גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

היעד הבא במלחמה נגד הפיראטיות ברשת: גוגל ויאהו

במשך שנים שירותי הורדות הקבצים התמודדו עם תביעות על הפרת זכויות יוצרים ■ חלקם שרדו, ואחרים הוחלפו על-ידי אתרי ההורדות הישירות, שאף גובים כסף על החוויה האסורה

עשור עבר מאז תקופת השיא של שירות האינטרנט המהפכני דאז, נאפסטר, שהביא לראשונה את בשורת שיתוף הקבצים. נאפסטר הכניס לבתים רבים את היכולת הפשוטה יחסית להוריד שירים וסרטים במהירות ובקלות ממשתמשים אחרים - ובלי לשלם.

אמנם היו שירותים אינטרנטיים שונים גם טרום תקופת נאפסטר, שאיפשרו הורדת שירים וסרטים באופן פיראטי, אבל התופעה החלה לקבל ממדים רציניים רק עם הופעתו.

השוק החופשי והפרוץ שהתנהל בין הגולשים הכריע את גורלו של השירות החינמי, שהובס במלחמת חורמה שניהלו נגדו אולפני הסרטים וחברות התקליטים. הם ביקשו לסגור חשבון עם מי שפגע בכיסם, ומאז הפך נאפסטר לשירות הורדת מוזיקה חוקי ובתשלום, ממש כמו קאזה שהחליפו לימים.

מי שקם על חורבות נאפסטר וקאזה היה אימיול, שעבד בשיטה דומה, אך סיפק מהירות הורדה גבוהה יותר והיצע רחב יותר של תוכן. מיליוני קבצים של סרטים, סדרות טלוויזיה ואלבומי מוזיקה מהעולם ומישראל מציפים עד היום את השירות, אך כוכבו הולך ודועך.

הטכנולוגיה מאחורי השיטה, שמצריכה הורדה מגולשים שמחוברים לאינטרנט ומחזיקים בקובץ המבוקש, יוצרת לעיתים פקק תנועה בדרך שעושה הסרט אל המחשב, כשאין מספיק מקורות מהם ניתן להוריד.

יתרה מזאת, ההד שנוצר סביב השירות אמנם משך אליו מיליוני משתמשים ברחבי העולם, אבל גם שטף אותו בקובצי ספאם. כך, גולשים שמנסים להוריד פרק בסדרה "הפמליה" עלולים לקבל במקומו סרט פורנו במקרה הרע או וירוס במקרה הגרוע יותר.

טכנולוגיה אחרת לצד האימיול, שנהנתה ממהירויות הורדה גבוהות ואמינות מבחינת תוכן הקבצים, היתה ביטורנט. אמנם, בדומה לאימיול, הממשק שלה מעט מסורבל, אך התוכנה עצמה קלה יותר להרצה על מחשב ולא גוזלת ממנו משאבים רבים מדי.

את קדמת הבמה בתחום הביטורנט תפס בשנים האחרונות האתר The Pirate Bay השבדי, שהמוניטין שלו בקרב הגולשים גרר גם שלל מאבקים משפטיים, שחלקם נמשך עד היום.

מציבים מגבלות

שני השירותים הללו, אימיול וביטורנט, מצליחים להישאר כבר כמה שנים טובות עם הראש מעל המים, למרות מלחמה מצד אולפני הסרטים וחברות התקליטים. בניגוד לנאפסטר ולקאזה, את אימיול וביטורנט קשה להביס, בעיקר בגלל שאין שם ממש בעל-בית. שתי הטכנולוגיות מהוות בסיס לשלל תוכנות ולאלפי אתרים שמאפשרים נגישות לתוכן האסור.

כאב הראש הזה התעצם בשנים האחרונות עם כניסה נרחבת יותר של שירותי הורדות פיראטיים, שמציעים פתרון פשוט ויעיל יותר מאשר אימיול וביטורנט. במקום להסתמך על גולשים אחרים שיהיו מחוברים לאינטרנט ויהוו מקורות להורדה של הסרט המבוקש, נכנסו לתחום אתרים שמאפשרים הורדות ישירות מהרשת, כמו ששומרים תמונה מגוגל או קובץ וורד מהמייל.

