גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

בדיקת "גלובס": מה באמת שווים הכוכבים בבתי-המלון?

הזמנתם מלון 5 כוכבים ומצאתם את עצמכם בחדר קטן ומלוכלך? ■ "גלובס" מנסה להבין למה דירוג בתי-המלון בעולם אינו אחיד, ומתי יהיו כללים אחידים שיחולו גם על בתי-המלון בארץ

נסיעה לחופשה בחו"ל עלולה להיות מלווה באכזבה מבית-המלון שהוזמן. למרות זמינות המידע ברשת האינטרנט, קיים פעמים רבות פער משמעותי בין תיאור המלון ודירוגו כפי שהוצג על-ידי סוכן הנסיעות או ברשת, לבין התמונה המתגלה במציאות.

חדרים צפופים, רמת תחזוקה ירודה, מיקום ליד כביש ראשי או מזון חדגוני ותפל הם רק חלק מהחוליים שקשה לצפות מראש.

בעיה נוספת קשורה לדירוג המלון, שכן למעט כשמדובר בבתי-מלון השייכים לרשתות בינלאומיות, המקפידות על סטנדרטיזציה בין כל המלונות שבניהולן ועל אחידות השירות הניתן במלונות בדירוג מסוים - אין דין מלון המדורג בדרגת 5 כוכבים בבולגריה, לשם הדוגמה, כדין מלון בדרגת 5 כוכבים בברלין.

אילו כלים נתונים לתייר כדי לבחון מה תהיה במציאות רמת בית-המלון שהזמין? התשובה אינה פשוטה: "הקריטריונים לקביעת רמה של בתי-מלון בעולם אינם אוניברסליים ומוגדרים לפי קריטיריונים הנקבעים על-ידי כל מדינה", מסביר אייל שטרק, מנהל השיווק של חברת התיירות אלדין טרוול (www.aladdintravel.co.il), המתמחה בהזמנת בתי-מלון בעולם.

לדבריו, "יש ערים בעולם המעניקות כוכב נוסף למלונות הנחשבים 'היסטוריים', בעוד שעל-פי רמת הפיתוח והשירותים שלהם הם בדרגה נמוכה יותר. יש מקומות שבהם הדירוג מייצג את דרגת הפיתוח של המלון - גודלו, מספר החדרים שבו, גודל הלובי, הבריכה וכיוצא באלה. זאת בעוד שאין מערכת פיקוח ממשית הבודקת באופן שגרתי את הניקיון, איכות המזון ורמת השירות - היבטים חשובים מאוד בחוויית השהות בבית-מלון".

בחו"ל: אין אחידות

כמעט בכל המדינות המשתייכות לאיחוד האירופאי קיים דירוג רשמי של בתי-מלון. בחלק ממדינות באירופה שייך הגוף המדרג להתאחדות בתי-המלון הארצית, ובחלק אחר הדבר נעשה כפעילות משותפת של הרשות הממשלתית יחד עם התאחדות בתי-המלון הארצית.

בשווייץ, למשל, הקימה התאחדות בתי-המלון גוף דירוג עצמאי, שבודק את העמידה בפועל של בתי-המלון בסטנדרטים שנקבעו. האנשים הקובעים את הסטנדרטים אינם אלה שבודקים אותם בפועל.

בארה"ב השיטה מעט שונה, אבל לא פחות אפקטיבית: הנושא נתון בידי חברות פרטיות המעסיקות עשרות מומחים לתיירות, שבוחנים עשרות אלפי בתי-מלון ומוטלים לפי קריטריונים קבועים, מקצועיים ושוויוניים.

שטרק מסביר כי בפועל, עקב חוסר סיווג אחיד לבתי-המלון בעולם, נוצר מצב שלקוח לא יכול לדעת מה השירותים הניתנים לו בכל מלון. "דירוג אמור להתאים את רמת הציפייה של האורח לתמורה שהוא מקבל", הוא אומר, "אבל בפועל קורה שבמדינה מסוימת מלון המדורג בדרגת 5 כוכבים מספק שירותים כשל בית-מלון בדירוג 3 כוכבים במדינה אחרת".

"כאמור, בכל מדינה נקבע הדירוג על-פי סטנדרטים שונים. לכן יש שונות בין בתי-המלון בעולם המדורגים באותה רמת כוכב", מסביר שטרק. "לדוגמה: בצפון אמריקה החדרים גדולים יותר, ויש בהם יותר מתקנים ברמות כוכבים 2-3 - לעומת אירופה, בה החדרים ברמה נמוכה יחסית, במיוחד בערים".

