גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

וושינטון: הפלסטינים הסכימו להמשיך במו"מ על תנאי

(עדכון) - נתניהו ועבאס הסכימו להיפגש כל שבועיים, החל מאמצע ספטמבר, אך עבאס הציב תנאי: רק אם תימשך הקפאת הבניה בשטחים ■ קלינטון: ניתן להשי הסכם תוך שנה

הסבב הראשון של של המו"מ הישיר בין ישראל לפלסטינים הסתיים אמש בסטייט דיפרטמנט בהסכמה של שני הצדדים להיפגש מדי שבועיים, במזה"ת, במאמץ לגבש הסכם מסגרת, שיישרטט את תוואי השלום העתידי. אך נשיא הרשות הפלסטינית, מחמוד עבאס, הודיע לראש המממשלה, בנימין נתניהו, בשיחה בארבע עיניים, באופן מפורש: אם תבוטל הקפאת הבניה בשטחים, הפלסטינים לא יחזרו לשולחן הדיונים.

אחד מראשי המשלחת הפלסטינית, נביל שעת, אמר לכתבים לאחר תום הסבב הראשון: "הנשיא ׁעבאס אמר לו (נתניהו) במפורש, שאם לא יושם קץ להתנחלויות, לא נוכל להמשיך לקיים את המו"מ".

"מבחינתנו, שאלת ההתנחלויות היא סוגיה בראשיתית", אמר שעת. "היא תכריע לגבי המשך המו"מ או הפסקתו".

הוא הוסיף: "חילוקי דעות משמעותיים לגבי ההתנחלויות עדיין יוצרים חיץ ביננו. הישראלים אמרו לנו שהם מתקשים לקבל החחלטה בנושא זה".

דברי שעת מעיבים על התמונה האופטימית שהציג ג'ורג' מיטשל, השליח האמריקני למזה"ת, כתום הסבב הראשון. הוא אמר, ששני הצדדים הסכימו להיפגש מדגי שבועיים, החל ב-14-15 בספטמבר להמשך המו"מ. מיטשל קימץ מאוד בפרטים. הוא סיפר, שבעקבות טקס הפתיחה הפומבי, עברו נתניהו ועבאס לסוויטת המשרדים של שרת החוץ, הילארי קלינטון, ודנו שם על "נושאים רבים".

לדבריו, אמרו נתניהו ועבאס, כי אין בכוונתם לתת פומבי לדיונים כדי לתת למו"מ הישיר סיכוי להצליח. הדברים אכן משקפים את חשיבתו של רה"מ, שסבור כי לא דרושים המוני צוותים לקיום מו"מ אלא החלטות של מנהיגים ושהמו"מ בין המנהיגים צריך להתנהל בחשאי, הרחק מהתקשורת. העיתונים רוצים כותרות, ישראל רוצה הסכם, גורס רה"מ.

נראה שהפגישה המתוכננת לאמצע ספטמבר תתקיים בשארם א-שייח, ותשתתף בה, קרוב לוודאי קלינטון, בראש משלחת של פקידים אמריקניים העוסקים במזה"ת.

ברמז לקשיים שצפויים בעתיד, אמר אמש (ה') קלינטון: "היינו כבר כאן קודם לכן ואנו יודעים עד כמה תהיה קשה הדרך שלפנינו. ללא ספק יהיו מכשולים ועיכובים. אלה שמתנגדים לשלום ינסו לנקוט כל צעד אפשרי כדי לחבל בתהליך הזה, כפי שראינו השבוע".

מה הקפיא את אבו-מאזן?

נתניהו ועבאס בילו כמה שעות ביחד, באחד ממשרדי הסוויטה של קלינטון. הם דיברו בארבע עיניים, ללא מתורגמנים. הם הסכימו שהמטרה הראשונה תהיה להפיק הסכם מסגרת לשלום קבע. מטרה שעולה בקנה אחד עם הטקטיקה של ישראל, ששואפת לדחות את הדיון בסוגיות הליבה לשלב מאוחר יותר במו"מ.

אבל, כאמור, ההתעקשות הפלסטינית על המשך הקפאת הבניה עלולה להוריד את המו"מ מהפסים. עם זאת, אמרו הערב לגלובס גורמים מדיניים, שקרוב לווודאי שדברי שעת הם תמרון שנועד לצרכים טקטיים בלבד ושיש תקווה שתושג פשרה בסוגיית ההקפאה.

לפני שפרשו לשיחותיהם, אמר נתניהיו לעבאס: "אנו מצפים ממך שתכיר בישראל כמולדתו של העם היהודי". עבאס נותר קפוא פנים.