אתרי ההורדות הישירות פועלים בכסות של אתרי אחסון אונליין, אך מאפשרים לכל גולש לשמור שם סרטים, סדרות טלוויזיה ושירים כמעט ללא הפרעה. העניין הגדול שהם מושכים סביבם נעוץ במודל הכספי שמאפיין רבים מהם: מצד אחד, האתרים מאפשרים הורדה בחינם, אך בתמורה מציבים מגבלות שונות כמו המתנה של מספר שניות עד לקבלת לינק להורדה או הגבלת הורדה אחת בכל פעם. מצד שני, הם מציעים שלל תוכניות בתשלום, שמעניקות לגולשים מקום אחסון נרחב יותר ואפשרות להורדה במקביל של מספר קבצים ובמהירות גבוהות במיוחד.

תאגידי המדיה, שתרים אחר הגולשים הסוררים, מתקשים לעמוד מול פרץ ההורדות הלא חוקיות, במיוחד כשמדובר ביריבים שגם עושים כסף על חשבונם. במקרים בודדים, לפחות יחסית לכמות התוכן הקיים, מצליחים התאגידים להסיר מאתרי ההורדות סדרות, סרטים או אלבומי מוזיקה פיראטיים. אך על כל קובץ שמוסר לבקשת האולפנים וחברות התקליטים, נוספים לפחות שלושה.

הולכים על גוגל ויאהו

מעגל הקסמים האסור הזה הופך את המצב מבחינת תאגידי המדיה להרבה יותר בעייתי. מנהלי האתרים אמנם מגלים הבנה לעיתים, אך מצד שני טוענים כי מדובר בחציית גבולות ובפגיעה בפרטיות המשתמשים שלהם שמאחסנים קבצים אישיים, לכאורה, בשרתים שלהם.

מנהלי האתרים עצמם אף מדגישים, להגנתם, כי הם אינם עוסקים בתוכן, ואין אפשרות להגיע דרך עמוד הבית של האתר לסרטים ולסדרות לא חוקיים. הרי התוכן אמנם נאגר בשרתי האתרים, אך הגישה היא דרך לינקים מאתרים אחרים.

בלית ברירה, ובלא יכולת להיאבק, מצאו לעצמם אולפני הסרטים וחברות התקליטים לאחרונה מטרות חדשות: במקום להילחם באתרים ובמשתפי הקבצים, הם פונים למפעילות מנועי החיפוש דוגמת גוגל ויאהו.

הטכנולוגיה שעומדת בבסיס מנועי החיפוש יוצרת מעקב אחר כל המתפרסם באינטרנט, וכך בחכתם עולים גם לינקים לקבצים לא חוקיים. בתאגידי המדיה טוענים כי עצם הופעת לינק להורדת סרט בתוצאות החיפוש הופכת את המתווכת לשותפה לפשע.

ב-RIAA (המאגד את חברות התקליטים בארה"ב) מתכוונים לפנות לגופים המפרסמים באתרי הורדות ולמפעילי שירותי תשלום כדי שיפעלו למנוע פיראטיות של התוכן שלהם. קשה לראות מה האינטרס של חברות כמו גוגל לשתף פעולה, אך נשיא RIAA, קארי שרמן, ציין לאחרונה כי אין לו בעיה להשלים עם לגליזציה של שיטת ניטור כזו.

ייתכן כי הארגון שבראשו הוא עומד מתכוון לקדם חקיקה בנושא, אך כך או אחרת, המאבק של חברות התקליטים ואולפני הסרטים מקבל ממדים של מלחמה נגד טחנות רוח.

מורידים לפי הקצב: מ-Rapidshare ועד הורדות.נט

אתרי ההורדות הישירות אינם טרנד חדש, אך בתקופה האחרונה הקהילה הולכת ומתרחבת. בעולם פועלים מאות אתרי אחסון שמאכלסים את כל הסרטים, הסדרות והשירים החדשים והמדוברים ביותר בתעשייה.

רבים מהם - פיראטיים ככל שיהיו - נחשבים ממוסדים יותר ומפעילים תוכניות תשלום, שמאפשרות הורדה במהירויות גבוהות יותר ושטח אחסון נרחב יותר, תמורת תשלום שנע בממוצע סביב דולר ליום, 10 דולר לחודש, 60 דולר לשנה ו-200 דולר למנוי לכל החיים.

הבולט באתרים הוא Rapidshare הגרמני הפועל משוויץ. ב-Rapidshare מבקרים מדי חודש מאות מיליוני גולשים, והוא מאחסן יותר מ-10 פטה-בייט (10 מיליון ג'יגה-בייט) של קבצים. הטראפיק העצום שלו והפופולריות בקרב גולשי האינטרנט הביאה אליו במהרה גם את תאגידי המדיה, ומאז הקמתו ב-2006 בעלי האתר מבלים לא מעט זמן בבתי משפט.

