גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

מאמן זלצבורג: "ללא רד-בול, לא היתה בעיר הזאת קבוצה ברמה גבוהה"

הוב סטייבנס, המאמן של האלופה האוסטרית, מודה בראיון ל"גלובס" שהכסף הגדול שהכניסה יצרנית משקאות האנרגיה הוא הסיבה העיקרית לכך שהקבוצה שלו עומדת שוב מול כניסה לליגת האלופות ‏‏‎■ עם תקציב של 40 מיליון אירו, הוא משוכנע שהפעם, מול הפועל ת"א, זה אמור להספיק: "בהשוואה לקבוצה שהפסידה למכבי חיפה בשנה שעברה, יש לנו יותר איכות"

1. ה-19 באוגוסט בשנה שעברה. מכבי חיפה מנצחת 1-2 את רד-בול זלצבורג במשחק הראשון בשלב הפלייאוף של הצ'מפיונס ליג. המאמן ההולנדי של אלופת אוסטריה, הוב סטייבנס, עומד מול סוללת עיתונאים שמתקשים להבין איך קבוצה כמו חיפה, עם תקציב הנמוך בעשרות אחוזים מזלצבורג, הצליחה לגבור בקלות יחסית על הקבוצה שלו. סטייבנס עונה: "כסף לא קונה גולים".

‏סטייבנס צודק. מאז נרכשה באפריל 2005 על-ידי חברת רד-בול, הושקע בזלצבורג כסף גדול. בחמש השנים האחרונות שמה ענקית משקאות האנרגיה מעל 35 מיליון אירו על רכישת שחקנים. ברמה המקומית הכסף הביא לזלצבורג שליטה בליגה, עם 3 אליפויות ב-4 השנים האחרונות (אחרי 10 שנים רצופות ללא תואר). אבל ברמה האירופית, זלצבורג נכשלה בכל הניסיונות שלה בשנים האלו להגיע אל המטרה החשובה באמת: ליגת האלופות.

השנה יעמוד התקציב של זלצבורג על 40 מיליון אירו, גבוה כמעט פי 4 מזה של הפועל ת"א, שתתמודד מולה מחר באותו שלב פלייאוף של האלופות. האם גם הפעם הכסף לא ישחק תפקיד, ושוב אלופת ישראל תטאטא את אלופת אוסטריה אל מחוץ לצ'מפיונס ליג?

‏‏"המטרה של רד-בול תמיד היתה להגיע לליגת האלופות, ונעשה הכל כדי לעבור את הפועל", מבהיר המנג'ר סטייבנס בראיון ל"גלובס". "אני לא חושב שלעובדה שהפסדנו לקבוצה ישראלית בעונה הקודמת תהיה השפעה מנטאלית הפעם. בהשוואה לקבוצה שהפסידה לחיפה בשנה שעברה, הפעם יש לנו יותר איכות, שחקנים חדשים ויותר ניסיון בינלאומי".

‏‏כשסטייבנס מדבר על איכות חדשה, הוא מתכוון למשל לרכש הטרי אלאן, החלוץ הברזילאי בן ה-21 שנרכש מפלומיננזה בשבוע שעבר עבור 3.5 מיליון אירו. מסוג העסקאות שקבוצות ישראליות יכולות רק לחלום עליהן. "יש סיכוי טוב שהוא ישחק נגד הפועל", אומר סטייבנס. "נראה מה יהיה הכושר שלו, אבל צריך לזכור שהוא שיחק באופן קבוע עד עכשיו בליגה הברזילאית הבכירה".

שני דברים יכולים לעודד את הפועל לקראת צמד המשחקים מול רד-בול: החלוץ מארק יאנקו (1.96 מ' גובה), שכבש 57 שערים ב-68 הופעות בליגה האוסטרית בשנתיים האחרונות (וגם בישל 18 גולים), נמכר בקיץ לטוונטה ההולנדית עבור 7 מיליון אירו. עניין נוסף הוא פציעתו של השוער הראשון והמוערך של זלצבורג, אדי גוסטפסון, שלא צפוי לחזור למגרשים לפני אמצע ספטמבר.

* ‎בהפועל אמרו אחרי ההגרלה שהם נפלו על היריבה הכי קשה שיכלו לקבל.‏

‏"עבדנו קשה כדי לקבל הכרה בינלאומית, ואני חושב שהקמפיין שעשינו בליגה האירופית בעונה הקודמת, שכלל ניצחונות על ויאריאל, לאציו ולבסקי סופיה, גורם לקבוצות לכבד אותנו".

