גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

סיירת פינוי בינוי: "יום אחרי כנס פינוי בינוי - המחירים בשכונה עולים ב-10%"

חברי "סיירת פינוי בינוי" של אזורים: "אין קרקעות באזורי הביקוש; העתיד הוא בפינוי בינוי" ■ הסיירת אספה 1,000 חתימות ב-3 שנים: מגבעת שמואל דרך יהוד ועד נתניה ■ צפו בהדמיות ובידקו את המחירים

בשקט בשקט ובסבלנות אין קץ, הופכת אט אט חברת הבנייה אזורים - שעברה שנים סוערות מאז השלים שעיה בוימלגרין את רכישת השליטה בה ב-2006 - למעצמת פינוי בינוי.

הרחק מעין הציבור, הצליחה החברה בשלוש השנים האחרונות לאסוף את החתימות הנדרשות להריסת מאות יחידות דיור ישנות ובניית אלפי יחידות דיור חדשות במקומן, בכמה ערים מבוקשות בגוש דן ובמרכז הארץ.

בראיון בלעדי ל"גלובס" מספרים חברי צוות הפינוי בינוי של אזורים - חיים יודלביץ, סמנכ"ל נכסים, ישי אלהרר, מנהל תחום פינוי בינוי, ואדריכל הצוות עמיקם ודעי - על דרך החתחתים ארוכת השנים, מאיסוף החתימות דרך תכנון התב"ע (תוכנית בניין עיר) ועד לקבלת ההיתרים, שמובילה בסופו של דבר למה שכולם אוהבים לקרוא "התחדשות עירונית".

מעבר לדיירי אותם מתחמים, נראה כי לא רבים שמעו על פרויקטי הפינוי בינוי של אזורים, אך בימים אלה מקדמת החברה למעלה מעשרה פרויקטים במרכז הארץ, כשהבולטים בהם - והמתקדמים שבהם, אלה בהם התקבלה הסכמה של 80% מהדיירים או יותר - כוללים מתחמי ענק בערים מרכזיות בגוש דן ובמרכז הארץ.

כיום נדרשת הסכמה של 80% מבעלי הדירות בבניין על מנת לבצע פינוי בינוי, כאשר לרוב זה ניתנת הזכות לתבוע את ה-20% הנותרים על הנזק שמסב סירובם.

יחס של 1:5

אילו ערים, אם כן, סימנה אזורים ככדאיות לפרויקטים מסוג זה? ביהוד תהרוס אזורים 36 יחידות דיור, ובמקומן תבנה 162 יח"ד בשני בניינים ברחוב העצמאות; במתחם קרן היסוד-השבטים בבת ים תפנה החברה 144 יחידות דיור ובמקומן תבנה חמישה מגדלים בני 720 יחידות דיור; ו-113 דירות ישנות ברחוב חיל רגלים בראשון לציון ייהרסו, ובמקומן ייבנו 508 דירות בחמישה מגדלים, בשיתוף חברת צבי צרפתי.

פרויקטים שנמצאים בתהליך החתמה פחות מתקדם - עד 70% - ומיועדים לבניית כ-2,000 יחידות דיור חדשות, כוללים את רחוב בן גוריון בגבעת שמואל, שכונת רמת הרצל בנתניה, רחוב סוקולוב ברמת גן ורחוב שלם ברמת השקמה ברמת גן, אזור בו עמלות מספר חברות בשנים האחרונות להחתים דיירים, אך ללא תוצאות בשטח עד כה.

ביבנה מתכננת אזורים לבנות 500 דירות חדשות בחמישה מגדלים, במקום 96 יחידות דיור ישנות (יחס של שלוש דירות חדשות על כל דירה ישנה "פשוט לא יעבוד ביבנה", אומרים אלהרר ויודלביץ), אך החברה מעריכה שייקח עוד שלוש שנים לשנות את התב"ע ובמקביל להחתים את הדיירים.

אבל למרות האופטימיות שמשדרת אזורים, צריך גם לזכור שלא מעט חברות גדולות מנסות לפעול בתחום. בפועל, שנים אחרי שהתוכניות שלהן הופקדו בוועדות התכנון, הן עדיין אוספות חתימות של דיירים.

- למה אתם צריכים את כאב הראש הזה, כשאפשר לרכוש קרקע ממינהל מקרקעי ישראל ולבנות עליה תוך שנתיים?

יודלביץ: "לא כואב לנו הראש, אנחנו נהנים מהכל. זו עבודה קשה, זה לשבת בלילה באסיפות, ללכת לדיירים. אזורים זו חברה גדולה, ואנחנו סיירת פינוי בינוי, שהיא חלק מהיזמות של אזורים".

