גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

"אנחנו זוכים בקקטוס כל יום, פשוט לא מקבלים גביע"

זיו קורן וניב חורש, המשנים למנכ"ל ראובני-פרידן, מסבירים איך אחרי תקופה לא פשוטה קיבל המשרד 4 תקציבים, למה הם מעדיפים תוצאות בשטח על פרסים, ולמה נכנסו לדיגיטל באיחור

זיו קורן בכלל רצה להיות רופא. ניב חורש הגיע מהפלחה של קיבוץ דביר בדרום. שני החבר'ה האלה, שלרגע נראים כאילו הם לא שייכים לעולם הפרסום, הם המנוע הצעיר של משרד הפרסום ראובני-פרידן.

שנים לא פשוטות עברו על משרד הפרסום, ובמחצית האחרונה אף נרשם קיטון של 17% בתקציבי הפרסום שלו, לעומת המחצית המקבילה ב-2009, מ-77.6 מיליון שקל ל-64.7 מיליון שקל.

ואולם, בחודשים האחרונים נראה כי המגמה משתנה, ולמשרד הצטרפו 4 תקציבי עוגן חדשים, בהם מי עדן, עוף טוב, אלבר וסמינר הקיבוצים. לכך יש להוסיף את אחד הקמפיינים המרשימים והמוצלחים של המשרד לבנק מזרחי-טפחות תחת הסלוגן "להעביר את דביר".

* ההתרוממות הזאת מגיעה אחרי כמה שנים רזות. איך מתחזקים את המוטיבציה והרעב בתקופות ארוכות של יובש, ולא מתייאשים?

ניב: "יש לנו כאן אפשרויות שלא קל למצוא במקום אחר. כשהגעתי לראיון העבודה עם אודי פרידן שאלתי מה גובה התקרה, כי אני רוצה 'לעוף'. אודי אמר 'אין תקרה, לא נעצור אותך'. כאן גם אם תקציבאית תביא רעיון טוב - הוא יכול לקרות".

זיו: "יש במקום הזה ווינריות, ומי שהוא ווינר ב-DNA שלו והוא יצירתי - זה לא נעלם לו, זה חוזר. כמו לאנס ארמסטרונג".

* מה המנוע היצירתי שלכם והמקור להשראה הקריאטיבית שלכם?

ניב: "הבסיס להצלחה בתחום שלנו זה להיות מעודכנים. אני למשל הייתי גם מכור ל'אלופה', ובאחת בלילה הייתי מחפש את התוכנית ב-VOD. מצד שני, פעם בחודש אני עושה סיבוב גלריות. אני טיפוס של סרטי איכות - אבל גם של סרטי אקשן אמריקניים. זו הקוטביות בין מדור הרכילות של רייטינג לבין ספר של הרוקי מורקאמי שאני קורא לפני השינה. אבל מה שהכי מרגש אותי זה הילד שלי, הוא מעורר בי עוצמת רגשות שלא ידעתי שקיימת. התחלתי לעשות סדרה ב-iPhone של צילומים שלו כשהוא מביע רגשות. ממנו למדתי את הכוח של הפשטות. כשהוא שמח אז הוא 100% שמח, וכשהוא עצוב הוא 100% עצוב".

זיו: "אני התחברתי להשראה דרך סבתא שלי והרגעים האחרונים של חייה. המחשבות שלה על העבר, החרטות. הפרויקט שאני הכי גאה בו הוא פרויקט אינטרנטי שעשיתי שנקרא 'הלו סבתא', והמטרה שלו הייתה לעודד נכדים לצלצל לסבא וסבתא שלהם. לא היה כאן שום קונספט מסחרי או מטרה להרוויח כסף, רק לגרום לנכדים לשמח את סבא וסבתא שלהם".

* גישת הפשטות היתה גם זו שהנחתה את קמפיין "להעביר את דביר"?

ניב: "בהחלט. זו היתה חשיבה פשוטה. בעבודה המשותפת עם הלקוח הבנו שהבנקים משקיעים מיליונים בלהעביר אליהם לקוחות, בעיקר על-ידי זה שהם מבטיחים שהם טובים יותר וחדשניים יותר. ועדיין, אנשים לא עוברים. לכן, הקונספט שלנו היה נורא פשוט: לדבר על הבעיה עצמה, על הקושי לעבור בנק. לזה אנחנו מוסיפים את התשוקה הגדולה שלנו לעבודה, ולא רק שלנו, של כל העובדים. את יכולה לראות אצלנו במשרד ב-3 לפנות בוקר לפני פרזנטציה אנשים עובדים ולא מרירים. הם רוצים להביא לקוחות, למרות שהם לא מקבלים על זה אחוזים. הם רעבים כמונו. ויש תוצאות. ב-8 חודשים הבאנו 4 תקציבים חדשים גדולים, במכרזים קשים מול משרדים טובים".

