גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

מבחן דרכים: וולוו S60 החדשה - סופר נני

השנה החליטו אנשי וולוו להשתחרר אחת ולתמיד מתדמית הסבתא ■ המשימה שסומנה הייתה: לייצר מלכת בטיחות שתטען גם לכתר מלכת הכביש ■ לתוצאה קוראים "וולוו S60 החדשה"

לא קל להיות וולוו. בעצם, בכלל לא קל להיות יצרן מכוניות במאה ה-21. אבל להיות וולוו קשה קצת יותר.

כל היצרנים חייבים לפלס לעצמם דרך מבעד לסבך די מבהיל של נימוסים, הליכות, אופנות וכללים של תקינות פוליטית. שהרי כדי שמכונית תצליח בשוק הנבוך והמבולבל של 2011, עליה להיות גדולה וקטנה, מהירה ואיטית, חזקה וחסכונית, יוקרתית וצנועה, לוהטת וירוקה, שובבה ומיושבת, מפנקת ועניינית, כלי-עבודה הגיוני וגם צעצוע מיותר ומסעיר.

לא פשוט לרקוד עם ארבעה גלגלים על כל-כך הרבה חתונות.

ועל המותג וולוו מוטלת עוד חובה בולטת אחת: לשדר בטיחות. להקרין בטיחות. ממש לרחף בתוך ענן של בטיחות. כי וולוו ובטיחות הן מלים נרדפות. כי בעזרת הבטיחות - האמיתית וגם התדמיתית - קנתה וולוו את עולמה, את מעמדה, את יוקרתה ואת לקוחותיה.

כל אם יהודיה (או פולניה), אם תישאל איזה אוטומוביל היא מאחלת לבנה ולנכדים, תשיב מיד: "וולוו". כדי שלא יקרה כלום לתינוקות. כדי שהילד לא יצטנן. כדי שהיא תוכל סוף-סוף לישון קצת בלילה (וגם, אם היא לא ממש מעודכנת, כדי שהשכנים יחשבו שהבן של ז'ניה הוא כבר מיניסטר).

דא עקא, לבטיחותיזם הזה יש מחיר. הוא העטה על וולוו תדמית כבדה ודביקה של שמרנות, שיממון, וזהירות-יתר יחנאית. כמו סוודר בליל אוגוסט. כמו חגורת-הצלה במקווה. כמו קסדה לשחקן שחמט. כמו חיסון לשפעת חזירים. והתדמית הזאת הלכה ונעשתה לנטל.

להשתחרר מהתדמית

למען האמת, מנועי וולוו לדורותיהם האחרונים הם יצורים שובבים ושריריים בהחלט. האצה ל-100 בפחות מ-7 שניות לא נבצרת מהם, ושוטטות נינוחה במרחבים שמעבר ל-220 קמ"ש לא מבהילה אותם. ובכל זאת, המשיכה התווית המיושבת לדבוק.

לא היה קשה לאתר את צמד הסיבות העיקריות לעיקשותה של הסטיגמה הלא-הוגנת הזאת: עיצוב, והתנהגות-כביש. הוולוואים למיניהם אכן עוצבו באורח קצת מרובע מדי, ואכן פיגרו אחר המתחרות הגדולות - בעיקר מגרמניה - ביכולתן לרגש, לשעשע, לרצות את הנהג שוחר האדרנלין (או לפחות להתחנף אליו).

השנה, כך נראה, החל עניין זה לעלות לאנשי וולוו על העצבים ביתר שאת. הם נמנו וגמרו להשתחרר אחת ולתמיד מתדמית הסבתא שקיבלה גלגלים. המשימה שסומנה הייתה אפוא זאת: לייצר מלכת בטיחות שתטען גם לכתר מלכת הכביש. מכונית שתהייה שילוב של אימא אווזה ואצן אולימפי, גננת דאגנית ונערת גומי.

בקיצור, לייצר וולוו סופר-נני. מטפלת מפולפלת.

לתוצאה קוראים "וולוו S60 החדשה".

תחילה העיצוב. כאמור, עניין של טעם. לטעמי, החרטום אינו כליל השלמות. יש בו משהו כבד ובולבוסי, שמזכיר קצת את התדמית ממנה הוא מבקש להתנתק. אך למען ההגינות אוסיף שאני בדעת מיעוט. רוב עמיתיי סבורים שהחרטום דווקא מוצלח מאוד. על הצדודית והירכתיים אין חילוקי דעות; הם נאים. יוצרים צללית דינמית של מכונית קו*פ**ה, שכמעט אין בה זכר לקופסתיות מהעבר. ואף שהשינוי העיצובי עמוק למדי, לא יימצא איש שיטעה בהורתה ולידתה של S60. ברור שזו וולוו, וטוב שכך. וגם ברור שזו וולוו שעברה מהפך, וזה עוד יותר טוב.

