גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

הפרזידנטה קונה קולות

כשהמפה הפוליטית של סילביו ברלוסקוני התחילה להשתבש עדי כדי דיבורים על הקדמת בחירות, מה יותר פשוט ונוח מלהביא לציבור הבוחרים את זלאטן איברהימוביץ' ורוביניו?

מה יכול להיות טוב יותר? אחרי ניצחון מוחץ 0-4 על לצ'ה, ניצבת מילאן בראש טבלת הסרייה ‏A‏ בגאון. בבית המוות של ליגת האלופות היא הוגרלה לשחק עם ריאל מדריד ואייאקס, יריבות אטרקטיביות מאוד אך לא בלתי ניתנות לעצירה. פלא שהבעלים של המועדון, אחד סילביו ברלוסקוני, חוגג? אחרי המשחק עם לצ'ה הוא התראיין לטלוויזיה. מראיין צנוע ונחבא אל הכלים הציג בפניו שאלות נוחות ומזמינות להאריך בדברים. אחרי הכל, ברלוסקוני הוא גם הבעלים של חברת הטלוויזיה 'סקיי איטליה' לה שייך הערוץ, וברלוסקוני באופן מעשי הוא גם המעסיק של המראיין.

‏‏לכן זה גם לא מפתיע, שהמראיין קרא לו בעליצות "פרזידנטה". אחרי שבית המשפט אסר על ברלוסקוני לשמש כנשיא מילאן, אין למועדון נשיא והתפקיד "פתוח". רשמית לפחות.

פאטו, מילאן, סרייה A, ליגה איטלקית / צילום: רויטרס
פאטו. פתאום למילאן יש חוליית התקפה מפחידה (צילום: רויטרס)

בנינוחות הסביר ברלוסקוני את דעתו על הטקטיקה של מילאן, על המשחק ובעיקר את הרכישות האחרונות שביצע עבור קבוצתו האהובה. "למילאן יש את ההתקפה הטובה בעולם, וסוף סוף השחקנים מוצבים על המגרש כפי שדרשתי", הסביר. המאמן החדש מסימיליאנו אלגרי לא במצב להתווכח.

‏‏***

‏נשאלת השאלה: האם לברלוסקוני היו עוד כמה שיקולים נסתרים, מעבר לכדורגל, כשהביא לקבוצה הזקנה שלו את רוביניו ואיברהימוביץ', בנוסף לעוד כמה שמות מכובדים, או שמא מדובר בעיקר בתרגיל יח"צ?

‏האם יש למילאן מה להציע בליגה ובאירופה מעבר לכוכבים עולמיים שמגיעים למועדון כשמחירם במגמת ירידה עם תווית כישלון על גבם; איך אמורה להיראות קבוצה שבחלק ההתקפי שלה ישחקו איברהימוביץ', רונאלדיניו, רוביניו, אלכסנדר פאטו ופיפו אינזאגי, אבל מאחור אין כמעט כלום. מלבד הבלם היווני בן ה-22, סוקרטיס פאפאסטאפופולס שהגיע מגנואה, לא התחזקה מילאן מאחור. לפי הסטטיסטיקות של אופ"א, מילאן היא הקבוצה המבוגרת באירופה - 29.6 שנים בממוצע לשחקן, ולמרות העבודה המעולה של המילאנלו, קשה לראות איך נלחמים שם בגיל.

רוביניו וזלאטן היו ללא ספק נקודות השיא של ה"מרקאטו" השנתי. מילאן מתגאה מהעונה בשני חלוצים מהשורה הראשונה בעולם. רוביניו, שעלה לפני שנתיים 43 מיליון אירו למנצ'סטר סיטי, נגס לה 18 מיליון אירו "בלבד" מהתקציב. עבור זלאטן, שמגיע בהשאלה ועובר לרשות מילאן בעונה הבאה, ישלם המועדון בארבעה תשלומים מחיר מציאה של 24 מיליון אירו. עלות חוזהו של החלוץ השבדי, כולל ההעברה, תגיע ליותר מ-100 מיליון אירו. שליחיו של ברלוסקוני עוד הצליחו להוריד את המחיר ההתחלתי של זלאטן שעמד על 42 מיליון אירו, אחרי שרק לפני שנה עבר מאינטר לברצלונה עבור סמואל אטו פלוס 50 מיליון אירו, כלומר הוערך בכ-80 מיליון אירו שווי.

