גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

דרוש: בעל בית (או אולי שניים? שלושה?)

המחלוקת בין מוני הראל לאלי טביב מבהירה שמודל הפיפטי-פיפטי לא יכול לעבוד במועדון ספורט. אבל האם יש בכלל בעולם מודל אופטימלי? אלון זנדר בדק 7 מודלים שונים

ברור שהשותפות בין אלי טביב ומוני הראל סופה להיפרד, אחרי הרבה ברקים ורעמים, כשהמפסיד הגדול הוא המועדון. למרות קולות הרגיעה של הימים האחרונים, ברור שמתישהו זה יקרה מטבע הדברים. שותפות של אנשי עסקים שונים זה מזה בתכלית, שעניינם במועדון שונה. זה המקום לעשות חושבים, מהו בעצם סוג הבעלות האידיאלי עבור הכדורגל?

תשובות אפשריות יש מכאן ועד מחר. ההצלחות של ברצלונה בשנים האחרונות אומרות אולי שמודל ה"סוסיוס" הוא הנכון. אבל עובדה שבריאל מדריד זה לא עובד. אז אולי "המודל הגרמני", עם בעלות של 51% בידי האוהדים? או שלטון היחיד של אברמוביץ' (צ'לסי) או שייח' מנצור (מנצ'סטר סיטי) שמאפשר רכישת כוכבים בסיטונאות?

1. בעלות יחיד

אין ספק, זוהי הבעלות המושלמת. אין חיכוכים בין הבעלים, יש אדם אחד שמתווה דרך. היחסים עם המועדון הם לאורך זמן, והעבודה יכולה להיות מתוכננת לטווח ארוך. אז זהו, שלא. יש כל מיני סוגים של בעלים יחידים למועדונים. לאחרונה יש יותר ויותר בעלי הון שרוכשים קבוצה למרות שאין להם שום קשר רגשי אליה, וכל מטרתם היא לגזור קופון כלכלי או לגזור קופון בדמות מוניטין אישי.

בעלי ההון האמיתיים הם הבעלים הטובים ביותר לכל מועדון. באר כסף בלי תחתית עבור כל גחמות המאמנים, המנהלים, הרופא, הפיזיולוג, איש התחזוקה, הנהג, הפסיכולוג, מאמן הנוער. דוגמא קלאסית, ועד היום נר לרגלי הבעלים החדשים, היא זו של רומן אברמוביץ' בצ'לסי. רק שגם החסרונות של סוג הבעלות הזה גלויים לעין. עד היום אין חיבור אמיתי בין הבעלים לאוהדי הקבוצה. פיננסית אפילו אברמוביץ' לא הספיק, וצ'לסי נאלצת לקצץ ולחסוך. כי יחד עם מבול הממון הנופל על המועדון עולה גם הדרישה אליו, כידוע מכל ספר לימוד כלכלי. השכר עולה, פתאום נחוצים גם אסיסטנטים לאיש התחזוקה, הגרין-קיפר דורש מכסחת דשא מתקדמת והאוטובוס המשמש להסעת השחקנים צריך להיות של שישה כוכבים לפחות. וזה לפני שדיברנו על רכש נוצץ ועל דרישות השכר המתעצמות של הכוכבים.

סילביו ברלוסקוני, מילאן, פיליפו אינזאגי, סרייה A / צילום: רויטרס
ברלוסקוני. בעלות יחיד טובה או לא טובה? (צילום: רויטרס)

זה היה יכול להיות המודל המושלם, אלמלא היו פלאטיני ואופ"א מחליטים להגביל את המודל מאוד בשנים הקרובות עם חוקי הפייננשל פייר-פליי. השייח מנצור צריך להזדרז עם מנצ'סטר סיטי כדי להספיק לשנות את ההיסטוריה. לשאר, זו כבר לא אופציה רלוונטית.

הצד השני בבעלות היחיד הוא הגרוע מכל: בעלי הון שנכנסים למגרש של הגדולים כשבכיסם "רק" כמה עשרות מיליונים מיותרים ככסף משחק, אותו הם מאבדים עוד לפני שהעונה החלה. פורטסמות' היא הדוגמה האחרונה - בתוך חודשים ספורים הצליחה שורה של בעלים, כל אחד בתורו, לקחת מועדון פאר ותיק עם קהל אוהדים גדול ונאמן, והשאירו אחריהם איי חורבות ושרידים פושטי רגל של המועדון.

