גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

"הקהל שבע אכזבות, וזה משפיע על ההחלטה שלו אם לבוא למגרש"

איך משווקים נבחרת שמייצרת כישלונות סדרתיים? סמנכ"ל ההתאחדות לכדורגל, רותם קמר, מודה שזה לא עניין פשוט. בעיקר כי "יש לנו בעיה בתדמית בגלל הכישלונות הספורטיביים". ראיון

אם לוקחים את 40 השנים המפורסמות במדבר, ומפרקים אותן לקמפיינים, אז נבחרת הכדורגל מתחילה מחר בערב את הניסיון ה-15 שלה. כל 14 הטייקים האחרונים להעפיל לטורניר גדול נכשלו. וכל זה קורה דווקא כשברמת הקבוצות מתחיל הכדורגל הישראלי לייצר הצלחות סדרתיות בכל מה שקשור לאירופה, עם העפלות רצופות לצ'מפיונס ליג וניצחונות על קבוצות גדולות יותר מהקליבר שלנו.

עד כמה חוסר ההצלחה הסדרתי מתחיל לפגוע בקהל של הנבחרת, אפשר יהיה לראות כבר הערב (ה'). 25 אלף צופים במקרה הטוב צפויים להגיע לאצטדיון ר"ג למשחק מול מלטה, שיפתח את קמפיין מוקדמות יורו 2012. קצת צורם על רקע העובדה שבחודש האחרון בלבד, למשל, התמלא בלומפילד כמה פעמים עד אפס מקום במשחקי התל-אביביות.

בראיון עם סמנכ"ל ההתאחדות לכדורגל, רותם קמר, הוא מנסה להסביר איך בונים אסטרטגיה שיווקית בתקופה של כישלונות סדרתיים; עד כמה התדמית הבעייתית של ההתאחדות משפיעה על הצד המסחרי; ואיך הגענו למצב שהפנים של הנבחרת זה המאמן הצרפתי שלה ולא השחקנים הישראלים.

***

בוא נתחיל דווקא מהתדמית. למה קשה לקבל תקשורת חיובית בהתאחדות לכדורגל? קח למשל את הכדורסל עכשיו, עם כל הפרגון חוצה העולמות הזה.

"אחת הסיבות לקושי שלנו נובעת מכך שהקהל בכדורגל למוד אכזבות ספורטיביות. קשה לאנשים לנתק את האכזבות הספורטיביות מהניהול השוטף. ברגע שיגיעו הצלחות ספורטיביות של הנבחרות, אין ספק שהתדמית שלנו ושל הכדורגל תשתנה. היו הרבה טעויות לאורך השנים, אבל נעשתה בהתאחדות מהפכה כמעט בכל המישורים, ברמת הניהול וכוח האדם ובשירות שניתן לקבוצות. רק שהמהפכה עדיין לא הגיעה לקהל היעד שלה. נושא יחסי הציבור שלנו צריך שיפור משמעותי".

אנחנו שומעים על המהפכה הניהולית כל הזמן. מה הפיתרון שלכם?

"התחלנו לעבוד לאחרונה על מהלך לשינוי תדמיתי ארוך טווח. הכוונה היא להביא חברה לייעוץ אסטרטגי, שתבנה ביחד אתנו מערך לשינוי תדמיתי של פני הכדורגל. לא מעט גופים במשק שסבלו מאותם סימפטומים שאנחנו סובלים מהם, בעיקר תדמיתיים, הלכו למהלך כזה ובסוף הצליחו. הכוונה היא לייצר סביבנו, לפחות ברמת האווירה, משהו אחר. התאחדויות המייצגות את הממסד וליגות בכל העולם סובלות מאותם סימפטומים שאנחנו סובלים, של חוסר הצלחה ברמת הנבחרת, וגם שם זה מקרין כלפי מטה, ולא משנה כמה עבודה ישקיעו שם".

התקשורת שופטת אתכם יותר בחומרה יחסית למקומות אחרים? בסוף תמיד יחפשו את לואיס פרננדז עם כפכפים?

