גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

בריחת הכספים הגדולה

שתי הוראות שהבנקים עומדים לקראת יישומן יסלקו מכאן כסף רב של תושבים זרים וחוזרים

הבנקים בישראל עומדים בפני יישום שתי הוראות דרמטיות, אחת על-ידי רשות המסים בארצות-הברית והשנייה על-ידי בנק ישראל, אשר עשויות לגרום לבעלי פיקדונות זרים, בעיקר עולים חדשים ותושבים חוזרים, בעלי הון, להוציא את הכסף מישראל ולהעבירו לבנקים זרים.

בנוסף לפגיעה בבנקים הישראליים, ההוראות עשויות לפגוע במיוחד באזרחי ארצות-הברית המתגוררים בישראל. מדובר באנשים שעלו לישראל בשנים האחרונות וכן בתושבים חוזרים אשר הגיעו לישראל ונהנים מתכנון מס ייחודי כמפורט להלן.

הדיווח לרשויות המס בארה"ב

ממשל אובמה החל ליישם מדיניות חדשה הכוללת החמרת הרגולציה במיסוי הבינלאומי ואכיפה מוגברת של חוקי המס האמריקניים לגבי אזרחי ארה"ב בעלי השקעות או עסקים מחוץ לארה"ב. רבים מתושבי ישראל שהם בעלי אזרחות אמריקנית יושפעו מכך בשנים הקרובות, והדבר יחייב תכנון מס זהיר.

המדיניות החדשה נועדה לחייב בנקים שאינם אמריקניים לדווח על חשבונות בנק של הלקוחות האמריקניים שלהם. מטרת החקיקה לחסום את תכנוני המס של אזרחי ארצות-הברית אשר ניהלו חשבונות בנק זרים תחת חסות סודיות בנקאית.

בהמשך לחקיקה הזאת, פורסם חוק (Foreign Account Tax Compliance Act) המחייבת בנקים זרים, לרבות הבנקים בישראל, לדווח על חשבונות ונכסים שהם מנהלים עבור תושבי ארצות-הברית. בהמשך לכך, רשות המסים בארצות-הברית פרסמה הוראה המחייבת בנקים זרים לדווח לה על שמות בעלי החשבונות, כתובותיהם והסכומים המופקדים.

לפי ההוראה החדשה, בנק שלא יעביר את המידע הנדרש לרשות המסים, יהיה כפוף לניכוי מס בשיעור 30% במקור מהכנסות אותו הבנק מאג"חים של ארצות-הברית או ממכירת נכסים ומניות בארצות-הברית.

הבנקים בישראל החלו כבר ליישם את ההוראה החדשה ואף התחילו לדרוש מהלקוחות שלהם להגיש הצהרה הכוללת חתימה על טופס ויתור על סודיות. אלא שבעלי חשבונות רבים בישראל פעלו בהתאם לתכנון מס כזה או אחר, והם אינם מעוניינים לחשוף את פרטיהם לרשויות המס בארצות-הברית.

התוצאה המעשית של דרישה הזאת היא שרבים יסגרו את חשבונות הבנק שלהם בישראל ויעבירו את הנכסים לבנקים אחרים, לדוגמה בהונג-קונג, או מדינות אחרות המעניקות סודיות בנקאית מוגברת. לדעתי, הבנקים בישראל לא יוכלו למנוע את נטישת הלקוחות האיכותיים.

ההוראה של בנק ישראל

בנק ישראל פירסם הוראה המחייבת את הבנקים בישראל לדווח אחת לרבעון על לקוחות המחזיקים הון של 20 מיליון דולר ומעלה. ההוראה חלה על כל אזרחי ישראל, אך היא יוצרת בעיה קשה לעולים חדשים ותושבים חוזרים הנהנים מהקלות מס ופטורים מחובת דיווח במשך 10 שנים, זאת בהתאם לתיקון חדש לפקודת מס הכנסה.

התיקון החדש לפקודת מס הכנסה (תיקון 168) מעניק הקלות מס לעולים חדשים ולתושבים חוזרים, במטרה לעודד עלייה והחזרת הון אנושי לישראל. ההקלות כוללות מתן פטור ממיסוי ומדיווח לתקופות שבין 5 ל-10 שנים, על נכסים והכנסות שמקורן מחוץ לישראל. הפטור מוענק לכל סוגי ההכנסות, החל מהכנסות מריבית ומדיבידנד שמקורם בחו"ל, הכנסות משכירות, משלח-יד ומשכורות מעבודה נוספת, הכנסות מעסק וכלה ברווחי הון במכירת נכסים מחוץ לישראל.

