גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

"במשרד התרבות ההתנהלות היא שוטפת. בספורט? צריך חריש עמוק"

אצטדיון ר"ג? "לא סתם הביאו את פרצלינה, הפרויקט הולך לכיוונים מעשיים"; הטוטו-ווינר? "תפקידו לייצר כסף, לא לקבוע למי לחלק אותו" ■ שרת התרבות והספורט לימור לבנת בראיון חג

הנה משהו שיכול היה להישמע כמו בדיחה לא רעה אם לא היה קורה במציאות: נבחרת ישראל בהתעמלות אמנותית אירחה בסוף השבוע את תחרות הגראנד-פרי הבינלאומית. 21 מדינות שלחו נבחרות לתחרות בחולון, שאורגנה בעלות שיא של 800 אלף שקל. כששרת התרבות והספורט לימור לבנת התרווחה בכיסאה באולם, התברר לה שרק מדינה אחת החליטה שלא להתייצב - ישראל. המארחת ישראל.

הסיפור הזה הוא דוגמה מייצגת לדברים שנתקלת בהם לבנת מאז מונתה לתפקיד לפני כשנתיים. סיפורים כגון אלו הפכו לזרז של משרד הספורט, ביחד עם ראש מינהל הספורט ד"ר אורי שפר, להוציא לדרך את התוכנית ש"תשנה את פני הספורט בישראל". קצת מעייף אמנם לשמוע על תוכנית ש"תשנה את פני הספורט". אבל הפעם בטוחים במשרד הספורט שזה אמיתי.

בראיון חג ל"גלובס" מודה שרת התרבות והספורט, שהעיסוק שלה בחלק הספורטיבי של המשרד "הוא עולם אחר לגמרי מהעיסוק בענייני תרבות. בספורט יש צורך בחריש עמוק, להבדיל ממשרד התרבות שבו העניינים מתנהלים בסך הכל בצורה שוטפת. חלק מהדברים שאנחנו עושים עכשיו בספורט הם חלק מטיפול עומק, טיפול במהות".

מהו, אם כן, אותו חריש עמוק? שלושה נושאים מרכזיים בתוכנית הספורט החדשה. הראשון הוא הקמת המועצה הלאומית לספורט, שתקבע בין היתר אמות מידה לבניית מתקני ספורט ובאיזה אופן לחלק את הכסף לבנייתם; עניין שני הוא ההחלטה לנהל כמעט כל דבר שזז בספורט הישראלי דרך סנקציות כלכליות על גופים שלא יעמדו בשורה הולכת ומתארכת של תנאים (לפי זה, איגוד ההתעמלות האמנותית צריך לחטוף סטירה כלכלית מצלצלת); והעניין השלישי הוא ההחלטה לקשור לטוטו-ווינר את הידיים בכל הקשור בקביעה לאן ילכו הכספים שהוא מייצר עבור הספורט, ולהפוך אותו לזרוע שאחראית רק על ייצור הכסף.

איך הגעת למסקנה שצריך לעשות פה חריש?

"הנושא העיקרי שהנחה אותנו הוא מחסור חמור במתקנים בארץ. אני מגיעה לישובים ורואה שאין שם מספיק מגרשים ואולמות, ורואה גם את הילדים והנוער שמשוטטים בחוץ. הבנתי שחייבים להציף את הארץ במתקנים לספורט הישגי ועממי. הייתי במשחק של נבחרת הנשים באולם זיסמן בר"ג, אולם שמכיל 1,200 מקומות, ובחוץ היו עוד עשרות שלא הצליחו להיכנס. זה חזון אחרית הימים מבחינת ספורט הנשים בישראל, אבל האולם עצמו אינו ראוי לנבחרת. הייתי רוצה שהן ישחקו באולם אחר".

עופר פרי, מנכ
עופר פרי, יו"ר הטוטו-ווינר. תוכניית המשחקים תתרחב? (צילום: עינת לברון)

עניין המתקנים עומד במרכזה של התוכנית החדשנית "מתקנים 2020" שנולדה ביוזמה של הטוטו-ווינר, להשקעה של 5.5 מיליארד שקלים במתקני ספורט בעשור הקרוב. היא אמורה להיות דגם משופר של "תוכנית העשור" של הטוטו-ווינר בתחילת שנות האלפיים, שהשאירה לא מעט אצטדיונים/מתקנים/בריכות תקועים בסבכי הבירוקרטיה עם חריגות של עשרות מיליוני שקלים.

