גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

40% מהחברות יגדילו בונוסים - אך עם תלות בהכנסות וברווח

למרות טראומת המשבר הכלכלי, סקר בינלאומי שערכה חברת Hay Group בקרב 1,300 חברות ב-80 מדינות, מראה כי חברות רבות בעולם מתכוונות להגדיל את הבונוסים לעובדים ■ רק שמהיום הקריטריונים לקבלתם עומדים להשתנות ■ איך בדיוק? המנהלים מסבירים

למרות שהמשבר הכלכלי מאחורינו, מדיניות חלוקת הבונוסים לעובדים בפירמות העסקיות עדיין מצויה בצילה של פוסט-טראומה.

סקר בינלאומי שערכה חברת הייעוץ הבינלאומית Hay Group בנושא מדיניות החברות לגבי תשלום בונוסים, שנערך בחודש מאי בקרב 1,300 חברות בכ-80 מדינות, מראה כי החברות חוזרות לחלק בונוסים, אולם הן עושות זאת באופן שונה מבעבר: 39% מהחברות בעולם אמנם מתכננות להגדיל את רכיב הבונוסים בחבילות התגמול של העובדים, אך דומה שעקרונות של זהירות, דיוק ושקיפות מרחפים חזק באוויר.

עוד על-פי ממצאי הסקר, הדירקטוריון מעורב עמוק יותר בקביעת גובה ומבנה הבונוסים, רף הביצועים לקבלת הבונוסים מתוכנן לעלות, קיימת הקפדה יתרה על התאמת תוכניות הבונוסים לאסטרטגיה העסקית; ובנוסף, מדדי הניהול הקשים כמו רווחיות והכנסות מקבלים משקל כבד יותר לעומת מדדים כמו שימור עובדים ולקוחות.

קתרין ג'וניס, מנכ"ל היי-גרופ ישראל; שלומי גבאי, מנכ"ל איקאה; ראובן קובנט, מנכ"ל דן אנד ברדסטריט; אלי דוד, מנכ"ל סובארו (יפנאוטו) היוצא; עו"ד איילת ורבין-נחמיאס, דירקטורית במספר חברות; ואבי ניר, מנכ"ל קומפויז'ן, המעניקה שירותי ייעוץ לקביעת מדיניות תגמולים בארגונים מובילים; משרטטים את תמונת המצב החדשה.

1. מעורבות הדירקטוריון

ממצאי הסקר: 55% חברות ציינו שהדירקטוריון הפך להיות מעורב הרבה יותר בתהליכי קבלת בונוסים

אבי ניר, מנכ
אבי ניר, מנכ"ל קומפויז'ן

ניר רואה את התופעה הזאת הולכת ומתחזקת גם בארץ. "מגמה בולטת שהבחנו בה בחודשים האחרונים", מספר ניר, "היא כניסתו המסיבית של הדירקטוריון והתעמקותו בסוגיית הבונוסים ברזולוציות הרבה יותר גבוהות מבעבר.

"היום הדירקטוריון קובע כיצד יקבע תקציב הבונוסים וגובהו - כמה ישלמו בהינתן רווחיות - והוא גם מעורב בקביעת מבנה הבונוס: מהם המדדים לקבלת בונוס ומה משקלם; וגם בקביעה 'איך תוגדר הצלחה'.

"מי שמוביל בארץ מגמה זו היא בעיקר התעשייה הפיננסית - בנקים, חברות ביטוח ובתי-השקעות - והיא גם מקבלת רוח גבית על-ידי שני חוזרים: אחד שהוציא המפקח על הבנקים, והשני שהוציא הממונה על שוק ההון במשרד האוצר.

"החוזרים האלה מחייבים את הפירמות העסקיות לקבוע מדיניות בונוסים מסודרת לנושאי משרה ולעוסקים בהשקעות. כלומר, הרגולציה מחדדת לדירקטוריון שיש לו אחריות ישירה על מדיניות התגמול בתעשייה הפיננסית".