"אנחנו לא מנהלים את סדר היום לפי התקשורת והעיתונות. לעיתונות הספורט יש נטייה להוציא דברים מפרופורציות. עיתונות הספורט היא עיתונות בפני עצמה, יש בה אינטרסים שאין לך שליטה עליהם.

לואיס פרננדז, נבחרת ישראל / צילום: רוני שיצר
פרננדז. "מתעסקים בכפכפים שלו" (צילום: רוני שיצר)

בעניין פרננדז, זה בדיוק הדוגמה של לקחת משהו שולי, שבכל מקום אחר לא היה מקבל התייחסות, ופה הופכים את זה לדבר העיקרי. במקום להתייחס לדברים המקצועיים, לאווירה, בא מאמן חדש ומתעסקים בכפכפים שלו. זה לא רציני, אבל אנחנו צריכים לדעת להתמודד עם זה".

***

בהתאחדות טוענים שהקושי בשיווק הנבחרת דווקא לא נובע מההגרלה שסידרה בית אפור עם מלטה, גאורגיה, לטביה, יוון וקרואטיה - לא בדיוק בית החלומות שממלאים בו את אצטדיון ר"ג. "דווקא מהבחינה הזאת, העובדה שההגרלה מותירה לנו סיכוי מקצועי יותר מגרה את האוהדים ויותר טובה לנו. אוהדים כבר לא מחפשים את גרמניה או איטליה, הם רוצים שהנבחרת תעלה. עברנו את השלב שאנחנו רוצים לראות בארץ כוכבים גדולים. האוהדים רוצים לראות העפלה. העיקר שזה יקרה, לא משנה היריבות".

הנבחרת לא ממלאת את האצטדיון הלאומי, עם כל הרעב שאתה מדבר עליו.

"צריך לזכור שיש לנו גם בעיה עם האצטדיון. אין ספק שאצטדיון ר"ג הוא עקב אכילס שלנו לכל מה שקשור לקהל. גם ברמה השיווקית, כשאתה מנסה לבנות אירוע גדול, בסוף לא משנה מה תעשה, זה יהיה באצטדיון של שנות השבעים. במגבלה הזאת אנחנו מנסים להתנהל ולשפר. למשל, אני מקווה שכבר במשחק הבית השני, נגד קרואטיה באוקטובר, יהיה מסך אלקטרוני ענק חדש, מסך של 40 מטר. יש את האפשרות לרכוש כרטיסים אלקטרוניים וכבר לא צריך לעמוד בקופות כמו פעם.

"אני מקווה שנגד מלטה ביום חמישי יהיו למעלה מ-25 אלף איש באצטדיון. היסטורית, תמיד יש בעיה לפתוח קמפיין בתקופת החגים, מה עוד שהפעם זה מול יריבה לא הכי אטרקטיבית".

אחד הפתרונות עליהם חושבים בהתאחדות כדי להגדיל את כמות המנויים, הוא בעצם "לבטל" את המשחק מול מלטה, ולהתחיל אחרי המשחק למכור מנויים לארבעת המשחקים הנותרים של הקמפיין.

יכול להיות שאוהדים התרגלו למתקנים ברמה של טדי או בלומפילד בליגה, וקשה להם לבוא כבר לר"ג.

"לא. עובדה שהקהל של מכבי חיפה מילא את ר"ג בעונה שעברה בצ'מפיונס, וגם הקהל של הפועל ת"א יבוא לר"ג. הקהל שלנו בנבחרת, לצערי, הוא קהל ששבע אכזבות וזה משפיע על ההחלטה שלו אם לבוא או לא. אני מאמין שבקמפיין הזה זה ישתנה".

בוא נדבר על חוסר ההצלחה הספורטיבית. כמה היא מקשה עליכם ברמה המסחרית, או אפילו במכירת כרטיסים? מקמפיין לקמפיין יותר קשה למכור נבחרת שלא מצליחה?