בטקס שקדם לפתיחת השיחות הישירות, אמרה קלינטון: "אנו מבינים (שהסכם) עולה בקנה אחד עם האינטרסים של הביטחון הלאומי של ארה"ב. אך איננו יכולים לכפות פיתרון ןלא נכפה פיתרון. רק אתם יכולים לקבל את ההחלטות הנחוצות כדי להשיג הסכם ולהבטיח עתיד של שלום לעם הישראלי ולעם הפלסטיני".

"אם תתקדמו מתוך רצון טוב, נוכל לפתור את כל בעיות הליבה בתוך שנה אחת", אמרה קלינטון. "...אני יודעת שההחלטה לשבת ליד השולחן הזה לא היתה קלה. נקטתם צעד חשוב לשחרור עמיכם מאזיקי ההיסטוריה שאותה איננו יכולים לשנות. על כך אני מודה לכם".

נתניהו אמר: "העם בישראל, ואני כראש הממשלה, מוכנים לצעוד בדרך, ולהרחיק בה לכת, תוך זמן קצר, כדי להשיג שלום אמת, שיניב ביטחון, רווחה ושכנות טובה. אנו מוכנים לעצב מציאות חדשה ביננו".

בפנותו לעבאס, שעמו ועם קלינטון חלק את שולחן הנאומים, אמר נתניהו: "עמך שואף לאריבונות... ואפשר לייישב זאת עם דרישות הביטחון של יישראל".

הוא סיים: "אני יכול רק להתפלל ואני יודע שמיליונים ברחבי תבל מתפללים יחד עמי... שהכאב שבו התנסינו, אנו והפלסטינים, במאה שנות העימות, יאחד אותנו לא רק ברגע של שלום, סביב שולחן הדיונים פה בוושינגטון, אלא גם לאחר מכן, לאחר שנצא מכאן, במאמץ לגבש שלום בר-קיימא לדורות הבאים. שלום. סאלאם. פיס".

"ללכוד את מבצעי הפיגועים"

עבאס פתח את נאומו בהצהרה שהוא "מעודד" מכך ש"נפתחה לפנינו דרך ברורה להשגת שלום שיעלה בקנה אחד עם התקנים והחוקים הבינלאומיים ועם מאמצי הקוורטט, שלום שיהיה מקובל על הקהילייה הבינלאומית. "אנו לא מתחילים מנקודת אפס", אמר. כפי שהוא נוהג לעשוות כמעט בכל התבטאות פומבית על הסכסוך, קרא עבאס שוב לישראל "לשים קץ לפעיילות ההתנחחלויות".

הוא אמר, כי מנגנון הביטחון הפלסטיני עודו נמצא בשלבי צמיחה. הוא חזר על גינוי שני הפיגועים בגדה והתחייב "לעשות כל מה שביכולתנו כדי ללכוד את מבצעי הפיגועים: אנו בודקים מי ירה, מאיזו מכונית, מי קנה אותה. אנו רוצים ללכוד אותם. איננו מסתפקים בגינוי. אנו מתאמצים לעצור את המבצעים".

"אנו רואים בביטחון דבר חיוני ומהותי לשני הצדדים", אמר עבאס. "לא נוכל להרשות לאף אחד לעשות מעשה כלשהו שיחתור תחת הביטחון שלכם והביטחון שלנו".

עוד כתבות

חתולים בחצר / צילום: Shutterstock

חתולים לא באמת שונאים אותנו, הדרך לליבם היא פשוט ארוכה יותר

נהוג לראות בחתולים בעל חיים אגואיסטי ומנוכר, וגם מחקרים מצאו שהיחס של החתול לבעליו מושתת על אינטרסים ● אלא שיש לכך קשר הדוק ליחס המועט שהם התרגלו לקבל מאיתנו

רשות המסים / צילום: איל יצהר

רשות המסים תשיב מיליארד שקל לבעלי דירות בגין גביית מס שבח שלא כדין

ביהמ"ש המחוזי בת"א קיבל תביעה ייצוגית נגד רשות המסים בגין גבייה שלא כדין של מס שבח מבעלי דירות שהשכירו אותן לאורך השנים בפטור ממס ● כאשר בעלי הדירות ביקשו למכור אותן, הרשות החליטה לחשב "פחת" על הדירות, באופן שהגדיל את מס השבח ● בכוונת הרשות לערער על פסק הדין

לשכת התעסוקה בחולון / צילום: איל יצהר

המשק בתעסוקה מלאה, ענף הבנייה מסמן דאגה

שוק התעסוקה הראה כי המשק כמעט וחזר למצבו לפני המלחמה ● שיעור המוצאים לחל"ת והמגויסים למילואים מתמתן ● ענף הבנייה מצוי במחסור, וזה צריך להדאיג את כולנו