חלק מהפסיקות הביאו גם למסירת פרטי גולשים ולהסרת קבצים לא חוקיים, אך דווקא ההכרעה העדכנית ביותר, מחודש מאי האחרון, יצרה אופטימיות בקרב החברה. בית משפט בדיסלדורף שבגרמניה קבע כי בעלי Rapidshare אינם אחראים על התוכן המאוחסן באתר שלהם, וכי אין זה הגיוני או אפקטיבי לבקש מהם לנטר את כל מה שמועלה לאתר.

Rapidshare הוא הגדול והמוכר מבין אתרי ההורדות הישירות, אך לצידו פועלת כמות נכבדת של מתחרים. אתר פופולרי נוסף הוא Megaupload מהונג-קונג. קבוצת האתרים הזו מציעה אתר אחסון קבצים, אתר לצפייה בתוכניות ובסרטים בטכנולוגיית סטרימינג (זרימה) בשם Megavideo, וכן אתר לסרטוני פורנו שמשדר באותה הטכנולוגיה.

מי שאמור להביא את הגולשים אל אתרי האחסון הללו הם אתרי הגישה. מדובר באלפי אתרים בעולם וגם כמה בולטים בישראל, כמו idown.me ו-horadot.net, שמספקים סקירות לכל תוכן חדש שצץ באינטרנט. להגנתם הם טוענים כי אינם מאחסנים אף קובץ אסור, כשהשירות שלהם מסתכם רק בפרסום לינקים לאתרי האחסון על מנת להוריד את הסרטים או את הסדרות הרצויים.

22

עוד כתבות

חניה על מדרכה. נושא שנוי במחלוקת / צילום: הלית ינאי

חניה בכל מקום: כך זינק מספר תווי הנכה ב-55% בתוך שנתיים

מאז שרוככו התנאים לקבלת תו נכה, מספר תווי הנכה זינק מ־405 אלף ל־628 אלף בתוך שנתיים ● השינוי בחוק שאפשר לנכים לקבל חניה צמודה לבית הקפיץ גם את מספר החניות, ובתל אביב הוא הוכפל ● יו"ר עמותת נגישות ישראל, יובל וגנר: "התכלית של מתן תווי נכה פשוט לא מקוימת"

שכונת גליל ים, הרצליה / צילום: המרכז למיפוי ישראל

הנוף לים בנתניה, המיקום המנצח בתל אביב: השכונות שעברו מהפכה

צילומי אוויר מראים את השינוי הגדול שהתרחש ב־20 השנים האחרונות באזורים מרכזיים ברחבי הארץ: את השדות החליפו בנייני מגורים, כבישים ופארקים ● איך אפשר היה לתכנן את השכונות החדשות טוב יותר ● צילומי אוויר: המרכז למיפוי ישראל ● פרויקט מיוחד

עוד עלייה במחירי הדלק / צילום: איל יצהר

מתקרב ל-8 שקלים לליטר: מחיר הדלק יעלה בחצות

הדלק שוב מתייקר ומתקרב לשיא כל הזמנים: 7.90 שקלים לליטר - עלייה של 18 אגורות לעומת מחירו באפריל ● במצטבר, מתחילת שנת 2024 עלה מחיר ליטר בנזין ב-96 אגורות ● מעבר לתנודות במחירי הנפט ושער הדולר, סיבה נוספת לקפיצת המחירים היא החלטת שר האוצר סמוטריץ' להחזיר את מס הבלו על הדלק לרמתו המלאה

3 פסקי דין בשבוע / צילום: אנימציה: טלי בוגדנובסקי

ויקטורי ערכה חיפוש בקניות של לקוחה, איזה פיצוי היא תקבל?

אישה שרכשה מוצרים בויקטורי ונדרשה להתלוות לקצין הביטחון לבדיקת הרכישה, תבעה את הרשת על לשון הרע המדינה נדרשת להשיב מדוע לא נקבעה הוראת תשלומים למערכת הבריאות ● אם ביקשה לעבור לעיר מרוחקת עם בנה בן ה־9 ואביו, בן זוגה לשעבר, התנגד. מה קבע בית המשפט? ● 3 פסקי דין בשבוע

השקל מתחזק מול הדולר והאירו | עיצוב: טלי בוגדנובסקי (נוצר בעזרת AdobeFirefly)