"עד היום ראינו מקרים שמשרד השיכון בונה אולם ספורט, ואחר כך מתברר שחסרים לו 20 ס"מ שם או חצי מטר כאן; הפיס בונה את המתקנים שלו לפי תקנים שלו, וגם אלו מתבררים כלא מתאימים. התוכנית החדשה תאגם את המשאבים של הרשויות, של הטוטו-ווינר והפיס, ותיקבע על-פי מיפוי ממוחשב שערכנו בכל הארץ, איפה צריך לבנות, ומה יהיה גודל המתקנים. היו מקרים שהקימו בריכת שחייה למרות ששני מטר ליד יש עוד בריכת שחייה, וכמה עשרות קילומטר משם אין אפילו בריכה אחת. חוץ מזה, הכוונה ברמה ההישגית לבנות עוד מתקנים שיאפשרו לנו לארח אירועים בינלאומיים".

מה מבטיח שהפעם הבנייה לא תיתקע בגלל חוסר כסף?

"כשקיבלו בזמנו את ההחלטה להקמת האצטדיונים בחיפה, נתניה, פתח תקווה, באר שבע - לא ישבו וחשבו למה דווקא כאן ולמה שם או איזה גודל אצטדיון מתאים וכדאי לבנות. בב"ש תכננו 32 אלף מקומות, ועובדה שב"ש פרשה מהתוכנית כי העירייה לא יכלה לעמוד במאצ'ינג (שקל מהעירייה על כל שקל של הטוטו-ווינר - ט"ו). וגם בנתניה הכל תקוע. תמיד התקבלו החלטות תקציביות שאחר כך התברר שעלות הקמת האצטדיון גבוהה בהרבה מההחלטה המקורית. היום זה לא יקרה יותר".

***

אצטדיון ר
אצטדיון ר"ג. "ברור שצריך לטפל בנושא הזה" (צילום: תמר מצפי)

תקציב הספורט של מדינת ישראל לשנת 2010 עומד על 67 מיליון שקל. פחות או יותר אפס במונחים של תמיכה בספורט. לאחרונה הודיע משרד הספורט כי קיבל עוד 60 מיליון שקל מהאוצר לטובת בניית מתקנים. רק שבפועל הדברים לא ממש מדויקים: אותם 60 מיליון שקל באים לכסות בור שנוצר מסירוב של מפעל הפיס להעביר את הסכום עליו התחייב במסגרת תוכנית איגום המשאבים לבניית מתקני ספורט.

עוד לא התחילה התוכנית, וכבר הפיס מתקפל. זה לא נשמע מבטיח.

"הפיס אכן היה אמור להעביר כ-80 מיליון שקל בשנה, שזה הסכום שעל-פי ההערכות נקבע כסכום שהוא מוציא מדי שנה על בניית אולמות ספורט. בשלב מסוים הפיס הודיע שהוא מסרב להעביר את הכסף לתוכנית, וכרגע האוצר מנהל את המאבק מולם".

הפכתם את הטוטו-ווינר מגוף ששלט בספורט הישראלי מעצם העובדה שקבע איך יחולק הכסף בין גופי הספורט, והותרתם אותו ככלי שמייצר כסף בלבד.

"תפיסת עולמי היא שהטוטו-ווינר הוא הוא הגוף שצריך להביא כמה שיותר כסף לספורט למדינת ישראל, לא לקבוע איך לחלק אותו. למה לא הצליחו לעשות את זה עד היום? ניגודי עניינים. נקודה".

מה נתתם לטוטו כדי שיסכים להישאר חסר שיניים?

"עשר שנים הטוטו לא קיבל אישור להרחבת תוכניית ההימורים שלו, ועכשיו אנחנו עובדים על מהלך שנועד להרחבת המשחקים. אני מעריכה שהרחבת המוצרים תגדיל את הכנסות הטוטו בסכום של בין 350 ל-500 מיליון שקל בשנה, אחרי שהתהליך יושלם".

למה כל כך קשה להעביר את זה כאן? הרי בכל העולם ההימורים הם המנוע העיקרי לספורט?

