גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

תשובה לאחמדיניג'אד: אימאמים מארה"ב הזילו דמעות באושוויץ

"שום מוסלמי שפוי, גבר או אשה, אינו יכול להכחיש את השואה; כאשר אתה צועד בנתיב שבו הובלו אנשים לתאי הגזים, כיצד אפשר להכחיש הוכחות פיזיות?" ■ תמיכה חזקה של ממשל אובמה ביזמת הביקור

בעוד איראן מוסיפה להוביל את קמפיין הכחשת השואה, בניצוחו של מחמוד אחמדיניג'אד, ביקרה השבוע משלחת אימאמים מארה"ב במחנות הריכוז דכאו ואושוויץ. בסיומה של תפילה מול שערי דכאו, אמר אחד המשתתפים, מוזאמי סידיקי, האימאם של האגודה האיסלמית במחוז אורנג', קליפורניה: "אנו מתפללים לאלוהים שדבר כזה לא יקרה שוב לעם היהודי, או לכל עם אחר". השבועון היהודי פורוורד מדווח היום (ה') על המשלחת בידיעה בלעדית.

המשלחת היא פרי חזונו של מרשל ברגר, יהודי אורתודוכסי ופעיל רפובליקני, ששימש כיועץ בכיר בממשלי רייגן וג'ורג' בוש האב. מוסד הגות גרמני, "מכון קונראד אדנאואר", וארגון אמריקני לעידוד רב-שיח בין דתות, "המכון להבנה בין-דתית", נתנו חסותם למשלחת. ממשל אובמה העניק תמיכה חזקה ביזמה וחנה רוזנתאל, נציגה מיוחדת של הסטייט דיפרטמנט למאבק באנטישמיות, השתתפה במשלחת.

ביקורים של מנהיגים או אנשי דת ערביים בכלל ופלסטיניים בפרט באתרי הנצחה לשואה הם נושא רווי רגישויות, שחולל התנצחויות מרות בישראל ובממסד היהודי בארה"ב. מוזיאון השואה בוושינגטון, שהזמין את יאסר ערפאת לביקור ב-1998, נאלץ למשוך את ההזמנה בעקבות סערת רוחות שלוותה בהתבטאויות קשות נגד ראשי המוזיאון. רחבעם זאבי התבטא אז נגד הזמנת "האיש עם השפתיים הרוטטות, שיזיל שם דמעות תנין". בסופו של דבר, ביקר ערפאת בבית אנה פרנק באמסטרדאם, וביקור זה הניב ביקורות חריפות.

לשמונת האימאמים במשלחת, כולם ראשי קהילות מוסלמיות גדולות בארה"ב, היתה רמת מידע נמוכה למדי על השואה, מדווח "פורוורד". כמה מהם קראו על השואה ברשת. אחרים ראו סרטים על זוועות השואה. אף לא אחד מהם היה מומחה בנושא. חלק מהם היו מזועזעים באופן גלוי לעין ממה שראו במהלך הביקורים במחנות.

האימאמים הושפעו במיוחד מפגישה עם מקס מאנהיימר, ששרד את אושוויץ, וממראה מספר הקעקע שחרוט על זרועו. בין השאלות ששאלו אותו האימאמים: "האם ראית מישהו מבני משפחתך בעת שנטבח ע"י הנאצים"? או: "מתי נודע לך על המשרפות"? בעת שסיירו בדכאו ובאושוויץ, שאלו האימאמים שאלות שלא נבעו, כך היה נראה, מספקנות אלא מזעם על מה שקרה ומרצון להבין.

סוהאיב ווב, אחד מהמשתתפים הצעירים ביותר במשלחת (38), גדל במשפחה נוצרית באוקלהומה לפני שהמיר דתו לאיסלאם. קרוב לוודאי שהיתה לו החשיפה הגדולה ביותר לתולדות השואה מבין כל החברים המוסלמייים במשלחת. ובכל זאת, כאשר סייר ווב באושוויץ, ודמעות בעיניו, הוא אמר: "זה היה הרבה יותר גרוע מכפי שתיארתי לעצמי".