* מה לגבי שאר התעשיות במשק?

ניר: "בפועל התעשייה הזו היא הקטר שמושך את השוק ובהחלט רואים היום את הערנות הזאת אצל הדירקטורים גם בתעשיית המזון, גם בשוק הסלולר, גם בתעשייה המסורתית, גם במוצרי צריכה וגם בקמעונות.

"אם בעבר הדירקטוריון התעניין ברמת 'המספר הכולל' (תקציב הבונוס), היום הכניסה שלו לפרטים הקטנים מעלה דרישות הרבה יותר מחודדות. למשל, הם ידרשו מהמנכ"ל להציג בנצ'מרק של מדיניות התגמולים אצל שחקנים אחרים בענף או שהם הם יבקשו להפעיל חברות ייעוץ אובייקטיביות כדי להבטיח מדיניות תגמול נקייה ומדויקת יותר".

2. תמהיל המדדים

ממצאי הסקר: 51% מהחברות משתמשות ביותר מדדים פיננסים כמו הכנסה, רווחיות ומכירות לקביעת הבונוס

ג'וניס: "מספרים אלה הם בהחלט סיבה לדאגה. הדגש על מדדים פיננסים יכול לעודד עובדים להתמקד ברווח קצר טווח, מבלי להתייחס לסיכונים ארוכי טווח כמו יציבות או מיתוג החברה. תוכניות התגמול הטובות ביותר מעודדות יעדים ארוכי טווח, ומכירות בצורך לאזן בין מדדים פיננסים, מדדים אופרטיביים ומדדים המשקפים שביעות רצון עובדים".

דוד: "לאחר טראומת השפל הכלכלי, עלולה להיווצר בארגון עסקי מדיניות חלוקת בונוסים שמבוססת בעיקר על מדדים עסקיים קשים כמו רווחיות, מכירות או הגדלת נתחי שוק, תוך התעלמות יחסית ממדדי ניהול רכים כמו מדדים סוציומטריים, מדדי שביעות רצון עובדים, תפוקות עובדים או שביעות רצון לקוחות.

"ההנהלה רתומה כולה לרווח הנקי ולרווחיות התפעולית וזה בהחלט מובן, אבל זו עשויה להיות שגיאה כשמגיעים למצב בו להיבטים הרכים בניהול מתחילה להיות השפעה על התנהלות החברה בטווח הארוך. למשל, אחד המדדים השכיחים שנוטים להתעלם מהם יהיה 'כיצד מעריכים אותך הכפיפים שלך (האם הם אוהבים להתממשק איתך או מעדיפים לצמצם ככל שניתן את נקודות המגע). באופן טבעי, במצבי משבר כלכלי תהיה נטייה להתייחס פחות אל מדד כזה, אבל זה עלול להיות מסוכן כיוון שהתעלמות ממנו עלולה להוביל למצב שבו הארגון מחזיק לאורך זמן מיותר מנהל שמזיק לארגון".

* מה אתה מציע?

דוד: "לאחד את דרג המנהלים הבכירים סביב מטרת-העל של הארגון - רווחיות, ולרתום אותם סביב פרמטרים קשים משותפים שנוגעים לרווחיות ולהכנסות. יחד-עם-זאת, יש להוסיף לכל אחד מהם קריטריון ניהול רך שקשור לתחום העסקי הספציפי שלו. למשל, נמדוד את מנכ"ל השירות גם על שביעות רצון לקוחות ואת מנכ"ל משאבי אנוש על מדד שימור העובדים. כמובן שבתקופות משבריות שביעות הרצון של העובדים תהיה מדד משני יותר לרווחיות, וזה בסדר - אבל עדיין זו שגיאה להתעלם ממדד כזה או לצמצם באופן מוגזם את משקלו".