"צריך לזכור שארבעים שנה הנבחרת לא רשמה הצלחה ספורטיבית גדולה, וזה מחלחל לקהל ויותר קשה להביא אותו למגרשים, ומחלחל גם לספונסרים שלא מתלהבים לבוא. אבל הנבחרת היא בסופו של דבר מותג אטרקטיבי עם חשיפה לאומית עצומה, שמביא אנשים וגופים גדולים. הנה, הייסנס נשארו איתנו ומאמינים במותג, AIG הצטרפו כספונסר ראשי, ובנק לאומי שנכנס עכשיו. אלו גופים גדולים שכן מאמינים, ועובדה שהסכומים שהשגנו מבחינה מסחרית גבוהים יותר מבקמפיין הקודם. למרות האכזבה הגדולה, הנבחרת בכל זאת מצליחה לממש את הפוטנציאל. בקמפיין הנוכחי הנבחרת תכניס יותר מ-6 מיליון שקלים מספונסרים בלבד, וזה יותר מאשר בקמפיין הקודם. עם זאת, לכולם ברור שברגע שיגיעו ההצלחות על המגרש, הכל יהיה הרבה יותר קל. אני חושב שספורטפייב, חברת השיווק שלנו, עשתה עבודה טובה בקמפיין הזה ומגיע לה קרדיט".

איזה לקח למדתם מהקמפיין הקודם לפחות במה שאתם משדרים לקהל?

"בקמפיין הקודם היתה ציפייה גדולה, וזה התבטא גם ברמת ההצהרות שלנו. כולם חשבו שהכל ברגליים שלנו, והנה אוטוטו עולים למונדיאל. אבל חטפנו סטירה, שיצרה אכזבה גדולה מאוד. לקמפיין הזה אנחנו באים בגישה יותר צנועה, עם אמירה שיש יריבות חזקות, ובית לא קל ושהפעם אנחנו מקווים. כבר לא מזלזלים באף אחד. הגישה היא של פחות הצהרות ויותר מעשים".

מבחינה שיווקית שמתם את לואיס פרננדז בפרונט, לא את השחקנים. הגענו לימים שהמאמן הוא הכוכב הגדול שאמור למשוך את הקהל?

"החלטנו ללכת על פרננדז כי הוא הדבר שמסמן הכי טוב את הנבחרת החדשה. השחקנים בסופו של דבר נשארו. יש כאן מישהו חדש, רענן, ופרננדז הוא בדיוק זה שמסמן את הרוח החדשה בנבחרת.

יוסי בניון, בן סהר, נבחרת ישראל / צילום: רויטרס
בן סהר ויוסי בניון. עוד שנתיים במדבר? (צילום: רויטרס)

"מעבר לזה, פרננדז מבין תקשורת, הוא יודע מה התקשורת רוצה ומה היא מחפשת. הוא מבין את החשיבות של השיווק ושל ספונסרים. צריך לראות אותו מסתובב בהתאחדות כל יום כדי להבין איך האיש הזה מקרין על כל מי שנמצא סביבו".

הלכתם על מאמן יקר מאוד בהשוואה לקשטן. כמעט מיליון דולר עלות שנתית.

"צריך לזכור שהחוזה הוא יותר קצר בהשוואה לזה של מאמנים קודמים. כבר לא חזרנו על הטעות שעשינו עם מאמנים קודמים, וההסכם עם פרננדז יסתיים ב-31 בדצמבר 2011 שזה מיד אחרי סיום הקמפיין. הקיצור של חצי שנה מהחוזה הפך את החוזה שלו לפחות יקר וכבר אין הבדלים מאוד משמעותיים בהשוואה לקשטן".