לכן, לדבריו, הלקוח צריך לבדוק את המפרט המלא של המלון, הכולל את המתקנים ותיאורם, ולהיעזר בחוות-דעת מקצועיות.

אתרי אינטרנט שונים מציעים פתרון לבעייתיות זו כשהם מציעים איפיון מדוקדק לכל השירותים והמתקנים שהמלון מציע ללקוח, כמו קיום חניה במלון, מספר המסעדות במלון, אינטרנט אלחוטי, סגנון החדר (מיני בר, מייבש שיער, קרש גיהוץ ומגהץ בחדר).

אתרים דוגמת טריפ-אדוויזור (www.tripadvisor.com) כוללים חוות-דעת מפורטיות ואובייקטיביות (במרבית המקרים) לגבי בתי-המלון המסוקרים.

ישראל: הדירוג בדרך

עד לפני כ-15שנה היה נהוג בישראל דירוג בתי-מלון שנקבע על-ידי משרד התיירות, אולם מאז בוטל דירוג זה נאסר על בתי-המלון לדרג את עצמם.

אז איך בכל זאת מופיע דירוג בתי-מלון? פרצה בחוק הקיים מאפשרת לסוכני נסיעות להכריז על דירוג בתי-מלון, אולם כאמור דירוג זה הוא עצמאי ואינו מחייב.

לפני מספר חודשים החליט שר התיירות, סטס מיסז'ניקוב, להתחיל בפרויקט דירוג בתי-המלון בישראל באמצעות חברת דירוג בינלאומית חיצונית.

"דירוג בתי-המלון הוא בראש ובראשונה צעד צרכני ממדרגה שנועד לעזור לתיירים הישראלים, כמו גם לתיירים מחו"ל", אומר השר. "כיום יש פעמים רבות פער בין המידע שמקבלים התיירים לבין המציאות. לא אחת אנשים מגיעים לבתי-מלון שמדורגים במדיות שונות כ-5 כוכבים - ומגלים סטנדרט נמוך ושירות מזעזע. עקב הפרצה בחוק סוכני הנסיעות יכולים לדרג כל מלון כראות עיניהם. מצאנו שסוכני נסיעות שעובדים עם רשת בתי-מלון מסוימת מאדירים את בתי-המלון שלה ומעניקים להם דירוג כוכבים גבוה, וכשמדובר מלונות אחרים עימם הם לא קשורים בהסכם בלעדיות הם לא מעניקים להם דירוג".

לדברי מיסז'ניקוב, בפני משרד התיירות עמדו שתי אפשרויות: חקיקת חוק ששולל את הסמכות לדירוג מכלל הגורמים במשק למעט גוף הדירוג שייבחר על-ידי משרד התיירות, או לחילופין להכריז על הצטרפות וולונטרית לדירוג תוך תיאום הצעדים עם התאחדות בתי-המלון והמלונאים. בעקבות שיחות שקיים השר עם בעלי רשתות בתי-המלון הבולטות בישראל (דן, פתאל, אקירוב) שהסכימו להיכנס לתהליך הדירוג, נרתמה גם התאחדות בתי-המלון למהלך.

כך בשבועות הקרובים יתפרסם מכרז בקרב חברות דירוג בינלאומיות ויחד איתה יגובשו הקריטריונים לדירוג שיכללו סעיפים כמו נראות, שירות, גודל חדרים וסעיפים נוספים הנכללים בדירוג בינלאומי.

ההשתתפות בדירוג תהיה וולנטרית, כשהמשמעות היא שבתי-מלון שיסכימו להיכלל בדירוג ידורגו (אולם לא תהיה להם אפשרות לסגת מהדירוג לאחר שזה יתבצע), ובתי-מלון שיבקשו שלא להיכלל לא ידורגו.

המהלך מתוקצב במספר שלבים. השלב הראשון, האמור להתבצע כבר במהלך שנת 2011 בעלות של כמה מיליוני שקלים, יהווה פיילוט וידרג שליש בתי-המלון בארץ.

השלב השני, בו ידורגו שאר בתי-המלון, אמור להתבצע במהלך שנת 2012.

במסגרת המהלך יעניק משרד התיירות תמריצים לבתי-המלון, ותינתן עדיפות לבתי-המלון שידורגו בקליטת כוח-אדם.