"כשמדברים על הגדלת כמות המוצרים, זה יוצר תזוזות ותחושה לא נוחה אצל הרבה אנשים. אבל צריך לזכור שגם בפיס מהמרים בהיקפים גדולים יותר מהטוטו, רק ששם דווקא יוצאים כל שבועיים עם משחקים חדשים, למרות שגם הפיס כפוף להיתרים. זה דורש עדיין את אישור ועדת הכספים של הכנסת וחתימה של שר האוצר ושלי, אבל אני אופטימית כי גם חברי הכנסת מבינים את החשיבות של תוספת כסף לספורט. המדינה הרי לא מקצה תקציבים לספורט, וזו הדרך שלה להתמודד עם זה".

דיברת על שדרוג מתקנים, אבל התוכנית לא לוקחת בחשבון את האצטדיון הלאומי. לא נכון לתת קדימות פעם אחת לאצטדיון ר"ג?

"לכל בר-דעת ברור שצריך לטפל באצטדיון הזה. צבי בר, ראש עיריית ר"ג, לקח את ניר פרצלינה והם מתחילים לקדם את הפרויקט. מדובר על פרויקט של הריסה ובנייה מחדש של האצטדיון, בעלות כוללת של כ-900 מיליון שקל. הצפי הוא שהמתקן יוקם במימון משולב של הטוטו-ווינר ועיריית ר"ג. היום מתחילה להתברר שאלת אחוזי הבנייה שייתן מינהל מקרקעי ישראל על חלק מהשטח הזה, וכבר עכשיו מדברים על כך שאם יאפשרו לבנות שם באזור 3 בנייני ענק על חלק מהשטח, עיריית רמת-גן לא תצטרך להביא שקל אחד והכל יהיה פשוט יותר. אם פרצלינה התפטר מתפקידו כמנכ"ל חברת היכלי הספורט כדי לקדם את הפרויקט הזה - ואני מכירה את פרצלינה ואת היכולות שלו - אז זה הולך לכיוונים מאוד מעשיים".

מה עמדתך בעניין הקלות המס לספורטאים זרים? בכל פעם שהאוצר מחליט לבטל את ההקלה, מופעל לובי בכנסת בעיקר של אנשי מכבי ת"א כדורסל, והחוק נופל.

"ראיתי את המשחק של נבחרת הכדורסל נגד מונטנגרו בארץ והיה תענוג לראות את הנבחרת שהתבססה על ישראלים. בסוף המשחק אמרתי לאורי שפר שהחלטתי להקים ועדה שתבחן את כל נושא השחקנים הזרים. אני מרגישה לא נוח עם הקלות המיסוי לספורטאים זרים. יש יותר מדי שחקנים זרים, ובסופו של דבר ישראלים נאלצים לשבת על הספסל ואחר-כך עוזבים למכללות כדי לשחק. זה נהפך למשהו שקשה לי איתו".

דורון פרקינס, מכבי ת
דורון פרקינס. "אקים ועדה שתבחן את נושא הזרים" (צילום: מינהלת הליגה)

***

אחד הדברים שהכי מעסיק את לבנת הוא הפוליטיקות באיגודים, סכסוכים רבי-שנים ששוברים בכל פעם שיאים. השבוע, כאמור, היה זה איגוד ההתעמלות האמנותית, ולבנת בינתיים הודיעה על הקמת ועדת בדיקה בנושא בראשות השופט בדימוס עזרא קמא. "כחלק מהניסיון שלנו לפתור דברים כאלו אנחנו מובילים מהלך לקבוע תקן, לפיו מנהלי איגודים יהיו עם תואר ראשון. כך שכל מי שיחזיק בתפקיד מדרג ניהולי כזה או אחר בספורט הישראלי יהיה מחויב להיות עם תואר ראשון במינהל".

בחלק מהמקומות אסור לכם להתערב, כמו הוועד האולימפי וההתאחדות לכדורגל - איך אתם בכל זאת משפיעים שם?

"בחלק מהמקומות אנחנו פועלים כמגשרים. באיגוד ההתעמלות האמנותית אנחנו מנסים לפשר, אפילו במינוי של שופטים בדימוס כדי לפתור סכסוכים וכדי להוריד שם את האש ושהספורטאים יוכלו לעבוד. אנחנו משתדלים לגשר ולפשר, אבל לא יכולים להשליט טרור. גם באיגוד השחייה אנחנו עושים מאמצים כדי להביא לאיזשהו הליך גישור, אבל שם זה מאוד קשה, ממש נורא".

