גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

אשמתם, בגדתם - גירסת הנדל"ן

חזרנו לגיבורי שנת סחרחורת המחירים הגדולה ולכל הדברים שעליהם הם צריכים להתנצל

פעם בשנה, בערב יום הכיפורים, מגיע הרגע שבו צריך לבקש סליחה. אחרי שנה של נסיקת מחירים, חזרנו אל גיבוריה, מחולליה ומתנגדיה של הסערה הגדולה בשוק המגורים המקומי וחילצנו מהם לא מעט סיבות לעמוד ולבקש סליחה מהציבור.

הסטטיסטיקאים

על כך שהם לא מודים מראש, כבר בפסקה הראשונה של כל מחקר, שסטטיסטיקה היא מקצוע נחמד וחשוב, אבל לא תמיד היא מספרת את הסיפור הרלוונטי; על כך שדירה שנמכרת בשקל בתל אביב (העברה בין בני זוג, מסירה בין בני משפחה וכדומה) ודירה שנמכרת במיליון שקל הופכות לכותרת "חצי מיליון שקל לדירה ממוצעת בתל אביב"; על כך שדירה שנמכרת ב-100 מיליון שקל על הים בתל אביב ודירה שנמכרת במיליון שקל בשכונת התקווה הופכות לכותרת "למעלה מ-50 מיליון שקל לדירה ממוצעת בתל אביב".

ולא פחות חשוב: שתי דירות באותו גודל, באותו בניין, יכולות להימכר בפער של עשרות אחוזים, בלי קשר למסקנה על עלייה או ירידה במחירים - רק בגלל הבדלים של קומה/ יש או אין מעלית/ מצב הדירה/ עורפית או חזיתית/ נוף ועוד.

קובעי המדיניות ומקבלי ההחלטות

על הקושי שלהם להודות בכך שהמפתחות לשינוי לא לגמרי בידיהם; על עשרות שנים של חידלון בשיווק קרקעות, במדיניות תכנון ראויה ובפשרה אמיצה מול החקלאים; על ריבית נמוכה מדי, גם אם בלית ברירה, שהזרימה משקיעים ודחפה בשנתיים האחרונות את עקומת הביקוש הרחק מיכולתם של ההמונים; על העובדה שיש הרבה יותר מדי אבות שבוחשים בענף הנדל"ן המקומי - משרד השיכון, משרד הפנים, משרד המשפטים, מינהל מקרקעי ישראל, משרד התשתיות, משרד התחבורה, המשרד להגנת הסביבה, משרד האוצר ובטח שכחנו עוד כמה; ובעיקר על הקושי לקבל החלטות שיסירו את עננת האי-ודאות מיותר מדי נושאים אקוטיים - האם באמת רוצים רכבת קלה בתל אביב; תכנון במרכז הארץ; דירות קטנות או גדולות; האם אנחנו מאשרים בקריצת עין חלוקת דירות ובנייני תעשייה שהופכים ללופטים, האם יחזרו המענקים לפריפריה ועוד.

הטוקבקיסטים

על התעלמות מסורתית ממדדים פשוטים של היצע מול ביקוש; על כך שתמיד מתברר שהגלגל הרעוע במכונה הוא זה שעושה הכי הרבה רעש; על כך שלרובם כנראה אין דירה משלהם, במין מעגל של ביצה ותרנגולת שהפך את מדורת שבט הטוקבקיסטים לכזו שמאופיינת בלא מעט חכמולוגים מתוסכלים, וכבר שנים שהם משכנעים - את עצמם ואת הקוראים - שרק נחכה עוד טיפה ויגיע הגל הגדול של ירידות המחירים (בגלל האיראנים, בגלל החמאס, בגלל מחיר דירה אלטרנטיבית בפלורידה, בגלל קבוצות הרכישה ועוד עוד); ובנימה אישית - על החיפוש המתמיד אחר מניעים נסתרים בכל טור, בשעה שניסינו לעזור ולהדריך.

