גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

בסימן טוב

בתחילת החודש הצטרפה ישראל ל"פרוטוקול מדריד" - הסדר בינלאומי לרישום סימני מסחר, שיאפשר רישום סימנים בישראל למספר רב של מדינות במרוכז. לדברי מומחים, המהלך שיקצר ויוזיל משמעותית את הליכי הרישום הוא "מהפכה" בתחום הקניין הרוחני בישראל

ביולי השנה הצטרפה ישראל להסדר הבינלאומי של רישום סימני מסחר במסגרת "פרוטוקול מדריד". החל מ-1 בספטמבר, מועד כניסתו לתוקף של ההסדר בישראל, יכולים בעלי מותגים ישראליים להגיש בקשות לרישום סימני מסחר בינלאומיים, וכן לתבוע הגנה של סימן מסחר רשום במדינות אחרות על-סמך סימן מסחר ישראלי.

בשבוע שעבר הגיש משרד עורכי הפטנטים ריינהולד-כהן, מהוותיקים והמובילים בישראל לטיפול בפטנטים ובסימני מסחר, את הבקשה הישראלית הראשונה לרישום בינלאומי של סימן מסחר.

עו"ד רונית ברזיק-סופר, שותפה וראש מחלקת סימני מסחר במשרד ריינהולד-כהן, מבהירה את משמעות ההצטרפות להסדר. "כעת קל וזול יותר לחברה ישראלית לרשום סימני מסחר ולהגן על המותגים שלה, לרבות שם החברה, שמות המוצרים שלה והסמלים שבהם היא משתמשת בעולם. זאת, באמצעות בקשה לרישום בינלאומי, שחוסכת את הצורך להיעזר בעורכי דין מקומיים בכל מדינה שבה מבקשים להגן על המותג ואת העלויות הכרוכות בכך".

תועלת כלכלית

לדברי עו"ד ברזיק-סופר, באמצעות האמנה, ישראל מצטרפת למועדון מכובד ומתקדם. "מדובר בחלק ממגמה עולמית. ב'הסדר מדריד חברות יותר מ-80 מדינות, לרבות: ארה"ב, האיחוד האירופי, בנוסף על מדינות ספציפיות באיחוד, סין ושווקים חשובים רבים אחרים. גם הודו על הפרק וייתכן שגם ברזיל".

בהקשר של ההגנה על סימני מסחר ומותגים, היא אומרת, מדובר ב"צעד מרחיק לכת בכיוון של גלובליזציה של ההגנה על מותגים".

מומחים לתחום הקניין הרוחני מסכימים, ומגדירים את ההצטרפות להסדר כלא פחות מ"מהפכה" (ראו מסגרת), אבל מה בעצם יוצא לנו מזה? לדברי עוה"ד דניאל לרנר ממשרד ריצ'רד לוטי, המתמחה בקניין רוחני, קשה לכמת את התועלת הכלכלית של מהלך כזה. "חברה שמבקשת לרשום סימן מסחר בכמה מדינות, תיהנה מחיסכון של כמה מאות דולרים עבור כל מדינה מיועדת. ככל שמספר המדינות גדול יותר, כך גם החיסכון המצטבר, והוא אף יכול להגיע לעשרות אלפי דולרים".

כפיר לוצאטו, ממשרד עורכי הפטנטים לוצאטו את לוצאטו, מוסיף, ש"השינוי לא דרמטי במונחים של מדינה, אך בכל זאת משמעותי למבקש בודד. לדוגמה, מי שהיום מבקש להגיש בקשה לרישום סימן מסחר בארה"ב ובאירופה ישלם כ-$5,000 עבור הרישום, בעוד שההגשה דרך פרוטוקול מדריד צפויה לעלות לו כ-$2,000 בלבד. מובן שהחיסכון הכללי נגזר מכמות הסימנים שרושם כל מבקש".

