשנים האחרונות תוצר של נזקי האדם ● התאמות בעלי חיים לעידן זה, שניכרו אצל יונק עכברי אוסטרלי, ציפור אפריקאית וסנאי אמריקאי, מעידות: הברירה הטבעית עדיין עושה את שלה

מכרה זהב של טלקו בטג'יקיסטן. טונות של שאריות עפר / צילום: Reuters, NAZARALI PIRNAZAROV

מתנגדי הביטקוין אמרו שכרייתו צורכת תועפות חשמל, אך הוא לא מתקרב לנזק העצום מכריית זהב

מחיר הזהב הולך ועולה, והפקתו תובעת מחיר לא קטן: שחרור חומרים רעילים ומסרטנים, הרס צמחייה ומקורות מים, וחייהם של מאות הרוגים ואלפי פצועים שעסקו בכרייתו ● כשמנגד ניצבת כריית הביטקוין, שנשענת יותר ויותר על אנרגיה נקייה, נשאלת השאלה: מדוע מוצדק לבזבז כל כך הרבה נכסים סביבתיים רק כדי לכרות מהאדמה מתכת צהובה שתיקבר במרתפי הבנקים המרכזיים

צילומים: מארק ישראל סלם (הג'רוזלם פוסט), Shutterstock/ א.ס.א.פ קריאייטיב

חשיפה: יצוא הנפט לישראל דרך טורקיה נמשך למרות החרם. אלו הסיבות

אזרבייג'ן היא ספקית נפט משמעותית של ישראל, כשהזהב השחור מגיע דרך צינור באקו־טביליסי־ג'ייהאן (BTC) - שם, הנפט מועמס על מכליות בדרך לחיפה ● כך השפיעו יחסי אנקרה־באקו על ההחלטה לא לעצור את הנפט לישראל

נשיא טורקיה, רג'פ טייפ ארדואן / צילום: Reuters, AHMAD AL-RUBAYE

לאחר חשיפת גלובס: בלומברג מדווחת כי טורקיה עוצרת לחלוטין את קשרי המסחר עם ישראל

בבלומברג דיווחו כי עדיין לא מדובר באישור רשמי, אלא בדיווח של גורמים טורקיים ● מוקדם יותר היום נחשף בגלובס כי בנמלי טורקיה כבר החלו לאסור על יצוא סחורות לנמלי חיפה ואשדוד באופן גורף ● בנוסף, חברת התעופה הטורקית MNG מפסיקה לייבא מטענים לישראל

נרנדרה מודי / צילום: Associated Press, Rajesh Kumar Singh

900 מיליון הודים נקראים להחליט אם הם רוצים ראש ממשלה לנצח

נרנדרה מודי מציין עשר שנים לשלטונו אך רוצה עוד חמש, וכנראה יזכה בהן בבחירות שנערכות בהודו ● הוא מודיע שרק דבר אחד מעניין אותו - האומה, וזו אולי אסירת תודה, אך מתרחקת מן האידיאלים הדמוקרטיים, החילוניים והשוויוניים של מייסדיה ● ואיך כל זה קשור למפלגת העבודה בישראל?

ד''ר אלמוג שמחון / צילום: דני מכליס - אוניברסיטת בן גוריון בנגב

החוקר שמגלה איך הבוטים הרוסיים הפכו אותנו לכלי משחק

ד"ר אלמוג שמחון, פסיכולוג חישובי מאוניברסיטת בן גוריון, חוקר את השימוש בשפה ברשתות ואת האופן שבו היא מובילה לקיטוב חברתי ● בראיון לגלובס, הוא מסביר איך בוטים רוסיים הופכים אותנו לכלי משחק, מה קורה לשיח אחרי פיגועים ומי משתף יותר פייק ניוז ● ויש לו אזהרה לעתיד: "בינה מלאכותית יכולה לייצר טענות לא פחות משכנעות משל בני אדם, ואפילו יותר"

מגרש מכוניות למכירה, נמל אשדוד / צילום: Shutterstock

צ'רי חדשה וחשמלית בדרך לישראל, והמסים מענף הרכב בשיא היסטורי

הסכום הממוצע של מס קנייה מרכב נוסעים חדש זינק ב-12.6% לעומת שנת 2022 ● מותג הפרימיום Exlantix של צ'רי בדרך לישראל, וכך גם הקרוסאובר של KGM הקוריאנית ● ועוד חדשות מענף הרכב