‏בדיוק כמו הפועל ת"א, הצליחה רד-בול לעלות בשנה שעברה לשלב 32 האחרונות של המפעל השני בחשיבותו באירופה - ונעצרה שם על-ידי סטנדרד ליאז' הבלגית (את הפועל הדיחה קאזאן הרוסית).

שחקני רד בול זלצבורג האוסטרית / צילום: רויטרס
שחקני זלצבורג בטירוף. "עבדנו קשה כדי לקבל הכרה בינלאומית" (צילום: רויטרס)

‏‏‏2. עידן הכסף הגדול הפך את זלצבורג לסוג של מגדל בבל - יש לה בסגל לא פחות מ-15 שחקנים זרים (ו-8 אוסטרים בלבד) שמגיעים מאוגנדה, ניגריה, קמרון, ארגנטינה, אורוגוואי, ברזיל, קרואטיה, סרביה, סלובקיה, בוסניה, הולנד, שבדיה, שווייץ וכמובן גרמניה. "זה ממש לא מהווה בעיה עבורנו", טוען סטייבנס. "קודם כל, כולם מדברים את השפה שנקראת שפת הכדורגל. שנית, כולם לומדים אצלנו גרמנית - ומשתלטים עליה מהר, כי זו שפה קלה מאד ללמידה".

‏אם כבר מדברים על גרמנים, אלי גוטמן בוודאי ישמח לשמוע שסטייבנס התרשם עמוקות מהקבוצה שלו, ובעיקר מהיכולות הטקטיות שלה. "הפועל ידועה בעיקר כקבוצה שיש לה משחק מאוד מסודר ומאורגן. יש לה לא מעט שחקנים, בעיקר בחלק הקדמי, עם יכולות טכניות מרשימות. בכלל, יש איכות מרשימה לכדורגל הישראלי. אם אני מסתכל על הליגה הישראלית, והעובדה שבעשור האחרון שלחה ישראל לא מעט נציגות לצ'מפיונס ליג (מכבי חיפה פעמיים ומכבי ת"א פעם אחת - ש"ב), זה אומר הכל".

‏הכדורגל האוסטרי הסתפק בעשור האחרון בשתי נציגות בלבד בשלב הבתים של האלופות - שטורם גראץ ב-2000/01, וראפיד וינה ב-2005/06. אם זלצבורג תעבור את הפועל, זאת תהיה ההופעה הראשונה שלה בשלב הזה מאז 1994/95, אז הדיחה בשלב המוקדמות האחרון את... מכבי חיפה.

‏‏‏‏3. כשמדברים על רד-בול זלצבורג, אי אפשר שלא להתעכב על התקדים שיצרה בכדורגל העולמי: חברה שקונה קבוצת כדורגל וממתגת אותה מחדש - כולל שינוי שם הקבוצה והצבעים שלה. המועדון שעד 2005 נקרא "אוסטריה זלצבורג" הפך את עורו, ולא רק מבחינת השם - הצבעים של המועדון השתנו בין לילה מלבן-סגול ללבן-אדום, והלוגו של רד-בול, עם שני השוורים האדומים הכל כך מוכרים, מופיע על חולצות השחקנים ובכל מקום במגרש של הקבוצה.

המהלך זכה לביקורת נרחבת מצד חלק מאוהדי המועדון, שאף הקימו קבוצת אוהדים (אס.וו אוסטריה זלצבורג), שעלתה בעונה הקודמת לליגה השלישית בחשיבותה באוסטריה. "תאמין לי שמדובר רק על כמה מאות אוהדים מתוסכלים", אומר סטייבנס. "בסופו של דבר, רכישת זלצבורג על-ידי רד-בול היא אחד הדברים הכי טובים שיכולים לקרות לכדורגל, לכדורגל האוסטרי ולספורט בכלל. ללא רד-בול, לא היתה קבוצת כדורגל ברמה גבוהה בזלצבורג. שלוש אליפויות בארבע שנים, וכמה ניצחונות גדולים באירופה במהלך התקופה הזאת, מדברים בעד עצמם".

סטייבנס מפגין נאמנות גדולה למעסיקים שלו גם כשלא מדברים על כדורגל, והוא אפילו מצהיר: "אני שותה המון פחיות של רד-בול. המשקה האהוב עליי הוא הרד-בול הדיאטטי ללא סוכר". גם אם היא בזה למסורת ארוכת השנים, דבר אחד חייבים לזקוף לזכותה של רד-בול: היא בהחלט נותנת כנפיים לקבוצות הספורט שהיא רוכשת, במובנים הכלכליים והספורטיביים. האצטדיון המפואר של זלצבורג נבנה מכספי החברה. הדבר נכון גם לגבי ניו יורק רד-בולס, קבוצת ה-MLS‏ שבבעלותה של החברה - שגם היא קיבלה אצטדיון חדש כשרכשה אותה ב-2006.