שרת התחבורה מירי רגב / צילום: מארק ישראל סלם - הג'רוזלם פוסט

מהמוסד ועד ראשי ערים: במדינת ישראל כל אחד יכול לבקש לעצמו תחנת רכבת

בניגוד לדעת הדרג המקצועי והתוכניות המאושרות, וגם במחיר של פגיעה בשכונות מגורים והזזת קו מטרו: משרד התחבורה בראשות מירי רגב מקדם בימים אלו הקמת תחנות רכבת במוקדים שונים בארץ, שיפגעו בשירות התחבורה ● הסיבה, לפי גורמים: לחצים ושיקולים פוליטיים

ג'נסן הואנג, מנכ''ל ומייסד אנבידיה, עם יישות בינה מלאכותית / צילום: ap, Eric Risberg

אנבידיה 2030: השלב הבא של המניה החמה ביותר בוול סטריט

היא עשתה זאת שוב: ענקית הטכנולוגיה הדהימה את וול סטריט, עקפה את התחזיות וסיפקה שלל הבטחות לעתיד ● "המהפכה התעשייתית הבאה החלה", הכריז המנכ"ל והמייסד המיתולוגי ג'נסן הואנג ● מהדור הבא של המעבדים, דרך שירותי התוכנה המתקדמים ועד לענן - מומחים מנתחים איך תיראה המהפכה

חיילי צבא אוסטרליה בתרגיל. מדיניות של הרתעה / צילום: Associated Press, Aaron Favila

טילים ארוכי טווח וצוללות מונעות גרעין: אוסטרליה נערכת לאיום הסיני

אוסטרליה אמנם נמנעת מלהגדיר את סין כאיום, אך העיניים בקנברה נשואות כל הזמן לאסיה ● הכוונות הגלויות של סין להשתלט על טייוואן והאימונים רחבי ההיקף של כוחות הצבא הדליקו נורות אזהרה, והובילו את שר ההגנה האוסטרלי להודיע בחודש שעבר על מדיניות ביטחון חדשה: "צבא גדול שיתמקד בחצר האחורית"

הסופרת הסומלית שהצטרפה לאחים המוסלמים והיום נלחמת באסלאם הקיצוני בעולם

אייאן חירסי עלי גדלה במשפחה אדוקה בסומליה, עברה מילת נשים והתקרבה לאסלאם הפוליטי - עד שהפכה לפליטה בהולנד, שם הגיעה לכהן בפרלמנט ● הסופרת מבחינה בין הבעיה האסלאמיסטית באירופה לעומת אמריקה, ומדגישה: "אנחנו לא רוצים לחכות עד שמה שקרה ב־7 באוקטובר יקרה בשאר המערב"

אפליקציית ICQ / צילום: Shutterstock

הרשת החברתית ICQ תיסגר: ממליצה לעבור לרשת הבית של פוטין

ICQ, שהיתה לרשת החברתית הפופולרית בישראל בשנות התשעים, נסגרת ● זאת לאחר ניסיונות כושלים להשיק מחדש את האפליקציה ולהפוך אותה פופולרית בקרב משתמשים ברוסיה תחת VK, הרשת החברתית הרוסית ● ICQ הותירה בישראל מורשת של תרבות יזמית וגם הפכה לא מעט ישראלים למיליונרים ● מכירתה נחשבת לאקזיט האיקוני הראשון

יוסי אברהמי / צילום: איל יצהר

ויתרה על גיוס של 200 מיליון שקל: חברת הנדל"ן שדוחה את ההנפקה בת"א

חברת הנדל"ן יוסי אברהמי, שתכננה לגייס 200 מיליון שקל לפי שווי של מיליארד שקל, החליטה לדחות את ההנפקה ברבעון אחד לפחות ● בין הסיבות לדחייה: החולשה בשוק המניות והתלבטות של הבעלים בנוגע למהלך

חבר המשלחת מצטלם ליד בית שרוף בקיבוץ ניר עוז / צילום: באדיבות משרד התפוצות והמאבק באנטישמיות

משלחת מובילי דעה מדרום אפריקה הגיעה בשבוע שעבר למתחם הנובה. ואז נשמעה אזעקה

השבוע הגיעה לישראל משלחת ייחודית של מובילי דעה, הוגים, אנליסטים, כלכלנים וסופרים מדרום אפריקה שאינם יהודים ● המשתתפים ביקרו בעוטף, בצפון ובכיכר החטופים בתל אביב ● ישראל מתגייסת

3 פסקי דין בשבוע / צילום: אנימציה: טלי בוגדנובסקי

הבורר הכריע: למי מהשכנים באמת שייך הגג?