3. תקשור המדיניות

ממצאי הסקר: 60% מהחברות ציינו שהן משנות את אופן תקשור הבונוסים לעובדים

אלי דוד, מנכ
אלי דוד, מנכ"ל סובארו (יפנאוטו) היוצא

ג'וניס: "60% מהחברות בסקר ציינו כי הן משנות את אופן תקשור הבונוסים לעובדים. יחד-עם-זאת, ישנן עדיין לא מעט חברות שאינן מצליחות לתקשר את תוכנית הבונוס בצורה ברורה (רק שליש מהחברות מאמינות שמערכת הבונוסים מתוקשרת בצורה אפקטיבית על-ידי המנהלים הישירים). בהקשר הזה, ההמלצה שלנו לחברות ישראליות היא לנהוג בפחות דיסקרטיות בנושא חלוקת הבונוסים ולטפח שקיפות".

דוד: "חלק מהליקוי בתקשור מדיניות הבונוסים נובע מכך שלעתים קרובות מדי קובעים מדיניות ושוכחים לחבר את הנתינה של המענק עם העשייה בזמן אמת. כלומר, מעניקים למנהל כלשהו בונוס בלי למלל את הרציונל והסיבה, הן מולו והן מול שאר חברי הארגון. כתוצאה מכך, כל סוגיית הבונוסים עלולה להפוך מקור לחיכוכים בין המנהלים לבין עצמם ולייצר רוחות רעות. יהיו בארגון מי שיחשבו שלקביעת הקריטריונים עבור מנהל איקס נכנסו אג'נדות אישיות, העדפות אישיות, למשל, שהמנכ"ל הגדיר לו תנאי-סף נמוכים וקלים יותר להשגה לעומת מנהלים אחרים בארגון".

* איך מונעים את זה?

"אני מציע להעלות על נס את נתינת הבונוס למנהל ברמה כלל ארגונית - בצורה הכי פתוחה, הכי שקופה והכי מדויקת, תוך חיבור לעשייה המידית שלו, למשל: 'סמנכ"ל השירות קיבל החודש בונוס איקס על כך שמדד נטישת הלקוחות צנח ב-30%'.

"השקיפות הזו מסלקת מהמשוואה שמועות רעות, מבהירה את הסולמות על פיהם הבונוסים בארגון ניתנים, ומייצרת אווירה של ניקיון".

4. בדיקות יעילות

ממצאי הסקר: 1 מכל 5 חברות החלה למדוד את יעילות התגמול ורמת החזר ההשקעה

עו
עו"ד איילת ורבין-נחמיאס, דירקטורית במספר חברות

ניר: "אין לי ספק שמגמת המדידה של אפקטיביות הבונוסים תתעצם מדי שנה. חברות כבר לא יכולות להרשות לעצמן מצב של קביעת מדיניות בונוסים 'על טיס אוטומטי'. עצם הכניסה למדדים הפנימיים מצד הדירקטוריון, עצם ההתעסקות בשכלול המדדים, מייצרת באופן טבעי הרבה יותר בדק בית ועצירה לצורכי בדיקות יעילות תקופתיות. כבר היום יש חברות שמאמצות סימולציות נוסח 'לו היינו מחילים את תוכנית הבונוסים של 2010 על 2009' ובודקות את הממצאים. כשהן נוכחות לדעת שהן היו משלמות הרבה פחות ומגדילות את הרווחיות, הן עוצרות ובודקות את האפקטיביות של מדיניות התגמול כדי לכוונן אותה מחדש".

גבאי: "לארגונים הגדולים אין בכלל דילמה האם להשתמש בחלוקת בונוסים ככלי מתמרץ. הם מבינים שמדובר בכלי יוצא משפר ביצועים. הדילמה שלהם מונחת בהתוויית המדדים וכיצד לקבוע את תנאי הסף. על ציר הזמן נוצר מצב אנומלי, לפיו הבונוס הפך חלק מובנה מההסכמים של המנהל - במנותק מהישגיו או מהישגי הפירמה בפועל, וזוהי מגמה שמשתנה באופן דרסטי גם בארץ וגם בעולם".