‏‏4. הוב סטייבנס, 56, הוא סיפור מרתק בפני עצמו. ההולנדי, שרשם 18 הופעות כשחקן בנבחרת האורנג', מזוהה עד היום הכי הרבה עם שאלקה 04 הגרמנית, אותה אימן בין 1996 ל-2002, ואף הוביל אותה לזכייה בגביע אופ"א ב-1997. "אם הוא חוזר היום לשאלקה, הוא מתקבל כמו מלך וכולם ישתחוו לו", אמר לי לאחרונה ישראלי לשעבר שאוהד את הקבוצה ומתגורר בגרמניה.

סטייבנס לא הצליח לזכות בתארים נוספים לאחר שעזב את גלזנקירשן, למרות שעבד בכמה קבוצות בכירות יחסית (איינדהובן ההולנדית, הרטה ברלין והמבורג הגרמניות).

* ‎אימנת כבר בליגות בכירות יותר מהאוסטרית וקבוצות בכירות יותר מזלצבורג. היית רוצה לחזור לבונדסליגה?

‎‏"כרגע יש לי משימה מרתקת ומבטיחה באוסטריה, אבל מי יודע - יכול מאוד להיות שכן".

‏המאמנים הקודמים של זלצבורג, ג'ובאני טראפטוני וקו אדריאנסה, לא החזיקו מעמד בתפקיד שלהם יותר מדי זמן (האיטלקי שנתיים, ההולנדי שנה אחת), למרות ששניהם הביאו תארים. לא פשוט לשרוד במקום שמשקיע הרבה כסף - ורוצה הצלחות גדולות במקביל לכדורגל אטרקטיבי. "יש לי כאן חוזה עד 2012, ואני לא יודע האם אשאר עד סופו. העתיד יעניק לך את התשובה לשאלה הזאת, אבל אני משתדל לחשוב חיובי ואופטימי".

עוד כתבות

שר האוצר בצלאל סמוטריץ' / צילום: נועם מושקוביץ', דוברות הכנסת

נכנע ללחץ תושבי פתח תקווה? סמוטריץ' דורש לדון מחדש בתוכנית המטרו שכבר אושרה

שר האוצר מבקש ממזכיר הממשלה לאפשר לו להגיש בקשה לדיון נוסף בתוכנית לקו M2 של המטרו, בטענה שלא נשלחה לשרים כנדרש ● גורם המעורה בפרויקט: "מביך ששר האוצר מתנהג כמו אחרון המתנגדים, מטעמים צרים"

ווישור / צילום: רמי זרנגר

בנו של מייסד איילון יוצא נגד העסקה של בעלי העניין עם ווישור

נגה רחמני תוהה על העסקה בה תרכוש איילון את עסקי הביטוח של בעלת השליטה ווישור ● בין היתר טוען להיעדר דיווח למשקיעים ועל עצם היותה של ווישור חברה דיגיטלית ● איילון דוחה את הטענות: "נבחנו כל ההיבטים הרלוונטיים לעסקה"

וול סטריט / צילום: Unsplash, Chenyu Guan

נעילה ירוקה בוול סטריט; מניות השבבים קפצו

הנאסד"ק עלה בכ-1.2% ● בורסות אירופה ננעלו בעליות ● אייל הררי יחליף את ארז ענתבי כמנכ"ל אלוט ● אלון מאסק ממליץ לוורן באפט איזו מניה לקנות ● IBI בית השקעות: הירידה באינפלציה תאפשר ל-ECB להפחית את הריבית ביוני ● וורן באפט מכר מניות אפל ונראה שהוא פוזל להודו, "יש שם המון הזדמנויות" • בבנק אוף אמריקה דווקא ממליצים על אפל באפסייד של 33% • באופנהיימר ממליצים על מניות הבנקים הגדולים בארה"ב, "נסחרות בתמחור חסר עמוק"

מתחם תע''ש השלום / צילום: דמיטרי ספקטור

בכמה מכרה המדינה את הקרקע הכי לוהטת בכניסה לתל אביב

החברות אקרו נדל"ן וקטה ירכשו את הקרקע במתחם תע"ש השלום תמורת 644 מיליון שקל ועוד 67 מיליון שקל הוצאות פיתוח, פער של כמעט פי חמישה ממחיר המינימום אך נמוך משמעותית ממחיר השומה ● 5 הדונם ששווקו במכרז מיועדים למגורים בבנייה רוויה עם חזית מסחרית