קופירייטרים מאולפים

חורש (35) וקורן (30) הם לא רק המנהלים החדשים במשרד, שמשמשים כיד-ימינם של הבעלים. הם מסמלים את הדור החדש שמוביל את עולם הפרסום. אנשי הדור הישן מפנים את הבמה למי שגדלו לתוך עולם דיגיטלי שבו השיווק הופך לחלק אינטגרלי מהפרסום, וקד"מ הוא כבר לא רק חלוקת דוגמיות. גם אם לעתים זה לא קל, הרי שהם מבינים שאין ברירה אלא להעביר את המושכות.

חורש וקורן מצטרפים לשורה של מנהלים צעירים ומוכשרים כמו איריס בק במקאן-אריקסון, אורי עיני ואמיר גיא באדלר-חומסקי, יוסי לובטון בבאומן-בר-ריבנאי - והרשימה עוד ארוכה.

קורן, במקור מאלפי-מנשה ("אבל בלי רקע אידיאולוגי"), החל את דרכו כקופירייטר בזרמון-גולדמן, עד שלפני 4 שנים עזב ופתח חברה לרעיונות וחדשנות ועבד בין היתר עם חברת אורנג'. כך הכיר את אודי פרידן ומשה ראובני. הפרסומאים הוותיקים זיהו את הפוטנציאל של חורש, הצטרפו למיזם שלו ובהמשך מיזגו את החברה לתוך המשרד. הוא, כאמור, בכלל רצה להיות רופא, אבל "על הדרך" נרשם ללימודי קופי ייטינג בתור חוג פנאי ונשאב אל עולם הפרסום.

חורש גדל בקיבוץ דביר בדרום, ליד באר-שבע. בגיל 13 הוא קרא את ספרו של דוד פוגל "אימא שלי היתה אומרת ששום דבר לא יצא ממני אז החלטתי להיות פרסומאי" - והחליט שהוא רוצה להיות פרסומאי. הוא התחיל כקופירייטר בגליקמן-נטלר-סמסונוב, עבר להיות מנהל הקריאייטיב בבאומן-בר-ריבנאי ומשם עבר לראובני-פרידן, שם הוא נמצא כבר 4 שנים וחצי. כיום שניהם משמשים בתפקיד משנה למנכ"ל. את הסמכויות ביניהם הם מחלקים לפי החוזקות של כל אחד מהם ו"מה שנוח לנו יותר".

* איך מתמודדים עם האגו בחלוקת הסמכויות בניהול?

זיו: "אני לא יודע להסביר בדיוק למה החלוקה בינינו כל-כך קלה. אולי זה האופי שלנו, אבל אין אצלנו אגו, אנחנו לא נתקלים בזה. אנחנו רואים את הדברים המהותיים עין בעין".

* עד כמה ראובני ופרידן משחררים סמכות?

ניב: " משחררים יפה. הם עדיין מנטורים ומשמשים כסמכות מקצועית להתייעץ איתה, אבל הם בהחלט מפנים את הבמה".

* איך עוברים מלהיות אנשי קריאייטיב לפוזיציה של אנשי ניהול?

זיו: "זה נכון, היום אנחנו לא אנשי קריאייטיב אלא מנהלי לקוחות. בכל משרדי הפרסום בעולם המנהלים הם אנשי קריאייטיב. כשאנחנו באים ללקוח אנחנו עדיין רוצים להביא את הדבר הנכון מבחינה קריאטיבית, אבל הלקוחות מחפשים שותף, פרסומאי שיהיה גם חלק מהחשיבה השיווקית, וכשאתה מבין את זה - זה נותן לך כלים ניהוליים".