השקל מזנק בכ-2% מול המטבעות הזרים; אלו הסיבות

ברקע למגעים בעסקת החטופים השקל מתחזק בחדות הבוקר (ג'), בהמשך למגמה אמש ● למרות האופטימיות, הכלכלנים הבכירים מזהירים כי התנודתיות בשוק המט"ח המקומי צפויה להימשך

שדה התעופה בדובאי / צילום: Shutterstock

הטיסות של ארקיע נדחו, ועשרות ישראלים תקועים בשדה התעופה בדובאי

עיכובים חריגים בטיסות ארקיע וישראייר מדובאי, הביאו לכך שעשרות נוסעים תקועים בשדה התעופה מעל 24 שעות ● הסיבות לעיכוב: תקלות במטוסים שהובילו לשיבוש בלוח הזמנים ● עיכובים גם בטיסות לארץ מיעדים נוספים מאירופה

אילון מאסק, מנכ''ל ומייסד טסלה / צילום: ap, Jae C. Hong

טסלה מזנקת ב־35% בשבוע? אל תתרגשו, זו השיטה הכי ישנה בספר של מאסק

לאורך השנים אילון מאסק פיזר שלל הצהרות שלא התממשו ● בזמן שהמניה של טסלה צברה תאוצה והכרזותיו של מאסק שבו את דמיונם של המשקיעים, גופים פדרליים החלו בחקירה רשמית בה נבדקו טענות שמערכת הסיוע לנהיגה אוטונומית תרמה לכ־1,000 תאונות החל מינואר 2018 ● אבל המשקיעים של טסלה לא מוטרדים מהעבר, ומסתבר שגם לא מההווה

מוחים פרו פלסטינים באוניברסיטת קולומביה משתלטים על בניין המילטון שבתוך הקמפוס, היום / צילום: Reuters, Caitlin Ochs

מהומות, התנכלות לישראלים וגדודי חיילים: כך נראות המחאות באוניברסיטאות בארה"ב

המהומות בקמפוסים בארה"ב: קולומביה החלה להשעות סטודנטים ואלה פרצו לבניין והתבצרו בו ● קבוצה של סטודנטים יהודים בקולומביה החלה בגיבוש תביעה ייצוגית נגד האוניברסיטה ● במקביל: ישראלית נבחרה לראש אגודת הסטודנטים בקולומביה

אפליקציית רייזאפ / צילום: מתוך אתר החברה

בגלל המלחמה: סטארט-אפ הפינטק רייזאפ מפטר מחצית מעובדיו

קצב גיוס הלקוחות לא עמד בציפיות, וגם עלות גיוס לקוח הפכה להיות הרבה יותר גבוהה, ולכן החברה החליטה היום על פיטורי כמחצית מכוח-האדם ● ברייזאפ מדגישים כי בקופתה יש מספיק כסף להמשיך להתנהל, וכי המהלך, שכולל גם שינויים אסטרטגיים, יאפשר להגיע לרווחיות

בורסת ת''א זינקה / עיבוד: טלי בוגדנובסקי

נעילה ירוקה בבורסה המקומית; טבע עלתה ב-6%, נייס ירדה ב-3%

מדד ת"א 35 עלה ב-1.3% ● השקל זינק מול המטבעות הזרים ברקע המגעים לעסקת החטופים ● מחר תתפרסם בארה"ב החלטת הריבית של הפד; השוק מתמחר התחלת הורדות ריבית רק בספטמבר ● עונת הדוחות בארה"ב תופסת תאוצה: אמזון ואפל יפרסמו השבוע את תוצאותיהן יחד עם חברות שבבים בולטות

התקיפה הישראלית מכריחה את איראן לחשוב מחדש על מערכות ההגנה שלה

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: איראן צריכה לשנות את מערכות ההגנה שלה כדי להתמודד עם ישראל ואיך היא יכולה להתחמק מהסקנציות שהוטלו עליה, ולמה סטודנטים אמריקאים מצטרפים למחאות נגד ישראל ● כותרות העיתונים בעולם 

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי (נוצר בעזרת adobe FireFly)

מה יכולים אנשים בגיל העמידה לעשות עכשיו כדי למנוע דמנציה בעתיד

נקיטת פעולה לשיפור בריאות המוח בשלב מוקדם עשויה לעזור לכם להישאר חדים יותר כאשר אתם מתבגרים

וושינגטון. מעמד משפטי מיוחד

רק שבעה מתוך 1,000 הבניינים הגבוהים בעולם נמצאים באירופה. זו הסיבה

רק שבעה מתוך 1,000 הבניינים הגבוהים בעולם נמצאים באירופה ● אתונה, פריז, רומא ואחרות מגבילות את גובה הבנייה כדי לשמור על הנוף ● איך זה עובד ומהם יוצאי הדופן?

