גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

תהיו בריאים: 4 דרכים לנצל נכון את ביטוח הבריאות

"גלובס", באמצעות חברת הייעוץ "שכל", מדגים כיצד ניתן לחסוך עשרות אחוזים בתשלום הפרמיה לביטוח בריאות פרטי, ובאילו מקרים נוכל להרוויח אלפי שקלים במימוש הפוליסה

רכישת ביטוח בריאות פרטי היא צעד מתבקש למדי עבור מי שצופה פני קטסטרופות רפואיות העלולות להתרחש בחייו. חוק ביטוח בריאות ממלכתי, כידוע, קובע רובד בסיסי לשירותי בריאות - והביטוחים המשלימים על דרגותיהם השונות במסגרת קופות-החולים נועדו להרחיב את הכיסוי - אולם גם אלה אינם יכולים לשפר משמעותית את הסיכוי להציל את החיים בעת הצורך ולהעניק למבוטח יציבות של כיסוי ביטוחי לטווח הארוך.

ביטוחי הבריאות הפרטיים מספקים כאמור למבוטח רובד נוסף וחשוב - מימון לשירותי בריאות שונים ולשלל צרות שעלולות לנחות על ראשו בהפתעה מוחלטת. הם מאפשרים למבוטח לבחור מנתח ובית-חולים בארץ ובחו"ל, ומבטיחים כיסוי רחב לתרופות שאינן בסל הבריאות וביצוע השתלות בחו"ל.

הכיסויים הניתנים בביטוח פרטי עשויים להיות כיסויים מוספים שאינם קיימים בקופת-החולים - כגון ביטוח סיעודי, כיסויים תחליפיים לאלה שבקופת-החולים - כגון בחירת מנתח, או כיסויים מרחיבים של הזכויות בקופת-החולים.

על אף האימרה הרווחת ש"בבריאות לא חוסכים", גם כשמדובר בביטוח פרטי בעל כיסוי נרחב ניתן גם ניתן לחסוך - הן בעלות הפוליסה, והן על-ידי ניצול מיטבי של הכיסוי שהיא מעניקה.

באמצעות חברת "שכל" (שיפור כלכלי לצרכן), שבראשה עומדים יואב להמן (לשעבר המפקח על הבנקים) ושאול פסטרנק (לשעבר נשיא לשכת סוכני הביטוח), מציג "גלובס" 4 דרכים לחסוך בהוצאות ביטוח הבריאות ומימושו.

1. ניתוח אלקטיבי: החזר של כ-7,000 שקל

לא כולם מודעים לעניין, אבל גם במקרה של ניתוח אלקטיבי - כלומר, כל ניתוח שאינו דחוף ושקרוב לוודאי אינו מכוסה על-ידי הביטוח בקופת-החולים - אמורה לרוב פוליסת בריאות פרטית (גם כזו שנרכשה במסגרת קולקטיב) להעניק למבוטח פיצוי מחברת הביטוח.

המשמעות יכולה להיות אלפי שקלים: כך, למשל, תוכל אישה בת 63 שעברה צנתור לקבל פיצוי של כ-7,500 שקל, ועבור ניתוח כלי דם מעל - כ-2,000 שקל.

11

2. התייעצות עם מומחה: לא להסתפק בהחזר מהקופה

מבוטחי פוליסת בריאות פרטית/קולקטיב, אשר יש בה כיסוי להתייעצות עם רופא מומחה, אינם תמיד יודעים כי כאשר הם מבצעים התייעצות כזו עם רופא מומחה הם יכולים לתבוע הן את הביטוח המשלים של קופת-החולים והן את פוליסת הבריאות הפרטית - וכך לקבל החזר של 100%.

איך זה נעשה? מגישים את החשבונית המקורית לקופת-החולים, ומקבלים החזר עד לסך המכוסה בביטוח המשלים של אותה קופה (עד 80%). לאחר מכן מגישים את העתק החשבונית של הרופא המומחה, לצד המסמך על קבלת ההחזר מקופת-החולים, לחברת הביטוח - וזו צריכה להשיב את ההפרש עד להשלמת 100% של עלות הייעוץ.

22

3. יש לכם ביטוח משלים? אולי פוליסה משלימה תספיק

שוק ביטוח הבריאות הפרטי בישראל מציע מגוון מוצרים חדשים, הנמכרים לציבור במקביל וכהשלמה לסל הבריאות ולביטוח המשלים של קופות-החולים.