גבינת סקי של שטראוס. צפויה להתייקר בקרוב

גל העלאות המחירים נמשך: שטראוס וגד מייקרות את מוצרי החלב

אחרי תנובה וטרה, גם שטראוס מודיעה כעת על התייקרות בחלק ממוצרי החלב הלא מפוקחים בשיעור של כ-1.6% ● בין היתר מדובר על גבינת סקי, שמנת להקצפה וחלב יטבתה ● העלאת המחירים תיכנס לתוקף ב-19 במאי ● גם מחלבות גד הצטרפו לגל העלאות המחירים, והודיעו על העלאת מחירים בשיעור ממוצע של 3.5% החל מ-16 במאי

אאודי Q4 / צילום: יח''צ

החל מ-320 אלף שקל: לגרסה הזו של אאודי מחכה תחרות קשה

הקרוס–אובר המשפחתי של אאודי סוגר פערים חיוניים בתחום הביצועים והטווח, ושומר על תמחור סביר ● אבל מצפה לו קרב קשה מול הגרסה הבכירה של טסלה Y ושלל הסיניות

שר המשפטים יריב לוין / צילום: מרים אלסטר/פלאש90

לוין סירב למנות, וחברי הוועדה התקפלו: אלו 32 השופטים החדשים שנבחרו

לוין סירב לאפשר הצבעות שאינן ברוב של כל חברי הוועדה, וכך הצליח למנות מועמדים שחברי הימין ביקשו לקדם ● לבית המשפט המחוזי בירושלים מונה רק שופט אחד, על אף שישנם תקנים פנויים נוספים, בשל מחלוקת על זהות יתר המועמדים

וול סטריט / צילום: Unsplash, lo lo

נעילה ירוקה בוול סטריט; מניות המכוניות הסיניות זינקו, אקספנג ב-17%

נאסד"ק עלה ב-1.5%, הדאו ב-0.8% ● שיא במשיכות כספים מקרנות הביטקוין ● קוואלקום זינקה ב-10%, אנבידיה ב-3% ● גוגל שוב מפטרת עובדים ● ישראליות: רדקום זינקה ב-8%, היפו צללה ב-13% ● מחר דוח התעסוקה בארה"ב ● וגם, בוול סטריט מתחילים לערער על האסטרטגיה "Sell in May and go away"

עסקאות השבוע / עיצוב: טלי בוגדנובסקי

עם נוף לים ומרפסת גדולה: בכמה נמכרה דירת 4 חדרים ברמת אביב ג?

ברחוב אבשלום חביב ברמת אביב ג' נמכרה דירה בשטח של 114 מ"ר בתמורה ל־5.17 מיליון שקל ● בבניין יש חניה מקורה עם שער חשמלי, שתי מעליות, והוא קרוב לקאנטרי ולמרכז שוסטר ● "המחיר הראשוני היה גבוה יותר, אולם בגלל שבעלי הנכס ביקשו למכור בהקדם - המחיר ירד" ● ועוד עסקאות נדל"ן מהשבוע האחרון 

מחיר למשתכן בירוחם / צילום: חב' שתית

לא כדאי להתחתן: מחיר למשתכן מעוות אפילו את הקן המשפחתי

לא מעט זוגות נרשמים כידועים בציבור כדי שיוכלו לגשת להגרלות מחיר למשתכן ● רווק או רווקה שבין הזכייה למועד החתימה על החוזים יחלטו להתחתן, יאבדו את הצ'ופר מהמדינה ● אולי זה לא מה שישבור זוגיות טובה, אך זהו עיוות מדהים שהמדינה יוצרת

הטריוויה השבועית / צילום: Shutterstock

למי הקדישה אלופת אירופה החדשה בג'ודו את זכייתה בזהב?

איך נקראת מערכת ההגנה האווירית החדשה שפיתחה אלביט ושתימכר ללקוחות בינלאומיים, במה עוסק הפלאונטולוג ובאיזו שנה הותקן הרמזור הראשון באילת? ● הטריוויה השבועית

קמפיין freeTV / צילום: צילום מסך

ב־freeTV לא חושפים את מספר הלקוחות, אבל משקיעים 2 מיליון בקמפיין בכיכובם

הקמפיין של מיזם הסטרימינג מתברג במקום השני בזכירות, ובמקום האחרון באהדה - כך עולה מדירוג הזכורות והאהובות של גלובס וגיאוקרטוגרפיה ● הפרסומת הזכורה ביותר שייכת לבנק מזרחי טפחות, בית ההשקעות מיטב חוזר למסך עם עוד פרסומת בהובלת כוכב "חברים"