רכבים ליצוא בנמל בסין / צילום: Reuters

מהפך: יצוא המכוניות מסין לישראל התרסק ברבעון הראשון

ברבעון הראשון של 2024, יצוא הרכבים החשמליים הסיניים לישראל התכווץ ב-51%, כך לפי נתונים שפרסם המכס בסין. אלו הסיבות לכך ● קבוצת ב.מ.וו חשפה חשמלית חדשה של המותג "מיני", XPENG מתחילה לייצא קרוס־אובר חשמלי חדש ו־DAYUN משיקה סדאן גדולה ומפוארת - וכל אלו יגיעו לישראל עוד השנה ● השבוע בענף הרכב

מדפי סופר / צילום: טלי בודנובסקי

הגל נמשך: עליות מחירים במוצרי טרה וקוקה קולה

מוצרי החלב הלא מפוקחים של טרה, ביניהם מעדנים, משקאות חלב וגבינות, יתייקרו בשיעור ממוצע של כ-3.2% ● המשקאות הממותקים והמשקאות האלכוהוליים של החברה המרכזית למשקאות יתייקרו בשיעור של כ-4.5%

צבי יחזקאלי / צילום: רן יחזקאל, ויקימדיה

"שליחות חדשה": צבי יחזקאלי עוזב את רשת 13 ומצטרף ל-i24NEWS

יחזקאלי, ראש דסק הערבים של חדשות 13, עוזב את ערוץ רשת 13 ומצטרף לערוץ החדשות של i24NEWS כפרשן בכיר ומגיש תוכנית מרכזית ● "הטבח הנורא ב-7 באוקטובר הביא אותי להתבונן מחדש על חיי האישיים והמקצועיים ולעשות שינוי"

דרכון ישראלי / צילום: Shutterstock

מהיום: אפשר לחדש דרכון ותעודת זהות באינטרנט. כך זה יעבוד

לאחר שבשנה שעברה נרשמו "פקקים" חסרי תקדים בדרך להנפקת דרכונים ותעודות זהות, חוק חדש שנכנס לתוקף מאפשר לבצע את התהליך באופן מקוון ● כיצד זה יעבוד, ולמי הדבר יתאפשר? ● גלובס עושה סדר

טהראן, אמצע חודש  אפריל / צילום: ap, Vahid Salemi

דיווח: ישראל חיסלה בתוך איראן איש משמרות המהפכה

כתב איראן אינטרנשיונל דיווח כי ישראל חיסלה קצין במשמרות המהפכה שהיה מעורב בניסיון פיגוע נגד יהודים בגרמניה ● בסוף דצמבר דווח כי מספר חשודים נעצרו בחשד לניסיון פיגוע בברלין

הלוחמים שנפלו בערב החג בעזה נהרגו מירי של טנק צה''ל / צילום: דובר צה''ל

הלוחמים שנפלו בערב החג בעזה נהרגו מאש צה"ל

רס"ר במיל' עידו אביב ורס"ר במיל' קאלקידן מהרי שנפלו בקרב במרכז הרצועה נהרגו מירי דו צדדי של טנק שחרג מגבולות הגזרה שלו ● חברי הקואליציה מפעילים לחץ כבד על ראש הממשלה נתניהו בקריאה להתנגד לעסקה לשחרור החטופים ● מחבל בעל אזרחות טורקית דקר ופצע קל לוחם מג"ב בירושלים • המגעים לעסקה: ישראל עדיין ממתינה לתשובת חמאס; ארה"ב, מצרים וקטאר יפעלו להבטחת תנאיה • דיווח: "ישראל מסכימה לשחרור 33 חטופים" • כל העדכונים 

חיילי מילואים בגבול רצועת עזה, אפריל 2024 / צילום: ap, Ohad Zwigenberg

מחר ישולמו תגמולי המילואים: כמה תקבלו ומי זכאי למענק מיוחד?

מאות אלפי חיילי מילואים יקבלו תשלום ב-1 במאי, כאשר מודל התגמולים מורכב במיוחד - אך גם נדיב ● מה כוללים סוגי המענקים השונים ואיזה מס משלמים עליהם, מי זכאי לשוברי סיוע, והאם גם העצמאים יקבלו פיצוי הולם? ● גלובס עושה סדר