גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

שירת הסירנה: כמה עולה להזמין אמבולנס באופן פרטי?

בשוק האמבולנסים פועלות בנוסף למד"א חברות פרטיות המספקות שירותי פינוי ומנויים לחולי לב ■ בעוד מד"א פועלת לפי מחירון מפוקח, רוב החברות הפרטיות פועלות לפי מחירונים גמישים

כל אחד עלול להזדקק לשירותי אמבולנסים - אם נקודתית ואם באופן סדיר, והשוק מציע לא רק את מד"א, גם אם זו האסוציאציה הראשונה שעולה בהקשר המדובר.

על-פי חוק בריאות ממלכתי, מי שהוסע באמבולנס לחדר מיון ואושפז - זכאי להחזר ההוצאה במלואה. במקרה שלא אושפז - הוא כלל אינו זכאי להחזר. מי שהוסע בניידת טיפול נמרץ (נט"ן) זכאי למחצית ההחזר גם אם לא אושפז; ההחזר נעשה כיום דרך קופות-החולים, כשהתקרה היא התעריפים של מד"א, כל עוד מדובר בחברה בעלת רישיון.

מחירי פינוי במד"א נקובים על-פי חוק - ומתפרסמים במלואם באתר האינטרנט של הארגון. התעריף נקבע על-פי קילומטרים הלוך וחזור (חזרתו של האמבולנס למוקד נלקחת גם היא בחשבון), ותלוי בשעות הפעילות ובאופן התשלום.

כך, למשל, יעלה פינוי בשעות היום בטווח של 20 ק"מ 333 שקל במזומן ו-351 שקל בהתחייבות, ובלילה - 400 שקל ו-419 שקל בהתאמה. כשמדובר בנט"ן נוסק התשלום ל-667-841 שקל, אך כאן אין משמעות למספר הקילומטרים בשל השתתפות משרד הבריאות, קופות-החולים והרשויות המקומיות במימון הפעלתו. כשמדובר במרחקים גדולים יותר להזמנת אמבולנס רגיל המחיר עשוי לחצות את רף 1,700 השקלים, כשכל 5 קילומטרים נוספים מתומחרים בנפרד.

התעריפים, יש להדגיש, אינם מתייחסים לנפגעי תאונות דרכים וליולדות. בנוסף מונהגת "הנחת כמות" - כשמספר נוסעים מפונים בנסיעה אחת התשלום יורד: מפונה אחד ישלם 100% מחיר מחירון, שני מפונים ישלמו כל אחד 75%, שלושה ישלמו כל אחד 60%, ומ-4 מפונים ומעלה ישלם כל אחד 50% מהמחירון.

על אף שהן אינן מחויבות לכך על-פי חוק (המציין מפורשות רק את מד"א), קופות-החולים מכירות בחברות שבפיקוח משרד הבריאות. הביטוחים המשלימים מציעים על-פי רוב החזרים נוספים מעבר לקבוע בחוק, בהתאם לקופה ולסוג הביטוח.

פרטי או מד"א

כ-140 חברות עם כ-400 אמבולנסים פועלות היום בשוק הפרטי. עד כמה הן מציעות תחרות מול מד"א?

"מערכת היחסים עם מד"א מורכבת", אומר גורם בענף. "לכאורה הם נועדו לפעילויות חירום ואמורים לבצע אך ורק פינויים לבתי-חולים. בפועל הם נכנסים גם לתחומים שלא היו כוונת המשורר, ומתחרים בחברות הפרטיות, שנמצאות בנקודת נחיתות - הן, למשל, לא מתבססות על מערך מתנדבים רחב".

הנושא, אגב, היה בעבר עילה לעתירה של ארגון האמבולנסים הפרטיים לבג"ץ, בקריאה לאסור על מד"א להציע את שירותיה על בסיס מסחרי - אך זו לא הניבה תוצאות.

מחירי הפינוי של מד"א נקובים על-פי חוק ואינם יכולים לרדת. בכל הנוגע להעברות של חולים, לא קיים תמחור רשמי של משרד הבריאות - וכאן המחירים משתנים מאזור לאזור בהתאם לתחרות הקיימת; כך, למשל, באזור חיפה שבו רבות החברות הפרטיות יהיו המחירים נמוכים ממחירי שירות באזורים נידחים יותר, ללא אלטרנטיבות דומות.

