גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

סטפק: "הסתברות של 80%-75% שארה"ב לא תחזור למיתון"

האם אנחנו בדרך למיתון עולמי? מדוע השוק בת"א יורד פחות משוקי חו"ל? מה כדאי למשקיע בבורסה לעשות? האם זה הזמן להיכנס לבורסה או לברוח? ■ גילעד אלטשולר מאלטשולר שחם, רונן אביגדור ממנורה מבטחים, צבי סטפק ממיטב וקובי פלר מכלל פיננסים מספקים תשובות

גילעד אלטשולר, מנכ"ל משותף אלטשולר שחם: "המצב לא משתנה, רק מצב הרוח"

- האם אנחנו בדרך למיתון עולמי נוסף?

"אנחנו לא בדרך למיתון נוסף, אנחנו נמצאים שם כל הזמן. המצב הכלכלי לא משתנה, רק מצב הרוח משתנה. הציפיות היו שנצא מהמצב הזה ועכשיו חזרו לציפיות שנישאר במצב הזה.

"שוק העבודה האמריקני לא מתאושש ובגלל זה כנראה שהריבית הנמוכה תישאר עוד תקופה ארוכה וייקח הרבה זמן לצאת מהמצב הזה. המשבר ב-2008 היה יותר פסיכולוגי מאשר ריאלי ואחריו בארה"ב האמינו שיהיה טוב, אבל השינויים בכלכלה נגרמו בגלל תוכניות התמריצים, והיום כשמפסיקים אותן רואים שהמספרים חוזרים להיות פחות טובים".

- מה כדאי למשקיע בבורסה לעשות?

"בארץ, בגלל שעקום התשואות חד ומגלם עליית ריבית גבוהה בעתיד, עדיין עדיף להתבצר באג"ח ארוכות על פני קצרות. הייתי בונה תיק שמבחינת מח"מ מורכב מ-70% אג"ח ארוכות ו-30% אג"ח קצרות. צריך לקנות מניות של חברות איכותיות שמשלמות דיבידנדים גבוהים מהריבית הארוכה.

"בדרך כלל החברות הגדולות עם ההכנסות המסודרות שפחות נפגעות ממיתונים יהיו חזקות יותר בהמשך. הן יכולות היום לגייס כסף זול והמרווח מעל אג"ח ממשלתיות לא גבוה, ובזכות הכסף הזה הן יכולות לרכוש חברות, להשביח את התמהיל ולהגדיל את ההכנסות. מדובר בחברות טלקום, שירותי תשתיות ושירותים".

- מדוע השוק בתל אביב יורד פחות?

"השוק הישראלי לא מנותק מהעולם וכבר ראה שלשום (ג') ירידות חדות. הוא לא צריך לחכות לסוף היום בשביל להגיב. הכלכלה שלנו נפגעה פחות מהמשבר בהרבה מאוד סקטורים, בגלל החוזק שלה. חשוב לזכור שקיים עיוות מסוים בשוק בעקבות השפעות גילויי הגז על חלק מהחברות שנסחרות בבורסה, מה שלא קיים בעולם".

רונן אביגדור, מנכ"ל מנורה מבטחים פיננסים: "כדאי להישאר באג"חים"

- האם אנחנו בדרך למיתון עולמי נוסף?

"המיתון של 2008 לא ממש מאחורינו. זה לא נגמר. התסריט של התאוששות בצורת ה-V - היה ברור שלא יתממש. האפקט של תוכניות הסיוע הולך ונעלם, וכמו כל חולה שהיה בקומה וקיבל החייאה מלאכותית, יש סימן שאלה אם יישאר בחיים או לא. אין פה טריגר חדש, אנחנו עדיין סובלים מאותם חוליים שסבלנו בהם במשבר הגדול.

"לדעתי, ההרעה הזאת תימשך ואני מעריך שנתוני הצמיחה בארה"ב שיתפרסמו בסוף השבוע יהיו נמוכים מההערכות המקומיות. אירופה אמנם נמצאת במצב טוב יותר משחשבנו, אבל המצב שם בעייתי גם כן. בגלל שהטראומה עמוקה, אני מעריך שנראה תוכניות סיוע חדשות. לא ייתנו לשוק להגיע למצב של קריסה, ולכן אני לא מאמין שנראה מיתון נוסף, אבל הכלכלה תמשיך להיות בתהליך של הבראה מלאכותית".

- מה כדאי למשקיע בבורסה לעשות?