היזמים

על יותר מדי שנים של חיפוש מציאות בערבות רומניה וקייב, שהסיטו את כושר הייצור ואת האנרגיות (ואת ההיצע) משוק יציב עם ביקושים קשיחים כמו ישראל; על כך שלא פעם הם בנו את הפנטזיות בחו"ל עם הכסף שלנו - במימון זול שהיה כנראה היתרון היחסי הכמעט יחיד שלהם שם בניכר - מה שאומר שגורלם למעשה כבר נחרץ ובמועד התשלום נאבד חברות עם ניסיון וידע נדל"ני; על השתלחות יתר בקבוצות הרכישה - תופעה שללא ספק התנפחה יותר מדי, אבל כדאי שתישאר ותציע, במינונים נכונים וצנועים בהרבה, אלטרנטיבה מעט זולה יותר ומעט מסוכנת יותר מזו שמציעים היזמים הקלאסיים. ואגב, התופעה גם הצילה לא מעט יזמים, כשנקנו מהם קרקעות ושוחרר מצווארם חבל הנושים.

העיתונאים

על כך שהזהרנו פה ושם, גם לפני שנה ושנתיים, שהמחירים גבוהים מדי בהתחשב בכוח הקנייה ובמשכורות של הישראלים - כדי לראות אותם ממשיכים לברוח בעוד עשרות אחוזים; על החיבה לעסקאות נוצצות ויקרות מבלי להבהיר מספיק שבינן לבין שוק הנדל"ן אין באמת כלום; על ההטיה הבלתי נמנעת לקולם של בעלי אינטרסים - קבלנים/ שמאים/ עו"ד ועוד - אלה שהכי קרובים לאוזנם של העיתונאים ושתמיד ירצו לומר שמחר יהיה יותר יקר (כדי שנקנה מהם היום).

עוד כתבות

ניתוח חברה | אל על / צילום: יח''צ

אל תתנו לאחוזים לבלבל אתכם - השווי של אל על משקף תמחור נמוך מאי פעם

המשקיעים חוששים שסיום המלחמה יוביל לתחרות שתפגע בתוצאות של חברת התעופה, אך ספק אם זו תגיע בקרוב ● השווי בבורסה אמנם גבוה היסטורית, אלא שבשקלול קופת המזומנים הגדולה ושווי הנכסים, מדובר בתמחור הפעילות הנמוך בתולדות אל על ● האם הוא מוצדק? ● מדור חדש

הסטארט-אפים הביטחוניים גייסו מיליארד דולר / צילום: יח''צ החברות

שנת שיא לדיפנס טק הישראלי: מיליארד דולר זרמו לסטארט־אפים בתחום

הדיפנס טק הישראלי רושם שנת פריצה יוצאת דופן: גיוסי ענק, מיזוגים ורכישות בהיקף שעולה על זה שנרשם בכל השנים האחרונות גם יחד ● מעורבות מפא"ת במבחני שטח ובחיבור ללקוחות זרים תרמה להאצה, בזמן שביקושי הענק בעולם משכו עוד ועוד כסף זר לשוק המקומי ● האם המומנטום יימשך גם לאחר הפסקת האש?

דמי ניהול בקרנות נאמנות יעלו. איך אפשר להיערך? / עיבוד: טלי בוגדנובסקי

לידיעת משקיעי קרנות הנאמנות: יכול להיות שדמי הניהול שלכם יעלו בקרוב. מה אפשר לעשות?

גורמים בשוק קרנות הנאמנות מעריכים כי בקרוב צפויה עלייה רוחבית בדמי הניהול ● אחרי שנה של תשואות פנומנליות, למנהלי הקרנות קל למכור התייקרות ● המשקיעים בפלונטר: אם יעבירו את הכסף, ישלמו 25% מס על הרווח, אבל אם יישארו מה ימנע העלאה נוספת בשנה הבאה?

מקרון לצד נשיא סין שי ג'ינפינג, בביקור בבייג'ינג השבוע / צילום: ap, Adek Berry

"ההלם הסיני": אירופה מתמודדת עם חזית חדשה

המכסים של טראמפ דחפו את סין להסיט סחורה מאמריקה לאירופה, שהפכה לאחד מיעדי היצוא העיקריים שלה ● התוצאה: לחץ הולך ומעמיק על התעשייה האירופית ● בזמן שפריז דורשת מכסים וברלין חוששת מפגיעה ביצוא, סין רושמת לראשונה עודף סחר של יותר מטריליון דולר