גם מודל בעלות יחיד שבו בעלים הם אוהדים של הקבוצה ויעשו הכל עבורה לא בהכרח עובד. משפחת סנסי החזיקה במועדון א.ס. רומא 15 שנה, למרות שהיא נקלעה לחובות. "על הקבוצה אנחנו לא יכולים לוותר, זה בדמנו!" אמרה הנשיאה רוסלה סנסי בשנה שעברה. השנה עבר המועדון לידי הבנקים.

2. בעלות בשניים

הנה הפיתרון. "צ'קס אנד באלאנסז", קוראים לזה. תמיד יש אופוזיציה, דעה שנייה שיכולה לתת תמונה כוללת יותר ואספקטים חדשים של ניהול. שלא לדבר על ההון - לשניים הרי יש תמיד יותר מלאחד. אבל המודל הזה התברר כיותר כושל מאשר מצליח. בליברפול היקס וג'ילט עם מודל ה-50%-50% שלהם הביאו את המועדון לאחת מנקודות השפל שךן. הבעייתיות הטמונות בבעלות זוגית הן עצומות. מאבק על הגמוניה וכיוון, אובדן הידידות ותחילת המאבק האישי. אחד תמיד למעלה, והשני בהכרח למטה. עד לתנודה הבאה.

בהפועל ת"א התברר שמודל בעלות של פיפטי-פיפטי מתקשה להחזיק מעמד אפילו כשהקבוצה מעפילה לליגת האלופות.

3. בעלות תלת-ראשית

כרגיל, הפתרון היצירתי נמצא בישראל, אצל המועדון הגדול מכולם, מכבי ת"א בכדורסל. לחלק בעלות אקטיבית, בין פדרמן, אודי רקנאטי-שמעון מזרחי, ורענן כץ זה רעיון שנשמע הגיוני ואטרקטיבי למועדון ששואף לגדולות. היתרונות גדולים: כשצריך להכניס את היד לכיס ולחזק את הסגל, טוב שאפשר לחלוק את ההוצאה ל-3.

רק שגם כאן קשה למצוא שלישייה שתראה את הדברים עין בעין. גם המודל הזה הביא לפיתוח של מאבקים אישיים מרים, ובו בזמן מכריח יצירת קואליציות של שניים נגד אחד בכל הכרעה. כל עוד על הפרקט מכבי הצליחה, הכל זרם. עם ההפסדים באו המשברים.

כץ הלך. עכשיו שוב יש שקט. עד שיתבררו התוצאות על המגרש.

4. בעלות של קבוצת אנשים

הדוגמה הכי רלוונטית היא ארסנל, על 62,217 מניותיה. 6 קבוצות בעלים שמסנדלות אחת את השנייה ומונעות שליטה של מישהו אחד במועדון. טוב או לא? בינתיים ארסן ונגר מתלונן שאין כסף לחיזוק הקבוצה. וגם התארים משום מה הולכים למנצ'סטר ולצ'לסי.

5. בעלות ציבורית

תרופת הפלא של השיטה הניאו-ליברלית. לצאת לבורסה ולהנפיק. אלא שגם זה לא בהכרח עובד. אורי קורונל באייאקס, ודומינגו סוארש דה אוליברה בבנפיקה צוטטו פה בשבוע האחרון כמי שמבכים את היציאה לבורסה. הכסף מזמן נעלם, כל פעולה של המועדון צריכה לעבור בדיקה מדוקדקת, כל ניסיון רכש אמור להתפרסם מראש - מה שהורס כל התמקחות סבירה, והעומס הבירוקרטי עצום. בורוסיה דורטמונד כמעט ופשטה רגל תחת לחץ של בעלי מניות חמדניים. מצד שני, מחיר המנייה לא הגיב על חדשות כלכליות, בגלל החזקתן על ידי אוהדים: אלה תלויים בהצלחה על המגרש, ואינם מתעניינים בתוצאות עסקיות. כך גם ברומא, והגלייזרים ביצעו חניקה וביי-אאוט של המניות עד לדה-ליסטינג. הטרנד של אמצע וסוף שנות התשעים הוא כישלון טוטאלי.