במקום בו הן קיימות, החברות הפרטיות נותנות פעמים רבות "פייט" למחירי מד"א - ולרוב מציעות מחירים נמוכים בעשרות אחוזים עבור לקוחות פרטיים. כך, למשל, בבדיקה שערכנו בין מספר חברות מורשות באזור המרכז, עמד המחיר הנמוך ביותר להסעת חולה מראשון לציון לבית-החולים איכילוב על 300 שקל - לעומת 561 שקל, תעריף מד"א לאזור המדובר (ראו טבלה).

במד"א טוענים ליתרון מוחלט על פני המתחרות: "כארגון ההצלה הלאומי של ישראל, מד"א מעניק שירותי רפואת חירום ברמה הגבוהה והמקצועית ביותר בכל קנה-מידה ארצי ובינלאומי. אזרחי ישראל יודעים היטב להבחין בין ארגון מקצועי כמד"א - המטפל בכחצי מיליון אזרחים בשנה - לבין גורמים פרטיים, שעיקר התמחותם בהעברות נפטרים וחולים".

ומה בדבר האיכות? בהליך הרישוי שעוברת חברה פרטית מעורבים הן משרד הרישוי (בכל הנוגע לאמבולנסים ולנהגים) והן משרד הבריאות (הכשרה, ציוד ונהלים). לאחר הרישוי הראשוני נערכות ביקורות פתע וביקורות תקופתיות.

"לזכות המשרד ייאמר כי הפיקוח נמרץ ביותר", מספר שמיל בצלאל, מנכ"ל אמבולנס השפלה (מוקד אנוש). "הם אורבים הרבה לאמבולנסים סביב בתי-חולים, ומבצעים ביקורות של הציוד, הצוות, רישיונות הנהגים, התגים ועוד. הבעיה היא שביקורת המשרד מוגבלת לצד הרפואי, ולא להתנהלות המסחרית - וכאן רמת היושרה משתנה. חברות רבות מנצלות את העובדה שיש החזר מקופת-חולים, וגובות מחיר כפול בהסתמך על ההחזר".

תלונות נגד חברות פרטיות שאינן מצייתות לנהלים הגיעו בעבר לדיון בכנסת, ובין השאר קמה ונפלה יוזמה לחקיקת "חוק האמבולנסים הפרטיים", שנועד להסדיר נהלי אכיפה, פיקוח וסנקציות במקרי הפרה.

"אחת הבעיות המרכזיות בתחום האמבולנסים הוא פער גדול בין מה שהציבור יודע למה שקיים בשטח", אומר יריב לרנר, מנכ"ל נטל"י ויו"ר ארגון האמבולנסים הפרטיים. "אנשים לא בהכרח מבינים מה ההבדל בין סוגי אמבולנסים שונים ומה הדרישות המקצועיות מכל סוג אמבולנס, ולפעמים יכולים לשלם על הדבר הלא נכון. הפעלה אופטימלית באמבולנס היא צוות של 3 אנשים, זה לא תמיד קיים בשטח. על אף הפיקוח, יש חברות שכדי לחסוך בכסף מאיישות את האמבולנסים שלא על-פי הנהלים".

בדבריו מכוון לרנר להבדלים בין אמבולנס רגיל, המופעל על-ידי נהג חובש; אמבולנס ביטחון (עם סירנה) - הדורש בנוסף חובש מלווה; נט"ן (ניידת טיפול נמרץ) - הכוללת נהג חובש; פרמדיק ורופא ואט"ן (אמבולנס טיפול נמרץ) - הכולל נהג חובש, פרמדיק וחובש מלווה (ללא רופא).

מנויי נט"ן

כשמדובר ברכישת מנוי לשירותי טלרפואה הכוללים נט"ן, עבור אנשים הזקוקים לזה, המצב מורכב הרבה יותר. מכיוון שמדובר בחוזה ארוך-טווח, יש לשים לב לא רק לעלות החודשית אלא גם להתחייבות הנדרשת, לקנסות יציאה, לטיב השירות ולאותיות הקטנות הנלוות.