***

עלות המאמן הלאומי - כ-5% מתקציב ההתאחדות לכדורגל כולה - יכולה לתת רמז עד כמה נמתח תקציב הנבחרת הלאומית כדי להביא הצלחה סוף סוף. "לא חסר לנבחרת שום דבר מבחינה תקציבית. לא רק לנבחרת הבוגרת, אלא לכל הנבחרות. התקציב השנתי של כלל הנבחרות מגיע ל-35 מיליון שקל בשנה, שזה למעלה מחצי מתקציב ההתאחדות. אפילו את נבחרת כדורגל החופים לקחנו תחת הגג של ההתאחדות, או קח לדוגמה את נבחרת הנשים עד גיל 17 שהוצאנו למחנה אימונים בקפריסין, דבר שהוא לא מובן מאליו בהתאחדויות בסדר גודל כמו שלנו. אבל זה לא אומר שפתאום בקמפיין אחד נחליט להשקיע סכומים חסרי תקדים כדי לעלות. זו ראייה לא נכונה מבחינתנו. אנחנו שומרים פחות או יותר על מסלול קבוע. חשוב לנו לא פחות לשים לעצמנו מטרה איך להשתמש בכסף נכון, כדי שבעוד עשר שנים מהיום, במקום 35 אלף כדורגלנים רשומים בהתאחדות, יהיו פי שניים. זו המטרה. לא להשקיע את כל הכסף בנבחרת הלאומית".

יש לכם הערכה עד כמה עלייה של הנבחרת ליורו יכולה לשנות את פני הכדורגל כאן, לפחות ברמה הכלכלית?

"עלייה לטורניר כמו אליפות אירופה עם המענקים המאוד משמעותיים מאופ"א, משנה לגמרי את התמונה מבחינת ההתאחדות. ברור לנו שביום שנעלה, מעבר לכסף הגדול, כולם יתחילו לרוץ אחרינו. אלא שהעניין שאנחנו חושבים עליו הוא כבר על היום שאחרי ההעפלה - איך ממנפים דבר כזה לטובת פיתוח וקידום הכדורגל. כי זה לא רק הכסף שייכנס בזכות העלייה. חשוב לנו שכשתבוא ההצלחה הספורטיבית היא לא תהיה חד-פעמית, אלא חלק מתהליך שנבנה נכון, ושההזדמנות הזאת לא תברח לנו".

הסכם הטלוויזיה של הנבחרת עם ערוץ 10 היה נמוך ב-50% מהקמפיין הקודם. לא נלחמתם מספיק, או שזה מה שהמוצר שווה?

"לא היה לנו טעם להילחם עד הרגע האחרון. כי ברגע שערוץ 1 הלך בכל הכוח על המשחק המרכזי של ליגת העל, זה השאיר אותנו ללא מתחרים לנבחרת. עם ערוץ 2 היתה לנו בעיה שימי המשחקים לא הסתדרו עם הימים של הזכייניות. ההסכם עם ערוץ 10 מבחינתנו, הוא הזדמנות טובה לחדש את הקשר שלנו איתם אחרי הפעם הקודמת בליגה. צריך להבין ששוק התקשורת עבר שינוי, כשגם הרגולציה מאוד מקשה עלינו. ברגע שעומד מולך גוף שידור שיודע שמבחינת רגולציה אין לך כבעל זכויות יותר מדי אפשרויות להציע את השידורים למתחרים שלו, ושהוא זה שנשאר היחיד שיכול לשדר - אז הוא מוריד לך את המחיר. אין מה לעשות".

כשאתה רואה את ההצלחה של הכדורסל, מה זה עושה לכם?

"נבחרת ישראל בכדורסל עלתה לאליפות אירופה. יום למחרת עשו סיכומים בעיתונים, וזהו. נגמר. אם נבחרת ישראל בכדורגל תעלה ידברו על זה חודשים, זה משהו שילווה את כל ההוויה שלנו פה בארץ. זה הספורט מספר 1 והפוטנציאל כאן הוא עצום. אנחנו רואים כמה מדינות אחרות משקיעות בכדורגל, כמה המשאב הזה יקר, כי מה הוא יכול לתת בתמורה. אלו סכומים אחרים לגמרי מאשר בכדורסל. אנחנו מפרגנים מכל הלב לכדורסל, אבל הקושי של הכדורגל להגיע למקומות האלו הוא גדול יותר מבחינה אובייקטיבית יחסית למדינות אחרות. מבלי להמעיט בהישג שלהם, אם הכדורגל יעשה דבר כזה - שזה דבר הרבה יותר קשה - זה יעשה למדינה דברים גדולים מאוד".