6. המודל הגרמני

בשנים האחרונות המודל הגרמני אוסף תאוצה כדבר החם הבא. על-פי חוק, לפחות 51% מהקבוצה מחויבת להיות בבעלות האוהדים. שיטה נקייה ומסודרת, בה לאוהדים יש שליטה דמוקרטית על המועדון שלהם. שלהם - כי כחברי מועדון הם ממנים דירקטוריון, בו יושב גם נציגם, שתפקידו למנות הנהלה ולפקח על מעשיה.

אבל צריך לזכור גם את המסגרת בה השיטה עובדת. בתנאים שוויוניים, בלי מסורת של בעלי מועדונים, ועם פחות כסף ממכירת זכויות לטלוויזיה. כי בגרמניה האוהד הולך למגרש וממלא את האצטדיון, ולא משלם עבור חבילות צפייה יקרות. הפיקוח הצמוד של ההתאחדות והליגה עושים את שלהם, וכדי לא להיכנס לחובות המועדונים לא מוציאים סכומים גדולים על רכש ושכר.

אוהדי באיירן מינכן, בונדסליגה / צילום: רויטרס
אוהדי באיירן מינכן. מודל מסודר, אבל מגביל (צילום: רויטרס)

כך שלמרות הבריאות הכלכלית, הקבוצות הגרמניות - כשבאיירן האלופה הנצחית והעשירה יוצאת דופן - לא מתקרבות לקבוצות מספרד או אנגליה. מסקנה: מי שרוצה הצלחה אירופית בדמות תארים ולא בדמות סדר בספרי החשבונות, שירחק אצבעותיו מהשיטה הגרמנית!

7. מודל הסוסיוס

בספרד האוהד הוא שותף. תמורת כמאתיים אירו לשנה בממוצע הסוסיו רשאי לבחור מדי פעם נשיא ולהרגיש שותף, וגם הגישה לכרטיסים נוחה יותר עבורו. מה יותר טוב מזה? השליטה של הסוסיו בסופו של דבר אפסית. אין ביקורת מינימלית על התנהגות הנשיא, כך הסתבר שנשיא ברצלונה הפורש לאפורטה השאיר אחריו חובות ענק בלתי מדווחים. לברצלונה, קבע מחקר של דלויט שהזמין הנשיא החדש סנדרו רוסל, יש 442 מיליון אירו חובות. לריאל מדריד יש כ-350 מיליון אירו חובות, והמצב דומה אצל אתלטיקו ו-ולנסיה.

בסה"כ יש למועדונים הספרדיים חסרי הפיקוח כ-3.8 מיליארד אירו חובות. הסיבה היא, שהסוסיוס, שאינם יכולים לשלוט ממש במועדון, דורשים תמורה עבור הכסף. וזו מגיעה בדמות החתמות של כוכבים, שיפור תנאיהם של אלו בכדי שיישארו, השקעה בתדמית ובמוניטין. הסוסיוס דורשים בנוסף תארים, ומעגל הקסמים רק מגביר מהירות. בכל מדינה אחרת, כל המערכת כבר היתה מתמוטטת מזמן.

***

אז מה המסקנה? אין דבר כזה מודל בעלות מושלם. או אפילו אידיאלי. לכל ליגה יש תנאי פתיחה שונים, אוהדים שונים, ודרישות שונות. בליגה הספרדית יכולים תארים לא להספיק, כפי שישמחו דל בוסקה, קאפלו ושוסטר להסביר, שפוטרו בגלל סגנון המשחק. בגרמניה האוהדים לא מוכנים לקבל שום קיצוץ בזכויותיהם, גם במחיר הצלחה אירופית. ובישראל? כאן כבר ראינו הכל. את הבעלות הפרטית שיכולה להצליח (יענקל'ה שחר) או להיכשל (גאידמק). עכשיו אנחנו חווים בהפועל ת"א במודל הבעלות הראשון כנראה בעולם, שמקבל מכות בכנף דווקא בשיא ההצלחה הספורטיבית.