"במצב כזה, המשוואה הרגילה אומרת שצריך להתמקד באג"חים. מחירי החוב אמנם יקרים, והתשואות על האג"חים בארה"ב בשפל חסר תקדים. השוק האמריקני בתנאים האלה יכול להמשיך לתפקד עוד תקופה מסוימת. צריך להתמקד בעיקר באג"ח קונצרניות, שכן התנאים אידאליים, הריבית הריאלית שלילית, יכולת הגיוס נוחה והתנאים הכלכליים טובים. מדדי התל-בונד פחות מעניינים ויש יותר הזדמנויות מחוץ להם. במניות צריכים להיות הרבה יותר זהירים ומי שמושקע בהן צריך לחפש את תשואת דיבידנד שגבוהה מתשואת האג"ח, כמו בבזק וכמו בריט".

- מדוע השוק בתל אביב יורד פחות?

"אם מסתכלים 3 חודשים אחורה, השוק הישראלי עלה בעוד המדדים בארה"ב ירדו. זה פועל יוצא של ביצועי המשק כאן וריבית נמוכה שיוצרת סביבה עסקית טובה לחברות".

צבי סטפק, יו"ר מיטב ומנהל ההשקעות הראשי: "האפסייד הגדול נמצא במניות"

- האם אנחנו בדרך למיתון עולמי נוסף?

"אם מנסים להסביר את הירידות שנרשמו בימים האחרונים בעולם הן נובעות מנתונים פושרים ומאכזבים בשוק האמריקני. אנחנו רואים שהשוק מגיב תוך דקות לכל נתון שמגיע לשוק, לחיוב ולשלילה. צריך לקחת בעירבון מוגבל את הנתונים הללו, כי יש להם נטייה להשתנות, ובסטיות תקן גדולות.

"לא צריך להתרשם מכל נתון, אף אחד לא יודע ולא יכול לומר היום ברמת הסתברות גבוהה לאן הולכת הכלכלה האמריקנית והכלכלה הגלובלית אחריה. הכניסו את הכלכלה האמריקנית החולה לחדר טיפול נמרץ ועכשיו מתחילים לשחרר אותה, והשפעת התרופות מתחילה לפוג. עכשיו השאלה היא אם היא תלך בכוחות עצמה או שהיא צריכה המשך דחיפה. ההערכה שלי היא שבחודשים הקרובים נקבל תמונה ברורה יותר. להערכתי, יש הסתברות של 80%-75% שהמשק האמריקני יתאושש בצמיחה איטית ולא יחזור לתחתית כפולה".

- מה כדאי למשקיע לעשות?

"בתרחיש בעל הסבירות הגבוהה יותר אני מרגיש בנוח עם שוק המניות גם בישראל וגם בארה"ב. כשאני מסתכל על רמת שוק המניות מול האג"ח, אני חושב שהאפסייד הגדול נמצא במניות. תסריט כזה הוא רע לאג"ח הממשלתיות, שכרגע משדרות מיתון. אם הכלכלה האמריקנית תחזור למיתון נחזור במניות לסרט די מפחיד, אבל לא מפחיד כמו במשבר הקודם. אני מאוד ממליץ, להגן על התיק מפני קטסטרופה, באמצעות קניית אופציית מכר (PUT) על השוק".

- מדוע השוק בתל אביב יורד פחות?

"ביולי שוק המניות המקומי פיגר אחרי העליות בארה"ב, באוגוסט השוק הישראלי מוביל על השוק האמריקני. אין ספק שאם הירידות יימשכו יהיו ירידות גם בישראל, ולהיפך. הפער הוא מכיוון שהשוק הישראלי מתומחר בצורה טובה מאוד".

קובי פלר, מנהל השקעות ראשי, כלל פיננסים: "לבחון את ההשקעה רק פעם בשנה"

- האם אנחנו בדרך למיתון עולמי נוסף?

"ההערכות בבתי ההשקעות המובילים בארה"ב מדברות על סבירות של 25%-30% למיתון כפול. שיפור בנתוני הייצור ובאשראי שהבנקים נותנים לעסקים קטנים מקטין את הסבירות הזו. הנדירות של מצבי מיתון כפול בשווקים הגלובליים ב-30 השנים האחרונות רק מוכיחה את הדברים".

- מה כדאי למשקיע בבורסה לעשות?

"בהינתן הדברים הללו, אנחנו חוזרים על אותה תזה שאנחנו מדברים עליה מתחילת השנה. המשקיע צריך לבחור את מרכיב המניות שהוא יכול להחזיק לאורך זמן ולבחון את ההשקעה רק פעם אחת בשנה. לא לבצע פעולות בתיק על פי התנודתיות בשוק. להערכתנו, במידה שהשווקים לא יופתעו לרעה מהצמיחה ומרווחיות החברות ברבעון השלישי בארה"ב ייתכן שנראה עליות במניות ברבעון האחרון של השנה.