כמו פרה מיוחמת

באתר ההשקה בפורטוגל הוצגה S60 בשלל תצורות. בשלוש מהן התנסיתי: T6 - 3.0 ליטר V6 306 כ"ס והנעה כפולה, T2.0 - 2.0 ליטר 4 צילינדרים 203 סוסים, T5 - 2.4 ליטר דיזל 5 בוכנות, הנעה כפולה ו-205 כ"ס (כל T פירושו טורבו).

6T, מטבע הדברים, אמורה לשאת בעיקר בעול הספורטיבי. היא הרי החזקה מכולן. והיא אכן חזקה כשמשון והרקולס גם יחד. אך כמוהם, גם חולשתה בכוחה. היא לא מיטיבה לנהל את מכמני הכוח שלה. בקו ישר היא שועטת כמו פר בעקבות פרה מיוחמת. עיקולים קצת מבלבלים עליה את דעתה. גם הגיר האוטומטי קצת הססני מדי. התוצאה? מכונית מהירה מאוד, אבל גם מאוד לא מסעירה. כמעט ואמרתי - מתסכלת. למנוע הזה מגיע יותר.

T2.0 היא המוצלחת שבחבורה. פחות כוח, אבל הרבה יותר הרמוניה. גם כאן הגיר (רובוטי כפול מצמדים) לא במיטבו, אך טוב מן האוטומטי ב-6T. בשעות שחר צלולות וריקות מעומס, העניקה לי הוולוו הזאת חדווה ושמחה שכמותה לא זכיתי לקבל מוולוו אחרת כלשהי. היא מדויקת, היא מהירה, היא נעימה, והיא גם - כצפוי וכנדרש מוולוו - משרה ביטחון מוחלט על הנוהג בה. אפילו כשהוא מקפץ בין כבישים מפותלים במהירויות שלא ראוי לפרט.

שבחים כמעט זהים יאים ל-5T הדיזלית, אך למה לכלות מלים לריק? כשממשלת ישראל תזכה בעוד מנת משכל, ותחדל ממלחמתה המטופשת במנועי הדיזל, יהיה טעם בכתיבה על המנועים הנפלאים והחכמים הללו.

ולבסוף - הבטיחות. קטונתי מלפקפק ביכולותיה המוכחות של וולוו בתחום זה. אני יכול להעיד, כי מערכות בקרת המשיכה והבלימה ב-60S עושות את מלאכתן ברהיטות מרשימה, בלי לפגום בחדוות הנהיגה. אני גם יכול להעיד שהמערכת החדשה שמזהה הולכי רגל ומצליחה לבלום את המכונית כליל (עד 35 קמ"ש) אף עם הנהג נם על משמרתו, די משכנעת ומשעשעת מאוד. אבל אני גם מבקש להעיר, כי שלל מערכות ההתרעה - שינוי מסלול, מכונית בנקודה העיוורת, מכשול בדרך, מכשול לצד הדרך ועוד-ועוד - היוצרות כל אחת צפצוף, צרצור, צקצוק וצלצול משלהן, יכולות להוציא גם פיל מכליו. בסופו של דבר, הנהג מלמד את אוזניו להתעלם מהנדנוד הצפצפני הזה, וכך יוצא שכרן של המערכות הללו בהפסדן. ניתן, אני בטוח, למצוא סידור מוצלח יותר וטרדני פחות.

סוף דבר: אפשר ללא היסוס לומר כי המשימה הצליחה. 60S למיניה היא צעד מרשים מאוד של השתחררות מתדמית "ארגז הביטחון" המשעמם. יש עדיין כברת-מה של דרך עד ליכולות הכביש של המתחרות הגרמניות, אך הפער צומצם משמעותית. וזו, בל יטעה איש, מחמאה ענקית.