דוגמה לכך היא מכירתן של פוליסות המתחשבות בכיסוי המוקנה למבוטח במסגרת סל הבסיס והביטוח המשלים בקופות-החולים, ומבטיחות להשלים למבוטח את ההפרש שבין ההוצאות של קופות-החולים בפועל על הטיפול הרפואי לבין התשלום המגיע לו מהביטוח המשלים - בניגוד לתוכניות "מהשקל הראשון", בהן הכיסוי כולו נעשה על-ידי חברות הביטוח.

הפוליסות האלה זולות יותר - ויכולות להפחית את התשלום בעשרות אחוזים, גם אם הן מחייבות ברגע האמת מעט יותר התעסקות פרוצדורלית (מול הקופה ומול חברת הביטוח). מכיוון שמדובר בתשלום חודשי, החיסכון לטווח ארוך עשוי להיות גדול.

33

4. ערנות ושופינג: להשוות גם ביטוח קולקטיבי

ביטוח בריאות קולקטיבי לרוב זול יותר מביטוח פרטי, לעתים בעשרות רבות של אחוזים. עם זאת, חסרונו הוא בכך שהוא מתחדש עם כל הקבוצה שבמסגרתה הוצע כל 3 עד 6 שנים, וייתכנו עליות בתשלום החודשי - לעתים מינוריות, אך לעתים קיצוניות גם ב-60% ו-80% (בהתאם להיקף התביעות בקבוצה המבוטחת במהלך התקופה שחלפה).

בנקודות החידוש מומלץ לבדוק כל שינוי במחיר ולהשוות לעלויות ביטוח דומה מחוץ לתחומי הקולקטיב. ככל שהמבוטח הפרטי צעיר יותר ובריא יותר - גדל הסיכוי שימצא חלופות משתלמות במקום אחר.

לעתים יכול להיווצר מצב שבו הסכם הקולקטיב כלל לא מתחדש - ואז יש למבוטח זכות להמשיך את הפוליסה באופן פרטי, באותה חברת ביטוח, ללא הצהרת בריאות ובתנאים רגילים של לקוח פרטי, לרוב תוך מתן הנחה.

מה מכסה ביטוח בריאות פרטי?

* ניתוחים בארץ ובחו"ל:

הכיסוי במרבית הפוליסות הוא "מהשקל הראשון", כלומר אין תלות במימון הכיסוי בזכאות הניתנת בקופת-החולים. התשלום בגין ביצוע הניתוח יכול להינתן כשיפוי או כפיצוי.

דגשים שיש לבדוק: הכיסוי עבור הוצאות נלוות לביצוע ניתוח, האם קיים כיסוי לניתוח קיסרי, תקופת אכשרה, מבנה הפרמיה - משתנה או קבועה, תקרת הכיסוי עבור ביצוע ניתוח בחו"ל, גובה הכיסוי לאביזר מושתל, סוג הפיצוי בגין ביצוע ניתוח בבית-חולים ציבורי/ביטוח משלים, מתן פיצוי בגין מוות/אובדן כושר עבודה מניתוח.

* השתלות:

פוליסה לכיסוי השתלות, ריאה, לב, כליה, לבלב, כבד וכל שילוב ביניהם, השתלת איבר שלם או חלק מאיבר שנלקחו מגופו של אדם אחר במקומם, והשתלה של מח עצמות מתורם אחר בגוף המבוטח.

בארץ מתבצעות ההשתלות באופן ציבורי בלבד, ולכן מאפשר הכיסוי לצאת לחו"ל. יתרונות כיסוי זה בהשוואה לקופות-החולים הוא בתנאי הזכאות הנדרשים: אם כדי לקבל את המימון מהמערכת הציבורית חייב החולה להימצא בסכנת מוות, כשאין טיפול חלופי בארץ - התנאים של חברות הביטוח לרוב מקלים יותר, ולרוב התנאי לכיסוי הוא עצם הצורך בהשתלה

* טיפולים מיוחדים בחו"ל:

במסגרת זו ניתן כיסוי לטיפולים וניתוחים שלא ניתן לבצעם בישראל ושללא ביצועם נשקפת סכנת חיים למבוטח. כיסוי זה נמכר בדרך-כלל עם כיסוי לביצוע השתלות.

דגשים שיש לבדוק: הגדרת השתלה, מהי תקרת הכיסוי לטיפולים מיוחדים בחו"ל, הגדרת תנאי הזכאות לטיפול בחו"ל, האם קיים פיצוי למועמד להשתלה, גובה הגמלה לאחר השתלה.