בהלצה מוסיף יודלביץ, כי "עד שהמינהל יוציא מכרזים ייקח איזה שבוע-שבועיים... אין קרקעות באזורי הביקוש, אז העתיד הוא בפינוי בינוי".

אלהרר: "אצלנו באים בבוקר, לוקחים אוויר ויוצאים לעבוד. פינוי בינוי זה מרתון, יותר מתמ"א 38 שזה ריצת 20 קילומטר. למעשה, פינוי בינוי זה מרוץ שליחים, אתה גומר מרתון אחד, מתחיל את המרתון הבא.

"העתיד הוא בחידוש של הערים וזה כולל הכל: פינוי-בינוי, חיזוק מפני רעידות אדמה, ורווח ליזם, לדיירים ולעירייה. זה WIN-WIN-WIN וזה פשוט לא יכול להיות אחרת. כן, יש פה כאב ראש בדבר הזה, אבל אני מרגיש באיזה שהוא מקום, וזו לא איזו מריחה, שיש פה גם שליחות קטנה בסיפור הזה".

משמאל לימין: ישי אלהרר, חיים יודלביץ ועמיקם ודעי / צילום: תמר מצפי)
מימין לשמאל: עמיקם ודעי, חיים יודלביץ וישי אלהרר

פוטנציאל השבחה

לדיירי המתחמים הישנים והמתפוררים אכפת אולי פחות מהשליחות ויותר מהשבחת הנכס שברשותם ושיפור איכות חייהם. מה, אם כן, צפויים להרוויח הדיירים במתחמי פינוי בינוי עתידיים של אזורים?

על פי הערכות בשוק, דירת 4 חדרים בשטח של 105 מ"ר כולל ממ"ד ומרפסת של 12 מ"ר, עם חניה ומחסן, צפויה לעלות בפרויקט של אזורים בבת ים כ-1.4 מיליון שקל. דירה דומה במתחם השבטים עולה כיום כמיליון שקל.

בפרויקט ברמת גן, המחיר העתידי נאמד בכ-1.4 מיליון שקל, כאשר דירות דומות נמכרות באזור ב-900 אלף שקל; בגבעת שמואל הפער בין ישן לחדש הוא 1.05 מיליון שקל לעומת 1.5 מיליון שקל; ביהוד ובנתניה תעלה דירת 4 חדרים חדשה 1.3 מיליון שקל, לעומת ערך של כ-800 אלף שקל כיום; וביבנה מדובר על ערך של 800 אלף שקל כיום וכ-1.2 מיליון שקל לדירה חדשה.

- כשאתם מתחילים בהחתמות, יש משקיעי נדל"ן שממהרים לרכוש דירות ישנות במתחם ו"לעשות סיבוב" על מנת לקבל דירה חדשה בפרויקט?

אלהרר: "יש כאלה. אחרי שרואים שחברה נכנסת למתחם, המחירים עולים. כשאזורים עורכת כנס של פרויקט פינוי בינוי בשכונה מסוימת, המחירים למחרת עולים ב-10%. אבל מרבית הדיירים לא מוכרים את הדירה. הם מאמינים בפרויקט ורוצים לבנות את עצמם ולשפר את מצבם".

- איך מוכרים חיים משותפים עם האוכלוסיה הקיימת לרוכשים החדשים?

יודלביץ: "זה דווקא מדבק בכיוון ההפוך. כשיש בית יפה, שומרים עליו; כשיש תחזוקה טובה, שומרים עליה. זה לא הבית עם הגינה המוזנחת שהם חיים בה היום, זה נראה אחרת לגמרי. אתה כבר לא גר בדירה עלובה".

קשה להוציא מאלהרר ומיודלביץ מילת ביקורת אחת על התנהלות הרשויות בתחום הפינוי-בינוי, והסיבות בגללן התחום מסרב להמריא. ובכל זאת, אלהרר מסכים לומר שיש ראשי ערים שמערימים קשיים, ויש ראשי ערים שתומכים.

אזורים

נדיר לקבל הסכמה כוללת

לדבריו, "פינוי-בינוי זה מרתון שאורך יותר מקדנציה אחת של ראש עיר, ולמרות זאת יש מספר ראשי ערים שחרטו על דגלם את נס ההתחדשות העירונית והוצאתן לפועל של תוכניות פינוי בינוי, גם אם הם לא יהיו הנהנים העיקריים מהפירות".