במועצה לצרכנות, שבה התקבלו ב-2010 עשרות תלונות בנושא שירותי רפואה דחופה, מציינים כי עיון בחוזים האחידים בהם עושות החברות שימוש חברות האמבולנס מגלה כי חלק מהחברות כלל אינן מפעילות ניידות בכל האזורים בהם הן מחתימות מנויים, ובמקרה הצורך מזעיקות את מד"א או משתמשות בשירותי חברות פרטיות אחרות .

"כאשר הצרכן מגלה רק בדיעבד ולאחר החתימה על החוזה כי השירות לא ניתן ישירות על-ידי החברה אלא על-ידי ספק אחר, אליו הוא יכול לפנות ישירות, קיים חשש להטעיה בעניין מהותי בעסקה", נטען במועצה.

שתי החברות המובילות בתחום הן שח"ל (המונה כיום 12 ניידות) ונטלי סקיולייף (עם 6 ניידות), המציעות שירותי טלרפואה שונים הכוללים הזנקת נט"ן במקרה הצורך.

שח"ל

מחיר המנוי משתנה בהתאם לאזור: בסמיכות למוקד החברה המחיר הוא 320 שקל בחודש תוך התחייבות לשנתיים - או 400 שקל ללא התחייבות (ההתחייבות, יש לציין, תוגבל בקרוב לשנה על-פי חוק).

באזורים דוגמת ירושלים, בהן מופעלות בעת הצורך ניידות מד"א על-ידי מוקד שח"ל, המחיר יורד ל-250 שקל עם התחייבות ו-350 בלעדיה.

קנס היציאה הולך וגודל - במקרה של יציאה מוקדמת יידרש המנוי לשלם את ההפרש עבור כל חודש: כך, למשל, לאחר שנה ישלם מנוי ירושלמי 1,200 שקל קנס אם יבקש להתנתק מהשירות. המחירים משתנים בהתאם לסוג המכשור הרפואי ששוכר המנוי.

נטלי סקיולייף

המחיר נע בין 69 שקל (מנוי סקיולייף - לחצן מצוקה, זכאות לפינוי באמבולנס, ביקור רופא) ל-250 שקל לחודש (מנוי נטלי - כולל ציוד רפואי לניטור, פינוי בנט"ן וביקור רופא), נוסף לתשלום חד-פעמי בגובה 350 שקל עבור ראיון רפואי.

תקופת ההתחייבות תרד גם כאן בקרוב משנתיים לשנה, כשמנוי סקיולייף הוא נטול התחייבות.

אזורי הכיסוי של שני המנויים הם בכל הארץ למעט הקו הירוק, כשניידות נטלי עצמן פועלות באזור ירושלים, השפלה, המרכז והשרון.

10 טיפים לקראת בחירת שירותי אמבולנס

1. רישוי: צעד ראשון ומתחייב בדרך לבחירת חברה פרטית הוא בדיקת הרישוי שלה באתר משרד הבריאות באינטרנט.

2. צוות האמבולנס: בבירור ראשוני מול החברה, כדאי לבדוק שהצוות המצורף לאמבולנס אכן תואם לדרישות כמפורט. אם יש אפשרות להתרשם באופן אישי ממצב האמבולנסים ותחזוקתם, מומלץ לעשות זאת מבעוד מועד.

3. לא בהכרח מד"א: כשמדובר במחירי פינויים (ולא חירום), לרוב תציע חברה פרטית מחירים זולים יותר מאלה של מד"א המחויבת לתעריף משרד הבריאות.

4. לפעמים נהג מספיק: במקרים של הסעות, לא בהכרח נדרש אמבולנס ביטחון מסוג אלה שמפעילה מד"א. אמבולנס פרטי עם נהג-חובש עלול להספיק למשימה ולעלות פחות.

5. לא כל החברות מוכרות: לא כל קופות-החולים מכירות בכל חברות האמבולנסים הפרטיים לצרכי החזר הוצאות. אם אתם מתכננים לתבוע את הקופה, בדקו מראש האם קופת-החולים שבה אתם מבוטחים אכן מכירה בחברה בה אתם מעוניינים.