העלות הכרוכה בהגשת בקשה בינלאומית לרישום סימן מסחר במספר מדינות, נמוכה לעיתים בעשרות אחוזים מהעלות לרישום סימן המסחר בכל מדינה בנפרד, אומרים המומחים. "עד כדי שליש או רבע מהעלות להגנה נפרדת בכל מדינה", מעריכה ברזיק-סופר.

לדבריה, ככל שמספר המדינות שבהן מדובר עולה, כך גדל הפער בין העלות של רישום בינלאומי ובין העלות של הגנה נפרדת בכל מדינה. "מעבר לכך, הרישום הבינלאומי פשוט הרבה יותר לתחזוקה ולניהול. הרבה יותר קל לחברה להבין ולשלוט בפרטי תיק סימני המסחר שלה, ולדאוג שישקף נאמנה את הפעילות שלה ויענה על הצרכים המסחריים שלה, כשהתיק מורכב מרישומים בינלאומי של סימני מסחר, במקום אסופה של רישומים מדינתיים, עם כיסויים שונים, מתקופות שונות, עם מועדי טיפול וחידוש שונים".

ראש שקט

עד היום היו החברות הישראליות במצב של נחיתות מבחינה זו. לדברי ברזיק-סופר, "חברות גדולות, בעלות מוניטין עולמי ומן הראשונות בעולם בתחומן, עמדו לעיתים במצב שחקיין, או להבדיל גורם שניסה לכפות עליהן שיתוף-פעולה עסקי, ממדינה שחברה בהסדר לרישום בינלאומי של סימני מסחר, ניכס לעצמו, בעלות זולה יחסית, את סימן המסחר שלהן בעשרות מדינות, והעמיד אותן בפני הברירה להשקיע כספים רבים (עד מאות אלפי דולרים) במאבק על המותג, או לאבד את המותג בהקשר הבינלאומי.

"לעיתים זה הגיע עד כדי חסימתן מלהשתמש במותג שלהן עצמן באותן מדינות. כיום יכולה גם חברה ישראלית להגן ביעילות על המותג שלה, בפשטות ובעלות נמוכה יחסית, ברחבי העולם". סופר מציינת, שגם חברות מתחילות שטרם צברו מוניטין במותג שלהן, יצאו נשכרות מההסדר לרישום בינלאומי של סימני מסחר.

הגנה נאותה

לדבריה, "משאביהן של חברות סטארט-אפ מוגבלים בדרך-כלל, ועקב העלויות הניכרות הכרוכות ברישום סימני מסחר בכל מדינה בנפרד ובמספר רב של מדינות, בהיותו של השוק גלובלי, הן נוטות 'להרים ידיים' ולדחות את הטיפול בהגנה על המותג שלהן. לכן הן נתקלות בשלב מאוחר יותר בקשיים - החל בטענות הפרה מצד חברות אחרות עד כדי הכרח להחליף את המותג, וכלה בחוסר אפשרות למנוע מאחרים שימוש בסימנים דומים שלהן, שגורמים לצרכנים להתבלבל בין המוצרים והטכנולוגיה של החברה בעלת המוניטין ובין מוצרי חברות אחרות.

"האפשרות לרשום סימני מסחר בעלות נמוכה יחסית, בפשטות וביעילות, תאפשר גם לחברות סטארט-אפ לבחור ולהשתמש בסימני המסחר שבחרו ביעילות וב'ראש שקט', וליהנות מהודאות בדבר זכויותיהן, בלי להסתבך בהליכים משפטיים מיותרים".

נוסף לתועלת הכלכלית וההתייעלות, כך ברזיק-סופר, ניתן לחשוב על עוד יתרון משמעותי של ההסדר. "רישום של סימן מסחר מבעוד מועד ימנע הסתבכות בהליכים משפטיים, שעלותם עלולה להגיע לעיתים, למשל בארה"ב, למאות אלפי דולרים ויותר. לכן, אם עלות הרישום עצמו תפחת בעשרות אחוזים, ועשויה להגיע לרבע מהעלות להגנה בכל מדינה בנפרד, או אף פחות מכך - ככל שגדל מספר המדינות שבהן מדובר, הוזלת הליכי הרישום ופישוטם תעודד רישום של סימני מסחר והגנה נאותה על המותגים, ותחסוך בסופו של דבר משאבים רבים".

