גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

רמי לוי, מאחוריך: כמעט חינם מכרה השנה בחצי מיליארד שקל

עם זאת, רשת הדיסקאונט של האחים צים רשמה במחצית הראשונה של 2010 ירידה של 17% ברווח הנקי בעקבות התחרות הגוברת ■ מתכוונת לגייס 114 מיליון שקל במניות ואג"ח

3 שנים לאחר שרמי לוי הנפיק בבורסה את רשת הסופרמרקטים שבבעלותו, עומדת רשת דיסקאונט נוספת להצטרף למועדון החברות הציבוריות - רשת "מחסני כמעט חינם", שמונפקת תחת השם ע.ר. צים שיווק ישיר.

הבוקר (ה') פרסמה הרשת, שבשליטת האחים עדי ורני צים, טיוטת תשקיף שחושפת לראשונה את נתוניה הכספיים, בדרך להנפקה בתל-אביב.

כמעט חינם מבקשת להנפיק לפי שווי של קרוב לחצי מיליארד שקל (אחרי הכסף) - מחצית משווי השוק של רמי לוי - ולגייס כ-114 מיליון שקל באמצעות הנפקת כ-15% ממניותיה וכן כ-40 מיליון שקל אג"ח.

את מרבית סכום ההנפקה מייעדת כמעט חינם להמשך התרחבותה ופתיחת סניפים חדשים, אך היא מדגישה כי עד שזה יקרה, היא תשתמש במזומנים להקטנת פירעון אשראי לזמן קצר בסכום של עד 50 מיליון שקל.

את ההנפקה מובילות חברות החיתום של פועלים אי.בי.אי, כלל פיננסים, לידר ורוסאריו.

כמעט חינם מפעילה 23 סניפי סופרמרקטים ברחבי הארץ, עם שטחי מכירה של כ-26 אלף מ"ר. בשנת 2011 מתכננת החברה לפתוח 5 סניפים חדשים: בנתיבות, נהריה, פתח-תקווה, ערד ומעלות.

20% ממכירות הרשת הן של מוצרי בשר כשר, וכך גם לרשת כולה התייחסות מיוחדת לציבור הדתי. החברה מתכננת בעתיד פתיחת סניפים באמצעות זכיינים והקמת מרכז לוגיסטי והפצה ארצי בשטח של 5 דונם.

לשם השוואה, רשת הקמעונאות של רמי לוי מפעילה 18 סניפים, עם שטחי מכירה של כ-22 אלף מ"ר. היקפי השטחים של כמעט חינם מהווים כ-5% מהיקף השטחים שמפעילה רשת שופרסל - רשת הקמעונאות הגדולה בארץ, שפועלת באמצעות כ-240 סניפים.

נתח שוק של 3.5%

בנוסף למכירות בסופרמרקטים, מיולי 2009 עוסקת כמעט חינם באמצעות חברת "סיטונאות תנובת הדרום" בשיווק והפצת ירקות ופירות.

נכון לסוף מארס, נתח השוק של רשת כמעט חינם עמד על 3.5%, והיא העסיקה 1,550 עובדים. מועדון הלקוחות שלה כולל כ-5,500 צרכנים.

בדומה לרמי לוי, גם כמעט חינם היא רשת צומחת, שפתיחת סניפים חדשים מסייעת להגדלת היקף מכירותיה באופן משמעותי. אולם, כמעט חינם אינה מציגה את יתרונות התפעול הנמוכות יחסית אותם רושם לוי, והרווחיות שלה נמוכה משל לוי.

מהנתונים הכספיים שפרסמה הבוקר כמעט חינם לקראת ההנפקה עולה כי המשך צמיחתה ופתיחת 6 סניפים חדשים במהלך 2009 סייעו לה להגדיל את המכירות שלה במחצית 2010 בכ-34% ל-492.7 מיליון שקל - הכנסות נמוכות יותר בכ-36% מאלה שהציגה רשת רמי לוי במחצית (כ-774.5 מיליון שקל). ברבעון השני של השנה המכירות של כמעט חינם עלו בשיעור דומה - לכ-246 מיליון שקל.