העליון הסדיר את הסוגיה הנוגעת לאופן שבו יש להתחשב בתשלומי משכנתה לאחר הפרידה ● בית המשפט לענייני משפחה קבע בהחלטה עקרונית כי יש לפרסם פסקי דין והחלטות בתחום המשפחה ככלל ● וגם: 48 בעלי דירות מול 3 בעלי פנטהאוזים - מי ניצח בבית המשפט?

יו''ר המחנה הממלכתי בני גנץ / צילום: מארק ישראל סלם - הג'רוזלם פוסט

גנץ הגיש הצעת החלטה להקמת ועדת חקירה ממלכתית למלחמת "חרבות ברזל"

יו"ר המחנה הממלכתי, בני גנץ, הגיש היום למזכירות הממשלה הצעת החלטה להקמת ועדת חקירה ממלכתית לאירועי אסון ה-7 באוקטובר ● "הקמת ועדת חקירה ממלכתית תעביר מסר חשוב ומאחד לציבור הישראלי כי כלל מערכות השלטון והביטחון העומדים בראשן מחויבים בבחינה מעמיקה, אובייקטיבית ומקצועית"

יודפת הראל-בוכריס / צילום: בלאמברג קפיטל

מנהלת קרן ההון סיכון מונתה ליו"ר דירקטוריון חברת פוקס

יודפת הראל-בוכריס, המכהנת כיום כמנהלת של קרן ההון סיכון בלאמברג קפיטל בישראל וכדירקטורית בבנק דיסקונט ובחברות נוספות, תחליף בתפקיד יו"ר פוקס את אבי זלדמן שמונה ליו"ר בנק מזרחי טפחות

קרוקט בצלים שרופים / צילום: גיל אבירם

הביסטרו המשוחרר של פיינליסט "משחקי השף" מציע ביסים טעימים וממזריים

עם רגל במכונת גלידה ורגל בג'וספר, יהונתן שרביט, שהתמחותו בקולינרית מגיעה ממילאנו, יודע איך עושים אוממי ישראלי

הטריוויה השבועית / צילום: Shutterstock

איך נקרא הסרט החדש של ג'רי סיינפלד ובאיזה מאכל הוא עוסק?

איפה נשבר השבוע שיא עולמי במספר בעיטות בדו-קרב פנדלים בכדורגל, איזו עיר זכתה לכינוי "עיר הקורנפלקס", ועל מי נכתב השיר "American pie"? ● הטריוויה השבועית

פרויקט הריסה ובנייה מחדש. אינטרס לאומי בקידום הפרויקטים / צילום: Shutterstock

זכות הסירוב של דייר סרבן - לא לעולמים

דייר בפרויקט תמ"א 38 בבת ים טען כי הוא זכאי להרחבה של לפחות 6 מ"ר נוספים ביחס לשכניו ● אלא שהוא נזכר לעשות זאת במסגרת תביעה לבית המשפט, אחרי שכבר ניתן נגדו פסק דין ע"י המפקח על הבתים המשותפים ● השופטת דחתה אותו על הסף: "היית צריך לטעון זאת בפני המפקח"

ביל גייטס / צילום: Shutterstock

ביל גייטס: חבל שלא למדתי את הלקח הזה מוורן באפט מוקדם יותר

מנכ"ל מיקרוסופט לשעבר פרסם פוסט ובו גילה שהיה שמח ללמוד מהמשקיע האגדי כיצד לנהל אחרת את היומן שלו

אולפני הרצליה / צילום: דוד שי, מתוך ויקיפדיה

כשבנק ישראל, הבנקאים והקבלנים מוודאים שלא נפסיק לקנות דירות בכל מחיר

בעוד מחירי הקרקעות ירדו נוכח השינויים בתנאי המימון, המחיר הממוצע של דירה דווקא עלה ב–24% בתוך שנתיים ● הגורם לפער טמון בבנקים, שצריכים לדאוג שהציבור ימשיך לקנות דירות במחירים הישנים

מהנדס העיר ירושלים, יואל אבן / צילום: איל יצהר

"בשנים הקרובות נראה 8,000 היתרי בנייה בשנה בירושלים, ואפילו יותר"

עד 2019 ניתנו בירושלים בערך 2,500 היתרים בשנה. מהנדס העיר יואל אבן מספר על השינוי שמתחולל בעיר ועל קידום הבנייה: "אנחנו יושבים ליזמים על הראש" ● האזינו

סטיבן שוורצמן, מנכ''ל בלקסטון / צילום: Associated Press, Richard Drew

אחד המנכ"לים המשפיעים בוול סטריט הודיע: חוזר לתמוך בטראמפ לנשיאות

סטיבן שוורצמן מנכ"ל בלקסטון ואחד האנשים העשירים בעולם צפוי לחזור ולתמוך בטראמפ, כך על פי דיווחים בארה״ב. ברקע, מדיניותו של ביידן בנושאים שונים ועליית האנטישמיות