הצד השני של המטבע הוא,שמעתה גם לחברות זרות קל וזול יותר להגן על סימני המסחר שלהן בישראל, ומרשם סימני המסחר הישראלי צפוי להיות "צפוף" מתמיד.

לסיכום, ממליצים המומחים, אם יש לכם סימן מסחר רשום אל תהיו שאננים. "טוב יעשו בעלי עסקים ישראליים, גם מקומיים, אם יזדרזו ויגנו על סימני המסחר שלהם בישראל".

מהפכה פרוצדוראלית

פרוטוקול מדריד הוא אמנה בינלאומית מ-1996, המנוהלת במסגרת "הסדר מדריד" על-ידי "הארגון העולמי לקניין רוחני" (WIPO) - סוכנות של האו"ם המאגדת יותר מ-80 מדינות.

לדברי עו"ד לוצאטו, מבחינת ניהול סימני המסחר של מבקשים ישראליים "זאת ממש מהפכה, מאחר שכל שיטת העבודה משתנה ונעשית פשוטה הרבה יותר". זהו אחד השינויים היותר משמעותיים בעולם הקניין הרוחני. "העולם הזה משתנה בהתמדה ובמהירות, אולם כאן מדובר על הצטרפות לאמנה שמשנה את הדרך שבה אנו פועלים מול העולם, וזהו שינו נדיר יותר.

"ניתן להשוות את השינוי הזה בעולם סימני המסחר לשינוי שחל בשנת 1996 בעולם הפטנטים עם הצטרפותה של ישראל לאמנת ה-PCT, שמאפשרת להגיש בקשות פטנט בינלאומיות ולבצע את השלב הראשון של התהליך בצורה מרוכזת במקום אחד. בדומה למה שצפוי ביחס לפרוטוקול מדריד, ההצטרפות לאמנת ה-PCT הביאה לייעול ולחיסכון משמעותי עבור המבקשים הישראליים. השינוי המשמעותי הקודם מבחינתנו כישראלים חל לפני 14 שנה, אך מאז היו כל הזמן התפתחויות 'קטנות' יותר, שבכל זאת שינו בצורות שונות את הדרך שבה אנו פועלים מול העולם".

עוה"ד דניאל לרנר ועו"ד עידית פוטוק ממשרד ריצ'רד לוטי, מסכימים. "הצטרפותה של ישראל לפרוטוקול מדריד היא בגדר מהפכה פרוצדוראלית בכל הנוגע לרישום סימני מסחר ברחבי העולם. עם זאת, אין מדובר במהפכה בדינים המהותיים של סימני מסחר, שכן ההצטרפות לא משנה מהותית את ההגנה הניתנת לסימנים. ההצטרפות משפרת מאוד את תהליך השגת ההגנה על סימנים בחו"ל, מייעלת את התהליך ומוזילה אותו משמעותית".

גם לדברי עו"ד דור צדק-לצר, ממשרד פרל-כהן-צדק-לצר, "מדובר במהפכה אדירה בתחום הקניין הרוחני בישראל. מצד אחד חברות ישראליות יוכלו להגיש בקשות במחירים נמוכים יותר ולהגדיל את תיק סימני המסחר שלהם תוך צמצום העלויות הכרוכות בכך, מצד שני, הצפי הוא כי חברות בינלאומיות יגישו יותר בקשות בישראל, שכן גם במקרה שלהן הן מצמצמות עלויות הגשה".