*הכותב היה אורח וולוו בפורטוגל

אינפו: וולוו S60

מתחרות

אינפיניטי G37

אינפיניטי G37
ב-325 אלף שקל מציעה אינפיניטי את G37, אחת האופציות היותר ספורטיביות בפלח שלה. למכונית עיצוב דינמי, שעבר באחרונה מתיחת פנים קוסמטית, תא נוסעים הדוק ויוקרתי, ושלדת הנעה אחורית חדה ומתגמלת. הדובדבן בקצפת הוא מנוע 3.7 ליטר בהספק 320 כ"ס, שמסוגל להאיץ את הסדאן הסולידית ל-100 קמ"ש ב-5.9 שניות בלבד בואכה 250 קמ"ש

קדילאק CTS

קדילאק CTS

המתחרה של קדילק בפלח מכוניות המנהלים היוקרתיות-ספורטיביות היא CTS, שעברה חידוש מקיף בשנה שעברה. למכונית נוחות כביש רצינית ותא נוסעים איכותי יותר מבעבר, עם שפע של אבזרי פינוק.יש לה גם בסיס גלגלים נדיב, שלדת הנעה אחורית מפתיעה באיכותה ובגרסת הבסיס, שעולה 315 אלף שקל מקבלים גם מנוע 3 ליטר בהספק 270 כ"ס וביצועים מכובדים

פאסאט CC

פאסאט CC

פולקסווגן הציבה רגל איתנה בפלח הספורט-סדאן היוקרתיות עם הפאסאט CC האלגנטית, שעולה 313 אלף שקל בגרסת ה-2 ליטר TSI טורבו. גרסה זו מייצרת 200 כ"ס ומסוגלת להאיץ את המכונית ל-100 קמ"ש ב-7.8 שניות. היא נמכרת עם חבילת אבזור תקנית מפוארת ומקיפה, ומציעה דרגה גבוהה של נוחות ובתנאי שמוותרים על הסעת נוסע שלישי מאחור

עוד כתבות

אירוע חציית הביטקוין / צילום: Shutterstock

פעם בארבע שנים: כל מה שכדאי לדעת על האירוע הגדול של הביטקוין

אירוע חציית הביטקוין שמתרחש אחת לארבע שנים צפוי לצאת לדרך היום בשעות הערב (שעון ישראל) ● בפעמים הקודמות זה הוביל לקפיצה גדולה בערכו של המטבע, אך בשוק לא תמימי דעים שזה יקרה גם הפעם ● מה קורה בפועל ולמה הוא כה דרמטי עברו משקיעים הקריפטו?

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי / צילומים: AP, Shutterstock

אוקראינה על סף ייאוש וחור שחור ישאב אותנו ממרחק 2,000 שנות אור

אוקראינה מפתחת קנאת ישראל - גם היא רוצה קואליציה שתציל אותה מטילים באמצע הלילה ● הבריטים קובעים לוח זמנים להפסקה לאומית של העישון ● האקלים יעלה הרבה כסף, והמדינות העניות ייפגעו יותר ● חמישה אירועים מהשבוע שהיה בעולם

הטריוויה השבועית / צילום: Shutterstock

מה מקור המילה דרדלה ואיזו מערכת הגנה אווירית של ישראל העליונה ביותר?

באיזה שנה הוקם סניף מקדונלד'ס הכשר הראשון, לאיזו מדינה הגבול הארוך ביותר עם צרפת ולמה שחקן ה-NBA החטיא השבוע זריקת עונשין בכוונה? • הטריוויה השבועית

עלי חמינאי, המנהיג העליון של איראן, בתפילת עיד אל–פיטר בטהרן / צילום: Associated Press

איך בוצעה התקיפה באיראן ומה היה היעד?

מהבסיס הצבאי שהותקף בוצעו במוצ״ש שיגורים לעבר ישראל ● איך ככל הנראה בוצעה התקיפה ומה יקרה עכשיו? ● וגם: התגובה בשווקים והקפיצה במחיר הנפט

מיכאל כגן / צילום: כדיה לוי

הדרך של מיכאל כגן ממשרד ישן ביקנעם לצמרת החברה הלוהטת בעולם

מיכאל כגן, סמנכ"ל טכנולוגיות עולמי באנבידיה, סיכם 25 שנה במלאנוקס עד שהחברה נמכרה לענקית השבבים ● "מצד אחד, רצינו לבנות חברה ישראלית, אך מצד שני הבאנו לארץ השפעה בינלאומית" ● בראיון בלעדי לגלובס, הוא מדבר על תחילת דרכו במלאנוקס, מתייחס לחשש מהיעדר תחרות בשוק שבבי ה־AI ונותן טיפ ליזמים צעירים בישראל: "אל תהיו כבולים לעבר"

