גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

לימור דנש: "הייתי משלמת את הכל עד השקל האחרון שיש לי"

מנהלת השקעות הנוסטרו במגדל פורסת את ציפיותיה מבעלי שליטה בחברות שנקלעו לקשיים: "הייתי מזרימה לחברה את כל הכסף" ■ "מכרנו החזקותינו באג"ח אפריקה כשנה לפני המשבר"

בעיצומה של הלחות המטרידה בת"א, ניתן לאתר את רוב השחקנים הבולטים בשוק ההון המקומי בחופשה. רגיעה מסוימת, לפחות למראית עין. מתחת לפני השטח עדיין רוחשים תהליכים של הסדרי חוב בלא מעט חברות שנקלעו לקשיים. מצב העסקים הלא מזהיר, עשוי לדחוף חברות נוספות לאותו תהליך.

זוהי תקופה המאפשרת לגופים מוסדיים ללקק פצעים ולהפיק לקחים מהסדרי החוב שכבר הושלמו, חלקם תוך התעלמות כמעט מוחלטת מהמוסדיים, בהם הוכיחו הבנקים שהידע שלהם בהשבת חוב הוא לא רק יתרון תיאורטי אלא עוצמה של ממש. דומה שהשיעור הראשון אותו נדרשים המוסדיים ללמוד כנותני אשראי למגזר העסקי, הוא שאין חוקיות באופן בו פועלים בעלי מניות בחברות שנקלעו למשבר חוב.

"אני הייתי משלמת את הכל עד השקל האחרון שיש לי. אני לא אוהבת להיות חייבת לאף אחד", אומרת לימור דנש, סמנכ"ל בקבוצת מגדל ביטוח ומנהלת השקעות הנוסטרו, ההשקעות הריאליות, פעילות הפרייבט אקוויטי ותחום האשראי בקבוצה.

כמי שאחראית על עמדתה של מגדל בכל הנוגע להסדרי חוב, מבהירה דנש, אם למישהו היה ספק, למה היא מצפה מבעלי המניות בחברות בקשיים: "הייתי מזרימה לחברה את כל הכסף". נו טוב, מאחוריה הגב של אחד השחקנים המרכזיים בשוק המוסדי, וללא ספק מקובעי המגמות בשוק ההון המקומי בשנים האחרונות.

"נכון, בעלי השליטה לא חייבים לעשות את זה", אומרת דנש. "משפטית הם יכולים להכריז על פשיטת רגל, ונגמר הסיפור. אבל, כל אחד והערכים ותפיסת העולם שלו, כשערכית המצב שונה מכיוון שיש להם מוניטין שצריך לשמור עליו". בהתכוונה למוניטין, היא מוסיפה כי "להתנהגות בעלי השליטה בזמן משבר, במהלך הסדר חוב, תהיינה השלכות לעתיד. מעבר לכדאיות העניינית והכלכלית, אתה נותן את הכסף לפרסונה שיושבת מולך".

תיאלץ להתחרות בענת לוין

מגדל לא מעורבת בהסדרי חוב רבים, להוציא צים וסקורפיו . את הקרדיט על כך יש לתת לדנש ולעמיתה, עומר קרייזל, סמנכ"ל המנהל את כל כספי העמיתים, ההשקעות בנדל"ן וקרנות גידור בקבוצה. השניים ירשו יחדיו את ניהול תחום ההשקעות בקבוצה שהותירה אחריה ענת לוין עם עזיבתה את מגדל.

דנש - בת 35 בלבד - החלה את דרכה בברוקראז' של בנק איגוד, שם עבדה מול גופים מוסדיים. אז גם פגשה את לוין, שהתרשמה מהצעירה הנמרצת והציעה לה להצטרף למגדל. מאז הספיקה להתקדם במהירות במערך ההשקעות בקבוצת הביטוח הגדולה בשוק, עד לתפקידה הנוכחי.