ההצטרפות לפרוטוקול מדריד היא חלק ממגמת הגלובליזציה המאפיינת את תחום הקניין הרוחני בעולם. ישראל שואפת להשתלב במגמה זו. בתחום הפטנטים התרחש בעבר שינוי דומה, כאשר ב-1996 הצטרפה ישראל ל-PCT (Patent Cooperation Treaty - אמנה בינלאומית להגשת בקשות בינלאומיות לרישום פטנטים), אשר פועלת במתכונת דומה, אם כי לא זהה, למערכת מדריד.

איך השפיעה ההצטרפות להסדר הבינלאומי הנ"ל על מדינות אחרות?

עו"ד צדק-לצר: "מהסטטיסטיקות נראה שבסופו של דבר תהיה עלייה בכמות הבקשות המוגשות בישראל, ובשל כך עלייה בכמות ההתנגדויות ובקשות הביטול. להערכתי, תהיה גם עלייה בכמות ההגשות שחברות ישראליות יבצעו בחו"ל".

חיסכון בעלויות

מהו סימן מסחר?

סימן המשמש או מיועד לשמש לאדם לעניין הסחורה או השירותים שהוא מייצר או עוסק בהם. אותיות, מספרים, מילים, דמויות, או אותות אחרים, או שילוב שלהם, בשניים או שלושה ממדים, יכולים לשמש כסימני מסחר (לדוגמה: Reebok ו-NIKE או "במבה").

מהי בקשת סימן מסחר בין-לאומי?

בקשה במסגרת פרוטוקול מדריד מאפשרת לכלול בתוכה בקשות במספר רב של מדינות תוך הורדה משמעותית בעלויות ההגשה, הרישום והתחזוקה של סימן המסחר. הבקשה מוגשת על בסיס בקשה קודמת במדינת המקור (לדוגמה, על בסיס בקשה בישראל) ונשלחת לבדיקה ראשונית ב-WIPO (World Intellectual Property Organization) ומשם מופצת לכל המדינות שסומנו בה כמיועדות.

מהם היתרונות של הגשת בקשות בינלאומיות?

צמצום תיק סימני המסחר.

יכולת עתידית להגיש בקשת הרחבה של הרישום הבינלאומי למדינות נוספות.

רישום אחד הכולל בחובו מספר רק של מדינות.

חידוש אחד ובמידת הצורך הגשת בקשה אחת לשינוי שם או העברת בעלות.

חיסכון בעלויות.

מה הם חסרונות השיטה?

קיימת תלות בין בקשת המקור (הבקשה שהוגשה בישראל) לבקשה הבינלאומית. במהלך חמש שנים מיום הרישום הבינלאומי, הרישום הבינלאומי יהיה תלוי בגורל של הבקשה המקורית, כך שאם הבקשה המקורית תידחה או תבוטל, הדבר יגרום אף לביטול של הרישום הבינלאומי. מהלך על מנת לעקוף את הבעיה, יגרור הוצאות נוספות.

העבודה מול WIPO ישירות מצריכה הבנה בדיני סימני המסחר כך שרצוי להיעזר בשלב ההגשה הבינלאומית במשרד הבקי בתחום כדי למנוע אובדן של זכויות.

עדיין נדרשת בחינת הסימן בכל מדינה בנפרד, כך שמשרדי סימני המסחר במדינות שאותן מייעדת הבקשה עדיין ממלאות תפקיד חשוב.

גם לחברות זרות קל וזול יותר להגן על סימני המסחר שלהן בישראל, ומרשם סימני המסחר הישראלי צפוי להיות "צפוף" מתמיד.

מה צריך לעשות כדי להגיש בקשה בין-לאומית?

ישראליים יכולים להגיש בקשה בינלאומית על בסיס הבקשה או הסימן הרשום שלהם בישראל מ-1 בספטמבר השנה.

