גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

מבחן דרכים: וולוו S60 החדשה - סופר נני

השנה החליטו אנשי וולוו להשתחרר אחת ולתמיד מתדמית הסבתא ■ המשימה שסומנה הייתה: לייצר מלכת בטיחות שתטען גם לכתר מלכת הכביש ■ לתוצאה קוראים "וולוו S60 החדשה"

לא קל להיות וולוו. בעצם, בכלל לא קל להיות יצרן מכוניות במאה ה-21. אבל להיות וולוו קשה קצת יותר.

כל היצרנים חייבים לפלס לעצמם דרך מבעד לסבך די מבהיל של נימוסים, הליכות, אופנות וכללים של תקינות פוליטית. שהרי כדי שמכונית תצליח בשוק הנבוך והמבולבל של 2011, עליה להיות גדולה וקטנה, מהירה ואיטית, חזקה וחסכונית, יוקרתית וצנועה, לוהטת וירוקה, שובבה ומיושבת, מפנקת ועניינית, כלי-עבודה הגיוני וגם צעצוע מיותר ומסעיר.

לא פשוט לרקוד עם ארבעה גלגלים על כל-כך הרבה חתונות.

ועל המותג וולוו מוטלת עוד חובה בולטת אחת: לשדר בטיחות. להקרין בטיחות. ממש לרחף בתוך ענן של בטיחות. כי וולוו ובטיחות הן מלים נרדפות. כי בעזרת הבטיחות - האמיתית וגם התדמיתית - קנתה וולוו את עולמה, את מעמדה, את יוקרתה ואת לקוחותיה.

כל אם יהודיה (או פולניה), אם תישאל איזה אוטומוביל היא מאחלת לבנה ולנכדים, תשיב מיד: "וולוו". כדי שלא יקרה כלום לתינוקות. כדי שהילד לא יצטנן. כדי שהיא תוכל סוף-סוף לישון קצת בלילה (וגם, אם היא לא ממש מעודכנת, כדי שהשכנים יחשבו שהבן של ז'ניה הוא כבר מיניסטר).

דא עקא, לבטיחותיזם הזה יש מחיר. הוא העטה על וולוו תדמית כבדה ודביקה של שמרנות, שיממון, וזהירות-יתר יחנאית. כמו סוודר בליל אוגוסט. כמו חגורת-הצלה במקווה. כמו קסדה לשחקן שחמט. כמו חיסון לשפעת חזירים. והתדמית הזאת הלכה ונעשתה לנטל.

להשתחרר מהתדמית

למען האמת, מנועי וולוו לדורותיהם האחרונים הם יצורים שובבים ושריריים בהחלט. האצה ל-100 בפחות מ-7 שניות לא נבצרת מהם, ושוטטות נינוחה במרחבים שמעבר ל-220 קמ"ש לא מבהילה אותם. ובכל זאת, המשיכה התווית המיושבת לדבוק.

לא היה קשה לאתר את צמד הסיבות העיקריות לעיקשותה של הסטיגמה הלא-הוגנת הזאת: עיצוב, והתנהגות-כביש. הוולוואים למיניהם אכן עוצבו באורח קצת מרובע מדי, ואכן פיגרו אחר המתחרות הגדולות - בעיקר מגרמניה - ביכולתן לרגש, לשעשע, לרצות את הנהג שוחר האדרנלין (או לפחות להתחנף אליו).

השנה, כך נראה, החל עניין זה לעלות לאנשי וולוו על העצבים ביתר שאת. הם נמנו וגמרו להשתחרר אחת ולתמיד מתדמית הסבתא שקיבלה גלגלים. המשימה שסומנה הייתה אפוא זאת: לייצר מלכת בטיחות שתטען גם לכתר מלכת הכביש. מכונית שתהייה שילוב של אימא אווזה ואצן אולימפי, גננת דאגנית ונערת גומי.

בקיצור, לייצר וולוו סופר-נני. מטפלת מפולפלת.

לתוצאה קוראים "וולוו S60 החדשה".