"השווקים במצב של חשש יתר מצמיחה מאוד נמוכה בכלכלה האמריקנית. אם הם יתבדו יש סיכוי להתאוששות של שוק המניות בהמשך. אנחנו מכינים את התיקים עם הטיה לאפיק השקלי מתוך אמונה שהמדדים יהיו נמוכים. מכיוון שהתשואות מאוד נמוכות בכל האפיקים, אנחנו לא ממליצים להיחשף באופן ישיר לאפיקי ההשקעה הארוכים, אלא בחלק קטן ממנו ודרך מנהלי ההשקעות".

- מדוע השוק בתל אביב יורד פחות?

"השוק בישראל מגיב מראש לירידות בארה"ב. באופן כללי לא רואים מצב של התנתקות בין השווקים. בארה"ב סיימו את תקופת הדו"חות ומחפשים טריגר חדש לעליות, כשנתוני המאקרו גוברים על נתוני החברות. סימן השאלה הוא מי ינצח בטווח הארוך. השוק הישראלי מעביר הילוך רק עכשיו, בתקופת הדו"חות, ובחברות הגדולות אנחנו רואים דו"חות גבוהים, כך שהירידות לא מתורגמות לישראל באופן מלא".

פרשנות: גברת כהן רגועה לגמרי

עוד כתבות

השאלות החשובות בבדיקה לאחור / צילום: Associated Press, Seth Wenig

כאשר ביצועי העבר לא מנבאים אפילו את ביצועי העבר

וול סטריט אוהבת להתרברב בתשואות שהיא לא באמת הניבה ● יש לשאול על כך כמה שאלות חשובות

אמנון שעשוע / צילום: יונתן הפנר

בפעם השנייה השנה: אורקם של אמנון שעשוע מפטרת עשרות עובדים

ההחלטה על גל הפיטורים הנוסף התקבלה לאחר שלפני מספר חודשים, פוצלה החברה לחברה־בת בתחום מוצרי השמיעה וקוצצו עשרות עובדים ● בחברה הרהרו בעבר בתוכניות להנפקה, אלא שירידה במכירות המוצרים מעיבים על תוכניותיה

אורית פרקש הכהן, כחול לבן / צילום: תמר מצפי

האם לפני עשור הוצעו לחרדים יעדי גיוס גבוהים יותר מעכשיו?

האם לפני עשור ישראל קבעה יעדים שאפתניים יותר לגיוס חרדים? מתברר שכן ● המשרוקית של גלובס

טרמינל 1 בנתב''ג / צילום: Shutterstock, Roman Yanushevsky

טרמינל 1 נפתח מחדש לטיסות בינלאומיות: האם מחירי הטיסות יירדו?

טרמינל 1 נפתח מחדש לטיסות בינלאומיות, לאחר שנסגר עם פרוץ המלחמה ● חברת התעופה ריינאייר חזרה לישראל, לאחר חודשים ארוכים בהם השהתה את פעילותה בארץ ● איזה חברות חדשות מצטרפות לפעילות בטרמינל שנפתח, והאם יש סיכוי לירידת מחירים?

וול סטריט / צילום: Unsplash, Chenyu Guan

נעילה מעורבת בוול סטריט; תשואות האג"ח הממשלתיות בארה"ב צללו

הנאסד"ק עלה ב-0.6% ● מדד ניקיי עלה ב-1.3% ● בדרך להנפקה: המיליארדר ביל אקמן מכר כ-10% מקרן הגידור שלו ●  בעל מניות בטסלה תובע את אילון מאסק בגין מסחר על פי מידע פנים ● הבורסה בהודו בשיא כל הזמנים, תוצאות מקדמיות של הבחירות מצביעות על ניצחון של מודי ● האינפלציה בטורקיה עלתה ל-75% ● הבנקים המרכזיים מגמישים את התנאים להורדת הריבית, באירופה ובקנדה צפויות השבוע הורדות ריבית

האיים המלדיביים / צילום: Shutterstock

מה עומד מאחורי החלטת המלדיביים לאסור כניסת ישראלים ומהן החלופות

במלדיביים, מדינת איים מוסלמית־סונית, החליטו לאסור כניסה על בעלי דרכונים ישראליים בעקבות המלחמה ● אולם בענף התיירות לא מתרגשים וכבר מציעים חלופות ליעדים אקזוטיים