בית חולים חדש ייבנה בבאר שבע / אילוסטרציה: Shutterstock

בית חולים ראשון בבעלות הקופות הקטנות: לאומית ומאוחדת יפעילו את בית החולים בבאר שבע

בית החולים שיבא יהיה שותף של הקופות בהקמת בית החולים ● הלו"ז להשקה מוערך בלפחות 8-6 שנים ותקציב ההקמה בלפחות מיליארד שקל ● בשבועות הקרובים צפויה להתקבל החלטת ממשלה התומכת בהחלטת משרדי הבריאות והאוצר שהתקבלה היום

שכונת בית וגן ירושלים / צילום: אוריה תדמור

לא תמיד ניתן להגיע לחלוקה שוויונית בפרויקט תמ"א 38

כל תכנון פרויקט מסוג תמ"א 38 כולל אילוצים תכנוניים, אולם בפרויקטים מסוג חיזוק ועיבוי, האילוצים התכנוניים רבים, שכן הבינוי נעשה על גבי הבניין הקיים, על מגבלותיו ● כך דחתה ועדת הערר המחוזית בירושלים התנגדות של שני דיירים לתכנון של פרויקט

לקסוס LBX / צילום: יח''צ

ב-200 אלף שקל תקבלו רכב עם סטטוס יוקרתי. ומה לגבי הביצועים?

לקרוס–אובר הקומפקטי ביותר שהשיקה לקסוס יש עיצוב אטרקטיבי ומוניטין יוקרתי. השאלה אם מיתוג הפרימיום יחפה על הפשרות בשימושיות

היועצת המשפטית לממשלה, עו''ד גלי בהרב-מיארה / צילום: יונתן זינדל/פלאש 90

היועמ"שית מתייצבת לטובת וולט: יש לדחות את התביעה הייצוגית להכרה ביחסי עובד-מעביד

לעמדת בהרב-מיארה לא היה מקום לאשר את התביעה הייצוגית מאחר וזו אינה הדרך היעילה וההוגנת להכריע במחלוקת לאור גודלה של הקבוצה הכולל כ-10,000 שליחים ● עוד  נטען כי לא ניתן להכריע בעניינם של כל השליחים על בסיס נתוניו של התובע הייצוגי

ניסוי שיגור בטילי SM-3 / צילום: Reuters, U.S. Navy/Handout

מספינה בלב ים: הכירו את המתחרה החדש של חץ 3

חברת עין שלישית ביצעה מסירה ראשונה של "חייל רפאים", רחפן זעיר בעל יכולות AI, שמטרתו לסייע לכוחות קרקעיים לגלות אויבים בשטח פתוח ● חץ 3 כבר אינו המיירט המבצעי היחיד מחוץ לאטמוספירה ● עשות אשקלון רוכשת את אי.די.סי ב-40 מיליון שקל  ● ארה"ב אישרה מכירה של מערכות תקשורת בסך כ־100 מיליון דולר לסעודיה, וחיל האוויר האמריקאי רוצה להקים טייסות שיורכבו ממטוסי קרב בלתי־מאוישים ● השבוע בתעשיות הביטחוניות

יודר שפריר וגיא ברון, מייסדי סקיילאופס / צילום: בן יצחקי

החברה שחוסכת זמן וכסף לסטארט-אפים: זה חביב הקהל בדירוג המבטיחים של גלובס

סקר חביב הגולשים באתר גלובס זכה בשבועות האחרונים לכ-30,000 צפיות וצבר אלפי הצבעות ● על התואר התחרו השנה 30 חברות צעירות שדורגו במקומות הגבוהים ביותר ע"י עשרות קרנות השקעה הפעילות בישראל ● מי זכתה במקום הראשון?

סלט קרעי לחם ב''נעה אפייה מקומית'' / צילום: חיים יוסף

רגע לפני שנפרדים מהחמץ: מסעדה מעולה בהרי ירושלים שמנסה לחבר את כל המנות ללחם

"נעה אפייה מקומית" של אלדד שמואלי רק התחילה לרוץ והשף גויס למילואים ● עכשיו היא מתרוממת, והקו המנחה: מנות שהולכות טוב עם לחם, והלחם מצוין