תחילה העיצוב. כאמור, עניין של טעם. לטעמי, החרטום אינו כליל השלמות. יש בו משהו כבד ובולבוסי, שמזכיר קצת את התדמית ממנה הוא מבקש להתנתק. אך למען ההגינות אוסיף שאני בדעת מיעוט. רוב עמיתיי סבורים שהחרטום דווקא מוצלח מאוד. על הצדודית והירכתיים אין חילוקי דעות; הם נאים. יוצרים צללית דינמית של מכונית קו*פ**ה, שכמעט אין בה זכר לקופסתיות מהעבר. ואף שהשינוי העיצובי עמוק למדי, לא יימצא איש שיטעה בהורתה ולידתה של S60. ברור שזו וולוו, וטוב שכך. וגם ברור שזו וולוו שעברה מהפך, וזה עוד יותר טוב.

כמו פרה מיוחמת

באתר ההשקה בפורטוגל הוצגה S60 בשלל תצורות. בשלוש מהן התנסיתי: T6 - 3.0 ליטר V6 306 כ"ס והנעה כפולה, T2.0 - 2.0 ליטר 4 צילינדרים 203 סוסים, T5 - 2.4 ליטר דיזל 5 בוכנות, הנעה כפולה ו-205 כ"ס (כל T פירושו טורבו).

6T, מטבע הדברים, אמורה לשאת בעיקר בעול הספורטיבי. היא הרי החזקה מכולן. והיא אכן חזקה כשמשון והרקולס גם יחד. אך כמוהם, גם חולשתה בכוחה. היא לא מיטיבה לנהל את מכמני הכוח שלה. בקו ישר היא שועטת כמו פר בעקבות פרה מיוחמת. עיקולים קצת מבלבלים עליה את דעתה. גם הגיר האוטומטי קצת הססני מדי. התוצאה? מכונית מהירה מאוד, אבל גם מאוד לא מסעירה. כמעט ואמרתי - מתסכלת. למנוע הזה מגיע יותר.

T2.0 היא המוצלחת שבחבורה. פחות כוח, אבל הרבה יותר הרמוניה. גם כאן הגיר (רובוטי כפול מצמדים) לא במיטבו, אך טוב מן האוטומטי ב-6T. בשעות שחר צלולות וריקות מעומס, העניקה לי הוולוו הזאת חדווה ושמחה שכמותה לא זכיתי לקבל מוולוו אחרת כלשהי. היא מדויקת, היא מהירה, היא נעימה, והיא גם - כצפוי וכנדרש מוולוו - משרה ביטחון מוחלט על הנוהג בה. אפילו כשהוא מקפץ בין כבישים מפותלים במהירויות שלא ראוי לפרט.

שבחים כמעט זהים יאים ל-5T הדיזלית, אך למה לכלות מלים לריק? כשממשלת ישראל תזכה בעוד מנת משכל, ותחדל ממלחמתה המטופשת במנועי הדיזל, יהיה טעם בכתיבה על המנועים הנפלאים והחכמים הללו.

ולבסוף - הבטיחות. קטונתי מלפקפק ביכולותיה המוכחות של וולוו בתחום זה. אני יכול להעיד, כי מערכות בקרת המשיכה והבלימה ב-60S עושות את מלאכתן ברהיטות מרשימה, בלי לפגום בחדוות הנהיגה. אני גם יכול להעיד שהמערכת החדשה שמזהה הולכי רגל ומצליחה לבלום את המכונית כליל (עד 35 קמ"ש) אף עם הנהג נם על משמרתו, די משכנעת ומשעשעת מאוד. אבל אני גם מבקש להעיר, כי שלל מערכות ההתרעה - שינוי מסלול, מכונית בנקודה העיוורת, מכשול בדרך, מכשול לצד הדרך ועוד-ועוד - היוצרות כל אחת צפצוף, צרצור, צקצוק וצלצול משלהן, יכולות להוציא גם פיל מכליו. בסופו של דבר, הנהג מלמד את אוזניו להתעלם מהנדנוד הצפצפני הזה, וכך יוצא שכרן של המערכות הללו בהפסדן. ניתן, אני בטוח, למצוא סידור מוצלח יותר וטרדני פחות.

סוף דבר: אפשר ללא היסוס לומר כי המשימה הצליחה. 60S למיניה היא צעד מרשים מאוד של השתחררות מתדמית "ארגז הביטחון" המשעמם. יש עדיין כברת-מה של דרך עד ליכולות הכביש של המתחרות הגרמניות, אך הפער צומצם משמעותית. וזו, בל יטעה איש, מחמאה ענקית.