הרווח הגולמי של הרשת ירד במחצית וברבעון השני של השנה לעומת התקופות המקבילות אשתקד (מ-24.7% ל-23.4% ומ-25% ל-23.5% בהתאמה). שיעורים אלה לא שונים מהותית מאלה של רמי לוי. את הירידה ברווחיות מייחסים ברשת להגברת התחרות והשפעת המיתון הכלכלי, שגרמה להוזלת מחירי המכירה.

התגברות התחרות באה לידי ביטוי גם בעליה בהוצאות הפרסום של הרשת, שהיו חלק מעליה כללית בהוצאותיה והשפיעו גם הם על הירידה ברווחיות.

במקביל, הוצאות ההנהלה של הרשת זינקו במחצית ב-63% ל-11.5 מיליון שקל, וברבעון זינקו בשיעור דומה ל-5.6 מיליון שקל.

בשל כך, לעומת לוי - שבולט בשוק הקמעונאות עם שיעורי רווח תפעוליים גבוהים, שעמדו במחצית על יותר מ-7% - שיעורי ההרווח תפעוליים של כמעט חינם דומים למתחרות הגדולות ועומדים על 4.1%.

בשורה התחתונה ירד הרווח הנקי החציוני של כמעט חינם ב-17.6% ל-14 מיליון שקל, כשברבעון השני של השנה הרווח נחתך בשליש ל-7.1 מיליון שקל.

"בדיקת מחירים מול רמי לוי"

רני צים הציע היום ל"גלובס" ש"יעשו בדיקת מחירים מול רמי לוי ויראו מי הכי זול".

עוד עולה מהנתונים כי הונה העצמי של כמעט חינם עמד על 40.2 מיליון שקל, עם יתרות ושווי מזומנים של 3.4 מיליון שקל, ו-6.4 מיליון שקל מזומנים נטו מפעילות שוטפת.

כמעט חינם מציגה הון חוזר שלילי של 41.7 מיליון שקל, אולם מציינת כי עניין זה אינו מצביע על בעיית נזילות, בין היתר בזכות העובדה ש"תזרים המזומנים מפעילות שוטפת של החברה הינו חיובי באופן קבוע לאורך שנים. ענף הקמעונאות מאופיין בצרכי הון חוזר נמוכים יחסית, בין היתר, מהסיבה שתקופת האשראי שניתנת על-ידי ספקים היא ארוכה מתקופת האשראי שניתנת ללקוחות".

החברה לא עמדה בסוף 2009 בחלק מאמות-המידה הפיננסיות להן התחייבה במסגרת כתב התחייבות כלפי בנק הפועלים, ובחודש יוני היא קיבלה הארכת מועדים לעמידה בתנאי האשראי.

לקראת ההנפקה העניקו בחברת מידרוג לאג"ח החברה דירוג A3. בין גורמי הסיכון בפעילותה הרשת מציינים במידרוג את "היעדר 'טרק רקורד' עסקי וניהולי ממושך בחברה, פרופיל עסקי נמוך יחסית לענף המתבטא בנתח שוק נמוך יחסית, בידול נמוך ומותג שמצוי עדיין בשלבי בנייה".

דמי השכירות בנכסים שאינם בבעלות החברה מעיבים על התוצאות של הרשת. ב-2009 שילמה כמעט חינם דמי שכירות של 21.2 מיליון שקל, כשבין היתר משלמת הרשת 225 אלף שקל בחודש לסניף פתח-תקווה-ירקונים ו-175 אלף שקל בחודש לסניף בית-שמש.