לא כולם מרוצים

בהתאחדות בתי-המלון תומכים באופן עקרוני במהלך, אולם לא שלמים עמו ודורשים שלא לחזור על טעויות העבר.

לדברי מנכ"ל ההתאחדות, שמואל צוראל, הדירוג ההיסטורי שנעשה בידי הממשלה חטא למציאות וגרם עוול לבתי-המלון. "אנחנו סקפטיים לגבי הצורך בדירוג", הוא אומר, "שכן זהו צעד שנעשה בניגוד למגמה בעולם. בעידן האינטרנט אין כמעט מי שמסתפק בזה שסוכן הנסיעות אומר לו שמדובר במלון בדירוג 4 כוכבים, והוא רץ ומסתכל באתרים השונים".

לדבריו, "כשמדובר בדירוג, קשה לקלוע לטעם כלל הלקוחות, כיוון שלכל לקוח צרכים שונים, והוא נותן משקל חשיבות שונה לכל אחד מהאלמנטים במלון. איך למשל ידרגו מלונות בוטיק שצצים כפטריות אחרי הגשם? הרי עצם ההגדרה 'מלון בוטיק' נוגדת לחלוטים את עקרונות הסטנדרטיזציה".

לדברי צוראל, הדירוג גרם נזק ושימש כסות לדילמה משפטית האם הלקוח קיבל את התמורה או שלא קיבל את התמורה: "הדירוג לא יפתור את הדילמה, כי סוכני נסיעות גדולים וחשובים בעולם ימשיכו להיות מחויבים ללקוחות שלנו, והם קובעים בעצמם את הדירוג. כל תהליך מיתוג המלונות בעולם ייתר את השיטה הזו, כי הרשתות משקיעות בסטנדרטיזציה של המלונות".

22

עוד כתבות

קבוצת רוכבי אופניים עם טל ברודי. מימין: ריבה פרידמן בורוביק / צילום: דבורין תקשורת

מקבוצות אופניים ועד קבלת פנים בחזרה לבית: הארגון שמלווה מפונים במלחמה

מאז פרוץ המלחמה מלווה ארגון "הרוח הישראלית" אלפי משפחות של מפונים, ואף גייס תרומות בהיקף של 2.5 מיליון שקל ● מ"מ המנכ"לית, ריבה פרידמן בורוביק: "האתגר הגדול הוא שיקום הקהילות"

הכפר פטריצ'ה באיטליה. ראש העיר מנסה למכור בתים באירו / צילום: Shutterstock

באיטליה מנסים למכור בתים באירו אחד. אז למה זה לא עובד?

ראשי עיירות קטנות באיטליה, שהתרוקנו מתושבים בשל מגמת עיור ארוכת־שנים, מציעים בתים למכירה באירו אחד בלבד, כאשר עלות השיפוץ מוטלת על הקונה ● התקשורת האמריקאית רווייה בסיפורים על בתים עתיקים שעברו שיפוץ והפכו לבתי נופש משפחתיים, אך בפועל, עסקי "הבתים באירו" עומדים בפני חסמים רבים

פרופ' דניאל כהנמן / צילום: יח''צ מטר

פרופ' דניאל כהנמן, זוכה פרס נובל לכלכלה, הלך לעולמו

כהנמן, בן 90 במותו, זכה בפרס נובל בכלכלה בשנת 2002 על מחקר בתחום של קבלת החלטות בתנאי אי-ודאות

שי אהרונוביץ׳, מנהל רשות המסים / צילום: ניב קנטור

מס דירה שלישית חוזר לשולחן: "המערכות כבר מוכנות"

לדברי מנהל רשות המסים, שי אהרונוביץ', המדינה צריכה ליצור אחידות ולהפסיק לשנות את שיעורי מיסוי הנדל"ן בתדירות גבוהה ● עוד הוא הוסיף כי צריך לחשוב על מס דירה שלישית: "מבחינתנו זה צעד נכון שיעלה בתקציב 2025"

הורים לילדים שגילם עד שלוש יקבלו החל מתלוש השכר הקרוב תוספת של נקודות זיכוי / אילוסטרציה: Shutterstock

הטבת המס הגדולה שהבטיחה הממשלה נכנסה לתוקף. מה יקרה לנטו שלכם?