הדרכת לוחמי אש של Civil Squads of Israel בזיקים / צילום: צילום מסך מיוטיוב

החברים שמסייעים לכיתות הכוננות: מציוד ועד הדרכות כיבוי אש

ניר אלון חיפש דרכים לשיקום עצמי אחרי תשע שעות עם משפחתו בממ"ד בסופה, דניאל בוכן הוא הייטקיסט שעשה עלייה מאוסטרליה ורצה להתנדב ● יחד הם הקימו את Civil Squads of Israel ● ישראל מתגייסת

דב קוטלר, מנכ''ל בנק הפועלים / צילום: תמר מצפי

אחרי חמש שנים: מנכ"ל בנק הפועלים דב קוטלר פורש

דב קוטלר, מנכ"ל בנק הפועלים, הודיע על החלטתו לסיים את תפקידו ● דירקטוריון הבנק החליט למנות ועדת דירקטוריון לאיתור מנכ"ל, בראשה יעמוד יו"ר הדירקטוריון ראובן קרופיק

החזית הבאה נגד ישראל? בארה"ב מחכים לדוח הדרמטי של ביידן

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: מחר צפוי להתפרסם דוח של ממשל ארה"ב שיקבע אם ישראל הפרה את החוק הבינלאומי בעזה, הלחץ עולה לקראת האירוויזיון והדילמה של האוניברסיטאות בארה"ב ● כותרות העיתונים בעולם 

מכון בית יעקב. המסלול בפיקוח צמוד של המל''ג / צילום: באדיבות מכון בית יעקב

הסיפור המלא מאחורי ההצלחה הפנומנלית של תלמידות בית יעקב במבחני רואי החשבון

הסטודנטיות של סמינר בית יעקב מככבות שוב בראש טבלת הנבחנים בבחינות רואי החשבון, ולכן החלטנו לקדם מחדש את הכתבה שמתארת את דרכן להצלחה ● איגוד הסמינרים החרדי "בית יעקב" קיבל אישור להכשיר בעצמו רואות חשבון, מה שעד כה התאפשר רק באקדמיה ● הבוגרות הטריות צלחו את המבחנים באחוזים מטורפים והותירו את המוסדות האקדמיים מאחור ● בדרך עוררו שאלות על אופן שילוב החברה החרדית בשוק העבודה, אך גם על עתיד המקצוע

מחלקת מוצרי חשמל / צילום: תמר מצפי

החרם הטורקי יעלה את מחיר המקררים והתנורים. המרוויחה הגדולה תהיה סין

בענף החשמל מחפשים פתרונות למחסור בעקבות המהלך הטורקי, מהחלפת ספקים ועד הובלה דרך יוון וקפריסין ● ההערכות הן שבכל מקרה המחירים יעלו ב־20%-10%, וזמן האספקה יתארך - וכולם מנסים לעקוף את הגזרה: "זה פוגע גם ביצרנים הטורקים"

שיפוצים בבניין / צילום: כדיה לוי

בניין הוכרז כמסוכן, אך דייר סירב לשלם על שיפוץ. מה קבע ביהמ"ש?

המפקח על רישום המקרקעין דחה תביעה של בעל דירה שסירב לשלם את חלקו בשיפוץ של בית משותף בבת ים

המשקיע סטנלי דרוקנמילר / צילום: Reuters, Brendan McDermid

המיליארדר שזרק את מניית ה-AI הלוהטת

המשקיע המיליארדר סטנלט דרוקנמילר לא ידע עד לפני שנתיים איך מאייתים את השם אנבידיה ● "רכשתי אותה, וחודש אחר כך, הושק ה-ChatGPT, ואפילו זקן כמוני הצליח להבין מה זה, אז הגדלתי את הפוזיציה שלי בהרבה" ● דרוקנמילר סבור שמפץ הבינה המלאכותית עלול להסתיים בקרוב

איתי בן זקן (משמאל) ונמרוד שדות, מייסדי האניקומב / צילום: יוסי זליגר

חברת הביטוח הדיגיטלית האניקומב גייסה 36 מיליון דולר

האניקומב מציעה ביטוח דיגיטלי לבעלי בתים משותפים בארה"ב, שוק שמוערך ב-34 מיליארד דולר ● החברה תשתמש בכספי הגיוס להעמקת היתרון הטכנולוגי המבוסס AI שלה ולהתרחבות לשווקים משיקים