חדשות הביומד / צילום: Shutterstock

בפה אחד: ועדת ה-FDA הצביעה נגד אישור המוצר של החברה הישראלית

ועדת ה-FDA הצביעה נגד אישור המוצר של V-Wave הישראלית, שרק לפני כשנה עשתה אקזיט ● רק לפני כחודש מונה ראש תחום תרופות ב-FDA אך הוא סיים את תפקידו לאחר חילוקי דעות עם בכירים בארגון ● החברה הישראלית שפיתחה מערכת לשיקום ממשיכה בגל הרכישות ● הפיתוח שיאפשר לנטר באופן לא פולשני צהבת יילודים ● וזו הזוכה בתחרות איתור טכנולוגיות להתמודדות עם סרטן השד ● השבוע בביומד

עמוס לוזון / צילום: איל יצהר

זו חברת הביטוח שתהפוך לשותפה בקבוצה של עמוס לוזון לאחר שתרכוש מניות ב-110 מיליון שקל

מנורה מבטחים רוכשת בשני שלבים מניות בקבוצת לוזון ותחזיק ב-6.9% מהונה ● היא תצטרף לבית ההשקעות מור, שבאמצעות הגמל וקרנות הנאמנות, כבר מחזיק ב-12% ממניות החברה שפועלת בתחום הבנייה למגורים בישראל ובפולין, מתן אשראי ואנרגיה ● מניית לוזון זינקה ב-46% מתחילת השנה

תאונת דרכים / צילום: Shutterstock

"כאוס": האם בקרוב לא יהיה אפשר לתקן בישראל כלי רכב אחרי תאונה?

משרד התחבורה מתעכב בחתימה על תקנות חדשות, ויותיר 800 שמאים ללא רישיון החל מינואר ● המשמעות: הם לא יתנו חוות דעת, חברות הביטוח לא ישלמו - ומוסכים לא יתקנו את כלי הרכב

מושגים לאזרחות מיודעת. סקר כוח אדם / צילום: Shutterstock

אתה גר בדירה בבעלותך? כך השאלה הזאת משפיעה על כל המדינה

מצב שוק העבודה משפיע על קבלת ההחלטות הכלכליות החשובות ביותר • כיצד הוא משתקף בפני קובעי המדיניות? • המשרוקית של גלובס מציגה: המוניטור מבאר מושגים

האחים שלומי (מימין) ויוסי אמיר, בעלי שופרסל / צילום: יונתן בלום

שופרסל עושה מתיחת פנים לזרוע הנדל"ן וממתגת אותה מחדש

שופרסל מאחדת את נכסי הנדל”ן תחת המותג LARO, ומבססת את הזרוע כמרכיב צמיחה מרכזי עם נכסים בשווי כ־5 מיליארד שקל ● במהלך זה החברה האריכה בעשור את חוזה השכירות עם סיסקו, ומקדמת שורה של פרויקטים ברחבי הארץ, זאת במקום מהלך הפיצול וההנפקה שבוטל

נשיא ארה''ב דונלד טראמפ / צילום: ap, Alex Brandon

שעון החול לחתימה על הסיוע האמריקאי התהפך. היעד: בחירות האמצע לקונגרס

הקונגרס עומד לבחור מחדש את חבריו, וההחלטות על הסיוע עלולות להשתנות בהתאם ● במקביל, סעיף ההמרות, המאפשר להמיר חלק מהכסף לשקלים ולתמוך בתעשייה המקומית, מצטמצם במהירות ● בישראל מציעים פתרונות: לראות את ההסכם כ"שיתוף פעולה" ולא כ"סיוע"

פרופ' אמנון שעשוע / צילום: Nasdaq, Inc

מובילאיי מפטרת כ-200 עובדים, הרוב מישראל

החברה מפטרת כ-5% מכח האדם שלה, רוב המפוטרים יהיו בישראל, ויגיעו מחלקים שונים בחברה ● מובילאיי: "החברה תפעל לתמוך בעובדים המושפעים ובמקביל תמשיך לגייס למשרות הנדרשות למימוש תוכניותיה ארוכות הטווח"

חיילי מילואים / צילום: Shutterstock

תאגיד בנקאי לקח רכב כמשכון. ואז השופט גילה שהוא שייך למילואימניק

הגנה מפני הליכי הוצאה לפועל, הקדמת תשלומים באמצעות הלוואה חברתית והצעת הסדר שהגיעה אחרי קריסת החברה: שלושה פסקי דין שניתנו לאחרונה ממחישים כיצד מערכת המשפט מנסה למצוא את האיזון ולהגן על המילואימניקים