* תרופות מצילות/מאריכות חיים:

הביטוח המשלים לא מממן תרופה מצילת חיים או מאריכת חיים שאינה בסל הבריאות, והמענה היחיד הביטוח הפרטי. פוליסות אלה מכסות הוצאות על תרופות בתקרה שבין מיליון ל-10 מיליון שקל, לכל החיים. חלק מהחברות גובות השתתפות עצמית של 5%-15% מהעלות. בחלקן הסכום מוגבל וקבוע מראש.

דגשים שיש לבדוק: מהי תקרת הכיסוי, גובה ההשתתפות העצמית, האם קיים כיסוי לתרופות "אוף לייבל" בגין סרטן בלבד או בגין כל מחלה, האם קיים כיסוי לתרופות יתום (תרופות למחלות נדירות), כיסוי לתרופה חלופית, כיסוי לתרופות במהלך אשפוז וניתוח, האם ניתן פיצוי עבור תרופות הניתנות בביטוח המשלים.

עוד כתבות

הירידות הנוכחיות מגיעות אחרי שנה ורבע חלומיות למשקיעים בשווקים בחו''ל / צילום: Shutterstock

אפריל האדום: וול סטריט יורדת בחדות, וזה מה שצפוי לקרות לחיסכון שלכם ולשקל

הבורסה האמריקאית פתחה את 2024 בסערה עם תשואות מרשימות במדדים המובילים ● אלא שכעת הקערה התהפכה, ומתחילת אפריל נמחקה יותר מחצי מהתשואה ● מי החוסכים הישראליים שייפגעו במיוחד, ומהן ההשלכות של המגמה השלילית על שער הדולר?

רס''ן דור זימל ז''ל / צילום: דובר צה''ל

הותר לפרסום: מת מפצעיו רס"ן במיל' דור זימל, שנפצע מכטב"ם הנפץ בצפון

דור זימל שנפצע אנושות מהתפוצצות הכטב"ם בערב אל-עראמשה מת מפצעיו ● ראש הממשלה בנימין נתניהו התייחס למבוי הסתום בסוגית העסקה לשחרור חטופים ● השר בני גנץ תקף את השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר והתייחס בדבריו לציוץ שלו שלשום ● חיל האוויר תקף יעדי טרור של חיזבאללה, מחבל חוסל ומבנים צבאיים הושמדו ● הקונגרס אישר חבילת סיוע של מיליארדי דולרים לישראל, גלנט בירך ● עדכונים שוטפים

ג'ו ביידן ובנימין נתניהו / צילום: צילומים: AP, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

היחסים עם ישראל ישתנו ללא היכר? ארה"ב צפויה לאמץ צעד דרמטי ואלה המשמעויות

בית הנבחרים האמריקאי אישר אתמול סיוע צבאי עצום ממדים לישראל, אך במקביל ארה"ב עשויה גם להעניש את ישראל ● ההחלה הממשמשת ובאה של 'חוק לייהי' על פעולות צבאיות של ישראל נגד אוכלוסייה פלסטינית שקולה כנגד הפחתה של דירוג האשראי המוסרי ● בינואר, הסנאט דחה את עצם הרעיון להעמיד את ישראל למבחן זכויות אדם ● עכשיו היא עומדת להיענש על פגיעה בהן

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי / חומרים: אתרי החברות, Shutterstock

תוספים וטריקים: כך קונים ברשת חכם ובזול

היקף הרכישות של ישראלים באונליין נמצא בעלייה מתמדת, אבל רבים לא מכירים את הכלים שמאפשרים לחסוך בתשלום ● מתוספים שמשתלם להתקין בדפדפן ועד שיחה עם צ'אטבוט

נשיא ארה''ב, ג'ו ביידן / צילום: ap, Mark Schiefelbein

איזה נשק ישראל תקנה בתקציב של 14 מיליארד דולר?

הסיוע האמריקאי לישראל שאושר בבית הנבחרים עומד על כ-26 מיליארד דולר, מתוכו 14 מיליארד דולר לרכש ביטחוני ● מה יהיה ניתן לרכוש איתו, מה האינטרס האמריקאי הרחב, ועד כמה תהנה ממנו התעשייה הישראלית? ● גלובס עושה סדר

שלומי ויוסי אמיר / צילום: יח''צ, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

כאב הראש החדש של האחים אמיר בשופרסל

‎בבקשה לתובענה ייצוגית, נטען כי האחים אמיר ביקשו לרכוש את השליטה בשופרסל באופן שיפטור אותם מלשלם לציבור את מלא פרמיית השליטה, כדי לא להיקלע לתחרות על השליטה בחברה ● התובעים מעריכים את הנזק בסכום הנע בין 232-146 מיליון שקלים