הבעיה היא שהרגולציה החדשה של בנק ישראל המחייבת בדיווח עומדת בסתירה לחוקי המס המאפשרים פטור מדיווח. אמנם מדובר בדיווח לבנק ישראל, אך קיים סיכוי כי בבוא העת המידע לא יישאר במחשבי הבנק אלא יגיע לרשויות אחרות, לרבות רשות המסים.

חשוב לזכור כי רבים מהעולים החדשים והתושבים החוזרים הגיעו לישראל, בין היתר לאור התיקון לפקודת מס הכנסה אשר אפשר להם פטור ממס ומדיווח על הכנסותיהם. הם אינם מעוניינים לחשוף את רווחיהם ואת תכנוני המס שלהם לרשויות המס.

ההוראה של בנק ישראל יוצרת בעיה קשה עבור אנשים כמו סמי עופר ובנו אייל, ארנון מילצ'ן, שי אגסי וטדי שגיא, ועוד, אשר הגיעו לישראל בשנים האחרונות ונהנים מפטור ממס וכמובן פטור מדיווח.

אלא שיש פתרון פשוט לכך. בדומה לעקיפת הרגולציה האמריקנית בסעיף הקודם, ניתן יהיה להפקיד את הכספים בבנקים זרים. למעשה, ההוראה החדשה של בנק ישראל גורמת נזק אדיר לבנקים הישראלים, אשר קרוב לוודאי לא יזכו לנהל את הכספים של העולים החדשים והתושבים החוזרים.

  • אבי נוב הוא ד"ר במיסוי בינלאומי ומייצג לקוחות מישראל ומחו"ל בתחום זה. כמו כן הוא עורך את אתר האינטרנט הישראלי לתכנוני מס בינלאומיים, הכולל מאמרים וחדשות מיסוי בינלאומי.
  • ניתן לפנות אליו במייל: avinov@bezeqint.net

עוד כתבות

יגאל דמרי / צילום: אייל פישר

"בעוד שנה נהיה בקטסטרופה": התחזית הקשה של יגאל דמרי

חצי שנה לפרוץ המלחמה, היזם יגאל דמרי מסביר מדוע שוק הנדל"ן בנגב דווקא פורח ● הוא מעריך כי היקפי הבנייה בפרויקטים של התחדשות עירונית הגיעו לשיא, וסבור שהחרם הטורקי לא ישפיע במידה מהותית על השוק ● כמה באמת שווה הקרקע של חנן מור בשדה דב לפי ההצעה שהגיש, ולמה הוא מקפיא בינתיים את הפרויקט שלו בבבלי

עסקאות השבוע / עיבוד: טלי בוגדנובסקי

בכמה נמכרה דירה לפינוי בינוי ברמת גן?

דירה בת שישה חדרים בבניין ישן משנות ה־60, המתפרשת על פני שטח של 158 מ"ר ובעלת שני מפלסים, נמכרה תמורת 2.9 מיליון שקל ● המתווך בעסקה: "לנכס יש פוטנציאל השבחה גדול"

החלפת בתים. ''להיכנס לחופשה שונה מאורח החיים שלך'' / צילום: Shutterstock

36 פעמים החלפנו דירה: האנשים שיוצאים לחופשה בחינם

בעלי נכסים ואפילו שוכרים מחליפים דירות ומוצאים את עצמם בחופשה חלומית בבית של מישהו אחר ● מה היתרונות ומה הסכנות, ולמה צריך לשים לב

נועם זילברשטיין, מנכ''ל HP Indigo / צילום: רמי זרנגר

מהמפעל של טנק מרכבה לניהול אלפי עובדים ברחבי העולם

כשהציעו לנועם זילברשטיין להצטרף לחברת הדפוס הדיגיטלי HP אינדיגו, הוא לא ממש התלהב ● אך ביקור אחד במפעלי החברה שינה הכול: "ידעתי שיש פה הזדמנות אדירה למהפכה שעוד לא קרתה"