הורים לילדים שגילם עד שלוש יקבלו החל מתלוש השכר הקרוב תוספת של נקודות זיכוי, אשר תגדיל להם את ההכנסה הפנויה ● ואולם, מומחים טוענים כי הטבת המס לא תשפיע על מי שבאמת זקוק לה

ביתן אינטל בגרמניה / צילום: Shutterstock

אינטל תכננה להשקיע 86 מיליארד דולר באירופה. סטארט־אפ קטן מקשה עליה

קרב פטנטים שחברת שבבים קטנה מנהלת נגד אינטל בגרמניה עשוי לחבל בתוכניות של הענקית באירופה כולה ● ניצחון משמעותי לתביעה נרשם החודש, עם הוצאת צו מניעה זמני נגד מכירת כמה מעבדים של אינטל ● השאלה הגדולה: האם ייפתחו משפטים דומים ביבשת?

רשות המסים / צילום: איל יצהר

רשות המסים תפסה מסמכים של שני עורכי דין וחטפה ביקורת חריפה משופטי העליון

במסגרת חקירה קיבל פקיד שומה חקירות מבימ"ש השלום צו חיפוש במשרד של שני עורכי דין ● השניים טענו כי המסמכים נתפסו ע"י צו של בימ"ש השלום בהליך פלילי, אבל רשות המסים העבירה את ערעורם לביהמ"ש המחוזי בהליכים אזרחיים ● ביהמ"ש העליון פסק כי רשות המסים לא יכולה לזגזג בין הליך פלילי לאזרחי

שר האוצר בצלאל סמוטריץ' / צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת

עובדים שהוצאו לחל"ת בענף התיירות עומדים להישאר ללא דמי אבטלה

במשרד האוצר הניחו שאין צורך בקביעת מודל חל"ת ארוך־טווח וסברו כי המלחמה תסתיים לפני שהעובדים ימצו את ימי האבטלה והחופשה שצברו ● כעת, עסקים רבים טרם התאוששו, כשהמצוקה הגדולה היא בענף התיירות

מבצע לתשלום חלקי על דירה על הנייר / צילום: דרור מרמור

מספר הדירות שנרכשות רק עולה, אז למה נתוני המשכנתאות נמוכים?

נתוני המשכנתאות החדשות שניטלו ממשיכים לדשדש כבר כמה חודשים, למרות העלייה ברכישת דירות ● האם מבצעי הקבלנים המאפשרים לשלם רק 10% בתשלום הראשון ואת היתר במסירה, יתבטאו במשכנתאות בעוד שנתיים־שלוש?

המדינה החדשה שמצטרפת להליך נגד ישראל בהאג

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: רוב האמריקאים מתנגדים להמשך המלחמה, הממשלה הצרפתית מצהירה שלא סיפקה נשק לישראל מאז ה-7 באוקטובר, ואירלנד מצטרפת לתביעה נגד ישראל בהאג ● כותרות העיתונים בעולם 

מערכת ReDrone של אלביט / צילום: אלביט מערכות

הנקמה של פוטין בהודו, ומערכת יירוט הרחפנים החדשה של אלביט

אלביט הציגה ללקוחות אירופאיים את מערכת היירוט המתקדמת שלה, אלג'יריה מצאה מענה בסין מול עוצמת המל"טים מתוצרת ישראל, ארה"ב שמה את מבטחה בלייזר, והנקמה של פוטין בראש ממשלת הודו • השבוע בתעשיות הביטחוניות

פרויקט תמ''א 38 בחיפה / צילום: פאול אורלייב

משרד המשפטים יוזם: יזמי התחדשות עירונית יתחייבו מראש על מועד מסירת הדירות

שורת תקנות שיזם משרד המשפטים, שיידונו בקרוב בוועדת הפנים של הכנסת, יחייבו יזמי התחדשות עירונית במתן מועדי מקסימום לאישור תוכנית הפרויקטים שלהם ואכלוס הדירות שהם מקימים ● תקנות בולטות נוספות הן חשיפת ערבויות מחייבות, גילוי ניגוד אינטרסים של היזמים, וידוא שהדיירים מבינים את ההסכם ועוד

מרכז תל אביב / צילום: טלי בוגדנובסקי

בעל דירה סירב לחתום על פרויקט תמ"א וזכה ב־320 אלף שקל נוספים

בעל דירה בפרויקט תמ"א 38 בת"א, שהוא גם בעלים של חלק מהחצר, ביקש פיצוי של 1.2 מיליון שקל ● המפקחת על המקרקעין קבעה בהסכמת הצדדים כי אכן מגיע לו פיצוי תמורת חתימתו

קבינט המלחמה. ללא נשים במוקד קבלת ההחלטות / צילום: קובי גדעון-לע''מ

המלחמה חושפת את אוכלוסיית הנשים לסיכונים חריגים. איך אפשר להתמודד איתם?