על בסיס מידע שניתן ממשרד פרל-כהן-צדק-לצר, ריינהולד-כהן וריצ'רד לוטי

עוד כתבות

מתכות / צילום: Shutterstock

החברה שמנסה לחולל מהפכה בתעשייה שלא השתנתה אלפי שנים: Magnus Metal מגייסת 74 מיליון דולר

"מקצרת את תהליכי העבודה, מפחיתה את עלויות היצור והזיהום, ומשפרת את איכות המוצר" ● עם שווי מוערך של כ-160 מיליון דולר, מגנוס מטאל הישראלית יוצאת לסבב גיוס חדש

רונית אשל, לירון ישראלי ושי כהן, בשיחה עם גלית חתן, גלובס / צילום: כדיה לוי

המומחים שקוראים: יש להגדיר יעדי ייצור בחקלאות כדי להפחית את התלות ביבוא

במסגרת כנס ביטחון המזון של גלובס ותנובה, התקיים פאנל מומחים בנושא פתרונות הביטחון התזונתי הלאומי ● "אנחנו חייבים גם לתמוך בייצור מקומי בצורה הרבה יותר משמעותית, לרבות תמיכה ישירה בחקלאים ובתעשיינים", קרא שי כהן, מנהל החדשנות של תנובה

כבר לפני חודשיים: איראן תירגלה שיגור טילים בליסטיים נגד בסיס פלמחים

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: התרגיל הצבאי של איראן שהתקיים כבר לפני חודשיים, איראן מצליחה לשבור את האמברגו על הנפט וגוגל פיטרה עובדים שמחו נגד ישראל במשרדים בניו יורק ● כותרות העיתונים בעולם 

חן אמסלם ודביר בנדק בקמפיין מזרחי טפחות / צילום: עופר חג'יוב

מזרחי טפחות משקיע את התקציב הגדול ביותר, ומתברג במקום השני בזכירות

הפרסומת הזכורה ביותר זה השבוע השלישי שייכת לבנק לאומי, עם גל תורן והשיר "יש מוצ"ש" - כך עולה מדירוג הזכורות והאהובות של גלובס וגיאוקרטוגרפיה ● הופעה קצרה של אירנה בקמפיין קטן ורזה מספיקה לשופרסל כדי להתברג בדירוג ולזכות באהדה

ניסוי שיגור בטילי SM-3 / צילום: Reuters, U.S. Navy/Handout

מספינה בלב ים: הכירו את המתחרה החדש של חץ 3

חברת עין שלישית ביצעה מסירה ראשונה של "חייל רפאים", רחפן זעיר בעל יכולות AI, שמטרתו לסייע לכוחות קרקעיים לגלות אויבים בשטח פתוח ● חץ 3 כבר אינו המיירט המבצעי היחיד מחוץ לאטמוספירה ● עשות אשקלון רוכשת את אי.די.סי ב-40 מיליון שקל  ● ארה"ב אישרה מכירה של מערכות תקשורת בסך כ־100 מיליון דולר לסעודיה, וחיל האוויר האמריקאי רוצה להקים טייסות שיורכבו ממטוסי קרב בלתי־מאוישים ● השבוע בתעשיות הביטחוניות

עילית רז, טרבור מילטון ואליזבת הולמס / צילומים: AP - Lawrence Neumeister, Jeff Chiu, Brittainy Newman, איל יצהר

תעשיית הטק מגייסת את הבינה המלאכותית למאבק בהונאות משקיעים

בשנים החולפות נרשמו מקרי הונאה רבים בהייטק, בהם יזמים גייסו כספים ממשקיעים, ללא בדיקת נאותות מספקת ● במטרה לצמצם את ההונאות הבאות, חברות רותמות כיום כלי בינה מלאכותית לשלל אוטמציות בהתנהלות החברה ● במקביל, גורמים בענף חוששים מההשלכות

אביב ומתיאו שפירא, אדיר טובי ורובי ליאני, חברת XTEND / צילום: כדיה לוי

עפים כמו פרפר, עוקצים כמו דבורה: הרחפנים שמשנים את תורת הלחימה

הרחפנים של אקסטנד הפכו פופולריים במלחמה בעזה, ואף הצילו חיים • עכשיו היא עובדת על מערכת משולבת שתיקח את יכולות הרובוטים קדימה ותסייע להם לפעול בצוות ● הסטארט-אפים המצליחים, פרויקט מיוחד