נשיא דרום אפריקה לשעבר ג'ייקוב זומה, קלאודיה שיינבאום, הנשיאה הנבחרת של מקסיקו, ונרנדרה מודי, ראש ממשלת הודו / צילום: ap, Eduardo Verdugo, Emilio Morenatti

שלוש בחירות בשלוש יבשות מאשרות: גואה הגל הפופוליסטי הגלובלי

דרום אפריקה מקצצת את כנפיה של מפלגת השלטון שגררה את ישראל להאג, כשמסיבות פנימיות פופוליסטים שמאליים מתחזקים ● מקסיקו בוחרת אישה יהודייה לנשיאה, ומאריכה בשש שנים את שלטון השמאל ● הודו, על פי סקרי יציאה, מעניקה כהונה שלישית לממשלה הדתית־לאומנית ● המרכז מפסיד בכל מקום, או לפחות אינו מנצח

וורן באפט / צילום: Reuters

שנה חזקה לחמש המניות שמחזיק באפט ביפן: היכו בפער את תשואת מדד ניקיי

"ברקשייר ממשיכה להחזיק בחברות יפניות שפועלות באופן מגוון מאוד, במידה מסוימת בדומה לברקשייר עצמה", כתב באפט לאחרונה ● לדבריו אותן חברות "נוקטות מדיניות ידידותית לבעלי המניות שעדיפה על זו הנהוגה בארה"ב" ● זו התשואה שהניבו לו ה-5 בשנה האחרונה

תעשייה, חקלאות וטק: ועידת הדרום לעסקים של גלובס יוצאת לדרך

ועידת הדרום לעסקים של גלובס מתקיימת היום במכללת ספיר • הוועידה עוסקת באתגרים הכלכליים ושילוב הכוחות הדרוש לשיקום הנגב המערבי ● בין המשתתפים: יו"ר שטראוס עופרה שטראוס, יו"ר בנק הפועלים ראובן קרופיק, מנכ"ל שיבא יצחק קרייס, האלוף במיל. ויו"ר הסוכנות דורון אלמוג, הזמר והפזמונאי חיים אוליאל ועוד ● מנחים: אלמוג בוקר וקרן אוזן

רשת PRET A MANGER. בעיגול: הראל ויזל / צילומים: AP-Matt Dunham, איל יצהר

רשת המזון שביטלה הגעה לישראל, ההפתעה של פוקס והסיכוי לקרב משפטי

הקבוצה של הראל ויזל וירזין סלע תכננו לפתוח סניף ראשון של Pret A Manger השנה, אך רשת המזון ביטלה במפתיע את הסכם הזיכיון עמם ● התכנון היה להקים עשרות סניפים, ולא ברור מה יעלה בגורל הלוקשיינים המיועדים ● פוקס: בידינו טענות טובות נגד ביטול ההסכם

תקיפה אוקראינית על אדמת סוריה / צילום: ערוץ היוטיוב הרשמי של Kyiv Post

באוקראינה מדווחים: כוחותינו פועלים נגד רוסיה בגולן הסורי

כוחות אוקראינים תוקפים בסוריה, בשיתוף פעולה עם המורדים בממשל אסד ● המטרה: לפגוע במורל הרוסי, ובכוחות סורים שנשלחים להלחם באוקראינה

ראש ממשלת ספרד עם נשיא היצרנית הסינית צ'רי בברצלונה, באפריל. החברה מתכוונת להקים מפעל ייצור במדינה / צילום: Reuters, Stringer

מיתוג מחודש וייצור מקומי: כך ינסו הסינים לעקוף את מגבלות היצוא לאירופה

יצרנים סינים פועלים לשמור על נוכחותם באירופה, חרף מגבלות היצוא שמתכננת להחיל עליהם נציבות האיחוד ● בין השיטות: הקמת מפעלי ייצור בספרד ובטורקיה, ושיתופי־פעולה שימתגו אותם כ"אירופיים" ● וגם: מותג הרכב הסיני שמצליח למכור בישראל בהיקף דומה לכל אירופה

מכוניות חונות בכחול לבן בתל אביב / צילום: ניר וייס־ודררו

הסוף לחניה חינם בכחול לבן בכל העיר: עיריית תל אביב משנה מדיניות ומעלה מחירים. כל הפרטים

עיריית תל אביב הודיעה על עדכון מדיניות החניה בעיר ועל העלאת תעריפים גורפת ● החל בינואר 2025 יידרשו תושבי העיר לשלם עבור חניית רחוב שאינה באזור מגוריהם - בהתאם לנדרש בחוק ההסדרים משנת 2021 ● מספר אזורי החניה בעיר יוכפל ● אלה התעריפים החדשים