עוד כתבות

הרש גולדברג פולין

מחאה ספונטנית בירושלים אחרי פרסום הסרטון של הרש החטוף

המוחים יצאו לרחובות בקריאה להחזרת החטופים • מקור ביטחוני: צה"ל מוכן מיד להתחיל במבצע ברפיח • ביידן חתם על סיוע לאוקראינה וישראל בשווי עשרות מיליארדים • שר הביטחון גלנט: מחצית ממפקדי חיזבאללה בדרום לבנון חוסלו, החצי השני מתחבא • פגיעה ישירה בשני בתים באביבים, קרוואן אחד נשרף - אין נפגעים בגוף ● עדכונים שוטפים

נשיא ארה''ב, ג'ו ביידן / צילום: ap, Mark Schiefelbein

סיוע הענק האמריקאי אושר רשמית: איזה נשק תקנה ישראל במיליארדים?

אחרי בית הנבחרים, גם הסנאט האמריקאי אישר את הסיוע לישראל. חבילת הסיוע עומדת על כ-26 מיליארד דולר, מתוכם 14 מיליארד דולר לרכש ביטחוני ● מה יהיה ניתן לרכוש איתו, מה האינטרס האמריקאי הרחב, ועד כמה תהנה ממנו התעשייה הישראלית? ● גלובס עושה סדר

אילון מאסק, יו''ר טסלה / צילום: Shutterstock

התוצאות בשפל אבל הבטחה אחת של מאסק מלהיבה את המשקיעים

טסלה פרסמה ביום שלישי בלילה את אחד הדוחות הרבעוניים השליליים ביותר שלה בשנים האחרונות, אבל המניה זינקה במסחר המאוחר ב־13% ● הסיבה: ההודעה על ייצור דגם חדש ומוזל החל מ־2025, הרבה יותר מהר מהצפוי ● אבל ייתכן שהפעילות המבטיחה תתגלה כהפסדית בטווח הקצר

נתב''ג. השהייה נוספת של הקווים לתל אביב / צילום: טלי בוגדנובסקי

חברות התעופה שמאריכות את ביטולי הטיסות לישראל

רוב חברות התעופה חזרו לפעול בישראל לאחר שהפסיקו את הטיסות בעקבות המתקפה מאיראן, אך עדיין יש כאלה שמהססות ● שתי חברות תעופה האריכו היום את תוקף השהיית הטיסות לארץ

מפגינים בארה''ב בעקבות החקיקה נגד טיקטוק / צילום: Reuters, Lenin Nolly

ארה"ב נוקטת צעד דרמטי נגד טיקטוק. אלו המשמעויות

ארה"ב מציבה אולטימטום לאפליקציה החברתית הסינית: להימכר לקונים שיזכו לאישורה או להפסיק לפעול במדינה ● האם מדינות נוספות יצטרפו לאמריקה וכיצד תושפע הפעילות בישראל

אילוסטרציה: shutterstock

עזבה את הדירה לפני תום מועד השכירות. האם המשכיר יכול לפדות את צ'ק הביטחון?

השוכרת טענה כי הדירה אינה ראויה למגורים עקב חוסר בידוד ורטיבות, ולכן היא יכולה לעזוב את הדירה ללא התראה מוקדמת ● המשכיר ניסה לפדות את צ'ק העירבון הפתוח על מלוא שכר הדירה לתקופת החוזה ● מה קבע בית המשפט?

יהודה זיסאפל ז''ל וזהר זיסאפל ז''ל / צילום: כדיה לוי, איל יצהר

"לא היו להם יאכטות ומטוסי פאר": לאן פניה של אימפריית ההייטק שהקימו האחים זיסאפל

האחים יהודה וזהר זיסאפל היו מאבות ההייטק המקומי ● הם הלכו לעולמם בתוך פחות משנה והשאירו מאחור את קבוצת רד בינת, הכוללת עשרות חברות ● גלובס שוחח עם מקורבים, בכירים בתעשייה וקולגות, וצלל להיסטוריה ולעתיד של אחת מאימפריות ההייטק הראשונות בישראל: "הם עבדו עד הימים האחרונים, אך לא מינו דור המשך מקצועי שיכול לקחת את זה הלאה"