ורבין-נחמיאס: "ללא ספק תהיה בדיקה תדירה יותר של מדיניות התגמול. אחת לשנה או אפילו פעמיים בשנה הוא מינון הבדיקה הנכון. למעשה, המשבר הציב אותנו במצב נפיץ - אף אחד לא יודע באיזה מקום בסייקל שלו אנו נמצאים היום. כולם יודעים שהוא לא באמת הסתיים ושלוקח זמן לעבור לצמיחה יציבה. על הרקע הזה, הכול נעשה היום יותר דקדקני וזהיר, ולכן גם בדיקת האפקטיביות של מדיניות התגמול עולה בתכיפותה. עם זאת, הייתי עושה אבחנה: מינוני הבדיקות למדיניות התגמול יעלו, אך לא בטוח שהדירקטוריונים ישנו אותה כל שנה כי כל שינוי כזה מייצר רעשים בפירמה".

5. קביעת התניות

ממצאי הסקר: 61% מהחברות שינו את מדיניות התגמול: לא עוד עפ"י הנורמות המקובלות אלא עפ"י המציאות העסקית

ראובן קובנט, מנכ
ראובן קובנט, מנכ"ל דן אנד ברדסטריט

קובנט: "עם פרוץ משבר הבועה בתחילת המילניום אמר יו"ר דן אנד ברדסטריט העולמית: 'קיים מצב אנומלי שבו התוצאות יורדות והבונוסים עולים'. במילים אחרות, הבעיה המרכזית במדיניות חלוקת בונוסים בארגונים מונחת גם בחוסר החיבור למציאות העסקית: הקריטריונים לקביעת הצ'ופרים 'במלחמה הבאה' יקבעו על-פי מסקנות 'המלחמה הקודמת'.

"כך למשל, הפירמה העסקית קובעת חלוקת בונוסים של איקס אחוזים מההכנסות כדי לצ'פר את המנהלים שלה; אבל במועד התשלום היא חווה, למשל, מיתון, האטה נקודתית או שינוי בכוחות השוק של ארץ היעד, ואז חלוקת הבונוסים כבר לא מסונכרנת עם המציאות העכשווית. כך נוצר חוסר-סנכרון בין המציאות העסקית הנוכחית לבין ההבטחה ההיסטורית לבונוסים.

"כתוצאה מכך מתפתחת היום בארגונים ההבנה שעליהם לשכוח ממדיניות תגמול נוקשה - תגמול 'לפי הספר' - והן מכניסות במנגנון קביעת הבונוסים התניות שמאפשרות לפתוח את הנושא בצורה גמישה, ולשנות כיוונים תוך כדי תנועה ולפי תנאי השוק".

"בישראל יותר עובדים בממוצע זכאים לבונוסים, מבלי שנבחנת התרומה שלהם"

שלומי גבאי, מנכ
שלומי גבאי, מנכ"ל איקאה

ג'וניס: "בישראל, יחסית לעולם, יותר עובדים בממוצע זכאים לבונוסים, מבלי שנבחנת לעומק התרומה שלהם להצלחה. ניתן לומר, כי בחברות ישראליות גדולות דרך קבלת ההחלטות לגבי זכאות לבונוסים אינה מובנית, והקשר בין תשלום בונוסים לבין ביצועים אינו קשר הדוק".

קובנט: "זה נכון. בארגונים עסקיים רבים מדי בארץ קובעים מראש כלל גנרי לפיו 'בהתאם לרווחיות החברה בסוף השנה תהיה חלוקת בונוסים לדרג המנהלים'. רק כשמגיעים לסוף השנה נזכרים לעשות את הדיפרנציאציה, ולקבוע את גובה הבונוס על-פי המאמץ היחסי של כל מנהל. כשלא נקבעים מראש פרמטרים משוקללים, הרי שלכל אורך הדרך נוצרת אי-בהירות והמנהלים בדרגי הביניים כבר לא בטוחים מה יקבלו, אם בכלל, וההבטחה לבונוס כבר לא מניעה אותם. קרי, הבונוס המובטח מאבד מכוחו לחולל מוטיבציה ולהניע. הפתרון בהקשר זה הוא לחדד ולהגדיר לכל מנהל יעדים אישיים על-פיהם ייקבע סף הבונוס".