עוד כתבות

פיצוחים / צילום: תמר מצפי

הגרעינים של חממה בדרך החוצה מהבורסה - מי ייכנס במקומם?

חברת חממה סחר קיבלה הצעה להוצאת פעילותה מהבורסה והכנסת פעילות נדל"ן במקומה ● בעקבות מלחמת חרבות ברזל לחברה חובות בהיקף של 1.6 מיליון שקל מתושבים מרצועת עזה

יו''ר בית הנבחרים, מייק ג'ונסון / צילום: ap, J. Scott Applewhite

4 מיליארד דולר לכיפת ברזל: חבילת הסיוע האמריקאית בדרך להצבעה

בוושינגטון, סוגיית חבילת הסיוע לישראל, אוקראינה וטייוואן עשויה להתקדם כבר בימים הקרובים ● יו"ר בית הנבחרים מייק ג'ונסון בשיתוף רפובליקנים נוספים הציגו אמש חבילת סיוע הכוללת 26.4 מיליארד דולר לישראל ● דיווח: ארה"ב הסכימה לתמרון ישראלי ברפיח, בתמורה לתגובה לא נרחבת נגד איראן

בורסת תל אביב / צילום: שלומי יוסף

הבורסה ננעלה בעליות חדות אבל ירדה ב-1.1% בסיכום שבועי; מדד הבנקים זינק ב-1.8%

ת"א 35 עלה ב-1.3% ● סיכום השבוע: מדדי ת"א-35 ות"א-90 ירדו בכ- 1.1% ובכ-0.6%, בהתאמה, ירידות שערים אפיינו את מרבית המדדים הענפיים, בראשם מדד ת"א-ביומד שירד השבוע בכ-7.6% ● ב-2 במאי יתווספו למדד ת"א-35 מניות פתאל ושופרסל, יגרעו קבוצת אשטרום ושיכון ובינוי ● תשואת האג"ח הממשלתי ל-10 שנים עלתה השבוע בכ-0.1% והגיעה לכ- 4.8% בסוף השבוע

מירב בן ארי, יש עתיד טוויטר, 23.5.21 / צילום: שלומי יוסף

האם הרקע המקצועי של המפכ"ל המיועד של בן גביר חריג ביחס למקובל?

האם הרקע המקצועי של המפכ"ל המיועד אבשלום פלד הוא חריג? צללנו להיסטוריה ● המשרוקית של גלובס

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילום: יוסי זמיר

משרד הכלכלה מציג: כשאין יעדים, אין כישלונות

במקום לעמוד ביעדים, משרדי הממשלה פשוט מוחקים אותם ● בפיקוד העורף שלפו הודעה לילית שהותירה את הילדים באוויר ● והמסעות לפולין התרוקנו מערך ● זרקור על כמה עניינים שעל הפרק

ייפוי-כוח מתמשך. זה ההליך שיחליף אותו / אילוסטרציה: Shutterstock, REDPIXEL.PL

חקיקה חדשה: תומך החלטות לקשיש או בעל מוגבלות - במקום אפוטרופוס

השבוע נחקק המוסד של "תומך החלטות" ● מה זה אומר, מה ההבדל בין התומך לבין אפוטרופוס, ולמה בעצם צריך מינוי פורמלי מבית המשפט רק כדי לסייע לאדם קשיש או מוגבל?

שאריות של טיל בליסטי שאיראן שיגרה לעבר ישראל / צילום: Reuters, Amir Cohen

בהשראת רוסיה: גילויים חדשים על התקיפה האיראנית וההצלחה הישראלית

הכתבה הזו היתה הנצפית ביותר השבוע בגלובס ועל כן אנחנו מפרסמים אותה מחדש כשירות לקוראינו ● התקיפה של איראן תוכננה באופן ששיחזר במובנים רבים כמה מן התקיפות הרוסיות הגדולות באוקראינה, וכללו תחילה נחיל כטב"מים שנועדו להציף את ההגנה האווירית ● החולשה של היכולת הצבאית הקונבנציונלית של איראן עלולה להוביל את מקבלי ההחלטות באיראן לאופציה הגרעינית