*הכותב היה אורח וולוו בפורטוגל

אינפו: וולוו S60

מתחרות

אינפיניטי G37

אינפיניטי G37
ב-325 אלף שקל מציעה אינפיניטי את G37, אחת האופציות היותר ספורטיביות בפלח שלה. למכונית עיצוב דינמי, שעבר באחרונה מתיחת פנים קוסמטית, תא נוסעים הדוק ויוקרתי, ושלדת הנעה אחורית חדה ומתגמלת. הדובדבן בקצפת הוא מנוע 3.7 ליטר בהספק 320 כ"ס, שמסוגל להאיץ את הסדאן הסולידית ל-100 קמ"ש ב-5.9 שניות בלבד בואכה 250 קמ"ש

קדילאק CTS

קדילאק CTS

המתחרה של קדילק בפלח מכוניות המנהלים היוקרתיות-ספורטיביות היא CTS, שעברה חידוש מקיף בשנה שעברה. למכונית נוחות כביש רצינית ותא נוסעים איכותי יותר מבעבר, עם שפע של אבזרי פינוק.יש לה גם בסיס גלגלים נדיב, שלדת הנעה אחורית מפתיעה באיכותה ובגרסת הבסיס, שעולה 315 אלף שקל מקבלים גם מנוע 3 ליטר בהספק 270 כ"ס וביצועים מכובדים

פאסאט CC

פאסאט CC

פולקסווגן הציבה רגל איתנה בפלח הספורט-סדאן היוקרתיות עם הפאסאט CC האלגנטית, שעולה 313 אלף שקל בגרסת ה-2 ליטר TSI טורבו. גרסה זו מייצרת 200 כ"ס ומסוגלת להאיץ את המכונית ל-100 קמ"ש ב-7.8 שניות. היא נמכרת עם חבילת אבזור תקנית מפוארת ומקיפה, ומציעה דרגה גבוהה של נוחות ובתנאי שמוותרים על הסעת נוסע שלישי מאחור

עוד כתבות

מחאת המסעדנים שנפגעו ממגפת הקורונה מול הבונדסטג בברלין / צילום: DPA, Associated Press

השיטה הגרמנית להשתקמות מהקורונה: לשפוך כסף ומהר

גרמניה החליטה על חבילת תמריצים נוספת במסגרתה היא תוציא 130 מיליארד אירו שיתווספו ל־50 מיליארד אירו לעצמאים ובעלי עסקים – פי ארבעה משיעור ההוצאה כחלק מהתמ"ג בישראל ● זאת בנוסף להלוואות וערבויות בשווי 1.5 טריליון אירו לחברות גרמניות

קנצלרית גרמניה והזוג הנשיאותי האמריקני בטקס לציון 100 שנים למלחה"ע הראשונה / צילום: רויטרס

הידרדרות ביחסי גרמניה-ארה"ב: טראמפ הורה להוציא אלפי חיילים אמריקאים מהמדינה

אחת מהסברות לתזמון הנוכחי הוא כעס בבית הלבן על קנצלרית גרמניה, שסירבה להגיע באופן אישי לפסגת ה-G7 שתתקיים באמצע החודש בארה"ב● טראמפ איים לעשות זאת כבר בעבר, במהלך העימותים הכלכליים עם גרמניה ואירופה ועל רקע מלחמת הסחר וכן אי-נכונותה של גרמניה להגדיל את תקציב הביטחון שלה כחלק מנאט"ו

רוברט לבנדובסקי עם תומאס מולר, באיירן מינכן, בונדסליגה / צלם: רויטרס

הקורונה חיסלה את הספורט? יש ליגות שעוד ירוויחו ממנה

הליגה הגרמנית חזרה מוקדם לפעילות ונהנית מבלעדיות טלוויזיונית וחשיפה שעשויה להיות שווה לה הון ● בכדורגל הישראלי מקווים שהמשבר יאיץ שילוב של הימורים על משחקים בזמן אמת, דבר שנחשב לפוטנציאל הכנסה אדיר

איירין טריפלט – האדם האחרון שקיבל פנסיה ממלחמת האזרחים האמריקאית / צילום: צילום מסך מפייסבוק

הלכה לעולמה איירין טריפלט – האדם האחרון שקיבל פנסיה ממלחמת האזרחים האמריקאית

אביה של איירין, מוס טריפלט, נלחם במלחמה בין השנים 1862 ל-1865 ● כבת נכה של ותיק מלחמה, זכתה טריפלט לפנסיה בגובה 73.13 דולר בחודש מהממשל האמריקאי