זלאטן איברהימוביץ', מילאן, סרייה A, ליגה איטלקית / צילום: רויטרס
זלאטן מוצג בסן סירו. מחיר מציאה (צילום: רויטרס)

‏‏מאיפה למילאן יש כל כך הרבה כסף פתאום? הרי רק בשנה שעברה הודיע סגן הנשיא אדריאנו גליאני ש"הוא (ברלוסקוני) קיבל הלם מהמאזנים והורה לי קודם כל לשקם את המצב הפיננסי של המועדון". במקביל פורסם ב"לה רפובליקה" שבגלל החובות ברלוסקוני רוצה למכור בהדרגה חלקים מהמועדון לידידו מועמר קדאפי. בכלל, הוסיף העיתון, ילדיו של ברלוסקוני, מארינה ופייר סילביו, המנהלים את השקעותיו, לא מתעניינים במילאן ולוחצים למכור.

‏הדברים לגבי המניע האמיתי להשקעות האחרונות במילאן מפתיעים עוד יותר על רקע ההתנהלות בשבועות האחרונים. ‏לפני מספר שבועות הודיע ברלוסקוני לאוהדי הקבוצה שבשנים הקרובות הם ייאלצו להתאזר בסבלנות במה שקשור להעברות ענק. "המשבר אמנם מאחורינו, אבל אנשים לא יקבלו יפה הוצאות מטורפות", אמר. ההעברה הרצינית היחידה של מילאן באותו שלב של הקיץ היתה של קווין פרינס בואטנג הגנאי, שהגיע בעסקה סיבובית בהשאלה כדי לחסוך. אלא שתוך כמה ימים הכל התהפך, ומהצהרות של צמצומים ביולי ו"אין כסף לרכש", פתחה מילאן את העונה עם גרעון של 34 מיליון אירו בין מכירה וקנייה של שחקנים - יותר מכל קבוצה אחרת בסרייה ‏A‏.

‏אז מה קרה פתאום בין ההצהרות ביולי וההוצאות באוגוסט?‏

***

‏מה שקרה קשור לעיסוקו הצדדי הנוסף של ברלוסקוני, כראש ממשלת איטליה. הממשלה הנוכחית בראשותו שנבחרה ב-2008, נקלעה למשבר. חקירות שחיתות ערערו אותה, ולבסוף הגיע בסוף יולי קרע עם סיעה בראשות דובר הפרלמנט ג'יאנפרנקו פיני, ניאו-פאשיסט לשעבר, שהודיע שלברלוסוקני "חסרה תפיסה ליברלית של דמוקרטיה מהי". הרוב של הקואליציה הצטמצם מאוד, ובתנאים הפוליטיים האיטלקיים עלתה פלאים הסבירות לבחירות קרובות. החיבור נראה מופרך? ככה זה באיטליה.

על החתמתו של רונאלדיניו הודיע ברלוסקוני ב-2008 בכנס של מפלגתו. את ההודעה על מכירתו של קאקה למדריד הסתיר ודחה ראש הממשלה עד ליום שאחרי הבחירות לפרלמנט האירופי. אחרי הכל, 14% מתושבי איטליה אוהדים את מילאן. בעיקר במחוז לומברדיה, שבירתו מילאנו, יש למפלגתו של ברלוסקוני צרות פוליטיות עם היריבים מ'ליגה נורד'. כרגע, לא טוב לברלוסקוני לריב עם אוהדי מילאן.