למוסלמית היחידה במשלחת יש חשיבות מיוחדת. זו ליילה מוחמד, נכדתו של אלייג'ה מוחמד, מייסד "אומת האיסלם", הארגון שבראשו עומד עתה לואיס פראחאן, שקנה לו שם כאחד משוטמי היהודים הגדולים בארה"ב.

משתתף אחר, מוחמד מאגיד, יליד סודאן והאימאם והמנהל של מסגד ענקי באזור וושינגטון, שמשרת יותר מ-5000 משפחות, כותב עתה מאמר על הכחשת השואה במגזין איסלמי כלל אמריקני. "אף מוסלמי שפוי, גבר או אשה, אינו יכול להכחיש את השואה", אמר מאגיד ל"פורוורד". "כאשר אתה מהלך בנתיב שבו הובלו אנשים למותם בתאי הגזים, כיצד אפשר להכחיש הוכחות פיזיות, משהו שכלל אינו מוטל בספק"?

"כל האימאמים האלה מייצגים קהלים גדולים בקהיליות המוסלמיות ברחבי ארה"ב, אמר ברגר, אבי רעיון המשלחת. "כולם ידועים כמומחים למשפטים, אנשים עם מסגדי-על, אנשים שמשמשים כמארחי תכניות רדיו, אנשים עם נוכחות ברשת, אנשים שיכולים להידבר עם צעירים".

ברגר סיפר, כי פנה לארגונים יהודיים רבים בארה"ב בבקשה שיישתתפו במימון המשלחת, אך כולם סרבו. רק מכון ההגות גרמני הסכים כמעט מיד. לדברי ברגר, הקהילה היהודית בארה"ב מוכנה להידבר עם מוסלמים שעונים על קריטריונים מסוימים, אבל לאלה אין נגישות לקהלים גדולים.

לא כל המשתתפים המוסלמיים יכלו להציג "רקורד" מושלם שיכשיר אותם בעיני חלקים גדולים מהממסד היהודי. כך, למשל, מוזאמי סידיקי, שנוסף להיותו אימאם בקליפורניה, משמש גם כיו"ר המועצה העליונה של אמריקה הצפונית, גוף לפרשנות של חוקי האיסלם. הוא קנה לו שם לאחר שהוציא פאטווה שאוסרת על ביצוע פיגועי התאבדות. יחד עם זאת, נמתחה עליו ביקורת מפני שסרב לגנות ארגונים כחמאס וחיזבאללה.

11 חודשים לפני פיגועי 11 בספטמבר, נשא סידיקי נאום שנאמר בו בין השאר: "אמריקה צריכה ללמוד. אם את מוסיפה להתייצב בצד אי-הצדק, זעם האל בו יבוא. האם תזכרי זאת? אם תוסיפי לעשות אי צדק, זעם האל יבוא". ועם זאת, כמה שבועות לאחר הפיגועים, הוא גינה אותם במילים קשות, בין היתר במהלך תפילה רב-דתית בהשתתפות הנשיא דאז, ג'ורג' בוש.

עכשיו, בטקס הנחת זרים באושוויץ-ביקרנאו, ציטט סידיקי פסוק מהקוראן, שלפיו, מי שהרג אדם אחד כאילו הרג עולם מלא. באותו יום, בפגישה עם הארכיבישוף של קרקוב, אמר סידיקי: "באנו לכאן כדי להיות עדים במקום שבו בוצעו הפשעים הנוראים ביותר. באנו לכאן כדי להבין את כאבה של הקהילה היהודית. זאת, כדי לשפר את היחסים. אינך יכול לבנות יחסים עם אנשים לפני שאתה לומד מה עבר עליהם".

המשתתף השנוי ביותר במחלוקת הוא היא יאסיר קאדי, שמשמש כדיקאן במכללה איסלמית בניו-הייוון, קונטיקט, ומגיע למוסלמים ברחבי תבל באמצעות הרצאות ברשת. קאדי, המשתתף הצעיר ביותר (35), היה פעם מכחיש שואה. מאז, הוא חזר בו, באופן גלוי וחזק. הוא טוען עתה, שמאמציו להכחיש את השואה נבעו מבורות.