רשא חולי, מנכ''לית חברת הביומד מדיפלסט / צילום: יונתן בלום

המנכ"לית שנוסעת 5 שעות ביום כדי להגיע לעבודה: "חיה באוטו"

רשא חולי, מנכ"לית חברת הביומד מדיפלסט, תמיד ידעה שהיא רוצה לנהל מפעל ייצור ● היום היא אחת המנכ"ליות הערביות היחידות בישראל, ובכל יום נוסעת חמש שעות למשרד ● 40 עד 40: נבחרת המנהיגות הצעירה של גלובס 

פרופ' יוסי מטיאס / צילום: שלומי יוסף

מנכ"ל מרכז הפיתוח של גוגל ישראל יוסי מטיאס עובר לתפקיד בכיר בגוגל העולמית

מנכ"ל מרכז הפיתוח של גוגל ישראל ב-18 השנים האחרונות, פרופ' יוסי מטיאס, צפוי לעבור לעמק הסיליקון ולנהל מארה"ב את פעילות המחקר של גוגל העולמית

יו''ר בית הנבחרים, מייק ג'ונסון / צילום: ap, J. Scott Applewhite

4 מיליארד דולר לכיפת ברזל: חבילת הסיוע האמריקאית בדרך להצבעה

בוושינגטון, סוגיית חבילת הסיוע לישראל, אוקראינה וטייוואן עשויה להתקדם כבר בימים הקרובים ● יו"ר בית הנבחרים מייק ג'ונסון בשיתוף רפובליקנים נוספים הציגו אמש חבילת סיוע הכוללת 26.4 מיליארד דולר לישראל ● דיווח: ארה"ב הסכימה לתמרון ישראלי ברפיח, בתמורה לתגובה לא נרחבת נגד איראן

עמיקם בן צבי, יו''ר דירקטוריון אל על / צילום: דוברות אל על

יו"ר דירקטוריון אל על נחקר בחשד למעורבות בפרשת שחיתות בנתיבות

משטרת ישראל אישרה כי עמיקם בן צבי, יו"ר דירקטוריון אל על, נחקר בחשד למעורבות בפרשה בתחום טוהר המידות שבה נחקר גם ראש העיר נתיבות, יחיאל זוהר ● בא כוחו של בן צבי, עו"ד נתי שמחוני: "מר בן צבי מכבד את רשויות אכיפת החוק, משתף פעולה באופן מלא והוא סמוך ובטוח כי בסופה של הבדיקה יוברר שלא דבק כל רבב בהתנהלותו"

עלות היירוט של ישראל של כמחצית מהמטח האיראני בסוף השבוע נאמדת ב-2.1 מיליארד שקל / צילום: Reuters, IMAGO/Bashar Taleb\ apaimages

הטקטיקה של רוסיה נגד אוקראינה ובעיית המיירטים שיכולה להגיע גם לישראל

המתקפה של איראן על ישראל מצביעה על הביקוש הגובר למיירטים ואת ההמתנה הארוכה עד להשגתם ● "אין ספק שהעומס על מלאי התחמושת עומד להיות בעיה, עבור כולם", אומר טום קראקו, מנהל צוות חשיבה אמריקאי בפרויקט הגנה מפני טילים במרכז למחקרים אסטרטגיים ובינלאומיים

שר האוצר בצלאל סמוטריץ' / צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת

לראשונה בהיסטוריה: הממשלה אישרה קיצוץ בתקציב בניגוד לעמדת שר האוצר

הקיצוץ בתקציב, בהיקף של כ-225 מיליון שקל, אושר לדרישתו של השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר, ובתום מאבקים בשבועות האחרונים מול שר האוצר בצלאל סמוטריץ' ● הקיצוץ נועד למימון הקמת מתקני כליאה לאכלוס העצורים הביטחוניים הרבים שנעצרו מאז תחילת המלחמה