עלות היירוט של ישראל של כמחצית מהמטח האיראני בסוף השבוע נאמדת ב-2.1 מיליארד שקל / צילום: Reuters, IMAGO/Bashar Taleb\ apaimages

הטקטיקה של רוסיה נגד אוקראינה ובעיית המיירטים שיכולה להגיע גם לישראל

המתקפה של איראן על ישראל מצביעה על הביקוש הגובר למיירטים ואת ההמתנה הארוכה עד להשגתם ● "אין ספק שהעומס על מלאי התחמושת עומד להיות בעיה, עבור כולם", אומר טום קראקו, מנהל צוות חשיבה אמריקאי בפרויקט הגנה מפני טילים במרכז למחקרים אסטרטגיים ובינלאומיים

עמיקם בן צבי, יו''ר דירקטוריון אל על / צילום: דוברות אל על

יו"ר דירקטוריון אל על נחקר בחשד למעורבות בפרשת שחיתות בנתיבות

משטרת ישראל אישרה כי עמיקם בן צבי, יו"ר דירקטוריון אל על, נחקר בחשד למעורבות בפרשה בתחום טוהר המידות שבה נחקר גם ראש העיר נתיבות, יחיאל זוהר ● בא כוחו של בן צבי, עו"ד נתי שמחוני: "מר בן צבי מכבד את רשויות אכיפת החוק, משתף פעולה באופן מלא והוא סמוך ובטוח כי בסופה של הבדיקה יוברר שלא דבק כל רבב בהתנהלותו"

יודר שפריר וגיא ברון, מייסדי סקיילאופס / צילום: בן יצחקי

החברה שחוסכת זמן וכסף לסטארט-אפים: זה חביב הקהל בדירוג המבטיחים של גלובס

סקר חביב הגולשים באתר גלובס זכה בשבועות האחרונים לכ-30,000 צפיות וצבר אלפי הצבעות ● על התואר התחרו השנה 30 חברות צעירות שדורגו במקומות הגבוהים ביותר ע"י עשרות קרנות השקעה הפעילות בישראל ● מי זכתה במקום הראשון?

משרדי חברת השבבים TSMC, בטייוואן / צילום: ap, Chiang Ying-ying

התחזית האופטימית של ענקית השבבים מטייוואן: ההכנסות יזנקו פי 2

יצרנית השבבים TSMC הציגה דוחות רבעוניים חזקים ועקפה את תחזיות האנליסטים בשורת ההכנסות והרווח ● המומנטום החיובי צפוי להימשך כשעל פי ההערכות החברה צפוי להכפיל את הכנסותיה

שר האוצר בצלאל סמוטריץ' / צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת

לראשונה בהיסטוריה: הממשלה אישרה קיצוץ בתקציב בניגוד לעמדת שר האוצר

הקיצוץ בתקציב, בהיקף של כ-225 מיליון שקל, אושר לדרישתו של השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר, ובתום מאבקים בשבועות האחרונים מול שר האוצר בצלאל סמוטריץ' ● הקיצוץ נועד למימון הקמת מתקני כליאה לאכלוס העצורים הביטחוניים הרבים שנעצרו מאז תחילת המלחמה

מטוס אל על / צילום: Shutterstock

אחרי הצניחה בתחילת המלחמה: התאוששות בענפי התיירות והבילויים

חג הפסח שיחול בקרוב מחולל רכישות בתחום החופשות והמופעים ● אתר KSP מרחיב את שיתוף־הפעולה עם שטראוס לצד מותגים כמו ויסוצקי ולוואצה ● הדירוג החודשי של אתרי האונליין

וול סטריט / צילום: Shutterstock

נעילה אדומה בוול סטריט; מחירי הנפט צללו בכ-3%

הנאסד"ק ירד ב-1.2% ● מדד הקאק עלה ב-0.6% ● ירידה במדד המחירים לצרכן בבריטניה, אך מעל הצפי ● יצרנית השבבים ההולנדית ASML יורדת ב-5% ●  ג'יי.פי. מורגן: "היסטורית, רכישת זהב לא מצדיקה את הסיכון" • מיקרוסופט תשקיע 1.5 מיליארד דולר בחברת ה-AI מאיחוד האמירויות • יו"ר הפד מודה: "אין התקדמות במאבק באינפלציה"