"כל מכחיש שואה ראוי לקבל כרטיס חינם לאושוויץ ולבירקנאו", הוא אומר עתה. "לראות משהו זה לא כמו לקרוא עליו".

שניים מהאימאמים העלו רעיון: להביא צעירים יהודים ומוסלמים לביקורים משותפףים באושוויץ ובבוסניה, במיוחד בסרברניצה, שם נהרגו 8000 מוסלמים מבוסניה ב-1995.

עוד כתבות

וול סטריט / צילום: Unsplash, lo lo

נעילה מעורבת בוול סטריט; S&P 500 ירד זה היום החמישי ברציפות

נאסד"ק ירד ב-0.5% ● סולאראדג' בשפל של 5 שנים ● מחיר הקקאו זינק לשיא כל הזמנים ● למה טראמפ מדיה זינקה ב-22% ● ליתיום אמריקס צללה ב-25% ● טסלה בשפל של שנה, מתחת ל-150 דולר, בדויטשה בנק צופים לה ירידה נוספת של 30% ● נטפליקס ניפצה את התחזיות, אבל תחזית מאכזבת מפילה את המניה במסחר המאוחר

ניסוי שיגור בטילי SM-3 / צילום: Reuters, U.S. Navy/Handout

מספינה בלב ים: הכירו את המתחרה החדש של חץ 3

חברת עין שלישית ביצעה מסירה ראשונה של "חייל רפאים", רחפן זעיר בעל יכולות AI, שמטרתו לסייע לכוחות קרקעיים לגלות אויבים בשטח פתוח ● חץ 3 כבר אינו המיירט המבצעי היחיד מחוץ לאטמוספירה ● עשות אשקלון רוכשת את אי.די.סי ב-40 מיליון שקל  ● ארה"ב אישרה מכירה של מערכות תקשורת בסך כ־100 מיליון דולר לסעודיה, וחיל האוויר האמריקאי רוצה להקים טייסות שיורכבו ממטוסי קרב בלתי־מאוישים ● השבוע בתעשיות הביטחוניות

משפחות חטופים חוסמות את כביש 1 בדרך לירושלים

משפחות חטופים חסמו את כביש 1: "כל חטוף חייב לשוב"

שרי החוץ של מדינות ה-G7: נמשיך לפעול למניעת הסלמה של הסכסוך בין ישראל לאיראן • הקרמלין: "קוראים לצדדים להפגין איפוק" • דיווח: ביידן שוקל לשלוח סיוע ביטחוני בסך מיליארד דולר לישראל • בפעילות סמוך לטול-כרם: ארבעה לוחמים נפצעו בינוני וקל, מפקד גדוד טולכרם של גא"פ חוסל • עדכונים בולטים 

בית חולים חדש ייבנה בבאר שבע / אילוסטרציה: Shutterstock

בית חולים ראשון בבעלות הקופות הקטנות: לאומית ומאוחדת יפעילו את בית החולים בבאר שבע

בית החולים שיבא יהיה שותף של הקופות בהקמת בית החולים ● הלו"ז להשקה מוערך בלפחות 8-6 שנים ותקציב ההקמה בלפחות מיליארד שקל ● בשבועות הקרובים צפויה להתקבל החלטת ממשלה התומכת בהחלטת משרדי הבריאות והאוצר שהתקבלה היום

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילום: יוסי זמיר

משרד הכלכלה מציג: כשאין יעדים, אין כישלונות

במקום לעמוד ביעדים, משרדי הממשלה פשוט מוחקים אותם ● בפיקוד העורף שלפו הודעה לילית שהותירה את הילדים באוויר ● והמסעות לפולין התרוקנו מערך ● זרקור על כמה עניינים שעל הפרק

מאחורי הציפייה לאירועים שליליים / צילום: Shutterstock

מדעי האימה: מה קורה למוח שלנו כשאנחנו מחכים לטיל איראני, או אפילו לזריקה

לא נרדמתם בציפייה לטילים האיראניים? מחקרים שעוסקים בציפייה לאירועים שליליים מגלים מה מתרחש במוח בזמן המתנה מורטת עצבים, מה הקשר בין ציפייה לזריקה להתנהגות כלכלית לא רציונלית, וגם איך מתמודדים עם תחושת האימה וחוסר השליטה