כרגיל בשנים האחרונות, התקבל מסוקו של ברלוסקוני על-ידי ה'טיפוזי' של מילאן במהומות ורימוני עשן ביום פתיחת העונה. אבל אחרי שאיברהימוביץ' הוטס במטוס פרטי לאצטדיון למשחק הפתיחה ובמחצית נפרש שטיח אדום, עליו צעד השבדי ונופף לקהל הנלהב, פרשו האוהדים שלט ענק: "גראציה, פרזידנטה". ברלוסקוני סיכם: "אני רגיל לאי-הכרת תודה מהפוליטיקה. אבל עכשיו האוהדים ואני התפייסנו".

‏ב"פייננשל טיימס דויטשלנד" הועלתה הסברה, שכאשר איברהימוביץ' מכריז: "אנחנו נזכה בהכל!", הוא מתכוון בעיקר לבחירות...‏‏‎

עוד כתבות

אילת / צילום: Shutterstock, StockStudio Aerials

אפילו הטילים כבר לא מרתיעים את משקיעי הנדל"ן בעיר הזו

דווקא בזמן מלחמה, המשבר בשוק הנדל"ן והריבית הגבוהה, אילת פורחת נדל"נית ● "המשקיעים חזרו לעיר והם סוגרים עסקאות עם קבלנים"

הירחון העברי ''השחר'', שבו כתב בן יהודה, 1879. הרושם ממאמרו היה עצום / צילום: ויקיפדיה

העברית של ימינו מבטאת כישלון אחד מובהק של אליעזר בן יהודה

בדיוק לפני 145 שנה אליעזר בן יהודה הקדים את כל בני זמנו בהבנת הקשר בין הארץ לבין הלשון ● אבל את לשון ימינו הוא כנראה לא היה מבין

אילוסטרציה: Shutterstock

גבולות אחריות המתווך לספק מידע ללקוחו

האם מתווך יכול להסתפק בנתונים שנמסרו לו על ידי המוכרים, או שעליו לקיים בדיקות עצמאיות לגבי מצב הנכס?

מפגין מניף שלט עם ''מהפכת אינתיפאדה'' בוושינגטון. תמיכות מפורשות באלימות / צילום: Associated Press, Lindsey Wasson

״אינתיפאדה עולמית״ מתפשטת בקמפוסים של ארה״ב אבל היא עשויה לחזק דווקא את הימין

זה מה שקרה למחאות הענק נגד מלחמת וייטנם ולמרד הסטודנטים בצרפת לפני 60 שנה ● התנועה הנוכחית מעתיקה בהצלחה גוברת את דפוסי הפעולה של המאבק נגד אפרטהייד לפני 40 שנה ● ישראל הופכת למנוף של שינוי

ג'נסן הואנג, מנכ''ל אנבידיה / צילום: Shutterstock

החברה הלוהטת בעולם יצאה למסע רכישות בישראל. ויש גם חדשות רעות

ענקית השבבים אנבידיה משלימה בימים אלה רכישה של שתיים מהחברות המובילות בפיתוח מוצרי בינה מלאכותית בישראל ● בה בעת, מחקר חדש של סטנדפורד מסמן מגמה מדאיגה: קצב ההגירה השלילית של מוחות בתחום ה־AI מישראל שני רק להודו ● אז למה המומחים אופטימיים?

אזרבייג'אן איירליינס / צילום: Shutterstock

הכירו את חברת התעופה שרוצה להטיס אתכם במקום אלה שברחו

אזרבייג'ן איירליינס (AZAL), חברת התעופה הלאומית של אחת מידידותיה הקרובות ביותר של ישראל, מראה שהיא כאן כדי להישאר ● "בחודשי הקיץ נעלה את תדירות הטיסות, בין יוני לספטמבר AZAL תפעיל 11 טיסות בשבוע", אומר בני קורמאייב, נציג החברה בארץ