6. עמותות חינם: לא מעט עמותות מציעות את שירותיהן חינם אין כסף בהסעת חולים וקשישים. שמות העמותות המורשות מופיעים גם הם ברשימת משרד הבריאות. אם אתם מעוניינים: התיאום חייב להיעשות לרוב לפחות יום עבודה מראש.

7. היזהרו מ"חאפרים": בשוק קיימות חברות המאזינות לאיתוריות של מד"א, מתייצבות במקרה של קריאה (במיוחד כשמדובר בנפטרים) ומציעות את שירותיהן מבלי שאיש הזמין אותם. מתלונות שהגיעו לגופי הצרכנות עולה כי לעיתים מדובר בחברות לא מקצועיות.

8. אזורי פריסה: ברכישת מנוי לשירותי אמבולנס חשוב לבדוק היטב מה אזורי הפריסה של החברה, האם קיים מוקד בקרבת מקום ומהן החלופות במקרה הצורך.

9. מה כוללת התחייבות: בהתקשרות לטווח רחוק יש לעבור בעיון על פרטי החוזה ולקחת בחשבון עלויות נוספות, תקופת התחייבות נדרשת, קנסות יציאה ועוד.

10. מידע ברשת: כמו בכל תחום, בדיקה באינטרנט של שם החברה המבוקשת עשויה להניב התרשמויות קודמות של לקוחות.

22

עוד כתבות

ליאור וקס, מנכ''ל אינפיניטי ניהול תיקי השקעות / צילום: יח''צ

"יעמדו בתור לקנות את הטילים שלנו": מנהל ההשקעות שמסמן את התחום המבטיח

ליאור וקס מאינפיניטי מעריך שהתנודתיות בשווקים תימשך, וכדי להתמודד איתה יש לשים דגש בתיק על "פיזור גיאוגרפי וסקטוריאלי, עם אקטיביות" ● הוא נלהב ממהפכת ה-AI, מעריך שמניית אנבידיה עדיין מעניינת וטוען כי "המחירים בת"א אטרקטיביים, אבל הסיפור בעייתי"

עשן מתקיפות חיל האויר מיתמר מאזור רפיח / צילום: ap, Ismael Abu Dayyah

מאות מיליוני דולרים מתחת לרפיח: איך תיראה הפעולה שתחסום את "צינור החמצן של חמאס"?

התמרון בעיר הדרומית ביותר ברצועה יאפשר לצה"ל לסגור את מנהרות ההברחה שמתחזקות את חמאס כלכלית ולוגיסטית ● הסכנה טמונה בהימצאות אפשרית של החטופים, ובפגיעה באוכלוסייה האזרחית

אנדראה אורקל, מנכל בנק יוניקרדיט האיטלקי / צילום: Reuters, Massimo Di Vita

במשך שנים משקיעים נכוו ממניות הבנקים האירופיים. עכשיו הן ממש לוהטות

לאחר שנים של שפל, הבנקים באירופה מתחילים להציג ביצועים משופרים, הודות לניקוי מאזנים וצמצום עלויות, לצד רווח מוגדל ממתן הלוואות ● מניות הענף דוגמת UniCredit מזנקות גם בציפייה לחלוקות דיבידנדים בעד כ-130 מיליארד דולר, ועוקפות את מקבילותיהן מארה"ב

יאיר כץ, יו''ר ועד עובדי התעשייה האווירית / צילום: איל יצהר

מה יעלה בגורל הבונוס של עובדי תע"א? דיל חדש עשוי לשחרר את הפלונטר

בתעשייה האווירית מבקשים לנתק את החיבור בין הדיבידנד שמשלמת החברה למדינה ובין חלוקת בונוס לעובדיה ● רשות החברות מעוניינת לנצל את המחלוקת כדי לרקום עסקה שתביא לפתרון כמה סכסוכים, ובראשם האשמות הממונה על השכר על חריגות שכר בתע"א

כפר סבא / צילום: Shutterstock

שתי שכונות ישנות סמוכות: המיקום שווה הרבה במחיר

שכונה אחת קרובה לרכבת והשנייה למרכז העיר, ובשתי השכונות מקודמים פרויקטים של התחדשות עירונית ● איפה יותר משתלם לרכוש דירות קטנות?