וול סטריט / צילום: Unsplash, Chenyu Guan

נעילה מעורבת בוול סטריט; אנבידיה ירדה בכ-3%, טסלה זינקה ב-12%

הנאסד"ק עלה ב-0.2% ● אירופה ננעל בירידות קלות ● מדד הנג סנג עלה ב-2% ● בנק פיקטה: "שוק המניות בארה"ב תלוי ברווחי החברות הגדולות" ● יו"ר UBS: "הבנק אינו גדול מכדי ליפול" ● טסלה פספסה את התחזיות, אך המניה זינקה במסחר המאוחר; תאיץ השקת דגמים מוזלים • דריכות בשוק לקראת דוחות מטא לאחר הנעילה בוול סטריט • בנק אוף אמריקה ממליץ על שתיים מ"שבע המופלאות"

רצפת המסחר בבורסת וול סטריט / צילום: ap, Richard Drew

הבורסה האמריקאית בדרך למטה? זה מה שחושבים בבנקים הגדולים

הימים האחרונים בבורסה האמריקאית אופיינו בתנודתיות גבוהה - ירידות חדות שהתחלפו בעליות מרשימות ● בסיטיבנק, ג'יי. פי מורגן וגולדמן זאקס מספקים תחזיות סותרות לגבי ההמשך ● וגם: הסיבות לרכבת ההרים והכיוון של הבורסה בתל אביב

רונן דר (מימין) ועמרי גלר, מייסדי Run:AI / צילום: Run:AI

עכשיו זה רשמי: אנבידיה קונה את החברה הישראלית הזו בסכום עתק

אנבידיה הודיעה על רכישת חברת הסטארט-אפ ראן איי.איי (Run:AI), בסכום המוערך בכ-680 מיליון דולר, ואף עשוי להגיע ליותר מכך ● החברה פיתחה מערכת הפעלה למעבדים גרפיים, המשפרת את יעילות פעילותם

אורי ציחור, ראש תחום בלוקצ'יין במחלקת הייטק, טכנולוגיה והון סיכון במשרד עורכי הדין פישר (FBC) / צילום: יונתן בלום

עורך הדין שהכניס את התחום הלוהט לפירמות ענק בישראל

אורי ציחור, ראש תחום בלוקצ'יין במחלקת הייטק והון סיכון במשרד פישר, מלווה חברות קריפטו בעסקאות והנפקות ומסייע להן להכניס מטבעות דיגיטליים לבנקים ● 40 עד 40: נבחרת המנהיגות הצעירה של גלובס  

מה צפוי בדוחות מטא? / צילום: Shutterstock

מניית מטא התרסקה ב-15% למרות נתונים חזקים, ואלו הסיבות

מטא, שמנייתה עלתה בכ-45% מתחילת השנה, היכתה את התחזיות בתוצאותיה הכספיות הן בשורת הרווח והן בשורת ההכנסות ● האנליסטים היו אופטימיים לגבי הדוחות הערב אך התחזית שפרסמה החברה להמשך השנה אכזבה את המשקיעים

הפגנה מחוץ לאוניברסיטת קולומביה / צילום: Reuters, Cristina Matuozzi

"אני זועם, זה לא ייאמן מה שקורה באוניברסיטת קולומביה"

כשהמחאות האנטי־ישראליות בקמפוסים בארה"ב רחוקות מלדעוך, חוקרים יהודים וישראלים מאוניברסיטאות העלית מאחדים כוחות כדי להגיב באופן יצירתי בכל הזירות - האקדמית, המשפטית והכלכלית ● "זו חזית כמו כל חזית במלחמה", הם אומרים בשיחות איתם

מטבע דני עתיק. האוסף של ברון מוערך בכ-72 מיליון דולר / צילום: Shutterstock, ABARONS