תקיפת צה''ל בלבנון / צילום: ap, Hussein Malla

בכיר במערך ההגנה האווירית של חיזבאללה חוסל בדרום לבנון

במהלך הלילה: אזעקות הופעלו במטולה ● מוקדם יותר - מטרה אוירית יורטה באזור קריית שמונה ● צה"ל פתח במבצע סיכול במסדרון החיץ ברצועה: מחבלים חוסלו, תשתיות טרור אותרו והושמדו • דיווח בניו יורק טיימס: ישראל תכננה מתקפה גדולה יותר נגד איראן, גם בטהראן שנבלמה ברגע האחרון ● כל העדכונים

אילוסטרציה: shutterstock

הסעיף "הקטן" בעסקת נדל"ן שיתחיל לסבך אתכם עם רשות המסים

באילו מקרים השחקנים בשוק הנדל"ן "בני חורין" מהקשר שנכפה עליהם ככלל עם רשות המסים? ● גלובס עושה סדר בזכויות החוזיות והתנאים שמשחררים אתכם מחובת הדיווח לרשויות המס, לפחות בשלב עריכת החוזה

אילוסטרציה: Shutterstock

יותר מחצי מהתשואה נמחקה: הסיבות לירידות החדות בוול סטריט, ומה קרה לאנבידיה?

מדד הפחד מתקרב לשיא, S&P 500 נמצא ברצף הירידות הארוך ביותר מאז 2022, והשבוע האחרון היה הגרוע ביותר של הנאסד"ק מאז 2022 ● מה עומד מאחורי המגמה? האינפלציה, המצב הגיאו-פוליטי המורכב וגם הפסימיות בנוגע לענף השבבים

גילון בק, ריצ'רד פרנסיס, אייל פסו / צילום: תמר מצפי, אלעד מלכה, Gauzy

בדרך לנאסד"ק: הישראלית שמאמינה שהשוק הזה יגיע ל-124 מיליארד דולר ב-2028

במדור השבועי של גלובס בדקנו מה קרה למניות הישראליות הבולטות בוול סטריט במהלך הסופ"ש ● גאוזי, יצרנית הזכוכית החכמה מתל אביב בדרך לנאסד"ק ● טבע משנה את אופן דיווח התוצאות שלה על בסיס גיאוגרפי ● וסנסטאר, חברת הפורטפוליו של קרן פימי הציגה תוצאות חלשות לרבעון

ג'רמי סוארד (משמאל) ועידו גונן, מייסדים משותפים Exodigo / צילום: Exodigo

עשרות יוצאי מודיעין ויחידות הנדסה התקבצו לסטארט-אפ אחד, כדי לפצח את הסוד

שירות מיפוי תת הקרקע של הסטארט-אפ הישראלי יכול לעלות מאות אלפי דולרים, אך הלקוחות מפחדים יותר מהלא נודע: "תמיד יש הפתעות באדמה" • אחרי שגלגלה מיליוני דולרים מהרנטגן התת קרקעי, אקסודיגו חולמת גם על התרחבות למיפוי אסטרואידים וירחים • וגם: איך מתפקדים כש-75% מעובדי החברה מגויסים למילואים, ולמה מדובר בעצם בשוק בלתי מוגבל? ● הסטארט-אפים המבטיחים

ד''ר נטע מימון, מנכ''לית Neuro-Fi, חוקרת מוזיקה ומוח / צילום: יונתן בלום

החוקרת שיכולה להשפיע על המוח שלנו, בלי שנשים בכלל לב

ד"ר נטע מימון משלבת בין מוזיקה לחקר המוח כדי לסייע לחולי אלצהיימר ופרקינסון ● היא גם הקימה חברה שרוצה להפוך את מה שאנחנו שומעים באוזניות לגירוי מוחי שיעזור לנו להירגע ● 40 עד 40: נבחרת המנהיגות הצעירה של גלובס 

צילום: Eduardo Munoz Alvarez (AP) (עיבוד תמונה)

הטעויות הנפוצות שמשקיעים עושים בהשקעה באג"ח ממשלתיות

בוול סטריט ג'ורנל מרחיבים על הטעויות הנפוצות של משקיעים באיגרות חוב ממשלתיות ● להערכתם, הטעות הנפוצה ביותר היא בהשקעה בקרנות אג"חיות שנסחרות בתנודתיות ● במקביל הם מסבירים כי כיום, תשואות האג"ח הממשלתיות קצרות הטווח אטרקטיביות יותר מאשר ארוכות הטווח

הצוללת. הילה ויסברג בשיחה עם  ד''ר עדית זכאי–אור / צילום: באדיבות ראוניברסיטת ייכמן