טיל בליסטי שנורה מאיראן בשבת ונפל בים המלח / צילום: N12

הממשלה נדרשת להחלטה לא פופולרית - הבלגה היא הדבר הנכון

ארה"ב שבה ומדגישה שהיא לא תהיה שותפה למהלך התקפי ישראלי נגד איראן, הגם שלישראל שמורה הזכות לפעול, ושארה"ב אף שתמשיך לסייע לה בהגנה ● אפשר לפעול. השאלה היא אם זה הדבר הנכון לעשות ● מבקרים יגידו שההמלצה להבליג היא חזרה על הטעויות שהובילו ל-7 באוקטובר, ולא כך ● הנסיבות השתנו מאז לטובה ולרעה ● דעה

ניסוי שיגור בטילי SM-3 / צילום: Reuters, U.S. Navy/Handout

מספינה בלב ים: הכירו את המתחרה החדש של חץ 3

חברת עין שלישית ביצעה מסירה ראשונה של "חייל רפאים", רחפן זעיר בעל יכולות AI, שמטרתו לסייע לכוחות קרקעיים לגלות אויבים בשטח פתוח ● חץ 3 כבר אינו המיירט המבצעי היחיד מחוץ לאטמוספירה ● עשות אשקלון רוכשת את אי.די.סי ב-40 מיליון שקל  ● ארה"ב אישרה מכירה של מערכות תקשורת בסך כ־100 מיליון דולר לסעודיה, וחיל האוויר האמריקאי רוצה להקים טייסות שיורכבו ממטוסי קרב בלתי־מאוישים ● השבוע בתעשיות הביטחוניות

אסף זגריזק / צילום: כדיה לוי

הם איבדו קרובים, פונו מבתיהם או ראו את מפעל חייהם קורס: 13 אנשים מספרים מה נותן להם כוח

איל וולדמן מנסה להמשיך לבלות כי זה מה שבתו דניאל הייתה רוצה ● ירדן גונן, אחות של רומי החטופה בעזה, לובשת חולצת קשת בענן בימים קשים במיוחד ● חיים ילין ממלא מצברים רק בבית בבארי, למרות הזיכרונות השחורים משם ● ואבישג שאר-ישוב מחפשת קרני אור בצילומים שלה ● 13 אנשים משתפים מהי מכונת ההנשמה שלהם בחצי השנה האחרונה ● פרויקט מיוחד

שרון גל / צילום: סטודיו תומאס תומר שלום, ויקימדיה

האיום עשה את שלו? שרון גל יישאר בערוץ 14

לפני כשלושה שבועות הודיעה רשת 13 כי העיתונאי שרון גל חוזר לשורותיו, ובערוץ 14 מיהרו להוציא לגל מכתב התראה, מאחר שהוא חתום על חוזה עד סוף 2024 ● כעת נראה כי המהלך עשה את שלו, וגל יישאר בערוץ 14 ויגיש שם את רצועת 19:00

פרופ' יוסי מטיאס / צילום: שלומי יוסף

מנכ"ל מרכז הפיתוח של גוגל ישראל יוסי מטיאס עובר לתפקיד בכיר בגוגל העולמית

מנכ"ל מרכז הפיתוח של גוגל ישראל ב-18 השנים האחרונות, פרופ' יוסי מטיאס, צפוי לעבור לעמק הסיליקון ולנהל מארה"ב את פעילות המחקר של גוגל העולמית

רונית אשל, לירון ישראלי ושי כהן, בשיחה עם גלית חתן, גלובס / צילום: כדיה לוי

המומחים שקוראים: יש להגדיר יעדי ייצור בחקלאות כדי להפחית את התלות ביבוא

במסגרת כנס ביטחון המזון של גלובס ותנובה, התקיים פאנל מומחים בנושא פתרונות הביטחון התזונתי הלאומי ● "אנחנו חייבים גם לתמוך בייצור מקומי בצורה הרבה יותר משמעותית, לרבות תמיכה ישירה בחקלאים ובתעשיינים", קרא שי כהן, מנהל החדשנות של תנובה