בכל השכונות בהן פעילה אזורים בתחום הפינוי בינוי, יש לה כבר 1,000 חוזים חתומים עם דיירים. לפעמים מדובר בדיירים למודי ניסיון, שכבר פנו אליהם מספר חברות בהצעות.

"תארי לעצמך שאת מגיעה לשכונה שכבר הובטח בה פינוי בינוי והאתר מוכרז כפינוי-בינוי, ואתה מתקדם ואומרים לך, 'שמע, כבר ראינו, בדקנו'. אנשים סקפטיים. התפקיד שלנו זה להביא אותם למצב של אמונה בפרויקט", אומרים יודלביץ ואלהרר.

הסכמת הדיירים למיזמי פינוי-בינוי היא המפתח להצלחתם: "אלה העסקאות המורכבות ביותר שיש בתחום המקרקעין. צריך חזון ואורך רוח. לשם הוצאתה לפועל של עסקה כזו דרושים נכונות ומוכנות של כל הדיירים במתחם. ללא הסכמה - אין פרויקט", אומר אלהרר.

לדבריו, "הכי חשוב זה שהדיירים יהיו ביחד לטובת העניין, וזה דבר נדיר לקבל הסכמה של כלל הדיירים; תמיד יהיו כאלו שיעניין אותם כמה האחר מרוויח, ולא כמה הם משדרגים את הנכס העיקרי שיש להם בחיים".

עוד כתבות

הצוללת. הילה ויסברג בשיחה עם  ד''ר עדית זכאי–אור / צילום: באדיבות ראוניברסיטת ייכמן

"חתרתי בים בזמן שהבנים שלי בחזית. לא צריך להתבייש במקומות שטוב לנו"

שיחה עם ד"ר עדית זכאי–אור, מנכ"לית מרכז מיטיב לפסיכולוגיה חיובית באוניברסיטת רייכמן ● על איך עצב ושמחה יכולים להשתלב זה בזה, כיצד להחזיק תקווה בזמן משבר והקשר בין חשיבה חיובית לתקיפה האיראנית • האזינו 

צילום: Eduardo Munoz Alvarez (AP) (עיבוד תמונה)

הטעויות הנפוצות שמשקיעים עושים בהשקעה באג"ח ממשלתיות

בוול סטריט ג'ורנל מרחיבים על הטעויות הנפוצות של משקיעים באיגרות חוב ממשלתיות ● להערכתם, הטעות הנפוצה ביותר היא בהשקעה בקרנות אג"חיות שנסחרות בתנודתיות ● במקביל הם מסבירים כי כיום, תשואות האג"ח הממשלתיות קצרות הטווח אטרקטיביות יותר מאשר ארוכות הטווח

בית קיץ בשבדיה. המחיר הממוצע במדינה עומד על 840 אלף שקל / צילום: Shutterstock

המטבע התרסק ומחירי הדיור ירדו: בגרמניה מעודדים לקנות בתי קיץ בשבדיה

חופשה בבית נופש נפוצה בצפון אירופה ● תמורת בקתה ללא חימום ומים זורמים, ליד אגם בצפון שבדיה, תשלמו רק 195 אלף קרונות שבדיות, כלומר כ־62 אלף שקל ● הבעלות פתוחה בפני זרים, ולא רק לתושבי האיחוד האירופי

כוחות צה''ל ברצועת עזה / צילום: דובר צה''ל

הותר לפרסום: רס"ל במיל' סאלם אלכרישאת נפל בצפון הרצועה

אלכרישאת, גשש בן 42 מאבו רובייעה, נפל בקרב בעזה ● דובר צה"ל לעזתים שבבית לאהייא: "עזבו את האזור מיד" ● צה"ל תקף בדרום לבנון; רקטות שוגרו למרחב מרגליות שבאצבע הגליל ● שני בכירי חיזבאללה חוסלו בדרום לבנון בתגובה על הפלת הכטב"ם הישראלי אתמול ● לפחות שתי מטרות יורטו בשמי נהריה ● כל העדכונים

נשיא ארה''ב, ג'ו ביידן / צילום: ap, Mark Schiefelbein

סיוע הענק האמריקאי אושר רשמית: איזה נשק תקנה ישראל במיליארדים?