בנק מזרחי-טפחות,?בנק הפועלים, בנק דיסקונט, בנק לאומי, בנק איגוד ובנק מרכנתיל / צילומים: איל יצהר, אייל הצפון, בר-אל

ביהמ"ש: הבנק אינו צריך להתערב כאשר משקיע פועל באובססיביות

המחוזי קבע כי התמכרות לביצוע עסקאות באופן אובססיבי בחדר העסקאות של הבנק אינה מעידה על אי-כשירות נפשית של המשקיע, וכי הבנק אינו צריך להודיע על כך לבני משפחתו

IPO / צילום: shutterstock, שאטרסטוק

ה-IPO הטכנולוגית הגדולה ב-2020: זום אינפו נסקה ב-60% בנאסד"ק

חברת המודיעין העסקי זום אינפו שהוקמה על ידי היזם הישראלי יהונתן שטרן צלחה הערב הנפקה ראשונית בנאסד"ק לפי שווי חברה של יותר מ-8 מיליארד דולר

רשף לוי בקמפיין לתנובה / צילום: יח"צ

הפרסומות הזכורות והאהובות: הטבלה לא משקרת - אבל לא תמיד חושפת הכול

נתוני מדד הפרסומות הזכורות והאהובות של גיאוקרטוגרפיה ו"גלובס" מחמשת החודשים האחרונים מאפשר לסמן את המנצחים הגדולים של התקופה הזו, בהיבטים של חשיפה ואפקטיביות של ההשקעה בפרסום ● מנכ"ל גיאוקרטוגרפיה עם התובנות והממצאים

ברק אובמה / צילום: רויטרס

אובמה לנוער שחור בארה"ב: "זה הרגע להתעלות לאידאלים הנשגבים ביותר"

הנשיא לשעבר אמר את הדברים במפגש וירטואלי עם נוער שחור על רקע הריגתו של ג'ורג' פלויד בידי שוטרים במינאפוליס ● "הטרגדיה היא גם הזדמנות אדירה להתעורר", אמר

שרית פירון / צילום: איל יצהר

עם אקזיטים של למעלה מ-4 מיליארד דולר, שרית פירון מחפשת לקחת את הסיכון הבא

הילדות במשפחה דלת אמצעים, ההתגלגלות המקרית לתחום הטכנולוגי, והאקזיט המרשים בסטארט־אפ דאטורמה ● שרית פירון, מנשות ההייטק הבולטות בישראל, עומדת בראש קרן ההשקעות Team8 Capital שהושקה השבוע, ומשוכנעת ש"חברות עם טכנולוגיה אמיתית" יוכלו לצלוח גם את משבר הקורונה

פועלי בנייה סינים. מהגרי העבודה הם שליש מכוח העבודה הסיני  / צילום: Arek Rataj, Associated Press

העובדים הדפוקים של סין משלמים את מחיר הקורונה: נותרו בלי עבודה ובלי שכר

290 מיליון מהגרי העבודה מהכפר ישנם בסין ובעשורים האחרונים הם תרמו תרומה מכרעת לצמיחתה המסחררת • כעת מהגרים אלו, הנחשבים כאזרחים סוג ב' ונטולי זכויות סוציאליות לפי הגדרות היסטוריות של המדינה, הם הראשונים להיפגע מהמיתון הכלכלי

מאיר אלמלם, צלם אירועים מקריית מוצקין / צילום: תמונה פרטית

"אני במצב של שיתוק. וגם כשאני מסתכל קדימה, אני לא אופטימי"

מאיר אלמלם הוא צלם אירועים והבעלים של חברת "קליק צלמים" ● "למה הממשלה לא מפצה את בעלי העסקים על הנזקים במאי וביוני?"● "גלובס" שם את הסיוע לעסקים קטנים ולעצמאים במרכז 

תיבות דואר בבנין / צילום: shutterstock, שאטרסטוק

פס"ד: הזכות הבלתי רשומה גברה פעם נוספת על הנושה המעקל

דירה שהוענקה במתנה לא נרשמה על שם המקבל, ובכל זאת נקבע כי יש לו זכות בה ● הפסיקה עלולה להביא לפיחות נוסף במעמדו של מרשם המקרקעין