מערכת הספיידר של רפאל / צילום: רפאל

המדינה המפתיעה שבמו"מ מתקדם לרכישת מערכת הגנה אווירית מרפאל

קניה שמזהה צורך עולה וגובר למערכות הגנה אווירית - פנתה לישראל שידועה בעולם בתור המדינה בעלת מערך ההגנה האווירית הטוב מכל ● העסקה, אם תושלם, תהווה שינוי מגמה מעניין מבחינת רפאל, שפילוח המכירות שלה ל־2023 מצביע כי יבשת אפריקה היוותה רק 1% ממנו

צילום: איל יצהר, איורים: גיל ג'יבלי, עיבוד תמונה: טלי בוגדנובסקי,

דב קוטלר נפרד מהפועלים: רווחי השיא, התחרות הצמודה עם לאומי והיורשים האפשריים

בתום כהונה של חמש שנים, מנכ"ל הפועלים הודיע במפתיע על פרישה ● דב קוטלר הצעיד את הבנק לשווי של כמעט 50 מיליארד שקל וכך הצליח להדביק את הפער מול לאומי, הוביל את ההיפרדות מישראכרט וסגר את פרשת הסיוע בהעלמות המס בארה"ב ● העזיבה שלו מצטרפת לגל גדול של שינויים במערכת הבנקאית

טים קוק, מנכ''ל אפל / צילום: ap, Jeff Chiu

"היום הגדול ביותר לאייפד": אפל חושפת דגמי טאבלט חדשים וממשיכה להתעלם מה-AI

אפל השיקה את דגמי האייפד הראשונים מאז אוקטובר 2022 ● החברה הודיעה כי היא תכניס את המעבד החזק ביותר שלה עד כה, M4, לאייפדים החדשים ● ומה עם בינה מלאכותית? בינתיים זה לא בלקסיקון

מחלקת מוצרי חשמל / צילום: תמר מצפי

החרם הטורקי יעלה את מחיר המקררים והתנורים. המרוויחה הגדולה תהיה סין

בענף החשמל מחפשים פתרונות למחסור בעקבות המהלך הטורקי, מהחלפת ספקים ועד הובלה דרך יוון וקפריסין ● ההערכות הן שבכל מקרה המחירים יעלו ב־20%-10%, וזמן האספקה יתארך - וכולם מנסים לעקוף את הגזרה: "זה פוגע גם ביצרנים הטורקים"

140 מיליארד שקל, מדד מניות אחד / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי

האם טרנד ההשקעה שסוחף את הישראלים מסוכן ולמה יש מי שחושב ש"זו קטסטרופה"

מסלולים עוקבי S&P 500 הולכים וצומחים בקצב מסחרר. בכל מוצרי החיסכון וההשקעה בישראל, לטווחים ארוכים בינוניים וקצרים, מוצעים מסלולים שעוקבים אחר מדד הדגל האמריקאי ● בינתיים המדד הניב בעיקר תשואות חיוביות, אבל המומחים מזהירים שיש גם סכנות בתופעה, הן לחוסכים והן למשק הישראלי

קניות בכרטיסי אשראי / צילום: Shutterstock

לפני פסח נרשם זינוק ברכישות בכרטיסי אשראי, אבל בחג עצמו הארנק נשאר בכיס

גלובס מציג מדד הבוחן את היקף הקניות בכרטיסי אשראי בישראל ● מנתוני הפניקס גמא עולה כי ענף החשמל והאלקטרוניקה רשם את העלייה הגבוהה של השבוע בהיקף ההכנסות

דב קוטלר, מנכ''ל בנק הפועלים / צילום: תמר מצפי

אחרי חמש שנים: מנכ"ל בנק הפועלים דב קוטלר פורש

דב קוטלר, מנכ"ל בנק הפועלים, הודיע על החלטתו לסיים את תפקידו ● דירקטוריון הבנק החליט למנות ועדת דירקטוריון לאיתור מנכ"ל, בראשה יעמוד יו"ר הדירקטוריון ראובן קרופיק