צילומים: שלומי יוסף, עמית שאבי (ידיעות אחרונות), עיבוד: גלובס

2,800 שקל לשעה, תיקים מתוקשרים ותיבת פנדורה: החיים החדשים של השופט שבמחלוקת

הדיל שהוביל למינויו לנשיא בית המשפט המחוזי בתל אביב שב לאחרונה לרדוף את השופט בדימוס איתן אורנשטיין ● גלובס צולל לנבכי הקריירה החדשה שאימץ לעצמו כבורר–על, לחמ"ל שהקים כדי להתמודד עם ההקלטות המביכות ולשאלה המרחפת מעל לכל - איך תשפיע הפרשה על עתידו המקצועי?

קתי ווד / צילום: Reuters, Hugo Amaral/SOPA Images

הבריחה הגדולה: משיכות של מיליארדים מהקרנות של משקיעת העל

עד כה השנה משכו המשקיעים 2.2 מיליארד דולר מקרנות הסל מקבוצת ARK של ווד, שהפכו לסנסציה לפני כ־3 שנים עת ניהלו 59 מיליארד דולר ● האם הזליגה תיבלם?

טהראן, אמצע חודש  אפריל / צילום: ap, Vahid Salemi

דיווח: ישראל חיסלה בתוך איראן איש משמרות המהפכה

כתב איראן אינטרנשיונל דיווח כי ישראל חיסלה קצין במשמרות המהפכה שהיה מעורב בניסיון פיגוע נגד יהודים בגרמניה ● בסוף דצמבר דווח כי מספר חשודים נעצרו בחשד לניסיון פיגוע בברלין

טל בסכס, פרויקטור מרכז השליטה האזרחי / צילום: רמי זרנגר-יח''צ החברה למתנ''סים

הפרויקטור שלא היה בראיון ראשון: "לא באתי לחמם כיסא"

טל בסכס מונה בסוף אוקטובר לפרויקטור שתפקידו "לתדרך בכל הנוגע לניהול האזרחי של המלחמה" ● אלא שאינטרסים פוליטיים רחשו בשטח, יותר מדי גופים היו מעורבים, ומהדיבורים על תקציב של 15 מיליארד שקל לא נשאר דבר ● בראיון לגלובס הוא מדבר על היכולת להשפיע כמנכ"ל החברה למתנ"סים, ומפתיע: "אם קוראים לי שוב - אני מתייצב"

עמית גריידי, הממונה על חוק המכר במשרד השיכון / צילום: משרד הבינוי והשיכון

קניתם דירה מיזם ומכרתם לפני האכלוס? אולי תהיו אחראיים לאיחורים במסירה

נייר עמדה שפרסם הממונה על חוק המכר מחריף את התנאים עבור מי שרוכשים דירה מקבלן ומעוניינים למכור לפני האכלוס

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי (נוצר בעזרת adobe FireFly)

מחקרים מגלים: המאבק בדמנציה מתחיל בשנות ה-40 שלכם

נקיטת פעולה לשיפור בריאות המוח בשלב מוקדם עשויה לעזור לכם להישאר חדים עם תהליך ההזדקנות ● "המאמצים להתמקד בדמנציה בקרב אנשים מבוגרים כשלו במידה רבה", אומר פרופסור לפסיכולוגיה ומדעי המוח מאוניברסיטת דיוק, ומוסיף כי בשל כך המדענים מחפשים רמזים במוח בשלבי חיים מוקדמים יותר

תוכנית דירה. האם ניתן לקיים הליך תכנוני ללא הסכמה קניינית? / צילום: Shutterstock

האם ניתן לקיים הליך תכנוני ללא הסכמה קניינית?

תושבים בתל אביב שביקשו להוסיף ממ"ד לדירתם נתקלו בהתנגדות של השכנים, שטענו כי הדבר יפגע בהמשך בהליך התחדשות עירונית ● מה קבעה ועדת הערר?