מה לגבי סנקציות כלכליות?

"האיגודים כבר עכשיו נאלצים לעמוד בסטנדרטים כדי לקבל את התמיכות של המדינה ושל הטוטו. כך למשל מונהגים מבחני תמיכות, שיכללו גם עמידה בקוד האתי שיושק כבר החודש, שגם הוא יהווה תנאי לקבלת תמיכות".

ספורטאים נוטים לתרץ אי הצלחות בחוסר תמיכה מספק מהמדינה. את מרוצה ממה שספורטאי בשפיץ מקבל?

"לא. אבל אני לא יכולה לעשות יש מאין. דבר אחד שכן עשינו הוא הכפלת המענקים עבור הישגים. כששמעתי כמה ספורטאי מקבל עבור הישג או מדליה קיבלתי חום. מוציאים הודעה לתקשורת 'טקס חגיגי, השרה מחלקת צ'ק', וכל זה עבור 1,500 שקל. אמרתי להם בשביל זה טקס? זו בושה. לא רוצה טקס בשביל 1,500 שקל. ואז החלטנו על הכפלת המענקים למיליון שקל".

אז ספורטאי יכול להגיד שהוא לא מקבל כאן מספיק?

"להגיד שזה אופטימלי? לא. אבל האם יש להם סיבה להתלונן ולהגיד שהתנאים לא מאפשרים לי להתאמן? אין מצב".

עוד כתבות

ניסוי שיגור בטילי SM-3 / צילום: Reuters, U.S. Navy/Handout

מספינה בלב ים: הכירו את המתחרה החדש של חץ 3

חברת עין שלישית ביצעה מסירה ראשונה של "חייל רפאים", רחפן זעיר בעל יכולות AI, שמטרתו לסייע לכוחות קרקעיים לגלות אויבים בשטח פתוח ● חץ 3 כבר אינו המיירט המבצעי היחיד מחוץ לאטמוספירה ● עשות אשקלון רוכשת את אי.די.סי ב-40 מיליון שקל  ● ארה"ב אישרה מכירה של מערכות תקשורת בסך כ־100 מיליון דולר לסעודיה, וחיל האוויר האמריקאי רוצה להקים טייסות שיורכבו ממטוסי קרב בלתי־מאוישים ● השבוע בתעשיות הביטחוניות

שר האוצר בצלאל סמוטריץ' / צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת

לראשונה בהיסטוריה: הממשלה אישרה קיצוץ בתקציב בניגוד לעמדת שר האוצר

הקיצוץ בתקציב, בהיקף של כ-225 מיליון שקל, אושר לדרישתו של השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר, ובתום מאבקים בשבועות האחרונים מול שר האוצר בצלאל סמוטריץ' ● הקיצוץ נועד למימון הקמת מתקני כליאה לאכלוס העצורים הביטחוניים הרבים שנעצרו מאז תחילת המלחמה

שרון גל / צילום: סטודיו תומאס תומר שלום, ויקימדיה

האיום עשה את שלו? שרון גל יישאר בערוץ 14

לפני כשלושה שבועות הודיעה רשת 13 כי העיתונאי שרון גל חוזר לשורותיו, ובערוץ 14 מיהרו להוציא לגל מכתב התראה, מאחר שהוא חתום על חוזה עד סוף 2024 ● כעת נראה כי המהלך עשה את שלו, וגל יישאר בערוץ 14 ויגיש שם את רצועת 19:00

פרויקט מתחם אילת של אאורה ברמת השרון / הדמיה: 3dvision ltd טרי די ויז'ן בע''מ

פינוי בינוי: אאורה שילמה היטל חריג עבור הדיירים לעיריית רמת השרון והם נדרשים להחזיר לה את הכסף

פרויקט הפינוי בינוי של אאורה במתחם אילת בשכונת מורשה, נבנה בשני שלבים ויכלול בסופו של דבר 687 יח"ד בשישה מגדלים עם שטחי מסחר ● כדי לא לעכב את הפרויקט וקבלת היתר הבנייה, החברה שילמה לפני כארבע שנים את התשלום וכעת מבקשת את הכסף ששולם בחזרה מהדיירים