* האם רמות הזהירות הגבוהות והקשחת התנאים יכרסמו בגובה הבונוסים של הבכירים?

ניר: "שאלה טובה שקשה להשיב עליה. שלהי 2008 נראו מבהילים, ולכן כמעט לא היו פירמות שחילקו בונוסים. את הבונוסים בגין 2009 חילקו בין מארס למאי השנה, כך שהפרספקטיבה שלנו צרה מכדי שנוכל לומר מה תהיה ההשלכה של מעורבות הדירקטוריון, למשל, על גובה הבונוס האבסולוטי. דבר אחד בוודאות יקרה: לאורך זמן סביר יהיה לינקאג' הדוק יותר בין גובה הבונוסים לבין התוצאות עסקיות בפירמה".

גבאי: "לא רק שגובה הבונוס האבסולוטי לא יפחת הוא אף עשוי לעלות, כיוון שמדובר בכלי ניהולי מצוין שפירמות גדולות ומסודרות, במיוחד היום, לא יכולות לוותר עליו. צריך להבין שלמשבר היו שתי השלכות: מצד אחד זהירות, ומצד שני צורך חזק יותר להביא תוצאות ולהגדיל את שורת הרווח הנקי. כדי להביא את התוצאות הללו יש צורך בכלי המתמרץ והמניע הזה, ולכן אני ממש לא רואה את הבונוסים מתכווצים. נהפוך הוא, אני מכיר כבר היום פירמות גדולות שעברו למודלים של חלוקת בונוסים מבוססי תוצאות - על בסיס רבעוני ולא על בסיס שנתי, או חברות שהכניסו את הרכיב המשתנה הזה - לשכר הקבוע".

ורבין-נחמיאס: "תמונת המצב נכון להיום אמביוולנטית מאוד. מצד אחד, נכנסו גם מנגנוני בונוס שלילי לפיהם - אם החברה תיכנס להעמקת הפסדים הבונוסים שניתנו למנהל בשנה קודמת יוחזרו בחלקם או יקוזזו. מנגנון כזה שקושר את גורל המנהל בגורל החברה, משקף ביצועים ארוכי טווח ועלול ללחוץ את גובה הבונוס כלפי מטה. מצד שני, בעלי מניות בחברה שיצאה מהמשבר בהפסדים רוצים שהמנכ"ל שלהם יהיה אחוז דיבוק בדחף להעביר את הפירמה לפסים של רווח, ולכן הם מוכנים להתחלק איתו בשמחה ברווחים - תופעה שלוחצת את הבונוס כלפי מעלה. לפיכך, אני מסכימה שקשה היום לנבא כיצד הקשחת התנאים והזהירות ישפיעו על הגובה האבסולוטי של הבונוס".

11

עוד כתבות

יהודה זיסאפל ז''ל וזהר זיסאפל ז''ל / צילום: כדיה לוי, איל יצהר

"לא היו להם יאכטות ומטוסי פאר": לאן פניה של אימפריית ההייטק שהקימו האחים זיסאפל

האחים יהודה וזהר זיסאפל היו מאבות ההייטק המקומי ● הם הלכו לעולמם בתוך פחות משנה והשאירו מאחור את קבוצת רד בינת, הכוללת עשרות חברות ● גלובס שוחח עם מקורבים, בכירים בתעשייה וקולגות, וצלל להיסטוריה ולעתיד של אחת מאימפריות ההייטק הראשונות בישראל: "הם עבדו עד הימים האחרונים, אך לא מינו דור המשך מקצועי שיכול לקחת את זה הלאה"