חזירי בר בחיפה / צילום: Ronen Zvulun

כך מתכנן ראש העיר להתמודד עם התופעה שהכי מטרידה את החיפאים

סוגיית החזירים מעסיקה את תושבי העיר מזה יותר מעשור, ובעוד שראש העיר החדש־ישן אמר שיטפל בה ביד נחושה, דרכי ההתמודדות המתגבשים לא עבדו בעבר ● פרופ' אורי שייניס, מומחה לחקר מינים פולשים, מסביר: "לנסות להתמודד עם החזירים ללא מחקר, זה כמו לנסות להתמודד עם הקורונה ללא מחקר"

וול סטריט / צילום: Shutterstock

שבוע המסחר הטוב מנובמבר: נאסד"ק קפץ ב-2%

מניית גוגל זינקה בכ-10%● אינטל איבדה כ-9% ● מדד ניקיי הוסיף 0.8%, מדד שנחאי התחזק ב-1.2%, מדד שנזן עלה ב-2.2% וקוספי הוסיף 1% ● נעילות ירוקות גם בבורסות אירופה ● ה-PCE - מדד האינפלציה המרכזי של הפד - עלה ב-2.8% בחודש מרץ, גבוה מהצפוי

בתים בטקסס. צילומי לווין ורחפנים הפכו לנשק בידי חברות הביטוח / צילום: Shutterstock

תופעה בארה"ב: חברות הביטוח מרגלות אחרי בתים מהשמיים

חברות בארה"ב משתמשות ברחפנים כדי לבדוק גגות או לזהות פסולת חצר וטרמפולינות שלא הצהירו עליהן

הנוף הנשקף מהררית / צילום: ליבי לוי

נסעתם לגליל בחג? אתם חייבים לעצור ביישוב הזה לחוויה תאילנדית אמיתית

קפה שהוא גם גלריה, מופע מוזיקלי של ערפול חושים, מעדנייה משובחת ושופינג ברוח האנתרופוסופיה ● ביקור ביישוב הררית, שמרגיש כמו יקום מקביל

אברהם אסף / צילום: תמר מצפי

אברהם אסף, מייסד ובעל השליטה בקבוצת אמנת, נפטר בגיל 83

אסף הפך לבעל השליטה באמנת לאחר שרק לפני ארבעה ימים רכש את ההחזקות של שותפו לייסוד החברה, שמואל בר אור, (22.17%) תמורת כ-21.7 מיליון שקל ● מי שצפוי להמשיך אותו הוא בנו, סגן יו"ר החברה, ערן אסף

ג'ו ביידן ובנימין נתניהו / צילום: צילומים: AP, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

הבית הלבן: ביידן חזר על עמדתו הברורה בנוגע לרפיח

חייל צה"ל נפצע קל מירי שני טילי נ"ט אמש למנרה • תיעוד מתקיפות צה"ל ברצועת עזה ביממה האחרונה: מחבלים חמושים חוסלו, אתרי שיגור הושמדו • היערכות בישראל להוצאת צווי מעצר בין-לאומיים כבר השבוע נגד נתניהו, גלנט והלוי • עשרות מפגינים, בהם קרובי חטופים, חסמו אמש את איילון צפון והדליקו כתובת אש עם הכיתוב "חלאס" ● עדכונים בולטים 

רכבים ליצוא בנמל בסין / צילום: Reuters

מהפך: יצוא המכוניות מסין לישראל התרסק ברבעון הראשון

ברבעון הראשון של 2024, יצוא הרכבים החשמליים הסיניים לישראל התכווץ ב-51%, כך לפי נתונים שפרסם המכס בסין. אלו הסיבות לכך ● קבוצת ב.מ.וו חשפה חשמלית חדשה של המותג "מיני", XPENG מתחילה לייצא קרוס־אובר חשמלי חדש ו־DAYUN משיקה סדאן גדולה ומפוארת - וכל אלו יגיעו לישראל עוד השנה ● השבוע בענף הרכב