כבר לפני חודשיים: איראן תירגלה שיגור טילים בליסטיים נגד בסיס פלמחים

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: התרגיל הצבאי של איראן שהתקיים כבר לפני חודשיים, איראן מצליחה לשבור את האמברגו על הנפט וגוגל פיטרה עובדים שמחו נגד ישראל במשרדים בניו יורק ● כותרות העיתונים בעולם 

איל וולדמן / צילום: פרטי

איל וולדמן מגלה: "עברו עליי ימים כואבים וקשים מאוד"

"אני כל הזמן חושב מה דניאל הייתה עושה, איך זה היה אם היא הייתה פה עכשיו", מספר איל וולדמן על בתו דניאל שנרצחה בנובה. מאיפה הוא שואב כוח? ● פרויקט מיוחד 

אביב ומתיאו שפירא, אדיר טובי ורובי ליאני, חברת XTEND / צילום: כדיה לוי

עפים כמו פרפר, עוקצים כמו דבורה: הרחפנים שמשנים את תורת הלחימה

הרחפנים של אקסטנד הפכו פופולריים במלחמה בעזה, ואף הצילו חיים • עכשיו היא עובדת על מערכת משולבת שתיקח את יכולות הרובוטים קדימה ותסייע להם לפעול בצוות ● הסטארט-אפים המצליחים, פרויקט מיוחד

עלי חמינאי, המנהיג העליון של איראן, בתפילת עיד אל–פיטר בטהרן / צילום: Associated Press

שאלות ותשובות: איך בוצעה התקיפה באיראן ומה היה היעד?

מהבסיס הצבאי שהותקף בוצעו במוצ״ש שיגורים לעבר ישראל ● איך ככל הנראה בוצעה התקיפה ומה יקרה עכשיו? ● וגם: התגובה בשווקים והקפיצה במחיר הנפט

פיצוחים / צילום: תמר מצפי

הגרעינים של חממה בדרך החוצה מהבורסה - מי ייכנס במקומם?

חברת חממה סחר קיבלה הצעה להוצאת פעילותה מהבורסה והכנסת פעילות נדל"ן במקומה ● בעקבות מלחמת חרבות ברזל לחברה חובות בהיקף של 1.6 מיליון שקל מתושבים מרצועת עזה

מתכות / צילום: Shutterstock

החברה שמנסה לחולל מהפכה בתעשייה שלא השתנתה אלפי שנים: Magnus Metal מגייסת 74 מיליון דולר

"מקצרת את תהליכי העבודה, מפחיתה את עלויות היצור והזיהום, ומשפרת את איכות המוצר" ● עם שווי מוערך של כ-160 מיליון דולר, מגנוס מטאל הישראלית יוצאת לסבב גיוס חדש

עמיקם בן צבי, יו''ר דירקטוריון אל על / צילום: דוברות אל על

יו"ר דירקטוריון אל על נחקר בחשד למעורבות בפרשת שחיתות בנתיבות

משטרת ישראל אישרה כי עמיקם בן צבי, יו"ר דירקטוריון אל על, נחקר בחשד למעורבות בפרשה בתחום טוהר המידות שבה נחקר גם ראש העיר נתיבות, יחיאל זוהר ● בא כוחו של בן צבי, עו"ד נתי שמחוני: "מר בן צבי מכבד את רשויות אכיפת החוק, משתף פעולה באופן מלא והוא סמוך ובטוח כי בסופה של הבדיקה יוברר שלא דבק כל רבב בהתנהלותו"

איך המוסדיים מחליטים איפה תשב הפנסיה שלכם / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי (נוצר בעזרת adobe firefly)

הבכיר שחושף באופן נדיר את הסודות על איך משקיעים את הפנסיה שלכם

הצצה אל מאחורי הקלעים של דיוני ועדת ההשקעות של גוף מוסדי: היכן להגדיל סיכון, כמה פיצוי נדרש עבורו, עד כמה משפיעים השווקים העולמיים על החוסך הישראלי, ואילו אתגרים ייחודיים עומדים בפני מנהלי קופות הגמל וקרנות הפנסיה וההשתלמות המקומיים

בניין הבורסה בשנזן, סין / צילום: Shutterstock, Fabio Nodari

לאחר התקיפה הישראלית באיראן: הבורסות יורדות, הנפט מזנק ומה צפוי לשקל?