בורסת תל אביב / צילום: שלומי יוסף

הבורסה ננעלה בעליות חדות אבל ירדה ב-1.1% בסיכום שבועי; מדד הבנקים זינק ב-1.8%

ת"א 35 עלה ב-1.3% ● סיכום השבוע: מדדי ת"א-35 ות"א-90 ירדו בכ- 1.1% ובכ-0.6%, בהתאמה, ירידות שערים אפיינו את מרבית המדדים הענפיים, בראשם מדד ת"א-ביומד שירד השבוע בכ-7.6% ● ב-2 במאי יתווספו למדד ת"א-35 מניות פתאל ושופרסל, יגרעו קבוצת אשטרום ושיכון ובינוי ● תשואת האג"ח הממשלתי ל-10 שנים עלתה השבוע בכ-0.1% והגיעה לכ- 4.8% בסוף השבוע

איל וולדמן / צילום: פרטי

איל וולדמן מגלה: "עברו עליי ימים כואבים וקשים מאוד"

"אני כל הזמן חושב מה דניאל הייתה עושה, איך זה היה אם היא הייתה פה עכשיו", מספר איל וולדמן על בתו דניאל שנרצחה בנובה. מאיפה הוא שואב כוח? ● פרויקט מיוחד 

יודר שפריר וגיא ברון, מייסדי סקיילאופס / צילום: בן יצחקי

החברה שחוסכת זמן וכסף לסטארט-אפים: זה חביב הקהל בדירוג המבטיחים של גלובס

סקר חביב הגולשים באתר גלובס זכה בשבועות האחרונים לכ-30,000 צפיות וצבר אלפי הצבעות ● על התואר התחרו השנה 30 חברות צעירות שדורגו במקומות הגבוהים ביותר ע"י עשרות קרנות השקעה הפעילות בישראל ● מי זכתה במקום הראשון?

חנות Hַ&O kids בקניון עזריאלי מודיעין / צילום: יח''צ

רשת H&O משיקה תת־רשת חדשה לאופנת ילדים, עם כ־20 סניפים

הרשת תאגד את המותגים האמריקאים Carters ,Oshkosh ו־Skip Hop ואת מותג הבית H&O Kid, ותציע אופנת ילדים מניו בורן ועד גיל 12 ● הקבוצה מתכננת לפתוח כ־20 חנויות בקונספט החדש, בעיקר בקניונים ובמרכזי קניות

מטה s&p בניו יורק / צילום: valeriy eydlin

חברת S&P הורידה את דירוג האשראי של ישראל: "המלחמה תימשך כל 2024"

בהודעה שלא מן המניין, הורידה החברה את הדירוג של ישראל מרמה של AA- ל-A+ ● התחזית להמשך נותרה "שלילית", כך שבחברה מאותתים שבעתיד הדירוג עשוי להיפגע שוב ● "רואים עלייה נוספת בסיכונים הגיאו-פוליטיים"

השקל נחלש אל מול הדולר והאירו | עיצוב: טלי בוגדנובסקי (נוצר בעזרת AdobeFirefly)

הדיווחים על תקיפה באיראן הביאו לצלילת השקל, אך לא לאורך זמן

שני אירועים שהתרחשו הלילה הובילו לפיחות בשער השקל מול הדולר: הורדת דירוג האשראי של ישראל על ידי חברת S&P ודיווחים על תקיפה ישראלית באיראן ● אלא שלאורך שעות הבוקר השקל החל להתייצב ● מה הוביל לשינוי ומה ניתן ללמוד מהעבר?