השופט בדימוס איתן אורנשטיין, לשעבר נשיא בית המשפט המחוזי תל אביב / צילום: דוברות לשכת עורכי הדין

אורנשטיין דחה בקשה להתפטר מבוררות המיליונים גרטנר-גרטלר

המיליארדר דן גרטלר ביקש לפסול את השופט בדימוס איתן אורנשטיין מתיק הבוררות בסכסוך עם האחים גרטנר, בנימוק שאורנשטיין סבור כי גרטלר הוא זה שעומד מאחורי חשיפת השיחות שלו עם יו"ר לשכת עוה"ד לשעבר אפי נוה, מהן עולה חשש ליחסי "תן וקח" בין השניים • אורנשטיין, שכבר כתב את פסק הבוררות, דחה את הבקשה

נשיא ארה''ב, ג'ו ביידן / צילום: Associated Press, Jacquelyn Martin

ארה"ב ועוד 17 מדינות בקריאה משותפת: "לשחרר חטופים מיד"

גורם בכיר בממשל ביידן: יש עסקה על השולחן, בקרוב נדע יותר ● בכיר בזרוע המדינית של חמאס ל-AP: נניח את נשקנו אם תקום מדינה פלסטינית בגבולות 67' • צה"ל תקף הלילה מטרות חיזבאללה במרחב מרון א-ראס • דובר צה"ל: סרטון החטוף מהשבי - קריאה דחופה לפעולה • עדכונים שוטפים

מסילת 431. 6 ק''מ של גשרים / צילום: ענת דניאלי לב

30 ק"מ ב-4 מיליארד שקל: זה יהיה אחד הפרויקטים התקדימיים בישראל

מסילת הרכבת 431, שאמורה לחבר את ערי השפלה ומישור החוף הדרומי עם מודיעין וירושלים, הולכת ונבנית בימים אלה מעל המכוניות הנוסעות בכביש ● האתגרים הטכנולוגיים והמחסור בפועלים מחייבים פתרונות יצירתיים

מארק צוקרברג / אילוסטרציה: גלובס

הסיבות לצניחה של מניית מטא למרות תוצאות חזקות, והחשש מאפקט דומינו מגיע עד לגוגל

מטא אכזבה בגדול את המשקיעים עם תחזית פושרת לרבעון הבא, למרות שהכתה את התחזיות בשורת הרווח וההכנסות ● אוראל לוי, מור קרנות נאמנות: "השוק חושש שטרנד ה-AI לא מצליח לייצר הכנסות" ● וגם: למה אחרי פרסום הדוח של מטא צנחה מניית אלפאבית במסחר המאוחר ומי עוד צפוי להיפגע מאפקט הדומינו?

בועז לוי, מנכ''ל התעשייה האווירית לישראל / צילום: יוסף יהושע

בתעשייה האווירית רוצים לחתוך את הדיבידנד למדינה. הבעיה: הבונוס לעובדים ייתקע

אחרי שיא בהכנסות וזינוק ברווח הנקי, לגלובס נודע שבתעשייה האווירית יבקשו מרשות החברות לנצל את הכסף למחקר ופיתוח ● עד שלא יסוכם הדיבידנד למדינה, גם המענקים לעובדים בהקפאה

רונן דר ועומרי גלר, Run:AI / צילום: Run:AI

החברה הלוהטת בעולם רכשה אותם: הכירו את רונן דר ועמרי גלר

בזמן שהיו דוקטורנטים להנדסת חשמל בתל אביב, הרבה לפני ש-AI הפך לטרנד הלוהט של השווקים, חברו להם יחד עמרי גלר ורונן דר להקמת חברה בתחום - Run:AI ● מי הייתה המשקיעה הראשונה שהביעה בהם אמון, מתי הבינו שבינה מלאכותית תהיה הדבר הבא, ואיך השפיעה עליהם המלחמה ● אתמול החברה נרכשה רשמית ע"י אנבידיה בסכום המוערך בכ-720 מיליון דולר