הפקולטה לניהול. אלה העקרונות שיעזרו לכם להיות חסינים במשבר קיצוני / צילום: Shutterstock

לדבר לעצמכם, לעשות במקום לנוח ולהתמקד בכאן ועכשיו: אלה העקרונות שיעזרו לכם להיות חסינים במשבר קיצוני

בחצי השנה האחרונה אנו חווים ימים מורכבים וזקוקים יותר מתמיד לכלים שיסייעו לנו לפתח חוסן אישי, חברתי, קהילתי וארגוני ● כך תעשו את זה נכון

נתן חץ / צילום: תמר מצפי

אלוני חץ רושמת עוד הפסדי שיערוך של 400 מיליון שקל

בשנה וחצי האחרונות מניית אלוני חץ איבדה כ-60% מערכה, כשהחברה רושמת הפסדי שיערוך של יותר מ-3 מיליארד שקל

קתי ווד / צילום: Reuters, Hugo Amaral/SOPA Images

הבריחה הגדולה: משיכות של מיליארדים מהקרנות של משקיעת העל

עד כה השנה משכו המשקיעים 2.2 מיליארד דולר מקרנות הסל מקבוצת ARK של ווד, שהפכו לסנסציה לפני כ־3 שנים עת ניהלו 59 מיליארד דולר ● האם הזליגה תיבלם?

בתים בטקסס. צילומי לווין ורחפנים הפכו לנשק בידי חברות הביטוח / צילום: Shutterstock

תופעה בארה"ב: חברות הביטוח מרגלות אחרי בתים מהשמיים

חברות בארה"ב משתמשות ברחפנים כדי לבדוק גגות או לזהות פסולת חצר וטרמפולינות שלא הצהירו עליהן

אילת / צילום: Shutterstock, StockStudio Aerials

אפילו הטילים כבר לא מרתיעים את משקיעי הנדל"ן בעיר הזו

דווקא בזמן מלחמה, המשבר בשוק הנדל"ן והריבית הגבוהה, אילת פורחת נדל"נית ● "המשקיעים חזרו לעיר והם סוגרים עסקאות עם קבלנים"

5 דברים לדעת לפני פתיחת המסחר / עיבוד: טלי בוגדנובסקי

חמישה דברים שכדאי לדעת לקראת פתיחת המסחר בבורסה

יום המסחר בתל אביב צפוי להיפתח במגמה חיובית ● השקל מזנק מול המטבעות הזרים ברקע המגעים לעסקת החטופים ● מחר תתפרסם בארה"ב החלטת הריבית של הפד; השוק מתמחר התחלת הורדות ריבית רק בספטמבר ● עונת הדוחות בארה"ב תופסת תאוצה: אמזון ואפל יפרסמו השבוע את תוצאותיהן יחד עם חברות שבבים בולטות ● גלובס עושה סדר לקראת פתיחת המסחר בבורסה

מוריס צ'אנג / צילום: Associated Press, Aaron Favila

הוא חגג 55. ואז הקים את יצרנית השבבים הגדולה בעולם

מוריס צ'אנג צבר עשורים של ניסיון לפני שהקים עסק שהפך חיוני לכלכלה הגלובלית ● מה יכולים ללמוד ממנו יזמים אחרים בגיל העמידה?

אילוסטרציה: Shutterstock

גבולות אחריות המתווך לספק מידע ללקוחו

האם מתווך יכול להסתפק בנתונים שנמסרו לו על ידי המוכרים, או שעליו לקיים בדיקות עצמאיות לגבי מצב הנכס?

טקס הסיום הראשון של סטודנטים בסניף אוניברסיטת NYU בשנחאי, 2017 / צילום: Reuters, Ke yi

הכל למכירה: כך זורם הכסף הסיני לאוניברסיטאות אמריקאיות

אוניברסיטאות אמריקאיות חותמות על חוזים ברחבי העולם כדי למכור את מומחיות המחקר וההכשרה שלהן, וכמה מההסכמים הרווחיים ביותר שלהן היו עם חברות שבסיסן בסין ● חוזים הוערכו ב-2.32 מיליארד דולר בין 2012 ל-2024, על רקע חששות בקונגרס כי הקשרים האקדמיים עלולים להוות סיכון ביטחוני לאומי