איראן נערכת למתקפת תגמול ישראלית/ עיבוד: טלי בוגדנובסקי, צילומים: AP,shutterstock

כך נערכת איראן למתקפת תגמול ישראלית

ארה"ב ומדינות אירופה לוחצות על ישראל למתן כל תגובה למתקפה שביצעה איראן בסוף השבוע, בתקווה לצנן את המתיחות ● משמרות המהפכה וחיזבאללה צמצמו את נוכחות הקצינים הבכירים שלהם בסוריה ● עפ"י דיווח c"וול סטריט ג'ורנל", ישראל תזהיר את בעלות בריתה הערביות לפני שתגיב, ותגביל את התקפותיה למתקנים בסוריה הקשורים לאיראן

סלט קרעי לחם ב''נעה אפייה מקומית'' / צילום: חיים יוסף

רגע לפני שנפרדים מהחמץ: מסעדה מעולה בהרי ירושלים שמנסה לחבר את כל המנות ללחם

"נעה אפייה מקומית" של אלדד שמואלי רק התחילה לרוץ והשף גויס למילואים ● עכשיו היא מתרוממת, והקו המנחה: מנות שהולכות טוב עם לחם, והלחם מצוין

חיים ילין / צילום: פרטי

"אני לא מוצא את עצמי בתל אביב": חיים ילין לא מפסיק להתגעגע הביתה

הוא היה בממ"ד 12 שעות רצופות, שמע את הערבית, ראה את המלחמה ● אבל איכשהו זה המקום היחיד שעדיין נותן לחיים ילין כוח: "אני נמשך לשם כמו מגנט" ● פרויקט מיוחד 

רחפן של Spear UAV / צילום: Spear UAV

"בעל 4 להבים מתוצרת ישראל": הרחפן שיכול לתקוף גם באספהאן

אחת מהאפשרויות שעלו היום, היא שישראל תקפה באיראן באמצעות חימוש משוטט של הסטארט-אפ התל אביבי "ספיר" (Spear UAV) - נשק בו היא משתמשת בזירות השונות של מלחמת "חרבות ברזל" ● כך משמש החימוש בעל יכולות AI את ישראל במלחמה

אסף זגריזק / צילום: כדיה לוי

הם איבדו קרובים, פונו מבתיהם או ראו את מפעל חייהם קורס: 13 אנשים מספרים מה נותן להם כוח

איל וולדמן מנסה להמשיך לבלות כי זה מה שבתו דניאל הייתה רוצה ● ירדן גונן, אחות של רומי החטופה בעזה, לובשת חולצת קשת בענן בימים קשים במיוחד ● חיים ילין ממלא מצברים רק בבית בבארי, למרות הזיכרונות השחורים משם ● ואבישג שאר-ישוב מחפשת קרני אור בצילומים שלה ● 13 אנשים משתפים מהי מכונת ההנשמה שלהם בחצי השנה האחרונה ● פרויקט מיוחד

הדגם OMODA 5 של צ'רי / צילום: יח''צ

האם הסיניות יתחילו להגיע אלינו מאירופה? צ'רי תייצר כלי רכב בספרד, יצרנים נוספים בדרך

כך מתכוונים הסינים לעקוף את המכס האירופי ● ג'יפ אוונג'ר משיקה בישראל דגם היברידי ● ​נחשף הקרוס־אובר החשמלי החדש של GEELY ● ועוד חדשות מענף הרכב

פיצוחים / צילום: תמר מצפי

הגרעינים של חממה בדרך החוצה מהבורסה - מי ייכנס במקומם?

חברת חממה סחר קיבלה הצעה להוצאת פעילותה מהבורסה והכנסת פעילות נדל"ן במקומה ● בעקבות מלחמת חרבות ברזל לחברה חובות בהיקף של 1.6 מיליון שקל מתושבים מרצועת עזה

פעילות צה''ל במערב חאן יונס / צילום: דובר צה''ל

אזעקות הופעלו באשקלון, לראשונה מזה כשבועיים

שני טילי נ"ט פגעו במרחב קיבוץ יראון, לא היו נפגעים אך נגרם נזק ● ארה"ב מטילה עיצומים חדשים על איראן בעקבות המתקפה על ישראל ● בהודעת ביידן נכתב: "איראן ביצעה נגד ישראל את אחת ממתקפות הטילים והכטב"מים הגדולות שהעולם ראה אי פעם" ● גם האיחוד האירופי צפוי להטיל עיצומים ● שר החוץ האיראני נחת בניו יורק ● עדכונים שוטפים