ניב: "אנחנו נמצאים בנקודה שבה אין בידול בין משרדי הפרסום - פעם יהושע עושים סרט טוב, פעם אדלר ופעם אנחנו. למעשה אילפו את הקופירייטירים לעשות את אותו הדבר לפי פורמט קבוע: כך צריכה להיראות מודעה, ככה סרט וככה תשדיר רדיו. כך נוצר מצב שאיש קריאייטיב מנצל רק 10% מהיכולות שלו. אנחנו לא רוצים לעבוד ככה, אלא להיות חלק ממערך השיווק. אם יש ספינה שנקראת פרטנר ועליה עומדים מנכ"ל וסמנכ"ל שיווק - אנחנו רוצים לעמוד שם ביחד איתם ולהיות שותפים לחזון השיווקי. זה מה שנקרא קריאייטיב מרקטינג וזה מייצר קמפיינים כמו הפרויקט ההתנדבותי שליווה את ההופעה של ריהאנה בארץ. למה שמשרד פרסום לא יביא רעיונות כאלה? אנחנו רוצים להסתכל מחדש על התפקיד של משרד הפרסום ולהביא מודלים שיכניסו אותנו לחשיבה השיווקית. לא לשבת במשרד ולחכות לבריף. זה יכול להיות אפילו יצירה של מוצרים חדשים לחברה, לא רק סרטון טלוויזיה".

זיו: "התפקיד שלנו הוא לא רק להעביר את המסר השיווקי. זה היה אתמול, וברוב המשרדים זה מה שעדיין קורה. בפונקציות הקודמות אין אפשרות להוביל שינוי".

ניב: "התפקיד שלנו הוא להיות יצירתיים, בכל מקום, בכל קטגוריה. גם שיחת המסדרון ליד הקולר צריכה להיות על יצירתיות. ולא רק יצירתיות בברייק הפרסומות, כי שם היכולת שלנו להיות יצירתיים היא מוגבלת. אנחנו מאמינים ביצירתיות פרקטית. לכן אנחנו מקפידים לחבר את הצוות לתוצאות. קופי שעשה קמפיין מקבל דיווח על התוצאות שהוא הביא. אנחנו לא אמנים, אנחנו צריכים להיות אפקטיביים".

* זה לא מסרס את היצירתיות?

ניב: "לא, זה מחדד. וזה לא עומד סתירה לקריאטיביות. קחי למשל את הקמפיין לתכשיר 'פרופסיה' נגד התקרחות, שנקרא 'קמפיין הסקפטיות', בו לא מזכירים את המילה 'התקרחות'. הוא סופר קריאטיבי וגם סופר אפקטיבי".

* אתם עושים הרבה קמפיינים קריאטיביים. למה אתם לא משתתפים בתחרות קקטוס הזהב?

ניב: "יש לנו במשרד מה שנקרא אחריות קריאטיבית. בגלל זה אנחנו לא משתתפים בקקטוס. התחרות הזאת הפכה להיות כזאת שמשתתפים בה קמפיינים שאיש לא ראה. אנחנו מפרגנים למי שהולך על זה, אבל בפוקוס שלנו אנחנו מעדיפים לשים דגש על אפקטיביות. לכן למשל בתחרות האפ"י אנחנו כן משתתפים, ואנחנו גם המשרד המוביל בה. אני מעדיף לשלוח את הקופירייטר שלי לפיצוצייה לבדוק אם אנשים קונים 'קליק' ולא לשלוח מודעה לקקטוס.

"הפסלונים לא מדליקים אותי. מדליק אותי קמפיין שעשיתי לזיתא שהביא לעלייה של 10% במכירות המותג בשנה. יותר מרגש אותי למקסם את הכסף של הלקוח ולהביא לו תוצאות".

זיו: "אנחנו זוכים בקקטוס כל יום, פשוט לא מקבלים גביע אלא קרדיט אצל הלקוח כך שנעשה את הקמפיין הבא".

* יצא לכם לקנא בקמפיינים שעשו משרדים אחרים?

ניב: "יש קמפיינים מצוינים שראינו בענף, למשל קמפיין AXE של מקאן-אריקסון שהיה מהלך אינטראקטיבי מעורר קנאה. הם לקחו מותג, נתנו לו אפיון ברור, ומוצר אחרי מוצר הם מציגים תוצאות אפקטיביות מדהימות".

זיו: "הקמפיין של גולדסטאר, גם של מקאן-אריקסון. זאת עבודה יפה לאורך זמן, נועזת".

* אם לא הייתם אנשי פרסום, מה הייתם עושים?