ערן קמחי ואלון חדד, מנהלי קרן הגידור מימס אסטרטגיות / צילום: תמונות פרטיות

חושבים הפוך מאלטשולר: "לאחר המלחמה הפער בין ת"א לעולם ייסגר"

ערן קמחי ואלון חדד, מנהלי קרן הגידור מימס אסטרטגיות, רואים הזדמנות בשוק המניות המקומי החבוט שמרתיע גופים מוסדיים: "המניות פה זולות בצורה רוחבית. זה כמו קפיץ שמחכה שהעניינים יתבהרו, וכשזה יקרה יהיה פה אפסייד גדול" ● ובאילו סקטורים הם ממליצים להשקיע

צ'ו קוק במהלך עצרת לקראת הבחירות בפרלמנט באפריל / צילום: ap, Ahn Young-joon

השר הדרום-קוריאני שהתפטר בגלל שערורייה חוזר כדי להפיל את הנשיא

עלייתו, שקיעתו וכעת הקאמבק של הפוליטיקאי צ'ו קוק מרתקים את דרום קוריאה ● שנים לאחר ששערורייה הכניסה את אשתו לכלא ואילצה אותו להתפטר מהממשלה, הוא נבחר לפרלמנט

שר האוצר בצלאל סמוטריץ' / צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת

הקיצוצים בדרך: באוצר מזהירים מחריגה של 55 מיליארד שקל בתקציב 2025

משרד האוצר פרסם היום את הנומרטור העדכני - תוכנית התקציב התלת-שנתית לשנים 2025-2027 ● סך המחויבות של הממשלה לתקציב 2025 עומד כבר על 600 מיליארד שקל, חריגה של 55 מיליארד מהיעד שנקבע בחוק ● הגירעון בשנת 2025 יעמוד על 5.2%, יפחת ל-4.4% בשנת 2026 ויגיע ל-3.7% רק עוד 3 שנים

האחים אבי, רפי וג'ו נקש / צילום: אביב חופי

המחלוקת בין האחים בחברת הענק והתביעה החריגה נגד המנכ"ל

אבי נקש הגיש תביעה נגזרת נגד מנכ"ל החברה הוותיק אבי חורמרו והעלה נגדו טענות קשות ● הבקשה חשפה מחלוקת עמוקה בין האחים במשפחה שמחזיקה בבעלות על חברת ארקיע ונכסי נדל"ן ותיירות ● אחד מהאחים אף התייצב לצד חורמרו: "עשה עבודה נפלאה"

השרפה ביער ביריה ליד צפת כתוצאה מיירוט שכשל / צילום: עיריית צפת

האזעקות בצפון: פיצוץ עז ושרפה בגזרת צפת בגלל יירוט שכשל

ביה"ח זיו: 16 נפצעו קל בכיבוי שרפות במהלך הלילה • ארה"ב קוראת למועצת הביטחון לאמץ החלטה התומכת בעסקת הפסקת האש ושחרור החטופים • בעקבות ההודעה על מות החטופים: מאות יצאו להפגין בת"א ובירושלים וחסמו צירים מרכזיים • נאומו של נתניהו בקונגרס לא יתקיים ב-13 ביוני כפי שפורסם - עקב חג השבועות • עדכונים בולטים 

אוניברסיטת בר-אילן / צילום: אוניברסיטת בר-אילן

תרומה אנונימית של מיליארד שקל צפויה לשנות את פניה של אוניברסיטת בר אילן

יהודי מארה"ב, שנפטר לפני מספר חודשים, תרם את סכום העתק לאוניברסיטה וביקש ששמו לא יפורסם ● התרומה ניתנה במזומן וכבר נמצאת בידי האוניברסיטה ● לפי הצוואה, התרומה מיועדת להשקעה במדע עמוק, והיא צפויה לשנות את פניה של בר אילן

יוקר המחיה ממשיך לעלות / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי

דוח מרכז טאוב: ישראל המדינה היקרה במערב

נכון לשנת 2022, רמת המחירים היחסית של ישראל הייתה הגבוהה ביותר ב-OECD, כאשר "עקפנו" גם מדינות עשירות מאיתנו בהרבה כמו שוויץ, כך לפי דוח "תמונת מצב המדינה" של מרכז טאוב לשנת 2024 ● מספר הרציחות לנפש בחברה הערבית גבוה פי 13 מאשר בחברה היהודית