הבורסה בפריז, צרפת / צילום: Shutterstock

הבורסות באירופה עולות; פלנטיר צוללת ב-15% במסחר המוקדם בוול סטריט, דיסני ב-6%


מדד פוטסי עולה ב-1% ● לאחר 10 ימים של עליות, הנג סנג ירד ב-0.5% ● אפל תחל לייצר שבבי AI ● יוליוס בר: "מצפים שהפד יתחיל להוריד את הריבית בישיבתו בספטמבר" • עונת הדוחות בארה"ב: הרווח הממוצע למניה זינק ל-5% ● הבנק המרכזי של אוסטרליה הותיר את הריבית ללא שינוי, 4.35%

ההפגנות בקמפוסים בארה"ב העירו את תעשיית הפייקים

המחאות בקמפוסים הפכו לוויראליות. אבל לא כל מה שפרסמו עליהן נכון ● המשרוקית של גלובס

מקבוק אייר של אפל / צילום: יח''צ אפל

לעבור למחשב של אפל: כל הסיבות בעד ונגד

מי שהתרגל למערכת ההפעלה ווינדוס יתקשה להתרגל ל-MacOS, וגם ייאלץ להיפרד מחלק מהתוכנות המוכרות ● היתרון הבולט: היכולת של מכשירי החברה "לדבר" ביניהם ולקצר תהליכים

משה מזרחי, מנכ''ל אינמוד וממייסדיה, עם מכשיר החברה / צילום: איל יצהר

"לפעמים אני תוהה אם היה נכון להנפיק": מדוע וול סטריט מענישה את כוכבת האסתטיקה מישראל

אינמוד מיקנעם ידעה לספק במשך שנים צמיחה מהירה בהכנסות ורווחיות פנומנלית, אך לאחרונה חתכה את התחזיות נוכח הריבית הגבוהה בארה"ב ועיכובים בייצור, ומחיר המניה נחתך בחצי ● המייסד משה מזרחי, שלאחרונה הוזז מתפקיד היו"ר, אומר כי "מי שאומר שהמלחמה לא משפיעה על עסקיו בחו"ל, משקר בעיקר לעצמו. הרופאים מקבלים מיילים 'החרימו את החברות הישראליות'"

אתר בנייה. קצב מכירות הנדל''ן עלה / צילום: אייל פישר

קצב מכירות הדירות עלה, ובאוצר קוראים לעצור את מתווה הסיוע

תוכנית הסיוע לענף שאושרה בפברואר כללה מתווה שיעזור לקבלנים בשלב המכירה המוקדמת ● אולם לגלובס נודע כי קידום המתווה נעצר ונבחן מחדש, בין היתר בשל נתוני המכירות האחרונים

מערכת הספיידר של רפאל / צילום: רפאל

המדינה המפתיעה שבמו"מ מתקדם לרכישת מערכת הגנה אווירית מרפאל

קניה שמזהה צורך עולה וגובר למערכות הגנה אווירית - פנתה לישראל שידועה בעולם בתור המדינה בעלת מערך ההגנה האווירית הטוב מכל ● העסקה, אם תושלם, תהווה שינוי מגמה מעניין מבחינת רפאל, שפילוח המכירות שלה ל־2023 מצביע כי יבשת אפריקה היוותה רק 1% ממנו

דורון כהן / צילום: איל יצהר

משרד המשפטים בוחן ניגוד עניינים במועמדות דורון כהן ליו"ר רשות שוק ההון

דורון כהן, מנכ"ל האוצר לשעבר, מועמד לתפקיד יו"ר רשות שוק ההון לצד מ"מ יו"ר הרשות הנוכחי, עמית גל; והמשנה למנכ"ל חברת הביטוח ווישור, זיו כהן ● משרד המשפטים בוחן האם קיים חשש לניגוד עניינים במינויו של דורון כהן, שאחותו מכהנת כדירקטורית בלתי תלויה בחברת הביטוח מגדל

בורסת תל אביב / צילום: Shutterstock, MagioreStock

פתיחה ירוקה בתל אביב; מדד הבנקים עולה ב-1.7%, אודיוקודס צוללת ב-10%

מדד ת"א 35 עולה ב-0.8% ● ירידה ביתרות מטבע החוץ של ישראל ● אילו הן המניות שמעניינות את המשקיעים? ● אודיוקודס לא עמדה בציפיות האנליסטים ● דב קוטלר, מנכ"ל בנק הפועלים פורש מתפקידו ● IBI: "חלון ההזדמנות להורדת ריבית בישראל הולך ונסגר" ● יוליוס בר: "מצפים שהפד יתחיל להוריד את הריבית בישיבתו בספטמבר"