ניב: "הייתי הולך להיות במאי של סרטי תעודה ולמצוא את הסיפור אצל אנשים שנראה כאילו אין להם סיפור. אני סקרן אובססיבי, וזה גם מחבר אותי לחזון שלי: לספר את אותו הסיפור רק בכל מיני דרכים, לא רק במדיה אחת. כמו שעשינו בקמפיין 'להעביר את דביר', פעלנו בכל החזיתות - בקד"מ, באינטרנט, אפילו בפיצוצייה שברחוב, בכל פלטפורמה".

זיו: "אני הייתי רוצה להיות פעם בחודש נהג מונית, בשביל הסיפורים. ואם לא הייתי פרסומאי או רופא הייתי הולך להיות מורה. אני רוצה להותיר חותם על אנשים, לחנך, להשפיע ברמה של אחד על אחד".

פעילות דיגיטל באיחור אלגנטי

לאחר שבמשך שנים פעילות הדיגיטל של המשרד בוצעה על-ידי חברות חיצוניות, הוחלט לשנות את המודל ולפעול "אין האוס".

אחד ממנועי הצמיחה של המשרד הוא כמובן הדיגיטל. בראובני-פרידן שינו את קונספט הפעילות הדיגיטלית ו"הכניסו פנימה" לתוך המשרד את פעילות הדיגיטל, שבמשך שנים נערכה על-ידי החברות החיצוניות נקסט אין ואייקון. לפני כחצי שנה המודל השתנה, והוקמה חברת דיגיטל בשם RP, אותה מנהלים שי נטע וחנן כהן, לשעבר מגריי אינטראקטיב.

* לא עשיתם את זה קצת באיחור? משרדי פרסום אחרים כבר הבינו לפני שנים שהאינטרנט צריך להיות "אין-האוס".

זיו: "היום כולם רוצים להיות ראשונים, כמו בטוקבקים: 'אני ראשון'. אבל הרצון הזה הוא שטחי. היום צריך קודם כל לדעת לעשות את מה שאתה רוצה לעשות. חברות הדיגיטל הראשונות התגלחו על הלקוחות שלהם. אנחנו, לעומתם, יודעים כיום בדיוק יודעים איך עושים את הדברים נכון".

ניב: "החזון שלנו הוא לא דיגיטל, דיגיטל הוא כלי בדרך להשגת החזון. כך למשל מה שעשינו עם קסטרו. פתחנו להם עמוד בפייסבוק בו אנחנו מייצרים תוכן אטרקטיבי, כמו תצוגת האופנה שלהם - ששעה אחרי שהיא התקיימה שלחנו אותה בפייסבוק לחברים. גייסנו כבר 100 אלף חברים בתוך 3 חודשים ".

* עדיין, זה מאוד מאוחר. פתחתם את העמוד רק לפני 3 חודשים כשחברות אחרות פעילות ברשתות חברתיות כבר שנים.

זיו: "היה לחברה עמוד כבר מזמן, אבל אנחנו שדרגנו אותו. היום אנחנו עושים בו עבודה נכונה כמו שהיא צריכה להיות וזה יותר חשוב בעינינו מלהיות ראשונים בפלטפורמה".

עוד כתבות

בנק אוף אמריקה / צילום: Shutterstock, Tero Vesalainen

השקל יטוס, הריבית תרד ומה יקרה לאינפלציה? התחזית האופטימית של בנק אוף אמריקה לישראל

בנק ההשקעות הוציא בחג תחזית אופטימית לכלכלה הישראלית: הצמיחה ב-2024 תעמוד על 2.4%, לעומת צפי של 2% מצד בנק ישראל ותחזית לצמיחה כמעט אפסית של S&P ● במידה וחוסר הוודאות יתפוגג, מעריכים בבנק כי השקל יכול להתחזק ולהגיע לשער של 3.5 שקלים לדולר

מוריס צ'אנג / צילום: Associated Press, Aaron Favila

הוא הגיע לגיל 55. ואז הקים את החברה החשובה ביותר בעולם

מוריס צ'אנג צבר עשורים של ניסיון לפני שהקים עסק שהפך חיוני לכלכלה הגלובלית ● מה יכולים ללמוד ממנו יזמים אחרים בגיל העמידה?

ג'נסן הואנג, מנכ''ל אנבידיה / צילום: Shutterstock

החברה הלוהטת בעולם יצאה למסע רכישות בישראל. ויש גם חדשות רעות

ענקית השבבים אנבידיה משלימה בימים אלה רכישה של שתיים מהחברות המובילות בפיתוח מוצרי בינה מלאכותית בישראל ● בה בעת, מחקר חדש של סטנדפורד מסמן מגמה מדאיגה: קצב ההגירה השלילית של מוחות בתחום ה־AI מישראל שני רק להודו ● אז למה המומחים אופטימיים?