תחנת אוטובוס. מדלגים על תחנות או כלל לא מגיעים / צילום: איל יצהר

על חשבון הנוסעים: השיטה המעוותת שמקפיצה את רווחי חברות התחבורה

הסבסוד הממשלתי של נסיעות אוטובוסים גדל עם השנים, אך בשטח לא תמיד מורגש שיפור בשירות ● אחת הסיבות המרכזיות טמונה בבחירת המפעילות במכרזים לפי פרמטר של מחיר ● כעת, נוכח "המרוץ לתחתית" שמדרדר את איכות התחבורה הציבורית, גוברת הדרישה לשינוי המנגנון

הדולר מתחזק בחדות מול השקל

השקל נחלש בחדות מול המטבעות הזרים. אלו הסיבות

השקל נחלש בחדות הן מול הדולר והן מול האירו ● הכלכלנים הבכירים מסבירים כי מעבר למתיחות הגיאופוליטית מול איראן ולצד ההסלמה בצפון, גם גורמים בינלאומיים תורמים להיחלשות המטבע המקומי

רצפת המסחר בבורסת וול סטריט / צילום: ap, Richard Drew

הבורסה האמריקאית בדרך למטה? זה מה שחושבים בבנקים הגדולים

הימים האחרונים בבורסה האמריקאית אופיינו בתנודתיות גבוהה - ירידות חדות שהתחלפו בעליות מרשימות ● בסיטיבנק, ג'יי. פי מורגן וגולדמן זאקס מספקים תחזיות סותרות לגבי ההמשך ● וגם: הסיבות לרכבת ההרים והכיוון של הבורסה בתל אביב

אייל בן סימון, מנכ''ל הפניקס / צילום: יחצ ענבל מרמרי

הכללים השתנו, עכשיו דרוש רוכש: האם הפניקס תהפוך לחברה ללא גרעין שליטה

הקרנות סנטרברידג' וגלטין פוינט, בעלות השליטה בהפניקס, סיכמו עם הרגולטור על מתווה למכירת רוב מניותיהן בתוך שנתיים שיהפוך את חברת הביטוח הגדולה בישראל לחברה ללא גרעין שליטה ● המשמעות: כוחם של היו"ר והמנכ"ל יתחזק עוד יותר

חברת הייעוץ מקינזי / צילום: Shutterstock, T. Schneider

בגלל פרשת האופיואידים: מקינזי תחת חקירה פלילית בארה"ב

משרד המשפטים בארה"ב חוקר את העצות שנתנה מקינזי ליצרניות אוקסיקונטין ומוצרי אופיואידים אחרים

שכונת אשכול ברובע שדה דב / הדמיה: משרד האדריכלים תכנון נוף

בשווי מעל 100 מיליון שקל: עיריית תל אביב מוכרת מגרש ענק בשדה דב

עיריית תל אביב מוכרת מגרש בן כ-4 דונמים בשכונת אשכול בצפון העיר, ששוויו הוערך בכ־115 מיליון שקל ב־2021 ● רמ"י ומשרד השיכון פרסמו מכרזים להקמת מעל 8,000 יח"ד ברחבי הארץ ● והוועדה הארצית לתכנון ולבנייה אישרה תוכנית ראשונה לפינוי-בינוי בעתלית ● חדשות הנדל"ן

טסלה ונטפליקס. תוצאות הפוכות ותזכורת / צילומים: Shutterstock

שתי ענקיות, תוצאות הפוכות ותזכורת לכלל החשוב של עונת הדוחות

טסלה פרסמה ביום שלישי בלילה דוח רבעוני מאכזב, אבל המניה זינקה בפתיחת המסחר ב־13% ● בשבוע שעבר קרה בדיוק ההפך לענקית טכנולוגיה אחרת, נטפליקס, שמנייתה צנחה למרות תוצאות חיוביות ● הסיבה: המלכות האמיתיות של עונת הדוחות הן התחזיות