עוד כתבות

מנה ב''לונל'' / צילום: דוד מויאל

כך הפך שיפוד טוסיקים לסמל ההצלחה הקולינרית של פלורנטין

שלוש מסעדות שכדאי להכיר ברביעיית פלורנטין ● "לונל" מביאה לשכונה ביסטרו שף צרפתי-תימני עם פרשנויות יצירתיות למנות מהמטבח של סבתא ● "סיח" מציעה שיפודייה מודרנית שמבוססת על ליקוט, התססות ונתחים לא שגרתיים ● "מפגש שאבי" הוא פופ-אפ של טבחית-נוודת שמגישה אוכל מסורתי ואינטימי בסטייל מקומי

מערכת ההגנה האווירית ''ספיידר'' של רפאל

טיסה סודית אחת חושפת: רוסיה מוקפת במערכות הגנה אווירית ישראליות

מערכות ההגנה האווירית הישראליות עוטפות את רוסיה ● הסטארט־אפים הישראלים מכוונים לארה"ב ● סין מפתחת את היכולות ההתקפיות של מצרים ● סין מעתיקה את הכטב"ם האיראני שאהד 136 האיראני ● וגם: הרכש הביטחוני הגרמני מזנק ● השבוע בתעשיות הביטחוניות

איל פז, מנכ''ל מאסטרקארד ישראל / צילום: יח''צ

עם מאות עובדים וכבר בגיל 37: הקידום המטאורי של מנכ"ל חברת התשלומים

"התגייסתי לקורס טיס, אבל אחרי תשעה חודשים הבנתי שזה לא מתאים לי וחתמתי ויתור. עברתי לתותחנים. בהתחלה זה היה הלם של בוץ ותותחים, אבל בסוף יצאתי לקצונה" ● שיחה קצרה עם איל פז, מנכ"ל מאסטרקארד ישראל

ראאד סעד, מס' 2 בחמאס

גורם ביטחוני מאשר: מס' 2 בחמאס, ראאד סעד - חוסל

שני לוחמים במילואים נפצעו קל בפיצוץ מטען בדרום רצועת עזה ● גורם ביטחוני אמר כי גוברת ההערכה שראאד סעד, מספר 2 בחמאס, חוסל בתקיפה במערב העיר עזה ● ברויטרס דווח כי בשלהי כהונת ביידן, גורמי מודיעין אמריקאים השעו זמנית חלק משיתוף המודיעין עם ישראל, בשל חשש בנוגע להתנהלותה במלחמה ברצועת עזה ● עדכונים שוטפים 

מצב השווקים השבוע / צילום: Shutterstock

כך הפך השקל לאחד המטבעות החזקים מול הדולר - ועוד 4 כתבות על המצב בשווקים

למרות אי־הוודאות הביטחונית, השקל התחזק מתחילת 2025 בכ־11% ● גורמים בשוק קרנות הנאמנות מעריכים כי בקרוב צפויה עלייה רוחבית בדמי הניהול ● האנליסט שרואה בשוק הישראלי תמונה חריגה: "בשנה הבאה לא יהיה משק בעולם המערבי שיתקרב אלינו בצמיחה" ● וגם: אלו התחזיות של מנהלי בתי ההשקעות הגדולים

הילה ויסברג ודין שמואל אלמס בשיחה עם פרופ' יוסי מן / צילום: גלעד קוולרציק

למה יורש העצר הסעודי כל כך פוחד מנורמליזציה עם ישראל?

שיחה עם פרופ' יוסי מן, מומחה למפרץ הערבי מאוניברסיטת בר אילן ● על הצפי לכינון היחסים עם סעודיה, הכיוון המתון שאליו היא הולכת, השינויים שחווה הכלכלה והתפקיד הבא שלה בעזה ● היום שאחרי במזרח התיכון, כתבה שלישית בסדרה