אחרי בית הנבחרים, גם הסנאט האמריקאי אישר את הסיוע לישראל. חבילת הסיוע עומדת על כ-26 מיליארד דולר, מתוכם 14 מיליארד דולר לרכש ביטחוני ● מה יהיה ניתן לרכוש איתו, מה האינטרס האמריקאי הרחב, ועד כמה תהנה ממנו התעשייה הישראלית? ● גלובס עושה סדר

הפגנה פרו־פלסטינית באוניברסיטת קולומביה, אתמול (ש') / צילום: Reuters, Cristina Matuozzi

"ארגון טרור השתלט": גל הפגנות נגד ישראל באוניברסיטת קולומביה

ביום חמישי האחרון, נעצרו מעל מאה סטודנטים שהשתתפו בהפגנה פרו־פלסטינית באוניברסיטת קולומביה, וההפגנות מאז נמשכות במלוא עוזן ● פרופ' שי דוידאי מבית הספר למנהל עסקים באוניברסיטה צייץ בעקבות האירועים: "ארגון טרור השתלט על האוניברסיטה והמדינה צריכה להתערב ולהשתלט על הקמפוס"

סקטור השבבים יורד / צילום: Shutterstock

אנבידיה יורדת למקום החמישי בשווי שוק: מה עובר על הסקטור הלוהט בוול סטריט?

ביום אחד איבדה החברה הלוהטת של וול סטריט 10% מערכה, והיא רק דוגמה לסגמנט השלילי שאפיין את שוק השבבים כולו ● אנליסטים מנתחים את הסיבות: מנתוני מאקרו בעייתיים שמכבידים על השוק כולו ועד ל"תיקון" בתחום, שנהנה מפריחה משמעותית בשנה האחרונה

אילוסטרציה: shutterstock

עזבה את הדירה לפני תום מועד השכירות. האם המשכיר יכול לפדות את צ'ק הביטחון?

השוכרת טענה כי הדירה אינה ראויה למגורים עקב חוסר בידוד ורטיבות, ולכן היא יכולה לעזוב את הדירה ללא התראה מוקדמת ● המשכיר ניסה לפדות את צ'ק העירבון הפתוח על מלוא שכר הדירה לתקופת החוזה ● מה קבע בית המשפט?

הבורסה בוול סטריט / צילום: Unsplash, Ahmer Kalam

נעילה ירוקה בוול סטריט; מניות השבבים קפצו

הנאסד"ק קפץ ב-1.5% ● אירופה ננעלה במגמה חיובית ● נעילה מעורבת באסיה, מדד ההנג סנג זינק בכ-1.9% ● מחירי הנפט עלו ● הביטקוין עומד על כ-66.27 אלף דולר למטבע ● מחיר הזהב נחלש בכ-1% ● מדד מנהלי הרכש במגזר הייצור בארה"ב ירד והוביל לירידה בתשואות האג"ח הממשלתיות

צילומים: יריב כ''ץ (ידיעות אחרונות), יח''צ, shutterstock, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

המילון העכשווי של ענף השיווק, הפרסום והמדיה

גלובס מציג את המושגים, האנשים, הרשתות והחברות שמסעירים בעת הנוכחית את אנשי השיווק, הפרסום והמדיה ● מהאחים אמיר והשרים ניר ברקת ושלמה קרעי, דרך האיום הסיני משיין - ועד רשתות המזון שעשו עלייה והבינה המלאכותית שכולם מתאמצים לייצר איתה מציאות חדשה

חופית באטה, חוקרת בינה מלאכותית ב-AI21 / צילום: יונתן בלום

היא התגייסה ליחידת מודיעין, צוללת עם כרישים ועובדת בתחום הכי חם בעולם

היא שובצה במודיעין אך התעקשה להתגייס לקרבי, שימשה אלגוריתמאית במובילאיי ויש לה תואר במתמטיקה ● כיום חופית באטה היא חוקרת ב-AI21 Labs, שנתמכת בידי ענקיות הטכנולוגיה ● 40 עד 40: נבחרת המנהיגות הצעירה של גלובס

ד''ר נטע מימון, מנכ''לית Neuro-Fi, חוקרת מוזיקה ומוח / צילום: יונתן בלום

החוקרת שיכולה להשפיע על המוח שלנו, בלי שנשים בכלל לב

ד"ר נטע מימון משלבת בין מוזיקה לחקר המוח כדי לסייע לחולי אלצהיימר ופרקינסון ● היא גם הקימה חברה שרוצה להפוך את מה שאנחנו שומעים באוזניות לגירוי מוחי שיעזור לנו להירגע ● 40 עד 40: נבחרת המנהיגות הצעירה של גלובס 