שי באב"ד / צילום: איל יצהר

"סגרתי לאנשים את העסק ביום אחד": מנכ"ל האוצר מסכם קדנציה סוערת בראיון מפויס

שי באב"ד, מנכ"ל האוצר היוצא, מודה בראיון פרידה שהסיוע שהמגזר העסקי נזקק לו בשל הקורונה לא הגיע בזמן, ומסכם קדנציה של עשייה ופעילות ענפה לצד עימותים ומאבקים, בטון מפויס ומפתיע ● "הלב שלי נמצא במגזר הציבורי, אשמח להיות מנכ"ל משרד הביטחון"

ההתנחלות אפרת ביו"ש / צילום: Ronen Zvulun, רויטרס

כמה ישפיע סיפוח? תלוי אם את ישראלית או פלסטינית

החלת החוק הישראלי על חלקים משטח C לא תהיה רק פעולה סמלית ● הניהול באמצעות צווים צבאיים יפנה מקום לרשויות אזרחיות, ולמשטר שבו קל יותר להפקיע קרקע פרטית ● ההשפעה על חיי היומיום תהיה מוגבלת אצל מתנחלים, אבל מהפכנית לפלסטינים במקרה שיקבלו תושבות

פגישת האוצר ואל על אמש / צילום: חו"ל מהודר

שר האוצר ישראל כ"ץ במסר לבכירי משרדו: זרזו את ההליך מול אל על וסכמו את ההלוואה מולם

כדי לקבל את הסיוע המיוחל אל על תהיה חייבת להציג הסכם קיבוצי עם עובדיה, שיעבוד מניות, סגירת קווים חדשים ומכירת מטוסים ● אמש, שעות ספורות אחרי שהסתיימה הרמת הכוסית לפרידה ממנכ"ל משרד האוצר שי באב"ד, התכנסו נציגי האוצר ואל על בכדי לנסות ולמצוא את המתווה שייתן אור ירוק להלוואה

נתב"ג ריק בצל סגירת השמיים עקב הקורונה / צילום: יוסי פתאל

לאחר שנקבעה פגישה עם האוצר, ועד רש"ת הפסיק את השבתת נתב"ג

ועד העובדים מחה על כך שאין מתווה לתוכנית חזרה ואין אופק לפתיחת השמיים ● הפגישה עם שרי התחבורה והאוצר צפויה להתקיים ביום שני

סניף של רשת עדיקה / צילום: שלומי יוסף, גלובס

גל העזיבות בעדיקה: גם סמנכ"ל הכספים יסיים את תפקידו בחברה

סמנכ"ל הכספים של קמעונאית האופנה, ישי שמע, יסיים את תפקידו "בהסכמת הצדדים", כך עולה מדיווח שמסרה החברה לבורסה ● שמע שימש כסמנכ"ל הכספים של עדיקה מאז אוקטובר 2017, והוא צפוי לסיים את כהונתו בתחילת באוגוסט

מה נמכר לאחרונה ב-800-750 אלף שקל בצפון / עיבוד: טלי בוגדנובסקי , גלובס

מה אפשר לקנות עם 800 אלף שקל בצפון

קוטג' בן 4 חדרים בבית שאן או בעפולה, דירת 4 חדרים במעלות תרשיחא או 
דירת 3 חדרים בקריית ביאליק

 

ניהול בימי קורונה

מחקר אחד בשבוע: איך מנטרלים סטריאוטיפים והטיות בלתי מודעות?

גם אנשים שמחשיבים את עצמם לנאורים, רציונליים ומודעים, פועלים לא פעם בהסתמך על דעות קדומות. כך אפשר להתגבר על זה

איגרא רמא, ת"א / צילום: מתוך עמוד הפייסבוק של איגרא רמא

60 אלף עסקים עשויים להיסגר בחודשים הקרובים. אלו סיפוריהם של 40 שכבר נסגרו

עסקים קטנים ובינוניים בכל המדינה, מחיפה ועד אילת, ספגו מכה קשה עם פרוץ משבר הקורונה ● עשרות אלפים מהם עוד עשויים להיסגר בקרוב ● הנה אלה שכבר לא הצליחו להיאבק במצב הכלכלי ● סגרתם? פנו אלינו: i-can-help@globes.co.il