בינואר הקרוב היא תציין 10 שנים במגדל, ונראה שדנש צריכה להתכונן לתחרות ישירה מול לוין, כיום בבנק הפועלים, לאחר שנים ארוכות של שיתוף פעולה. "אנחנו מהווים אלטרנטיבה למערכת הבנקאית", היא משוכנעת, "כשהערך המוסף שלנו טמון במח"מ וביצירתיות העסקה".

לוין, שהובילה את בניית מערך ההשקעות של מגדל, חצתה השנה את הכביש ועברה למערכת הבנקאית, שם מובילים את הביקורת על תפקוד הגופים המוסדיים בשוק האשראי העסקי.

בבנקים גורסים שהמוסדיים ידעו רק לתת את הכסף (וגם זה, ללא בדיקה ובחינה מספקות), כשבכל הנוגע לשלבים החשובים לא פחות של ליווי החוב והחברה הלווה, ודאגה להשבת הכספים - נוצר ואקום גדול. דנש, באופן טבעי, לא מסכימה עם הטענות הללו בכל הנוגע למגדל.

"במגדל נבנתה תשתית להענקת אשראי שלא נופלת מהתשתית הקיימת בבנקים", היא אומרת ומפרטת: "יש אנליסטים שמטפלים רק בנושא של חוב, ויש בקרת אשראי ותפעול אשראי. החוב נבחן בצורה דינמית, כשמתבצע מעקב שוטף של יחידת האשראי; מעקב שוטף של האנליסטים; מעקב של יחידת תפעול אשראי בנוגע לאמות מידה פיננסיות והתניות חוזיות; ופורום חובות בעייתיים, המתכנס אחת לחודש ודן במצבת החובות ומדווח לוועדת האשראי".

היא מדגישה כי "אחוז החובות הבעייתיים שלנו נמוך מאוד יחסית. נוצרה לנו בעיה רק בצים ובסקורפיו, וגם שם אנו חשופים בסכום נמוך. מדיניות האשראי ונהלי האשראי במגדל מאוד מקיפים".

"לא צריכים עצות מהאוצר"

מהצד השני, מגדל לא נכוותה בהסדר של אפריקה ישראל. "לשמחתי, מכרנו את ההחזקה שלנו באג"ח אפריקה כשנה לפני פרוץ המשבר. לאחר שנרשמו בנייר ירידות חדות, חזרנו לקנות בשוליים בתשואות מאוד גבוהות", אומרת דנש, ומוסיפה ומשגרת חץ לעבר חלק ממתחריה שהיו טרודים עד הצוואר בהסדר החוב של אפריקה ישראל: "ניתן היה לראות עוד לפני ההסדר שבאפריקה ישראל יש בעיה בתזרים לשירות החוב".

בשנה האחרונה האוצר הוביל מהלך לשיפור ההתנהלות של השוק המוסדי בשוק האג"ח הקונצרניות, כשהקים את ועדת חודק ולאחר מכן אימץ את מרבית המלצותיה. אם תרצו - האוצר ניסח את חומר הלימוד, והכריח את כל המוסדיים להשתתף בקורס "יסודות ודגשים במתן אשראי עסקי".

דנש לא מתרשמת. "זה היה כבר חלק מהמדיניות שלנו במגדל. ההתנהלות האחראית שלנו הוכיחה את עצמה גם במשבר, והתנהלות מגדל היוותה מודל לוועדת חודק במובנים רבים. אנחנו לא צריכים באמת שמישהו יגיד לנו איך לעשות אנליזה, כי שלנו הרבה יותר מקיפה ממה שיש בחוזר".

יותר מכך, "יש לנו מודל פנימי לדירוג ומערך רחב של אנשים שבודקים את העסקאות ברמה הכלכלית והמשפטית, כולל שימוש ביועצים חיצוניים", היא מציינת. אפרופו המערך הפנימי של מגדל לבחינת האשראי שהיא מעמידה ויתר ההשקעות שהיא מבצעת, נציין שמודל דירוג החוב הפנימי של הקבוצה טרם קיבל אישור ותוקף מצד האוצר. לעומתו, אושרו כבר המודלים הפנימיים של המתחרים מקבוצת כלל (כלל מימון) והפניקס.