וול סטריט / צילום: Unsplash, Chenyu Guan

נעילה מעורבת בוול סטריט; אנבידיה ירדה בכ-3%, טסלה זינקה ב-12%

הנאסד"ק עלה ב-0.2% ● אירופה ננעל בירידות קלות ● מדד הנג סנג עלה ב-2% ● בנק פיקטה: "שוק המניות בארה"ב תלוי ברווחי החברות הגדולות" ● יו"ר UBS: "הבנק אינו גדול מכדי ליפול" ● טסלה פספסה את התחזיות, אך המניה זינקה במסחר המאוחר; תאיץ השקת דגמים מוזלים • דריכות בשוק לקראת דוחות מטא לאחר הנעילה בוול סטריט • בנק אוף אמריקה ממליץ על שתיים מ"שבע המופלאות"

צבי לנדו, מנכ''ל סולאראדג' / צילום: איל יצהר

מניית סולאראדג' הידרדרה לשפל של 5 שנים בעקבות תוצאות פושרות של המתחרה

דוחות אנפייז האמריקאית לימדו על התאוששות איטית מהצפוי בשוק הסולארי שבו פועלת החברה מישראל ● מניית סולאראדג' צנחה ב-41% מתחילת השנה

חשיפת הבעלים האמיתיים של חברה בע''מ בזמן גירושים / צילום: Shutterstock

העביר מניות לאחיו ללא תמורה, הגרושה תבעה מחצית. מה קבע ביהמ"ש?

האם מניות החברה שבבעלותו, שהעביר הבעל לאחיו במהלך הנישואים, נעשתה בתום-לב - או שמא מדובר בהעברה פיקטיבית לצורך הברחת החברה מאיזון המשאבים שנערך בין הבעל לאישה בעת הגירושים? בשאלה זאת דן בית המשפט לענייני משפחה בקריות במשך 12 שנה ● מה נפסק בסופו של דבר?

אוהלי המחאה הפרו־פלסטינית באוניברסיטת קולומביה / צילום: Reuters, Caitlin Ochs

הקמפוסים בארה"ב רותחים, ובישראל חוששים מגל חרמות

ההפגנות האנטישמיות והאנטי־ציוניות ברחבי הקמפוסים בארה"ב, ובראשן בקולומביה, הגיעו לשיא עם סגירת שערי האוניברסיטה שבלב מנהטן, וכבר עכשיו הן זולגות מעבר למדשאות והופכות לגל חרמות לא מוצהר על חוקרים ישראלים ● "הממשלה צריכה להתעורר לפני שייווצר פה נזק בלתי הפיך", אומרת פרופ' מלאת שמיר, סגנית נשיא אוניברסיטת ת"א לבינלאומיות

נתב''ג. השהייה נוספת של הקווים לתל אביב / צילום: טלי בוגדנובסקי

חברות התעופה שמאריכות את ביטולי הטיסות לישראל

רוב חברות התעופה חזרו לפעול בישראל לאחר שהפסיקו את הטיסות בעקבות המתקפה מאיראן, אך עדיין יש כאלה שמהססות ● שתי חברות תעופה האריכו היום את תוקף השהיית הטיסות לארץ

רחפן Autel EVO 2 Enterprise / צילום: Reuters, Steve Marcus

אלפי רחפנים מתוצרת סין בדרך לצה"ל. אלו החששות

אלפי רחפנים תוצרת DJI ואוטל הסיניות נרכשו כדי למלא את השורות בצבא, לאחר ערב רב של דגמים שהגיעו מתרומות ואנשי מילואים ● למרות האיסור בארה"ב ובעוד שצבאות מערביים חוששים מריגול סיני, בצה"ל מבהירים: "נעשו התאמות כדי לשמור על ביטחון המידע"