"חתרתי בים בזמן שהבנים שלי בחזית. לא צריך להתבייש במקומות שטוב לנו"

שיחה עם ד"ר עדית זכאי–אור, מנכ"לית מרכז מיטיב לפסיכולוגיה חיובית באוניברסיטת רייכמן ● על איך עצב ושמחה יכולים להשתלב זה בזה, כיצד להחזיק תקווה בזמן משבר והקשר בין חשיבה חיובית לתקיפה האיראנית • האזינו 

10 המניות היקרות ביותר בוול סטריט / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, חומרים: shutterstock

אלה הן 10 המניות הכי יקרות בוול סטריט

הן נחשבות למניות לוהטות במיוחד, אבל האם הן התחממו מדי? ● לאחרונה הצביע מגזין ביזנס אינסיידר על עשר חברות בשווי 10 מיליארד דולר לפחות הנסחרות בתמחור יקר במיוחד ביחס להכנסותיהן ● לרשימה נכנסו אנבידיה, מיקרוסטרטג'י ומניות טכנולוגיה נוספות, אבל גם רשת מזון מהיר ● לאחרונה, כשמשקיעים הופכים סלקטיביים יותר ואנליסטים חוששים מבועה חדשה, גם המניות היקרות חוטפות

המספרים מאחורי האופציות לעובדים בחברות ההייטק הישראליות נחשפים / צילום: Shutterstock, Lucky-photographer

נעילה חיובית בוול סטריט; טסלה איבדה כ-3%, אנבידיה עלתה בכ-4.3%

בורסות ארה"ב נצבעו ירוק ● מדד ההנג סנג זינק בכ-1.7% ● טסלה ירדה לאחר שפורסם כי הורידה את מחירי הרכבים החשמליים שלה ברחבי העולם; המניה ירדה מתחילת השנה בכ-40% ● ירידות במחירי הנפט והזהב ● האג"ח הממשלתיות בארה"ב נסחרו בעליות

טסלה 3 / צילום: יח''צ

טסלה מורידה את מחירי הדגמים בישראל. כמה הם יעלו?

כחלק ממהלך גלובלי של החברה, שהחל בסוף השבוע בארצות הברית, טסלה מוזילה את המחירים של דגמי טסלה 3 וטסלה S ● במקביל, סימנים ראשונים לכך שהקיצוץ הגלובלי בכוח האדם עליו הכריזה טסלה החודש, מגיע גם לישראל

איסמאעיל הנייה / צילום: ap, Lebanese Official Government

מומחים מסבירים: אלו הסיבות שבגללן בכירי חמאס שוקלים לעזוב את קטאר

בסוף השבוע האחרון, התפרסמו דיווחים על כך שההנהגה הפוליטית של חמאס שוקלת לעזוב את קטאר ולהעתיק את בסיסה לעומאן או לטורקיה ● שני חוקרים בכירים במכון למחקרי ביטחון לאומי מסבירים מה עומד מאחורי הדיווחים, ואיך הדבר קשור לתפקיד שממלאת קטר במשא ומתן לשחרור החטופים

פרופ' יוג'ין קנדל / צילום: מיכה לובטון

הוא היה אחד האנשים הקרובים לנתניהו, היום הוא חושף: "לא הייתי מחזיק במשרד שלו חודש"

יו"ר המועצה הלאומית לכלכלה לשעבר, יוג'ין קנדל, בטוח: "אם ישראל לא תשנה כיוון בהקדם, הכלכלה תקרוס, והמדינה עמה" ● לדבריו, כדי שנבואת הזעם לא תתממש צריך להקים ממשלה שתנהל סיכונים לטווח הארוך בכל תחומי חיינו ● הוא לא פוסל אפשרות להיות שר האוצר הבא, אבל "לא כזה שתפקידו העיקרי הוא לחלק הטבות" ● האזינו

הבורסה בתל אביב / צילום: Shutterstock

נעילה ירוקה בתל אביב: מדד ת"א בנקים 5 זינק בכ-4%

מדד ת"א 35 קפץ ב-1.1% ות"א 90 הוסיף לערכו כ-1.4% ● הדולר חצה רף של 3.8 שקלים ונחלש חזרה בסוף השבוע ● S&P הודיעו על הורדת הדירוג של ישראל מרמה של AA- ל-A+ ● הסיכויים להפחתת ריבית בישראל וארה"ב הולכים ומתרחקים ● בעוד שבישראל יתקיים שבוע מסחר מקוצר לרגל החג, בוול סטריט יפרסמו דוחות כמה מענקיות הטכנולוגיה המשתייכות לשבע המופלאות