אבטחה פרטית / אילוסטרציה: Shutterstock

מאות אלפי דולרים בשנה: המנכ"לים שזוכים לאבטחה על חשבון החברה

חברת הסייבר סנטינל וואן מימנה אשתקד שירותי אבטחה למנכ"ל תומר וינגרטן ומשפחתו בכ־225 אלף דולר, גם בשל "הסכסוכים במזרח התיכון" ● בפלייטיקה עמדה עלות אבטחת המנכ"ל על מעל מיליון דולר, כולל החזקת מטוס פרטי ● וכמה משלמות ענקיות וול סטריט

טנק ישראלי בצד העזתי של מעבר רפיח / צילום: דובר צה''ל

ראש אמ"ן לשעבר מסביר: למה חמאס מפחד מכניסה ישראלית לרפיח

אלוף (מיל') אהרן זאבי-פרקש סבור שעיקר הלחימה נגד חמאס הסתיימה: "השמדת שלושה-ארבעה גדודים ברפיח לא תשנה" ● בשיחה עם גלובס הוא אומר שיש לדאוג שארגון הטרור לא יתחמש שוב: "רק אז נוכל לומר שהמלחמה שיפרה את המצב" ● וגם: מה דעתו על סערת המינויים בצה"ל

גיא הדס / צילום: רמי זרנגר

אחרי 16 שנה: סמנכ"ל התקשורת, קשרי ממשל ואחריות תאגידית בבזק, גיא הדס, פורש

עפ"י הודעת בזק, הדס יישאר בתפקידו ככל שיידרש להעברה מסודרת של התפקיד ● עדיין לא ברור מי יהיה מחליפו של הדס, או לאן פניו מיועדות

המשקיע סטנלי דרוקנמילר / צילום: Reuters, Brendan McDermid

המיליארדר שנפטר מהמניה הלוהטת של השווקים מסביר למה

המשקיע המיליארדר סטנלט דרוקנמילר לא ידע עד לפני שנתיים איך מאייתים את השם אנבידיה ● "רכשתי אותה, וחודש אחר כך, הושק ה-ChatGPT, ואפילו זקן כמוני הצליח להבין מה זה, אז הגדלתי את הפוזיציה שלי בהרבה" ● דרוקנמילר סבור שמפץ הבינה המלאכותית עלול להסתיים בקרוב

מוטי שרף / צילום: יהב שרף

היועץ האסטרטגי מוטי שרף הופך לשותף במשרד הפרסום סיטימדיה

שרף ייכנס למשרד שבבעלות דניאל וינר במקום המייסד-שותף שעוזב, ליאור ששון, בהשקעה של כמה מיליוני שקלים ● במהלך נוסף בענף, עידו מינקובסקי מרחיב את פעילות קבוצת התקשורת בבעלותו ומקים את ג'נסיס - מתחם תוכן ומוזיקה חדש

מה גבולות חופש הביטוי של עובדים ברשתות? / אילוסטרציה: גלובס

בית הדין משרטט את הגבול: מתי מותר לפטר עובד בגלל פרסומים ברשת חברתית

בית הדין האזורי לעבודה דחה את תביעתו של עובד שפוטר סמוך ל־7 באוקטובר, לאחר שפרסם פסוקים מהקוראן אשר התפרשו כקריאות הסתה לטרור ● מומחים עומדים על השלכות פסק הדין החריג על חופש הביטוי, ומסבירים מדוע עניינו של מורה שפוטר בנסיבות דומות נגמר אחרת

פעילות כוחות צה''ל בשטח רצועת עזה / צילום: דובר צה''ל

260 מיליון דולר: כל הפרטים על עסקת הנשק שארה״ב מעכבת לישראל

ממשל ביידן מעכב את אספקת התחמושת לתקיפה ישירה משום שהוא לוחץ על בעלת בריתו ישראל לא להיכנס לרפיח

חדרה. אין מספיק אוטובוסים / צילום: Shutterstock, Mapic Aerials

בגלל מאבק על כביש בחדרה: במשרד התחבורה מאיימים לבטל נת"צים בכל הארץ

בעקבות סכסוך בין משרד התחבורה למשרד האוצר, מנכ"ל משרד התחבורה מאיים לבטל נת"צים ברחבי הארץ ● הסיבה: משרד האוצר לא אישר חתימה על הסכם עם עיריית חדרה לחידוש רחובות והקמת נתיבי העדפה