שרון גל / צילום: סטודיו תומאס תומר שלום, ויקימדיה

האיום עשה את שלו? שרון גל יישאר בערוץ 14

לפני כשלושה שבועות הודיעה רשת 13 כי העיתונאי שרון גל חוזר לשורותיו, ובערוץ 14 מיהרו להוציא לגל מכתב התראה, מאחר שהוא חתום על חוזה עד סוף 2024 ● כעת נראה כי המהלך עשה את שלו, וגל יישאר בערוץ 14 ויגיש שם את רצועת 19:00

מטה s&p בניו יורק / צילום: valeriy eydlin

חברת S&P הורידה את דירוג האשראי של ישראל: "המלחמה תימשך כל 2024"

בהודעה שלא מן המניין, הורידה החברה את הדירוג של ישראל מרמה של AA- ל-A+ ● התחזית להמשך נותרה "שלילית", כך שבחברה מאותתים שבעתיד הדירוג עשוי להיפגע שוב ● "רואים עלייה נוספת בסיכונים הגיאו-פוליטיים"

שר האוצר בצלאל סמוטריץ' / צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת

לראשונה בהיסטוריה: הממשלה אישרה קיצוץ בתקציב בניגוד לעמדת שר האוצר

הקיצוץ בתקציב, בהיקף של כ-225 מיליון שקל, אושר לדרישתו של השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר, ובתום מאבקים בשבועות האחרונים מול שר האוצר בצלאל סמוטריץ' ● הקיצוץ נועד למימון הקמת מתקני כליאה לאכלוס העצורים הביטחוניים הרבים שנעצרו מאז תחילת המלחמה

אסף זגריזק / צילום: כדיה לוי

הם איבדו קרובים, פונו מבתיהם או ראו את מפעל חייהם קורס: 13 אנשים מספרים מה נותן להם כוח

איל וולדמן מנסה להמשיך לבלות כי זה מה שבתו דניאל הייתה רוצה ● ירדן גונן, אחות של רומי החטופה בעזה, לובשת חולצת קשת בענן בימים קשים במיוחד ● חיים ילין ממלא מצברים רק בבית בבארי, למרות הזיכרונות השחורים משם ● ואבישג שאר-ישוב מחפשת קרני אור בצילומים שלה ● 13 אנשים משתפים מהי מכונת ההנשמה שלהם בחצי השנה האחרונה ● פרויקט מיוחד

חנות Hַ&O kids בקניון עזריאלי מודיעין / צילום: יח''צ

רשת H&O משיקה תת־רשת חדשה לאופנת ילדים, עם כ־20 סניפים

הרשת תאגד את המותגים האמריקאים Carters ,Oshkosh ו־Skip Hop ואת מותג הבית H&O Kid, ותציע אופנת ילדים מניו בורן ועד גיל 12 ● הקבוצה מתכננת לפתוח כ־20 חנויות בקונספט החדש, בעיקר בקניונים ובמרכזי קניות

שכונת עומרים באופקים. 45 דירות בפרויקט של בראל־סלעית בשכונה נמכרו מאז ה־7 באוקטובר / הדמיה: אול אין

הנתונים מגלים שהמסר ברור: התותחים לא עוצרים את המרוץ לדירה

אלפים ממשיכים להאמין בהשקעה בארבעה קירות שעומדים במוקד העימות והסכנה הכי גדולים כרגע במזרח התיכון, ומאות עסקאות נרשמו גם על הגבול עם עזה, בשדרות ובאופקים ● סיבות כלכליות יש, אך יותר מכל, החלום הנדל"ני של עם ישראל עדיין בועט

מאחורי הציפייה לאירועים שליליים / צילום: Shutterstock

מדעי האימה: מה קורה למוח שלנו כשאנחנו מחכים לטיל איראני, או אפילו לזריקה

לא נרדמתם בציפייה לטילים האיראניים? מחקרים שעוסקים בציפייה לאירועים שליליים מגלים מה מתרחש במוח בזמן המתנה מורטת עצבים, מה הקשר בין ציפייה לזריקה להתנהגות כלכלית לא רציונלית, וגם איך מתמודדים עם תחושת האימה וחוסר השליטה

מתכות / צילום: Shutterstock

החברה שמנסה לחולל מהפכה בתעשייה שלא השתנתה אלפי שנים: Magnus Metal מגייסת 74 מיליון דולר

"מקצרת את תהליכי העבודה, מפחיתה את עלויות היצור והזיהום, ומשפרת את איכות המוצר" ● עם שווי מוערך של כ-160 מיליון דולר, מגנוס מטאל הישראלית יוצאת לסבב גיוס חדש