בעשרות מיליוני דולרים: אוסף המטבעות העתיק שעומד למכירה

מתוך חשש לעתיד התרבות הדנית, יצרן החמאה לארס אמיל ברון, שאסף מטבעות, מדליות ושטרות חוב אסר על מכירתם במשך מאה שנים ● כעת האוסף מותר למכירה והוא שווה סכום עתק

פעילות יחידת מגלן במערב חאן יונס / צילום: דובר צה''ל

בכיר חמאס ל-AP: חמאס תניח את נשקה אם תקום מדינה פלסטינית

חבר הזרוע המדינית של חמאס ח'ליל אל-חיה קרא להקים מדינה פלסטינית בגבולות 67 • צה"ל תקף הלילה מטרות חיזבאללה במרחב מרון א-ראס • דובר צה"ל: סרטון החטוף מהשבי - קריאה דחופה לפעולה • אחרי פרסום הסרטון: מחאה בירושלים להחזרת החטופים • עדכונים בולטים

שי ג'ינפינג, נשיא סין, עם מזכיר המדינה האמריקאי אנתוני בלינקן בבייג'ינג / צילום: Reuters, LEAH MILLIS

סין והמערב: בינתיים ממשיכים לדבר ולחרוק שיניים

מזכיר המדינה האמריקאי מגיע לבייג'ינג עם הפתעה לא נעימה: טיוטת סנקציות על בנקים סיניים, התומכים בתעשיית הנשק הרוסית ● איך לדבר עם סין? איך לחזות את מניעיה ומהלכיה? ומה לעשות במרגליה, ביישומוניה ובסטודנטים שלה? הדמוקרטיות המערביות מוסיפות להתלבט

מייסדי Deci / צילום: יח''צ

דיווח: אנבידיה בדרך לרכוש חברה ישראלית נוספת

חברת הסטארט-אפ דסי (Deci AI), אחת משלוש החברות הישראליות המפתחות מודלים של שפה, הוקמה לפני ארבע שנים בלבד וגייסה עד כה 55 מיליון דולר ● אמש רכשה אנבידיה את ראן איי.איי (Run:AI) הישראלית, בכ-680 מיליון דולר

השופט בדימוס איתן אורנשטיין, לשעבר נשיא בית המשפט המחוזי תל אביב / צילום: דוברות לשכת עורכי הדין

אורנשטיין דחה בקשה להתפטר מבוררות המיליונים גרטנר-גרטלר

דן גרטלר ביקש לפסול את השופט בדימוס איתן אורנשטיין מתיק הבוררות בנימוק כי הבורר סבור שהוא זה שעומד מאחורי חשיפת השיחות עם יו"ר לשכת עורכי הדין לשעבר אפי נוה - מהן עולה חדש ליחסי תן וקח בין השניים • אורנשטיין, שכבר כתב את פסק הבוררות, דחה את הבקשה

חשיפת הבעלים האמיתיים של חברה בע''מ בזמן גירושים / צילום: Shutterstock

העביר מניות לאחיו ללא תמורה, הגרושה תבעה מחצית. מה קבע ביהמ"ש?

האם מניות החברה שבבעלותו, שהעביר הבעל לאחיו במהלך הנישואים, נעשתה בתום-לב - או שמא מדובר בהעברה פיקטיבית לצורך הברחת החברה מאיזון המשאבים שנערך בין הבעל לאישה בעת הגירושים? בשאלה זאת דן בית המשפט לענייני משפחה בקריות במשך 12 שנה ● מה נפסק בסופו של דבר?

צבי לנדו, מנכ''ל סולאראדג' / צילום: איל יצהר

מניית סולאראדג' הידרדרה לשפל של 5 שנים בעקבות תוצאות פושרות של המתחרה

דוחות אנפייז האמריקאית לימדו על התאוששות איטית מהצפוי בשוק הסולארי שבו פועלת החברה מישראל ● מניית סולאראדג' צנחה ב-41% מתחילת השנה