וול סטריט, ניו יורק / צילום: Shutterstock

נעילה ירוקה בוול סטריט; טסלה קפצה ביותר מ-15%

השקל התחזק במעל 1% מול הדולר, 3.76 שקלים ● טסלה סיימה את יום המסחר בזינוק של 15.3%, אפל הוסיפה 2.5%, גוגל צנחה ב-3.3% ובורסת הקריפטו קוינבייס איבדה 7.8% ● שטף הדוחות בוול סטריט ימשך השבוע, אמזון תדווח בשלישי, אפל בחמישי ● לפי הוול סטריט ג'ורנל, יועצי טראמפ מנסחים הצעות חוק להגבלת עצמאות הבנק המרכזי ● ברביעי החלטת הריבית של הפדרל ריזרב, בשישי דוח התעסוקה החודשי

טקס הסיום הראשון של סטודנטים בסניף אוניברסיטת NYU בשנחאי, 2017 / צילום: Reuters, Ke yi

מחקר למכירה: כיצד הכסף הסיני זורם לאוניברסיטאות אמריקאיות

חוזים של אוניברסיטאות אמריקאיות עם חברות שבסיסן בסין הוערכו ב-2.32 מיליארד דולר בין 2012 ל-2024, על רקע חששות בקונגרס כי הקשרים האקדמיים עלולים להוות סיכון ביטחוני לאומי

הנוף הנשקף מהררית / צילום: ליבי לוי

נסעתם לגליל בחג? אתם חייבים לעצור ביישוב הזה לחוויה תאילנדית אמיתית

קפה שהוא גם גלריה, מופע מוזיקלי של ערפול חושים, מעדנייה משובחת ושופינג ברוח האנתרופוסופיה ● ביקור ביישוב הררית, שמרגיש כמו יקום מקביל

השבוע בשווקים / עיבוד: טלי בוגדנובסקי

הענקית שקפצה וזו שהתרסקה - ועוד כתבות על מצב השווקים

מטא איכזבה את המשקיעים ● נטפליקס צנחה אחרי תוצאות חיוביות, טסלה פרסמה דוח מאכזב אבל המניה שלה קפצה. למה? ● קבוצת רד בינת מסיימת עידן ועוד כתבות על המצב בשווקים

נתן חץ / צילום: תמר מצפי

אלוני חץ רושמת עוד הפסדי שיערוך של 400 מיליון שקל

בשנה וחצי האחרונות מניית אלוני חץ איבדה כ-60% מערכה, כשהחברה רושמת הפסדי שיערוך של יותר מ-3 מיליארד שקל

עוד עלייה במחירי הדלק / צילום: איל יצהר

מתקרב ל-8 שקלים לליטר: מחיר הדלק יעלה בחצות

הדלק שוב מתייקר ומתקרב לשיא כל הזמנים: 7.90 שקלים לליטר - עלייה של 18 אגורות לעומת מחירו באפריל ● במצטבר, מתחילת שנת 2024 עלה מחיר ליטר בנזין ב-96 אגורות ● מעבר לתנודות במחירי הנפט ושער הדולר, סיבה נוספת לקפיצת המחירים היא החלטת שר האוצר סמוטריץ' להחזיר את מס הבלו על הדלק לרמתו המלאה

רואי סויסה / צילום: תמונה פרטית

המשקיע הזה ראה עשר דירות יד שנייה, ובסוף מבצע אחד שינה את התמונה

רואי סויסה קנה דירה חדשה מקבלן בבת ים ואז מכר אותה לפני שתכנן, כדי להשיג עסקה טובה יותר: "לקחתי בחשבון שאולי אצטרך להחזיק את שתיהן לתקופה מסוימת" ● האזינו

אלי אביסרור, מנכ''ל אביסרור משה ובניו ויו''ר ארגון קבלני הנגב / צילום: דיאגו מיטלמן

הממשלה, החרם הטורקי ומחירי הדירות: הקבלן שבונה אלפי יחידות דווקא אופטימי

אלי אביסרור, מנכ"ל אביסרור משה ובניו ויו"ר ארגון קבלני הנגב, סבור שהממשלה אינה מסייעת לקבלנים בהתמודדות עם המצב, אך מנבא שהענף יצא מהמשבר ● הוא לא חושב כרגע על הנפקה, סבור שטורקיה היא שתפסיד בסופו של דבר מהחרם על ישראל ובטוח שהנגב הוא העתיד של ישראל