האירוע שקיימה ניקוסיה עם סטארט-אפ ניישן סנטרל / צילום: Startup Nation Central

אחת הידידות הקרובות של ישראל שואפת להעמיק עוד יותר את הקשרים

קפריסין קיימה יחד עם סטארט-אפ ניישן סנטרל את אירוע Tech Horizons of the Mediterranean ● מאות מנהלי ועובדי פלאפון ו-yes לקחו חלק בשבוע מעורבות חברתית ● התערוכה שמוצגת במודיעין בהשתתפות אמנים מכל אירופה ● וזה המנכ"ל החדש של אקוואריוס ● אירועים ומינויים

בודקים את המיתוס. על היוונים וחנוכה / צילום: אייל פישר

בחנוכה הבסנו את היוונים? זו לא הייתה ממש תבוסה, ואלה לא היו ממש יוונים

אחת לשבוע המדור "בודקים את המיתוס" יעסוק בעיוותים היסטוריים מפורסמים, מדוע נוצרו, וכיצד הם משפיעים עד ימינו ● והשבוע: אנטיוכוס בכלל לא מלך ביוון, והממלכה שלו לא הסתלקה בגלל החשמונאים

דירת חדר ליד שוק הכרמל / צילום: דניאל בוזגלו - צימוקי נכסים

בכמה נמכרה דירת חדר בשטח של 15 מ"ר ליד שוק הכרמל בתל אביב?

במרכז תל אביב, ליד שוק הכרמל, נמכרה דירת חדר בשטח של 15 מ"ר, בקומת קרקע, תמורת 800 אלף שקל ● הרוכשים הם זוג מאזור השפלה שרכש את הדירה להשקעה ובכוונתו לשפץ אותה ● ועוד עסקאות נדל"ן מהשבוע האחרון

בורסת תל אביב / צילום: שלומי יוסף

הבורסה בת"א סוגרת שבוע חיובי: ת"א 35 עלה ב-3.5%, מדד הביטוח ב-10%

מדד ת"א 35 בשיא חדש, ה-57 השנה ● השקל מתחזק מול הדולר ● מדד הביטוח זינק ב-10% השבוע ● מניות השבבים הדואליות ירדו ● הפד הוריד את ריבית ארה"ב כצפוי, אך אותת כי לא צפויות הורדות נוספות בקרוב - וול סטריט ננעלה בירוק ●

שלמה קרעי, הליכוד הוועדה לדיון בהצעת חוק התקשורת, 08.12.25 / צילום: דוברות הכנסת, דני שם טוב

הרפורמה בתקשורת של קרעי: מה העובדות שמאחורי השינויים?

בשבועות האחרונים שמענו שלל טענות בעד ונגד הרפורמה בתקשורת שמוביל השר קרעי ● האם לגוף החדש שיקום באמת יש זיקה פוליטית, מה תהיה מעורבות הממשלה ברייטינג, ואיך תושפע מזה עצמאות גופי החדשות? ● המשרוקית של גלובס עושה סדר

זום גלובלי / צילום: Shutterstock

המכסים החדשים על סין, והבלונים שגרמו למצב חירום

ברקע האיומים של טראמפ להטיל מכסים על מקסיקו, האחרונה נוקטת צעדים נגד סין ● בליטא הכריזו על מצב חירום. הסיבה: בלונים ● ואיך פרסומת אחת עוררה זעם בהולנד - עד שנאלצה לרדת מהמסך? ● זום גלובלי, מדור חדש 

מבלים בפסטיבל הבירה ''הופי'' / צילום: עידן עטייה

למה בוטל פסטיבל הבירה שעשה לישראל יופי של הסברה?

פסטיבל הבירה הבינלאומי "הופי" נערך בתל אביב 4 שנים, הביא הנה נציגי מבשלות בירה מחו"ל ואף שבר חרמות בזמן המלחמה ● השנה הוא לא יתקיים בשל רגולציה מחמירה: "הדרישה אבסורדית, עלות הבדיקה הנדרשת עולה על שווי הסחורה"

הפקולטה. על משפיענים פיננסיים / צילום: Shutterstock

היינו רוצים לחשוב שמשפיענים פיננסיים פועלים בעיקר ממניעים מקצועיים. בפועל הם יעשו הכול בשביל עוקבים