בקרוב: 50 המשפיעות של "ליידי גלובס"

עוד כתבות

שר הביטחון יואב גלנט ושר האוצר בצלאל סמוטריץ' הערב / צילום: צילום מסך ממסיבת העיתונאים

מסר בן 110 מברלין: כך עושים כלכלת מלחמה

ב-1914 תעשיין יהודי מבריק העביר את כלכלת גרמניה אל מסלול של מלחמה ארוכה ● דמוקרטיות ודיקטטורות למדו את השיעור המדהים שהעניק ולטר רתנאו

חדשות הביומד / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי; צילומים: רמי זרנגר, Shutterstock

מה הוביל לצלילה ואז לנסיקה במניית קומפיוג'ן השבוע?

וגם: הבעיה הכי גדולה של חברות מכשור רפואי? עזרה בדרך ● אלי לילי תשקיע עוד 5.3 מיליארד דולר כדי לייצר עוד מתרופות הלהיט להשמנה, הנמצאות במחסור ● השבוע בביומד

הריקשות מובילות מהפכה חשמלית בהודו / צילום: Shutterstock

בעלות של אלפי שקלים בודדים: הכירו את המהפכה החדשה של הודו

סובסידיות לתחבורה נקייה, צניחה בעלויות הסוללות וכניסת טכנולוגיות מסין הצמיחו בשנים האחרונות תעשיית רכב חשמלי בהודו ● אלא שבמקום מכוניות, מאות יצרנים מקומיים מוכרים בכל חודש עשרות אלפי ריקשות חשמליות שגודשות את הכבישים, מקטינות את הזיהום ומגדילות את הזדמנויות הפרנסה

שיגור רקטה מעזה לעבר ישראל / צילום: ap, Leo Correa

המטח למרכז: "הרקטות הוטמנו כבר לפני חודשים"

הילה חדד חמלניק, מהנדסת חלל ואווירונאוטיקה ושותפה בפיתוח של כיפת ברזל, טוענת כי היה מדובר ברקטות שנורו תחת לחץ, וכנראה כבר היו מכוונות מראש ● רקטות ארוכות טווח כמו פאג'ר 5 דורשות תשתית שיגור מורכבת, ולכן לדעתה לא סביר שנראה עוד הרבה מטחים כאלה לאזור המרכז

רשות המסים / צילום: איל יצהר

רשות המסים תשיב מיליארד שקל לבעלי דירות בגין גביית מס שבח שלא כדין

ביהמ"ש המחוזי בת"א קיבל תביעה ייצוגית נגד רשות המסים בגין גבייה שלא כדין של מס שבח מבעלי דירות שהשכירו אותן לאורך השנים בפטור ממס ● כאשר בעלי הדירות ביקשו למכור אותן, הרשות החליטה לחשב "פחת" על הדירות, באופן שהגדיל את מס השבח ● בכוונת הרשות לערער על פסק הדין

לווין Knight של חברת אימג'סאט / צילום: ST Engineering Satellite System

עוינות מצ'ילה ועיכוב בהסכמים: הצרות מצטברות לחברה הביטחונית של קרן פימי

חברת פתרונות המודיעין הלוויניים אימאג'סט חותכת את התחזיות שלה פעם שנייה ברציפות בשל עיכובים בהשלמת הסכמים ● בינתיים ההפסדים מעמיקים, ורבע מההכנסות נתון לחסדי צ'ילה, שעתרה נגד ישראל בהאג ומראה ניצנים של חרם על חברות מהארץ

חבר המשלחת מצטלם ליד בית שרוף בקיבוץ ניר עוז / צילום: באדיבות משרד התפוצות והמאבק באנטישמיות

משלחת מובילי דעה מדרום אפריקה הגיעה בשבוע שעבר למתחם הנובה. ואז נשמעה אזעקה

השבוע הגיעה לישראל משלחת ייחודית של מובילי דעה, הוגים, אנליסטים, כלכלנים וסופרים מדרום אפריקה שאינם יהודים ● המשתתפים ביקרו בעוטף, בצפון ובכיכר החטופים בתל אביב ● ישראל מתגייסת