מדור "המוניטור" של גלובס והמרכז להעצמת האזרח עוקב אחר ביצוע החלטות ממשלה משמעותיות ● הפעם, בשיתוף שדולת הנשים, על האתגרים שמציבה המלחמה בפני נשים ● נשים סובלות יותר מהיעדר ביטחון אישי וכלכלי - ובכל זאת הן לא נמצאות במוקד קבלת ההחלטות

בנק ההשקעות ג'יי. פי מורגן / צילום: Reuters, Mike Segar

האסטרטג של הבנק הגדול בעולם: "אתם לא תדעו כשהירידות יגיעו"

בבנק ג'יי פי מורגן שוב מזהירים מפני ירידות בשווקים, למרות שהתחזיות שלהם לא פוגעות כבר שנתיים וחצי ● האם הפעם התחזיות שלהם יתממשו? ומה הם ממליצים למשקיעים?

איציק וייץ, מנכ''ל קבוצת קרסו מוטורס / צילום: אלעד גוטמן

המספרים חושפים: כך הפך מותג בנזין סיני אלמוני למכרה הזהב של קבוצת קרסו

הכתבה הזו היתה הנצפית ביותר השבוע בגלובס ועל כן אנחנו מפרסמים אותה מחדש כשירות לקוראינו ● מהדוח השנתי של יבואנית הרכב עולה כי המותג צ'רי, שמכירותיו זינקו ב-2023, הקפיץ את נתח השוק שלה וסייע לה להציג רווח מכובד בתקופה קשה ● אבל ל"אסטרטגיה הסינית" הזו, שמשנה בצורה משמעותית את הפוקוס העסקי של הקבוצה, יש מחיר - ובראשו דריסת מותגים ותיקים

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילום: שלומי יוסף

העליון מגדיר מחדש את גבולות שכר הטרחה לעורכי דין בתביעות ייצוגיות

פסק דין שאישר פשרה עם סופרגז ואמישראגז קבע תקדימים בעניין שכר טרחת עורכי דין בתביעות ייצוגיות ● בין השאר נקבע כי שר הטרחה יוגבל לפי מדרגות מקסימליות, ודרך היישום לתשלום הובהרה ● בשוק יש שמברכים על ההסדרה, ואולם אחרים מזהירים: תפגע בתמריץ להשיג פיצוי מרבי

קריסת גשר פרנסיס סקוט קי בבולטימור / צילום: ap, Steve Helber

אמריקה סופקת כפיים וחוששת: עד כמה חסינים הגשרים שלה?

את הגשר בבולטימור הפילה ספינת ענק של 95 אלף טונות ● זו הייתה כנראה, אם כי לא בטוח, תוצאה בלתי נמנעת - הגשר קיבל ציון "מניח את הדעת" לפני שלוש שנים ● הנשיא ביידן רשאי לטעון שהשקעת טריליון דולר בשיקום תשתית מגינה על אמריקה מפני אסונות רבים כאלה

תוכנית בת גלים / הדמיה: דרמן ורבקל אדריכלות

1,300 דירות במקום בסיס חיל הים בחיפה

תוכנית 'בת גלים' להקמת שכונה חדשה אושרה בוועדה המחוזית חיפה ● הרשויות שיכולות לקבל תמיכה מהרשות להתחדשות עירונית ● וגם: מאות יחידות דיור חדשות בגליל המערבי ● חדשות הנדל"ן

ינקי קוינט, מנכ''ל רמי ומ''מ מנהל רשות החברות / צילום: יוסי זמיר

מתחנות כוח ועד מוסכי רכבת: בענף התשתיות טוענים שרמ"י תוקעת מיזמים

בפנייה דחופה מבקשים במינהל התכנון מרשות מקרקעי ישראל לשחרר היתרים למיזמי תשתית לאומיים ● ברקע זה, גורמים בענף טוענים כי פרויקטים גדולים, בהם תחנות כוח ומוסכים של הרכבת הקלה, תקועים בגלל התנהלות הרשות ● רמ"י: "חלק מהפרויקטים יצאו לדרך"