גבול לבנון / צילום: ap, Hassan Ammar

בלבנון מדווחים על עשרות מטרות שהותקפו בבת-אחת בדרום המדינה

פגיעה ישירה בשני בתים באביבים, קרוואן אחד נשרף - אין נפגעים בגוף • צה"ל: סוכל פיגוע ליד חברון, מחבלת חוסלה אחרי שהסתערה עם סכין לעבר כוח • פגיעה ישירה בלול במרגליות; חיזבאללה: "שיגרנו עשרות קטיושות" • תיעוד מהתקיפה הלילית בלבנון: מחבל ירד מאופנוע, נכנס למבנה וחוסל מהאוויר • אלפי בני אדם מחו יחד עם משפחות החטופים מחוץ לקריה בת"א • עדכונים שוטפים

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילום: Shutterstock

להפסיק לרוץ על הגלגל. מה יקרה לכם אם תרוויחו פחות

המעבר למשרה עם משכורת נמוכה יותר, כרוך בדרך-כלל בקיצוץ בהוצאות ● יחד עם זאת, הוא עשוי להגיע עם עלייה ניכרת בזמן הפנוי ובאיזון בין העבודה והחיים

מפגינים פרו פלסטינים באוניברסיטת קולומביה / צילום: Reuters, Lev Radin

ההפגנות הפרו-פלסטיניות באוניברסיטאות העילית בארה"ב צוברות תאוצה

כניסתו של פרופסור שי דוידאי, ישראלי המרצה באוניברסיטת קולומביה, נחסמה ● עשרות נעצרו באוניברסיטת ייל לאחר שהקימו מחנה אוהלים בקריאה לשחרור עזה

המספרים מאחורי האופציות לעובדים בחברות ההייטק הישראליות נחשפים / צילום: Shutterstock, Lucky-photographer

נעילה חיובית בוול סטריט; טסלה איבדה כ-3%, אנבידיה עלתה בכ-4.3%

בורסות ארה"ב נצבעו ירוק ● מדד ההנג סנג זינק בכ-1.7% ● טסלה ירדה לאחר שפורסם כי הורידה את מחירי הרכבים החשמליים שלה ברחבי העולם; המניה ירדה מתחילת השנה בכ-40% ● ירידות במחירי הנפט והזהב ● האג"ח הממשלתיות בארה"ב נסחרו בעליות

שיתוף הפעולה החדש של איראן שמדאיג את ארה"ב

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה ● והפעם: איראן חותמת על שמונה הסכמים כלכליים וביטחוניים עם פקיסטן ● התקשורת בלבנון דנה בשאלה איך תיראה המדינה ביום שאחרי הלחימה ● והמחאות נגד ישראל בקמפוסים תופסות את הכותרות בארה"ב ● כותרות העיתונים בעולם

קרית שמונה / צילום: אייל מרגולין

בערב החג: רצף אזעקות בגליל העליון והמערבי

מוקדם יותר: מטרה אווירית יורטה באזור קריית שמונה ● יותר מחצי שנה אחרי 7 באוקטובר - ראש אמ"ן חליוה פורש מצה"ל • "לעד אשא איתי את הכאב האיום של המלחמה", כתב לרמטכ"ל • אלוף פיקוד מרכז יסיים את תפקידו בקיץ ● צה"ל פתח במבצע סיכול במסדרון החיץ ברצועה: מחבלים חוסלו, תשתיות טרור אותרו והושמדו • דיווח בניו יורק טיימס: ישראל תכננה מתקפה גדולה יותר נגד איראן, גם בטהראן - אך היא נבלמה ברגע האחרון ● כל העדכונים

מטוס B-52 שנושא עליו את טילי המיקרו־גל / צילום: Reuters, Michael Clevenger / Courier Journal / USA TODAY NETWORK

חודר בונקרים ומשבית כורים גרעיניים, ללא פגיעות בנפש: הנשק האמריקאי שיכול לשנות את מאזן הכוחות מול איראן

לפי חשיפת "דיילי מייל" הבריטי, ארה"ב פרסה בחשאי מערכת טילי מיקרו-גל, שהפעימות האלטקרו-מגנטיות שהם פולטים יכולים להשבית כל מכשיר אלקטרוני – כולל מתקני גרעין תת קרקעיים ● איך היא עובדת?

לוטרה. דגי בריכות הנוי חוסלו כמעט לחלוטין / צילום: Shutterstock

קרבות על טריטוריה, פלישות וחיסולים: משפחות הפשע של סינגפור הן בכלל לוטרות

הסגרים שהונהגו בקורונה נתנו לבעלי חיים רבים הזדמנות להשתלט על שטחים אורבניים ● בתום המגפה הם נדחקו בחזרה לשיפולי הערים, אבל לא הלוטרות בסינגפור: אלה עושות שם שמות אפילו על חשבון קרוקודילים