חיילי צבא אוסטרליה בתרגיל. מדיניות של הרתעה / צילום: Associated Press, Aaron Favila

טילים ארוכי טווח וצוללות מונעות גרעין: אוסטרליה נערכת לאיום הסיני

אוסטרליה אמנם נמנעת מלהגדיר את סין כאיום, אך העיניים בקנברה נשואות כל הזמן לאסיה ● הכוונות הגלויות של סין להשתלט על טייוואן והאימונים רחבי ההיקף של כוחות הצבא הדליקו נורות אזהרה, והובילו את שר ההגנה האוסטרלי להודיע בחודש שעבר על מדיניות ביטחון חדשה: "צבא גדול שיתמקד בחצר האחורית"

מושב הבונים / צילום: שלומי יוסף

בכמה נמכרה קרקע של חצי דונם במושב היוקרתי מול הים?

מגרש של חצי דונם במושב הבונים נמכר ב־3.76 מיליון שקל, נמוך מההצעות במכרזים קודמים ● מדובר בקרקעות נדירות בחוף הכרמל, שמחלקן הגדול אף נשקף נוף לים, ולכן המכרז עורר רעש גדול

ג'ושוע ברגין / צילום: Nick Hanyok imaging

ההייטקיסט שעזב הכול ובטוח: תור הזהב של היהודים באמריקה נסדק

הוא היה אחד מ-100 העובדים הראשונים באמזון ומילא שורת תפקידים בכירים בעמק הסיליקון, אבל המלחמה גרמה לג'ושוע ברגין היהודי לעזוב הכול ולהצטרף לסטארט-אפ ישראלי בתחילת דרכו ● בראיון הוא מספר גם על שתיקת החברות הגדולות לאירועים בארץ, ומסביר: "מיעוט אנטישמי קיצוני מחזיק את ענקיות הטכנולוגיה כבנות ערובה"

לשכת התעסוקה בחולון / צילום: איל יצהר

המשק בתעסוקה מלאה, ענף הבנייה מסמן דאגה

שוק התעסוקה הראה כי המשק כמעט וחזר למצבו לפני המלחמה ● שיעור המוצאים לחל"ת והמגויסים למילואים מתמתן ● ענף הבנייה מצוי במחסור, וזה צריך להדאיג את כולנו

שר הכלכלה ניר ברקת / צילום: נועם מושקוביץ', דוברות הכנסת

בדרך לאישור הסופי, בכנסת מחוררים את הרפורמה של ברקת להורדת יוקר המחיה

שר הכלכלה ניר ברקת דוחף להשלים את חקיקת רפורמת "מה שטוב לאירופה טוב לישראל", שנועדה להסיר את החסמים ביבוא ולהגביר את התחרות, עוד במושב הכנסת הנוכחי ● אבל מומחים טוענים כי הנוסח שנידון כעת בהכנה לקריאה שנייה ושלישית עבר עיקור משמעותי במספר סעיפי ליבה

ג'נסן הואנג, מנכ''ל ומייסד אנבידיה, עם יישות בינה מלאכותית / צילום: ap, Eric Risberg

אנבידיה 2030: השלב הבא של המניה החמה ביותר בוול סטריט

היא עשתה זאת שוב: ענקית הטכנולוגיה הדהימה את וול סטריט, עקפה את התחזיות וסיפקה שלל הבטחות לעתיד ● "המהפכה התעשייתית הבאה החלה", הכריז המנכ"ל והמייסד המיתולוגי ג'נסן הואנג ● מהדור הבא של המעבדים, דרך שירותי התוכנה המתקדמים ועד לענן - מומחים מנתחים איך תיראה המהפכה