מחקרים שופכים אור לא מחמיא על המשפיענים הפיננסיים הפועלים ברשתות החברתיות ● ההמלצות של רובם מונעות מחשש מהחמצה (FOMO) ומהיצמדות לעדר ומתברר שדווקא הפחות מיומנים זוכים ליותר עוקבים ● וגם, הטייה בלתי מודעת פוגעת בהזדמנות לפצות על ייצוג מגדרי חסר בתחום

יו''ר ההסתדרות, ארנון בר-דוד / צילום: דוברות ההסתדרות

פרשת "יד לוחצת יד": ביהמ"ש ידון בבקשת המשטרה להרחיק את ארנון בר דוד מההסתדרות עד מרץ 2026

לפי המשטרה, יו"ר ההסתדרות "רקם מנגנון שוחדי", וחזרתו לתפקיד עלולה לאפשר ביצוע עבירות זהות ושיבוש חקירה ● בר דוד, המורחק מההסתדרות מאז נעצר בנובמבר, מסכים להרחקה נוספת לשבועיים בלבד – ומציע כי אז יחזור לתפקיד, אך לא יעסוק במינוי דירקטורים ובמכרזים, וייפגש עם מעורבים בפרשה רק בנוכחות יועץ משפטי או מבקר ההסתדרות

עץ האשוח בכיכר המעיין בנצרת / צילום: יזיד חמיס

ביקרנו בשלושה יישובים שחוגגים כריסמס. אלה האטרקציות המרכזיות

שוק לילה במלון מיתולוגי, מאפייה מטריפה, ארוחה אותנטית בבית אבן עתיק, מסעדת שף וגם יקב ● ביקרנו בשלושה יישובים נוצריים בגליל שיציינו בשבוע הבא את חג המולד ● חגית אברון תופרת יום

הדמייה  פרויקט east&. תחרות קשה / צילום: ויו פוינט

כמעט חצי שנה אחרי טופס 4, רוכשי דירות במגדל בתל אביב עדיין לא מצליחים להביא את הכסף

יזמי פרויקט &East מכרו 271 דירות, אבל מסרו רק 251 מפתחות מאז אישור האכלוס לפני כמעט חצי שנה, בגלל קושי של קונים להשלים את העסקה ● במקביל, אחת מכל חמש דירות בפרויקט עדיין לא מוצאת רוכש ● עוד דוגמה למצבו העגום של שוק הדיור

גליל מדיקל בפארק ההייטק יקנעם / צילום: גיל ארבל

מפעל גליל מדיקל ביקנעם ייסגר, ופעילותו תועבר לאירלנד

בעלת השליטה בוסטון סיינטיפיק החליטה להעביר את הפעילות של מפעל גליל מדיקל לאירלנד, במעבר הדרגתי שיושלם ב-2028 ● עפ"י הערכות, במפעל מועסקים כ-100 עובדים

אילון מאסק / צילום: Associated Press, Matt Rourke

בסיס בירח והגדלת קצב הטיסות: SpaceX מאשרת שתצא להנפקת ענק

חברת החלל של אילון מאסק מכרה מניות למשקיעים קיימים לפי שווי של 800 מיליארד דולר, ומאותתת על הנפקה ב-2026 לפי שווי ענק של 1.5 טריליון דולר ● לפי דיווחים, ההנפקה מיועדת לממן תוכניות ארוכות טווח להקמת בסיס על הירח

אירוע ''נוצות הזהב'', מייסד האירוע פול אמסלם והזמר הצרפתי תומאס דיטרון. לנער את השיח מאינטרסים / צילום: Paul Bourdel

בצרפת היייננים והמסעדנים מבקרים את המבקרים - האם זה יכול לקרות גם פה?

לפני כעשור מאסה קבוצת מסעדנים ואנשי יין צרפתים מסקירות שטחיות ומוטות יח"צ ● הם החליטו להפנות זרקור למבקרים – ולדרג אותם לפי רמת המקצועיות ● האמצעי: יצירת אירוע אגדי של יין וגסטרונומיה, שבו הטובים שבמבקרים יזכו להוקרה