עמית גריידי, הממונה על חוק המכר במשרד השיכון / צילום: משרד הבינוי והשיכון

קניתם דירה מיזם ומכרתם לפני האכלוס? אולי תהיו אחראיים לאיחורים במסירה

נייר עמדה שפרסם הממונה על חוק המכר מחריף את התנאים עבור מי שרוכשים דירה מקבלן ומעוניינים למכור לפני האכלוס

תוכנית דירה. האם ניתן לקיים הליך תכנוני ללא הסכמה קניינית? / צילום: Shutterstock

האם ניתן לקיים הליך תכנוני ללא הסכמה קניינית?

תושבים בתל אביב שביקשו להוסיף ממ"ד לדירתם נתקלו בהתנגדות של השכנים, שטענו כי הדבר יפגע בהמשך בהליך התחדשות עירונית ● מה קבעה ועדת הערר?

יגאל דמרי / צילום: אייל פישר

"בעוד שנה נהיה בקטסטרופה": התחזית הקשה של יגאל דמרי

חצי שנה לפרוץ המלחמה, היזם יגאל דמרי מסביר מדוע שוק הנדל"ן בנגב דווקא פורח ● הוא מעריך כי היקפי הבנייה בפרויקטים של התחדשות עירונית הגיעו לשיא, וסבור שהחרם הטורקי לא ישפיע במידה מהותית על השוק ● כמה באמת שווה הקרקע של חנן מור בשדה דב לפי ההצעה שהגיש, ולמה הוא מקפיא בינתיים את הפרויקט שלו בבבלי

אולם קולנוע בקליפורניה. החדשים רווחיים יותר מהישנים / צילום: Shutterstock

לאולמות קולנוע יש נדל"ן מיוחד, וזה מציל אותם

אולמות הקולנוע הלכו ואיבדו רלוונטיות רק לפני כמה שנים ● המיצוב הנדל"ני המיוחד שלהם עשוי להציל אותם

בתים בטקסס. צילומי לווין ורחפנים הפכו לנשק בידי חברות הביטוח / צילום: Shutterstock

חברות הביטוח האמריקאיות מרגלות אחרי בתים מהשמיים

חברות בארה"ב משתמשות ברחפנים כדי לבדוק גגות או לזהות פסולת חצר וטרמפולינות שלא הצהירו עליהן

דרכון ישראלי / צילום: Shutterstock

מהיום: אפשר לחדש דרכון ותעודת זהות באינטרנט. כך זה יעבוד

לאחר שבשנה שעברה נרשמו "פקקים" חסרי תקדים בדרך להנפקת דרכונים ותעודות זהות, חוק חדש שנכנס לתוקף מאפשר לבצע את התהליך באופן מקוון ● כיצד זה יעבוד, ולמי הדבר יתאפשר? ● גלובס עושה סדר

בורסת ת''א זינקה / עיבוד: טלי בוגדנובסקי

מגמה ירוקה בתל אביב; טבע וקמטק מזנקות בכ-6% כל אחת

מדד ת"א 35 קופץ ב-1.5% ● השקל מזנק מול המטבעות הזרים ברקע המגעים לעסקת החטופים ● מחר תתפרסם בארה"ב החלטת הריבית של הפד; השוק מתמחר התחלת הורדות ריבית רק בספטמבר ● עונת הדוחות בארה"ב תופסת תאוצה: אמזון ואפל יפרסמו השבוע את תוצאותיהן יחד עם חברות שבבים בולטות

קתי ווד / צילום: Reuters, Hugo Amaral/SOPA Images

הבריחה הגדולה: משיכות של מיליארדים מהקרנות של משקיעת העל

עד כה השנה משכו המשקיעים 2.2 מיליארד דולר מקרנות הסל מקבוצת ARK של ווד, שהפכו לסנסציה לפני כ־3 שנים עת ניהלו 59 מיליארד דולר ● האם הזליגה תיבלם?

אילת / צילום: Shutterstock, StockStudio Aerials

אפילו הטילים כבר לא מרתיעים את משקיעי הנדל"ן בעיר הזו

דווקא בזמן מלחמה, המשבר בשוק הנדל"ן והריבית הגבוהה, אילת פורחת נדל"נית ● "המשקיעים חזרו לעיר והם סוגרים עסקאות עם קבלנים"