הסופרת הסומלית שהצטרפה לאחים המוסלמים והיום נלחמת באסלאם הקיצוני בעולם

אייאן חירסי עלי גדלה במשפחה אדוקה בסומליה, עברה מילת נשים והתקרבה לאסלאם הפוליטי - עד שהפכה לפליטה בהולנד, שם הגיעה לכהן בפרלמנט ● הסופרת מבחינה בין הבעיה האסלאמיסטית באירופה לעומת אמריקה, ומדגישה: "אנחנו לא רוצים לחכות עד שמה שקרה ב־7 באוקטובר יקרה בשאר המערב"

תחנת כוח אשכול / צילום: יוסי וייס חברת החשמל

בצל המלחמה והאמברגו: החברה הטורקית שמוכרת אחזקות בישראל

חברת זורלו הטורקית מוכרת לאדלטק את מלוא אחזקותיה בתחנות הכוח אשדוד אנרגיה ורמת נגב אנרגיה ● ברקע בין היתר, הסנקציות שהטיל ארדואן על סחר עם ישראל

רגב גור / צילום: דן ליאור

"בארה"ב יוצר תוכן טס במטוס פרטי ומסתובב עם מאבטח. כאן כולם קרובים למעיין אדם"

לרגב גור, בעלי חברת יוצרי התוכן נרטיב, אין בבית טלוויזיה, הוא לא צופה בחדשות, ובארון יש לו כמעט רק חולצות שחורות, כדי "לא לבזבז זמן" ● הוא עובד עם חברות טכנולוגיה ופיננסים, שמגלגלות מאות מיליוני דולרים בשנה, ומחבר בינן לבין היוטיוברים המובילים בעולם ● החודש יקיים כנס בת"א יחד עם היוצר הערבי־ישראלי נאס דיילי, שבו יתייחסו גם לאירועי ה־7 באוקטובר

מהמנכ''לים שפרשו / צילומים: איל יצהר, שלומי יוסף, רמי זרנגר, יונתן בלום, יוסי זמיר, ענבל מרמרי, עידן גרוס, קרן בן ציון, גבע טלמור, שרפן לופו, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

53 מנכ"לים עזבו את תפקידם מאז החלה המלחמה. השאלה היא למה

קושי לגייס משקיעים, לחץ גובר והזדמנויות חיצוניות: בשמונה חודשי המלחמה 10% ממנכ"לי חברות בבורסה המקומית עזבו בזה אחר זה את תפקידם ● התופעה, שחוצה ענפי מסחר - החל מנדל"ן, דרך תעשייה ועד תחום הקנאביס - אפילו התפשטה לחברות ישראליות שנסחרות מעבר לים ● מדוע זה קורה דווקא עכשיו, ואיך אפשר להסביר את התופעה?

שרת התחבורה מירי רגב / צילום: מארק ישראל סלם - הג'רוזלם פוסט

הסיכויים שתיפתח חקירה פלילית נגד מירי רגב, ואיך השרה נערכת?

התנהלות שרת התחבורה ואנשיה עלולה להיחקר במישור הפלילי ● בזמן שהיועמ"שית מקיימת שיח עם ראשי מערכת האכיפה, רגב שכרה את שירותיו של עו"ד עמית חדד - ששלח מכתב התראה לפני תביעה ● וגם: משרד התחבורה עשוי להיקלע לתסבוכת במישור המינהלי

יוסי אברהמי, בעלי חברת הנדל''ן הנושאת את שמו / צילום: איל יצהר

יוסי אברהמי כמשל: החורף הארוך בשוק ההנפקות של ת"א

חברת יוסי אברהמי שתכננה לגייס הון לפי שווי של מיליארד שקל תמתין עם המהלך לרבעון הבא לפחות ובשוק מעריכים כי התעוררות תגיע אולי בתחילת השנה הבאה ● למרות החולשה בשוק הראשוני בת"א, הנפקות שבוצעו מתחילת השנה הניבו רווחים נאים למשקיעים בהן

איטליה תומכת בפלסטינים, גרמניה מסתבכת איתם

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: גרמניה מאבדת אחיזה במזרח התיכון, איטליה חוזרת להעביר כספים לאונר"א, ועוד סיפורים • כותרות העיתונים בעולם