מתחם הנרקיס, בית שמש - הדמיה / צילום: קסם הדמיות

אושר פרויקט פינוי־בינוי מבין הגדולים בארץ: 3,500 יחידות דיור חדשות בבית שמש

הוועדה המחוזית לתכנון ובניה במחוז ירושלים אישרה את פרויקט הפינוי-בינוי הגדול ביותר בתולדות העיר בית שמש ● יוקמו כ־3,500 דירות חדשות, לצד מוסדות חינוך ותשתיות ציבוריות משודרגות ● המודל שאושר מאפשר לדיירים לעבור ישירות לדירות החדשות במגרש החלוץ, ללא מעבר ביניים

עומס תנועה בנתיבי איילון / אילוסטרציה: Shutterstock

אלקטרה זכתה במכרז להקמת מערך מס הגודש בגוש דן

הפרויקט נועד לעודד מעבר לתחבורה ציבורית ולצמצם את עומסי התנועה בכניסה לתל אביב ובצירים המרכזיים ● הטמעת מס הגודש בישראל צפויה להניב לקופת המדינה 1.3 מיליארד שקל מדי שנה, ומיועדת למימון פרויקטים של תחבורה ציבורית, כולל פרויקט המטרו

סופר פארם. מפרסם ענק במונחי דיגיטל / צילום: אייל טואג

מבצעי נובמבר הקפיצו את ביצועי האתרים הישראליים, הרבה יותר מהבינלאומיים

מספר ההזמנות באתרים המקומיים זינק ב־32% לעומת עלייה של 18% באתרים הבינלאומיים במהלך נובמבר ● כחמישית מהישראלים פיצלו את ההזמנות מחו"ל כדי ליהנות מהפטור ממע"מ, שאמור להכפיל עצמו בחודש הבא ● המדד החודשי של רכישות הישראלים באונליין

נשיא ארה''ב, דונלד טראמפ / צילום: Reuters

טראמפ חושש מרכישת הענק של נטפליקס. האם הוא יתערב?

בסוף השבוע נטפליקס הכריזה על רכישת חטיבת האולפנים והסטרימינג של וורנר ברדרס, וכעת דונלד טראמפ מביע חששות: "גודלן המשותף יכול להוות בעיה" ● הנשיא האמריקאי אף ציין כי הוא יהיה מעורב באופן אישי בהחלטה אם לאשר את העסקה

עמוד חשמל / צילום: Shutterstock

החל מינואר: תעריף החשמל יעלה ב-1.5%

תעריף החשמל יעלה ב-1.5% - שיעור מתון ביחס לטווח שרשות החשמל הגדירה ● הספקים עדיין מחכים למסמכי ההרכב המדויק של תעריף החשמל, שישפיע על רווחיותם ● מעתה, תעריף החשמל ייקבע פעם בחצי שנה במקום פעם בשנה

חגי אלון / צילום: צילום מסך יוטיוב

המניה הישראלית שנסחרה שנים בשווי זניח, וזינקה פתאום פי 56

מניית SMX, הנסחרת בנאסד"ק, זינקה בתוך שבוע משווי של פחות מ-6 דולר, והגיעה לשווי שוק של כ־349 מיליון דולר ● למרות זאת, החברה עדיין לא מייצרת הכנסות ומציגה הפסדים משמעותיים

תאונת דרכים / צילום: פביו טרופה

הכאוס יידחה: משרד התחבורה מאריך בשנה את הרישיון של שמאי הרכב

לאחר חשיפת גלובס, משרד התחבורה ממהר למנוע מצב שבו חברות הביטוח לא יכולות לשלם על תיקון רכבים, ולכן מוסכים לא יתקנו והציבור יתקע בלי כלי רכב לאחר תאונה ● עד כה, ניתנו לשמאים רישיונות רק לחמש שנים, וכעת אלו יהיו תקפים לשש שנים

באירופה מעריכים: המועד שבו ישראל תתקוף באיראן

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל ● והפעם: מקורות דיפלומטיים באירופה מעריכים שישראל תתקוף במהלך שנה הבאה באיראן, הכותרות בגרמניה עסקו בביקור הקנצלר בישראל, ולבנון מנסים לתכנן את היום אחרי סיום המנדט של יוניפי"ל ● כותרות העיתונים בעולם