סם אלטמן / צילום: כדיה לוי

המיזם החדש של סם אלטמן במפרציות ואיך יכול להיות שישראל נותרה בחוץ

הדיווחים על ביקוריו של מנכ"ל OpenAI באיחוד האמירויות ובסעודיה נמשכים, ולפי הערכות המטרה היא הקמת תשתיות לפיתוח שבבי בינה מלאכותית ● ישראל לא חלק מהתוכניות, אבל בענף לא דואגים: "אם אלטמן יחפש את ההון האנושי, ישראל עשויה להיות חלק מהתמונה"

הדגם OMODA 5 של צ'רי / צילום: יח''צ

האם הסיניות יתחילו להגיע אלינו מאירופה? צ'רי תייצר כלי רכב בספרד, יצרנים נוספים בדרך

כך מתכוונים הסינים לעקוף את המכס האירופי ● ג'יפ אוונג'ר משיקה בישראל דגם היברידי ● ​נחשף הקרוס־אובר החשמלי החדש של GEELY ● ועוד חדשות מענף הרכב

ספר יעדי הממשלה: איך להתחמק מכישלונות קודמים ולשחק בנתונים / איורים: גיל ג'יבלי

ספר יעדי הממשלה: איך להתחמק מכישלונות קודמים ולשחק בנתונים

הממשלה פרסמה את יעדיה השנתיים לשנת 2024, אך הפירוט הארוך כולל אינספור דוגמאות להתחמקות מהצגת יעדים קודמים, שינויי מתודולוגיה חשודים, מניפולציות במספרים או תוכניות לא ריאליות

איל וולדמן / צילום: פרטי

איל וולדמן מגלה: "עברו עליי ימים כואבים וקשים מאוד"

"אני כל הזמן חושב מה דניאל הייתה עושה, איך זה היה אם היא הייתה פה עכשיו", מספר איל וולדמן על בתו דניאל שנרצחה בנובה. מאיפה הוא שואב כוח? ● פרויקט מיוחד 

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי / צילומים: AP, Shutterstock

אוקראינה על סף ייאוש וחור שחור ישאב אותנו ממרחק 2,000 שנות אור

אוקראינה מפתחת קנאת ישראל - גם היא רוצה קואליציה שתציל אותה מטילים באמצע הלילה ● הבריטים קובעים לוח זמנים להפסקה לאומית של העישון ● האקלים יעלה הרבה כסף, והמדינות העניות ייפגעו יותר ● חמישה אירועים מהשבוע שהיה בעולם

שרון גל / צילום: סטודיו תומאס תומר שלום, ויקימדיה

האיום עשה את שלו? שרון גל יישאר בערוץ 14

לפני כשלושה שבועות הודיעה רשת 13 כי העיתונאי שרון גל חוזר לשורותיו, ובערוץ 14 מיהרו להוציא לגל מכתב התראה, מאחר שהוא חתום על חוזה עד סוף 2024 ● כעת נראה כי המהלך עשה את שלו, וגל יישאר בערוץ 14 ויגיש שם את רצועת 19:00

שאריות של טיל בליסטי שאיראן שיגרה לעבר ישראל / צילום: Reuters, Amir Cohen

בהשראת רוסיה: גילויים חדשים על התקיפה האיראנית וההצלחה הישראלית

הכתבה הזו היתה הנצפית ביותר השבוע בגלובס ועל כן אנחנו מפרסמים אותה מחדש כשירות לקוראינו ● התקיפה של איראן תוכננה באופן ששיחזר במובנים רבים כמה מן התקיפות הרוסיות הגדולות באוקראינה, וכללו תחילה נחיל כטב"מים שנועדו להציף את ההגנה האווירית ● החולשה של היכולת הצבאית הקונבנציונלית של איראן עלולה להוביל את מקבלי ההחלטות באיראן לאופציה הגרעינית