הדיווחים על תקיפה ישראלית באיראן שלחו את בורסות אסיה לירידות: הניקיי מאבד כ-2.5% ● מחירי הנפט מזנקים: מחיר חבית ברנט קפץ ל-89 דולר ● מחיר הזהב בשיא של כל הזמנים ● הדולר צפוי להתחזק באופן משמעותי מול השקל

יודר שפריר וגיא ברון, מייסדי סקיילאופס / צילום: בן יצחקי

החברה שחוסכת זמן וכסף לסטארט-אפים: זה חביב הקהל בדירוג המבטיחים של גלובס

סקר חביב הגולשים באתר גלובס זכה בשבועות האחרונים לכ-30,000 צפיות וצבר אלפי הצבעות ● על התואר התחרו השנה 30 חברות צעירות שדורגו במקומות הגבוהים ביותר ע"י עשרות קרנות השקעה הפעילות בישראל ● מי זכתה במקום הראשון?

ספר יעדי הממשלה: איך להתחמק מכישלונות קודמים ולשחק בנתונים / איורים: גיל ג'יבלי

ספר יעדי הממשלה: איך להתחמק מכישלונות קודמים ולשחק בנתונים

הממשלה פרסמה את יעדיה השנתיים לשנת 2024, אך הפירוט הארוך כולל אינספור דוגמאות להתחמקות מהצגת יעדים קודמים, שינויי מתודולוגיה חשודים, מניפולציות במספרים או תוכניות לא ריאליות

יו''ר בית הנבחרים, מייק ג'ונסון / צילום: ap, J. Scott Applewhite

4 מיליארד דולר לכיפת ברזל: חבילת הסיוע האמריקאית בדרך להצבעה

בוושינגטון, סוגיית חבילת הסיוע לישראל, אוקראינה וטייוואן עשויה להתקדם כבר בימים הקרובים ● יו"ר בית הנבחרים מייק ג'ונסון בשיתוף רפובליקנים נוספים הציגו אמש חבילת סיוע הכוללת 26.4 מיליארד דולר לישראל ● דיווח: ארה"ב הסכימה לתמרון ישראלי ברפיח, בתמורה לתגובה לא נרחבת נגד איראן

וול סטריט / צילום: Unsplash, lo lo

נעילה מעורבת בוול סטריט; S&P 500 ירד זה היום החמישי ברציפות

נאסד"ק ירד ב-0.5% ● סולאראדג' בשפל של 5 שנים ● מחיר הקקאו זינק לשיא כל הזמנים ● למה טראמפ מדיה זינקה ב-22% ● ליתיום אמריקס צללה ב-25% ● טסלה בשפל של שנה, מתחת ל-150 דולר, בדויטשה בנק צופים לה ירידה נוספת של 30% ● נטפליקס ניפצה את התחזיות, אבל תחזית מאכזבת מפילה את המניה במסחר המאוחר

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי / צילומים: AP, Shutterstock

אוקראינה על סף ייאוש וחור שחור ישאב אותנו ממרחק 2,000 שנות אור

אוקראינה מפתחת קנאת ישראל - גם היא רוצה קואליציה שתציל אותה מטילים באמצע הלילה ● הבריטים קובעים לוח זמנים להפסקה לאומית של העישון ● האקלים יעלה הרבה כסף, והמדינות העניות ייפגעו יותר ● חמישה אירועים מהשבוע שהיה בעולם

עומר אלפרן, מנהל השקעות ושותף בחברת רובי קפיטל / צילום: דין אהרוני רולנד

"עד עכשיו יזמי נדל"ן לא יצאו עם פרויקטים שכבר מוכנים, מכאן נראה מבול"

חברת המימון החוץ־בנקאי רובי קפיטל משיקה קרן השקעות שנייה, במטרה לגייס חצי מיליארד שקל לפחות ● עומר אלפרן, מנהל השקעות ראשי ושותף בחברה: "בקרוב הרבה מאוד יזמים בתחום ההתחדשות העירונית יוציאו הרבה מאוד פרויקטים לשוק"

אילוסטרציה: shutterstock

החשש מחלחל לשווקים: פרמיית הסיכון של ישראל בשיא של 11 שנים, ומרווחי האג"ח ממשיכים להתרחב

מדד ה-CDS הישראלי, המגלם את עלות הסיכון שמדינת ישראל לא תצליח לשלם את חובותיה, עלה ב-18% בשבוע האחרון ● במקביל, המרווחים של איגרות החוב הדולריות של ישראל מול ארה"ב קופצים