חזירי בר בחיפה / צילום: Ronen Zvulun

כך מתכנן ראש העיר להתמודד עם התופעה שהכי מטרידה את החיפאים

סוגיית החזירים מעסיקה את תושבי העיר מזה יותר מעשור, ובעוד שראש העיר החדש־ישן אמר שיטפל בה ביד נחושה, דרכי ההתמודדות המתגבשים לא עבדו בעבר ● פרופ' אורי שייניס, מומחה לחקר מינים פולשים, מסביר: "לנסות להתמודד עם החזירים ללא מחקר, זה כמו לנסות להתמודד עם הקורונה ללא מחקר"

צילומים: מארק ישראל סלם (הג'רוזלם פוסט), Shutterstock/ א.ס.א.פ קריאייטיב

המתיחות בין טורקיה לישראל והשחקנית המפתיעה שתשנה את כללי המשחק

הגבלת הייצוא מטורקיה מוסיפה אש למדורת היחסים שלה מול ישראל ● עם נשיא שמקורב הן לנתניהו והן לארדואן, ייתכן כי הפתרון למשבר טמון באזרבייג'ן ● ישראל היא ספקית אמל"ח קריטית לאזרבייג'ן, שמצידה מספקת לנו נפט, ואילו הדבר האחרון שירצה ארדואן הוא לפגוע באינטרסים של ידידו הקרוב ● גלובס נכנס מאחורי הקלעים של היחסים המתוחים

רכבים ליצוא בנמל בסין / צילום: Reuters

מהפך: יצוא המכוניות מסין לישראל התרסק ברבעון הראשון

ברבעון הראשון של 2024, יצוא הרכבים החשמליים הסיניים לישראל התכווץ ב-51%, כך לפי נתונים שפרסם המכס בסין. אלו הסיבות לכך ● קבוצת ב.מ.וו חשפה חשמלית חדשה של המותג "מיני", XPENG מתחילה לייצא קרוס־אובר חשמלי חדש ו־DAYUN משיקה סדאן גדולה ומפוארת - וכל אלו יגיעו לישראל עוד השנה ● השבוע בענף הרכב

הבורסה בהונג קונג / צילום: Shutterstock, Daniel Fung

מגמה מעורבת באסיה; הניקיי מטפס בכ-1%

ההנג סנג יורד ב-0.1% ● בקרן המטבע הבינלאומית העלו את תחזיות הצמיחה באסיה ● מחר תתפרסם בארה"ב החלטת הריבית של הפד; השוק מתמחר התחלת הורדות ריבית רק בספטמבר ● עונת הדוחות בארה"ב תופסת תאוצה: אמזון ואפל יפרסמו השבוע את תוצאותיהן יחד עם חברות שבבים בולטות

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי (נוצר בעזרת adobe FireFly)

מחקרים מגלים: המאבק בדמנציה מתחיל בשנות ה-40 שלכם

נקיטת פעולה לשיפור בריאות המוח בשלב מוקדם עשויה לעזור לכם להישאר חדים עם תהליך ההזדקנות ● "המאמצים להתמקד בדמנציה בקרב אנשים מבוגרים כשלו במידה רבה", אומר פרופסור לפסיכולוגיה ומדעי המוח מאוניברסיטת דיוק, ומוסיף כי בשל כך המדענים מחפשים רמזים במוח בשלבי חיים מוקדמים יותר

אולם קולנוע בקליפורניה. החדשים רווחיים יותר מהישנים / צילום: Shutterstock

לאולמות קולנוע יש נדל"ן מיוחד, וזה מציל אותם

אולמות הקולנוע הלכו ואיבדו רלוונטיות רק לפני כמה שנים ● המיצוב הנדל"ני המיוחד שלהם עשוי להציל אותם

דרכון ישראלי / צילום: Shutterstock

מהיום: אפשר לחדש דרכון ותעודת זהות באינטרנט. כך זה יעבוד

לאחר שבשנה שעברה, נרשמו "פקקים" חסרי תקדים בדרך להנפקת דרכונים ותעודות זהות, חוק חדש שנכנס לתוקף מאפשר לבצע את התהליך באופן מקוון ● כיצד זה יעבוד ולמי הדבר יתאפשר? ● גלובס עושה סדר